Scielo RSS <![CDATA[Revista CEFAC]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-184620140001&lang=en vol. 16 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Late auditory evoked potentials to speech stimuli presented with different transducers in hearing children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: analisar, de forma comparativa, a influência do transdutor no registro dos componentes P1, N1 e P2 eliciados por estímulo de fala, quanto à latência e à amplitude, em crianças ouvintes. Método: 30 crianças ouvintes de quatro a 12 anos de idade, de ambos os sexos. Os potenciais evocados auditivos de longa latência foram pesquisados por meio dos transdutores, fone de inserção e caixa acústica, eliciados por estímulo de fala /da/, sendo o intervalo interestímulos de 526ms, a intensidade de 70dBNA e a taxa de apresentação de 1,9 estímulos por segundo. Foram analisados os componentes P1, N1 e P2 quando presentes, quanto à latência e à amplitude. Resultados: constatou-se um nível de concordância forte entre a pesquisadora e o juiz. Não houve diferença estatisticamente significante ao comparar os valores de latência e amplitude dos componentes P1, N1 e P2, ao considerar sexo e orelha, assim como para a latência dos componentes quando analisado os tipos de transdutores. Entretanto, houve diferença estatisticamente significante para a amplitude dos componentes P1 e N1, com maior amplitude para o transdutor caixa acústica. Conclusão: os valores de latência dos componentes P1, N1 e P2 e amplitude de P2 obtidos com fone de inserção podem ser utilizados como referência de normalidade independente do transdutor utilizado para a pesquisa dos potenciais evocados auditivos de longa latência. <hr/> Purpose: to analyze, in a comparative manner, the influence of the transducer on the recordings of P1, N1 and P2components elicited through speech stimulus, as to the latency and amplitude in hearing children. Method: the sample was comprised of 30 hearing children aged 4-12 yrs, both genders. The long latency auditory evoked potentials were researched by means of transducers, insertion phone and speakers, elicited through speech stimulus /da/ presented with interstimuli interval of 526ms, the intensity of 70dBNA and presentation rate of 1.9 stimuli per second. Whenever present, P1, N1 and P2 components were analyzed as to latency and amplitude. Results: it was found a strong level of agreement between the researcher and the judge. There was no statistically significant difference when comparing the values of latency and amplitude of the P1, N1 and P2 components, when considering gender and ear, as well as the latency of components when considering the types of transducers. However, there was a statistically significant difference for the amplitude of the P1 and N1 components with greater amplitude for the speaker transducer. Conclusion: the latency values of the P1, N1 and P2 components and P2 amplitude obtained with insertion phone may be used as normal reference independent of the transducer used for the recording of auditory evoked potentials of long latency. <![CDATA[A pattern of hearing health education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: este estudo pretende apresentar um modelo de educação em saúde auditiva com Teleducação Interativa desenvolvido pelo Departamento de Fonoaudiologia da FOB-USP, enfatizando a importância da criação de materiais educacionais numa proposta de educação profissional e ao paciente na área de Audiologia.Método: foi elaborado um modelo de educação em saúde auditiva baseado na Teleducação Interativa a partir da união de informações acerca dos projetos desenvolvidos e levantamento cronológico da elaboração dos objetos de aprendizagem.Resultados: os resultados demonstraram a Teleducação Interativa na criação de uma rede de aprendizagem colaborativa com o desenvolvimento de materiais educacionais, cursos de capacitação, website e projetos educacionais envolvendo profissionais, alunos de graduação, pós graduação e a comunidade.Conclusão: todas as propostas desenvolvidas com a Teleducação Interativa caracterizam um trabalho que tem sido aprimorado ao longo dos anos com enfoque na hierarquização do conhecimento, no qual a importância deve estar centrada na multiplicação do conhecimento, no aprendizado e na Educação em Saúde Auditiva.<hr/>Purpose: this study intend to show a pattern of education in hearing health with Interactive Teleducation developed by the Speech-Language Pathology and Audiology Department of FOB-USP, emphasizing the importance of creating educational materials at the proposal of professional education and education to the patient in Audiology area.Method: it was created a pattern of hearing health education based on the Interactive Teleducation from the union of information about the projects developed and the chronologic survey of the objects of apprenticeship elaboration.Results: the results showed the Interactive Tele-education on the creation of an apprenticeship network by the develop of educational materials, capacitating courses, websites and educational projects, involving students of graduation and post graduation courses and the community.Conclusion: all the developed proposals with Interactive Teleducation characterized a work that has being improved alongside the years focusing making the knowledge hierarchal, on which the importance must be centered in the multiplication of knowledge, apprenticeship and Hearing Health Education.<hr/>Purpose: this study intend to show a pattern of education in hearing health with Interactive Teleducation developed by the Speech-Language Pathology and Audiology Department of FOB-USP, emphasizing the importance of creating educational materials at the proposal of professional education and education to the patient in Audiology area.Method: it was created a pattern of hearing health education based on the Interactive Teleducation from the union of information about the projects developed and the chronologic survey of the objects of apprenticeship elaboration.Results: the results showed the Interactive Tele-education on the creation of an apprenticeship network by the develop of educational materials, capacitating courses, websites and educational projects, involving students of graduation and post graduation courses and the community.Conclusion: all the developed proposals with Interactive Teleducation characterized a work that has being improved alongside the years focusing making the knowledge hierarchal, on which the importance must be centered in the multiplication of knowledge, apprenticeship and Hearing Health Education. <![CDATA[Insertion and supra-aural earphones: audiological assessment in the elderly]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: verificar a influência do tipo de transdutor na audiometria tonal e vocal de idosos em diferentes décadas de vida.Métodos: 39 indivíduos de ambos os sexos, com idade entre 60 e 89 anos, selecionados no Ambulatório de Audiologia Clínica do Departamento de Fonoaudiologia da UNIFESP, foram divididos em três grupos etários 60-69 (G1), 70-79 (G2), 80-89 anos (G3). Todos os pacientes foram submetidos a anamnese audiológica, meatoscopia e avaliação audiológica básica, sendo que a audiometria tonal liminar e a logoaudiometria foram realizadas tanto com os fones supra-aurais TDH-39 quanto com os fones de inserção ER-3A. Os resultados foram analisados estatisticamente com os testes ANOVA e T-Student Pareado.Resultados: a análise estatística realizada por orelha e por grupo revelou limiares auditivos mais baixos com os fones ER-3A com significância estatística nas frequências de 4 e 6KHz. Na comparação entre os grupos etários, verificou-se que quanto maior a idade, piores os limiares, independente do transdutor. O Índice Percentual de Reconhecimento de Fala apresentou maiores porcentagens de acertos com o fone ER-3A e houve piora do desempenho com o aumento da idade, com ambos os transdutores.Conclusão: os fones de inserção (ER-3A) possibilitam a obtenção de melhores limiares de audibilidade se comparados aos fones supra-aurais (TDH-39) independente da idade. Em decorrência do aumento da idade, há a diminuição progressiva da audição refletida tanto nos limiares de audibilidade como no reconhecimento de fala.<hr/>Purpose: to investigate the influence of transducer`s type in pure-tone and speech audiometry of elderly in different decades of life. Methods: 39 individuals participated in this study of both sexes, aged between 60 and 89 years, selected from the Ambulatório de Audiologia Clínica do Departamento de Fonoaudiologia – UNIFESP, were divided into three groups considering the decade of life (60-69 (G1), 70-79 (G2), 80-89 years old (G3 ). All individuals have undergone clinical history, pure-tone and speech audiometries which were performed with both supra-aural TDH-39 and ER-3A insert earphones. The results were statistically analyzed with the ANOVA and T-Student Pareado tests in order to compare the performance of the subjects with different transducers in groups and between age groups. Results: statistical analysis performed by ear and by group revealed lower hearing thresholds with ER-3A earphones with statistical significance in the frequencies of 4 and 6 kHz. Comparing age groups, poorer thresholds were obtained in the oldest subjects independent of the transducer. The older the subject, the poorer the thresholds independent of the transducer. Word recognition score showed better results with insert earphones and worsened with increasing age.Conclusion: insert earphones (ER-3A) provide better hearing thresholds compared to supra-aural headphones (TDH-39) at regardless of age. A progressive decrease in hearing and also in word recognition score result from increasing age.Objetivo: verificar a influência do tipo de transdutor na audiometria tonal e vocal de idosos em diferentes décadas de vida.Métodos: 39 indivíduos de ambos os sexos, com idade entre 60 e 89 anos, selecionados no Ambulatório de Audiologia Clínica do Departamento de Fonoaudiologia da UNIFESP, foram divididos em três grupos etários 60-69 (G1), 70-79 (G2), 80-89 anos (G3). Todos os pacientes foram submetidos a anamnese audiológica, meatoscopia e avaliação audiológica básica, sendo que a audiometria tonal liminar e a logoaudiometria foram realizadas tanto com os fones supra-aurais TDH-39 quanto com os fones de inserção ER-3A. Os resultados foram analisados estatisticamente com os testes ANOVA e T-Student Pareado.Resultados: a análise estatística realizada por orelha e por grupo revelou limiares auditivos mais baixos com os fones ER-3A com significância estatística nas frequências de 4 e 6KHz. Na comparação entre os grupos etários, verificou-se que quanto maior a idade, piores os limiares, independente do transdutor. O Índice Percentual de Reconhecimento de Fala apresentou maiores porcentagens de acertos com o fone ER-3A e houve piora do desempenho com o aumento da idade, com ambos os transdutores.Conclusão: os fones de inserção (ER-3A) possibilitam a obtenção de melhores limiares de audibilidade se comparados aos fones supra-aurais (TDH-39) independente da idade. Em decorrência do aumento da idade, há a diminuição progressiva da audição refletida tanto nos limiares de audibilidade como no reconhecimento de fala. <![CDATA[Risk analysis of noise in industry making clothes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : verificar a presença do ruído em indústria de confecção de roupas, visto que este risco é pouco difundido nas pesquisas relacionadas a este ambiente de trabalho.Métodos : a empresa escolhida foi uma fábrica de confecção de roupa localizada em Colatina no Espírito Santo/Brasil. Foram analisados os dois setores com maior risco ruído na empresa, após a exclusão dos funcionários com menos de cinco anos de trabalho neste local, totalizamos uma amostra de seis funcionários. Os trabalhadores selecionados responderam questionário sobre informações e sintomas auditivos e posteriormente, foram analisadas as audiometrias realizadas nos últimos cinco anos.Resultados : por meio de medições realizadas nos setores analisados, constatou-se produção de ruído de 83,5 a 97,8 dB(A). Após observar o histórico das audiometrias, obteve-se 83% dos trabalhadores, destes setores, sem perda auditiva, 16% com perda ocupacional, sendo classificada como estável. Os dados levantados no questionário revelaram que 33% dos trabalhadores sentem-se irritados quando expostos a sons elevados, 50% sentem-se estressados após a jornada de trabalho, e nenhum trabalhador relatou queixa de zumbido, insônia ou dificuldade em entender as pessoas.Conclusão : este ambiente de trabalho apresenta risco ruído, uma vez constatados os níveis de pressão sonora no qual os trabalhadores são expostos durante a jornada de trabalho, bem como a presença de perda auditiva ocupacional, mesmo em menor escala – atribuído ao tempo mínimo de cinco anos de serviços prestados utilizado na pesquisa.<hr/>Purpose : to get into an underexplored work environment and to identify if this environment might bring hearing losses to the workers.Methods : the environment chosen is a garment factory located in Colatina, Espírito Santo/Brazil. The two noisiest areas of the factory were selected to be analyzed, as well as six employees that have been working there for five years or so. The employees were asked to fill in a questionnaire on the hearing symptoms and then the audiometric tests taken for the last five years were compared. The analyzed areas produce noise from 83,5 to 97,8 dB.Results : from the audiometric tests we could conclude that 83% of the workers did not have any hearing loss, although 16% had occupational loss, but this was classified as stable. From the questionnaire we can conclude that 33% of the workers feel some kind of fatigue when exposed to high level sound for some time, 50% feel themselves stressed after their work shift, but none of them stated to hear any buzz nor insomnia, nor difficulty hearing other people.Conclusion : this work environment presents some risks to the hearing, once the employees are exposed to sound pressure levels during their work shifts, and the occupational hearing loss is evident although to a lesser extent – considering that the sample employees have been working there for at least five years. Therefore, it is plain to understand the importance of studying a good variety of work environments to identify where prevention programs, like the HLPP (Hearing Loss Prevention Program) should be applied. <![CDATA[Evaluation of hearing loss in bus drivers in curitiba (Brazil)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100050&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : investigar a prevalência da perda auditiva e as características audiométricas em motoristas de ônibus de passageiros.Métodos : a amostra foi constituída de 122 motoristas de ônibus de passageiros da região metropolitana de Curitiba de uma clínica de medicina ocupacional, com média de idade de 36,13 anos. Foram selecionados os exames audiométricos realizados no período de um ano entre 2010 e 2011, realizados conforme a Portaria 19 do Ministério do Trabalho/1998.Resultados : 31,15% dos motoristas apresentaram problemas auditivos detectados pelo método, sendo 24,59% sugestivos de perda auditiva induzida por níveis de pressão sonora elevados. A frequência mais acometida foi 6000kHz sem predominância de lateralidade.Conclusão : comparando-se com resultados anteriores nesta mesma cidade, observa-se que as medidas preventivas para saúde auditiva tem mostrado resultados positivos.<hr/>Purpose : to investigate the prevalence of hearing loss and audiometric characteristics of urban bus drivers.Methods : the sample was comprised of 122 bus drivers from the city of Curitiba (PR, Brazil), with an age mean of 36.1 years. The audiometric tests were performed during one year, between 2010 and 2011, according to the Resolution number 19 of the Ministry of Labour (1998).Results : 31.15% of the drivers had hearing problems detected by the method used, and 24.59% of the participants had results suggestive of noise-induced hearing loss. The most affected frequency was 6000 Hz without being one ear more affected than the other one.Conclusion : the results of this study were compared with results of previous studies carried out in the same city, and it was observed that the preventive measures for hearing health had shown favorable results. <![CDATA[TECHNICAL FAILURE OF HEARING AIDS PROVIDED BY THE NATIONAL HEALTH SYSTEM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : investigar quais as principais falhas técnicas dos aparelhos de amplificação sonora individual fornecidos nos serviços do Sistema Único de Saúde.Métodos : foram analisadas as falhas técnicas dos aparelhos de amplificação sonora individual em cinco serviços credenciados pelo Ministério da Saúde, entre janeiro e maio de 2009, utilizando-se estatística descritiva.Resultados : as principais falhas técnicas encontradas nos dispositivos foram 37.44% de falha no amplificador, seguidas de 25.59% de falha no microfone. Os aparelhos de amplificação sonora individual retroauriculares e de categoria tecnológica A são os que apresentam maior ocorrência de falha técnica. O tempo de vida útil dos aparelhos de amplificação sonora individual sem apresentar defeito foi de 22 meses, em média. Na maior parte da população estudada, o custo para o conserto destes dispositivos foi entre R$500,00 e R$ 1000,00. Dos casos analisados, 51.82% entraram em contato com o serviço de saúde auditiva para buscar atendimento e verificar o problema e em 61% dos casos os aparelhos de amplificação sonora individual ainda estavam no prazo de garantia e foram consertados pela assistência técnica sem custo adicional para o paciente.Conclusão : a principal falha encontrada refere-se à falha do amplificador. Os AASI retroauricular e de categoria tecnológica A são os que apresentam maior ocorrência de falha técnica.<hr/>Purpose : to investigate about repair issues of hearing aids at National Health System.Methods : it was analyzed hearing aids technical failures whose patients had showed complaints concerning the device on five different services considering the period from January to May 2009, analyzed by descriptive statistic.Results : the main technical failures found were: 37.44% of failures on amplifier, 25.59% of failures on microphone. Related to the device’s technological sort and category it’s verified that the behind the ear hearing aids and of category A presented higher technical failure incidence. It’s also observable that the devices presented utility life of 22 months on average before presenting any technical failure. In the majority of the population studied, the cost for the repair of these devices was between R $ 500,00 and $ 1000.00. From the perception of hearing aids failure by the patient, 51.82% contacted the service seeking for care and 61% of analyzed hearing aids were still on guarantee term and they were fixed by technical assistance without additional cost to patient.Conclusion : the main technical failure found was failures on amplifier. The behind the ear hearing aids and of category A presented higher technical failure incidence. <![CDATA[Factors affecting the performance of users of cochlear implant in speech perception testing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : analisar os fatores que interferem no desempenho de usuários de implante coclear em testes de percepção de fala.Métodos : foram aplicados questionários e testes de percepção de fala em 25 indivíduos, de ambos os sexos, portadores de perda auditiva neurossensorial e usuários de IC unilateral.Resultados : - 48% dos participantes atingiram bom desempenho nos resultados dos testes de percepção de fala, apresentando porcentagens maiores ou iguais a 50 % de acertos. - Os participantes que obtiveram melhores resultados não são necessariamente os que possuem maior idade auditiva. - Dos 12 participantes que atingiram desempenho acima de 50%, 10 (83,3%) foram implantados mais precocemente (até 5 anos). - O uso do AASI na orelha contralateral influenciou significantemente nos índices de reconhecimento das palavras ou sentenças. - Os participantes que iniciaram o uso de AASI mais cedo não foram necessariamente os que apresentaram melhores resultados nos testes.Conclusão : a ativação mais precoce dos IC mostrou-se uma variável importante no desempenho dos testes. - O uso do AASI na orelha contralateral influenciou significantemente nos índices de reconhecimento das palavras ou sentenças.<hr/>Purpose : to analyze the relation between speech perception tests in cochlear implant users.Methods : questionnaires and speech perception tests were applied in 25 individuals from both genders with sensorioneural hearing loss and users of unilateral cochlear implant.Results : 48% of the participants had a good performance (50%) on speech perception tests. The participants who had the best results are not the ones with higher auditory age. 12 participants had a score higher than 50% and 10 (83%) of those, did the cochlear implant surgery before 5 years old. The use of hearing aid contralateral to the cochlear implant had a significant influence on the participants performances on tests. The participants who started using hearing aids earlier did not have the best results on the tests.Conclusion : the early activation of the cochlear implant is an important variable on the tests performance. The use of hearing aid contralateral to the cochlear implant had a significant influence on the speech recognition tests. <![CDATA[Babies? portal website ? hearing aid section: hearing impaired children parents? assessment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100072&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : verificar a auto-avaliação do conhecimento dos pais de crianças deficientes auditivas sobre o Aparelho de Amplificação Sonora Individual (AASI) e molde auricular e como o conteúdo do website “Portal dos Bebês – Seção Aparelhos Auditivos” auxiliou no entendimento de tais informações.Métodos : 22 pais (seis homens e 16 mulheres, idade média 32,6 anos) preencheram anonimamente um formulário online com 36 questões abrangendo dados demográficos, uso da internet, orientação fornecida no momento da adaptação do AASI e auxílio fornecido pelo conteúdo do website.Resultados : no dia da adaptação do AASI materiais informativos foram oferecidos apenas para 52,4% dos pais, no entanto, estes estavam satisfeitos com as orientações recebidas. Em média o auxílio fornecido pelo conteúdo do website foi de 86%. A pontuação atribuída ao conteúdo e a satisfação com o website foi relacionada à idade da criança, tempo de uso do AASI e conhecimento prévio dos pais a respeito dos tópicos sobre o AASI e molde.Conclusões : o “Portal dos Bebês“ é um instrumento que pode auxiliar pais de crianças deficientes auditivas na compreensão das orientações fornecidas no momento da adaptação do AASI. A continuidade do estudo com maior número de participantes é necessária.<hr/>Purpose : to verify the self-assessment of knowledge of parents of hearing impaired children regarding hearing aids (HA) and earmolds and how the content of the “Babies´Portal – Hearing Section” website supported the understanding of such information.Methods : 22 parents (six men and 16 women, mean age 32,6 years) completed an anonymous online form available on the website with 36 questions about demographics, internet use and the guidance provided at the time of HA fitting. Also answered questions about the quality of website content.Results : on the fitting of hearing aids informational materials were provided only for 52,4% of parents, however, they were satisfied with the orientation. On average the helped provided by the website content was 86%. The score for satisfaction with the content and the website was related to the child’s age, duration of use of hearing aids and prior knowledge of parents about the topics on the hearing aid and ear mold.Conclusion : preliminary results indicate that the “Babies’ Portal” is an instrument that can help parents of hearing impaired children in the understanding of the guidance given at the time of HA fitting. The continuity of the study with a larger number of participants is required. <![CDATA[Noise analysis and intervention in speech school environment: regular private and public schools]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : mensurar os níveis de ruído, durante o ano letivo, em duas salas de aula do 1º ano do Ensino Fundamental, sendo uma da rede privada de ensino e outra da rede pública, frequentadas por alunos deficientes auditivos usuários de implante coclear; analisar se os níveis de ruídos encontrados estão de acordo com a Norma Brasileira, NBR 10.152 da ABNT (1990), e discutir com a equipe escolar estratégias que minimizem o impacto do ruído, na aprendizagem dos alunos deficientes auditivos.Métodos : foram realizadas oito mensurações do nível de ruído, empregando um dosímetro, modelo 1444, em cada sala de aula, sendo uma sala da rede privada e outra da rede pública de ensino. Concomitantemente às mensurações de ruído, foram feitas reuniões com os professores e gestores.Resultados : verificou-se que os níveis de ruído presente na rede pública variaram entre 74,3 e 79 dB (A) e que, na rede privada, os níveis de ruído variaram entre 76,1 e 80,9 dB (A). Também foram realizadas 8 reuniões em cada escola.Conclusão : diante dos dados, notaram-se elevados índices de ruído em ambiente escolar, não ocorrendo diferenças estatísticas entre as redes pública e privada de ensino regular. Com relação às reuniões mensais, foi possível observar que os educadores adotaram estratégias que auxiliam a comunicação no ambiente escolar. É evidente a necessidade da aquisição de recurso tecnológico de acessibilidade para alunos deficientes auditivos que utilizam a comunicação oral, o sistema de frequência modulada.<hr/>Purpose : the aim of this study is to measure noise levels during the school year in two classrooms in a grade of elementary school, a private schools one and a public school another, in both case frequented by deaf students cochlear implant users, to analyze whether noise levels are consistent with the standard Brazilian NBR 10152 of ABNT (1990) and school staff to discuss strategies to minimize the impact of noise on learning of deaf students.Methods : we performed eight measurements of noise level, using a dosimeter, model 1444, in each classroom, in a private and public schools. At the same time the measurements were conducted with monthly meetings with teachers from both schools.Results : we found that levels of noise present in the public ranged from 74.3 to 79 dB (A) and in the private noise levels ranged between 76.1 and 80.9 dB (A). In each of these schools were made 8 meetings.Conclusion : after observations we found high levels of noise in the school environment, and there were no statistical differences between both networks. Referring to monthly meetings it was clear that educators have adopted strategies to help communication within the school environment. It´s clearly the need to acquire technological resource accessibility for deaf students who use oral communication, the system of modulated frequency. <![CDATA[Distortion product otoacoustic emission analysis in premature neonates]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100092&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivos: verificar a incidência de alterações nas Emissões Otoacústicas por Produto de Distorção em neonatos prematuros e analisar a amplitude das respostas em função da idade gestacional nessa população.Métodos: trata-se de um estudo transversal observacional, que contou com análise dos resultados do exame de emissões otoacústicas evocadas por produto de distorção dos neonatos pré-termos, triados em um hospital público de Belo Horizonte, no período de agosto de 2010 a fevereiro de 2011. Os neonatos avaliados foram divididos em três grupos de acordo com a idade gestacional, sendo o primeiro grupo constituído por neonatos de 28-30 semanas, o segundo de 31-33 semanas e o terceiro grupo de 34-36 semanas. Este estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética da UFG sob parecer número 0210.0.203.000-10.Resultados: dentre as crianças avaliadas 44 (93,62%) apresentaram Emissões Otoacústicas Por Produto de Distorção (EOAPD) presentes e apenas três crianças (6,38%) apresentaram EOAPD ausentes. Com relação à análise das amplitudes das EOAs e suas comparações entre os grupos estudados, não foi encontrada diferença estatisticamente significante entre os grupos gestacionais, entretanto observou-se valores menores de p entre os grupos gestacionais nas frequências altas – 5KHz e 6KHz.Conclusão: observou-se que a prematuridade em si não constitui um fator que influencia no resultado de EOAPD em neonatos prematuros.<hr/>Purpose: to verify the incidence of changes in otoacoustic emission distortion product in premature infants and to analyze the magnitude of responses in relation to the gestational age in this population.Methods: observational cross-sectional study, which included results analysis of distortion product otoacoustic emissions of preterm newborns, screened in a public hospital in Belo Horizonte, from August 2010 to February, 2011. The infants were divided into three groups according to the gestational ages, the first group consisting of neonates aging 28-30 weeks, the second was of 31-33 weeks and third group of 34-36 weeks. This study was approved by the Ethics Committee of UFMG number 0210.0.203.000-10.Results: among the 44 children studied (93.62%) distortion product otoacoustic emissions (DPOAE) were present and only three children (6.38%) had absent DPOAEs. Regarding the amplitude analysis of the otoacoustic emissions and their comparisons between groups, no statistically significant difference was found between gestational groups, however we observed lower p values between gestational groups at high frequencies – 6kHz and 5KHz.Conclusion: prematurity in itself is not a factor that influences the outcome of DPOAE in premature neonates. <![CDATA[Variabilidade da frequência cardíaca em recém-nascidos de alto risco na presença de ruído]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: verificar mudanças na frequência cardíaca dos bebês de risco em uma unidade de tratamento intensivo na presença de ruído.Métodos: pesquisa quali-quantitativa. Analisou-se a variação da frequência cardíaca nos bebês expostos a diversas fontes geradores de ruído. As medições ocorreram, separadamente, em três áreas denominadas boxes, observadas em três intervalos de cinco minutos cada. As frequências cardíacas dos bebês foram verificadas pela leitura de monitores acoplados a aparelhos de oximetria de pulso. A medição do ruído foi feita ao lado posterior de cada box durante dois períodos/dias, entre oito e nove horas, com distância aproximada de 30cm da fonte ruidosa, utilizando-se decibelímetro digital IP-130, ponderação “C”, frequência de 31.5Hz ~8Khz. Os boxes eram equipados com saída de oxigênio, bomba de infusão, aspirador a vácuo, ar comprimido, aspiradores manuais, lavatório de inox e presença de, pelo menos, dois funcionários.Resultados: registrou-se, durante a pesquisa, níveis de ruído acima do recomendado pela American Academy of Pediatrics, Associação Brasileira de Normas Técnicas e Organização Mundial de Saúde. Ocorreu variação nas frequências cardíacas durante a medição, havendo variação de frequência cardíaca em todas as exposições de nível elevado de ruído. Os bebês do Box um apresentaram onze batimentos por minuto, no Box dois quatro batimentos por minuto e no Box três trezeConclusão: observaram-se variações de pico das frequências cardíacas em níveis elevados de ruído, não sendo relacionado que quanto maior o ruído maior a variação de frequência cardíaca. <![CDATA[The use of repair strategies in the complex onset constituent: normal phonological development and phonological disorder]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : descrever e analisar o uso das estratégias de reparo empregadas por crianças com aquisição fonológica normal e desviante, no constituinte silábico onset complexo, a fim de verificar as semelhanças e as diferenças existentes entre os grupos em estudo. Método : foram utilizados dados de fala de 60 crianças com aquisição normal, 30 meninos e 30 meninas, e 84 crianças com aquisição desviante, 53 meninos e 31 meninas. A idade do grupo normal variou de 1:0 a 4:0, enquanto que a do grupo desviante variou de 3:0 a 11:0 anos. Foram consideradas as variáveis: idade, sexo, contexto precedente e seguinte, obstruinte do onset complexo, tipo de líquida do onset complexo, tonicidade, número de sílabas e posição na palavra. Posteriormente, os dados foram submetidos à análise estatística por meio do programa VARBRUL. Resultados : as crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante utilizaram os seguintes recursos, respectivamente: simplificação para C 1 V (93%; 77%), alteração do traço da obstruinte (5%; 17%), alteração do traço da líquida (1%; 5%), epêntese (1%; 0%) e metátese (0%; 1%). As variáveis tonicidade, contexto precedente e posição na palavra não foram relevantes no estudo. Conclusão : o recurso mais frequente foi o de simplificação para C 1 V em ambos os grupos, contudo, outras estratégias foram aplicadas, principalmente, pelo grupo desviante. Quanto à influência das variáveis, concluiu-se que as variáveis idade, sexo, tipo de obstruinte e tipo de líquida do onset complexo, contexto seguinte e número de sílabas influenciaram de alguma forma os recursos estudados. <hr/> Purpose : to describe and to analyze the repair strategies used by children with normal phonological acquisition and phonological disorder in the complex onset syllable constituent, in order to examine the similarities as well as the differences in the studied groups. Method : the analysis included speech data from 60 children with normal acquisition, 30 male and 30 female, in addition to 84 children with deviation, 53 male and 31 female. The age in the normal group was between 1:0 and 4:0, whereas in the deviation group it was between 3:0 and 11:0. The variables age, gender, preceding and following context, obstruent of complex onset , kind of liquid of complex onset , tonicity, number of syllables and position in the word were considered. Then, the data were submitted to statistical analysis in the VARBRUL program. Results : the children with normal acquisition and deviation used the following resources, respectively: simplification strategies for C 1 V (93%; 77%), alteration of the obstruent feature (5%; 17%), alteration of the liquid feature (1%; 5%), epenthesis (1%; 0%) and metathesis (0%; 1%). The variables tonicity, preceding context and position in the word were not relevant to the study. Conclusion : the most frequent resource was the simplification for C 1 V in both groups, but other strategies were applied, mainly in the deviation group. Considering the influence of the variables, it was possible to conclude that the variables: age, gender, kind of obstruent, kind of liquid of complex onset , following context and number of syllables influenced the studied resources. <![CDATA[Persistent developmental stuttering: fluency assessment pre- and post-treatment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : comparar a fluência de crianças com gagueira quanto à porcentagem de sílabas gaguejadas, porcentagem de descontinuidade da fala, fluxo de sílabas e palavras por minuto e gravidade da gagueira, em situação de pré e pós-aplicação do programa de intervenção fonoaudiológica. Método : participaram 10 crianças, na faixa etária de 6.0 a 11.11 anos, sendo 9 do gênero masculino e 1 do gênero feminino, provenientes do Laboratório de Estudos da Fluência. Todos os participantes deste estudo foram submetidos aos seguintes procedimentos agrupados em três etapas: (a) avaliação da fluência inicial; (b) desenvolvimento do processo terapêutico, e; (c) reavaliação da fluência. Resultados : em relação à avaliação após o programa terapêutico, observou-se uma melhora relevante no perfil da fluência, pois a maioria das medidas analisadas (descontinuidade de fala, disfluências gagas, fluxo de sílabas por minuto e gravidade da gagueira) apresentou diferenças estatisticamente significantes. Os achados indicaram que houve uma redução quantitativa nas rupturas o que ocasionou um aumento no fluxo de sílabas por minuto, e também uma diminuição na gravidade da gagueira. Estes resultados confirmam a eficácia terapêutica do programa de terapia aplicado. Conclusão : os resultados encontrados podem auxiliar o fonoaudiólogo em sua prática clínica, tanto na terapia como na realização do diagnóstico e do controle da eficácia terapêutica. <hr/> Purpose : to compare the fluency of children who stutter as to the percentage of stuttered syllables, percentage of speech disruption, flow of syllables and word per minute and severity of stuttering in pre and post-therapeutic program. Method : 10 children, who stutter, aged from 6.0 to 11.11 years old, being 9 males and 1 female, from the Laboratório de Estudos da Fluência. All the participants underwent the following procedures: (a) initial assessment of fluency; (b) development of the therapeutic process, and (c) reassessment of fluency. Results : regarding the assessment post-treatment, there was a significant improvement in the fluency profile, because most of the analyzed measures (speech disruption, frequency of stuttered syllables, flow of syllables per minute and severity of stuttering) showed statically significant differences. The findings indicate that there was a quantitative reduction in the disruption in the flow of speech, which causes an increase in flow of syllables per minute, and also a decrease of the severity of stuttering. These results confirm the therapeutic efficacy of the applied therapy program. Conclusion : the results can assist the phonoaudiologist, in the therapy, both in the diagnostic assessment and in the control of therapeutic efficacy. <![CDATA[The use of direct reported speech by a person with aphasia to construct a narrative]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : investigar o uso do discurso reportado direto por uma pessoa com afasia ao construir uma narrativa sobre acidente vascular cerebral (AVC).Métodos : assumindo uma perspectiva qualitativa de análise, que se fundamenta em abordagens interacionais em linguística, e utilizando o método de geração de dados denominado grupo focal, busca-se compreender a estruturação da narrativa da participante deste estudo, que consiste em uma pessoa que apresenta afasia, construída ao longo da conversa que emergiu em uma interação face a face em grupo gravada em vídeo e transcrita para investigação.Resultados : a análise dos dados revelou que i) o fato de a narradora apresentar afasia não a impossibilitou de construir uma narrativa que apresentasse todos os elementos estruturais de narrativas canônicas, e ii) o uso do discurso reportado direto, mesmo funcionando como uma estratégia para lidar com o déficit linguístico, garantindo a inteligibilidade da narrativa, criou esperados efeitos na narração (envolvimento, validação, autenticação, entre outros). Além disso, tal análise nos permite advogar que pessoas com afasia, não obstante o comprometimento linguístico que apresentam, podem se valer de estratégias adaptativas para construir narrativas de modo habilidoso, cumprindo com as funções referencial e avaliativa das narrativas.Conclusões : este estudo propicia uma interface entre as ciências da saúde e as ciências humanas, mais especificamente entre a Fonoaudiologia e a Linguística. Os resultados das investigações são considerados inovadores e relevantes, uma vez que convida o leitor a repensar a tese de que pessoas com afasia são incompetentes em suas práticas com (e através de) a linguagem.<hr/>Purpose : to investigate the use of the reported speech by a person with aphasia in a narrative about stroke.Methods : qualitative perspective of analysis based on interactional approaches in linguistics it was used the data generation method called focus group for seek to understand who the participant of this study, an aphasic women, structure your narrative. It was analyzed a video recorded narrative told in a group interaction. For this, the data was transcribed.Results : data analysis showed that the aphasia does not made the participant unable to construct a narrative with all canonical structural elements. Furthermore, the use of reported speech by participant as a resource to deal with the deficit made an engaging narrative and showed people with aphasia may be able to construct narrative in a skilled way.Conclusions : this study provides an interface between health and human sciences, specifically between Speech-language Therapy and Linguistic. The results of investigations are considered innovative and relevant once analyze the use of reported speech from a perspective that conceives the language like a social, interactional and cultural construction. <![CDATA[Augmentative and alternative communication repercussion on non-fluent aphasia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivos : verificar as formas de comunicação e desempenho linguístico-cognitivo de afásicos a partir da Comunicação Suplementar e/ou Alternativa (CSA) e conhecer sua percepção.Métodos : pesquisa de abordagem qualitativa de corte longitudinal, aprovada pelo CEP, com amostra de 5 sujeitos afásicos não fluentes. A coleta de dados ocorreu por meio dos prontuários dos sujeitos, registros em vídeo do acompanhamento fonoaudiológico com a CSA e dos seus depoimentos acerca da utilização da CSA.Resultados : os sujeitos utilizam diversas formas de comunicação para se expressar além de fazerem maior uso da CSA, necessitando menor apoio de gestos próprios ao longo do estudo, o que facilitou a comunicação com o outro e diminuiu o uso de adivinhações e tentativas frustradas de conversas. O uso da CSA repercutiu no aumento da produção oral. Os sujeitos referem gostar de utilizar os recursos da CSA e que estes contribuem de alguma forma na sua comunicação.Conclusão: os resultados evidenciam que o apoio da CSA contribui para que os sujeitos estudados pudessem assumir seus lugares como falantes, superando suas dificuldades de linguagem. Deste modo, favoreceu que eles se colocassem como sujeitos linguísticos e sociais. As atividades dialógicas e contextualizadas, bem como a mediação do interlocutor, favoreceram o processo de (re)significação de seus enunciados. Portanto, a CSA, nesse contexto, mostra-se como importante recurso mediador e facilitador do processo linguístico nas afasias não fluentes com repercussão na produção oral.<hr/>Purpose : verify the communication forms and linguistic-cognitive performance of aphasics from an Augmentative and Alternative Communication (AAC) perspective and to evaluate their perception.Methods : this is a longitudinal research with qualitative approach, approved by the Ethic and Research Committee. The sample includes 5 non-fluent subjects with aphasia. Data was collected analyzing the subjects’ files, video records of speech and language therapy focused on AAC, and the subjects opinions about it.Results : subjects used several ways of communication to express themselves as well as increased their use of AAC. In doing so, they demanded less gestures support during the study, which facilitated their communication and diminished guessing and frustrated conversation attempts. The use of AAC resulted in the increase of oral production. Subjects referred that they enjoyed using AAC and that it contributed to their communication in some way.Conclusion : results showed that AAC support contributed to subjects so they could assume their position as speakers, overcoming their language difficulties. Therefore it has facilitated them to assume themselves as linguistic and social subjects. Dialogic and contextualized activities, as well as the interlocutor mediation, facilitated the process of (re)signification of their enunciations. Therefore, regarding this context, AAC is an important support that mediates and facilitates the linguistic process on non-fluent aphasias with repercussions on oral production. <![CDATA[Temporal processing, phonology and writing in lead-contaminated children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivos : analisar o impacto das habilidades do processamento auditivo temporal e da fonologia na escrita de crianças contaminadas por chumbo.Método : participaram deste estudo 24 crianças de ambos os gêneros, com nível de plumbemia igual ou superior a 10µg/dL, sem alterações auditivas. Foram avaliados escrita espontânea, memória auditiva imediata, discriminação auditiva, consciência fonológica e feita triagem do processamento auditivo temporal. As crianças foram divididas em dois grupos (GE – crianças com trocas de consoante surda por sonora na escrita; GC – crianças sem alterações na escrita).Resultados : no GE, 8 crianças (67%) apresentaram alteração de discriminação auditiva, na PCF e desempenho não esperado no AFT-R (Subteste 1). No GC, apenas 1 criança (8%) apresentou alteração de discriminação auditiva e na PCF e desempenho não esperado no AFT-R (Subteste 1). O Teste Exato de Fisher indicou diferença significante entre os grupos nas habilidades de memória auditiva e discriminação auditiva.Conclusão : não houve diferença significante entre o desempenho na triagem do processamento auditivo temporal nos grupos avaliados. As crianças contaminadas pelo chumbo que apresentaram alteração de escrita obtiveram pior desempenho nas provas de consciência fonológica, discriminação auditiva, memória auditiva imediata.<hr/>Purpose : analyze the impact of temporal auditory processing in writing and phonology of children with lead poisoning.Method : this study included 24 children, both genders, with a blood lead level equal or higher than 10μg/dL, without hearing impairment. Were assessments the spontaneous writing, immediate auditory memory, auditory discrimination, phonological awareness and auditory processing screening. Were assessments the spontaneous writing, immediate auditory memory, auditory discrimination, phonological awareness and auditory processing screening. Children were divided in two groups (GE – children with exchange of the consonant surd by sound in writing, GC – children without alterations in writing).Results : in GE, eight children (67%) had results abnormal in auditory discrimination and in PCF, the not expected performance in the AFT-R (subtest 1). In GC, only one child (8%) had results abnormal in auditory discrimination, and in PCF; the not expected performance in AFT-R (subtest 1). Fisher’s Exact Test indicated significant difference between groups in the skills of auditory memory and auditory discrimination.Conclusion : there was no significant difference between performances in screening of temporal auditory processing in the groups. Children contaminated by lead and alterations in writing had worst performance in tests of phonological awareness, auditory discrimination, auditory memory. <![CDATA[Phonological abilities in children with stuttering]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : estudar as características de desenvolvimento fonológico de crianças gagas e não-gagas, e investigar possível associação entre a presença de gagueira e a de processos fonológicos.Métodos : foram selecionadas 20 crianças (10 gagas), do sexo feminino e masculino, entre 04 a 08 anos de idade, pareadas por sexo e idade. As crianças do grupo de estudo tiveram diagnóstico de Gagueira e foram classificadas quanto a gravidade da patologia por meio do Stuttering Severity Instrument-3. Foram excluídas aquelas que apresentaram evidência de surdez, doenças neurológicas e/ou psiquiátricas. As crianças de ambos os grupos foram submetidas à avaliação fonoaudiológica e à aplicação das provas de Fonologia do Teste de Linguagem Infantil- ABFW.Resultados : no grupo de estudo foram observados 60% de processos fonológicos não esperados para a idade, enquanto que no grupo controle foram apenas 10%. As diferenças entre os grupos não foram estatisticamente significantes quanto à incidência de processos fonológicos. Há indícios de que o grupo de crianças gagas esteja mais predisposto à presença de pelo menos um processo fonológico.Conclusão : conclui-se que a metodologia utilizada na investigação dos processos fonológicos foi eficaz, mas devido à amostra reduzida não foi possível o aprofundamento da questão, ou seja, verificar se há uma diferenciação no desempenho de crianças gagas quanto aos processos fonológicos quando comparadas com as não-gagas.<hr/>Purpose : to study the phonological development characteristics of stuttering and non-stuttering children, and to investigate possible association between stuttering and phonological processes.Methods : 20 children (10 stuttering), female and male, between 4 to 8 years old, matched by gender and age. Children in the experimental group diagnosed with Stuttering and classified to severity of disease through the Stuttering Severity Instrument-3. Those who had evidence of deafness, neurological diseases and/ or psychiatric disorders were excluded. Children in both groups underwent speech and phonology evaluations by ABFW – Child Language Test.Results : 60% of phonological processes not expected for age were observed in the experimental group. Moreover, in the control group were only 10%. Differences between groups were not statistically significant on the incidence of phonological processes. There is evidence that the group of stuttering children is more likely the presence of at least one phonological process.Conclusion : the methodology applied in the investigation of phonological processes was effective, but due to small sample not been possible to develop the issue and verify if there is a difference in performance as the stuttering children phonological processes when compared to non-stuttering. <![CDATA[Development of oral narrative and level of mother's education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100174&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : verificar a narrativa oral em crianças em função do nível de escolaridade materna.Métodos : o estudo foi realizado na Escola Pública Municipal Magalhães Bastos, no bairro da Várzea no Recife, com 20 crianças da 1ª série do ensino fundamental I, com faixa etária entre sete e oito anos. Para a avaliação foi utilizado um texto e um Mp3 para a gravação das crianças narrando a história.Resultados : observou-se que a maioria das crianças encontrava-se na categoria II do esquema narrativo, grande parte apresentou problemas coesivos em suas narrativas e em relação à coerência todas as crianças encontravam-se no nível IV de coerência. Quando os dados de esquema narrativo, coesão e coerência foram cruzados com os dados do nível de escolaridade das mães foi observado que não houve relação significante entre eles. Foi visto também que pouquíssimas mães têm o hábito de leitura no ambiente doméstico e a maioria delas nem chegou a concluir o ensino fundamental I. Também foi observado que quanto maior a escolaridade das mães, melhor o hábito de leitura delas.Conclusões : a escolaridade materna não influenciou significantemente na narrativa oral de crianças, isto se deve a diversos fatores que necessitam ser investigados com mais profundidade. Entretanto a variabilidade do desenvolvimento da narrativa oral das crianças observada no presente estudo, considerando que a idade e a escolaridade foram constantes, sugere a influência de outras variáveis linguísticas e sociais nesta aquisição.<hr/>Purpose : to assess the oral narrative in children depending on the level of maternal education.Methods : the study was conducted at the Municipal Public School Magalhães Bastos, in the Meadow neighborhood in Recife, with 20 children in 1st grade I, aged between 7 and 8 years. For the evaluation we used a text and an mp3 recording of children for telling the story.Results : we observed that most children were in category II of the narrative scheme, most problems were cohesive in their narrative coherence and in relation to all the children were at level IV of consistency. When data from narrative scheme, cohesion and coherence were crossed with the data on the level of maternal education was observed that there was no significant relationship between them. It was also seen that very few mothers have the habit of reading in the home environment and most of them did not even graduate from elementary school I. We also observed that the more education the mothers, the better the habit of reading them.Conclusion : the maternal education had no significant effect on the oral narratives of children; this is due to several factors that need to be investigated further. However, the variability of oral narrative development of children observed in this study, whereas age and education were constant, suggesting the influence of other linguistic and social variables in this acquisition. <![CDATA[Effectiveness of speech therapy in evolution of oral ingestion in patients with post stroke Oropharyngeal Dysphagia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : analisar a efetividade na progressão da alimentação via oral de pacientes com sintomas de disfagia, que sofreram acidente vascular encefálico prévio ou atual, internados em um hospital federal do Rio de Janeiro.Métodos : foi feito estudo retrospectivo do prontuário de 20 pacientes com acidente vascular encefálico, para os quais foi solicitada fonoterapia para disfagia. Para comparação do nível de ingestão oral de cada paciente, antes e depois da terapia, foi utilizada uma escala funcional. Foram estudados os possíveis fatores de interferência na progressão na escala como: idade, intercorrências clínicas, tempo e incidência prévia do AVE. Os seguintes indicadores de resultado foram analisados: tempo para retirada de via alternativa de alimentação e tempo para reintrodução de alimentação via oral.Resultados : dos 20 pacientes, 15 apresentaram melhora na escala de ingestão oral após a fonoterapia. As intercorrências clínicas foram consideradas estatisticamente significantes para a não evolução da alimentação via oral. Os outros fatores analisados não demonstraram significância estatística, sugerindo não interferir na melhora ou piora do paciente. Foi possível reintroduzir alimentação via oral e retirar via alternativa de alimentação antes de 10 dias.Conclusão : a fonoterapia é efetiva para melhorar a ingestão de alimentos por via oral nos pacientes com AVE e disfagia neurogênica, atendidos em ambiente hospitalar, salvo se apresentarem intercorrências clínicas e rebaixamento do nível de consciência durante o processo.<hr/>Purpose : to analyze the effectiveness of speech therapy in the evolution of oral ingestion of patients with dysphagia symptoms, who have suffered previous or current stroke, admitted to a federal hospital in Rio de Janeiro.Methods : a retrospective study was made from medical records of 20 patients, for which was requested speech therapy for dysphagia. A functional scale was used to compare the oral ingestion level of each patient, before and after the therapy. Possible interference factors in the progression on the scale were studied: age, duration and incidence of previous stroke, clinical complications.Results : over 20 patients, 15 showed improvement in the oral intake scale after speech therapy. Clinical complications were considered statistically significant for the lack of evolution in oral feeding. Other analyzed factors were not statistically significant, and they did not interfere in the improvement or worsening of the patient.Conclusion : speech therapy is effective in improving food intake by mouth in patients treated in hospitals with neurogenic dysphagia after stroke, except if clinical complications appear during the process. <![CDATA[Accuracy of clinical swallowing evaluation for oropharyngeal dysphagia in cerebral palsy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100197&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : analisar a acurácia da avaliação clínica da disfagia orofaríngea para detectar penetração e aspiração laringotraqueal na encefalopatia crônica não progressiva.Métodos : participaram deste estudo 45 indivíduos com ECNP e disfagia orofaríngea, sendo 28 do sexo masculino e 17 do sexo feminino, faixa etária variando de 3 a 19 anos. A avaliação clínica da deglutição utilizou protocolo específico e a videofluoroscopia de deglutição (VFD) foi utilizada como padrão ouro.Resultados : verificou-se que houve sensibilidade de 80,0% (IC 95%: [82,7;100]), especificidade de 46,67% (IC 95%: [18,1;75,3]), valor preditivo positivo de 77,78% (IC 95%: [62,8;92,8]) e valor preditivo negativo de 77,78% (IC 95%: [45,1;100]).Conclusão : constatou-se que a avaliação fonoaudiológica clínica da disfagia orofaríngea na ECNP apresenta maior sensibilidade que especificidade. <![CDATA[Prosopografia: comparative study about anthropometric measures of pattern and questioned images in known subjects]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo : comparar os resultados das medidas das faces conhecidas com a finalidade de comprovar os fundamentos das medidas e proporções existentes nos conceitos das ciências utilizadas pela Prosopografia.Métodos : a coleta desta pesquisa foi composta por três sujeitos. Coletaram-se fotografias dos documentos de Identificação Civil, retirou-se fotografia da face frontal, tratou-se em computador, retiraram-se as medidas e ângulos para a comparação.Resultados : realizou-se a identificação de sujeitos conhecidos em imagens em diferentes idades; Conclusão: constatou-se que o método quantitativo proposto apresenta-se efetivo para comprovar a compatibilidade de faces conhecidas.<hr/>Purpose : to compare the results of measurements of known faces in order to establish the foundations of existing measures and ratios in science concepts used by prosopography.Methods : the collection of this research consisted of 3 subjects. We collected photographs of Civil Identification documents, withdrew picture of the front face, it was computer-retired measurements and angles for comparison.Results : there was the identification of known subjects in images at different ages; Conclusion: it was found that the proposed quantitative method presents effective to prove the compatibility of familiar faces. <![CDATA[Mandibular protrusion device ? users AHI, sleep efficiency, REM sleep and oxigenation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: avaliar parâmetros polissonográficos de pacientes com indicação para uso de AOPMs.Métodos: estudaram-se, retrospectivamente, os dados de prontuários com base em itens que compunham a polissonografia de 124 pacientes com idade entre 25 e 77 anos, que não estavam fazendo nenhum tratamento para distúrbios do sono. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da instituição de origem (CAE n o 0378.0.133.000-10).Resultados: 46,8% dos pesquisados tinham diagnóstico de apnéia leve, 91,8% roncavam e tinha uma eficiência do sono insatisfatória. Dos pacientes que roncavam, a quase totalidade apresentava SAHOS. A menor saturação de oxigênio durante o exame variou entre 60% e 97%, com mais de quatro quintos da amostra com índices abaixo de 90%.Conclusão: não houve relação significante entre os índices de apnéia e os níveis de saturação de oxi-hemoglobina. A eficiência do sono esteve diretamente relacionada à severidade da SAHOS, com evidências estatísticas; a oximetria pode ser um valioso instrumento para o diagnóstico da SAHOS, mas não pode ser única fonte para referenciar a gravidade da síndrome; o sono REM foi insatisfatório na maioria dos pesquisados, e este esteve significantemente relacionado à eficiência do sono.<hr/>Purpose: to evaluate some polysomnographic parameters of patients that were referred to use mandibular protusion device (MPD).Methods: we studied, retrospectively, data from medical records with items that made up polysomnography of 124 patients aged between 25-77 years, that were not having any treatment for OSAHS. The study was approved by the Ethics Committee of origin institution (CAE number 0378.0.133.000-10).Results: 46.8% of respondents had mild apnea, snoring and most had poor sleep efficiency. Almost all of these patients had OSAHS. The lower oxygen saturation during the test ranged from 60% to 97%, with more than four fifths of the sample rates below 90%.Conclusion: there was no significant relationship between rates of apnea and the levels of oxyhemoglobin saturation. Sleep efficiency was directly related to the severity of OSA, with statistical evidence; oximetry can be a valuable tool for the diagnosis of OSA, but cannot be sole source to refer to the severity of the syndrome, REM sleep was poor in most investigated, and this was significantly related to sleep efficiency. <![CDATA[Agreement between Anthropometry and cephalometry methods in classification of the facial type]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100222&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: verificar a correspondência entre os tipos faciais de crianças, obtidos por meio do índice morfológico da face e com o índice VERT da análise cefalométrica de Ricketts.Métodos: 57 crianças entre 7 e 12 anos foram avaliadas por meio de avaliação antropométrica orofacial, em que foram consideradas as medidas de altura e largura facial para obtenção do índice e tipo facial, e pela cefalometria, na qual foi observada a quantidade de crescimento vertical da face. Os resultados foram analisados estatisticamente por meio do coeficiente Kappa ponderado.Resultados: houve uma concordância fraca entre os tipos faciais obtidos por meio dos dois métodos.Conclusão: a antropometria é considerada um importante recurso no exame de motricidade orofacial, entretanto o índice facial não substitui o índice VERT da análise cefalométrica de Ricketts para determinação do tipo facial. <![CDATA[Changes in mandibular and cervical motor control of children with cerebral palsy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100228&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: analisar a atividade elétrica dos músculos Temporal e Masseter e o padrão de postura e movimento de cabeça e mandíbula de crianças com Paralisia Cerebral (PC).Métodos: a amostra deste estudo compreendeu 32 voluntários com PC espástica e com Desenvolvimento Típico, com a faixa etária de 7 a 13 anos de idade, caracterizados com base na Classificação de Angle e Critério de Diagnóstico para Pesquisa das Disfunções Temporomandibulares (RDC/TMD). De forma simultânea, foram avaliadas a postura e movimentação da cabeça e mandíbula e a atividade elétrica dos músculos Temporal e Masseter por meio da cinemática e eletromiografia.Resultados: a PC não foi associada a presença de DTM ou com a alteração da oclusão dentária. No grupo PC, foi observada maior assimetria do músculo temporal (p&lt;0.05), maior extensão da cabeça na máxima abertura da boca (p&lt;0.05), maior amplitude de extensão da cabeça (p&lt;0.01) e maior amplitude de projeção anterior da cabeça (p&lt;0.05).Conclusão: a maior assimetria na atividade muscular, a maior extensão e projeção anterior da cabeça durante o ciclo mastigatório podem ser causas das desordens da função motora oral das crianças com PC.<hr/>Purpose: to study was to analyze the electrical activity of Masseter and Temporalis muscles and the pattern of posture and movement of the head and jaws of children with cerebral palsy (CP).Methods: the sample comprised 32 volunteers with spastic CP and with normal development, with ages ranging from 7 to 13 years of age, characterized based on the Classification of Angle and Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD). Simultaneously, we evaluated the position and movement of the head and jaw and electrical activity of Temporalis and Masseter muscles by means of kinematic and electromyography.Results: the CP was not associated with the presence of TMD or with the alteration of dental occlusion. In the CP group, there was greater asymmetry of the temporalis muscle (p&lt;0.05), more head extension at maximum mouth opening (p&lt;0.05), greater range of head extension (p&lt;0.01) and greater range of anterior projection of the head (p&lt;0.05).Conclusion: the greater asymmetry in muscle activity, the greater extension and projection of the head during the chewing cycle can be causes of disorders of the oral motor function of children with CP. <![CDATA[Factors affecting the mandibular range of motion in children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100237&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: identificar os fatores que possam influenciar na amplitude dos movimentos mandibulares (AMMs) em crianças.Métodos: participaram 181 escolares, ambos os gêneros, 8 a 12 anos, assintomáticas para Disfunção Temporomandibular (DTM), segundo o RDC/ TMD. Realizou-se a mensuração da amplitude da abertura oral máxima (AOM), movimentos excursivos de lateralidade direita (LD), esquerda (LE) e protrusão (Prot), sendo aferidas medidas milimétricas com o Paquímetro Digital Starret Série 799. Nutricionistas registraram as avaliações antropométricas de peso e altura.Resultados: dados médios do peso e altura foram 32,23 ± 8,74 kg e 137,42 ± 9,52 cm, respectivamente. Para o gênero masculino encontrou-se os valores: 49,59 ± 5,03mm, na AOM; 8,40 ± 1,74mm, na LD; 8,45 ± 1,91, nas LE e 7,60± 1,90mm, na Prot e no gênero feminino: 49,06± 4,43mm, na AOM; 7,77 ±1,87mm, na LD; 8,02 ±1,91mm, na LE e 6,89± 1,74, na Prot. A  correlação entre a amplitude dos movimentos mandibulares e o peso não se mostrou significante (P&gt;0,05). As variáveis mais influentes para a AMMs foram gênero, idade e altura. No entanto, o gênero não se mostrou correlacionado com a abertura oral máxima e lateralidade esquerda, e sem interferência, após  aplicada a regressão, para os movimentos mandibulares estudados, exceto a protrusão (p=0,001).Conclusão: os fatores interferentes na amplitude dos movimentos de abertura oral máxima, lateralidade direita, lateralidade esquerda e protrusão foram: idade, gênero e altura para a amostra estudada, sendo o gênero, a variável menos expressiva. Sugere-se nas avaliações clínicas, que a amplitude dos movimentos mandibulares seja registrada, considerando as variáveis mencionadas, especialmente a idade e altura, para crianças de idade entre 8 e 12 anos.<hr/>Purpose: identify factors that may influence the mandibular movement range (MMR).Methods: 181 schoolchildren participated, both gender, 8 to 12 years old, asymptomatic for temporomandibular disorders, according to RDC/TMD. Was performed the measurement of the maximum mouth opening (MMO) range, excursive movements of right and left laterality (RL and LL, respectively), and protrusion (PROT), being measured with the digital caliper Starret Série 799 millimeter measurements. Nutritionists registered anthropometric evaluations of height and weight.Results: average data of height and weight was: 32,23 ± 8,74 kg and 137,42 ± 9,52 cm, respectively. To the male gender we found: 49,59 ± 5,03 mm, on the MMO; 8,40 ± 1,74 mm, on the RL; 8,45 ± 1,41 mm, on the LL; 7,60 ± 1,40 mm, on the PROT; and to the female gender: 49,06 ± 4,43 mm, on the MMO; 7,77 ± 1,87 mm, on the RL; 8,02 ± 1,91 mm, on the LL; 6,89 ± 1,74 mm, on the PROT. The correlation between MMO and weight wasn´t significant (P&gt;0,05). The variables frequently to the MMO were gender, age and height. However the gender wasn´t correlated with the MMO and LL, and without interference, after applied the regression, to the MMO, except to the PROT (P=0,001).Conclusion: the interfering factors on the movement range of MMO, RL, LL and PROT was: age, gender and height to the study sample, being the gender the less expressive variable. It´s suggested that to register the MMO, must be consider the age, height and gender, in children in between 8 to 12 years old. <![CDATA[Breast feeding as a protection factor to avoid non-nutritive sucking habits]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100244&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: avaliar a possível associação entre as variáveis sociodemográficas, desmame precoce e o desenvolvimento e manutenção dos hábitos bucais deletérios em crianças de três a cinco anos de idade das creches públicas de Vitória/ES.Método: trata-se de um estudo longitudinal, retrospectivo, com uma amostra final de 903 escolares, aleatorizada e representativa das 9.829 crianças matriculadas. Para a comparação entre as variáveis predictoras e hábitos foi utilizado o teste exato de Fisher e a força da associação medida pelo Odds Ratio.Resultados: 12,4% das crianças apresentaram hábito de sucção digital e 37,7%, o de chupeta. Não foi verificada associação estatisticamente significante do hábito de sucção digital com desmame precoce. As crianças do sexo feminino (p=0,045) demonstraram 20% mais chance de adquirir e permanecer com o hábito de chupeta, e as que tiveram o desmame precoce apresentaram aproximadamente quatro vezes mais a chance de desenvolver o hábito de chupetas (p= 0.000).Conclusão: associação entre hábito de chupeta e desmame precoce foi verificada. O desmame precoce pode ser considerado fator de risco para a permanência do hábito de chupeta.<hr/>Purpose: evaluate association between social and demographic variables, breastfeeding interruption and deleterious oral habits and the prevalence of non-nutritive sucking habits in 03 to 05 years old school children in Vitória, Espírito Santo.Method: this is a retrospective longitudinal study with a final random sample of 903 children from a universe of 9.829 students. The comparison between predictive variables and non-nutritive sucking habits used Fisher Exact test and strength of association verified by Odds Ratio.Results: 12,4% of the children present or had presented finger sucking habit and 37,7% of sucking pacifier. There was no statistically significant association between finger sucking with weaning. Female children had 20% more chance to have habit of sucking pacifier (p=0,000). Children that had early breast feeding interruption presented approximately 4 times more chance of developing the habit of sucking pacifiers (p= 0.000).Conclusions: the association of pacifier sucking habit and weaning was verified. Early weaning can be considered a risk factor for maintenance of pacifiers sucking habit. <![CDATA[Education program on genetic syndromes: motivational evaluation of an e-learning material]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100252&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: avaliar os aspectos motivacionais de um material educacional on line conhecido como Cybertutor contendo informações sobre síndromes genéticas para alunos do ensino fundamental.Métodos: participaram deste estudo 21 alunos do 9° ano do ensino fundamental do município de Bauru. Após 30 dias de acesso ao Cybertutor, utilizou-se a Ficha de Pesquisa Motivacional para avaliar os aspectos motivacionais desta ferramenta. A Ficha de Pesquisa Motivacional é composta por 32 enunciados agrupados em 4 domínios: estimulante, significativo, organizado e fácil de usar.Resultados: todos os participantes avaliaram positivamente o material educacional on line desenvolvido, considerando-o como “Impressionante”. O Teste de Friedman encontrou diferença estatística significante entre os domínios avaliados, com p=0,002239. A comparação individual entre os domínios demonstra resultados significantes na pontuação do domínio organizado.Conclusão: o Cybertutor sobre síndromes genéticas desenvolvido obteve alta satisfação motivacional. Dessa forma, conclui-se que este material educacional on line pode ser utilizado como uma estratégia de educação em saúde nesta temática.<hr/>Purpose: to evaluate the motivational aspects of an material e-learning known as Cybertutor on genetic syndromes for elementary school students.Methods: 21 students of the 9 th grade in the city of Bauru participated in the study. After 30 days of access Cybertutor, was used a Web Site Motivational Analysis Checklist adapted (FPM) to assess motivational aspects of this tool. The questionnaire is composed of 32 statements grouped into four domains: stimulating, meaningful, organized and easy-to-use.Results: all participants evaluated positively material e-learning developed, considering it as “impressive.” The Friedman Test found statistically significant differences between the domains, with p = 0.002239. The comparison between the individual domains, shows significant results in the scoring area organized.Conclusion: Cybertutor on genetic syndromes developed received high motivational satisfaction. Thus, we conclude that this material e-learning can be used as a strategy of health education on this theme. <![CDATA[Emotional facial expressions in individuals with total laryngectomy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100260&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivos: verificar se existem diferenças no grau de inteligibilidade de indivíduos laringectomizados totais, que utilizam diferentes formas de comunicação oral (fala murmurada, laringe eletrônica, voz esofágica e voz traqueoesofágica); verificar se existem diferenças na expressão facial (número e duração de movimentos faciais) de indivíduos laringectomizados totais, que utilizam diferentes formas de comunicação oral, durante tarefas de discurso espontâneo alegre e triste e, ainda, verificar se existem diferenças estatisticamente significantes na expressão facial (número e duração de movimentos faciais) de indivíduos com elevada e baixa inteligibilidade durante tarefas de discurso espontâneo alegre e triste. Métodos: tratou-se de um estudo exploratório, comparativo de base descritiva e de metodologia transversal, sendo que se constituiu um grupo de treze indivíduos laringectomizados totais. Os indivíduos foram filmados durante as duas tarefas de discurso espontâneo alegre e triste e avaliados quanto à inteligibilidade do discurso por pessoas sem patologia da comunicação, sendo que a análise da expressão facial foi realizada com recurso ao Sistema de Codificação de Ação Facial. A análise descritiva e inferencial foi efetuada com recurso ao SPSS19 por meio da aplicação dos testes Mann-Whitney e Kruskall-Wallis.Resultados: verificou-se que os diferentes tipos de comunicação apresentam diferentes graus de inteligibilidade no discurso e que descritivamente existem diferenças na expressão facial dos indivíduos laringectomizados totais durante o discurso espontâneo alegre e triste . Verifica-se ainda diferenças estatisticamente significantesna expressão facial nos grupos de baixa e elevada inteligibilidade, na duração média de cada unidade dos olhos no discurso espontâneo triste (p-valor=0,01).Conclusão: verificou-se que nos dois contextos emocionais, os laringectomizados, independentemente da sua forma comunicativa, são menos expressivos facialmente do que os normofalantes.<hr/>Purpose: to verify whether there are differences in the degree of intelligibility of individuals with total laryngectomy, using different forms of oral communication (speech whispered, electronic larynx, esophageal voice and tracheoesophagealspeech); verify whether there are differences in facial expression (number and duration of facial movements) in total laryngectomized individuals using different forms of oral communication during spontaneous happy and sad speeches and verify if there are differences in facial expression (number and duration of facial movements) of individuals with high and low intelligibility of spontaneous happy and sad speeches.Methods: treated an exploratory, descriptive and comparative basic methodology cross, and constituted a group of thirteen individuals with total laryngectomy. Subjects were videotaped during both spontaneous happy and sad speeches and evaluated for speech intelligibility for people without pathology of communication, and facial expression analysis was performed using the Facial Action Coding System. We used Statistical Package for the Social Sciences 19for descriptive and inferential analysis, and held the Mann-Whitney and Kruskall-Wallis statistical tests.Results: we found that different types of communication have varying degrees of intelligibility in speech and descriptively differences in facial expression of laryngectomized subjects during the two different type of speeches used in this study. We also verified statistically significant differences in facial expression in groups of low and high intelligibility, the average duration of each unit of sad eyes in spontaneous speech (p-value=0.01).Conclusion: it was found that the two emotional contexts, the laryngectomy, regardless of their communicative way, are less facially expressive than normofalantes. <![CDATA[Analysis the conceptions of information, education and health communications among the coordinators of voice campaigns in the Federal District of Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100274&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: compreender e discutir as concepções de informação, educação e comunicação (IEC) em saúde dos fonoaudiólogos que coordenaram e desenvolveram as campanhas de voz em Brasília, nos anos 2009 e 2010.Métodos: pesquisa qualitativa que utilizou roteiro de perguntas semiestruturado que tratava da organização da campanha da voz em Brasília. As entrevistas foram realizadas com os organizadores das campanhas da voz nos anos de 2009 e 2010, totalizando 08 entrevistas. O material das entrevistas foram gravados e posteriormente transcritos, para a análise foram seguidas as etapas da Análise de Conteúdo (AC). A discussão foi efetuada com base no referencial teórico de informação, educação e comunicação em saúde.Resultados: a Informação em Saúde é vista como a descrição do funcionamento do aparelho fonador e não como dados disparadores necessários para o planejamento e execução de ações eficazes para a campanha; a Educação em Saúde, como repasse de informações e não como um processo de construção coletivo a respeito dos cuidados necessários para o bem estar vocal; e, a Comunicação em saúde, limita-se aos espaços da mídia e não como estratégia de construção de comunicação partindo do conhecimento da população a respeito do assunto.Conclusão: o conceito IEC está presente na campanha de voz em Brasília, porém a concepção que a cerca por parte dos responsáveis pela execução e elaboração das ações está longe de um consenso. A dificuldade em falar sobre informação, educação e comunicação em saúde reflete na fragilidade teórica em que a campanha de voz está ancorada.<hr/>Purpose: to understand and discuss the conceptions of information, education and health communication (IEC) of speech therapists who coordinated and developed the Voice Campaigns in Brasilia, in the years 2009 and 2010.Methods: the study used a qualitative approach in which semi-structured questions were used to collect data. The data analysis followed the steps of content analysis and the discussion was based on information, education and health communication theories.Results: it showed that, health Information is seen only as the description of the vocal tract functions and not as data that could be helpful triggers for planning and implementing effective action for the Voice campaigns; the Health Education is seen as a transference of information and not as a collective process with regards to the needed care for vocal and well-being; and Communication in health is limited to press media and not as a strategy for construction of a communication based on the population’s knowledge about the subject.Conclusion: the IEC technologies can be observed in the campaigns studied, but the conceptions involved in this process are still far from a consensus. The difficulty in talking about information, education and health communication reflects a fragility of the voice campaigns. <![CDATA[Pitch pattern sequence and duration pattern tests in Brazil: literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo tem como tema o teste de padrão de frequência e de duração no Brasil e como objetivo revisar e explanar sobre a avaliação do processamento auditivo temporal no Brasil, mais especificamente sobre os testes tonais de ordenação temporal (teste de padrão de frequência e duração). Para atingir tal objetivo foi realizado um trabalho de revisão sistemática da literatura em periódicos nacionais, acessados eletronicamente na base de dado Scielo e Lilacs, sem restrição ao ano de publicação. A pesquisa foi estruturada por meio dos descritores: processamento temporal, processamento auditivo temporal, testes temporais, testes tonais de padrão de frequência e testes tonais de padrão de duração, percepção auditiva e testes auditivos. A pesquisa retornou 33 publicações nacionais sendo 28 artigos de periódicos, uma dissertação de mestrado e quatro teses de doutorado. Com isso, pode-se perceber que a utilização de testes que avaliem a habilidade de ordenação temporal no Brasil é recente, sendo notável o aumento significante das publicações nos últimos cinco anos. Desta forma, o emergente conhecimento possibilitado pelo acesso aos testes no Brasil permite ampliar um campo de pesquisa a todos os profissionais comprometidos com este tema.<hr/>This study has as a theme the pitch pattern and duration tests in Brazil and as a purpose to review and explain the temporal auditory processing evaluation in Brazil, specifically the temporal ordering tasks (pitch pattern and duration pattern tests). In order to achieve this objective was performed a systematic literature review on national journals, electronically accessed on the Scielo and Lilacs database, no restrictions related to year of publication. The research was structured using the descriptors: temporal processing, auditory temporal processing, temporal tests, pitch pattern sequence test, duration pattern test, auditory perception and auditory tests. The survey returned 33 national publications including 28 articles from journals, a master thesis and four doctoral theses. Thus, it can be seen that the use of the tests to assess the ability of temporal ordering in Brazil are recent and it’s remarkable the significant increase of publications over the last past years. The emerging knowledge in Brazil made possible by the access to the tests allows extending a research field to all professionals committed to this issue. <![CDATA[Quality of life related with the voice of teachers: exploratory systematic review of literature]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100294&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi verificar, por meio de uma revisão sistemática de literatura, os estudos existentes sobre qualidade de vida relacionada à voz de professores. Foram selecionados artigos, nas seguintes bases de dados: Education Resources Information Center ( ERIC,) LILACS, PUBMED Central (PMC) e SCIELO. Foram empregados os unitermos ‘qualidade de vida’ e ‘voz’ e seus correspondentes na língua inglesa. Foram aceitos artigos em inglês, português ou espanhol, sem determinação quanto ao período de publicação. Para a seleção dos artigos foram previamente estabelecidos critérios de inclusão e exclusão e aplicados os Testes de Relevância I e II. Os artigos foram incluídos de acordo com formulários padronizados. A busca inicial resultou em 315 artigos. O processo de análise envolveu leitura de títulos, resumos e textos completos; sendo que apenas 13 artigos preencheram os critérios de inclusão, envolvendo estudos de qualidade de vida relacionada à voz de professores dos diversos níveis de ensino (infantil, fundamental, médio e superior) e de escolas públicas e privadas. O QVV foi o instrumento mais utilizado com professores; sendo o domínio físico deste instrumento o que impactou de forma mais negativa na qualidade de vida relacionada à voz no que se refere a falar forte em ambientes ruidosos e o ar acabar rápido e precisar respirar muitas vezes enquanto fala. Houve certa dificuldade no momento das análises dos artigos, uma vez que não apresentaram padronização de técnicas e critérios semelhantes. Há necessidade de aumento dos estudos de qualidade de vida relacionada à voz do professor nos diferentes níveis de ensino e tipos de escolas.<hr/>The objective of this study was to verify, through a systematic revision of literature, the existents studies on quality of life concerning to the voice of professors. It was accepted articles of the Education Resources Information Center ( ERIC ,) LILACS, PUBMED Central (PMC) and SCIELO in Portuguese, English or Spanish, using the uniterms “quality of life’ and ‘voice’, without determination about the period of publication. The articles had been enclosed in accordance with standardized formularies. The initial search resulted in 315 articles. For articles selection were previously established inclusion and exclusion criteria applied and the Relevance Tests I and II. Articles were included according to standardized forms. The initial search resulted in 315 articles. The analysis process involved reading of headings, abstracts and complete texts; and only 13 articles had filled the inclusion criterion, involving studies of quality of life concerning to the voice of professors of the diverse levels of education (infantile, basic, average and superior) of public and private schools. The quality of life in voice was the most widely used instrument with teachers, and the physical domain of instrument was the one which impacted in a negative way in the quality of life concerning to the voice, considering speaking loud in noisy environments and the air finishes fast and needs to breathe many times while speaks. It had certain difficulty at the moment of the analyses of the articles, since that it had not presented similar standardization of techniques and criterion. There is the necessity of increasing the studies of quality of life concerning to the voice of the professor in the different levels of education and types of schools.<hr/>The objective of this study was to verify, through a systematic revision of literature, the existents studies on quality of life concerning to the voice of professors. It was accepted articles of the Education Resources Information Center ( ERIC ,) LILACS, PUBMED Central (PMC) and SCIELO in Portuguese, English or Spanish, using the uniterms “quality of life’ and ‘voice’, without determination about the period of publication. The articles had been enclosed in accordance with standardized formularies. The initial search resulted in 315 articles. For articles selection were previously established inclusion and exclusion criteria applied and the Relevance Tests I and II. Articles were included according to standardized forms. The initial search resulted in 315 articles. The analysis process involved reading of headings, abstracts and complete texts; and only 13 articles had filled the inclusion criterion, involving studies of quality of life concerning to the voice of professors of the diverse levels of education (infantile, basic, average and superior) of public and private schools. The quality of life in voice was the most widely used instrument with teachers, and the physical domain of instrument was the one which impacted in a negative way in the quality of life concerning to the voice, considering speaking loud in noisy environments and the air finishes fast and needs to breathe many times while speaks. It had certain difficulty at the moment of the analyses of the articles, since that it had not presented similar standardization of techniques and criterion. There is the necessity of increasing the studies of quality of life concerning to the voice of the professor in the different levels of education and types of schools. <![CDATA[Noise and its impact on brazilian hospitals: a literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en O aumento dos níveis de ruído nos hospitais, atribuído a diferentes fatores, dentre eles a grande incorporação de tecnologias, a concentração e o fluxo de pessoas e a não observância do silêncio pela própria equipe de trabalho e usuários do serviço, pode impactar negativamente no processo de trabalho e na saúde de profissionais e usuários. Este estudo teve como objetivo realizar revisão de literatura nacional sobre ruído em serviços hospitalares no Brasil, analisando aspectos referentes à produção científica, aos métodos de mensuração, aos níveis de ruído presentes nos hospitais, e às conclusões e estratégias propostas nos estudos analisados. O nível de ruído nos hospitais brasileiros está acima dos padrões recomendados acarretando impactos nesses serviços. Existe um relativo acúmulo de conhecimento sobre o tema no Brasil. Para ampliação desse conhecimento foram recomendados estudos de intervenção para mitigação do excesso de ruídos nos hospitalais. O controle do ruído nos hospitais deve ser considerado como uma das prioridades para melhoria de sua ambiência.<hr/>The increase in noise levels at hospitals could be attributed to many factors as incorporation of new technologies, concentration and flow of people and non-compliance of silence by the workers and patients. Noise provokes negatively impact the work process and people’s health. This study aimed a review the national literature on noise in hospital services in Brazil, by the analysis of the follow aspects: scientific research, measuring methods, noise levels in hospitals, and the findings and proposed strategies in studies. The noise level in Brazilian hospitals is above the recommended levels. There is an increasing knowledgement of this subject in Brazil. In order to expand this knowledge, intervention studies were recommended to eliminate the excessive noise into the hospitals. The noise control in hospitals should be considered as a priority to improve their surroundings. <![CDATA[Characterization and follow-up of children with phonological disorder]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100318&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo buscou investigar os dados de evolução terapêutica de um grupo de crianças com desvio fonológico. Objetivou-se caracterizar a demanda dos sujeitos atendidos em uma clínica-escola de Fonoaudiologia, no período de março a setembro de 2009. Essa caracterização priorizou: gênero, idade, número de sessões realizadas, quantidade e tipo de processos fonológicos apresentados ao início e ao final da coleta, e conduta. Participaram da pesquisa 12 crianças, de ambos os gêneros, com idades entre cinco e oito anos, que passaram por acompanhamento individual, subsidiados pelas abordagens PROMPT e Constrastiva. Foram aplicadas quatro avaliações fonológicas com intervalo de dois meses entre elas, sendo uma inicial, duas intermediárias e uma final. Nas avaliações, as crianças deveriam nomear 34 figuras que representavam vocábulos contendo todas as possibilidades fonêmicas do português. Foram realizadas a análise fonológica tradicional e a verificação dos processos fonológicos correspondentes. Os resultados indicaram o predomínio do gênero masculino e a média de idade foi de seis anos. Os processos fonológicos mais comuns na primeira avaliação foram redução de encontro consonantal, simplificação de líquida e simplificação de consoante final. Observou-se diminuição da quantidade média de processos fonológicos quando comparadas à primeira e à última avaliação. Quanto à conduta, cinco crianças receberam alta, quatro permaneceram em tratamento, após a quarta avaliação e três foram desligadas. Foi possível concluir que a atuação fonoaudiológica individual junto às crianças, tendo como base as abordagens PROMPT e Contrastiva, proporcionou evolução significativa no que se refere ao desvio fonológico.<hr/>This study wanted to search the progress therapeutic data about a group of children with phonological disorder, as well as to characterize the demand of subjects, who were treated in a Speech Language Pathology’s school-clinic, from March to September 2009. The goal of this profile has been to characterize this demand about gender, age, number of sessions, number and type of phonological processes presented at the beginning and end of therapy, and conduct. Twelve children participated in this study. They was both gender, with ages between five and eight years old, who had individually treatment based on method PROMPT and Contrastive approach. Four phonological evaluations was realized, before starting treatment, with a time interval of two months between them, being an initial, two intermediate and final one. In evaluations, children should nominate 34 figures representing vocabularies containing all possible phonemic of Portuguese. It was made a traditional phonological analysis and a verification of the corresponding phonological processes. The results have indicated that was a predominance of males and the main age was six years. The most common phonological processes in the first evaluation were cluster reduction, liquid simplification and simplification final consonant simplification. There was a decrease at the phonological processes mean number when it was compared to the first and last evaluation. As conduct, five children were discharged, four had remained at treatment after fourth evaluation and three children had shutdown/withdrawal. It is considered that the use of the individual speech-language pathology therapy with children based on the Contrastive approach and PROMPT method provides significant and rapid progress at phonological disorders. <![CDATA[The influence of phonological awareness abilities in therapy for phonological disorder]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100328&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho teve como objetivo analisar as habilidades em consciência fonológica e o progresso (inventário fonético e fonológico e as generalizações) na terapia fonológica. O grupo pesquisado foi constituído por cinco crianças com desvio fonológico, com idades entre 5:0 e 6:11, submetidas à terapia fonológica. Foram analisados os resultados obtidos na avaliação da consciência fonológica pré-tratamento, a fim de verificar o desempenho das crianças quanto ao seu conhecimento fonológico. Realizou-se a avaliação fonológica pré e pós-tratamento, em que foi possível obter os inventários fonéticos e fonológicos dos sujeitos. Após, foram analisadas as generalizações obtidas com a terapia fonológica (itens lexicais não utilizados no tratamento, outras posições na palavra, dentro de uma classe de sons, outra classe de sons). Os resultados evidenciaram que não existe relação entre o desempenho em tarefas de consciência fonológica e os progressos na terapia. Tais resultados corroboram os achados da literatura, confirmando que crianças com desvio fonológico podem ser capazes de responder adequadamente a tarefas metalinguísticas como a consciência fonológica, sem que essa condição as auxilie a corrigir os desvios de sua fala. Sugere-se que este assunto seja mais bem investigado com um número maior de sujeitos, bem como com a avaliação da consciência fonológica pré e pós-terapia, no intuito de se obter dados generalizáveis os quais serão importantes para o entendimento dos casos de desvio fonológico.<hr/>This study aimed to analyze the phonological awareness skills and progress (phonetic and phonological inventory and generalizations) in phonological therapy. The research group consisted of five children presenting speech disorders, aged 5:0 and 6:11, subjected to phonological therapy. The results of the phonological awareness assessment were analyzed before the treatment in order to verify the performance of children and their phonological knowledge. The evaluation was performed before and after the treatment. It was possible to obtain the phonetic and phonological inventories of the subjects and, after that, the generalizations obtained with phonological therapy were analyzed (considering lexical items that were not used during treatment, other positions in word, within one sound class or another class of sounds). The results showed that there is no relation between the performance in phonological awareness tasks and the evolution of the phonological therapy. On the other hand, the results agree with the research findings from the literature, reinforcing the idea that, children with phonological disorder can be able to react properly to metalinguistic tasks such as phonological awareness without being able to correct their speech problems. Finally, it can be conclude that this research subject should be investigated deeper and another analysis should be carried out involving a higher number of subjects, including the phonological awareness evaluation before and after therapy. By doing this, it will be possible to obtain other important data to improve the treatment of phonological disorder. <![CDATA[Shaping the teaching: international dialogues]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000100336&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo utiliza abordagens teóricas como simplexidade (simplexity) , neurociências e enactivismo para discutir cenários cotidianos de sala de aula. Busca transpor a clássica divisão bipolar entre mente e corpo, por meio destas abordagens das ciências cognitivas. Dois experimentos sobre o papel do corpo na didática são apresentados para demonstrar a relevância da conscientização do corpo, para melhorar o desempenho em sala de aula. O primeiro experimento utiliza o neurofeedback para medir a temperatura corporal, como meio para entender o papel do corpo na auto-regulação e gestão da atenção. O segundo utiliza um bracelete multi-sensor, que fornece dados sobre a energia gasta pelo professor nas atividades cotidianas em sala de aula. Pesquisadores italianos e brasileiros cooperam para que esta trajetória experimental de didática inclusiva, seja utilizada em classes com crianças e adolescentes com Déficit de Atenção e Hiperatividade.<hr/>The article uses theoretical approaches as simplexity, neuroscience and enactivism to discuss everyday classroom activities. It tries to transpose the classical bipolar division between mind and body, through these approaches in cognitive science. Two experiments on the body’s role in teaching are presented to demonstrate the relevance of the awareness of the body, to improve performance in the classroom. The first experiment uses neurofeedback to measure the body temperature, as a means to understand the role of the body in self-regulation and control of the attention. The second uses a bracelet multi-sensor, which provides data on the energy spent by the teacher in daily activities in the classroom. Italian and Brazilian researchers cooperate in this experimental path of inclusive teaching, to be used in classes with children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.