Scielo RSS <![CDATA[Revista CEFAC]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-184620160004&lang=es vol. 18 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400809&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Feeding preference of mouth breathers of an elementary school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400811&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: conhecer o tipo de consistência alimentar preferido pelos respiradores orais em idade escolar do ensino fundamental. Métodos: participaram do estudo 13 estudantes do ensino fundamental, de ambos os gêneros, com idade entre 10 e 14 anos. A seleção ocorreu por meio de observações dos alunos em sala de aula e exame clínico com otorrinolaringologista, sendo os dados coletados mediante realização de entrevistas semiestruturadas. Resultados: foi observado que 100% dos escolares avaliados apresentaram preferência por alimentos de consistência sólida. Porém, constatou-se que a maioria faz uso de líquido durante as refeições na presença do alimento na boca, fator que favorece a ingesta dos sólidos. Conclusão: verificou-se, na faixa de escolaridade estudada, que há maior predominância na escolha por alimentos de consistência sólida, independente do modo respiratório oral.<hr/>ABSTRACT Purpose: to know the preferred kind of alimentary consistency of the mouth breathers in school age of the Elementary teaching. Methods: the study included 13 students of both genders of the Elementary teaching between 10 and 14 years old. The selection happened through observations about students in class and through the clinic exam with otorhinolaryngologist and the data were collected during the interview. Results: it was observed that 100% of the assessed students showed preference for solid consistency foods. However, it was found that the majority use liquid during the meals with food in their mouths at the same time as this fact eases the ingesting of solids. Conclusion: it has been found that there is a higher predominance on choosing solid consistency foods, on the range of the students chosen, regardless of the oral breathing way. <![CDATA[Asociación entre el patrón postural cefálico y la inteligibilidad articulatoria del habla]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400818&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Objetivo: el propósito de este estudio fue establecer un factor asociativo que relacione la morfología del sistema cráneo - cervical con el nivel de inteligibilidad articulatoria del habla en sujetos jóvenes. Métodos: estudio transversal, consideró una muestra de 42 jóvenes universitarios de un universo de 140, ambos sexos, sin antecedentes mórbidos y con un rango de edad entre 18 y 21 años. Se evalúo: a) inteligibilidad articulatoria mediante el coeficiente de variación periódica diadococinética, b) parámetros posturales estáticos tradicionales mediante método fotogramétrico y c) patrón postural cefálico mediante radiografía cefalométrica lateral. Resultados: se encontraron 36 sujetos con inteligibilidad adecuada y 6 alterada, donde la variable rotación cráneo cervical antero-posterior presentó diferencias estadísticamente significativas (p= 0,009) entre el grupo con inteligibilidad normal respecto al grupo con inteligibilidad alterada. El análisis de regresión lineal evidenció que sujetos que presentan rotación posterior de cabeza sobre cuello presentan mayor variabilidad en la emisión silábica del rendimiento diadocinético del habla (Sq r lineal = 0,128). Conclusión: se establece que la postura cefálica con presencia de rotación posterior de la cabeza sobre el cuello se asocia a la pérdida de inteligibilidad del habla en la muestra estudiada.<hr/>ABSTRACT Purpose: the objective of this study was to establish an associative factor that connects the morphology of the craniocervical system with the articulatory speech intelligibility level in young subjects. Methods: a cross-sectional study which considered a sample of 42 university students from a universe of 140, both male and female, without morbid background ranging between 18 and 21 years of age. Evaluated aspects: a) articulatory intelligibility by the diadochokinetic periodic variation coefficient, b) traditional static postural parameters using the photogrammetric method, and c) cephalic postural pattern by lateral cephalometry (X-ray) Results: 36 subjects with adequate intelligibility and 6 with altered intelligibility where the anteroposterior cranio-cervical rotation variable showed significant differences (p = 0.009) between the group with normal intelligibility and the group with impaired intelligibility. The linear regression analysis demonstrated that subjects with posterior head-neck rotation exhibited more variability in the syllable emission of diadochokinetic speech performance (Sq r linear = 0.128). Conclusion: it is established that the cephalic position with subsequent posterior head-neck rotation is associated with the loss of speech intelligibility in the studied sample. <![CDATA[Translation and cultural adaptation of swallowing disturbance questionnaire for brazilian portuguese]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400828&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: traduzir e adaptar culturalmente para o português brasileiro o Swallowing disturbance questionnaire (SDQ) para detecção de risco de disfagia em indivíduos com Doença de Parkinson (DP). Métodos: realizou-se tradução para o português, retradução para o inglês, análise de confiabilidade do instrumento, sendo a versão final aplicada aos participantes e realizado o reteste após duas semanas. Selecionou-se os participantes em um ambulatório de distúrbios do movimento de um hospital de referência no Rio Grande do Sul. Incluiu-se indivíduos com diagnóstico de DP. Excluiu-se indivíduos com alteração de linguagem ou audição que impossibilitasse a compreensão do questionário e com diagnóstico de outras doenças neurológicas. Resultados: a amostra foi composta por 23 indivíduos. Os participantes responderam a todas as questões. Não houve eliminação de nenhuma questão. Na análise da confiabilidade teste-reteste o coeficiente de correlação intraclasse do escore final nos dois momentos foi de 0,912 com p&lt;0,001 (95%IC=0,792-0,963), demonstrando que os dados são altamente homogêneos. Na análise por questão, não houve diferença significante entre os dois momentos de aplicação. O valor de α de Cronbach do instrumento foi de 0,63. Conclusão: houve equivalência cultural do SDQ para o português brasileiro, com boa confiabilidade interna do instrumento.<hr/>ABSTRACT Purpose: to translate and culturally adapt to Brazilian Portuguese Swallowing the disturbance questionnaire (SDQ) for dysphagia detection risk in individuals with Parkinson's disease (PD). Methods: this was translated into Portuguese, back-translation into English, instrument reliability analysis, the final version applied to participants and conducted retesting after two weeks. It was selected participants at a clinic for movement disorders of a reference hospital in Rio Grande do Sul. It was included individuals diagnosed with PD. It was excluded individuals with impaired speech or hearing that prevented the understanding of the questionnaire and diagnosis of other neurological diseases. Results: the sample consisted of 23 individuals. The participants answered all questions. There was no question of disposal. In the analysis of test-retest reliability intraclass correlation coefficient of the final score in the two periods was 0.912 with p &lt;0.001 (95% CI = 0.792 to 0.963), demonstrating that the data are highly homogeneous. In the analysis by question, there was no significant difference between the two application times. The value of α Cronbach instrument was 0.63. Conclusion: there was cultural equivalence of the SDQ for Brazilian Portuguese, with good internal reliability of the instrument. <![CDATA[Development of the minimal contrasts perception in the brazilian sign language by a group of Coda]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400835&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: verificar o surgimento e a estabilização da percepção dos contrastes mínimos da Língua Brasileira de Sinais, crianças ouvintes filhas de pais surdos. Métodos: foram analisadas nove coletas das habilidades perceptuais em Língua Brasileira de Sinais de crianças ouvintes, filhas de pais surdos com idades entre dois e nove anos. O instrumento aplicado foi composto de 35 pares mínimos, sinais que variavam em somente um parâmetro, podendo esse ser: configuração de mão, locação, movimento ou orientação. Realizou-se análise estatística com nível de significância de 5%, e foram utilizados o teste de comparação de Friedman e Wilcoxon, além da correlação de Spearman. Resultados: o parâmetro movimento é percebido mais facilmente do que os demais contrastes. Seguido dos parâmetros locação e configuração de mão, que atuam de maneira semelhante na percepção dos aprendizes desta língua. O contraste mais difícil de ser percebido refere-se à orientação. Quanto mais tempo de contato com a língua, melhor o desempenho das Codas na percepção dos contrastes mínimos. Conclusão: por meio do instrumento de percepção constatou-se quais os parâmetros são percebidos primeiramente pelos aprendizes. O parâmetro movimento foi mais facilmente percebido, seguido da locação e configuração de mão, já a orientação foi o último a ser adquirido.<hr/>ABSTRACT Purpose: to verify the emergence and acquisition of the minimal contrasts perception in the Brazilian Sign Language, by Children of Deaf Adults. Methods: nine collections of Brazilian Sign Language perception skills of normal hearing children with deaf parents, from two to nine years old, during their language development period, were performed and analyzed. The applied test consisted of 35 minimal pairs, signs which varied in only one parameter, which could be: handshape, location, movement or orientation. The signs were graphically represented through pictures. A statistical analysis was performed with significance level of 5%. The used tests were the comparison tests by Friedman and Wilcoxon, and also the Spearman correlation test. Results: the parameter movement is more easily perceived than the other contrasts, followed by the parameters location and hand configuration, which act in a similar way in the perception of these learners. The most difficult contrast to be perceived was orientation. Another relevant finding refers to age group, because the longest the contact with sign language the children had, the better was the Coda performance in the perception test of the minimal contrasts. Conclusion: it was perceived that through the perception test it was possible to detect which parameters are first acquired. The most easily perceived was the movement parameter, followed by location and handshape, while orientation was the last to be acquired. <![CDATA[Main changes found in written narratives productions of children with reading/writing difficulties]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400843&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: analisar as produções escritas de crianças com dificuldades em leitura/escrita. Métodos: 171 crianças, matriculadas no 4º/5º do ensino fundamental constituíram dois grupos: G1 (n=50) - crianças sem dificuldades em leitura/escrita, G2 (n=121) - crianças com dificuldades nessas tarefas. Cada criança, após observar uma figura estímulo, deveria escrever um texto. Foi analisado a grafia, os erros ortográficos, as variáveis linguísticas e o conteúdo deste. Resultados: em G2 observou-se alterações em relação à grafia; maior percentual de ocorrência de erros ortográficos e de diversos tipos; mesma proporção no uso de substantivos, adjetivos e pronomes, porém dificuldade na conjugação verbal e no uso de advérbios temporais. Em relação ao conteúdo, apenas descreveram a cena e demonstraram vocabulário restrito e pouca criatividade. Conclusão: a produção escrita de crianças com dificuldade em leitura/escrita apresentou diversas falhas entre as quais: alterações na grafia, presença de erros ortográficos e limitação na construção de texto, restringindo-se a simples descrição do desenho estímulo, com pouca articulação de idéias e sem criação de personagens, local e tempo para a sua história. Este conjunto de falhas compromete a inteligibilidade do texto pelo leitor e demonstra que a elaboração escrita é uma tarefa complexa para essas crianças.<hr/>ABSTRACT Purpose: to analyze the written narrative productions of children with reading/writing difficulties. Methods: the study was conducted on 171 children enrolled in the 4th or 5th grade of elementary school. The children were divided into two groups: G1 consisted of children without reading/writing difficulties and G2 consisted of children with difficulties in these tasks. Each child was asked to write a text after observing a figure stimulus. The text was then analyzed using a protocol and the handwriting, spelling mistakes, linguistic variables and contents were evaluated. Results: changes in handwriting, a higher percentage of spelling mistakes and other types of mistakes were observed in G2; the same proportion as in G1 for the use of nouns, adjectives and pronouns, but difficulty in verb conjugation and in the use of temporal adverbs. Regarding content, G2 children only described the scene and demonstrated a limited vocabulary and poor creativity. Conclusion: the writing skills of children with reading/writing difficulties showed several flaws including: changes in handwriting, presence of misspellings and limitation in text construction, which was restricted to simple description of the stimulus, with little articulation of ideas and without creation of characters, time or place for their story. This set of flaws compromises the intelligibility of the text by the reader and demonstrates that the development of writing is a complex task for these children. <![CDATA[Suggestive signs of stress in school children with learning disabilities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400854&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: comparar sinais sugestivos de estresse entre crianças com transtornos de aprendizagem (com e sem intervenção fonoaudiológica) e em crianças sem qualquer dificuldade escolar, além de verificar sinais sugestivos de estresse entre os grupos de acordo com o sexo dos participantes. Métodos: participaram do estudo 25 crianças com transtorno de aprendizagem, 10 com diagnóstico, porém sem intervenção e 15 em intervenção fonoaudiológica, e 25 crianças sem queixas de aprendizagem. Em todos os grupos foi aplicada uma escala de estresse infantil. Resultados: observou-se que 43% das crianças com transtorno de aprendizagem sem intervenção, 56% das crianças com transtorno de aprendizagem em terapia e 83% das crianças sem o transtorno, apresentaram sinais de alerta. Estas diferenças não foram estatisticamente significantes. Também não foi encontrada esta diferença entre os sexos. Conclusão: nos dois grupos houve alta frequência de sinais de alerta para o estresse infantil, mostrando que este pode não ser um fator determinante no desempenho escolar na amostra estudada.<hr/>ABSTRACT Purpose: to compare suggestive signs of stress in children with learning disorders (with and without speech-language intervention) and in children without learning problems, and to identify suggestive signs of stress among groups according to the gender of the participants. Methods: the study included 25 children with learning disorder. Of these children, 10 were diagnosed, but without intervention and 15 children were receiving speech-language intervention. Also 25 children without any learning problems participated in the study. In all groups, a children's stress scale was applied. Results: it was observed that 43% of children with learning problems without intervention, 56% of children with learning problems in intervention and 83% of children without learning problem, showed warning signs for child stress. These differences were not statistically significant. In addition, were not found differences between genders. Conclusion: in all groups, there was a high frequency of warning signs for child stress, showing that this may not be a determining factor in academic achievement in the study sample. <![CDATA[Predicting signs of depression in children with specific learning disorders]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400864&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: comparar os sinais de depressão entre crianças com e sem transtornos de aprendizagem, e ainda, investigar se há diferenças nos sinais depressivos em relação ao gênero entre os grupos. Métodos: participaram do estudo 20 crianças com transtorno de aprendizagem e 20 crianças com desempenho escolar típico, entre 9 e 12 anos de idade. A investigação dos sinais de depressão foi realizada por meio da aplicação do Inventário de Depressão Infantil. Resultados: verificou-se que as crianças diagnosticadas com transtorno de aprendizagem apresentam maior frequência de sintomas depressivos em relação às crianças sem dificuldades escolares. Conclusão: os sinais de depressão variaram de acordo com a faixa etária. A comparação entre os gêneros revelou que as meninas apresentaram maior incidência dos sintomas depressivos, principalmente no grupo de crianças com o transtorno.<hr/>ABSTRACT Purpose: to compare signs of depression among children with and without learning disorders, and also to investigate whether there are gender-based differences in depressive signs between these groups. Methods: 20 children with learning disorders and 20 children with a typical school performance, aged between 9 and 12 years old, were studied. The investigation of the depression signs was performed by applying the Child Depression Inventory. Results: children diagnosed with learning disorders have a higher frequency of depressive symptoms compared to children without learning difficulties. Conclusion: the signs of depression varied according to age. Gender comparison revealed that girls had a higher incidence of depressive symptoms, especially in the group of children with the disorder. <![CDATA[Comparison of two newborn hearing screening protocols with distinct reference criteria of distinct pass and failure]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400876&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: comparar dois protocolos de triagem auditiva neonatal com critérios de referência de passa e falha distintos. Métodos: estudo retrospectivo. Foram avaliados os prontuários de 312 indivíduos, entre eles, RN(s) e bebês de ambos os sexos com até 90 dias de nascidos, sendo de baixo e alto risco para a deficiência auditiva, no período de setembro de 2013 a setembro de 2014 no Serviço de Triagem Auditiva Neonatal da Clínica Escola da instituição de origem. Os prontuários consultados referem-se a RN(s) ou bebês submetidos à triagem auditiva neonatal por meio das Emissões Otoacústicas Evocadas Transientes (EOAT). As EOAT foram analisadas considerando tanto o critério de referência proposto por FINITZO (1998) (PROTOCOLO 1) quanto os critérios de referência vindos de fábrica no equipamento (PROTOCOLO 2), e os mesmos foram comparados. Foi realizada uma análise descritiva para caracterização da amostra. Resultados: dos 312 indivíduos avaliados, observou-se maior número do sexo masculino (53,85%), a maioria tinha 30 dias ou menos (65,06%) e somente 6,09% tinham mais de 60 dias. A proporção de concordância observada foi de 43,91% e o índice de Kappa foi de 0,0628, com o intervalo de confiança de 95% de (0,03; 0,0942) e uma significância estatística de 0,001 (p=0,001). Observa-se que o valor do Kappa é bem baixo, considerando que a concordância perfeita é de 1,00. Conclusão: não houve concordância estatística entre os protocolos analisados, houve mais falhas na etapa da TAN pelo critério de referência do protocolo 1.<hr/>ABSTRACT Purpose: to compare two newborn hearing screening protocols with benchmarks of passes and failure distinct. Methods: a retrospective study. It was evaluated the records of 312 infants (s) and babies of both sexes and up to 90 days after birth in September 2013 to September 2014 in the Neonatal Hearing Screening Service of Clinical Speech and Hearing Division School of the origin instituition. TEOAE were analyzed in two different benchmarks and they were compared. Results: of the 312 patients evaluated, there was a greater number of male patients (53.85%), the majority of patients aged 30 days or less (65.06%) and only 6.09% had more than 60 days. The proportion of observed agreement was 43.91%, that is, both methods coincide in 43.91% of the results and the Kappa index was 0.0628, with a confidence interval of 95% (0.03; 0.0942) and 0.001 statistical significance (p = 0.001). It is observed that the value of Kappa is very low, considering that the perfect agreement is 1.00. Conclusion: there was no statistical correlation between the protocols analyzed, there were more failures in the NHS by step benchmark protocol 1. <![CDATA[Audiological and behavior findings in children underwent a bilateral myringoplasty - a comparative study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400881&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: analisar os resultados pré-cirúrgico da avaliação audiológica de crianças submetidas à intervenção cirúrgica para inserção de tubos de ventilação bilateral; analisar o tempo de permanência do tubo de ventilação e avaliar o processamento auditivo, após a intervenção cirúrgica. Métodos: 79 escolares, entre oito e 12 anos, foram divididos em dois grupos: 1 - 40 escolares sem antecedentes de otite média e 2 - 39 estudantes com histórico de otite média submetidos à cirurgia para inserção de tubos de ventilação bilateral. Todas as crianças foram submetidas à avaliação audiológica e avaliação do processamento auditivo. Resultados: na avaliação auditiva pré-cirúrgica todos os pacientes apresentaram resultados do tipo condutivo. O tempo médio de permanência do tubo de ventilação foi de 11,8 meses. A orelha esquerda apresentou desempenho estatisticamente inferior nos testes dicótico de dígitos e padrão de frequência. Os escolares do grupo 2 apresentaram desempenho estatisticamente inferior quando comparados ao grupo 1 nos testes Dicótico de Dígitos e Detecção de Intervalos no Ruído. Conclusão: as crianças com histórico de otite média nos primeiros anos de vida apresentaram respostas do tipo condutivo na avaliação pré-cirúrgica e respostas inferiores nos testes dicóticos de dígitos e Detecção de Intervalos no Ruido.<hr/>ABSTRACT Purpose: to analyze pre-surgical hearing evaluation in children who suffering from secretory otitis media in their first five years of age. Also to verify the length of time tubes have remained in the eardrum and analyze the test results of auditory processing after myringotomy surgery. Method: 79 students between eight and 12 years old were divided into two groups: 1 - 40 students without otitis media history and 2 - 39 students suffering from secretory otitis media in their first five years of age and who have undergone a myringotomy surgery. The individuals underwent complete audiological evaluation and assessment of Auditory Processing. Results: all patients showed conductive hearing loss in the pre-operative audiologic tests. The mean time of ventilation tubes was 11,8 months. The left ear showed significant lower performance in the dichotic digits and pitch pattern sequence tests. The students from group 2 showed lower performance whether compared to group 1 in the dichotic digits test and gaps-in-noise. Conclusion: children with a history of otitis media in the early years of life showed the conductive hearing loss responses in the pre-surgical evaluation and lower responses in dichotic test of digits and gaps-in-noise. <![CDATA[Welcoming proposal for parents of dysphonic children: case report]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400889&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: relatar a importância de um procedimento de acolhimento a pais de crianças disfônicas, participantes de um grupo de terapia fonoaudiológica. Métodos: trata-se de um relato de caso de caráter qualitativo e método de análise microgenética de gravações de vídeos de sessões de terapia fonoaudiológica com um grupo de pais de crianças disfônicas. Resultados: as análises foram descritas a partir de três categorias: a primeira relativa ao conhecimento dos pais acerca da voz, a aprendizagem das crianças sobre a voz no processo de terapia e os resultados do processo terapêutico. A segunda categoria envolvia os hábitos vocais e os usos da voz no cotidiano. E a terceira relativa à preocupação dos pais com as patologias respiratórias associadas. Conclusão: a proposta de grupos com os pais de crianças disfônicas é uma possibilidade terapêutica válida, pois se mostrou como um trabalho construtivo para todos os integrantes. Além disso, o acolhimento dos pais de crianças disfônicas é essencial visto que eles interferem diretamente na condução terapêutica.<hr/>ABSTRACT Purpose: reporting the importance of a welcoming procedure for parents of dysphonic children, members of a group of speech therapy. Methods: it is a qualitative case report and microgenetic analysis method of speech therapy sessions video recordings with a group of parents of dysphonic children. Results: the analyses were described from three categories: the first on the parents' knowledge about the voice, children learning about the voice in the therapy process and results of the therapeutic process. The second category involved the vocal habits and voice uses in everyday life. And the third on the parental concern associated with respiratory diseases. Conclusion: the proposal of groups with parents of dysphonic children is a valid therapeutic possibility, because it showed as a constructive work for all members. In addition, the welcoming of parents of dysphonic children is essential since they directly interfere in the therapeutic management. <![CDATA[Actor and drama students: voice related to practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400897&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: identificar e comparar, em atores profissionais e estudantes de teatro, os aspectos relacionados à prática profissional, ao uso profissional da voz, hábitos e cuidados vocais, hábitos de saúde e condições ambientais no trabalho. Métodos: participaram 60 sujeitos de ambos os sexos, subdivididos em 2 grupos: Grupo Profissional - atores profissionais de teatro e Grupo Alunos - alunos de teatro sem experiência profissional teatral. Ambos os grupos responderam a um questionário que abordou aspectos relacionados à prática profissional, à voz, hábitos vocais, de saúde, condições ambientais e cuidados vocais. Resultados: os indivíduos do Grupo Profissional apresentaram maior ocorrência de rouquidão; maior ocorrência dos hábitos de usar a voz profissional quando está gripado, em posturas corporais e com respiração inadequadas, gritar, e permanecer em local com mofo ou pouca ventilação, fechado e empoeirado, e realizar ensaio em local diferente do local do espetáculo. O hábito de saúde de ingerir bebidas geladas foi maior no Grupo Alunos. O número de sujeitos que não possuem dificuldade em cena e que realizam aquecimento vocal é significantemente maior no Grupo Profissional. O tipo de aquecimento realizado significantemente mais pelo Grupo Profissional foi som de "s", respiração costo-diafragmática, som basal e vogais. Conclusão: constatou-se que ambos os grupos realizam hábitos prejudiciais e estão expostos a ambiente de trabalho inadequado para saúde vocal. Estes dados apontam a necessidade de ações de saúde vocal, a fim de minimizar o risco de alterações vocais nos profissionais e preparar os estudantes para o aumento da demanda vocal.<hr/>ABSTRACT Purpose: to identify and to compare voice patterns related to professional exercise, voice usage, habits and voice care, health habits and work environment conditions of actors and drama students. Methods: 60 subjects, both male and female, divided in 2 groups: Professional group - professional drama actors, and Students group - drama students without professional experience. Both groups answered to a questionnaire about professional practice, voice, vocal habits, health, environment conditions, and voice care. Results: professional group subjects had higher occurrence than the students in the following aspects: roughness, professional voice use during cold/flu episodes, while improper body posture and breathing, shouting/yelling, and standing in places having mold or little ventilation, dust and closed, also rehearsing in other places that not the theater. Students reported drinking more cold beverages than professional actors. The number of subjects performing vocal warm up and not having difficulty during scenes is higher in Professional group than students. The type of vocal warm up significantly more used by Professional group was the sound /s/ using diaphragmatic breathing, vocal fry and vowels. Conclusion: both groups have harmful habits and are exposed to improper work environment to voice health. These data point out the need of voice health actions in order to minimize the risk of voice disorders in professionals and to prepare students to increasing voice load. <![CDATA[Vocal hydration in voice professionals and in future voice professionals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400908&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: caracterizar e relacionar a quantidade e condições de hidratação, o tempo diário de uso vocal e as queixas de ressecamento de profissionais e futuros profissionais da voz. Métodos: pesquisa transversal, não-experimental, retrospectiva e quantitativa, com utilização de banco de dados. Analisaram-se 105 registros de sujeitos de ambos os gêneros, profissionais e/ou estudantes futuros profissionais da voz na faixa etária de 19:0 a 42:6 anos. Foram utilizados dados relativos à idade, profissão, gênero, quantidade e condições de hidratação, tempo de uso da voz e queixas de ressecamento. Foram utilizados: Teste de Hipótese para Proporção, Teste Qui-Quadrado e Teste exato de Fisher. Resultados: frequência significante de água disponível no ambiente de trabalho e de uso da voz menos de oito horas diárias. A ingestão de menos de sete copos diários de água foi percentualmente maior do que a ingestão de mais de sete copos. Houve associação significante entre ingerir menor quantidade de água e usar a voz por menor tempo e entre ter água no trabalho e ingerir mais de sete copos de água diários. Não houve qualquer significância em relação à queixa de ressecamento. Conclusão: a maioria dos profissionais e futuros profissionais da voz a utilizava por menos de oito horas diárias e possuía água disponível no trabalho. Aqueles que ingeriam menos de sete copos de água diários apresentavam tempo diário de uso vocal menor do que oito horas e aqueles que ingeriam mais de sete copos de água por dia tinham água disponível no trabalho.<hr/>ABSTRACT Purpose: to characterize and to relate the quantity and hydration status, the voice use time and the dryness of complaints of professionals and future voice professionals. Methods: cross-sectional study, non-experimental, retrospective and quantitative, using database. There were analyzed records of 105 subjects of both genders, professionals and / or students future voice professionals at the age between 19:0-42:6 years. There were used data about age, profession, gender, quantity and hydration status, voice use time and dryness of complaints. There were used: Hypothesis test for Proportion, Chi-Square test and Fisher's exact test. Results: significant frequency of available water in the workplace and voice use less than eight hours. The intake of less than seven glasses of water daily was percentage higher than the intake of more than seven cups. There are significant associations between intake less water quantity and use the voice for less time and between having water at work and intake more than seven glasses of water every day. There was not significance in relation to dryness complaint. Conclusion: most of the voice professionals and future professionals used it for less than eight hours and had water available at work. Those who intake less than seven glasses of water daily a present daily time vocal use less than eight hours and those who drank more than seven cups of water a day had water available at work. <![CDATA[Forced vital capacity and maximum phonation time compared to waist circumference and nutritional status of children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400915&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: avaliar e correlacionar capacidade vital forçada e tempos máximos de fonação em relação à circunferência abdominal e ao estado nutricional de crianças. Métodos: estudo transversal analítico com 82 crianças, entre oito e dez anos de idade, divididas pelo estado nutricional (eutrófica, sobrepeso e obesas) e pelo percentil da circunferência abdominal (≤25, 25 a 75 e ≥75). Verificou-se a capacidade vital forçada pela espirometria e os tempos máximos de fonação de /e/, /a/ e /e/ áfono (/ė/). Resultados: a capacidade vital forçada foi maior nas crianças com maior circunferência abdominal (p=0,003) e as com percentis da circunferência abdominal de 25 a 75 tiveram maiores tempos máximos de fonação /e,a,ė/ (p&lt;0,05). Não foi encontrada diferença estatística significante das variáveis capacidade vital forçada e tempos máximos de fonação/e,a,ė/ em relação ao estado nutricional. Existiu correlação forte entre tempo máximo de fonação /a/ e tempo máximo de fonação /e/ (0,84). Conclusão: o estado nutricional das crianças não influenciou o volume de ar expirado e às medidas de tempos máximos de fonação, mas percebe-se que uma maior circunferência abdominal, que representa a gordura localizada, aumenta a função pulmonar.<hr/>ABSTRACT Purpose: to evaluate and correlate forced vital capacity and maximum phonation time in relation to abdominal circumference and nutritional status of children. Methods: cross-sectional study of 82 children aged between eight and ten years, divided by the nutritional status (eutrophic, overweight and obese) and the percentile of abdominal circumference (≤ 25, 25 the 75, ≥ 75). There was forced vital capacity by spirometry and maximum phonation time the /e/, /a/ and /e/ voiceless (/ė/). Results: the forced vital capacity was higher in children with higher abdominal circumference (p = 0.003) and percentiles of abdominal circumference 25-75 had longer sustain the vowels (p &lt;0.05). No statistically significant difference in forced vital capacity and TMF /e,a,ė/ in relation to nutritional status. There was strong correlation between /a/ maximum phonation time and maximum phonation time /e/ (0.84). Conclusion: the nutritional status of children did not influence the volume of expired air and measures of maximum phonation time, but it is perceived that a higher abdominal circumference, which is located fat, increases lung function. <![CDATA[Voice and quality of life of totally laryngectomized patients: a comparative study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400923&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: analisar a qualidade de vida relacionada à voz em pacientes laringectomizados totais participantes de um grupo de apoio. Métodos: a população estudada foi constituída por 11 indivíduos laringectomizados totais, de ambos os sexos com idade compreendida entre 43 e 84 anos, falantes por meio de voz traqueoesofágica ou laringe eletrônica. Foi aplicado o protocolo Qualidade de Vida em Voz (QVV) e uma escala representada por uma régua de dez centímetros para aferição da satisfação da comunicação. Resultados: os indivíduos falantes traqueoesofágicos apresentaram melhores resultados no escore global do QVV em relação aos usuários de laringe eletrônica (p=0.026). Os sujeitos que apresentaram melhores índices globais no QVV apresentaram melhores índices de satisfação com a comunicação (p=0.001). Os índices de satisfação com a comunicação apresentaram relação com o tempo de cirurgia (p=0.050). Não foram encontradas associações entre a satisfação com a comunicação e as variáveis sociodemográficas sexo (p=0.154) e idade (p=0.303). Conclusão: pode-se observar que quanto maior o tempo de cirurgia mais satisfeito o indivíduo está com a comunicação. Observou-se ainda que o QVV é uma medida fidedigna da satisfação na comunicação de laringectomizados totais.<hr/>ABSTRACT Purpose: to analyze the voice-related quality of life in totally laryngectomized patients in speech therapy for a support group. Methods: the studied population was composed of 11 totally laryngectomized subjects of both genders between 43 and 83 years of age, who speak using a trachoesophageal prosthesis or electronic larynx. The patients answered the Brazilian Portuguese version of the Voice-Related Quality of Life (VR-QOL) questionnaire and rated their satisfaction with their communication on a 10cm visual analogic scale. Results were submitted to statistical analysis with a 5% significance level. Results: tracheoesophageal prosthesis speakers had better results in the global score of the VR-QOL when compared with electronic larynx speakers (p=0.026). The subject with higher global V-RQOL scores had higher satisfaction levels regarding their communication (p=0.001). Satisfaction levels with communication were also statistically related to time of surgery (p=0.05). There were no statistically significant associations regarding satisfaction with communication and sociodemographic variables sex (p=0.154) and age (p=0.303). Conclusion: individuals with more time since surgery are better satisfied with their communication. Satisfaction levels showed that the VR-QOL is a reliable measure of communication satisfaction of totally laryngectomized patients. <![CDATA[Voice disorder and teaching work ability]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400932&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: analisar a associação entre distúrbio de voz e capacidade para o trabalho em docentes da rede municipal de ensino de São Paulo. Métodos: professoras que buscaram atendimento fonoaudiológico, com queixa de alteração vocal; e professoras selecionadas sem queixa, expostas ao mesmo ambiente de trabalho, passaram por avaliação perceptivo-auditiva da voz; preenchimento dos protocolos Índice de Capacidade para o trabalho e Condição de Produção Vocal do Professor; e avaliação perceptivo-visual da laringe. Foram classificadas como Caso as que tinham alteração na avaliação perceptivo-auditiva e em pregas vocais (167) e Controle as sem alterações nas avaliações (105). Resultados: a capacidade para o trabalho esteve entre baixa e moderada entre os casos (67,4%) e entre boa e ótima (66,6%) nas professoras do controle (escore total). Houve associação estatística em duas dimensões do ICT, apontando que as docentes com distúrbio de voz apresentaram quase três vezes mais chance de perder capacidade para o trabalho e que quanto pior a perda da capacidade, mais forte é a associação com o distúrbio de voz. Conclusão: há associação entre o distúrbio de voz e as dimensões capacidade atual para o trabalho comparada com a melhor de toda vida, indicando que os sujeitos que apresentaram distúrbio de voz estavam em sua pior capacidade para trabalhar, e perda estimada para o trabalho por causa de doenças, indicando que quanto maior a perda da capacidade para o trabalho, mais forte é a relação com o distúrbio de voz, independente da idade.<hr/>ABSTRACT Purpose: to analyze the association between voice disorder and work ability in teachers of public schools of São Paulo. Methods: teachers who searched for speech therapy, with voice alteration complaint; and selected teachers with no complaint who were exposed to the work environment and submitted to the auditory voice perception; completing the Work Ability Index and the Conditions of Vocal Production of Teachers protocols; and perceptive visual larynx evaluation. Those with changes in perceptual evaluation and vocal folds were classified as Case (167) and those without changes in evaluations (105) were classified as Control. Results: the work ability was from low to moderate among the cases (67.4%) and between good and great (66.6%) in the control teachers (total score). There was a statistical association in two WAI dimensions, pointing out that teachers with voice disorders were nearly three times more likely to lose their work ability and the worst the loss of ability, the stronger is the association with the voice disorder. Conclusion: there is an association between the voice disorder and the dimensions for current work ability compared with the best of lifetime, indicating that subjects who had a voice disorder were at their worst conditions regarding their work ability, and estimated loss for work due to illnesses, indicating that the greater the loss of work ability, the stronger is the relationship with the voice disorder, regardless of age. <![CDATA[Characterization of reading comprehension performance of students from 3<sup>rd</sup> to 5<sup>th</sup> grades of elementary school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400941&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: caracterizar o desempenho de escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental I em compreensão de leitura. Métodos: os participantes deste estudo foram 378 escolares, divididos em 3 grupos, sendo: GI (102 escolares do 3º ano), GII (121 escolares do 4º ano), GIII (155 escolares do 5º ano). Todos os escolares foram avaliados por meio de protocolo de avaliação de leitura, composto por quatro textos, sendo dois textos expositivos e dois textos narrativos, cada um com oito questões, sendo quatro perguntas literais e quatro inferenciais, duas relacionadas à microestrutura e duas à macroestrutura do texto. Resultados: na análise estatística observou-se que os escolares apresentaram números inferiores de respostas incorretas no decorrer da seriação escolar, indicando que as experiências de leitura durante os anos de escola contribuíram para o desempenho de compreensão, também a segunda leitura proporcionou a alguns escolares melhora em seu desempenho nas respostas às perguntas dos textos. Também foi observado que os escolares tiveram médias superiores para perguntas inferenciais, bem como para questões de macroestrutura. Conclusão: verificou-se que as médias superiores foram para as perguntas literais dos textos expositivos e para perguntas inferenciais dos textos narrativos, indicando que cada tipo de texto apresentou uma dificuldade específica para os alunos. Foi possível, portanto, mediante a aplicação de protocolo de avaliação, caracterizar o desempenho dos escolares, assim como suas dificuldades em compreensão de leitura.<hr/>ABSTRACT Purpose: to characterize reading comprehension performance of students from the 3rd to 5th grades of elementary school. Methods: 378 students participated in this research, divided in 3 groups: GI (102 students of the 3rd grade), GII (121 students of the 4th grade), GIII (155 students of the 5th grade). All the students were evaluated using the protocol of assessment in reading comprehension, which is composed of four texts: two expositive and two narrative. Each one of the texts has eight questions, four of which are literals and four inferential, two related to the microstructure and two related to the macrostructure of the text. Results: the statistics analyses showed that the students presented fewer mistakes according to their academic progress, indicating that the experience in reading during the years at school contributed to improve comprehension. In addition, some students presented better performance in their answers after reading the texts for the second time. Conclusion: the study demonstrated that the students had superior averages to inferential questions and to macrostructure questions. They also presented superior averages to literals questions of expositive texts and to inferential questions of narrative texts, which indicated that each type of text presented a particular difficulty to the students. Therefore, it was possible to demonstrate through the application of this protocol, the performance of the students in reading comprehension and their difficulties in this ability. <![CDATA[Applicability of mismatch negativity in children and teenagers: a descriptive review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400952&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O Mismatch Negativity (MMN) é um potencial cortical que ocorre em resposta a uma mudança de um estímulo acústico em meio a uma sequência de repetidos estímulos, o que reflete a capacidade do cérebro em discriminar o som de modo passivo, ou seja, sem a necessidade de atenção do indivíduo ao estímulo sonoro. Diante disso, o objetivo deste estudo foi realizar uma revisão descritiva sobre o MMN, a fim de identificar a sua aplicabilidade em crianças e adolescentes nos últimos cinco anos. Para isso, realizou-se uma busca nas bases de dados Lilacs, SciELO, Medline e Pubmed utilizando os seguintes descritores: córtex auditivo, eletrofisiologia, potenciais evocados auditivos e as palavras Mismacth e Negativity. Nesta revisão, foram encontrados 14 estudos que avaliaram crianças e/ou adolescentes com dificuldade de articulação na fala, distúrbio específico de linguagem, transtorno do processamento auditivo, Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH), dislexia, autismo, risco para esquizofrenia, psicose, amusia, fenilcetonúria e atenção seletiva. Foi possível, assim, realizar a revisão descritiva sobre a aplicação do MMN em crianças e adolescentes, concluindo-se que, nos últimos cinco anos, houve uma produção considerável de artigos sobre o tema, embora no Brasil a presença de estudos a esse respeito ainda seja escassa. Nesse sentido, apesar de existir uma variedade de aplicações para o MMN, no que diz respeito à população brasileira, necessita-se ainda de evidências científicas que assegurem o efeito deste potencial nas diferentes faixas etárias. Verificou-se, também, que a busca por estudos sobre MMN nas bases de dados citadas pode ser realizada apenas utilizando as palavras Mismacth e Negativity.<hr/>ABSTRACT Mismatch Negativity (MMN) is a cortical potential that occurs in response to a modification of an acoustic stimulus from a sequence of repeated stimuli, which reflects the brain capacity in relation to the discrimination of the sound passively, in other words, without the need of attention of the subject to the sound stimulus. Then, the aim of this study is to perform a descriptive review on MMN, in order to identify its applicability in children and teenagers, in the last five years. To this end, the search was performed in the Lilacs, SciELO, Medline and Pubmed databases by using the following descriptors: córtex auditivo, eletrofisiologia, potenciais evocados auditivos (the English version would be: auditory cortex, electrophysiology, auditory evoked potentials). In addition to, the words Mismatch and Negativity were used. In this review, we found 14 studies which evaluated children and/or teenagers with difficulty in speech articulation, specific language impairment, auditory processing disorder, Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD), dyslexia, autism, risk for schizophrenia, psychosis, amusia, phenylketonuria and selective attention. So, it was possible to perform the descriptive review on the application of MMN in children and teenagers, concluding that in the last five years there were a reasonable article production about the theme. However, studies on this topic are not expressive in Brazil. Even though there is a variety of applications to MMN, in relation to the Brazilian population, there is a need for scientific evidences to use this potential in different age groups. We also verified that the search for MMN studies in the databases could be performed by only using the words Mismatch and Negativity. <![CDATA[Malocclusions and auditory tube dysfunction in children: an integrative review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400960&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esta revisão integrativa da literatura objetivou analisar as evidências científicas disponíveis sobre a relação entre as maloclusões e a disfunção da tuba auditiva. Através dos descritores "malocclusion","eustachian tube", "otitis media", fez-se uma busca na Biblioteca Virtual em Saúde / Bireme, incluindo artigos publicados em inglês, português e espanhol, sem limite de data de publicação. Os artigos repetidos nas bases de dados, relatos de caso e os que não se apresentaram em formato de artigo científico, tais como resenhas, teses, editoriais, dissertações e cartas foram excluídos. Após análise foram selecionados 09 artigos que preenchiam os critérios de inclusão estabelecidos, sendo que a maioria foi conduzido no continente Europeu e apenas um estudo foi realizado no Brasil. Foi possível verificar uma escassez de artigos sobre a relação entre as maloclusões e a disfunção da tuba auditiva. Não houve um consenso entre os estudos disponíveis sobre a relação entre as desordens da orelha média e as maloclusões, no entanto os estudos de intervenção mostraram que a expansão rápida da maxila tem efeito positivo no funcionamento da tuba auditiva. Em meio a escassez de artigos, verifica-se a necessidade de mais estudos sobre essa temática para que a Odontologia e a Fonoaudiologia, juntamente com as demais áreas da saúde, possam contribuir na escolha de tratamentos que possibilitem uma melhora na qualidade de vida desta população.<hr/>ABSTRACT This integrative literature review aimed to analyze the scientific evidence available on the relationship between malocclusions and auditory tube dysfunction. A search was carried out on the Virtual Health Library / Bireme/Medicine(r), using the descriptors "malocclusion", "Eustachian tube", "otitis media", to identify articles published in English, Portuguese and Spanish, of any publication date. Articles excluded were those repeated in databases, case reports and reviews, theses, editorials, essays and letters that did not appear in scientific paper format. Following analysis, 9 articles were selected that met the established inclusion criteria, most conducted on the European continent, and one only in Brazil. A shortage of articles on the relationship between malocclusions and auditory tube dysfunction became apparent. There was no consensus among the available studies on the relationship between the middle ear disorders and malocclusions; however, intervention studies have shown that rapid maxillary expansion has a positive effect on the functioning of the auditory tube. The current lack of articles indicates the need for more studies on this topic for dentistry and speech therapy, alongside other areas of health, to be able to contribute to the choice of treatments that allow improvements in the lives of people with these conditions. <![CDATA[Near - infrared spectroscopy and auditory sensory processing in infants]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400965&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: revisar sistematicamente, por meio de busca nas plataformas Medline e Lilacs o uso da espectroscopia de luz próxima ao infravermelho (NIRS) como instrumento para a avaliação da audição a nível cortical em lactentes. Métodos: foi realizada uma revisão integrativa baseada nos critérios estabelecidos pela Cochrane Handbook, passando pelas etapas de definição da questão norteadora (o tema a ser pesquisado), definição das bases de dados para localização dos estudos, seleção e análise crítica dos artigos. A pesquisa bibliográfica foi realizada no período de setembro a dezembro de 2014. Os critérios de inclusão utilizados foram: artigos publicados nos idiomas inglês, português e espanhol, com a população infantil (bebês de 0 a 24 meses) e tipo de estudo (coorte, caso controle, transversal). Resultados: foram identificados 1674 artigos e 12 atenderam os critérios de inclusão deste estudo. Todos os artigos utilizaram o estímulo auditivo para medir alterações na hemodinâmica cerebral, porém com áreas cerebrais de interesse diferentes. E foram agrupados em três categorias quanto ao tipo de estímulo: apenas sons vocais, sons vocais e outros estímulos auditivos e sons não vocais. Conclusão: a NIRS é um instrumento eficaz para investigação da audição a nível cortical na população infantil.<hr/>ABSTRACT Purpose: to systematically review, through the search in the Medline and Lilacs database, the use of near-infrared spectroscopy (NIRS) as a tool to evaluate the auditory function at the cortical level in infants. Methods: integrative review based on the criteria established by the Cochrane Handbook including the definition of the guiding question (theme to be researched), definition of the database to locate the articles, and selection and critical analysis of the articles. The bibliographic search was performed from September to December 2014. The inclusion criteria were: articles published in English, Portuguese and Spanish related to the child population (infants aged from 0 to 24 months) and type of study (cohort, case-control, cross-sectional). Results: 1674 articles were identified and 12 met the inclusion criteria of this study. In all articles, the auditory stimulation was used to measure brain hemodynamic changes, but in different areas of interest of the brain. They were grouped into three categories according to the type of stimulus: only vocal sounds, vocal sounds and other auditory stimuli and non-vocal sounds. Conclusion: NIRS is an effective tool for the evaluation of the auditory function at the cortical level in the child population. <![CDATA[Discourse analysis and speech, language and hearing sciences - a promising dialogue]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400974&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: há um crescente interesse da Fonoaudiologia por estudos que dirigem seu foco ao discurso, em especial os que centralizam disciplinas indiciárias, como a Análise de Discurso de linha francesa, destaque neste trabalho. Diversas áreas da Fonoaudiologia têm sido beneficiadas ao se aproximar da Análise do Discurso como teoria e método para a pesquisa. Há uma relação de interesses entre ambas que permite o diálogo na busca de respostas às questões recorrentes da prática de cada uma em particular. Métodos: identificar artigos e dissertações produzidas na área da Fonoaudiologia que utilizaram a Análise de Discurso de linha francesa como dispositivo teórico-metodológico e compilar seus achados. Resultados: foi possível identificar certas propriedades discursivas na gagueira; pontuar a interpretação enquanto técnica terapêutica para agir sobre a fala de pacientes; acolher a demanda de pacientes a partir dos efeitos que o sujeito indicia em seus dizeres; alçar a escuta e a interpretação para o diagnóstico fonoaudiológico comprometido com o sujeito em seu sintoma de linguagem e o assujeitamento do Fonoaudiólogo à ideologia dominante abrindo-lhe um espaço de manobra em sua formação. Conclusão: a Análise do Discurso contribui para a problematização do campo fonoaudiológico no que diz respeito ao seu método clínico e sua atuação institucional, discutindo questões ideológicas e questionando a escuta, a interpretação e o discurso, dentro de uma perspectiva que faceia ideologia e subjetividade, podendo servir de instrumento para análise de dados da prática fonoaudiológica.<hr/>ABSTRACT Purpose: in the Speech, Language and Hearing Sciences field, there is a growing interest in studies directing their focus on the discourse, especially those centering conjectural disciplines, such as the French Discourse Analysis, which is highlighted in this paper. Several Speech, Language and Hearing Sciences areas have benefited when approaching discourse analysis as a theory and method for researching. There is a mutual interest between theory and method allowing for dialogue in the search for answers to questions that are recurrent in the practice of each one in particular. Methods: to identify articles and dissertations in the area of Speech, Language and Hearing Sciences which used the French Discourse Analysis as a theoretical and methodological device, and compile the findings. Results: it was possible to identify certain discursive properties in stuttering; to point out the interpretation as a therapeutic technique to act on the speech of patients; accept the demand of patients from the effects indicated by the subject's sayings; raise the listening and interpretation for speech and language diagnosis committed to the subject in its language symptom, and the audiologist's subjection to the dominant ideology, giving his training some maneuvering space. Conclusions: the Discourse Analysis contributes to questioning the field of Speech, Language and Hearing Sciences as it relates to clinical method and its institutional operation, discussing ideological issues and questioning the listening, interpretation and discourse, in a perspective that faces ideology and subjectivity, serving, perhaps, as a tool for the Speech, Language and Hearing Sciences practice data analysis. <![CDATA[Strategies for perception of mother tongue: from born to one year old]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400982&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Bebês muito jovens demonstram habilidades linguísticas bastante refinadas, sendo capazes de perceber várias características na fala do adulto. A percepção da língua materna é, pois, imprescindível para a aquisição da linguagem. Esta revisão de literatura trata das habilidades de percepção de fala dos bebês a partir do nascimento até um ano de idade. Para tanto, foi realizada a busca bibliográfica em 7 bases de dados, nos idiomas inglês, francês, português e espanhol, no período de 2007 a 2014. Com esse levantamento bibliográfico foi possível reconhecer como a aquisição da linguagem ocorre de forma rápida e que bebês bem jovens são capazes de utilizar estratégias elaboradas para iniciar tal aquisição.<hr/>ABSTRACT Very young babies show very refined language skills being able to perceive many features in adult speech. The perception of the mother tongue is therefore essential to language acquisition. This literature review deals with speech perception skills of children less than one year of age. Therefore, a literature search was performed in 7 databases, in English, French, Portuguese and Spanish, in the period of 2003-2014. From this bibliographic research it was possible to recognize how language acquisition occurs quickly, and that very young infants are able to use elaborate strategies to initiate such acquisition. <![CDATA[Therapy speech impact in quality of life in patients with Machado-Joseph disease]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000400992&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A doença de Machado-Joseph é uma doença degenerativa e atualmente considerada a ataxia espinocerebelar mais frequente. O processo degenerativo da doença afeta diferentes regiões e funções do sistema nervoso central e/ou periférico. A disfagia é um dos sintomas presentes na doença de Machado-Joseph, sendo responsável pelas complicações clínicas e pela pneumonia aspirativa, sua principal causa de morte. O objetivo deste trabalho é verificar o impacto da terapia fonoaudiológica na qualidade de vida em pacientes com doença de Machado-Joseph. Participaram da pesquisa quatro pacientes diagnosticados com a doença, três do sexo feminino e um do sexo masculino, com média de idade de 46,5 anos (±18) e queixa de disfagia. Na primeira sessão, todos os pacientes responderam ao questionário de Avaliação da Qualidade de Vida em Disfagia, SWAL-QOL, foram avaliados quanto aos aspectos estruturais e funcionais da deglutição e classificados de acordo com a Escala Funcional de Ingestão por Via Oral (FOIS). Após seis sessões de tratamento fonoaudiológico, realizaram nova avaliação clínica da deglutição, novamente classificados de acordo com a escala FOIS e responderam o SWAL-QOL. Conclusões: Após a intervenção fonoaudiológica, todos os pacientes apresentaram melhor conceito nos domínios medo de alimentar-se, alimentação como um fardo e fadiga, podendo-se inferir que houve uma melhora na satisfação com o processo alimentar e, consequentemente, qualidade de vida dos sujeitos acompanhados.<hr/>ABSTRACT The Machado-Joseph disease is a degenerative disease, currently considered the most frequent spinocerebellar ataxia. The degenerative process of the disease affects several regions and functions of the central and/or peripheral nervous system. The dysphagia is one of the symptoms of Machado-Joseph disease, being responsible for the clinical complications and for the aspiration pneumonia, its main cause of death. The goal of this paper is to verify the impact of the speech-language therapy in the quality of life of the Machado-Joseph disease patients. Four patients diagnosed with Machado-Joseph disease attended to the research, three female and one male, with age average in 46,5 years-old (± 18), and complaining about dysphagia. In the first session, all patients answered the protocol of quality of life in dysphagia assessment of Quality of Life in Dysphagia, SWAL -QOL were assessed for structural and functional aspects of swallowing and classified according to Functional Intake Scale for Oral (FOIS). After six speech therapy sessions conducted a new clinical evaluation of swallowing, again classified according to FOIS and answered the SWAL -QOL. Conclusions: After speech therapy, all patients showed better concept in the field fear of eating, food as a burden and fatigue, which can be inferred that there was an improvement in satisfaction with food processes and hence the quality of life accompanied subjects. <![CDATA[Mitochondrial disease and augmentative and alternative communication: a clinical case study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000401001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Poucos são os estudos fonoaudiológicos brasileiros sobre pacientes com o diagnóstico de doenças da cadeia respiratória mitocondrial. Esse quadro clínico é uma das doenças genéticas do metabolismo mais frequentes e apresenta sintomas que demandam intervenções fonoaudiológicas (alterações miofuncionais orais, auditivas e dificuldades na aquisição da linguagem oral). Neste estudo, articula-se a possibilidade de trabalho com esses sujeitos na abordagem da comunicação suplementar e alternativa. Objetivou-se descrever os resultados da utilização da comunicação suplementar e alternativa no atendimento de uma criança com doença mitocondrial. Os procedimentos terapêuticos enfatizaram o uso social da linguagem por meio de atividades significativas e contextualizadas, com o apoio de fotos e de figuras do Picture Communication Symbols de atividades cotidianas. Os resultados obtidos apontaram aumento na funcionalidade da linguagem oral do sujeito, ao favorecer suas práticas discursivas, especialmente quanto à intenção comunicativa no contexto interacional.<hr/>ABSTRACT There are few Brazilian speech-language pathology studies about patients diagnosed with mitochondrial disease. This is one of the most prevalent inherited metabolic diseases, and its clinical presentation usually includes symptoms that demand speech-language pathology interventions (myofunctional disorders and spoken language acquisition difficulties). This paper explores the possibility of employing a therapeutic approach to this disorder based on augmentative and alternative communication, by describing the results of adopting this approach when working with a child diagnosed with mitochondrial disease. The therapeutic proceedings focused on the social use of language through meaningful and contextualized activities, with the help of photos and pictures from a communication system (Picture Communications Symbols - PCS) illustrating daily activities. The results showed an increase in the functionality of the child's oral language by benefitting his discursive practices, particularly in regard to communicative intention within the interactional context. <![CDATA[Analysis of the literacy practices of entering and graduating students from a higher education institution: case report]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000401008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente estudo visa caracterizar e analisar a qualidade das práticas e o nível de letramento, bem como as possibilidades de leitura e compreensão de textos, presentes no cotidiano acadêmico e extra-acadêmico de estudantes ingressantes e concluintes de uma universidade brasileira. A amostra foi constituída por 392 participantes: 218 ingressantes e 174 concluintes provenientes de cursos de Bacharelado e de Licenciatura de uma universidade brasileira. A coleta de dados foi realizada por meio de um questionário com questões abertas e objetivas, no qual continham perguntas referentes a informações pessoais e da vida escolar de cada estudante; dados sobre as práticas de leitura e escrita no cotidiano dos universitários e um teste prático de leitura, elaborado e adaptado a partir do Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional. Para a análise, adotou-se a abordagem quali-quantitativa. Foi possível observar que, embora os textos apresentados pertencessem a gêneros primários, os estudantes apresentaram respostas incorretas e não condizentes ao nível de escolaridade no qual se encontram matriculados. Conclui-se que dos sujeitos avaliados, a maioria tanto de ingressantes quanto de concluintes apresenta o nível 2 de alfabetismo, o que demonstra que as defasagens com relação as práticas de letramento oriundas da educação básica ainda prevalecem na educação superior.<hr/>ABSTRACT This study aims to characterize and analyze the quality of the practices and the level of literacy, as well as the possibilities of texts reading and comprehension, present in the daily academic and extra academic life of entering and graduating students from a Brazilian university. The sample consisted of 392 participants: 218 entering and 174 graduating students from Bachelor's and Licentiate's degree courses of a Brazilian university. Data collection was conducted through a questionnaire with open and objective questions, which was consisted of questions about personal information and school life of each student; data on reading and writing practices on the academics everyday life and a practical reading test, developed and adapted from the National Functional Literacy. For the analysis, it was adopted the qualitative and quantitative approach. It was observed that although the texts presented belong to primary genres, students got incorrect answers and not conducive to the education level in which they are enrolled. It follows that, from the analyzed students, the majority of both entering and graduating ones perform the second literacy level, which shows that the gaps regarding the literacy practices derived from the basic education still prevail in higher education. <![CDATA[Cross-cultural adaptation of Communication Function Classification System for individuals with cerebral palsy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000401020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: realizar a adaptação transcultural do Communication Function Classification System para a população brasileira e verificar a aplicabilidade da versão traduzida. Métodos: o estudo foi constituído de duas etapas, a primeira relacionada com o processo de tradução e adaptação transcultural por meio da tradução, análise semântica dos itens, e retrotradução do instrumento. A segunda, à testagem do instrumento, foi realizada em 40 pacientes com diagnóstico de paralisia cerebral. Resultados: a versão final recebeu a chancela da autora do instrumento original e foi publicada pela mesma, juntamente com a versão original e todas as demais traduções, no site http://cfcs.us. 60% (24) dos pacientes eram do sexo masculino e 40% (16) do feminino, as idades variaram entre dois anos e quatro meses à 28 anos e dois meses, e a idade média de 7,7 (±4,6). O instrumento foi de fácil e rápida aplicação, e todos os níveis de comunicação foram observados. Sendo que oito pacientes estavam no Nível I, nove no Nível II, dois no Nível III, treze no Nível IV e oito no Nível V. Conclusões: a versão traduzida e adaptada para o Português Brasileiro do CFCS possibilitou a classificação do desempenho da comunicação diária de indivíduos com Paralisia Cerebral em um dos cinco Níveis de Comunicação. Entretanto, para que seja amplamente utilizado em ambientes clínicos e de pesquisa, ainda há necessidade de trabalhos futuros que verifiquem a sensibilidade e a especificidade do mesmo, além da validação das propriedades psicométricas da versão brasileira do instrumento.<hr/>ABSTRACT Purpose: to perform the cross-cultural adaptation of the Communication Function Classification System(CFCS) to the Brazilian population and to determine the applicability of the translated version. Methods: the study consisted of two phases, the first related to the process of transcultural adaptation by means of translation, semantic analysis of the items and backtranslation, with approval of the final version by the authors of the instrument, and the second consisted of instrument testing by applying it to 40 patients with a diagnosis of cerebral palsy. Results: the final version received the seal of the author of the original instrument and was published by her, along with the original version and all other translations, at http://cfcs.us. Sixty percent of the patients (24) were males and 40% (16) were females, ranging in age from 2 years and 4 months to 28 years and two months, with an average age of 7.7 (± 4 6). The instrument was of rapid and easy application and all communication levels were observed. Eight patients were in Level I, nine inLevel II, two in Level III, 13 inLevel IV and eight in Level V. Conclusions: the translated versionof the CFCS adapted to Brazilian Portuguese permitted the classification of daily communication performance of individuals with cerebral palsy into one of five levels of communication. However, further research is needed to determine the sensitivity and specificity of the Brazilian version of the instrument, in addition to the validation of its psychometric properties before it can be extensively used in clinical and research settings.