Scielo RSS <![CDATA[Revista CEFAC]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-184620170003&lang=es vol. 19 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300299&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Facial transplantation: literature considerations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300301&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Relationship between glottic function and voice handicap in public school teachers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300303&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: conhecer a autopercepção sobre a função glótica e desvantagem vocal de professores e identificar se há correlação e associação entre essas duas variáveis. Métodos: participaram do estudo 78 professores da rede pública de ensino, de ambos os sexos, com idade entre 30 a 45 anos. Foram utilizados os questionários de Índice de Desvantagem Vocal-10 (IDV-10) e o Índice de Função Glótica (IFG). Para análise dos resultados foi utilizado o teste Qui-quadrado e o teste de correlação de Spearman, com nível de significância adotado de 5%. Resultados: participaram do estudo 78 professores, com idade média de 40 anos (desvio padrão ±8 anos). Vinte e cinco pessoas (32%) são do sexo masculino e 53 (68%) do feminino. Os resultados de ambos os questionários apresentaram-se significantemente associados (p&lt;0,01) e com forte correlação (R=0,76; p&lt;0,01). Conclusão: os professores do estudo percebem as desvantagens vocais, principalmente relacionadas à dificuldade para falar em ambientes ruidosos, sensação de quebra de voz e força para fazer a voz sair. Evidenciou-se associação estatisticamente significante e forte correlação entre os resultados da percepção da desvantagem vocal e a função glótica.<hr/>ABSTRACT Purpose: to understand the self-perception of the glottic function and of the voice handicap in teachers and to identify if there is correlation and association between these two variables. Methods: a total of 78 teachers of both genders from the public school system, aged between 30 and 45, participated in the study. Voice Handicap Index - 10 (VHI-10) and Glottal Function Index (GFI) were used to collect data on school teachers. Chi-squared test and Spearman’s correlation test were applied to analyze the results, with a significance level of 5%. Results: a total of 78 teachers, average age of 40 years (standard deviation ± 8 years) participated in the study, twenty-five subjects (32%) being males and 53 (68%), females. The results of both questionnaires were significantly associated (p &lt;0.01) and were strongly correlated (R = 0.76; p &lt;0.01). Conclusion: the teachers of the study perceived voice handicap, mainly related to the difficulty of speaking in noisy environments, the sensation of voice break and the effort to speak. There was a statistically significant association and a strong correlation between the results of voice handicap and glottic function perceptions. <![CDATA[Expressive vocabulary in children with cochlear implants]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300308&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: verificar a aquisição de vocabulário em crianças surdas, usuárias de implante coclear, bem como os fatores que influenciam esse desenvolvimento. Métodos: foi aplicada a parte de vocabulário do teste de linguagem infantil ABFW em 20 crianças usuárias de implante coclear por no mínimo três anos. Além disso, foi avaliada a participação familiar no desenvolvimento dessas crianças. Resultados: foi observado que as crianças implantadas apresentam possibilidade de alcançar o desenvolvimento normal de vocabulário, quando comparadas às crianças ouvintes, a depender de diversos fatores. O fator que apresentou influência estatisticamente significante no vocabulário foi a participação familiar, sendo que quanto maior o envolvimento da família no processo terapêutico, melhores os resultados no teste de vocabulário. Conclusão: as crianças implantadas podem apresentar desempenho similar às crianças ouvintes no teste de vocabulário, a depender das variáveis que transcendem a idade à implantação ou mesmo o tempo de uso do implante coclear. A estimulação/ participação familiar no desenvolvimento das crianças se mostrou de extrema importância no desenvolvimento da linguagem oral.<hr/>ABSTRACT Objective: to verify whether children with cochlear implants (CI) acquire vocabulary at the same pace as normally hearing children, and which factors influence their acquisition. Methods: the vocabulary test of the ABFW was performed on 20 children who had been using the cochlear implant for at least three years. Historical information, such as age at time of implant, hearing age (i.e., at time of implant use), and family participation in the rehabilitation process, was gathered from patients’ files. Correlation statistical analysis was then performed. Results: it was observed that children with CI may acquire vocabulary similar to that of hearing children, depending on many aspects. The age at time of implantation and hearing age did not significantly correlate to the vocabulary results. The factor that demonstrated statistical significance was family participation, which showed a positive correlation: the more the family was involved in the rehabilitation process, the better the children’s results on the vocabulary test. Conclusion: it was, thus, possible to conclude that children with CI develop their vocabulary in a similar manner as hearing children, depending on factors that transcend the child’s age at time of implantation and hearing age. Family participation, in the rehabilitation process, was shown to be of critical importance in the child’s vocabulary development. <![CDATA[Association between neuropsychomotor development and biological and environmental risk factors in early childhood children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300320&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: avaliar a associação entre o desenvolvimento infantil e riscos biológicos e ambientais. Métodos: foram selecionadas 30 crianças (0 a 30 meses), residentes em uma cidade no Vale do Jequitinhonha, Minas Gerais, Brasil, atendidas pelo Centro Viva Vida de Referência Secundária. Os critérios de inclusão foram: crianças que tinham história clínica de prematuridade e/ou desnutrição moderada à grave e outros fatores neonatais de risco. As crianças foram avaliadas quanto ao desenvolvimento por meio do teste Denver II e a qualidade de estímulo no ambiente domiciliar foi avaliada pelo Home Observation for Measurement of the Environment (HOME). Resultados: das 30 crianças avaliadas, 60% dos ambientes foram considerados de risco para o desenvolvimento infantil e 43,3% apresentou desenvolvimento inadequado. O principal domínio afetado foi o da linguagem. Maior escolaridade materna, constituição familiar biparental apresentaram associação com o adequado desenvolvimento infantil. A presença de intercorrências neonatais e necessidade de internação no centro de terapia intensiva foram mais presentes nas crianças que falharam no teste. A menor receptividade dos pais e disponibilidade de materiais para aprendizagem no domicílio foram fatores associados ao pior desempenho das crianças no Denver II. Conclusão: as crianças de alto risco do presente estudo apresentaram atraso no desenvolvimento, especialmente no domínio linguagem. Esses atrasos estão associados à baixa escolaridade materna, à relação monoparental, receptividade dos pais e intercorrências neonatais.<hr/>ABSTRACT Objective: to verify the association between infant development and biological and environmental risks. Methods: 30 children between 0-30 months, living in a town in Minas Gerais, Brazil, attending a Health Center, were selected. The inclusion criteria were children who had a history of prematurity and/or, moderate to severe malnutrition and other risk factors. Their development was assessed through the Denver II test and the quality of stimulation in the home environment assessed by the Home Observation for Measurement of the Environment (HOME). Results: 60% of the environments were considered to be at risk for child development and 43.3% presented inadequate development. The main domain affected was the language. Higher maternal education and bi-parental families showed a relationship with proper child development. Neonatal complications and hospitalization in intensive care units were more common in children who failed the test. The parents’ low receptivity and the availability of materials at home were factors associated with the children’s worst development performance. Conclusion: the results show that the high-risk children in this study had a developmental delay, especially in the language area. These delays are associated with low maternal education, single-parent home, parents’ responsiveness and neonatal complications. <![CDATA[Hearing loss in children exposed to toxoplasmosis during their gestation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300330&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: verificar a ocorrência e o tipo mais frequente de alteração auditiva em crianças expostas a toxoplasmose durante a gestação. Métodos: estudo retrospectivo longitudinal realizado em instituição pública de saúde de São Paulo. Análise de prontuários de crianças nascidas entre 2010 e 2015 distribuídos em dois grupos: grupo estudo, composto por 48 crianças de mães com diagnóstico de toxoplasmose durante a gestação; e grupo controle, composto por 43 crianças sem infecção congênita que foram acompanhadas por apresentar baixo peso ao nascimento. As crianças foram avaliadas de duas a quatro vezes durante os dois primeiros anos de vida, por meio de testes que avaliam a função auditiva periférica e central. Resultados: 47 crianças fizeram apenas duas avaliações e apenas 11 completaram todas as avaliações até 24 meses. No grupo controle 58,1% apresentaram audição normal, 37,2% perda condutiva, 4,7% perda coclear e ausência de alteração retrococlear, enquanto o grupo estudo apresentou 56,3% de audição normal, 20,8% de perda condutiva, 2,1% de perda coclear e 20,8% de alteração retrococlear. Conclusão: crianças expostas à toxoplasmose durante a gestação não diferiram das não expostas em relação à ocorrência de perda auditiva coclear e condutiva. Entretanto, apresentaram maior ocorrência de alteração retrococlear.<hr/>ABSTRACT Purpose: to verify the occurrence and the most frequent type of auditory disorders in children exposed to toxoplasmosis during pregnancy. Methods: a retrospective, longitudinal study carried out in a public health institution of São Paulo. Records of children born between 2010 and 2015 were analyzed and distributed into two groups: study group, composed of 48 children born to mothers with a diagnosis of toxoplasmosis during their pregnancy; and control group, composed of 43 children without congenital infection, who were accompanied due to low birth weight. The children were evaluated two to four times during their first two years of life, by means of peripheral and central auditory function assessment. Results: 47 children underwent only two evaluations and only 11 completed all the evaluations up to 24 months. In the control group, 58.1% had normal hearing, 37.2% conductive loss, 4.7% cochlear loss and absence of retrocochlear disorder. In the study group, 56.3% presented normal hearing, 20.8% conductive loss, 2.1% cochlear loss, and 20.8% retrocochlear disorder. Conclusion: children exposed to toxoplasmosis during pregnancy did not differ from non-exposed children in relation to the occurrence of conductive or cochlear hearing loss. However, they showed a higher occurrence of retrocochlear disorder. <![CDATA[Analysis of the movement of food bolus: a comparison between a healthy esophagus and a chagasic megaesophagus]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300340&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: estudar a dinâmica do comportamento do esôfago humano quando afetado por doença de Chagas e propor um controlador orgânico para auxiliar no aperistaltismo do órgão. Métodos: um modelo de massa, mola e amortecedor foi proposto para modelar o deslocamento do bolo alimentar no esôfago durante a ação peristáltica. Foram utilizados parâmetros da literatura para simular o megaesôfago chagásico e o saudável. Resultados: foram analisadas as curvas de velocidade e deslocamento de ambos os modelos e identificou-se as diferenças dinâmicas entre o órgão saudável e um doente. O deslocamento de alimentos em um tipo de Chagas megaesófago II (3 centímetros de dilatação) é apenas 11,84% do deslocamento num esófago saudável. Conclusão: a doença de chagas gera uma velocidade próxima de zero e um alto amortecimento na curva de descida do alimento que devido ao peristaltismo o deslocamento que não pode retornar ao seu estado inicial, o que comprova a retenção do bolo alimentar. Com o sistema de controle orgânico proposto obteve-se uma aproximação das curvas a um comportamento dinâmico próximo do modelo do órgão saudável, minimizando a retenção do alimento.<hr/>ABSTRACT Objective: to study the dynamics of the human esophagus behavior when affected by Chagas disease. Methods: a mass-spring-damper model was proposed to model the food through the esophagus during peristaltic action. After that, parameters were recalculated to simulate a chagasic megaesophagus. Results: the velocity and displacement curves from both models were analyzed and the dynamic differences between the healthy organ and the ill one, identified. According to the results obtained, the food displacement in a chagasic megaesophagus type II (3 centimeters dilated) is just 11.84% of the displacement in a healthy esophagus. Conclusion: Chagas disease generates a velocity close to zero and a high dampering in the downwards curve of the bolus whose displacement cannot return to its initial state, due to aperistalses, which proves the food bolus retention. With the introduction of the proposed organic control system, an approximation of the curves that remained with dynamic behavior close to the model of the healthy organ was obtained, minimizing the retention of the food. <![CDATA[Acoustic analysis of swallowing time through Doppler Sonar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300350&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: comparar o parâmetro acústico de tempo da deglutição orofaríngea nos adultos e idosos, nas diferentes consistências e volumes, através do Sonar Doppler. Métodos: a pesquisa foi realizada em duas etapas. Na primeira foi aplicado o Protocolo de Triagem de Risco para Deglutição. Na segunda os indivíduos foram submetidos à avaliação da deglutição com o Sonar Doppler. Os indivíduos receberam as seguintes consistências alimentares durante a avaliação - deglutição seca (saliva), líquida, néctar, mel e pudim, nos volumes de 5 ml, 10 ml e deglutição livre. O parâmetro acústico analisado neste estudo foi o Tempo acústico da deglutição (T). Resultados: dados objetivos e mensuráveis foram obtidos; a diferença do tempo de deglutição entre adultos e idosos em relação à consistência e o volume foi, na maioria, significante. Conclusão: verificou-se que há modificação do tempo da deglutição, tanto em relação à consistência quanto a volume do bolo alimentar, quando comparados idosos e adultos.<hr/>ABSTRACT Objective: to compare the acoustic oropharyngeal swallowing time parameter in adult and elderly subjects, in different consistencies and volumes, using Doppler Sonar. Methods: the study was conducted in two stages. Firstly, the Screening Protocol of Swallowing Risk was applied. In the second stage, the individuals were submitted to a swallowing assessment with Doppler Sonar. The subjects received the following food consistencies during the assessment: dry swallowing (saliva), liquid, nectar, honey and pudding, in the volumes of 5 ml, 10 ml and free swallowing. The acoustic parameter analyzed in this study was Acoustic Swallowing Time (T). Results: objective and measurable outcomes were obtained; the difference in swallowing time between the adult and elderly subjects in relation to the consistency and the volume was mostly significant. Conclusion: a change in swallowing time was observed both in relation to the consistency and the volume of the food bolus when the elderly and adult subjects were compared. <![CDATA[Effects of the exercise of the semi-occluded vocal tract with a commercial straw in the teachers’ voice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300360&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: verificar os efeitos do exercício de fonação em canudo comercial na voz de professores. Métodos: estudo de intervenção, com grupo único de professores, cego ao avaliador. Os participantes foram solicitados a executar o exercício de fonação em canudo imerso a uma garrafa com água no início do turno de trabalho, por quatro semanas consecutivas. Utilizou-se o parâmetro “grau global de severidade” do protocolo Consenso da avaliação perceptivoauditiva da voz (CAPE-V) para a avaliação perceptivoauditiva, o protocolo de autoavaliação índice de triagem de distúrbios de voz (ITDV) e os efeitos vocais autorreferidos na comparação entre os momentos pré e pós-intervenção. Resultados: a média de idade dos professores foi de 45,28 (± 8,48) anos, variando entre 30 e 58 anos, sendo composta, na sua maioria, pelo sexo feminino (79,3%). A frequência de alteração vocal autorreferida foi 58,6%. Houve decréscimo na média dos escores do CAPE-V e do ITDV na comparação antes e após a intervenção com significância estatística (p&lt;0,05). Na pós-intervenção os efeitos autorreferidos ocorridos mais frequentes foram “melhora na voz”, “menor cansaço” (ambos com 37,9%). Conclusão: o exercício com canudo comercial promoveu melhora na voz dos professores e efeitos benéficos autorreferidos e pode ser utilizado como medida protetora.<hr/>ABSTRACT Objective: to verify the effects of the phonation exercise in a commercial straw on the voice of teachers. Methods: a blind intervention study with a single group of teachers. The participants were asked to perform the phonation exercise in a straw immersed in a bottle with water at the beginning of the work shift, for four consecutive weeks. The parameter “overall severity” of the Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice (CAPE-V) for the perceptual-auditory evaluation, the Screening Index for Voice Disorder (SIVD) and the self-reported vocal effects were used in the comparison between the pre- and post-intervention moments. Results: the mean age of the teachers was 45.28 (± 8.48) years, ranging from 30 to 58 years old. The majority of the teachers were females (79.3%). The frequency of self-reported vocal changes was 58.6%. There was a decrease in the mean CAPE-V and SIVD scores in the comparison before and after the intervention with a statistical significance (p &lt;0.05). In the post-intervention, the most frequent self-reported effects occurred were “voice improvement” and “less fatigue” (both with 37.9%). Conclusion: exercise with a commercial straw promoted improvement in the teachers’ voices and self-reported beneficial effects and can be used as a protective measure. <![CDATA[Telespeech therapy as a continued education strategy in primary health care in the state of Pernambuco, Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300371&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: descrever a implantação e o nível de satisfação dos usuários sobre ações de tele-educação, relacionadas à saúde da comunicação humana. Métodos: relato de experiência que envolveu a realização de dez sessões de seminários transmitidos por webconferência, em um Núcleo de Telessaúde de Pernambuco. O público-alvo foi composto por profissionais que atuam na Atenção Primária à Saúde. A coleta de dados foi conduzida mediante entrevista estruturada, via contato telefônico com os participantes dos seminários. Foram consideradas as seguintes variáveis: temáticas das sessões, média de pontos conectados, município participante, categoria profissional e nível de satisfação do participante. Os dados foram analisados por frequência simples e média aritmética. Resultados: a média de pontos conectados nas dez sessões foi de 3,77. Participaram profissionais da área da enfermagem, medicina, fonoaudiologia e profissionais de nível técnico - Agentes Comunitários de Saúde. 100% do público considerou os temas muito interessantes, além de relevante à profissão. Todos referiram satisfação com as ações de tele-educação. Conclusões: a implantação da Telefonoaudiologia em Pernambuco iniciou-se pela capacitação da equipe, planejamento, oferta e avaliação das ações de tele-educação, voltadas para a temática da saúde da comunicação humana.<hr/>ABSTRACT Purpose: to describe the implementation and level of satisfaction of users on tele-education actions related to the health of human communication. Methods: an experience report that involved ten sessions of web conferencing seminars in the Telehealth Center in Pernambuco. The target audience was composed of professionals who work in Primary Health Care. Data collection was conducted through a structured interview by telephone with the seminar participants. The following variables were considered: thematic of the sessions, the average of connected points, the participating municipality, professional category and level of satisfaction of the participants. Data were analyzed by simple frequency and arithmetic average. Results: the average of points connected in the ten sessions was 3.77. Practitioners from the nursing, medical, speech-language areas and technical level professionals (Community Health Agents) participated. 100% of the subjects regarded the themes as very interesting, and relevant to their profession. All of them reported satisfaction with the tele-education actions. Conclusions: the implementation of telespeech therapy in Pernambuco began by training the team, planning, offering and evaluating the actions of tele-education, focused on the health issue of human communication. <![CDATA[Association between continuous use drugs and dizziness in institutionalized elderly people]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300381&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: associar medicamentos de uso contínuo com a presença de tontura em idosos institucionalizados. Métodos: trata-se de um estudo transversal realizado em 10 Instituições de longa permanência para idosos. Foram incluídos todos os idosos a partir de 60 anos que fossem capazes de deambular e que apresentassem bom nível cognitivo. Foram coletadas as medicações de uso contínuo e dados referentes à Instituição. Ao idoso, foi questionado se apresentou tontura no último ano. Para análise estatística, utilizou-se os testes do Qui-quadrado e Exato de Fisher para análise bivariada e regressão logística para análise múltipla stepwise forward, com nível de significância de 5%. Resultados: dos 92 idosos avaliados, 35 afirmaram terem apresentado tontura nos últimos 12 meses (23,8%). Foram associados à tontura os antiepilépticos (p=0,034, RR= 2,26, IC95% 1,06-4,78), anti-trombóticos (p=0,008, RR= 0,21, IC95% 0,07-0,67) e diuréticos (p=0,024, RR= 2,29, IC95% 1,11-4,70), ajustados pelos psicolépticos. Conclusão: a tontura nos idosos institucionalizados esteve associada ao uso crônico de anti-epilépticos e diuréticos.<hr/>ABSTRACT Purpose: to associate continuous use drugs with the presence of dizziness in institutionalized elderly people. Methods: a cross-sectional study performed in 10 nursing homes. People aged 60 years or older, able to walk and who presented good cognitive level were included in this study. Data on medications for continuous treatment and data referring to the Institution were collected. The elderly were asked if they had experienced dizziness in the previous year. The Chi-squared and Fisher exact tests were used for bivariate analysis and stepwise forward logistic regression to perform multiple analysis, with a significance level of 5%. Results: out of 92 elderly, 35 reported dizziness in the previous year (23.8%). The anti-epileptics (p=0.034, RR=2.26, CI95% 1.06-4.78), antithrombotics (p=0.008, RR=0.21, CI95% 0.07-0.67) and diuretics (p=0.024, RR=2.29, CI95% 1.11-4.70) were associated to dizziness, adjusted by psycholeptics. Conclusion: dizziness in these institutionalized elderly people was associated with the chronic use of anti-epileptics and diuretic drugs. <![CDATA[Investigation of maternal practices of breastfeeding and their relation with the infection of the upper airways and otitis media]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300387&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Objetivo: investigar as práticas das mães durante o aleitamento e o posicionamento do bebê e sua relação com a infecção de via aérea superior e a otite média. Métodos: estudo descritivo exploratório. Realizou-se entrevistas semi-estrututadas com 60 mães, sobre aleitamento materno, posição do lactente durante a amamentação e ocorrência de infecção de vias aéreas superiores e otites. Nos bebês, realizou-se otoscopia e emissões otoacústicas, em ambas as orelhas. Resultados: dos 60 lactentes, 49 eram amamentados exclusivamente e 11 não exclusivo. Com relação à posição, 20 mães relataram amamentar seus filhos na posição sentada e 40 na posição deitada. A ocorrência de IVAS relatada pelas mães foi de 10 bebês sendo que destes, 6 mamavam deitados e 4 bebês sentados. Quanto à ocorrência de otite média, segundo as mães, 6 bebês apresentaram pelo menos um episódio de otite. Destes bebês, 2 eram amamentados sentados e 4 deitados. Os resultados indicam que não há significância entre a posição durante a amamentação e a ocorrência de infecção de via aérea superior e otite média. Conclusão: as práticas das mães durante o aleitamento e o posicionamento do bebê não possuem relação com a infecção de via aérea superior e a otite média.<hr/>ABSTRACT Purpose: to investigate the practices of mothers during breastfeeding and infant’s position and their relationship with the infection of the upper airway and otitis media. Methods: this is a descriptive exploratory study. Semi-structured interviews were conducted with 60 mothers, with questions about breastfeeding, the position of the infant during breastfeeding and the occurrence of infection of the upper airways (IUA) and otitis. In the infants, otoscopy and otoacoustic emissions were performed in both ears. Results: out of the 60 infants, 49 were exclusively breastfed and 11 were not. Regarding the position, 20 mothers reported breastfeeding their infants in the seated position and 40 in the lying position. The occurrence of IUA reported by the mothers was in 10 infants and from these, 6 were breastfed lying down and 4 infants sitting. As for the occurrence of otitis media, according to the mothers, 6 infants had at least one episode of otitis. Out of these infants, 2 were breastfed sitting and 4, lying down. The results indicate no significance between the position during breastfeeding and the occurrence of upper airway infection and otitis media. Conclusion: the practices of mothers during breast-feeding and infant’s position are not related to infection of the upper airways and otitis media. <![CDATA[Main difficulties and obstacles faced by the deaf community in health access: an integrative literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300395&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Buscou-se identificar na literatura os principais obstáculos e dificuldades enfrentadas por pessoas surdas quanto ao acesso à saúde. Trata-se de uma revisão integrativa de literatura, considerando estudos publicados entre 2006 e 2016, utilizando combinações de descritores controlados. As bases de dados virtuais utilizadas foram: LILACS, PUBMED e SciELO, incluindo artigos publicados em Inglês, Português e Espanhol. A amostra final foi composta por 24 artigos, selecionados após análise dos títulos, resumos e textos na íntegra. Os estudos selecionados foram categorizados quanto às principais temáticas e dificuldades enfrentadas pela comunidade surda, sendo principalmente relacionadas à barreira comunicacional existente entre ouvintes e surdos. Tal fato culmina em interferências na relação profissional-paciente, compreensão deficitária das pessoas surdas quanto ao processo saúde-doença e as dificuldades de integração da pessoa surda na comunidade. Na maioria dos estudos analisados, evidenciou-se que as dificuldades enfrentadas pelas pessoas surdas quando buscam atendimento em saúde são ligadas à comunicação, bem como desconhecimento de Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) por grande parte dos profissionais de saúde. Além disso, também há a necessidade de familiar ou intérprete presente durante a consulta e a falta de compreensão de grande parte da comunidade surda como sujeitos bilíngues e multiculturais.<hr/>ABSTRACT The main obstacles faced by deaf people in access to healthcare services were investigated in the literature. This is an integrative literature review, considering studies published between 2006 and 2016, using combinations of controlled descriptors. The virtual databases used were: LILACS, PUBMED and SciELO, including articles published in English, Portuguese and Spanish. The final sample was composed of 24 articles, selected after analysis of titles, abstracts and full texts. The elected studies were categorized according to themes and to the presented difficulties, mainly concerning communication obstacles between deaf and normally hearing people. This fact interferes on the doctor-patient relationship, producing a poor understanding by the deaf community about the health-disease process and causing a challenging integration of those people in the society. The majority of the analyzed studies indicated that the main obstacles faced by the deaf regarding the access to healthcare services are communication related, especially the healthcare professionals unfamiliarity with the Brazilian Sign Language (LIBRAS). In addition, there is also the need for a family member or interpreter to be present during the consultation. Furthermore, the lack of perception on the hearing society part, of the deaf community as bilingual and multicultural subjects, was verified. <![CDATA[The hearing of smokers: a review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300406&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Dentre os fatores que influenciam o aparecimento de alterações auditivas pode-se citar o tabagismo, já que estudos revelam que o uso do tabaco pode causar um efeito ototóxico na audição. O objetivo do presente estudo foi analisar as produções científicas sobre o efeito do cigarro no sistema auditivo. A metodologia constou de levantamento dos periódicos indexados nas bases de dados, e foram incluídos na revisão de literatura os artigos científicos nacionais e internacionais, publicados em língua portuguesa ou inglesa, entre os anos de 2009 a 2016. Posteriormente a seleção e análise dos artigos na íntegra, foram classificados de acordo com a sua natureza, caracterizando-os em cinco categorias: base de dados, título do artigo científico, autor, ano e país da publicação. Em seguida, foram analisados os critérios utilizados pelos autores dos respectivos artigos, levando em consideração a amostra populacional, a faixa etária e o sexo. Por fim, foram feitas as análises dos exames auditivos utilizados em fumantes e os critérios de exclusão de cada estudo. Assim, por meio dos estudos publicados conclui-se que o uso do tabaco influencia no aparecimento de perda auditiva, prejudicando principalmente os limiares auditivos das altas frequências e inclusive a transmissão neural da informação auditiva.<hr/>ABSTRACT Amidst the factors that may cause hearing impairment, one can name smoking, since studies have shown that use of tobacco might have an ototoxic effect. The aim of this revision was to analyse scientific productions regarding smoking effects on the auditory system. Methodology was composed by database research, in which national and international scientific articles, in English or Portuguese, published from 2009 to 2016, were included. After being selected and examined, the articles were classified according to their type, and characterised into five categories: database, article title, author, year and country of publication. Afterwards, the criteria used by each author in their production were evaluated, considering population sample, age span and gender. Finally, analysis of auditory tests used in smokers and exclusion criteria of each study was performed. Thus, through the published studies, it was concluded that the use of tobacco influences the onset of hearing loss, damaging mostly high frequencies hearing thresholds and neural transmission of audio information. <![CDATA[Animal models for hearing evaluations: a literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300417&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo dessa revisão é delinear os modelos animais viáveis para a pesquisa pré-clínica auditiva, considerando suas características anatômicas, fisiológicas, vantagens e desvantagens. Foram consultadas as bases de dados Scielo, Pubmed e Periódicos Capes, utilizando descritores envolvendo audição, testes auditivos e espécies animais, individualmente e cruzados entre si. Foram lidos os resumos dos artigos encontrados nas bases de dados, com posterior seleção baseada nos critérios: artigos disponíveis em sua integridade, uso de modelos animais em procedimentos audiológicos que incluísse a descrição dos métodos de avaliação, as vantagens e/ou desvantagens do uso da espécie, publicados entre 1995 e 2016. Apesar da existência de modelos alternativos, os mamíferos são ainda amplamente utilizados em pesquisa. Constatou-se que os ratos, camundongos e cobaios são frequentemente utilizados e, além destes, ovelhas, coelhos e chinchilas. Os métodos para avaliação auditiva contemplam principalmente emissões otoacústicas por produto de distorção, potencial evocado auditivo de tronco encefálico e avaliação histológica, principalmente em roedores. A escolha do animal de experimentação para avaliação do sistema auditivo depende de fatores anatômicos, fisiológicos, econômicos, espaciais, psicossociais e do objetivo da avaliação.<hr/>ABSTRACT This review aims to outline which animal models are viable for preclinical hearing research, considering their anatomical and physiological characteristics, and their advantages and disadvantages of use. PubMed, Scielo, and Portal Periodicos Capes were consulted, using descriptors concerning hearing, hearing tests and animal species, individually and crossed with each other. The abstracts of the articles found in the databases were read, with subsequent selection based on the following criteria: free articles, use of animal models in audiological procedures that included the description of the evaluation methods, the advantages and/or disadvantages of using the species, and published between 1995 and 2016. Despite the existence of alternative models, mammals are still widely used in research. It has been found that rats, mice and guinea pigs are frequently used, and, in addition to these, sheep, rabbits and chinchillas. The methods for auditory evaluation mainly comprise distortion product otoacoustic emissions, brainstem auditory evoked potential and histological evaluation, especially in rodents. Choosing the experimental animal to evaluate the auditory system depends on anatomical, physiological, economic, spatial and psychosocial factors, and on the evaluation’s objective. <![CDATA[Vocal dose: an integrative literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300429&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo da pesquisa foi realizar uma revisão da literatura referente aos tipos de dose vocal e aos resultados destas medidas em diferentes situações comunicativas. Houve levantamento da literatura nacional e internacional, publicada nos idiomas Inglês, Espanhol ou Português, utilizando-se as bases de dados MEDLINE, LILACS, IBECS e ISI (Web of Science), dos últimos 21 anos, cujos artigos estavam disponíveis na íntegra. Quinze estudos contemplaram os critérios propostos. A maioria dos artigos estudou professores, visto que são mais vulneráveis para a ocorrência de disfonia. Os tipos de dose encontrados foram porcentagem de fonação, dose temporal, dose cíclica, dose de distância, dose de energia radiada e dose de energia dissipada. O aumento da dose vocal está associado ao uso excessivo e prolongado da voz na atividade docente, principalmente entre os professores da educação infantil e os de canto. As altas doses vocais correlacionam-se também à presença de disfonia, ao maior nível de ruído ambiental, à grande variação prosódica na fala e à autopercepção de fadiga vocal. Pacientes com disfonia comportamental (nódulos e pólipos) apresentam maiores doses vocais que pacientes com outros quadros disfônicos. Fatores como repouso de voz e uso do amplificador vocal indicam a diminuição da dose da voz.<hr/>ABSTRACT This study aimed to perform a literature review about the vocal doses and the behavior of these measurements in different communicative situations. A review on MEDLINE, LILACS, IBECS and ISI Web of Science databases of the literature written in English, Spanish and Portuguese, within the past twenty-one years, of articles which were fully available, was performed. Fifteen studies met the set criteria. The majority of the articles studied teachers, since they belong to a vulnerable group for dysphonia. The doses found were phonation percentage, time dose, cycle dose, distance dose, energy dissipation dose and radiated energy dose. The vocal dose increase is associated with an excessive and prolonged voice use in teaching activity, especially when teaching young children and teaching music. The high vocal doses are also associated with the presence of dysphonia, the background noise, the large prosodic variation in speech and the self-perception of vocal fatigue. Patients with behavioral dysphonia (nodes and polyps) present higher vocal doses than patients with other types of dysphonia. Factors such as voice rest and use of voice amplifiers indicate a decrease of vocal dose. <![CDATA[ERRATUM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462017000300439&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo da pesquisa foi realizar uma revisão da literatura referente aos tipos de dose vocal e aos resultados destas medidas em diferentes situações comunicativas. Houve levantamento da literatura nacional e internacional, publicada nos idiomas Inglês, Espanhol ou Português, utilizando-se as bases de dados MEDLINE, LILACS, IBECS e ISI (Web of Science), dos últimos 21 anos, cujos artigos estavam disponíveis na íntegra. Quinze estudos contemplaram os critérios propostos. A maioria dos artigos estudou professores, visto que são mais vulneráveis para a ocorrência de disfonia. Os tipos de dose encontrados foram porcentagem de fonação, dose temporal, dose cíclica, dose de distância, dose de energia radiada e dose de energia dissipada. O aumento da dose vocal está associado ao uso excessivo e prolongado da voz na atividade docente, principalmente entre os professores da educação infantil e os de canto. As altas doses vocais correlacionam-se também à presença de disfonia, ao maior nível de ruído ambiental, à grande variação prosódica na fala e à autopercepção de fadiga vocal. Pacientes com disfonia comportamental (nódulos e pólipos) apresentam maiores doses vocais que pacientes com outros quadros disfônicos. Fatores como repouso de voz e uso do amplificador vocal indicam a diminuição da dose da voz.<hr/>ABSTRACT This study aimed to perform a literature review about the vocal doses and the behavior of these measurements in different communicative situations. A review on MEDLINE, LILACS, IBECS and ISI Web of Science databases of the literature written in English, Spanish and Portuguese, within the past twenty-one years, of articles which were fully available, was performed. Fifteen studies met the set criteria. The majority of the articles studied teachers, since they belong to a vulnerable group for dysphonia. The doses found were phonation percentage, time dose, cycle dose, distance dose, energy dissipation dose and radiated energy dose. The vocal dose increase is associated with an excessive and prolonged voice use in teaching activity, especially when teaching young children and teaching music. The high vocal doses are also associated with the presence of dysphonia, the background noise, the large prosodic variation in speech and the self-perception of vocal fatigue. Patients with behavioral dysphonia (nodes and polyps) present higher vocal doses than patients with other types of dysphonia. Factors such as voice rest and use of voice amplifiers indicate a decrease of vocal dose.