Scielo RSS <![CDATA[Revista CEFAC]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-184620120003&lang=en vol. 14 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Neonatal hearing screening using auditory steady state responses with amplitude modulated white noise stimuli</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: verificar a utilização do estímulo ruído branco, modulado em amplitude, no exame de Potencial Evocado Auditivo de Estado Estável (PEAEE). MÉTODO: foram avaliados 30 neonatos e lactentes, na Maternidade do Hospital das Clínicas da UFPE, que realizaram os exames de Emissões Otoacústicas Transientes (EOAT) e PEAEE, com ruído branco de amplitude modulada. RESULTADOS: para o exame de PEAEE, sugere-se que a intensidade ideal para o ponto de corte seja 50 dB NPS, para os casos com passa na triagem auditiva, com o exame de EOAT. CONCLUSÃO: o exame de PEAEE, realizado com ruído branco, modulado em amplitude, parece ser promissor como ferramenta de triagem auditiva. Entretanto, estudos são necessários para observar a relação entre os limiares das respostas auditivas de estado estável utilizando-se tons puros e ruído branco, a fim de melhor elucidar e definir parâmetros e protocolos de sua utilização.<hr/>PURPOSE: to check the use of amplitude modulated white noise as a stimulus for the auditory steady state response. METHOD: thirty neonates were evaluated with transient otoacoustic emissions and auditory steady state response, with amplitude modulate white noise, at the Clinical Hospital in the Federal University of Pernambuco. RESULTS: for the auditory steady state response, it is suggested that the cut point intensity related with normal hearing is 50 dB SPL, as it was related to the presence of transient otoacoustic emissions. CONCLUSION: the auditory steady state response, evoked with amplitude modulate white noise seems to be promissory as a tool for hearing screening. More studies need to be done in order to better establish the hearing threshold and to define more precise protocols for its employment. <![CDATA[<b>Environmental noise influence on student performance in the Frequency Pattern Tests and Duration Pattern Tests</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: caracterizar o desempenho de escolares nos testes de padrão tonal de frequência e padrão tonal de duração no silêncio e na presença de ruído ambiental. METODO: trata-se de estudo experimental transversal, com amostra de conveniência, composta por 70 estudantes, que responderam a um formulário de percepção do ruído ambiental. O nível de ruído da escola foi avaliado com medidor de nível de pressão sonora. Os estudantes foram submetidos à avaliações (fala, motricidade orofacial, linguagem e simplificada do processamento auditivo) e distribuídos em dois grupos (G1 sem alteração fonoaudiológica e G2 com alteração fonoaudiológica). Foram realizados também os testes de padrão tonal de frequência e duração (silêncio e ruído). RESULTADOS: o nível médio de pressão sonora da escola variou de 57,2 dB(A) na sala de informática a 83,6 dB(A) na quadra de esportes. Segundo os estudantes, o que mais interfere em suas atividades é o barulho de conversas durante a aula. Quanto aos testes de padrão tonal de frequência (TPF) e duração (TPD), observou-se que a média de acertos no ambiente silencioso foi maior que no ambiente ruidoso. O G1 apresentou melhor desempenho no TPD e TPF que G2. No ruído houve piora no desempenho dos dois grupos (G1 e G2) nos testes. CONCLUSÃO: os níveis de pressão sonora da escola encontram-se elevados e fora do padrão recomendado pelas normas nacionais. No ruído, houve piora no desempenho dos testes nos dois grupos estudados.<hr/>PURPOSE: to characterize student performance in Frequency Pattern Test (FPT) and Duration Pattern Test (DPT) in a silent ambient and under noise. METHOD: experimental cross-sectional study, measured in a convenience sample. Survey made up by 70 students who answered a form on their noise perception. School's noise level was evaluated using physical measurements. Students were submitted to previous evaluations (speech, language, and auditory processing) and then splinted into two groups (G1 - with no Speech-language pathology alteration; G2 - with Speech-language pathology alteration). Students were also submitted to Frequency and Duration Pattern Tests (in silence under noise). RESULTS: school's sound pressure level ranged from 57.2 dBA in school's computer lab to 83.6 dBA in school's gym. According to students, what interferes most in their activities is the buzz from conversations during class. Regarding FPT and DPT, it was possible to note that score average in a quiet environment was higher than under noise. G1 had better performance in the FPT and DPT than G2. Noise worsened in both groups (G1 and G2) as for the performance in tests. CONCLUSION: school's sound pressure levels are high and out of standard recommendations under the Brazilian national norms. Noise worsened both group performances in FPT and DPT. <![CDATA[<b>Comparative analysis of otoacoustic emissions with tympanometry in 0-6 month infants</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: comparar os achados das emissões otoacústicas evocadas por estímulos transientes (EOAT) com a timpanometria usando tom sonda de 226 e 1000Hz em lactentes. MÉTODO: o estudo foi realizado no Serviço de Otorrinolaringologia do Hospital Santa Juliana de Maceió - Alagoas. Selecionaram-se lactentes de ambos os gêneros, com faixa etária de recém nascido a seis meses. Foram excluídos aqueles com fissura lábio palatinos, malformação de orelha externa e/ou média, síndromes e história familiar de perda auditiva. Foram realizados os seguintes procedimentos: anamnese para identificar as queixas auditivas e selecionar a amostra de acordo com os critérios de inclusão e exclusão; avaliação otorrinolaringológica por meio de otoscopia e avaliação auditiva que se constituiu de emissões otoacústicas evocadas por estímulo transiente (EOAET) e timpanometria com tom teste da sonda de 226 e 1000Hz. Para analisar as variáveis qualitativas, foi utilizado o teste de Igualdade de Duas Proporções, além do teste Qui-Quadrado para Independência e o intervalo de confiança para a Média, utilizados para a análise das variáveis quantitativas dos resultados. RESULTADOS: comparando-se os resultados das EOAT com os resultados da timpanometria obtida com os tons testes de 226 Hz e 1000Hz , observou-se uma associação da EOAT com a sonda de 1000Hz em ambas as orelhas, ou seja, houve ausência das EOAT nos lactentes que apresentaram timpanogramas alterados e presença quando os timpanogramas estavam normais. CONCLUSÃO: a timpanometria com sonda de 1000 Hz teve maior correlação com as EOAT tanto para identificação de respostas em orelhas normais como para as alterações de orelha média.<hr/>PURPOSE: to compare the findings of TEOAE with tympanometry in 226 and 1000 Hz in infants. METHOD: the study was conducted in the Department of Otolaryngology, Hospital Santa Juliana Maceio - Alagoas. We selected infants of both genders, aged from newborn to six months. We excluded those with cleft palate, external and/or middle ear malformation, syndromes, and family history of hearing loss. The following procedures were conducted: anamnesis in order to identify hearing impairment and to select the sample according to the criteria of inclusion and exclusion; otorrinolaringological assessment using otoscopy and hearing evaluation that consisted of transient evoked otoacoustic emissions (TEOAE) and tympanometry with 226 and 1000Hz probe tones. In order to analyze the qualitative variables, we used the test for Equality of Two Proportions, and the Chi-Square for Independence and the confidence interval for the average used for the analysis of the results of quantitative variables. RESULTS: comparing the results of TEOAE with the tympanometry results that were obtained with 226Hz and 1000Hz probe tones, we observed an association of TEOAE with the 1000Hz probe for both ears, the infants with TEOAEs absence had altered tympanogram results and the ones where the TEOAEs were present had normal tympanograms. CONCLUSION: There was a higher correlation between the results of the 1000 Hz probe tympanometry and the TEOAE in order to identify normal ear responses and middle ear disorders. <![CDATA[<b>Occurrence of noise induced hearing loss in carpenters</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: investigar a ocorrência de perda auditiva induzida pelo ruído (PAIR) em carpinteiros, caracterizando a perda auditiva por faixa etária, tempo de exposição total ao ruído e uso regular de protetores auditivos durante o tempo total de exposição. MÉTODO: estudo retrospectivo, descritivo, em uma população de 80 carpinteiros da construção civil, atendidos em uma clínica particular. Foram analisados 60 trabalhadores, conforme dados obtidos na anamnese e ficha do exame audiométrico. RESULTADOS: 49% dos trabalhadores apresentaram audição normal, sendo 58% com limiares auditivos normais bilateralmente e 35% com entalhe audiométrico em 3 kHz, 4 kHz e/ou 6 kHz. 44% apresentaram perfil audiométrico sugestivo de PAIR, destes 74% foram classificados como PAIR bilateral e 19% como PAIR unilateral. Houve diferença estatística significante entre os grupo PAIR e Normal em relação às variáveis idade (p=0,001), assim como o tempo total de exposição ao ruído ocupacional (p=0,002). CONCLUSÃO: quanto maior a idade e o tempo de profissão como carpinteiro, maior é a sua alteração auditiva, principalmente, devido à exposição ao ruído elevado durante a jornada de trabalho, sendo também constatado que as medidas de controle pelo uso do protetor são insuficientes para prevenir perdas auditivas. Portanto, sugerem-se medidas preventivas em saúde auditiva ativamente nessa população estudada, no ramo da construção civil.<hr/>PURPOSE: to investigate the occurrence of noise induced hearing loss in carpenters, characterizing the hearing loss for age group, time of total exposure to noise and regular use of hearing protectors during the total exposure time. METHOD: retrospective and descriptive study in a population of 80 construction carpenters, attended at a private clinic. 60 workers were analyzed, as data on medical history and record of audiometric testing. RESULTS: 49% of the workers shoed normal hearing, being 58% with normal bilaterally hearing thresholds and 35% with audiometric notch in 3 kHz, 4 kHz and/or 6 kHz. 44% showed suggestive audiometric profile of NIHL, of these 74% were classified as bilateral NIHL and 19% as unilateral NIHL. There were significant differences between the NIHL group and normal to the age variables (p=0.001), as well as the total time of exposure to occupational noise (p=0,002). CONCLUSION: the greater the age and length of employment as a carpenter were, the greater their hearing loss, mainly due to exposure to loud noise during the working day, and we also noted that measures taken in order to control the use of the auricular protector are insufficient to prevent hearing loss. Therefore, we suggest active preventive measures in hearing health in this studied population, in the field of civil construction. <![CDATA[<b>Profile of skills of development in children with Holoprosencephaly and Holoprosencephaly-like</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: investigar e comparar o desempenho nas habilidades relacionadas ao desenvolvimento motor, cognitivo, linguístico, de socialização e autocuidados de indivíduos com holoprosencefalia e com holoprosencefalia-like. MÉTODO: participaram deste estudo 20 indivíduos com diagnóstico de holoprosencefalia, na faixa etária de 18 a 72 meses, de ambos os sexos, divididos em 2 grupos. O grupo 1 (G1) composto por 12 indivíduos com sinais clínicos do espectro da holoprosencefalia, e o grupo 2 (G2) com holoprosencefalia-like composto por 8 indivíduos com sinais clínicos do espectro da holoprosencefalia-like. A coleta de dados foi realizada por meio da aplicação do Inventário Portage Operacionalizado que avalia as áreas alvos deste estudo. Para a análise estatística utilizou-se análise descritiva da mediana e dos valores mínimos e máximos e foi aplicado o teste estatístico de Mann Whitney (< 0,05% para significância). RESULTADOS: os grupos 1 e 2 apresentaram alterações em todas as áreas do desenvolvimento avaliadas. Entretanto, os indivíduos do G1, com holoprosencefalia apresentaram maiores comprometimentos nas habilidades: motora, cognitiva, de linguagem, de socialização e autocuidados, quanto comparados aos indivíduos do G2, com holoprosencefalia-like. CONCLUSÃO: o desempenho nas áreas motoras, cognitivas, de linguagem, de socialização e autocuidados de indivíduos com holoprosencefalia e holoprosencefalia-like foi aquém do esperado, principalmente naqueles indivíduos com holoprosencefalia, que se justifica pelo maior comprometimento no sistema nervoso central. A natureza destas alterações pode estar associada ao universo de alterações neurológicas e craniofaciais descritas nestes quadros clínicos e também à influência do ambiente social.<hr/>PURPOSE: to investigate and compare the performance skills related to motor development, cognition, language, socialization and self-care of subjects with holoprosencephaly, and holoprosencephaly-like. METHOD: the study included 20 subjects diagnosed with holoprosencephaly, aged 18 up to 72 months old of both genders, divided in 2 groups. Group 1 (G1) consisting of 12 subjects with clinical signs of the spectrum of holoprosencephaly and group 2 (G2) with holoprosencephaly-like composed of 8 subjects with clinical signs of the spectrum of holoprosencephaly-like. Data collection was performed, applying Operating Portage Inventory which assesses the areas targeted in this study. For statistical analysis, descriptive analysis of the median and the minimum and maximum test was applied to the Mann Whitney (< 0.05% for significance). RESULTS: groups 1 and 2 showed changes in all assessed areas of development. However, subjects of G1 with holoprosencephaly showed greater impairments in motor skills, cognitive, language, socialization and self-care, as compared with subjects of G2, with holoprosencephaly-like. CONCLUSION: the profile of motor skills, cognitive, language, socialization and self-care of subjects with holoprosencephaly, and holoprosencephaly-like, according to age groups was above the expected, especially for subjects with holoprosencephaly, which is justified by greater involvement in the nervous system central. The nature of these changes may be related to the universe of neurological and craniofacial described in these clinical pictures and also the influence of social environment. <![CDATA[<b>Stuttering in the web</b>: <b>quality of information</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: avaliar as informações sobre gagueira em sites brasileiros na rede mundial de computadores visando, especificamente, investigar a qualidade das informações nos sites sobre gagueira e averiguar a natureza e conteúdo das informações dos sites. MÉTODO: tratou-se de um estudo descritivo. Os sites foram selecionados por meio de uma busca no Google, por página somente no Brasil, usando como termo de busca "gagueira". Os 5 sites elegíveis foram averiguados quanto a sua natureza e conteúdo das informações e avaliados quanto à qualidade dessas informações, utilizando-se dos critérios da HONcode, por 2 pesquisadores, onde foi utilizado o índice de concordância de Kappa. RESULTADOS: verificou-se principalmente que nenhum dos sites avaliados segue as exigências de todos os critérios. CONCLUSÃO: não há qualidade em suas informações de acordo com os critérios propostos pela HONcode (2009).<hr/>PURPOSE: to evaluate the information on stuttering in Brazilian sites of the world-wide net of computers, and specifically, the quality, nature and content of information. METHOD: a descriptive study. The sites were selected through a search in the Brazilian Google version, using "stuttering" as search term. Evaluation of quality, nature and contents as for the selected topic was performed by using the criteria of HONcode by 2 researchers. Agreement between the two researchers was determined by the Kappa index. RESULTS: none of the evaluated sites fulfilled all the criteria. CONCLUSION: the selected sites failed to reach the standards set out by the HONcode (2009). <![CDATA[<b>Evaluation of phonological working memory and impulsivity of drugs users treated at an integrated care center for mental health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: avaliar a memória operacional fonológica e relacionar com a impulsividade de pacientes em tratamento no Centro de Atenção Integrada à Saúde Mental. MÉTODO: 29 usuários: 21 do gênero masculino e 8 do feminino, usuários de substâncias psicoativas, com 37,9±10,5 anos de idade e 10,59±3,53 anos de escolaridade; e 30 voluntários: 19 do gênero masculino e 11 do feminino, com 32,4±11,9 anos de idade e 11,07±3,29 anos de escolaridade, sem histórico psiquiátrico ou de dependência química foram convocados à avaliação de: 1) memória operacional para palavras e pseudo-palavras; 2) impulsividade em seus fatores de segunda ordem (impulsividade atencional, motora e de não planejamento). RESULTADOS: o desempenho dos usuários de substâncias psicoativas na avaliação da memória em comparação ao grupo controle foi pior tanto no span auditivo de palavras e pseudo-palavras como também no número total de recordação de palavras e pseudo-palavras. Na avaliação da impulsividade, os usuários apresentaram escores elevados em contraposição aos sujeitos controle em todos os subtipos de impulsividade, inclusive no total. Na análise de correlação dos dados não foram encontradas relações entre os escores de impulsividade e memória. CONCLUSÃO: : este padrão de respostas indica comprometimento da memória operacional fonológica provavelmente independente do alto nível de impulsividade apresentado pelos usuários de drogas. Estas análises contribuem para propor estratégias de tratamento direcionadas às alterações detectadas.<hr/>PURPOSE: to evaluate the phonological working memory abilities and check possible influences of impulsivity in patients starting treatment at the program for Alcohol and Drug users at CAISM. METHOD: 29 patients: 21 males and 8 females, drug users, 37.9±10.5 year old and with 10.59±3.53 years of schooling; and 30 volunteers: 19 males and 11 female, 32.4±11.9 year old and 11.07±3.29 years of schooling, with no psychiatric history or substance abuse freely participated. The subjects were asked to attend the specific evaluation, aiming to assess: 1) phonological working memory for words and pseudowords, 2) impulsivity in its second order factors (attention impulsiveness, motor and non-planning). RESULTS: concerning the performance of the subjects in the drug users' group in the evaluation of phonological working memory when compared to the control group we found a reduction in both the auditory word span and pseudowords, as well as the total number of correct recalls of words and pseudowords. In the evaluation of impulsivity, the group of drug users had high scores comparing to control subjects in all subtypes related to impulsivity, including the total score of impulsivity. There were no correlations among impulsivity scores and words and/or pseudowords' span. CONCLUSION: this pattern of responses indicates impairment in verbal working memory processing and high level of impulsivity in this population of chronic drug users. The poor performance of chronic drug users on all tests of phonological working memory is probably not due to the increased noted impulsivity. These analyses help to plan treatment strategies intended towards the detected alterations. <![CDATA[<b>Validation of a <i>fuzzy</i> linguistic model to classify the severity of phonological disorder</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: verificar se os critérios adotados no Modelo Linguístico Fuzzy, para classificar a gravidade do Desvio Fonológico (DF), são empregados na prática fonoaudiológica e se estão de acordo com a finalidade do Modelo. Além disso, analisar a concordância entre a gravidade do DF classificada pelo Modelo e a julgada por fonoaudiólogas, bem como, verificar as principais dificuldades. MÉTODO: a pesquisa foi constituída por duas amostras. A primeira composta por um número representativo de sistemas fonológicos desviantes (n=52) classificados pelo Modelo quando o mesmo foi proposto. A segunda por dois grupos de fonoaudiólogas GF-I e GF-II. Foi solicitado que as fonoaudiólogas julgassem a gravidade dos sistemas fonológicos desviantes, mapeados no Modelo Implicacional de Complexidade de Traços - MICT, em Grave, Moderado-Grave, Moderado-Leve e Leve. Em seguida os critérios e as principais dificuldades foram descritas em um questionário. Empregou-se a Estatística Kappa, com nível de significância de p<0,05. RESULTADOS: os critérios utilizados na proposta, em geral, foram utilizados pelo GF-I e julgados adequados pelo GF-II. Verificou-se concordância entre a classificação da gravidade obtida pelo Modelo com a julgada pelas fonoaudiólogas. Quanto às dificuldades, a frequentemente relatada foi diferenciar graus intermediários. CONCLUSÕES: os critérios utilizados no Modelo Linguístico Fuzzy são empregados para classificar a gravidade do DF quando realizada com base no MICT. Além disso, os critérios empregados estão de acordo, cumprindo com a finalidade do Modelo. Diante das dificuldades, outras formas de classificar a gravidade podem ser agregadas a fim de caracterizar o DF sobre outros aspectos importantes.<hr/>PURPOSE: to check if the criteria adopted from the Fuzzy Linguistic Model to classify the severity of Phonological Disorder (PD) are employed in the practice of speech and language therapists and whether they are in conformity with the purpose of such model. It is furthermore intended to analyze the acquiescence between PD severity classified by the Model and the one deemed by speech and language therapists and check the main difficulties. METHOD: the study included two samples. The first one was comprised of a representative number of deviating phonological systems (n=52) and classified by the Model when it was proposed. The second one comprised two groups of speech and language therapists GF-I and GF-II. The speech and language therapists were asked to deem the severity of deviating in phonological systems, mapped in the Implicational Model of Feature Complexity - MICT as Severe, Moderate-Severe, Moderate-Mild, and Mild. Next, criteria and main difficulties were described in a questionnaire. Kappa statistics was used, with a significance level of p<0.05. RESULTS: the criteria used in the proposal were generally used by GF-I and considered as adequate by GF-II. There was an acquiescence between classification of severity obtained by the Model and the one deemed by the speech and language therapists. The most frequently reported difficulty was distinguishing between intermediate degrees. CONCLUSIONS: the Fuzzy Linguistic Model criteria are used to classify PD severity when based on MICT. Furthermore, the criteria are in acquiescence with the purpose of the Model. Due to the difficulties, other forms of classifying severity can be added in order to characterize PD over other major aspects. <![CDATA[<b>Effectiveness of a vocal improvement program for teachers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: analisar parâmetros fonoarticulatórios de professores, pré e pós-programa de aprimoramento vocal. MÉTODO: um programa de aprimoramento vocal foi oferecido numa escola estadual do município de Campinas, São Paulo, Brasil. Treze professores aceitaram participar do programa. Devido ao critério de exclusão, apenas cinco foram selecionados para as análises. Os sujeitos foram previamente submetidos à avaliação laringológica. Foram realizados 12 encontros semanais de 1 hora e 30 minutos na própria escola. No primeiro e no último encontro os sujeitos gravaram três "frases-veículo". As gravações foram submetidas à análise perceptivo-auditiva (para avaliação do pitch, da modulação e da articulação) e acústica (para avaliação da freqüência fundamental, da extensão de freqüência e dos dois primeiros formantes). Os dados foram submetidos à análise estatística. RESULTADOS: mesmo com o pequeno número de sujeitos, os resultados do presente estudo, revelaram ampliação significante da extensão de freqüência, indicando maior uso deste recurso expressivo pós-aprimoramento, além do aumento estatisticamente significante de F1 nas vogais /i/ e /u/ pós-intervenção, sugerindo melhora no ajuste articulatório. CONCLUSÕES: não foram observadas modificações no pitch, modulação e articulação avaliados por meio da análise perceptivo-auditiva, bem como da freqüência fundamental pós-intervenção.<hr/>PURPOSE: to analyze and correlate teachers' vocal and articulation parameters in a pre and post vocal improvement program. METHOD: a vocal improvement program was offered to a fundamental education state school, located in Campinas, São Paulo, Brazil. Thirteen teachers agreed to take part in the program, however, due to the exclusion criterion, only five "subjects" were selected for the analysis. Teachers were previously submitted to a laryngologist evaluation. Twelve weekly meetings of one and a half hour each were held in the school. In the first and the last meetings, the teachers made a three sentence-vehicle recording, which were submitted to a perceptual evaluation (pitch, modulation and articulation) and an acoustic analysis (fundamental frequency, the frequency length and two first formants' assessment). Data were submitted to statistic analysis. RESULTS: even with a small number of subjects, the results of this study, suggest significant expansion in the frequency extension and a statistically significant increase of F1 in the post-intervention vowels / i / and / u /. CONCLUSIONS: there were no changes in pitch, modulation and articulation measured through perceptual analysis, and fundamental post-intervention frequency. <![CDATA[<b>Immediate effects of a vocal exercise sequence with resonance tubes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: el propósito de este estudio es conocer el efecto acústico inmediato de una secuencia de ejercicios fonatorios utilizando tubos de resonancia en un grupo de sujetos disfónicos. MÉTODO: se aplicó una secuencia única de cuatro tareas fonatorias dentro de tubos de resonancia a veinticuatro profesores con voces disfónicas, evaluadas perceptualmente con la escala GRBAS. Las muestras de voz fueron grabadas antes y después de la secuencia de ejercicios. El análisis acústico incluyó Cepstrum, Jitter, Shimmer y relación armónico-ruido (NHR). Se solitó completar un protocolo de autovaloración vocal posterior a la secuencia de ejercicios para evaluar los efectos subjetivos. Se compararon los valores de los parámetros acústicos en las muestras pre y post entrenamiento. RESULTADOS: cambios significativos fueron obtenidos en el análisis Cepstral, Jitter y relación armónico-ruido. En la autovaloración, los efectos positivos predominaron sobre los negativos, siendo los principales: voz más estable, voz más clara y garganta más abierta. CONCLUSIÓN: el uso de tareas fonatorias dentro de tubos de resonancia puede tener un efecto fisiológico terapéutico inmediato en sujetos con voces disfónicas y una percepción subjetiva de mejoría en la producción de la voz posterior a la terapia.<hr/>PURPOSE: the purpose of this study is to determine the immediately acoustic effect of phonatory exercise sequence using resonance tubes in a group of dysphonic subjects METHOD: a unique sequence of four phonatory tasks within resonance tubes was applied in twenty-four teachers with dysphonic voices, assessed perceptually with GRBAS scale. Voice samples were recorded before and after the exercise sequence. Acoustic analysis included the following items: Cepstrum, Jitter, Shimmer, noise-harmonic ratio (NHR). Subjects were asked to fill out a vocal self-assessment protocol after the exercise sequence in order to assess the subjective effects of these exercises. Acoustic parameters of voice samples pre and post training were compared. RESULTS: significant changes were obtained in the Cepstral analysis, jitter and harmonic-to-noise ratio. In the self-assessment, positive effects prevailed over the negative ones, being the main, as follows: more steady voice, more clear voice and more open throat sensation. CONCLUSION: the outcome indicates that the use of phonatory tasks with resonance tubes may have immediate therapeutic physiological effects on subjects with hoarse voices and a subjective perception of improvement in voice production after the therapy. <![CDATA[<b>Laryngeal disorders, maximum phonation times and vital capacity in women with organofunctional dysphonia</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: verificar e correlacionar os tempos máximos de fonação (TMF) de vogais, a capacidade vital (CV) e os tipos de afecções laríngeas (AL) de mulheres com disfonia organofuncional (DOF). MÉTODO: pesquisa retrospectiva, transversal, exploratória, não experimental, quantitativa, com banco de dados de medidas de TMF [a, i, u], de CV e de AL de mulheres com DOF; e os testes estatísticos Qui- quadrado e exato de Fisher, para verificar as diferenças entre as variáveis e suas relações e o teste binomial, a fim de verificar a significância de proporção ou percentual da análise descritiva, com p<0,05. RESULTADOS: a maioria (22; 75,86%) apresentou TMF significantemente reduzidos (p=0,0053) e sete (24,14%) TMF normais. A CV normal foi estatisticamente significante (p=0,0001) (26; 89,66%), mas três mulheres (10,34%) a apresentaram reduzida. Houve predomínio significante dos nódulos vocais (p=0,0016) (22; 75,86%), seguido de edema de Reinke (6; 20,69%) e de pólipo vocal (1; 3,45%). Dentre as 22 mulheres (75,86%) que mostraram TMF reduzidos, houve predomínio com CV normal (19; 86,36%), embora sem significância estatística (p=0,558). Das mulheres com TMF normais, todas apresentaram CV normal (7; 100%). A maioria com DOF apresentou CV normal, embora sem significância estatística (p=0,199). CONCLUSÃO: nas mulheres com DOF deste estudo, os TMF reduzidos, a CV normal e a presença de nódulos vocais foram significantes e não houve relação entre as variáveis TMF, CV e AL.<hr/>PURPOSE: to determine and to correlate the maximum phonation times (MPT) of vowels, vital capacity (VC) and laryngeal disorders (LD) for women with benign organic lesions resulting from vocal misuse or abuse (BOL). METHOD: retrospective, transverse, exploratory, non-experimental, quantitative study, with measurement database of MPT [a, i, u], VC and LD of women with BOL, and Chi-Square statistic and exact tests of Fisher in order to investigate the differences between the variables and their relationships and a binomial test in order to check the significance of proportion or percentage of descriptive analysis, with p<0.05. RESULTS: the majority (22; 75.86%) showed MPT significantly reduced (p = 0.0053) and seven (24.14%) normal MPT. The normal VC was statistically significant (p = 0.0001) (26; 89.66%), but three women (10.34%) showed it to be reduced. There was significant dominance of vocal nodules (p = 0.0016) (22; 75.86%), followed by Reinke's edema (6, 20.69%) and vocal polyp (1; 3.45%). Among the 22 woman (75.86%) which showed reduced MPT, there was a predominance with normal VC (19; 86.36%), although no statistical significance (p = 0,558). All the individuals with normal MPT showed VC normal (7; 100%). The majority with BOL showed normal VC, although not statistically significant (p=0,199). There was a predominance of vocal nodules and reduced MPT (16; 72.73%), although not statistically significant (p=0.086). In the correlation of the three variables, most of the subjects presented vocal nodules associated with MPT reduced and normal VC (15; 68.18%), although not statistically significant. CONCLUSION: in women with BOL in this study, the reduced MPT, the normal VC and the presence of vocal nodules were significant and there was no relationship between the MPT, VC and LD. <![CDATA[<b>Masticatory</b><b> profile of morbidly obese patients undergoing gastroplasty</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: traçar o perfil mastigatório do obeso mórbido. MÉTODO: estudo pareado por idade e sexo avaliou motricidade orofacial e mastigação de 40 obesos mórbidos submetidos à gastroplastia e 40 eutróficos sem queixas de mastigação e/ou deglutição. RESULTADOS: obesos mórbidos apresentaram: alteração de práxis e variáveis de lábios, língua, além de alteração no tamanho de mandíbula; na avaliação de mastigação habitual - ritmo rápido, movimentação vertical de mandíbula, tamanho grande do bolo, escassez de mastigação e necessidade de líquido durante a mastigação; nas avaliações de mastigações lateralizadas - ausência de corte do alimento, ritmo rápido, movimentação vertical de mandíbula, tamanho grande do bolo e escassez de mastigação. CONCLUSÃO: pacientes obesos mórbidos apresentam alterações de mastigação.<hr/>PURPOSE: to trace a profile of morbidly obese patient chewing. METHOD: study matched for age and sex evaluated oral motor and chew of 40 morbidly obese patients undergoing bariatric surgery and 40 eutrophic with no complaints of chewing and/or swallowing. RESULTS: morbidly obese showed: change in praxis and variables of lips and tongue and change in mandible size upon evaluating the mastication process - fast pace, vertical movement of the jaw, large size of the pie, chewing scarcity and need for fluid during chewing; in evaluations of lateralized chewing - no food cut, fast pace, the vertical movement of the jaw, large size of the cake and a shortage of mastication. CONCLUSION: morbidly obese patients show chewing alterations. <![CDATA[<b>EMG Bioanalyzer<sup>BR</sup> for analyzing electromyographic signals when swallowing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: descrever as etapas de construção do EMG BioanalyzerBR (versão 1.0) e demonstrar a sua aplicabilidade na análise de parâmetros fornecidos pela eletromiografia de superfície (EMGs). MÉTODOS: trata-se de um estudo descritivo do software de análise desenvolvido para analisar parâmetros obtidos na eletromiografia de superfície de músculos envolvidos na deglutição. Este software foi escrito em um ambiente de desenvolvimento utilizado por pesquisadores do mundo todo, de fácil acessibilidade e programação: o SCILAB. RESULTADOS: esta ferramenta se mostrou eficaz para a análise e transferência de dados nos registros curtos, contendo em média 10s de duração, porém para registros mais longos com duração maior que 20s apresentou falhas que não prejudicaram o cálculo após algumas tentativas. CONCLUSÃO: apesar das dificuldades, O EMG BioanalyzerBR possibilitou a realização das marcações canal por canal e quantas marcações fossem necessárias de forma simultânea,e desta forma a tabulação dos dados ficou mais rápida e com margem de falhas humanas reduzidas, porém com necessidade de aprimoramentos para a versão 2.0.<hr/>PURPOSE: to describe the construction phases of EMG BioanalyzerBR (version 1.0) and demonstrate its applicability in analyzing parameters provided by surface electromyography (EMG). METHOD: it is a descriptive analysis software developed in order to analyze the parameters obtained in surface electromyography of muscles involved in swallowing. This software was written in a development environment used by worldwide researchers, with easy accessibility and programming: Scilab. RESULTS: this tool has proved effective for analyzing transferring short data records, having on average 10 seconds duration, but for with longest periods above 20s there were some failures that did not harm the calculation after a few tries. CONCLUSION: despite the difficulties, EMG BioanalyzerBR fostered the development of channel-by-channel markings and how many marks were needed simultaneously, and thus the tabulation of data became faster and with reduced margin as for human error, but needing improvements for version 2.0. <![CDATA[<b>Prevalence of nonnutritive sucking habits and their relationship to age, gender and type of feeding in preschool children from Araraquara-Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: avaliar a prevalência dos hábitos de sucção não nutritiva presentes em crianças pré-escolares do município de Araraquara-SP, buscando conhecer melhor suas características, distribuição e relação com o aleitamento materno. MÉTODO: aplicação de um questionário enviado aos pais ou responsáveis. A amostra foi composta por 1371 crianças com idades entre seis meses e cinco anos, na qual 702 crianças (51,2%) apresentavam hábitos deletérios, num total de 812 hábitos relatados. RESULTADOS: de acordo com os resultados, os hábitos foram mais prevalentes no gênero feminino (55%) e na faixa etária entre seis meses e dois anos. O hábito mais comumente encontrado foi o de sucção chupeta (30%), seguido pela sucção de mamadeira (18,4%) e sucção digital (7,6%), não havendo associação entre o tipo de hábito e condição sócio-econômica. Das crianças participantes, 1.239 (90,4%) receberam aleitamento materno, sendo que o tempo de maior prevalência de amamentação foi entre seis meses e 12 meses (43%), não necessariamente de forma exclusiva, mas por um período igual ou superior ao preconizado pela OMS. CONCLUSÃO: houve associação entre o tempo de amamentação com a presença e o tipo de hábito, visto que as crianças que receberam o aleitamento natural por um período superior a 12 meses tenderam a não desenvolver hábitos deletérios. Os resultados comprovam que quanto maior é o tempo de amamentação, menor é a prevalência de hábitos.<hr/>PURPOSE: to evaluate the prevalence of nonnutritive sucking habits in preschool children from Araraquara-SP, seeking to better understand their characteristics, distribution and relation to breastfeeding. METHOD: application of a questionnaire sent to parents or guardians. The sample comprised 1371 children aged between 6 months and 5-year old, where 702 children (51.2%) had deleterious habits, from a total of 812 reported habits. RESULTS: the habits were more prevalent in women (55%) and aged between 6 months and 2 years. The most commonly found practice was sucking a pacifier (30%), followed by suction bottle (18.4%) and sucking (7.6%), there was no association between the type of habit and socioeconomic status. From the participating children, 1,239 (90.4%) were breastfed, and the length of breastfeeding was most prevalent between 6 months and 12 months (43%), not necessarily exclusive but for a period not less than the recommended by WHO. CONCLUSION: there was an association between duration of breastfeeding in the presence and type of habit, since children who received breastfeeding for a period exceeding 12 months tended not to develop harmful habits. The results show that the greater the duration of breastfeeding is, the lower becomes the prevalence of habits. <![CDATA[<b>Speech and language therapy and humanization</b>: <b>perception of speech and language therapist of a public hospital</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en OBJETIVO: investigar o conhecimento e aplicação da Política Nacional de Humanização por fonoaudiólogos de um hospital público de Belo Horizonte. MÉTODO: trata-se de um estudo qualitativo que teve como instrumento de coleta de dados um formulário elaborado pelas pesquisadoras. A amostra foi composta por 25 fonoaudiólogas de um hospital público. Foi realizada análise quantitativa das questões de caracterização da amostra e análise quanti-qualitativa de conteúdo na qual foram identificadas e elencadas as categorias de análise e a frequência de ocorrência dos conteúdos e expressões para as questões discursivas. RESULTADOS: na análise quantitativa, percebeu-se que 68% das fonoaudiólogas eram formadas há mais de cinco anos; 88% tinham pós-graduação; 56% atuavam na área de Audiologia; 52% atuavam também em instituições privadas e 60% referiram conhecer a PNH. Na análise qualitativa, as necessidades/demandas apontadas para garantia do atendimento humanizado constaram dos eixos temáticos gestão e organização dos serviços de saúde, instrumentalização do trabalhador da saúde, multiprofissional e intersetorial, além do respeito às demandas e direitos do usuário. CONCLUSÃO: o conceito de humanização apresentado pelas fonoaudiólogas está em consonância com o descrito na PNH. E quanto aos eixos para garantia da atenção humanizada tomando com referência a instituição, o usuário e o profissional, as entrevistadas citaram parcialmente os princípios da Política Nacional de Humanização.<hr/>PURPOSE: to investigate speech therapists knowledge and application as for the National Policy of Humanization (NPH) in a public hospital in Belo Horizonte METHOD: it is a qualitative and qualitative study. With 25 speech therapists answering a self-applicable questionnaire, used as instrument for data collection, elaborated by the authors. A quantitative analysis was carried through on the questions referring to sample characterization and also a qualitative analysis of the content, through which the categories of analysis were identified and ranked, as well as contents' frequency as for the occurrence and expressions being used. RESULTS: it was possible to perceive in the quantitative analysis that 68% of speech therapists had been graduated for more than five years; 88% were post-graduated; 52% also acted in private institutions and 60% declared being familiar with NPH. In the qualitative analysis, content was organized in the following categories: service organization; instruments used for professionals and team training; management of multi professional and inter-sector works. CONCLUSION: in what concerns the concept of humanization presented by the speech therapists, it is in consonance with what has been described in the National Politic of Humanization. About the criteria needed in order to guarantee a humanized assistance taking as reference the institution, the user and the professional, the interviewed subjects partially cited the principles of the National Policy of Humanization. <![CDATA[<b>Compensatory articulation associated to cleft palate or velopharyngeal dysfunction</b>: <b>literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en TEMA: articulação compensatória na fissura palatina. OBJETIVO: contribuir para o aprofundamento de informações sobre os tipos de articulação compensatória descritos na literatura e, ainda, discutir as implicações e contribuições da avaliação clínica e instrumental na identificação destas produções. CONCLUSÃO: as articulações compensatórias merecem a atenção de clínicos e pesquisadores que atuam no Brasil, já que estas alterações são encontradas com grande freqüência em crianças e adultos com fissura palatina ou disfunção velofaríngea, o que compromete a qualidade de vida destes sujeitos. Os fonoaudiólogos devem aprofundar seus conhecimentos sobre os tipos de articulação compensatória e os procedimentos de avaliação, bem como devem estabelecer programas preventivos que favoreçam a aquisição fonológica sem o desenvolvimento dessas compensações.<hr/>BACKGROUND: compensatory articulation in cleft lip and palate. PURPOSE: to contribute with information regarding the types of compensatory articulation described in the literature and discuss the implications and contributions of clinical and instrumental evaluation of these speech productions. CONCLUSION: compensatory articulation deserves attention from Brazilian physicians and researchers, since that these productions occur in children and adults with cleft palate and velopharyngeal dysfunction, compromising their speech intelligibility and consequently quality of their lives. Speech-language pathologists need to improve knowledge regarding different types of compensatory articulation and also on the procedures for evaluating these productions, in order to settle preventive programs that favor phonological acquisition in children with cleft palate without developing compensatory articulation. <![CDATA[<b>Therapeutic Group in Speech Language and Hearing Sciences</b>: <b>literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en TEMA: grupo terapêutico fonoaudiológico. OBJETIVO: revisar, de maneira sistemática, pesquisas advindas de todas as áreas da Fonoaudiologia que envolveram abordagens grupais, na realidade brasileira. Foi realizada busca nos bancos de dados das bases SciELO e LILACS no período de 2005 a 2010. Foram selecionados os estudos cujos conteúdos dos resumos relacionavam-se com o objetivo da presente pesquisa. Como forma de categorização dos dados, optou-se pela análise dos seguintes aspectos: público-alvo, ano de publicação e área da Fonoaudiologia envolvida. CONCLUSÃO: observa-se um número restrito de publicações referentes ao tema (28 artigos). A maior parte dos trabalhos foi realizada com público adulto, seguido de grupos de crianças, adolescentes e idosos, respectivamente. Foi baixo o índice de artigos envolvendo grupos de familiares. Dentre as áreas da Fonoaudiologia, a de Linguagem tem o maior número de publicações envolvendo grupos, seguida pelas áreas de Voz e Audiologia. Em relação ao ano de publicação, observou-se que, de maneira geral, tem havido decréscimo do número de publicações sobre o assunto desde o ano de 2007. Concluiu-se que é restrito o número de publicações sobre grupo terapêutico na área de Fonoaudiologia. Considera-se que além de novos estudos sobre a prática grupal, outros trabalhos de revisão devam assumir a análise de categorias como aspectos metodológicos, estratégias de atuação e resultados obtidos nos processos terapêuticos grupais.<hr/>BACKGROUND: therapeutic Group in Speech Language and Hearing Sciences. PURPOSE: to review, systematically, researches stemming from all areas of speech therapy that involved group approaches, in Brazil. We conducted a search in LILACS and SciELO databases in the period from 2005 to 2010. We selected studies where the contents of the abstracts were related to the objective of this research. As a way of categorizing such data, we chose to analyze the following aspects: target audience, year of publication and area of Speech Language and Hearing Sciences. CONCLUSION: there are a limited number of publications concerning the topic (28 articles). Most studies were conducted with adult audiences, followed by groups of children, adolescents and elderly, respectively. The index of articles involving family groups was low. Among the areas of Speech, Language has the largest number of publications involving groups, followed by the areas of Speech and Audiology. As for the year of publication, we noted that, in general, there has been a decline in the number of publications on the subject since the year 2007. We may conclude then that the number of publications on the therapeutic group, is restricted, in the area of Speech Language and Hearing Sciences. We believe that in addition to new studies on the group practice, other revision works should assume the analysis of the categories, such as methodological issues, strategies and performance results obtained in the group-related therapeutic processes. <![CDATA[<b>Body posture and the stomatognathic functions in mouth breathing children: a literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en A postura corporal das crianças é objeto de crescente estudo na fisioterapia, assim como as crianças respiradoras orais o são na fonoaudiologia. Este estudo tem por objetivo verificar, na literatura científica, as funções estomatognáticas, a postura corporal e suas relações, em crianças respiradoras orais. Trata-se de uma revisão da literatura sobre a postura corporal, e o sistema estomatognático e suas relações em respiradores orais obstrutivos e funcionais. Buscou-se nas bases de dados eletrônicos MEDLINE, SCIELO e LILACS, e Googlecientífico, artigos que relacionassem esses temas nos últimos 10 anos. Os artigos selecionados foram organizados de acordo com os autores, o título, a origem, a faixa etária e o ano de publicação. Após a seleção dos textos, foram identificados apenas quatro trabalhos que relacionam postura, sistema estomatognático e respiração oral; dois que relacionam sistema estomatognático e postura; e a maioria, treze que estudam sistema estomatognático e respiração oral; dentre outros. Notou-se que há uma escassez de informações sobre a relação da postura corporal com o sistema estomatognático em respiradores orais. A escassez é ainda maior quando se compara o grupo de respiradores orais obstrutivos e respiradores orais funcionais relacionando a postura corporal com o sistema estomatognático.<hr/>Children's body posture has been studied more and more by physical therapy, as well as mouth breather children have been studied by speech-language-hearing therapy. This study tries to check, through scientific literature, the relationship between stomatognathic functions and body posture in mouth breather children. This is a review of literature on body posture and the stomatognathic system in obstructive and functional mouth breathers. We searched, in electronic data basis such as MEDLINE, SCIELO and LILACS, and Google Scientific, articles related to these topics, published in the last 10. The selected articles were organized according to authors, title, source, age, and publishing year. When related to the type, the studies were considered: literature review articles; descriptive data analysis; field research. After selecting the texts, we identified four studies that relate posture, stomatognathic system and mouth breathing; two studies that relate stomatognathic system and posture; 13 studies relating to the stomatognathic system and mouth breathing. We may perceive that there is a lack of studies correlating body posture and stomatognathic system in oral breathers. The lack is even higher when we compare obstructive oral breathers and vicious oral breathers relating the body posture to the stomatognathic system. <![CDATA[<b>Goldenhar Syndrome</b>: <b>speech-language approach</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en TEMA: o objetivo deste trabalho foi relatar o caso de uma criança portadora de Síndrome de Goldenhar em tratamento fonoaudiológico em uma clínica escola. PROCEDIMENTOS: foram coletados dados do prontuário do paciente, mediante assinatura do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido e aprovação no Comitê de Ética da instituição, durante aproximadamente 11 meses de fonoterapia. Trata-se de uma criança de 5 anos e 11 meses de idade, do gênero masculino, apresentando ao nascimento má formação na orelha e no côndilo mandibular direitos, bem como espinha bífida. Para descrição do caso, antes e após o período de intervenção, o paciente passou por avaliações fonoaudiológicas como exame auditivo, do sistema estomatongático, medidas antropométricas faciais, exame articulatório, avaliação fonológica e da discriminação auditiva. RESULTADOS: observaram-se alterações como perda auditiva condutiva de grau moderado na orelha direita; alteração na mobilidade de lábios e língua; funções como deglutição, mastigação e respiração atípicas; medidas antropométricas faciais inferiores à normalidade, principalmente nos ramos mandibulares; bem como distúrbios na fala de ordem fonética (distorções) e fonológicas (dessonorizações). A partir de então, estabeleceu-se um planejamento terapêutico, com resultados positivos no período mencionado, principalmente no que se refere à função de mastigação. CONCLUSÃO: o paciente apresentou grande variedade de alterações fonoaudiológicas decorrentes do espectro oculoauriculovertebral, que se somatizam na associação com a respiração oral, os hábitos orais deletérios e os fatores ambientais que atuam no caso. Novos estudos mais aprofundados e com maior número de sujeitos são importantes na corroboração destes resultados.<hr/>BACKGROUND: the purpose of this paper is to tell the case of a child with Goldenhar Syndrome in speech-language treatment at a clinical school. PROCEDURES: data were collected from the patient's records, through signature of the Free and Clarified Consent Term and approval in the Ethics Committee of the institution, during approximately 11 months of treatment. This case relates a child with 5 years and 11 months old, male gender, with a birth malformation at the right ear and mandibular condyle, as well as spina bifida. For this description, the patient passed through evaluations of hearing, stomatognathic system, face anthropometric measures, articulation examination, phonological assessment and hearing discrimination, before and after intervention. RESULTS: we noted changes as for conductive hearing loss in a moderate degree at the right ear; modifications in the mobility of lips and tongue; alterations in deglutition, mastication and respiration; reduced face anthropometric measures, mainly at the mandibular ramus; as well as the articulatory (distortions) and the phonological disorders (devoicing). From these data, we set out a therapeutic planning, with positive results in the mentioned period, mainly as for the mastication function. CONCLUSION: the patient showed several speech-language alterations arising from the oculoauriculovertebral spectrum, that is being increased in the association with Mouth Breathing, the deleterious oral habits and the environmental factors of the patient. New studies with more details and higher number of subjects are important to corroborate such results. <![CDATA[<b>Interview with parents in autistic spectrum therapy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en TEMA: entrevistas continuadas com mães e pais de sujeitos com espectro autístico no processo terapêutico em Fonoaudiologia. PROCEDIMENTOS: as entrevistas com os pais dos sujeitos foram feitas quinzenalmente por 24 meses consecutivos e o conteúdo foi anotado logo após sua realização, para análise posterior. Os dados foram analisados considerando o contexto global de cada caso. RESULTADOS: o espaço aberto pelas entrevistas continuadas foi fundamental para que os pais debatessem suas dúvidas sobre as limitações dos filhos e para que refletissem sobre aspectos como o brincar, a comunicação e o estabelecimento de limites com os filhos. Ou seja, os pais puderam refletir sobre o próprio exercício da função parental. Esse processo foi mais intenso no grupo de mães do que no de pais. Como efeito houve melhora dialógica e do brincar entre os pais e seus filhos. CONCLUSÃO: a entrevista continuada apresentou-se como aspecto fundamental do processo terapêutico realizado sob a perspectiva teórica que inclui a psicanálise e a concepção interacionista de aquisição da linguagem.<hr/>BACKGROUND: continued interviews with mothers and fathers of subjects with autistic spectrum on the therapeutic process in speech therapy. PROCEDURES: interviews with the subjects' parents were made bi-weekly during 24 months and we account the content for the after-analysis. Data was analyzed as for the global context of the case. RESULTS: the open room for the continuous interviews was crucial for parents in order to discuss their doubts about the limitations of their children and to reflect on aspects, such as playing, communication and setting limits with their children. They also could think about their on parental function practice. This process was more intense in the group of mothers than in the fathers' group. As an effect there were better conditions in playing and in dialogic interaction among parents and children. CONCLUSION: the continued interview was perceived as a fundamental aspect of the therapeutic process conducted under the theoretical perspective that includes psychoanalysis and interactive conception of language acquisition.