Scielo RSS <![CDATA[Ciência & Educação (Bauru)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-731320170001&lang=es vol. 23 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[A new methodology for analysing argumentative reasoning]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo, propomos uma ferramenta metodológica para analisar os raciocínios argumentativos expressos por estudantes do ensino médio em um contexto de controvérsia. Coletamos os dados a partir de um questionário que busca investigar como eles utilizam evidências e as relacionam em diferentes justificativas para dar suporte ao ponto de vista que defendem. Na análise, classificamos os elementos dos argumentos elaborados e identificamos os níveis de complexidade das relações estabelecidas entre os elementos de um argumento, visando analisar o raciocínio argumentativo expresso por eles. Os resultados mostram que a ferramenta é promissora, pois considera os elementos e as relações entre eles presentes no discurso dos sujeitos; contribui para que se entenda como os estudantes constroem seus argumentos para apoiar suas visões; e pode ser usada em diferentes contextos.<hr/>Abstract: In this paper, we propose a methodological tool to analyse the argumentative reasoning expressed by high school students in a controversial context. Data were collected from a questionnaire that aims at investigating how they use evidence and relate them to different warrants in order to support their views. In the analysis, we classify the elements of an argument expressed by students. Then, we identify the complexity levels of the relationships established between elements of an argument in order to analyse students' expressed argumentative reasoning. The results show that the tool is promising, since it considers the elements and the relations between them that compose a given argument; contributes to the understanding of how students build their arguments to support their views; and it may be used in different contexts. <![CDATA[Structural mapping of analogies used in a class about chemical kinetics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo recorreu à Teoria do Mapeamento Estrutural das comparações proposta por Dedre Gentner para responder a duas questões de pesquisa: (i) quais características nos permitem identificar uma comparação estabelecida por um professor como sendo uma analogia?; (ii) que articulação é estabelecida entre comparações distintas que tratam de um mesmo tema, conceito ou modelo científico? Para responder a essas e a outras questões, observamos e registramos em áudio e vídeo uma sequência de ensino. Para a elaboração deste trabalho, selecionamos, transcrevemos e mapeamos estruturalmente quatro comparações produzidas por professor em uma mesma aula. A análise evidenciou a complexidade e a sofisticação de algumas analogias construídas pelo professor e a forma como elas são preparadas a partir de comparações menos complexas. Por fim, o trabalho também mostra o potencial do mapeamento estrutural de comparações como ferramenta para a análise do uso desse recurso discursivo como mediação para o ensino de Química.<hr/>Abstract: This paper uses the Dedre Gentner's Structure-Mapping Theory of Comparisons to answer two questions: (i) what characteristics allow us to identify a comparison as being an analogy? (ii) what coordination is established between different comparisons which deals with the same topic, concept or scientific model? To answer these and other questions, we observe a sequence of teaching. We also recorded it on video and audio. To write this paper we chose, transcribed and structurally mapped four comparisons established by this teacher during a same class. Our analysis shows the complexity and the sophistication of some analogies. In addition, it shows how they are prepared from less complex comparisons. Finally, our work shows the power of the structural mapping of comparisons to help us understand how these mediational means are used to teach Chemistry. <![CDATA[Teaching and analysis of a chemistry didactic sequence: contributions for reflective pre-service teacher training]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: As propostas de ensino têm apontado para a necessidade de os professores atuarem como mediadores da construção do conhecimento pelos estudantes. Assim, é preciso inserir os futuros professores em contextos nos quais metodologias e estratégias de ensino e aprendizagem possam ser criticamente refletidas, e, o Processo de Reflexão Orientada é uma proposta para que os licenciandos experimentem momentos de reflexão durante a elaboração e o desenvolvimento de ações relacionadas à futura prática docente. Neste sentido, este trabalho investigou as contribuições do processo de reflexão orientada na formação inicial de uma licencianda de Química, durante o desenvolvimento e a análise de uma sequência de aulas elaborada por ela, considerando a abordagem investigativa e para a promoção da alfabetização científica. Os resultados mostram que a licencianda conseguiu desenvolver sua prática considerando alguns aspectos investigativos, o que contribuiu para uma formação mais reflexiva.<hr/>Abstract: Teaching proposals have pointed out the need for teachers mediate knowledge development by students. Therefore, future teachers must experience contexts, methodologies and teaching and learning strategies that can be critically reflected upon. The Oriented Reflection Process is a proposal for pre service teachers to reflect about their experiences during the design and development stages related to future teaching practice. In this sense, this study investigated the contributions of oriented reflection processes by a pre-service chemistry teacher during the implementation and analysis of a class sequence proposed by herself, within the investigative and scientific literacy approach. The results show that the pre-service teacher developed their practice by considering some investigative aspects, which contributed to a more reflective teacher practice. <![CDATA[Proficiency assessment in concept mapping from the structural analysis of the propositional network]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Os mapas conceituais (MCs) são organizadores gráficos que permitem representar o conhecimento e promover a aprendizagem significativa. A utilização adequada da técnica em sala de aula depende do treinamento dos alunos. Este trabalho teve como objetivo avaliar e acompanhar a proficiência dos alunos a partir da análise da estrutura da rede proposicional dos MCs. Para isso foi proposto o uso da Análise Estrutural de 434 MCs produzidos pelos alunos durante a disciplina Ciências da Natureza na Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH/USP) nas 1ª, 5ª e 15ª aulas. A partir de análises estatísticas univariada e multivariada dos dados foi possível inferir que a densidade proposicional e a quantidade de conceitos múltiplos iniciais e finais são parâmetros suficientes para determinar a proficiência dos alunos na técnica de mapeamento, a qual foi estabelecida à medida que as tarefas de treinamento e elaboração dos MCs foram acontecendo durante as 15 aulas da disciplina.<hr/>Abstract: Concept maps (Cmaps) are graphic organizers that represent knowledge and foster meaningful learning. The proper use of the technique in the classroom depends on training students. This study aimed to assess and track students' proficiency from the structural analysis of the Cmap propositional network. We proposed the use of Structural Analysis of 434 Cmaps collected during the Natural Science Course (NSC) at the School of Arts, Sciences and Humanities during 1st, 5th and 15th classes. Statistical univariate and multivariate data analysis let us infer that the propositional density and the quantity of initial and final multiple concepts are both useful parameters to assess the students' proficiency in the mapping technique, which was established throughout training, and Cmap elaboration tasks during the fifteen classes. <![CDATA[Using software based on text mining and multi-representational graphic presentation as support for learning of scientific concepts from texts in Elementary School]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100091&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo apresenta dois estudos independentes que têm como objetivo investigar como uma ferramenta baseada em mineração de texto e apresentação gráfica multirrepresentacional (SOBEK) pode contribuir no processo de construção de conceitos científicos por estudantes do Ensino Fundamental. Os estudos foram realizados através de pesquisa quasi-experimental com aplicação de pré-teste e pós-teste, utilizando grupos controle não equivalentes. Textos refutacionais de pesquisas já publicadas foram utilizados nas intervenções, assim como testes de performance correspondentes aos textos. Os conceitos abordados foram energia e natureza particulada da matéria. Os estudos foram conduzidos em duas turmas de 9º ano de uma escola municipal no sul do Brasil. Análises estatísticas do desempenho nos testes mostraram melhora significativa dos estudantes que utilizaram o SOBEK como suporte para estudo dos textos. Investigações mais detalhadas são necessárias para identificar a ocorrência e extensão das modificações na estrutura conceitual dos estudantes e sua relação com a estratégia proposta.<hr/>Abstract: This work presents two independent studies that aim to investigate how a tool based on text mining and multi-representational graphical presentation (SOBEK) can contribute to the process of constructing scientific concepts from text by elementary school students. The studies were conducted in a quasi-experimental design with application of pre-test and post-tests with non-equivalent control groups. Refutational texts from published researches were used, as well as the corresponding performance tests about each text. The concepts covered are energy and the particulate nature of matter. Performed in a municipal school in Southern Brazil, the studies included two classes of 8th grade students. Statistical analysis of scores performed by students in tests show significant improvements in student's performance that used the SOBEK tool as support for the study of text. More detailed studies are needed to identify the occurrence and extent of possible changes in students´ conceptual structure supported by the proposed approach. <![CDATA[Sexuality and education: the Counseling Center and Youth Guidance (CAOJ) of Coimbra, Portugal, as a training space]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esse artigo objetiva relatar o desenvolvimento de uma formação de voluntários para intervenção no Projeto Nacional de Educação pelos pares da Fundação Portuguesa 'A Comunidade Contra a SIDA' - trata-se de uma pesquisa de pós-doutorado realizada em Coimbra, Portugal. A abordagem metodológica adotada foi a da pesquisa nos/dos/com os cotidianos, discutindo a formação continuada de docentes, a partir dos cotidianos escolares e dos regimes de verdade partilhados sobre sexualidades, especialmente em relação à população LGBTTI. Considera-se a experiência portuguesa relevante para refletir sobre as ausências de discursos que promovam o debate de outras vidas possíveis no ambiente escolar a partir de formação docente em Portugal e no Brasil.<hr/>Abstract: This paper aims to report the experience of training volunteers to intervene in the National Project of Education by the Partners of the Portuguese Foundation 'Community Against AIDS'. The methodological approach used was everyday life research, looking at teachers' ongoing training, everyday school experience and the truth regimen shared about sexualities, mainly by the LGBTTI community. The Portuguese experience is considered relevant in order to reflect on the absence of discourses that promote the debate on other possible lives within the school, based on the teachers' training both in Portugal and in Brazil. <![CDATA[The learning of genetics in the light of Grounded Theory: a preliminary experiment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente trabalho versa sobre as dificuldades que os alunos do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Instituto Federal do Amazonas enfrentam quando estudam a disciplina Genética. Diante desse panorama, fizemos um ensaio preliminar para elaborar uma Teoria Substantiva que explicasse o motivo pelo qual ocorria tal fenômeno. Diante disso, seguimos os três passos recomendados pela Teoria Fundamentada: (1) a codificação aberta; (2) a codificação axial e (3) a codificação seletiva. Os métodos da Teoria Fundamentada se basearam em diretrizes sistemáticas, ainda que flexíveis, para coletar e analisar os dados visando à construção de teorias. Portanto, para esse estudo, elaboramos a seguinte Teoria Substantiva: a dificuldade de compreensão dos assuntos de Genética leva o aluno a uma interpretação incompleta dos fatos (fenômenos) em decorrência de uma percepção esporádica, não desenvolvendo assim atitudes reflexivas para o devido entendimento (entende, mas não interpreta) dos assuntos relacionados à Genética.<hr/>Abstract: This paper talks about the difficulties that students of Biological Sciences Degree Course of Amazonas Federal Institute face when studying genetics. Against this background, we did a preliminary experiment to establish a Substantive Theory to explain why this phenomenon occurred. Therefore, we follow the three steps recommended by the Grounded Theory: 1) open coding; 2) the axial coding and 3) the selective coding. The methods of Grounded Theory is based on systematic guidelines, although flexible, to collect and analyze data in order to build theories. Therefore, for this study, we developed the following Substantive Theory: "The difficulty in understanding genetics leads the student to an incomplete interpretation of the facts (phenomena) as a result of a sporadic perception, and thus not developing reflective attitudes for a proper understanding (understanding but not interpretation) of the issues relating to Genetics." <![CDATA[Diferenciando grados de sofisticación epistémica durante la resolución de un problema de electrostática]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100141&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente es un estudio en el cual se analizan las producciones de tres estudiantes de un curso universitario introductorio mientras resuelven un problema de electrostática. El objeto de estudio son las epistemologías personales, las cuales sirven a los estudiantes, y a los sujetos en general, para gestionar el propio conocimiento y posicionarse de maneras particulares frente a éste durante tareas cognitivas como la resolución de problemas. Se presenta un aporte de carácter teórico en relación al constructo de sofisticación epistémica. Se proveen elementos que permiten graduarla y tomarla como un indicador de la experticia de los sujetos en el plano epistémico. La importancia de los resultados radica en la posibilidad de visibilizar más la dimensión epistémica en el aprendizaje de la física.<hr/>Abstract: The present paper presents a case study in which an analysis is carried out on the production of three introductory physics students while solving an electrostatic problem at college level. The objects under study are students' personal epistemologies, which enable them, and everyone, to deal with their own knowledge in different ways when confronted to cognitive activities such as problem solving. The contribution of this paper is theoretical, and is related to the construct of epistemic sophistication. Our analysis provides elements that allow for a grading of sophistication as an indicator of subjects' epistemic expertise. Results are important in their potential value to better understand the epistemic dimension in the learning of Physics. <![CDATA[Unusual and modern physics: didactic interfaces of fantastic tales]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100163&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo trata da relação entre Física e Literatura, representada pelo conto fantástico, e suas possibilidades didáticas. Optamos pelo conto, por se tratar de um gênero de leitura rápida, e, selecionamos a literatura fantástica, caracterizada pela hesitação entre o estranho e o maravilhoso e que, ao criar na mente uma reversão diametral, acaba por representar possibilidades educacionais. Nosso objetivo é pensar como os contos fantásticos, podem suscitar a abordagem de conceitos e temáticas da Física. Para tanto, selecionamos três contos de escritores consagrados da literatura: Edgar Allan Poe, Jorge Luís Borges e Murilo Rubião. Como análise, realizamos um estudo literário das obras a partir da semiótica greimasiana, e, com isso, relacionamos o fantástico com a Física, em particular com as concepções contra-intuitivas proporcionadas pela Física. Esta relação nos convida a refletir sobre o próprio conceito de realidade Física, aspecto desejável, mas pouco abordado na educação em ciências.<hr/>Abstract: This paper approaches the relationship between Physics and Literature, represented by the fantastic tale and its didactic possibilities. We opted for short stories, because it is a fast-reading genre, and we selected fantastic literature, characterized as a meeting between the uncanny and the marvellous, that, by creating in the mind a diametric reversion could lead to possible educational sceneries. Our objective is to wonder about how the fantastic tale, could enlighten the approach to Physics themes and concepts. For that, we choose the tales from recognized fantastic writers: Poe; Jorge Luís Borges and Murilo Rubião. As an analytic framework, we performed a study based in Greimasian semiotics, and, with that, established relationships between the Fantastic and Physics, particularly, the counter-intuitive conceptions, of Physics. Such relationships invite us to consider the concept of physical reality, a desirable topic, but scarcely made room for in science classes. <![CDATA[Multidimensional and Bakhtinian discourse analysis of dissertations designed in the context of a professional master's degree in Physics education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100181&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo analisamos a influência do contexto de formação de um curso de Mestrado Profissional em Ensino de Física (MPEF) no desenvolvimento de seus produtos educacionais. A pesquisa consiste de uma análise quantitativa e de uma análise discursiva dos produtos desenvolvidos na forma de textos de apoio de Física clássica. A análise quantitativa indicou que a maneira como os autores dos produtos educacionais encaram os referenciais teóricos sinaliza uma concepção ingênua em relação à necessidade dessa fundamentação nos seus trabalhos. A análise discursiva evidenciou aspectos semelhantes. Poucas vezes identificamos uma articulação entre o aporte teórico, as questões-foco, o desenvolvimento, a aplicação e a avaliação do produto. Notamos que o racionalismo técnico propagado pelo curso sustenta o desenvolvimento dos produtos, influenciando tanto nas suas direcionalidade, responsividade e expressividade quanto no gênero discursivo dos trabalhos. Achados indicam também que os produtos educacionais desenvolvidos tendem a ser pouco relevantes frente às necessidades escolares.<hr/>Abstract: In this work we analyze the influence of the Professional Master's degree in the Physics Teaching (PMPT) training context on the development of educational products. The research consists in a quantitative analysis and a discursive analysis of Classical Physics didactical texts. Quantitative analysis indicated that the way the authors of educational products treat theoretical frameworks points to a naive belief in the need of a solid theoretical foundation in their works. The discursive analysis showed similar aspects. A few times, we identified links between the theoretical contribution, focus-issues, development, implementation and evaluation of educational products. We note that the technical rationality disseminated through the course environment directly influences the development of educational products, reflecting the directionality, responsiveness, expressiveness and speech genre present on these works. Educational products developed tend to be of little relevance for the needs of school. <![CDATA[Modeling in the early years of basic education: as students model problem-situations?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100197&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo objetiva-se compreender e analisar como estudantes dos Anos Iniciais da Educação Básica, em atividade de Modelagem, resolvem situações-problema que podem requerer domínio algébrico simbólico e que linguagens fazem uso na expressão dos modelos. Os dados empíricos advieram de uma das práticas de Modelagem desenvolvidas com 16 estudantes de escola pública durante 11 horas/aula, no período de junho e julho/2015 e foram obtidos dos materiais produzidos pelos estudantes, gravações de áudio e vídeo e observação realizada durante a prática sobre a numeração do calçado de uma pessoa. No processo os estudantes propuseram modelo estabelecendo relações numéricas entre as variáveis, obtendo generalização e realizando previsões. A análise evidenciou que eles resolvem situação-problema apresentando modelos nas linguagens natural, numérica e tabular, evidenciando domínio algébrico característico do pensamento algébrico anterior à linguagem simbólica, pertinente ao nível de escolaridade, e extrapolam objetivos referentes a realização de previsão a partir do modelo.<hr/>Abstract: This article aims to understand and analyze how elementary students solve problems through modeling, which may require symbolic algebra and languages to use the model's expression. The empirical data have been constructed through one of the modeling practices developed with 16 public school students for 11 hours / class, between June and July / 2015. It were obtained from materials produced by students, audio and video recordings and observation during practice on the numbers of a person's shoes. In the modeling process, the students proposed model establishing numerical relationships between variables, obtaining generalizations and making forecasts. The analysis showed that they solve the problem situation by presenting models in natural languages, in numerical and tabular formats demonstrating characteristic algebra from previous algebraic thought to the symbolic language, appropriate to the educational level, and go beyond the objectives regarding the completion of the forecast from model. <![CDATA[Problem, meaning and significance: the multiplicity in Mathematical Modeling]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como objetivo discutir a multiplicidade de possibilidades para determinação de problemas inerentes à Modelagem Matemática, quando a problemática investigada parte do interesse dos estudantes. Adentro ao contexto, buscaremos compreender os aspectos referentes ao entrelaçamento entre problema, sentido e significado representados pelas proposições. O contexto de pesquisa envolveu problemas oriundos do cotidiano dos alunos matriculados nas disciplinas de Pesquisa Operacional I e II do curso de Engenharia de Produção de uma universidade do estado do Rio Grande do Sul. A Abordagem metodológica foi qualitativa. Como principal resultado destacamos o papel do propositor do problema e a influência do sentido como orientador do processo de determinação do problema frente às potenciais multiplicidades de encaminhamentos apresentadas pelas significações conceituais.<hr/>Abstract: This article aims to discuss the multitude of possibilities for problem determination related to mathematical modeling, through the interest of students in problematic investigations. In our context, we seek to understand aspects related to the intertwining of problem, meaning and significance represented by propositions. The research involved problems coming from the context of everyday students enrolled in the courses of Operations Research I and II of the course of production engineering at a university in the state of Rio Grande do Sul. The methodological approach was qualitative. The main result we highlight is the role of proposer of the problem and the influence of sense as guiding the process of determining the opposite problem to potential multiplicities of referrals made by conceptual meanings. <![CDATA[Semiotic-psychoanalytic analysis of a visual representation of stupidity in mathematics teaching and learning]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100237&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo objetiva analisar uma figura como representação visual ou signo da burrice no ensino-aprendizagem da matemática, que afetou 23 alunos de pedagogia com lembranças perturbadoras capazes de provocar falhas em seus testes de realidade. Analisaram-se dois formulários, um com associações livres da figura e outro com dissertações dos alunos, fazendo-se a leitura semiótico-psicanalítica dos dados. Os referenciais utilizados foram a teoria dos signos, com o estudo de Santaella das matrizes das linguagens e pensamento visual e verbal; as teorias dos interpretantes e da percepção de Peirce; e conceitos psicanalíticos. Os resultados apontaram uma maioria de associações referenciais opinativas. As palavras (remas) mais associadas foram burro, soma, errado, produzindo a proposição (dicissigno) opinativa: o burro soma errado. Concluiu-se que a opinião, de certa forma, expressa uma falha no teste de realidade, uma fuga de se enfrentar o desprazer que a figura causava.<hr/>Abstract: This article aims to analyze a picture as a visual representation or sign of stupidity in teaching and learning mathematics, which was carried out with 23 pedagogy students with disturbing memories that can cause flaws in their reality tests. Two forms were analyzed, one with free associations of the figure and one with dissertations from the students, making up the semiotic-psychoanalytic reading of the data. The references used were the theory of signs, with Santaella's study of the matrices of languages and thought (visual and verbal); Pierce's theories of interpretants and perception; and psychoanalytic concepts. The results showed a majority of opinionated reference associations. The most associated words (rhemes) were donkey, add, wrong, producing the opinionated (dicisign) proposition: the donkey adds up wrong. It was concluded that this, shows a flaw in reality testing, as subjects escape from facing up to the displeasure that the figure caused. <![CDATA[Mathematical skills assessment in children with Downs syndrome and typical development]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O conhecimento matemático é considerado fundamental para qualquer pessoa ter uma vida independente, sendo considerada uma disciplina de grande dificuldade de aprendizado, tanto por pessoas com desenvolvimento típico quanto por aquelas com deficiência intelectual. O presente estudo avaliou as habilidades matemáticas em 11 crianças com síndrome de Down (SD) e dez com desenvolvimento típico, com idade entre seis e dez anos, nos aspectos discretos e contínuos. Foi desenvolvido, em forma de protocolo, um procedimento de levantamento de habilidades matemáticas básicas, o qual foi aplicado, após sua criação, em forma de teste. Os resultados indicam o desempenho mais baixo dos participantes com SD em comparação com aqueles com desenvolvimento típico. Tal desempenho mais baixo pode estar ligado às dificuldades nas habilidades que requeiram atenção, memória, raciocínio e abstração, fundamentais para o aprendizado acadêmico em geral.<hr/>Abstract: Mathematical knowledge is considered essential for anyone to have an independent life and is considered a discipline it is difficult to learn for both people with normal development, as well as those with intellectual disabilities. This study assessed the math skills of 11 children with Downs Syndrome (DS) and 10 typically developing young people, aged six and ten years both in discrete and continuous aspects. A survey procedure for basic math skills was developed and applied. There was the creation of the instrument in the form of a protocol, and a test. The results indicate the lowest performance of participants with Downs syndrome compared to those with typical development. Such lower performance can be linked to difficulties in skills requiring attention, memory, reasoning, and abstraction and are fundamental to academic learning in general. <![CDATA[Las metáforas sobre el profesor y el aprendizaje de estudiantes de Maestría de Brasil y España]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este estudio analiza las metáforas personales sobre el profesor y el aprendizaje del alumnado, en una muestra de 23 profesores del Máster de Investigación sobre la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas de la Universidad de Extremadura (España) y 19 profesores del Máster en Enseñanza, Historia y Filosofía de las Ciencias Experimentales y Matemáticas de la Universidad Federal de ABC (Brasil). El procedimiento de recogida de datos ha sido un cuestionario abierto realizado durante el curso académico 2014/15. Para el análisis, las metáforas se encuadraron en cuatro categorías: conductistas-transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Los resultados indican que existe bastante coherencia entre las metáforas sobre el profesor y las del aprendizaje de los estudiantes. Tanto para el grupo de Brasil como para el de España el mayor número de metáforas pertenecen a la categoría cognitiva/ constructivista. La mayoría de las emociones asociadas a las metáforas son positivas.<hr/>Abstract: This study analyze the personal metaphors on the teaching and the learning of students, of a sample of 23 teachers on the Master's degree in Research on the teaching and learning of experimental, social and mathematical sciences at University of Extremadura (Spain) and 19 teachers from the Master's degree in Education, History and Philosophy on the experimental and mathematical science course at the Federal University of ABC (Brazil). The data collection procedure was an open questionnaire carried out during the academic year 2014/2015. For the analysis, metaphors were framed in the four categories: behaviorist, constructivist-cognitive, situational and self-referential. The results show that there is enough consistency between the metaphors about the teacher and the learning student. Both for the group in Brazil and Spain the largest number of metaphors belong to the category cognitive/constructivist. Most of the emotions associated with the metaphors are positive.