Scielo RSS <![CDATA[Ciência & Educação (Bauru)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-731320150001&lang=es vol. 21 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100000&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[The emergence of the teaching for research perspective in integrated centers in the context of the implementation of a STSE proposal in High School]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo analisa uma proposta de Alfabetização Científica e Tecnológica no contexto da Educação Básica. As atividades dessa proposta foram desenvolvidas junto a alunos da 2ª série do Ensino Médio de uma escola pública de Goiânia. Estas atividades buscaram articular os elementos da perspectiva de Ensino por Pesquisa. Assim, os alunos realizaram um estudo sobre aparelhos tecnológicos na abordagem CTSA. As categorias de análise construídas sinalizaram: momentos de aprendizagens relevantes, a articulação de elementos de motivação e mobilização, a construção de ambientes democráticos de participação e decisão, além do estabelecimento de momentos de discussão, nos quais alunos tiveram a oportunidade de debater e argumentar sobre diversas problemáticas presentes em seus cotidianos. As categorias de análise permitiram, ainda, repensar os elementos do referencial teórico empregado, o que resultou em um quadro teórico distinto do adotado inicialmente, que aqui é denominado Ensino por Pesquisa de Núcleos Integrados<hr/>This paper analyzes a proposal for Scientific and Technological Literacy in the context of basic education. The activities of this proposal were developed among second year students of a public High School in Goiânia, Brazil. These activities sought to articulate the elements from the perspective of Teaching Trough Research. Thus, the students conducted a study about technological devices guided by a STSE approach. The categories of analysis signaled moments of relevant learning, the articulation of elements of motivation and mobilization, the build of democratic environments of participation and decision, in addition to establishing moments of discussion, in which students had the opportunity to debate and argue over various problems present in their daily lives. The categories of analysis also allowed rethink the elements of the theoretical referential employed, which resulted in a distinct theoretical framework from the adopted initially, which is here called Teaching for Research in Integrated Centers. <![CDATA[The use of modelling in science teaching: a study with geological models]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tendo como base as temáticas de geologia do currículo da disciplina de Biologia e Geologia do 11º ano (amplitude de idades dos 15-17 anos), desenvolveu-se um estudo de investigação recorrendo-se à Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas (ABRP), utilizando-se a modelação como estratégia didática. Pretendendo-se investigar se a modelação potenciava aprendizagens significativas nos alunos, implementou-se um programa de intervenção recorrendo-se a modelos geológicos durante cinco semanas (24 horas letivas). A investigação realizada, apoiada nos moldes de uma Investigação e Desenvolvimento (I&amp;D), recorreu à triangulação metodológica suportada em várias técnicas e diversos instrumentos de recolha de dados. A modelação permitiu envolver os alunos numa crescente formulação de explicações e de hipóteses e numa maior procura de explicações para responder às questões-problema. Os dados recolhidos permitiram, ainda, concluir quanto ao acréscimo da recolha de evidências num aperfeiçoamento da autonomia e numa melhoria dos resultados escolares.<hr/>Integrating themes of geology that are included in the Biology and Geology curricula of secondary school (students age range 15-17), a Problem-Based Learning (PBL) study was developed using a modeling strategy. With the intention of investigating if modeling could promote meaningful learning in students, an intervention program using geological models was implemented during 5 weeks (24 hours). The Research &amp; Development promoted was methodologically-based through triangulation and used many techniques and instruments to collect data. Modeling allowed students to be increasingly involved in elaborating explanations and formulating hypothesis, as well as in a broader search for explanations to solve problems. The collected data led to the conclusion that meaningful science learning was performed by students as shown by their increase in searching for evidence, in autonomy, and in a higher school assessment scores <![CDATA[Conceptual elaboration in organic chemistry from the perspective of Peircean semiotics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho procura aproximar as Ciências Cognitivas da Semiótica de Peirce na tentativa de compreender as dificuldades apresentadas por estudantes na apropriação de processos de representação envolvidos na aprendizagem de conceitos relacionados à Química Orgânica. Busca-se, a partir do acompanhamento de disciplinas de Química Orgânica em cursos de graduação, identificar e interpretar processos cognitivos que envolvem percepção, interpretação e construção de representações estruturais a partir da semiótica de Peirce. Os resultados indicam que dificuldades de ensino e de aprendizagem em Química Orgânica não são devidas apenas a aspectos conceituais, mas, também, têm forte relação com os aspectos representacionais.<hr/>This study focuses on the contributions that the cross linking of Cognitive Sciences with Peircean Semiotics could bring for understanding students’ difficulties in the representation processes in Organic Chemistry. The occurrence of perception processes, interpretation and building representations in Organic Chemistry teaching were identified and analyzed. Our results showed that Peircean Semiotics has positively contributed to the understanding of the conceptual elaboration processes in Organic Chemistry, especially regarding language acquisition. To summarise, we concluded that the difficulties involved in Organic Chemistry didactics are associated essentially with representational aspects, while the conceptual ones play a secondary role. These factors could be perceived even for undergraduate students, where it is supposed to be less relevant. <![CDATA[Chemistry teaching in a STS perspective: advances and obstacles experienced by teachers in the elaboration of their own instructional materials]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100065&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho apresenta uma análise, com base na perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS), dos materiais didáticos elaborados por professores de química. Para tanto, foi elaborado um instrumento que buscava investigar os materiais construídos de acordo com os referencias discutidos em meio a uma intervenção. A análise das unidades didáticas mostrou que um pequeno número de professores ampliou o entendimento de temáticas CTS e construiu materiais com esses elementos. Mostrou, também, que outros professores, embora manifestando entendimento, elaboraram materiais instrucionais com ideias que podem ser consideradas simplistas. Foram identificados alguns fatores que podem justificar impedimentos, por parte dos professores, na construção e possível implementação dos materiais instrucionais, como: questões ligadas às políticas públicas, dificuldade em romper com a sequência tradicional em que os conteúdos são apresentados na maioria dos livros didáticos, e, sobretudo, uma resistência a uma nova visão de ensino que exigiria mudar a prática docente.<hr/>This work presents an analysis of materials produced by chemistry teachers based on the STS approach. A tool was elaborated to analyze the structure of these instructional materials. Theoretical and practical guidance were given to the teachers' group. In the beginning of the meetings, most teachers characterized STS teaching as a simple exemplification of everyday life and few teachers understood STS as a scientific description of facts and processes aimed at teaching chemistry. However, the materials produced by some teachers revealed an improvement of the understanding of STS. In addition, other teachers who seemed to have a high level of understanding, produced materials with simplistic views of the STS approach. Some difficulties pointed out by the teachers in considering applying the instructional materials were related to public policies, difficulty in disrupting the traditional sequence presented in most of textbooks, and a resistance to change their own view of teaching. <![CDATA[Estequiometría y ley de conservación de la masa: una relación a analizar desde la perspectiva de los lenguajes químicos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100085&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo se centra en el análisis de la formulación de problemas de estequiometría en diferentes lenguajes químicos que involucran también dibujos con partículas para describir los estados inicial y final de sistemas reaccionantes. El análisis permite tomar conciencia sobre las peculiares restricciones de expresión de algunos de estos lenguajes químicos, así como vislumbrar un problema epistemológico en relación a la aplicación de la ley de conservación de la masa cuando se analizan formatos sintácticos referidos al tema de estequiometría. Concluimos que la enseñanza de los conceptos abstractos y explicaciones químicas fundamentadas en modelos requieren por parte de los docentes una revisión epistemológica sobre sus lenguajes. Esto permitió reflexionar sobre qué decimos y qué queremos significar cuando "hablamos química" y cuando evaluamos a nuestros estudiantes.<hr/>The present article is focused on stoichiometry problems written in different chemical languages in which drawings represent atoms behavior at the initial and final state of a reaction. The analysis leads to the need to be aware of the special constraints of each chemical language. A discussion on what teachers say, how they use chemical languages and model-based scientific explanations and how they assess students is presented. These reflections give insights into the meaning of "talking chemistry". <![CDATA[Obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural, en estudiantes de escuela secundaria de Argentina*]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se presentan los resultados de una investigación tendiente a identificar los principales obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural en estudiantes de dos cursos de secundaria. La existencia de dichos obstáculos se infiere a partir de la identificación y caracterización de los patrones explicativos y las concepciones que los estudiantes ponen en juego al explicar casos de evolución adaptativa, así como de análisis provenientes de la historia y epistemología de la biología y de la psicología cognitiva. Se identifican la teleología de sentido común, el razonamiento causal lineal y el razonamiento centrado en el individuo como tres obstáculos principales y se discuten algunas de las implicancias didácticas de estos resultados.<hr/>In this work we present the results of research which intended to identify the principal obstacles for the learning of the model of evolution by natural selection in students belonging to two courses in secondary school. The existence of obstacles is deduced from the identification and characterization of the explicative patterns and the conceptions that the students express when they explain cases of adaptive evolution. This is supported by the analysis coming from the history and epistemology of biology and from cognitive psychology. It identifies common-sense teleology, linear causal reasoning and individual based reasoning as three main obstacles and some of the instructional consequences of those results are discussed. <![CDATA[The value of the jaguar (<em>Panthera onca</em>) according to secondary students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100123&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study was conducted in two schools of a city in an inland area of the Brazilian Amazon, with the purpose of describing the values attributed by secondary students to the jaguar (Panthera onca). After the application of the questionnaires and the interviews, it was found that students enrolled in a school located in the center of the town were more able to recognize the ecological value of this animal, while those who studied in the school in the rural area tended to describe the jaguar as a dangerous and frightening animal. However, in both cases, most students support the protection of the jaguar. The diversity of opinions provides a platform for educational measures aimed to protect the jaguar and solve the problems in areas where there are conflicts between humans and this species.<hr/>Este estudo se desenvolveu em duas escolas de um município localizado no interior da Amazônia brasileira, com o objetivo de descrever os valores atribuídos, por alunos de Ensino Médio, à onça-pintada (Panthera onca). Após a aplicação de questionários e realização de entrevistas, observou-se que os alunos oriundos da escola localizada na sede do município reconheceram mais o valor ecológico deste animal, enquanto os alunos da escola localizada na zona rural tenderam a descrevê-lo, sobretudo, como um animal perigoso e amedrontador. Em ambos os casos, porém, a maioria dos alunos apoia a proteção da onça-pintada. A diversidade de olhares representa uma plataforma para medidas educativas que visem à proteção da onça-pintada e a resolução de problemas em zonas onde há conflitos entre seres humanos e esta espécie. <![CDATA[Calangos e lagartixas: conceptions on lizards among High School students in Fortaleza, Ceará, Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100133&lng=es&nrm=iso&tlng=es As concepções culturais influenciam as atitudes humanas em relação aos animais, e sua compreensão é essencial para se entender o impacto dos seres humanos sobre a fauna. Neste trabalho, inventariamos concepções sobre lagartos segundo estudantes dos estágios finais da Educação Básica, avaliando sua relação com o atual estado do conhecimento científico e interpretando os casos em discordância. Realizamos entrevistas com estudantes do terceiro ano do Ensino Médio sobre aspectos gerais relacionados a concepções, conhecimentos e usos tradicionais de lagartos. Entrevistamos 38 estudantes que compartilharam 85 concepções distintas. Embora muitas das concepções inventariadas tenham apresentado coerência com os conhecimentos científicos atuais, existiram algumas incongruências. De forma geral, os produtos desta pesquisa forneceram subsídios para a valorização dos lagartos, além de reforçar a necessidade da inclusão de ações de educação ambiental na Educação Básica, como ferramentas para enriquecer o conhecimento sobre a biodiversidade, bem como esclarecer e desmistificar possíveis concepções errôneas.<hr/>Cultural conceptions influence human attitudes towards animals and their understanding is essential to know the impact of humans on fauna. In this work, we inventoried conceptions of lizards held by students in the final stages of Basic Education, evaluating their relationship with the current state of scientific knowledge and interpreting the cases of disagreement. We carried out interviews with students of the third year of High School about general aspects related to conceptions, knowledge and traditional uses of lizards. We interviewed 38 students who shared 85 different conceptions. Although several conceptions were consistent with current scientific knowledge, there were some inconsistencies in relation to scientific understanding. Overall, our findings showed the benefits of valuing lizards, beyond reinforcing the need for inclusion of environmental education actions in Basic Education, as enrichment tools for knowledge of biodiversity, as well as elucidating and demystifying possible mistaken conceptions. <![CDATA[The wisdom of experience and autobiographical narratives in pre-service education of biology teachers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100149&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo trata da produção de narrativas na formação de alunos de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade de Brasília, à luz das ideias de Larrosa sobre saber da experiência e tendo, como referencial metodológico de pesquisa, as narrativas autobiográficas. As narrativas estudadas foram produzidas em duas disciplinas, e indicam uma autorreflexão dos licenciandos sobre seu percurso de formação desde estudante de Educação Básica até sua vivência no estágio supervisionado. Os elementos que orientam as reflexões aqui desenvolvidas destacam: o papel da subjetividade na formação do professor; o ato de narrar como facilitador de uma autocompreensão; e o papel das narrativas autobiográficas como metodologia de pesquisa e formação de professores.<hr/>This paper deals with the production of narratives by students on the biology education teachers’ undergraduate program at Universidade de Brasília, in the light of the ideas of Larrosa about the wisdom of experience as well as the methodological and empirical framework of autobiographical narratives. The narratives were produced in two undergraduate courses and show how the students could make a self-reflection about their journey to become a teacher, from their past as students of basic education to their experience in the supervised training courses. The elements that guide the reflections highlight the role of subjectivity in teacher education, the act of narration as a facilitator of self-understanding and the role of autobiographical narratives as a research methodology and as an instrument of teacher training. <![CDATA[The articulation between the theme of blood donation and biology teaching in middle school: a design based research project]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100159&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo constituiu uma Pesquisa baseada em Design (PBD) que teve como objetivo analisar a articulação da temática da doação de sangue e o ensino de Biologia na perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). A pesquisa foi realizada em uma escola federal do Rio de Janeiro e envolveu professores do setor de Biologia e 18 estudantes do terceiro ano do Ensino Médio. Seguiu as fases da PBD: (1) análise do problema educativo; (2) desenvolvimento do artefato pedagógico; (3) intervenção e avaliação; (4) reflexão para produzir princípios de design. Como resultados, verificou-se que os professores influenciaram na compreensão do problema educativo e seu encaminhamento na pesquisa. No desenvolvimento, a professora se deparou com desafios práticos para incorporação da tecnologia no contexto pedagógico. Na intervenção, a professora e estudantes avaliaram positivamente o uso da tecnologia, sobretudo no que se referiu à articulação da temática da doação de sangue ao ensino de Biologia.<hr/>This study was a Design Based Research (DBR) project that aimed to examine the articulation of the theme of blood donation and Biology Teaching from the perspective of STS. The locus of the study was a federal school in Rio de Janeiro and involved teachers from the Biology department and 18 third year middle school students. The development DBR stages were: (1) analysis of the educational problem; (2) development of educational artifact; (3) assessment and intervention, and (4) reflection to produce design principles. Results indicated that teachers influenced the understanding of the educational problem and the research process. During the development phase, the teachers faced practical challenges related to the incorporation of technology in the pedagogical context. In the intervention phase, teacher and students evaluated positively the use of technology, especially when it referred to the articulation of the theme of blood donation to the teaching of Biology. <![CDATA[Science Education and citizenship: discursive change and regulation practices in the Brazilian textbook policy for public education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100177&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto discute aspectos relativos à mudança discursiva que vem ocorrendo no campo da educação em ciências, na qual a educação para a cidadania assume uma posição de destaque. Com o objetivo de situar as tensões inerentes a essas mudanças e as perspectivas sobre cidadania que aí se inscrevem, nos debruçamos sobre relações que se estabelecem nas ações do Programa Nacional do Livro Didático. Para isso, nos apoiamos no arcabouço teórico-metodológico da análise crítica do discurso, e realizamos análises em trechos extraídos do Guia dos Livros Didáticos (Ciências). Nossas análises apontam para uma recontextualização dos discursos sobre ciência e cidadania que circulam em esferas do campo da educação em ciências no texto do PNLD. Nesse movimento, debates presentes na pesquisa em educação em ciências são recontextualizados adotando-se uma estratégia comunicativa típica das reformas, baseada em rupturas e substituições de um modelo por outro, que apagam as tensões inerentes às mudanças.<hr/>This paper discusses aspects related to the discursive change that is occurring in the field of science education, in which the purpose of citizenship assumes a central position. With the purpose of identifying and situating the tensions inherent to these changes and the different perspectives on citizenship, the relations established in the governmental regulation actions of school science textbooks production are discussed. Analyses were based on a Critical Discourse Analysis framework, and performed on excerpts obtained from the evaluation guidebook produced for public schools. Results point to a re-contextualization of the debates on science and citizenship performed in the field of science education research within the texts. The debates are re-contextualized, adopting a communicative strategy typical of the educational reforms, based on ruptures and replacements, which removes the tensions inherent to social change. <![CDATA[The Microbiology in the Ciência Hoje das Crianças magazine: An analysis of scientific popularization texts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100199&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo investiga textos de divulgação científica (TDC), publicados na revista Ciência Hoje das Crianças, relacionados à microbiologia. As crianças, embora entrem em contato com microrganismos, não têm a oportunidade de observá-los diretamente, fator relevante na seleção dos textos para análise. O material foi analisado conforme as características do discurso de divulgação científica, descritas na literatura para textos voltados para adultos. Os resultados evidenciaram que esses elementos também ocorrem nos textos para o público infantil, corroborando a ideia de que a divulgação científica produz um discurso próprio, não se tratando de mera simplificação do científico. Os textos têm como marcas distintivas: o apelo à leitura feito mediante o uso de imagens, a informalidade da linguagem, e tentativas de aproximação do cotidiano das crianças, conforme pressupostas pelos autores dos artigos. Observou-se, também, que os textos versam de maneira atualizada e interdisciplinar sobre a microbiologia, oferecendo possibilidade de aplicação em aulas de ciências.<hr/>This article aims to analyze scientific popularization texts related to microbiology published in the magazine "Ciência Hoje das Crianças". Children, in spite of their contact with microorganisms, do not observe them directly, a situation which is important regarding the selection of texts. The material was scrutinized in accordance with the characteristics of the discourse of scientific popularization, as described in the literature related to texts for adults. Results show that these features are also present in texts for children, which corroborates the idea that scientific popularization has a discourse of its own. The texts have, as their distinctive features, the appeal to reading done via the intervention of pictures and the use of informal language: an attempt to approach the children's daily lives, as presupposed by the authors of the texts. Also, they appeared to offer a interdisciplinary approach to microbiology, offering the possibility of the use the texts in science classes. <![CDATA[Monteiro Lobato in science classes: approaching science and literature in scientific education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo descreve os resultados de uma pesquisa que objetivou avaliar o uso da literatura de Monteiro Lobato no Ensino de Ciências. Em uma perspectiva interdisciplinar, as obras A reforma da natureza e Serões de Dona Benta foram utilizadas na abordagem de conteúdos científicos e de questões acerca da "Natureza da Ciência" em duas turmas dos anos finais do Ensino Fundamental. A análise dos resultados indica que as obras contribuíram para a aprendizagem e a problematização de conteúdos científicos nelas contidos. A obra A reforma da natureza oportunizou, sobretudo, a abordagem de alguns conteúdos do tema transversal meio ambiente; enquanto Serões de Dona Benta foi particularmente eficiente na problematização dos conceitos de matéria, massa, peso e de algumas questões acerca da Natureza da Ciência. O estudo evidencia, ainda, a necessidade de o professor de ciências estar atento aos erros conceituais presentes em obras literárias, evitando aprendizagens equivocadas.<hr/>This article describes the findings of a study that aimed to evaluate the use of Monteiro Lobato's literature in Science Teaching. According to an interdisciplinary perspective, the books A reforma da natureza and Serões de Dona Benta were used to approach scientific contents and issues related to "Nature of Science" in two classes of the last grades of Middle School. The analysis of the results indicates that the books contributed to the learning and questioning of scientific contents of these texts. The book A reforma da natureza mainly offered the opportunity for discussing some environmental themes, while Serões de Dona Benta was particularly efficient in working with concepts of matter, mass and weight and in raising some questions about the Nature of Science. The study also demonstrates the need for the science teacher to be aware of conceptual errors present in the literature, to avoid mistakes in the learning process. <![CDATA[Time in the museum and the museum in time]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100239&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo discute o tempo mediante o lugar e objeto nos museus de ciência e técnica, apresentando diferentes abordagens teóricas a partir de uma perspectiva física e social. Este aporte subsidia a análise de discursos do público espontâneo do Museu de Artes e Ofícios, que expõe objetos históricos relacionados ao universo do trabalho, técnicas e ofícios do período pré-industrial brasileiro. Os discursos analisados mediante a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo tiveram como ponto de partida as categorias monocultura do tempo linear e a ecologia das temporalidades, baseadas na crítica da razão metonímica. As ideias centrais destacam a produção industrial na configuração do tempo linear, com perda da criatividade e identidade com o objeto produzido, bem como, a padronização refletida no modo de vida, o que confere a emergência de um conflito dialético no qual se busca conjugar diferentes ritmos temporais.<hr/>This paper examines the time in relation to the place and the object in the museums of science and technology, presenting different theoretical approaches from a physical and social perspective. This contribution analyses spontaneous speech collected from the public in the Museum of Arts and Crafts, which exhibits historical objects related to the world of work, techniques and crafts of the Brazilian pre-industrial period. The analysis of the speech using the methodology of the Discourse of the Collective Subject allowed categories to emerge: the monoculture of linear time and the ecology of temporalities, both based on the Critique of Metonymic Reason. The central ideas highlight the loss of creativity and identity with the object in the linear time setting of industrial production, as well as the standardization reflected in the way of life, which raises the crisis of a dialectical conflict that seeks to combine different time rhythms. <![CDATA[The novice university professor: tensions, dilemmas and learning in early teaching careers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000100255&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente trabalho tem por objetivo analisar como docentes do Ensino Superior de uma universidade pública percebem os diferentes agentes do campo educacional, e como as tensões e dificuldades são gerenciadas no início da profissão, partindo da noção de campo de Bourdieu. Nossos dados se basearam em entrevistas semiestruturadas, que foram analisadas por Análise de Conteúdo. Nossos resultados revelam dificuldades relacionadas à gestão de sala de aula e semelhanças entre professores com e sem experiência prévia no que diz respeito: à insegurança didática, ao valor dado ao apoio (ou não) dos colegas de trabalho, e ao número de atividades desempenhadas. Revela-se, ainda, uma relação de dominação dos professores mais experientes sobre os novatos no trabalho universitário. Essas relações de poder refletem, claramente, a diferenciação de capital cultural e simbólico de quem adentra um novo campo, revelando as estruturas mais gerais de um campo na perspectiva de Bourdieu<hr/>This study aims to examine how professors in higher education at a public university perceive the different agents of the educational field and how the tensions and difficulties are managed at the beginning of the profession based on the notion of field from Bourdieu. Our data were based on semi-structured interviews and were analyzed by content analysis. Our results reveal difficulties related to the management of the classroom and similarities between teachers with and without previous experience with regard to insecure didactic value given to support (or not) of coworkers and the number of activities performed. It is furthermore a relationship of domination of experienced teachers on novices in university work. These power relations clearly reflect the differentiation of cultural and symbolic capital and who enters a new field, revealing the more general structures of a field from the perspective of Bourdieu.