Scielo RSS <![CDATA[Ciência & Educação (Bauru)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-731320140004&lang=es vol. 20 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Algunas reflexiones sobre la distancia entre "hablar química" y "comprender química"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Una clase de química puede ser considerada como un espacio de comunicación entre el docente experto y los estudiantes novatos, donde los lenguajes utilizados son la interfase explícita y observable del intercambio comunicativo. En el presente trabajo se muestra con dos ejemplos cómo la diversidad de lenguajes químicos en lugar de favorecer la comprensión de los estudiantes, puede actuar como fuente de obstáculos que dificultan la comunicación en el aula. Así mismo, se analizará con otros dos ejemplos cómo el discurso con el que se enseña la disciplina también es potencial generador de errores en los estudiantes, cuando ellos construyen sus modelos mentales idiosincrásicos a partir de un discurso recortado y simplificado, desde las mejores intenciones de realizar buenas transposiciones didácticas. Se plantea que un enfoque de análisis de la situación de aula como un encuentro comunicativo entre experto y novato conduce a una necesaria diferenciación entre "hablar química" y "comprender química".<hr/>A class of chemistry can be considered as a forum for communication between the expert teacher and novice students, where the languages used are explicit and observable interface of a communicative exchange. In this paper we show, with two examples, how the diversity of chemical languages, instead of promoting student understanding, it can act as a source of barriers to communication in the classroom. Also, will be discussed in two examples how the speech with which the discipline is taught is also generating potential errors in students when they build their idiosyncratic mental models from a cut and simplified speech from the best intentions of make good didactic transpositions. It is argued that an approach to analysis of the situation in the classroom as a communicative encounter between expert and novice leads to a necessary distinction between "talking chemistry" and "understanding chemistry." <![CDATA[The compositional structure of student texts on material cycles: evidence of use and appropriation of scientific language]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste trabalho, apresentamos uma análise das respostas de estudantes do 8º ano do Ensino Fundamental a uma questão de pós-teste aplicado depois de concluída uma sequência de ensino sobre reações químicas. O foco da análise consiste em identificar os modos de uso e apropriação da linguagem científica pelos estudantes. Utilizamos elementos da gramática funcional de Halliday e Martin para examinarmos a estrutura composicional dos textos. Tal análise foi feita considerando o processo de formação e evolução de conceitos a partir do referencial sociocultural de Vigotsky, destacando-se evidências de apropriação dos conceitos de transformação, elementos e substâncias químicas. Os resultados indicam uma variedade de estilos composicionais, prevalecendo a explicação narrativa mais próxima da linguagem cotidiana. Concluímos que o processo de apropriação é longo e que o pensamento dos estudantes, apesar de ter traços de coerência e objetividade, difere do pensamento conceitual.<hr/>In this paper we present an analysis of the responses of 8th grade students (13-14 years old) to a questionnaire post-test administered after a learning sequence about chemical reactions. The focus of the analysis is to identify ways of using and the appropriation of scientific language by the students. We use elements of functional grammar of Halliday and Martin to examine the compositional structure of texts. Such an analysis was made considering studies of the formation and evolution of concepts from Vigotsky's sociocultural approach, highlighting evidence of appropiation of the concepts of transformation, chemical elements and substances. The results indicate a variety of compositional styles, and a prevailing narrative explanation closer to everyday language. We conclude that the appropriation process is long and the thinking of students, despite having traces of consistency and objectivity, differs from conceptual thinking. <![CDATA[From pedagogy to policy and from policy to pedagogy: an approach on the construction of environmental education public policies in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es A educação ambiental brasileira demonstra uma evolução que se reflete no nível de organização da mesma dentro do país, passando de um contexto de ações pontuais espacial e temporalmente, para o estabelecimento de parcerias não formais (redes) e organização de projetos e programas. Considera-se aqui, no entanto, que é necessário que se produza um novo momento, no qual as diversas iniciativas desenvolvidas consigam instigar, em seu território, a consolidação de políticas públicas de educação ambiental. O presente trabalho aproxima a educação ambiental das teorias de políticas públicas e propõe um modelo que visa colaborar com a construção de políticas públicas em educação ambiental a partir do viés da participação e do diálogo, conforme sugerem vários documentos da educação ambiental brasileira e internacional.<hr/>Brazilian environmental education demonstrates an evolution which is reflected in its level of organization within the country, from spatially and temporally limited actions to the development of informal partnerships (networks) and the organization of environmental education projects and programs. It is considered in this paper that there is the need for a new level of action, in which such several initiatives are able to prompt the consolidation of public environmental education policies. This paper approaches environmental education through public policy theories and proposes a model that aims to collaborate with the construction of environmental education public policies from the viewpoint of participation and dialogue, as suggested by several Brazilian and international environmental education documents. <![CDATA[The genetically modified organisms issue and citizen science education: a study of natural sciences textbooks for 9th grade adopted in Portugal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uma das aplicações da biotecnologia são os organismos geneticamente modificados (OGM), os quais têm uma utilização cada vez maior, apresentando vantagens, mas, também, sendo referidos como organismos potencialmente perigosos. Correspondendo a esses factos, os manuais de ciências dedicam algumas das suas páginas à biotecnologia, sendo os OGMs um dos aspetos focados. Nesse sentido e considerando a importância que o manual escolar tem na educação em ciências, procedemos a um estudo que envolveu a análise dos manuais escolares de ciências naturais do 9º ano adotados em Portugal, na parte respeitante aos OGMs. Neste estudo verificou-se que os manuais nem sempre apresentam a informação correta e necessária, de forma adequada, e que nem sempre lhe dão o devido destaque. Dado que a nossa investigação revela a existência de falhas ao nível dos manuais, as conclusões obtidas podem contribuir para uma melhoria dos mesmos e, consequentemente, da qualidade da educação em ciências.<hr/>One of the applications of biotechnology is genetically modified organisms (GMOs), which have an increasing use, with many advantages, but are also being referred to as potentially dangerous organisms. Regarding these facts, science textbooks devote some of their pages to biotechnology, GMOs being one of the aspects focused on. Thus, considering the importance of the textbook in science education, we carried out a study involving the analysis of Portuguese 9th grade science textbooks concerning GMOs. In this study it was found that the textbooks do not always have accurate and necessary information, and sometimes do not present it in an adequate way and don't give it proper importance. As our research reveals the existence of gaps in textbooks, our conclusions can help to improve them and, therefore, the quality of science education. <![CDATA[Qué visiones de CTS tienen los docentes de 5º y 9º grado de Colombia? Y ¿cuál es su relación con los estándares de ciencias del Ministerio de Educación Nacional?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El siguiente artículo busca dar información sobre las visiones de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) que tienen los docentes de 5º y 9º grado del país, a partir de una encuesta que aplicó el Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES)2 a una muestra de instituciones. Asimismo se procura establecer la relación entre los resultados obtenidos con la propuesta que el Ministerio de Educación Nacional (MEN) establece de CTS en los estándares básicos en competencia en Ciencias Naturales.<hr/>The following article seeks to provide information about Colombian teachers' views of Science, Technology and Society (STS). To this end a questionnaire, as a survey, was applied by the Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES) to fifth and ninth grade teachers, from a sample of schools. It also establishes the relationship between the National Educational Ministry proposal of STS in the National Standards of Science and the obtained results. <![CDATA[STS education in Brazilian regional curriculum documents: the case of physics curriculum guidelines of the state of Paraná]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Acreditando que a consolidação do movimento que prioriza as relações entre ciência, tecnologia e sociedade (CTS) na educação científica perpassa as decisões curriculares, buscamos compreender como esta vertente se insere nas Diretrizes Curriculares de física do Estado do Paraná (DCE/PR). Após caracterizarmos Educação com enfoque CTS, a partir de Ziman, Aikenhead e Yager, utilizamos a metodologia da Análise Textual Discursiva para estabelecer categorias de análise. A constituição dos dados se deu a partir da análise documental das DCE/PR de Física e de entrevistas com autores. Deste processo, emergiram as seguintes categorias de análise: aplicação da ciência, interdisciplinaridade, enfoques histórico, filosófico e sociológico, problematização, contextualização, tomada de decisões, currículo orientado no aluno, e cidadania. Os resultados apontam que, mesmo não tendo sido elaboradas com o propósito de favorecer a Educação com enfoque CTS, as DCE/PR de Física contemplam elementos que remetem às dimensões supracitadas.<hr/>Believing that the improvement of the Science, Technology and Society (STS) movement in scientific education involves curriculum decisions, we dedicate this research to understanding how these relations were considered in the Physics curriculum guidelines of the state of Paraná (Portuguese acronym: DCE/PR). After characterizing STS Education from Ziman, Aikenhead and Yager, we used Discursive Textual Analysis, in order to establish some analysis categories. The data sources where composed of the documental analysis of the state of Paraná Physics curriculum and of some interviews with text authors. From this process, the following categories emerged: approaches through application of science, interdisciplinary, historical, philosophical and sociological approaches, problem solving approaches, contextualization, decision making, and student oriented curriculum and citizenship. As results we show that, despite of STS Education not being considered as a possible approach, the document presents some elements that could be associated with it. <![CDATA[Contact with nature: effects of field trips on pro-environmental knowledge, intentions and attitudes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es The effects of direct contact with nature on pro-environmental attitudes, values and knowledge were assessed by taking college students on field trips at Parque Estadual Turístico do Alto Ribeira (PETAR), and applying a system of directed activities developed throughout 16 years. The changes in knowledge, values and attitudes were evaluated in these students (experimental groups) and other students who were not exposed to the field trips (control groups) through questionnaires which were applied before (pre-tests) and after the trip (post-tests). Meaningful differences were verified between the control and the experimental groups, as well as discrepancies between the pre- and post-tests applied to the experimental groups - a clear indication that the direct contact with nature affected the positioning of the students towards environmental matters. These outcomes reinforce the idea of the importance of contact with nature as a way of implementing pro-environmental behaviors.<hr/>Os efeitos do contato direto com a natureza nos conhecimentos, nas intenções e atitudes pró-ambientais foram avaliados durante viagens com estudantes universitários ao Parque Estadual Turístico do Alto Ribeira (PETAR), onde foram realizadas atividades dirigidas desenvolvidas ao longo de 16 anos. As mudanças nos conhecimentos, valores e atitudes foram avaliadas nesses alunos (grupos experimentais) e em outros, que não participaram das viagens (grupos- controle), por meio de questionários que foram aplicados antes (pré-testes) e depois da viagem (pós-testes). Diferenças significativas foram verificadas entre os grupos-controle e experimentais, bem como discrepâncias entre os pré e pós-testes aplicados aos grupos experimentais - uma clara indicação de que o contato direto com a natureza afetou o posicionamento dos alunos em relação às questões ambientais. Estes resultados reforçam a ideia da importância do contato com a natureza como forma de implementar comportamentos pró-ambientais. <![CDATA[The Braille system and Maths teaching for blind people]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ao levar em consideração a inclusão de pessoas com deficiência visual no ensino regular, este artigo tem como objetivo centrar-se na perspectiva de referenciar o sistema Braille como um dos recursos de aprendizagem de Matemática para alunos cegos. Caracteriza-se como uma pesquisa exploratória com ênfase bibliográfica, bem como em experiências vivenciadas pela pesquisadora em um Centro de Atendimento Especializado a Pessoas com Deficiência Visual. Foi possível constatar que o sistema Braille se apresenta como um dos recursos disponíveis para o ensino da Matemática, no entanto, ainda são necessárias outras adaptações de materiais que possibilitem, ao aluno cego, o acesso às várias formas de representação dos conteúdos matemáticos.<hr/>By considering the inclusion of people with visual impairment in regular education, this paper aims to take the perspective of referencing the Braille system as one of the Maths learning resources for blind students. It is characterized as exploratory research with a bibliographic emphasis, as well as describing the experiences of the researcher in a Specialized Treatment Center to People with Visual Impairment. It was possible to verify that the Braille system is presented as one of the available resources for Maths teaching, however, further adaptations in the material are still needed, to enable the blind student to access the several forms of representation in maths. <![CDATA[When are teachers who teach mathematics in research activities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de investigação de cunho participante e longitudinal envolvendo licenciandos e professores que ensinam matemática na Educação Básica, tem-se como objetivo, neste artigo, apresentar alguns conhecimentos sobre o ensino de matemática que estão sendo explicitados nas pesquisas dos professores produzidas nos âmbitos do Mestrado (Profissional e Acadêmico) e do Observatório da Educação, as quais se fundamentam na perspectiva da Atividade Orientadora de Ensino (AOE). São consideradas sistemáticas e intencionais , conforme apontam os estudos de Cochran-Smith e Lytle, uma vez que consideram a dinâmica fluente das aulas de matemática, bem como, as particularidades e singularidades das salas de aula. São intencionais porque os professores, estudam, planejam ações e elaboram produtos educacionais que pretendem intervir, positivamente, nos processos de ensino e de aprendizagem de suas turmas. São sistemáticas porque sistematizam, de forma acadêmica, as intervenções que ocorrem nas aulas de matemática.<hr/>This research is from research participant perspective and is longitudinal in nature involving undergraduates and teachers who teach mathematics in basic education. They have some knowledge about the teaching of mathematics that are being explained in surveys of teachers that are produced in areas of the Master (Professional and Academic) and Education Observatory. The completed surveys mostly are based on the theme of Guiding Activity of Teaching. The teacher is considered systematic and intentional, as Cochran-Smith e Lytle indicate, since they consider the dynamics of fluent math classes, as well as the particularities and peculiarities of the classrooms. Teachers are intentional, study, plan actions and prepare educational products that aim to positively intervene in the processes of teaching and learning in their classes. They are systematic and so academic interventions that occur in mathematics lessons are systematized. <![CDATA[Curriculum policies in the area of the nature science and mathematics: relations between teacher narrative and curricular discourse in the high school curriculum of São Paulo state (2008-2011)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho integra um projeto que investiga relações entre processos identitários docentes, reformas curriculares em nível de Ensino Médio e a noção de disciplina escolar. Focaliza, prioritariamente, a experiência curricular ocorrida no âmbito da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, com base nas políticas desenvolvidas desde 2008. Metodologicamente, a pesquisa se estruturou em dois momentos: (1) análise dos discursos presentes nos documentos curriculares da Proposta Curricular da SEE/SP acerca das identidades docentes; (2) realização e análise de entrevistas com cinco professores experientes da área das Ciências da Natureza e Matemática atuantes em escolas públicas paulistas. Como princípio teórico-metodológico, operou-se com os conceitos de narrativa e de mônadas. Da análise do material empírico, foi possível concluir que as identidades docentes expressas nos documentos curriculares são fragmentadas e contraditórias. Em relação às narrativas, foram percebidos usos e consumos ativos que rompem com a perspectiva de implementações acríticas.<hr/>This work is part of a project that investigates the relations among identity processes for teachers, curriculum reforms at high school and the notion of school discipline. It focuses primarily on the curricular experience that occurs within the Education Department of the State of São Paulo, from the policies pursued since 2008. Methodologically, the research is structured in two phases: (1) Analysis of the discourses present in the curriculum documents Curriculum Proposal of ESS / SP about teacher identities (2) Achievement and analysis of interviews with five experienced teachers in the area of Natural Sciences and Mathematics who work at public schools. As a theoretical-methodological principle, it was designed using the concepts of narrative and monads. From the analysis of empirical data, it was possible to conclude that teacher identities expressed in curriculum documents are fragmentary and contradictory. About the narratives - assets, uses and consumption were perceived that fracture the prospect of uncritical implementation. <![CDATA[Coherencia curricular y oportunidades para aprender Ciencias]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se determinó la coherencia curricular entre oportunidades de aprendizaje y habilidades científicas ofrecidas por un texto escolar chileno y por las actividades de aula en 5º grado asociadas al contenido "Fuerza". Se realizó un análisis discursivo de la unidad didáctica del texto y de las actividades con el fin de construir matrices de contenido para tópicos y habilidades; la medición de coherencia curricular se realizó a través del índice de Porter para la coherencia. Los resultados muestran que el texto escolar promueve más observación (24.2%) y menos ordenamiento de la información (0.95%). En las clases, predominó repetición de contenidos de manera oral y escrita (66.8%) y menos análisis de hipótesis (1.6%). El índice de Porter entre el texto y el aula fue 0.360, entre el texto y el marco curricular fue 0.267. Se concluye que el texto y las clases ofrecen leves oportunidades para el desarrollo de las habilidades científicas.<hr/>We obtain curriculum coherence between opportunities to learn scientific skills offered in a Chilean textbook and those offered in the classroom about the concept of force in a fifth grade classroom. We performed a discourse analysis of the lesson unit and the classroom activities to obtain content matrices for the concepts involved and the scientific skills promoted. To measure the curricular coherence we used the Porter index. Our results show that the textbook greatly promotes observation (24.2%), whereas data management is the least promoted (0.95%). In the classroom, content presentation predominates (66.8%), whereas hypothesis analysis is the less favored (1.6%). The Porter index obtained between the textbook and the classroom activities was 0.360, whereas between the textbook and the national curricula was 0.267. Our results show that both the textbook and the classroom activities offer low opportunities to develop scientific skills to the students. <![CDATA[El paradigma de la complejidad en discursos sobre formación docente en ciencias]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo analiza un corpus de discursos contemporáneos sobre formación de profesores en Ciencias, principalmente de procedencia argentina, que refieren a la incorporación de planteamientos del Paradigma de la Complejidad como criterio para innovar contenidos y métodos en los Profesorados. El análisis arrojó que en los documentos, tanto los diagnósticos sobre el estado de los conocimientos de la formación como las transformaciones que promueven, omiten la situacionalidad de las instituciones formadoras y las lógicas epistemológicas que históricamente han conformado sus currículos. Esto lleva a concluir que, contrariamente a la retórica y objetivos que persiguen, los documentos reeditan aspectos de una epistemología clásica. A partir de allí avanzamos hacia una noción de formación docente que enfatiza su carácter de espacio de producción de conocimientos en vez de concebirla como mera instancia reproductora de los discursos del campo científico-académico. Para ello recuperamos el concepto de dispositivo pedagógico de Basil Bernstein.<hr/>This work analyzes a corpus of contemporary discourses on science teachers' formation and refers to the incorporation of the Paradigm of Complexity as criterion to introduce new contents and methods into Professorships. The results of the analysis show that in the documents, the diagnoses on state-of-the-art knowledge as well as the promoted transformations, omit the institutional context and the epistemological logic that historically have shaped its curricula. Thus it leads to concluding that, contrary to the rhetoric and aims that the documents aspire to, they re-edit aspects of a classic epistemology. We suggest the emphasizing of teacher formation as a space for the production of knowledge instead of conceiving it as mere reproduction of academic scientific discourses. For it we use Basil Bernstein's concept of pedagogic device. <![CDATA[La argumentación científica escolar: contribución a la comprensión de un modelo complejo de salud y enfermedad]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo aborda la relación existente entre el aprendizaje de la argumentación científica escolar y la adquisición de un modelo complejo en torno a la salud y la enfermedad, más específicamente para la explicación de la emergencia o reemergencia de las enfermedades. Se asume que la argumentación científica escolar es un procedimiento cognitivo lingüístico que da lugar a la producción de un texto que explica, en el que pueden reconocerse cuatro componentes: pragmática, retórica, teórica y lógica. Se realizó un análisis histórico-epistemológico del concepto de salud y se tomó posición por un modelo complejo, que hemos denominado multicausal y multirreferencial. Se diseñó una unidad didáctica para la enseñanza de ambos contenidos con énfasis en procesos metacognitivos y autorregulatorios puestos en marcha pr medio de bases de orientación, e instancias de autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación. El estudio realizado se alinea en un modelo de explicación ilocutivo.<hr/>This paper explores the existing relationship between the learning of school scientific argumentation and the acquisition of a complex model of health and diseases, more specifically to explain the emerging and re- emerging of diseasess. It is assumed that school scientific argumentation is a linguistic-cognitive procedure that gives rise to the production of a text that explains a topic in which four key domains can be recognised: pragmatics, rethoric, theory and logics. A historic-epistemological analysis of the concept of health was carried out and position was taken in favour of a complex model that we have defined as multicausal and multireferential. For both contents a didactic model unit has been designed, laying emphasis on the metacognitive and self-regulatory processes set into motion through the basis of orientation and instances of self-evaluation, co- evaluation and hetero-evaluation. The study is brought into line with a model of illocutionary explanation. <![CDATA[Evaluation of learning objects on the digestive system based on the principles of Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa se propõe a avaliar objetos de aprendizagem (OAs) digitais relacionados à temática "sistema digestório" a partir de alguns princípios da Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia (TCAM). Para a análise, selecionaram-se OAs de fácil acesso, livres de custos ao usuário final, apresentados em língua portuguesa e adequados a alunos do Ensino Médio. Observou-se que a maioria dos modelos instrucionais não levou em consideração os princípios dessa teoria na sua construção e produção. Os resultados obtidos neste estudo indicam que, em relação ao conteúdo "sistema digestório", existe a necessidade de que o planejamento e a construção de OAs sejam orientados por princípios que visem tornar o uso dos recursos multimídia mais eficientes, do ponto de vista cognitivo.<hr/>This research aims to assess Learning Objects (OA) digitally related to the theme "digestive system" based on some principles of Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) Mayer (2005). OA was selected for its easy access, zero cost for the end user, presentation in Portuguese language and appropriateness for middle level students. It was observed that most of these instructional models did not give much emphasis to the principles of this theory in their construction and production. The results of this study indicate that, in relation to the "digestive system" content, there is a need for the planning and construction of OA to be guided by principles and criteria aiming to make the use of multimedia resources more efficient, and able to make the necessary adjustments and corrections so they can meet the principles of CTML satisfactorily. <![CDATA[Mediators in the co-construction of scientific knowledge in modelling-based activities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000400016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste trabalho, analisamos como diferentes mediadores podem favorecer a construção de conhecimento pelos estudantes, por meio do processo de coconstrução, durante a realização de atividades de modelagem. Mediadores são entendidos aqui como qualquer entidade que possa auxiliar na construção do conhecimento, fomentando ou facilitando o processo de ensino-aprendizagem. Os dados foram coletados durante a aplicação de atividades de modelagem para o ensino de solubilidade a alunos de 15-16 anos. Para a análise, destacamos os mediadores mais relevantes (ações do professor e dos alunos, modelos, argumentos e gestos) em termos de influência na construção do conhecimento dos estudantes nesse contexto. A análise do papel de cada um deles pode dar suporte às relevantes discussões em contextos de formação de professores.<hr/>In this paper, we analyse how different mediators may promote students' construction of knowledge through the process of co-construction, during the course of modelling activities. Here, mediators are understood as any entity that can assist in knowledge construction, promoting or facilitating the processes of teaching and learning. Data were collected in model-based teaching of the topic of solubility in a class of 15-16 year-old students. For the analysis, we focused on the most relevant mediators (the teacher's and the students' actions, models, arguments, and gestures) in terms of their influence on the students' knowledge construction in this context. The analysis of the role of each of them may support relevant discussions in teacher training contexts.