Scielo RSS <![CDATA[Ciência & Educação (Bauru)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-731320160004&lang=pt vol. 22 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[A polêmica instituída entre ensino de evolução e criacionismo: dimensões do público e do privado no avanço do neoconservadorismo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400831&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Fatores influenciadores dos resultados de matemática de estudantes portugueses e brasileiros no PISA: revisão integrativa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400837&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A presente revisão integrativa tem como objetivo conhecer os principais fatores influenciadores dos resultados de estudantes portugueses e brasileiros nas edições do PISA, de 2000 a 2012, de acordo com a literatura publicada. Identificaram-se cinco fatores e dez subfatores. Os fatores mais determinantes nos estudos considerados são o sistema educativo, o contexto socioeconômico dos estudantes e as características das escolas. Esta revisão integrativa evidencia que há uma multiplicidade de fatores que afetam o desempenho de estudantes no PISA, tanto em Portugal como no Brasil. Ressalta também a lacuna significativa de estudos na literatura, havendo fatores que são pouco ou mesmo nada estudados em ambos os países. Existe, assim, uma necessidade de maior investimento em investigação na área, aproveitando o manancial de dados gerados pelo PISA.<hr/>Abstract: The present integrative review has the goal of knowing the main factors influencing the results of Portuguese and Brazilian students in the editions of PISA, from 2000 to 2012, according to the published literature. Five factors and ten sub-factors have been identified. The more determinant factors in the considered studies were the educational system, the socioeconomic context of the students and the characteristics of schools. This integrative review gives evidence of the multiplicity of factors that affect the performance of students in PISA, in Portugal as in Brazil. There also exists a significant gap in studies in the literature, as there are factors that are scarcely or not at all analysed in both countries. There is in consequence a need of a bigger investment in research in this area, taking advantage of the huge set of data generated by PISA. <![CDATA[Memória, cognição e afetividade: um estudo acerca de processos de retomada em aulas de Física do Ensino Médio]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400855&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Várias pesquisas apontam que estudantes costumam ter dificuldades para retomar conhecimentos com os quais tiveram contato previamente. Neste trabalho, apresentamos elementos que nos permitiram compreender as retomadas de conhecimentos e de situações vivenciadas pelos estudantes em aulas de Física de momentos anteriores de sua escolarização. A perspectiva sócio-histórico-cultural foi a fundamentação teórica utilizada, em especial, os conceitos de cognição, afetividade e memória mediada. Os registros foram coletados em aulas de Física do Ensino Médio. Como resultado, construímos duas categorias: memória científico-afetiva e memória afetivo-vivencial. A primeira se refere ao que foi retomado pelos alunos e que guarda estreita relação com o conhecimento científico escolar e/ou é influenciado por ele. Já a memória afetivo-vivencial diz respeito ao que foi retomado e que não tem relação explícita com o conhecimento científico escolar. Consideramos que nossas categorias podem auxiliar na compreensão dos processos de aprendizagem de Física ao longo do tempo.<hr/>Abstract: Several researches point out that students often have difficulty recalling knowledge they have already had contact with in school. In this paper, we present elements that have allowed us to comprehend recall of knowledge and situations experienced by students from previous Physics classes. Sociocultural perspective was the theoretical framework used, especially the concepts of cognition, affectivity and mediated memory. The records were collected during High School Physics classes, in Brazil. As a result, we have elaborated two categories: scientific-affective memory and affective-living memory. The former corresponds to what has been recalled and has a close relationship to scientific knowledge and/or is influenced by it. The latter refers to what has been recalled and has no explicit relationship to scientific knowledge. We consider that our categories may help the understanding of processes of learning Physics over time. <![CDATA[Ensino religioso nas escolas estaduais do Rio de Janeiro: implicações para o ensino de ciências/biologia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400875&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este trabalho examina implicações e desafios ao ensino de Ciências e Biologia emergentes da implantação de lei obrigando o ensino religioso na forma confessional no estado do Rio de Janeiro. Utilizamos como fonte cartas dos leitores de O Globo, além de outros pronunciamentos da mídia e textos acadêmicos. A polêmica do ensino religioso nas escolas públicas brasileiras aparece associada a novos elementos, incluindo pela primeira vez discussões ligadas não apenas a cidadania e liberdade religiosa, mas também ao confronto entre os pontos de vista criacionista e evolucionista, relativamente novo no Brasil, com enorme potencial de crescimento. Este cenário resulta da formação de novas alianças entre grupos religiosos disputando o espaço público com defensores da laicidade. Diante disso, reforçamos a importância das atividades de divulgação científica e de demarcação da natureza da Ciência, sendo especialmente importantes nesse sentido as contribuições da Filosofia e História da Ciência.<hr/>Abstract: This work aims to investigate the implications and challenges to Science and Biology teaching that arose from the implementation of a State law in Rio de Janeiro, Brazil, which made confessional religious teaching mandatory in public schools. As a source, we have employed the readers' letters section in the newspaper O Globo, supplemented by other media statements and academic works. The controversy of religious teaching in Brazilian public schools shows to be associated with new elements, including disputes related not only to citizenship and religious freedom, but also to the debate between creationist and evolutionist views, a relatively new confrontation in Brazil with a huge growth potential. This setting comes from new alliances between religious groups disputing in the public space against defenders of secularity. On face of it, we reinforce the importance of promoting scientific dissemination and the philosophical demarcation of Science in the classroom, with the special contributions of Philosophy and History. <![CDATA[Argumentative and technological dimensions in science teacher training]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400895&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente artículo analiza las nociones de argumentación de docentes de ciencias y estudiantes de escuela secundaria y profundiza dicho análisis a través de la caracterización de la potencialidad argumentativa de tres recursos tecnológicos utilizados en el marco de la formación inicial y continua de profesores de ciencias. Los recursos estudiados son los siguientes: foros de debate, mapas de argumentos (Debategraph) y WISE (Web-based Inquiry Science Environment). En lo que respecta a las ideas sobre argumentación de profesores y estudiantes, los resultados muestran una diversidad de posturas, expectativas y habilidades. En lo que se refiere a los recursos tecnológicos, puede decirse que los tres recursos combinan dos aspectos clave para el aprendizaje de las ciencias: la argumentación y la colaboración. En función de los resultados obtenidos, se proponen sugerencias para la incorporación de la dimensión argumentativa y tecnológica en la formación de docentes de ciencias.<hr/>Abstract: We discuss in this paper the notions of argumentation held by science teachers and high school students. The analysis is taken to a deeper level through the characterization of three technological resources that are employed in the context of initial and continuous training of science teachers. The resources studied are: discussion forums, maps of arguments (Debategraph) and WISE (Web-based Inquiry Science Environment). With regard to the ideas on argumentation of teachers and students, the results show a variety of positions, expectations and skills. When it comes to technology resources, one can say that the three resources combine two key aspects in science learning: argumentation and collaboration. Based on the results obtained, suggestions for incorporating argumentative and technological dimensions in science teacher training are proposed. <![CDATA[The Pasteur-Pouchet controversy about spontaneous generation: a resource for initial teacher training on the nature of science from a reflective approach]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400913&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Se presenta la controversia entre Pasteur y Pouchet sobre la generación espontánea como un relato de la Historia de la Ciencia interesante para abordar en las clases de ciencias algunas cuestiones de Naturaleza de la Ciencia (NDC), desde un enfoque explícito y reflexivo. La propuesta se dirige a la formación de Estudiantes de Profesorado de Educación Secundaria (EPES) en NDC y su didáctica. Se presta atención tanto a los aspectos epistémicos como a los no-epistémicos en el texto de la controversia y en las cuestiones que se plantean. Asimismo, se proponen algunas recomendaciones metodológicas para su implementación y evaluación en el aula, que se concreta en: (1) lectura de la controversia y respuesta en equipo a unas cuestiones sobre NDC; (2) discusión en clase de las primeras respuestas; y (3) revisión de las respuestas iniciales a partir de la discusión en clase.<hr/>Abstract: The Pasteur-Pouchet controversy about spontaneous generation is presented as an interesting story from the History of Science to learn about the Nature of Science (NOS). The aim is to use this controversy for addressing some NOS issues in science education from an explicit and reflective approach. The didactic proposal is focused on the pre-service Secondary Education science teachers training in NOS and its teaching. Attention is given to both epistemic and non-epistemic aspects in the text of the controversy and the NOS questions asked. In addition, finally some methodological recommendations for implementing and assessing the didactic proposal in science classroom are offered. This involves the following: (1) in small groups, the students read the controversy and respond to some questions on NOS; (2) they present their responses to the whole class; and (3) they revise their initial responses in light of the whole-class discussion. <![CDATA[Percepções de um grupo de licenciandos em Ciências Biológicas acerca da observação e do registro da observação na investigação científica a partir de uma sequência didática]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400935&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A observação e o registro científicos são habilidades e procedimentos centrais para compreender a Ciência. Entretanto, há carência de materiais para seu ensino no currículo de licenciandos em Ciências Biológicas no Brasil. Esta pesquisa descreve as percepções de um grupo de graduandos de uma Licenciatura em Ciências Biológicas sobre a observação e o registro científicos ao longo do desenvolvimento de uma unidade didática. Dados qualitativos foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, questionários, fotografias, artefatos da produção discente, áudio e videotapes de atividades em sala de aula. Constatou-se o refinamento das percepções dos estudantes acerca dessas habilidades, caracterizando-as como subjetivas, detalhadas, influenciadas pelos conhecimentos prévios e técnicos do observador assim como por instrumentos. Essas características vão ao encontro dos trabalhos de epistemólogos que definem as observações e os registros como dependentes da formação teórica e prática do cientista que interpreta os fenômenos com base em teorias vigentes.<hr/>Abstract: Scientific observation and observation records are central science process skills to the understanding in science. Nevertheless, there is a lack of curriculum materials developed to teach these skills to science teachers in training at the undergraduate level in Brazil. This study reports the perceptions of a group of preservice biology teachers regarding the scientific processes of observation and observational recording during a teaching unit. The study's authors collected qualitative data through semi-structured student interviews, questionnaires, photographs, assignments, and videotaping/audiotaping of class activities. The study's findings show that students refined their perceptions of observation and recording processes during the teaching unit, labeling them as subjective, detailed, influenced by the observer's previous knowledge, and by instruments. These characteristics corroborate an epistemological perspective in that observation and observational records are defined as dependent on the theoretical background and practical training of a scientist who also interprets phenomena according to a historically situated theory. <![CDATA[A construção dos dados de argumentos em uma Sequência Didática Investigativa em Ecologia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400951&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este trabalho parte da análise das interações discursivas e da argumentação e sua relação com o ensino de ciências. O objetivo é analisar quais os aspectos epistêmicos na construção dos dados de argumentos a partir de dados fornecidos pelo material didático. Utilizamos o modelo de Toulmin para identificarmos o argumento em uma Sequência Didática Investigativa em Ecologia, que aplicamos com professores em um curso de curta duração. Aplicamos dois sistemas de categorias nos episódios - as Práticas Epistêmicas e os Movimentos Epistêmicos - para analisarmos os aspectos epistêmicos desse processo. Os resultados indicam que há diferenciação dos aspectos epistêmicos de episódios que apresentam dados fornecidos com suportes teóricos mais simples daqueles mais complexos. Assim, dados fornecidos gerais demandam menor quantidade de Movimentos Epistêmicos e de Práticas Epistêmicas. Já os dados fornecidos específicos requerem do formador uma maior diversidade de Movimentos Epistêmicos e Práticas Epistêmicas, pelos professores.<hr/>Abstract: This work is part of the analysis of discursive interactions and arguments and their relationship with the teaching of the sciences. The goal is to analyze the epistemic aspects in the construction of the arguments about data from the didactic material. We used the model of Toulmin to identify the arguments in an Investigative Didactic Sequence in Investigative Ecology that we apply to teachers on a short course. We applied two systems of categories in the episodes - epistemic practices and epistemic moves - to analyze the epistemic aspects of this process. The results indicate that there is a differentiation of epistemic aspects of episodes. Data provided with theoretical supports are simpler. Thus, data provided generally demands a lower quantity of epistemic moves and of epistemic practices. Specific data provided by the trainer requires a greater diversity of epistemic moves and epistemic practices by teachers. <![CDATA[Histórias de vida e compreensão empática: uma pesquisa qualitativa sobre a estimulação da competência narrativa em estudantes de saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400975&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva compreender os efeitos da atividade de escuta, na formação de profissionais em saúde. Consiste em estudo qualitativo, com análise de entrevistas semiestruturadas, aplicadas a dezoito estudantes da Universidade Federal de São Paulo, campus Baixada Santista, de Educação Física, Fisioterapia, Nutrição, Psicologia, Serviço Social e Terapia Ocupacional. Resultados apontam que a escuta sensível afetou os estudantes qualitativamente em relação à subjetividade e à prática profissional futura. Houve, também, valorização da oferta de atendimento humanizado, além da quebra de preconceitos e paradigmas; criação de vínculo terapêutico; superação de diferenças e compreensão de si, a partir da história de vida do outro.<hr/>Abstract: This article aims to understand the effects of listening in the training of health professionals. It is a qualitative study, analyzing semi-structured interviews applied to eighteen students of the Federal University of São Paulo, campus Baixada Santista, registered in Physical Education, Physiotherapy, Nutrition, Psychology, Social Work and Occupational Therapy programs. Results show that sensitive listening has affected students in a qualitative way in relation to subjectivity and future professional practice. There was appreciation of the provision of humanized care, breaking down prejudices and paradigms; creating therapeutic bonding; overcoming differences and understanding self from the life story of the other. <![CDATA[Perceptions of teachers and directors about the factors that promote or constrain environmental education in schools of Metropolitan Area of Buenos Aires, Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000400993&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El trabajo aborda las percepciones de docentes y directores de escuelas acerca delos factores que promueven u obstaculizan una educación ambiental compleja, generadora de conocimientos, con dispositivos participativos y orientados a la equidad en instituciones educativas del Área Metropolitana de Buenos Aires (Argentina). Como resultado se observaron experiencias heterogéneas y voluntad de instalar nuevas prácticas, pero con factores que limitan el cambio: pautas culturales arraigadas; deficiencias en la capacitación docente, en cuanto a las políticas públicas; poca claridad en las definiciones sobre los objetivos de la educación ambiental, su abordaje curricular y los dispositivos pedagógicos. Prevalecen enfoques fragmentados, naturalistas y la ausencia de una visión crítica. A nivel institucional, se discute la pertinencia de implementar prácticas sustentables en el aula. Las propias percepciones también operan como obstáculos. Todo esto dificulta la adopción de nuevas acciones de educación ambiental con el ímpetu necesario para sostenerlas en el tiempo.<hr/>Abstract: The paper examines the perceptions of teachers and directors regarding the factors that promote or constrain complex environmental education, which generates knowledge, with participatory devices and oriented to equity in educational institutions in Metropolitan Area of Buenos Aires (Argentina). As result, we detected heterogeneous experiences and willingness to set new practices up. But there are factors limiting the change: deep-rooted cultural customs; shortcomings in terms of teacher training; in public policies a lack of clarity about environmental education objectives, curricular approach and pedagogical devices. Fragmented and naturalists approaches, and lack of a critical perspective prevail. At the institutional level, the relevance of implementing sustainable practices in classroom is discussed. Perceptions also operate as obstacles. All this hinders the adoption of new environmental education actions and the momentum needed to sustain them over time. <![CDATA[Representações sociais de professores da Educação Infantil sobre o desenvolvimento da prática pedagógica em meio ambiente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo apresenta dados de uma pesquisa desenvolvida no Curso de Doutorado em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Nosso objetivo foi identificar as representações sociais de professores da Educação Infantil acerca da prática pedagógica em Ciências. Utilizamos como referencial teórico-metodológico as Representações Sociais. Os sistemas de referência encontrados nos permitem aferir que a prática pedagógica em Ciências deve ocorrer por meio do trabalho com os seguintes temas: meio ambiente, higiene e alimentação. Neste trabalho, apresentamos as análises tecidas sobre a prática pedagógica em meio ambiente. Apreendemos das falas das professoras que, muitas vezes, elas possuem a representação de que desenvolvem práticas pedagógicas significativas sobre essa temática, mas elas se restringem às salas de aula, às datas comemorativas, ao ensino de símbolos e classificações, às confecções de materiais de sucata e às atividades fotocopiadas, isto é, atividades isoladas e pontuais pouco relevantes para a formação das crianças.<hr/>Abstract: This article presents data from a survey conducted in the Doctorate Program in Education of Universidade Federal de Uberlândia. Our objective in this research was to identify the social representations of infant teachers of the pedagogical practice in Science. The theoretical-methodological framework utilized was the Social Representations. The reference systems of this study allow us to infer that in the representations of the subjects the pedagogical practice of Science in Childhood Education must occur through the work with the following topics: environment, hygiene and feeding. We chose to present in the work the analysis about the pedagogical practice in environment. We apprehend from the testimonies of the teachers that they often have representation of developing significant pedagogical practices on this topic, but they are restricted to classrooms, commemorative days, education symbols and ratings, use of scrap materials and photocopied activities, i.e., isolated and specific activities of limited relevance to the formation of children. <![CDATA[Percepção ambiental sobre as mudanças climáticas globais numa praça pública na cidade do Rio de Janeiro (RJ, Brasil)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O entendimento do público sobre a problemática das Mudanças Climáticas Globais (MCGs) é pouco conhecido no Brasil. O entendimento obtido nessa pesquisa foi pela Percepção Ambiental Pública (PAP) de visitantes ao evento "Desapegue-se" ocorrido na Praça Edmundo Rego na cidade do Rio de Janeiro. Um questionário foi aplicado aleatoriamente para o estudo dos conceitos-chaves: a) Meio Ambiente (MA); b) Ambiente Marinho (AM); c) Educação Ambiental (EA); d) Mudanças Climáticas Globais (MCGs); e) Aquecimento Global (AG). Os resultados referem-se a dados coletados entre abril e julho de 2014. Foram 82 visitantes, sendo mulheres a maioria (66%), com nível superior (40%) e faixa salarial predominante de 2-5 salários mínimos. A maioria (entre 70 e 80%) percebe adequadamente as MCGs, o AG, o MA e o AM. A EA é percebida apenas como mudança comportamental por 59% do grupo de visitantes. Foi confirmada a hipótese de que esse público teria informação básica conceitual adequada. Cabe às escolas papel preponderante na apresentação e debate das MCGs.<hr/>Abstract: Public understanding about issues of Global Climate Change (GCC) is little known in Brazil. This understanding was analysed by Public Environmental Perception (PAP) of event visitors "Desapegue-se" (Let it Go) in Edmundo Rego Square in the city of Rio de Janeiro, Brazil. A questionnaire was randomly applied to study the key concepts of: a) Environment (E); b) Marine Environment (ME); c) Environmental Education (EE); d) Global Climate Changes (GCC); e) Global Warming (GW). The results cover from April-July 2014. There were 82 visitors: mostly women (66%), with higher education (40%) and prevailing salary range of 2-5 times the minimum wage. The majority (70-80%) accurately responded: GCC, GW, E and ME. EE is only perceived as behavioural change by 59% of the visitors. The hypothesis that the public would have adequate conceptual information was confirmed. It is responsibility for the schools to lead the presentation and discussion of GCC. <![CDATA[A educação ambiental pelas lentes do cinema documentário]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O número de produções cinematográficas destinadas a mostrar o esplendor, a abundância (e também a fúria) da natureza, bem como aquelas que evidenciam seu fim iminente parece, cada vez mais, ganhar visibilidade. Tomando como mote de análise o filme-documentário, nosso objetivo é problematizar as estratégias de linguagem operadas em alguns materiais para falar sobre educação ambiental - seja para ensiná-la, para defendê-la ou para fazer dela alvo de comoção. Metodologicamente, analisamos dois documentários: Uma verdade inconveniente e Lixo extraordinário. Neles, buscamos caracterizar os 'regimes de credibilidade', atentando para as estratégias ali estabelecidas e que, com efeito, contribuem para a construção do verídico. Tais documentários operam por meio de duas lógicas: (1) a de que a degradação ambiental faz-se associada à degradação humana (lógica construída a partir de uma 'gramática do catastrofismo'); (2) a da 'retórica do otimismo sustentável' (pela exibição de experiências ecologicamente sustentáveis).<hr/>Abstract: The number of film productions designed to show the splendor, abundance (and fury) of nature, as well as those that show its imminent demise, seems to be gaining increasing visibility. Taking as an analysis theme the documentary-film, our intention was to discuss language strategies operating in some materials about environmental education - to teach it, defend it or target it as a dilemma. We analyzed methodologically two documentaries: An inconvenient truth and Waste Land. We sought to characterize the 'credibility schemes', paying attention to the strategies established by them and that, indeed, contribute to the construction of the truth. These documentaries operate through two logics: (1) environmental degradation is associated with human degradation (a logic built from a 'grammar of catastrophism'); (2) the 'rhetoric of sustainable optimism' (by the display of ecologically sustainable experiences). <![CDATA[Objetivos gerais de um programa de desenvolvimento profissional docente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O trabalho analisa um programa de desenvolvimento profissional docente sob o enfoque da atuação do formador. Investigamos como este desenvolveu três objetivos que, em um diálogo entre dados e literatura, consideramos como transversais para a formação continuada docente: a reflexão sobre a prática, o desenvolvimento da autonomia e a compreensão de uma concepção de ensino. A análise traz trechos dos diálogos no programa de formação em que tais saberes estão sendo trabalhados, de modo a produzir resultados acerca do modus operandi do formador, focalizando suas atitudes, sua sequência de ações e as ênfases que atribui ao processo formativo. Em nossos resultados, caracterizamos habilidades que foram favoráveis para o desenvolvimento dos objetivos da formação e saberes que permitiram o estabelecimento de uma interação produtiva. Dentre as conclusões, apontamos como fundamental o profundo respeito aos participantes do programa de formação, assumindo como pressupostos a competência, o compromisso e a ética daqueles profissionais.<hr/>Abstract The paper analyses a teacher professional development program focusing the teachers' educator performance. We've investigated how the educator developed three objectives that were transversal in teachers' education: the reflection about practice, the development of autonomy and the comprehension of a teaching-learning conception. The analysis includes extracts of dialogues in the program, in which such knowledge is being worked, so as to produce results that account for the modus operandi of the educator, identifying his attitudes, his sequence of actions and the emphases he attributes in the educative process. In our results, we characterized the abilities that were favorable to the development of the education objectives and knowledge that allowed the establishment of a productive interaction. Amongst our conclusions, we emphasize the profound respect towards the professionals who participated in the program, by taking as premises the competence, commitment and ethics of those professionals. <![CDATA[Desenvolvimento profissional do professor provocando a agência e a insubordinação criativa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The goal of this paper is to discuss the acts of creative insubordination of four mathematics teachers revealed in their narratives. The four teachers shared a common experience; they participated in a course entitled Teaching Mathematics in the Early Grades, which contributed to their professional development. Through the narratives, we identify how the course provoked teachers' agency and their acts of creative insubordination. The collaborative nature of the course, along with the reflection on practice, the group deliberations about implementing alternative teaching strategies, and the documentation of student learning, provided teachers with the confidence and self-efficacy necessary to defend the multiple dimensions of their practice and their acts of creative insubordination.<hr/>Resumo Este artigo objetiva discutir os atos de insubordinação criativa revelados em narrativas de quatro professoras de matemática participantes de um curso de especialização intitulado Teaching Mathematics in the Early Grades, que contribuiu para o seu desenvolvimento profissional. O curso provocou agência e atos de insubordinação criativa por parte das professoras. A natureza colaborativa do curso, as reflexões e as deliberações sobre estratégias de ensino alternativas e registros de processos da aprendizagem proporcionaram confiança e autoeficácia necessárias para suas práticas e seus atos de insubordinação criativa. <![CDATA[Aprendizagem do professor: uma leitura possível]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este é um trabalho teórico que tem como objetivo revisitar o conceito de aprendizagem do professor à luz dos estudos de Jean Lave e Etienne Wenger. Exploramos o conceito de aprendizagem como uma mudança nos padrões de participação do sujeito em uma determinada prática, além de discutir sobre a prática pedagógica escolar. Concluímos que a aprendizagem do professor pode ser entendida como uma mudança nos padrões de participação na prática pedagógica em que este exerce a tarefa do ensino - aprendizagem na docência - e mudanças nos padrões de participação em outras práticas que podem provocar a mudança na participação na prática pedagógica escolar - aprendizagem para a docência.<hr/>Abstract This is a theoretical work that aims to re-visit the concept of teacher's learning based on Jean Lave's and Etienne Wenger's studies. We explored the concept of learning as a change in the subject's participation patterns in a particular practice, and discuss the school pedagogical practice. We conclude that the teacher's learning can be understood as a change in patterns of participation in pedagogical practice in holding the task of teaching - learning in teaching - and changing patterns of participation in other practices that may lead to change in participation in pedagogical practice school - learning to teaching.