Scielo RSS <![CDATA[Sociologias]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-452220200003&lang=en vol. 22 num. 55 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Fronteiras, fluxos migratórios e produção da “ilegalidade” migrante]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Sociology and borders: the production of migrant illegality in Latin America and the Caribbean.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta edição da revista Sociologias reflete, criticamente, sobre a produção da “ilegalidade migrante” em contextos fronteiriços latino-americanos e caribenhos. Para tal, ela conta com artigos que examinam a produção de ilegalidade através de distintos regimes de fronteira da região. São textos que trazem, através de distintas realidades empíricas analisadas, contribuições conceituais e empíricas para a sociologia pensar como a multiplicação de fronteiras no mundo contemporâneo ganha forma na América Latina e no Caribe. Embora esta seja uma discussão que tem recebido pouca atenção até o momento, a região oferece, como mostra este dossiê, uma importante heterogeneidade de experiências de “ilegalização” da população migrante, ligada às diferentes transformações ocorridas na região. Nessa direção, o dossiê foca, particularmente, em alguns espaços sociais ou áreas fronteiriças de interesse para organizar a proposta: a fronteira sul do México, região estratégica para o governo estadunidense controlar a entrada de centro-americanos em seu território nacional, a qual, atualmente, tem ganhado as manchetes em razão das caravanas de imigrantes; a conflituosa área fronteiriça entre o Haiti e a República Dominicana, onde o estado dominicano, por meio de dispositivos legais, promove a ilegalidade de migrantes; o papel do Equador, enquanto um centro articulador de trabalhadores indocumentados para os Estados Unidos; e, por fim, o processo de criminalização na fronteira norte do Chile, região caracterizada pela alta circulação de migrantes latino-americanos e caribenhos.<hr/>Abstract This issue of Sociologias critically reflects on the production of migrant “illegality" in Latin American and the Caribbean border contexts. It gathers articles that explore the production of illegality through different border regimes in the region. The articles bring, through different empirical studies, conceptual and epistemological contributions to the field of Sociology to think how the multiplication of border controls in the contemporary world takes shape in Latin America and the Caribbean. Although this discussion has received little attention so far, the region offers an important heterogeneity of experiences of “illegalization” of the migrant population, linked to various changes that have occurred in the region. In this direction, this Dossier focuses, in particular, on some relevant social spaces or border areas to organize the proposal: the southern border of Mexico, a strategic region for the US government to control the entry of Central Americans into its national territory and which, currently, makes headlines because of the Central American migrant caravans; the conflicting border area between Haiti and the Dominican Republic, where the Dominican state, through legal provisions, promotes the illegality of migrants; the role of Ecuador, as an articulating center for undocumented workers for the United States; and, finally, the criminalization process in the northern border of Chile, a region characterized by the high circulation of Latin American and Caribbean migrants. <![CDATA[Border regimes and migrant “illegality” in Latin America and the Caribbean]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300040&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo trata do estabelecimento de regimes de controle migratório e da proliferação de fronteiras na América Latina e no Caribe, no marco dos recentes processos contemporâneos de regionalização e internacionalização das políticas migratórias e de externalização das fronteiras. Especificamente, explora as reconfigurações que as políticas e práticas de controle de migração e fronteira têm experimentado durante as duas últimas décadas em contextos socio-históricos específicos. Inspirado nos estudos críticos sobre migração e fronteiras, e embasado em uma perspectiva multissituada e processual, o artigo privilegia alguns conflitos de fronteira que são significativos ou relevantes para compreender mutações que condensam processos mais amplos ou abrangentes nos regimes de controle fronteiriço da América Latina e do Caribe. Primero, o artigo aborda a relação entre o controle de fronteira e a “migração irregular”, procurando analisar o surgimento de “crises” migratórias na região. Segundo, examina alguns componentes do regime de fronteira sul-americano, a partir da identificação de políticas e práticas de controle e contestação em torno do movimento. Finalmente, reconhece alguns aspectos característicos do regime fronteiriço norte-americano e centro-americano, ao mesmo tempo em que problematiza a conformação do México como “fronteira vertical” e o surgimento de novas formas de migração em um contexto de violência generalizada.<hr/>Abstract This article deals with the production of migration control regimes and the proliferation of borders in Latin America and the Caribbean, within the framework of the recent contemporary processes of regionalization and internationalization of migration policies and the externalization of borders. Specifically, it explores the reconfigurations that both migration and border control policies and practices have experienced over the past two decades in specific socio-historical contexts. Inspired by critical studies on migration and borders, and based on a multi-sited and processual perspective, the article focuses on some border conflicts that are relevant to understand mutations that condense broader or more comprehensive processes in the Latin American and Caribbean border control regimes. Firstly, the article addresses the relationship between border control and “irregular migration”, seeking to analyse the emergence of migratory “crises” in the region. Secondly, it unfolds some components of the South American border regime, identifying contested control policies and practices on migrant movements. Finally, it recognizes some characteristic aspects of the North American and Central American border regime, while it problematizes the conformation of Mexico as a “vertical border” and the emergence of new forms of migration in a context of generalized violence. <![CDATA[“Illegal legality” and precariousness: the perspective from southern Mexico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300074&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el último cuarto de siglo, en México, se han incrementado de manera notoria las medidas de control y verificación migratorias, enmarcadas en argumentos relacionados con la soberanía y la seguridad nacional. Las políticas migratorias restrictivas derivadas de este tipo de preocupaciones se han enfocado en la gestión de flujos migratorios, lo que ha tenido distintas consecuencias, no sólo en la producción de irregularidad migratoria sino, además, en los obstáculos que existen para que los migrantes se documenten de una forma segura. En este contexto, en combinación con una infraestructura deficiente y una burocracia ineficiente, los documentos que la Secretaría de Gobernación de México autoriza a muchos migrantes limitan su acceso al trabajo o a la movilidad dentro del país. Igualmente, los programas temporales de regularización migratoria que el gobierno mexicano ha ofrecido no producen más que formas precarias de legalidad que no eliminan la ilegalidad, sino que desdibujan la distinción entre ambas. Quienes no pueden alcanzar un estatus legal a través de los canales oficiales han recurrido a soluciones más “creativas” para estar “legalizados”, lo que llamamos “legalidad ilegal” en este artículo. Enfatizamos que estar en esta situación vuelve a los migrantes más vulnerables. A partir de la revisión de las disposiciones mexicanas relacionadas con la política migratoria y de los relatos de migrantes centroamericanos que están establecidos en México, nos enfocamos en el análisis del límite difuso entre la legalidad y la “ilegalidad” migratoria en México y de sus consecuencias en las condiciones de vida y de trabajo de estas personas migrantes.<hr/>Abstract In the last quarter of a century, in Mexico, immigration control and verification measures have notably increased, framed in arguments related to sovereignty and national security. Restrictive migration policies derived from this type of concerns have focused on the management of migratory flows, which has had different consequences, not only in the production of migratory irregularity but also in the obstacles that exist for migrants to document themselves in a safe way. In this context, in combination with poor infrastructure and inefficient bureaucracy, the documents that the Mexican Ministry of the Interior authorizes many migrants limit their access to work or mobility within the country. Likewise, the temporary immigration regularization programs that the Mexican government has offered do not produce more than precarious forms of legality that do not eliminate illegality, but rather blur the distinction between the two. Those who cannot achieve legal status through official channels have resorted to more "creative" solutions to be "legalized", what we call "illegal legality" in this article. We emphasize that being in this situation makes migrants more vulnerable. Based on the review of Mexican provisions related to immigration policy and the stories of Central American migrants who are established in Mexico, we focus on the analysis of the fuzzy boundary between legality and "illegality" of migration in Mexico and its consequences. in the living and working conditions of these migrants. <![CDATA[Specters of expulsion and the possibilities of life between Haiti and the Dominican Republic]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo abordo duas dimensões da nova situação de deportabilidade que haitianos e dominicanos enfrentaram, na República Dominicana, a partir de 2015. Primeiro, analiso a experiência desses atores e como eles conceberam essa nova situação juntamente com o vocabulário político que mobilizaram. Em seguida, rastreio como o Estado dominicano e suas técnicas e tecnologias de contagem e controle, sobretudo a partir do censo nacional, em 2010, operaram uma espécie de política dúbia, ao não serem claros sobre o que estava sendo concebido e planejado em relação a um grupo específico considerado como “pessoas em trânsito”. Após a decisão 168-13 da Corte Constitucional, conhecida comola sentencia,o governo dominicano aproveitou o momento para encenar um espetáculo ambíguo de exclusão que produziu seletivamente a ilegalidade de pessoas e, ao mesmo tempo, promoveu sua própria imagem, nacional e internacionalmente, como uma das nações mais modernas do Caribe, produzindo não só a cidadania, mas a vida em si. A maneira como pessoas comuns enfrentaram essa nova situação a partir de uma epistemologia política fundada em lutas históricas é o tema principal deste artigo.<hr/>Abstract In this article, I address two dimensions of the new deportability situation that Haitians and Dominicans faced in the Dominican Republic, starting in 2015. First, I analyze the experience of these actors and how they conceived this new situation together with the political vocabulary that they mobilized. Second, screening how the Dominican state and its counting and control technologies and techniques, especially after the national census in 2010, operated a kind of dubious policy by not being clear about what was being conceived and planned in relation to a specific group considered as “people in transit”. Following the decision of the Constitutional Court 168-13, known as la sentencia, the Dominican government took the opportunity to stage an ambiguous show of exclusion that selectively produced the illegality of people and, at the same time, promoted its own image, nationally and internationally, as one of the most modern nations in the Caribbean, producing not only citizenship but life itself. The way people managed to face this new situation through a political epistemology grounded in historical struggles is the main theme of this article. <![CDATA[Illegalized in Ecuador, the country of “universal citizenship”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300138&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En base a un análisis etnográfico multisituado conducido en Ecuador entre 2015 y 2017, este artículo analiza cómo en el marco del mayor progresismo constitucional en materia migratoria, en el país de la “ciudadanía universal”, varios mecanismos legales y sociales fueron adoptados y terminaron confinando a migrantes y refugiados regionales y extracontinentales a encarnar situaciones de ilegalidad, posible deportación y desechabilidad. Se parte de una revisión teórica sobre el régimen de control fronterizo neoliberal global y sobre cómo la producción legal de la ilegalidad migrante es nodal en su funcionamiento, para después analizar por qué inmigrantes caribeños, africanos y de Medio Oriente escogieron a Ecuador como su destino, cuáles fueron los principales reveses e incongruencias en la política migratoria y cómo éstos impactaron en la cotidianeidad de esos inmigrantes hasta multiplicar sus salidas irregularizadas posteriores. El artículo constata que el giro progresista ecuatoriano no estuvo exento de mecanismos análogos al régimen de control fronterizo neoliberal global, hecho que ayuda a comprender el rol que el país andino cumple en la geopolítica de las migraciones contemporáneas: ser un espacio de producción de migrantes ilegalizados o mano de obra barata en ruta a EE.UU., rol que confirma su funcionalidad como un nodo conector dentro de un sistema mucho más amplio y complejo de control neoliberal de la movilidad.<hr/>Abstract Drawing upon a multi-site ethnography conducted in Ecuador between 2015 and 2017, this article analyses how, in the context of major constitutional progressiveness in migration matters, in the country of “universal citizenship”, various legal and social mechanisms were adopted which ended up confining regional and extra-continental migrants and refugees to embody situations of illegality, possible deportation and disposability. Four sections make up this article. The starting point is a theoretical review on neoliberal global border regime and how the legal production of migrant illegality is nodal for its functioning. Then, it analyses why Caribbean, African, and Middle Eastern immigrants chose Ecuador as their destination; what were the main setbacks and incongruities in migration policy; and how these impacted on the daily lives of immigrants to the point of multiplying their subsequent departures. The article concludes by stating that Ecuador’s progressive turn was not exempt from mechanisms analogous to the global neoliberal border control regime, a fact that helps to understand the role the Andean country plays in the geopolitics of contemporary migration: being a space for the production of illegalized migrants, or cheap labour force en route to the United States, a role that confirms its functionality as a connecting node within a much broader and more complex system of neoliberal control of mobility. <![CDATA[“Put our house in order”: securitization and the production of irregularity in the north of Chile]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300172&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La zona norte de Chile es considerada como un espacio privilegiado tanto para el intercambio económico como para el tránsito de personas. En efecto, las regiones de Arica y Parinacota, Tarapacá y Antofagasta son las que exhiben las proporciones más altas de población extranjera en todo el país. Este contexto, sin embargo, se contrapone con las políticas de frontera que se han implementado durante la última década y que operan desde una perspectiva que concibe a ciertas movilidades como un auténtico peligro. Esta funcionalidad de la frontera logra dar cuenta de su comportamiento heterogéneo, permisivo para la movilidad de capitales, pero restrictivo para la movilidad humana. En este contexto, el presente trabajo se enfoca en el estudio de dos medidas adoptadas durante el año 2018, que resultan ser particularmente significativas: la imposición de visas consulares para personas provenientes de Haití y Venezuela y el proceso extraordinario de regularización migratoria. Así, a partir de la revisión de los datos oficiales sobre visas y deportaciones, se concluye que la securitización de las migraciones ha construido un régimen de ilegalidad e irregularidad de miles de personas extranjeras en Chile, particularmente en la zona fronteriza del Norte Grande.<hr/>Abstract The northern area of Chile is considered a privileged space both for economic exchange and for the transit of people. Indeed, the regions of Arica and Parinacota, Tarapacá and Antofagasta are those that exhibit the highest proportions of foreign population in the entire country. This context, however, is at odds with the border policies that have been implemented during the last decade and that operate from a perspective that conceives certain mobilities as a real danger. This functionality of the border manages to account for its heterogeneous behavior, permissive for capital mobility, but restrictive for human mobility. In this context, this paper focuses on the study of two measures adopted during 2018 that turn out to be particularly significant for the purposes of this study: the imposition of consular visas for people from Haiti and Venezuela and the extraordinary process of migratory regularization . Thus, from the review of official data on visas and deportations, it is concluded that the securitization of migration has built a regime of illegality and irregularity for thousands of foreigners in Chile, particularly in the border area of the Norte Grande. <![CDATA[1968 and contemporary social theory 50 years later: social rebellion, fragmentation, or a new political culture?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo investiga as ressonâncias dos eventos de 1968 na Teoria Sociológica Contemporânea, considerando os 50 anos dos ocorridos. Nesse sentido, 1968 foi entendido como um evento de significativos efeitos pelo globo, protagonizado inicialmente pelo movimento estudantil e que engloba cisões no radicalismo, novas configurações político-ideológicas, a crítica ao socialismo soviético e a abertura de uma perspectiva terceiro-mundista nas lutas sociais. Por isso, o evento serviu de base de reflexão para várias formulações teóricas do marxismo, da teoria crítica, do estruturalismo, do pós-estruturalismo e de correntes pós-modernas, cada qual com uma interpretação específica. Agrupando tais interpretações, encontram-se três abordagens distintas na teoria sociológica sobre os eventos: rebelião, fragmentação social e nova cultura política dos movimentos sociais. Portanto, como hipótese de leitura, agrupamos as três perspectivas interpretativas, as quais cumprem de forma geral uma identificação preliminar das análises realizadas nos últimos 40 anos. Assim, objetiva-se a construção de um amplo balanço histórico e sociológico no que diz respeito à sua compreensão dos acontecimentos de 1968, com enfoque na ressonância desses na elaboração teórica das últimas décadas. Esse balanço almeja investigar também como as disputas recentes em torno dos sentidos dos conflitos de 1968 se apresentam nas “comemorações” de 50 anos, ensejando as disputas de afirmação e negação dos sentidos dos acontecimentos na teoria sociológica.<hr/>Abstract This article investigates how the events of 1968 resonated in Contemporary Sociological Theory, considering the 50-year anniversary of these events. In this sense, 1968 has been understood as an event of significant effects throughout the world, led initially by the students’ movement, and which encompasses schisms in radicalism, new political-ideology configurations, criticism of Soviet socialism and the opening of a Third-World perspective in social struggles. Therefore, the event served as a basis for reflection for several theoretical formulations of Marxism, critical theory, structuralism, poststructuralism, and postmodern currents, each with its specific interpretation of the facts. By grouping these interpretations, three distinct approaches in sociological theory about these events emerge: rebellion, social fragmentation, and a new political culture of social movements. Therefore, as a reading hypothesis, we grouped the three interpretative perspectives, which fulfill a preliminary identification of the analyses performed in the last 40 years. Thus, we aim to construct a broad historical and sociological survey, in regard to the understanding of the events of 1968, focusing on how they resonate in the theoretical developments of the last decades. This survey also aims to investigate how the recent disputes around the meanings of the 1968 conflicts are presented in the “celebrations” of the 50-year anniversary, leading to disputes of affirmation and denial of the meanings of events in sociological theory. <![CDATA[Torture? How the Brazilian Commission for Prevention of Torture conceptualizes and analyzes torture practices in places of deprivation of liberty]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300228&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A proposta deste artigo é compreender como o Mecanismo Nacional de Prevenção e Combate à Tortura, órgão do Estado brasileiro em atuação desde 2015, conceitua e analisa as práticas de tortura detectadas em espaços de privação de liberdade visitados no país. Especificamente, pretende-se estudar i) em que circunstâncias este mecanismo identifica determinada violação de direitos como tortura; ii) de que maneira diferencia “tortura” de “maus tratos”; e, por fim, iii) se o órgão estabelece escalas de práticas torturantes, considerando os distintos tipos de estabelecimentos que visitou. A fim de se atingir esses objetivos, foi realizado um estudo dos relatórios produzidos pelo órgão entre 2015 e 2018, o que permitiu concluir que inexiste um padrão de tipificação da prática. A percepção construída pelo órgão sobre tortura é fluida, parecendo estar em disputa e em construção. O artigo propõe que as análises empíricas sobre a atuação do Mecanismo Nacional podem contribuir para a reflexão teórica sobre o fenômeno da tortura, sobretudo no que se refere à questão da prevenção.<hr/>Abstract The purpose of this article is to understand how the Mecanismo Nacional de Prevenção e Combate à Tortura (National Commission for Prevention of Torture), a Brazilian state agency operating since 2015, conceptualizes and analyzes torture practices detected in places of confinement visited in the country. Specifically, it intends to study under what circumstances the National Commission identifies a specific violation of rights as torture; how does it differentiate “torture” from “mistreatment”; and finally, if the agency establishes variations in torture practices, given the different types of establishments visited. To achieve these goals, a study of the reports produced by the agency between 2015 and 2018 was conducted, which allowed us to conclude that there was no standardization of the concept of torture. The organism’s perception of torture is fluid, appearing to be in dispute and still being defined. The article proposes that empirical analyzes of the National Commission’s performance contribute to the theoretical reflection on the phenomenon of torture, especially regarding the issue of prevention. <![CDATA[The pathology of normalcy: Erich Fromm and the critique of contemporary capitalist culture]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300262&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, procuro problematizar a crítica de Erich Fromm à cultura do capitalismo contemporâneo. Para tanto, faço uma releitura especialmente, mas não apenas, de uma de suas principais obras maduras, o livro Psicanálise da sociedade contemporânea (The sane society), no qual o autor sedimenta seu projeto analítico de uma “psicanálise humanista”. Na primeira parte o artigo reconstrói, através da ideia de “patologia da normalidade”, a crítica de Fromm aos fundamentos culturais do capitalismo contemporâneo. Na segunda parte, a reconstrução é levada adiante através dos conceitos de “caráter social” e “alienação”, de modo a compreender como o capitalismo tardio do século XX aprofunda, como nunca antes, uma cultura anti-humanista. Na conclusão, procuro argumentar como a obra de Fromm pode ser de grande valia para a compreensão dos problemas tanto individuais quanto coletivos da atualidade.<hr/>Abstract In this article, I seek to problematize Erich Fromm’s critique of the culture of contemporary capitalism. To this end, I especially review, but not only, one of his main mature works, the book The Sane Society, in which the author establishes his analytical project of a “humanistic psychoanalysis”. In the first part, the article reconstructs, through the idea of a “pathology of normalcy”, Fromm’s critique of the cultural foundations of contemporary capitalism. In the second part, this reconstruction is carried forward through the concepts of “social character” and “alienation”, to understand how the late capitalism of the 20h century deepens as never before an anti-humanistic culture. In the conclusion, I argue that Fromm’s work can be of great value in understanding both the individual and collective problems of today. <![CDATA[Opportunity-enriching environments or isolating gated communities? Assessing the chances of socio-economic integration of the populations of four shantytowns of Salvador, Brazil,]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300290&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Grounded on semi-structured interviews, we seek to examine the impact of neighborhood effects on the individuals’ living conditions in four shanty-towns of Salvador, Brazil, addressing the question of under what conditions the proximity to affluent gated communities fosters their socio-economic integration. The research demonstrates that the relationship between spatial proximity and socio-economic integration is conditioned by the capacity of public space to promote (non)employment cross-class interactions, the impact of crime, and the gated communities' degree of securitization. Whereas in Calabar, large opportunities of socio-economic participation in its surroundings mitigate the negative impact of neighborhood effects, (non-)employment relationships sharply decline in the less centrally located Vale das Pedrinhas and Bate Facho, where the informal proletariat has been excluded from using the public space for commercial activities. The construction of the highly isolated gated community Alphaville II has neither fostered cross-class interactions nor benefitted the economic integration of the Vila Verde inhabitants. In all neighborhoods physical boundaries have been internalized by a similar discourse that emphasizes class-hierarchized opportunities for upward socio-economic mobility, particularly regarding the access to schools and public security. The study urges to reflect on a more holistic approach to social inequalities, comprising socially more integrative labor and housing policies.<hr/>Resumo Com base em entrevistas semiestruturadas, examina-se o impacto do efeito-território nas condições de vida dos moradores de quatro bairros populares de Salvador, Brasil. Em particular, indaga-se sob quais condições a proximidade a condomínios fechados de elite produz sua integração socioeconômica. O estudo demonstra que a relação entre proximidade espacial e integração socioeconômica se vê condicionada à capacidade de o espaço público facilitar as articulações (não)empregatícias entre os grupos socialmente distantes, ao impacto do crime e ao grau de isolamento físico dos condomínios fechados. Enquanto, no bairro de Calabar, as amplas oportunidades de participação socioeconômica proporcionadas pelos condomínios fechados vizinhos mitigam o efeito-território, as relações (não)empregatícias se reduzem drasticamente no caso dos bairros menos centrais Vale das Pedrinhas e Bate Facho, onde o proletariado informal está impedido de utilizar o espaço público para atividades comerciais. A construção do condomínio fechado altamente isolado Alphaville II nem favoreceu as articulações entre os grupos socialmente distantes, nem beneficiou a integração econômica dos moradores do bairro Vila Verde. Em todos os bairros analisados, as fronteiras físicas foram internalizadas por um discurso similar que enfatiza o acesso hierarquizado às oportunidades de ascensão socioeconômica, nomeadamente no que tange ao acesso à escola e à segurança pública. O estudo urge refletir sobre uma aproximação mais holística às desigualdades sociais, orientada por políticas de trabalho e de habitação socialmente mais integrativas. <![CDATA[Right to the city: the homeless and the risk of homelessness in Buenos Aires, 2017-2019]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300328&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es analizar el caso de las personas en situación de calle y en riesgo de situación de calle en la ciudad de Buenos Aires, en el período 2017-2019, examinando las causas de ingreso a dicha situación, el tiempo, las estrategias de vida y las redes que implementan para vivir en la calle. También se examina el caso de las personas que viven en hoteles pero que deben concurrir a comedores para alimentarse, dado que sus ingresos no alcanzan para cubrir sus necesidades totales. Dicha situación se analiza en el marco de la noción de Derecho a la ciudad y se examina el alcance de este concepto en el marco de las políticas urbanas neoliberales implementadas en la ciudad de Buenos Aires desde la década de 1990 en adelante. El estudio fue realizado en base a entrevistas en profundidad y observaciones en comedores comunitarios de la ciudad de Buenos Aires. El artículo da cuenta del escenario económico y social que dio origen a estas situaciones y analiza la situación en el marco del concepto de Derecho a la Ciudad y Derecho al Espacio Urbano.<hr/>Abstract The objective of this article is to analyze the case of the homeless and the people at risk of homelessness in the city of Buenos Aires between 2017 and 2019, by examining the causes of entry to this situation, time, life strategies and the networks that they implement to live on the street. The case of people who live in hotels but who rely on soup kitchens to eat will also be examined, since their income is not enough to cover their total needs. This situation will be analyzed in the framework of the notion of right to the city and the scope of this concept will be examined in the framework of neoliberal urban policies implemented in the city of Buenos Aires from the 1990s onwards. <![CDATA[The senses of the living with the drought among large cattle ranchers in the Brazilian Northeast]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300354&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No início do século XXI, a ideia de convivência com o semiárido – ou convivência com as secas – foi identificada junto a movimentos sociais e políticas públicas direcionadas às populações mais pobres no meio rural do Nordeste brasileiro. Assim, consolidou-se uma crítica ao modelo de grandes obras de combate à seca e contra uma histórica dominação das elites de grandes proprietários de terra. Atento a esse debate, este artigo evidencia uma versão da convivência com o semiárido que tem direção política e simbólica favorável à grande propriedade rural na região semiárida brasileira. Trata de como frações de elites pecuaristas do Nordeste construíram uma ideia de convivência com as secas, desde final dos anos 1970, através de cruzamentos de discursos da Superintendência de Desenvolvimento do Nordeste (Sudene), de entidades patronais de grandes pecuaristas regionais, até editoriais da imprensa especializada alinhados à Associação Brasileira de Criadores de Zebu (ABCZ). Diferente da convivência com o semiárido de pastorais, ONGs e redes, como Articulação para o Semiárido (ASA), o projeto pecuarista de superação do combate às secas posiciona centenárias fazendas como local legítimo, por excelência, de produção de conhecimentos, de tradições passadas a técnicas modernas para conviver com as estiagens. Identificada essa convivência “conveniente” à grande propriedade pode-se mapear um campo de disputas entre múltiplas versões da convivência com o semiárido. A partir disso o artigo conclui com proposta de atualizar uma agenda de debates sobre a relação entre elites, secas e poder no Nordeste.◊<hr/>Abstract At the beginning of the 21st century, the idea of living with the drought was consolidated as a critical alternative to the political domination of the large landowner elite. Also, this concept was used for social movements and a set of public policies directed towards the consequences of droughts in the Brazilian Northeast. Less known, however, is the construction of a new legitimacy for the large rural property in Brazil’s semi-arid region, in which fractions of Northeast livestock elites built an idea of living with droughts. This paper analyzes how these political agenda, which have been in place since the late 1970s, have redirected founding speeches: Northeast Development Superintendence (Sudene) in media editorials aligned with the Brazilian Zebu Breeders Association (ABCZ) and other regional associations of large ranchers. Unlike the political idea of living with droughts held by catholic church movements – “Pastorais da Terra” and CEBs (Comunidades Eclesiais de Base), NGOs etc. – the project of landlords to living with the droughts makes a symbolic defense of the large estates: the livestock farm would be the place of knowledge production, from reviving old traditions to developing new techniques to learn how to live with the droughts. By tracing a field of disputes between multiple versions of living with droughts, this paper seeks to refresh the sociological debate around elites, droughts and power strategies in the Brazilian Northeast. <![CDATA[Thought and action: sequences of Brazilian political sociology in perspectives]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300382&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Trata-se da resenha de O retorno da sociedade (Petrópolis, Vozes, 2019), de André Botelho. O livro reúne dez artigos, alguns dos quais em coautoria, em que o autor procura interpretar obras clássicas do pensamento social brasileiro à luz da sociologia política, estabelecendo, com isso, diálogos com pesquisas contemporâneas nacionais e internacionais, ao mesmo tempo em que oferece um “programa forte” para a área. Analisa-se como tais propósitos aparecem no livro.<hr/>Abstract This is a review of André Botelho's O retorno da sociedade (Petrópolis, Vozes, 2019). The book brings together ten articles, some of which co-authored, in which the author seeks to interpret classical works of Brazilian social thought in the light of political sociology, thereby establishing dialogues with contemporary national and international research, while also offering a “strong program” for the area. Here I analyze how such purposes appear in the book. <![CDATA[The tortuous paths of Brazilian democracy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300394&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presente resenha analisa o livro Brasil à parte: 1964-2019, do historiador marxista Perry Anderson. A obra apresenta uma narrativa excepcional da história econômica e política brasileira dos últimos 35 anos. Ao longo de nosso texto, examinamos alguns dos elementos fundamentais de contribuição do autor, destacando a influência de seu posicionamento teórico e as singularidades de sua interpretação. Nossa crítica pretende demonstrar, através de um processo de análise imanente, a relevância e os limites dessa obra, cuja importância evidencia-se no cenário contemporâneo da crise social, política e econômica que vivenciamos.<hr/>Abstract This review analyses the book Brazil apart: 1964-2019, by the Marxist historian Perry Anderson, presenting an exceptional narrative of the Brazilian economic and political history of the last 35 years. Throughout our text, we examine some of the fundamental elements of the author's contribution, highlighting the influence of his theoretical position and the singularities of his interpretation. Our critique intends to demonstrate, through a process of immanent analysis, the relevance and the limits of this work, whose importance is evident in the contemporary scenario of social, political and economic crisis we are experiencing today. <![CDATA[The social production of innovation: the electric automobile and innovation networks in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222020000300412&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presente resenha analisa o livro Brasil à parte: 1964-2019, do historiador marxista Perry Anderson. A obra apresenta uma narrativa excepcional da história econômica e política brasileira dos últimos 35 anos. Ao longo de nosso texto, examinamos alguns dos elementos fundamentais de contribuição do autor, destacando a influência de seu posicionamento teórico e as singularidades de sua interpretação. Nossa crítica pretende demonstrar, através de um processo de análise imanente, a relevância e os limites dessa obra, cuja importância evidencia-se no cenário contemporâneo da crise social, política e econômica que vivenciamos.<hr/>Abstract This review analyses the book Brazil apart: 1964-2019, by the Marxist historian Perry Anderson, presenting an exceptional narrative of the Brazilian economic and political history of the last 35 years. Throughout our text, we examine some of the fundamental elements of the author's contribution, highlighting the influence of his theoretical position and the singularities of his interpretation. Our critique intends to demonstrate, through a process of immanent analysis, the relevance and the limits of this work, whose importance is evident in the contemporary scenario of social, political and economic crisis we are experiencing today.