Scielo RSS <![CDATA[Sociologias]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-452220190002&lang=en vol. 21 num. 51 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[A sociologia e as mudanças climáticas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Climate change, Science and Society]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto propõe uma breve apresentação dos estudos em sociologia das mudanças climáticas, sugerindo uma síntese do surgimento dessa área de pesquisa, suas principais contribuições para o debate e, em especial, destacando suas inter-relações com o campo dos Estudos Sociais em Ciência e Tecnologia (ESCT). Desse modo, pretende contextualizar o dossiê Mudanças climáticas, ciência e sociedade, que compõe esta edição de Sociologias. Este dossiê articula textos de autores nacionais e internacionais que demonstram o quanto o tema das mudanças climáticas vem sendo enfrentado nas diferentes esferas de ação política e tem-se institucionalizado, demonstrando ser um objeto privilegiado para a análise do reordenamento contínuo das relações sociais por meio da interface entre conhecimento científico, políticas públicas e materialidades. Portanto, de forma pioneira no debate nacional, o dossiê sumariza uma contribuição do enfoque sociológico ao tema que se tem demonstrado cada vez mais premente: os efeitos das mudanças climáticas na vida social contemporânea. Os artigos aqui reunidos discutem as batalhas travadas sobre o assunto dentro das distintas arenas políticas, e nos permitem constatar como a questão das mudanças climáticas tem poder de agenciamento de transformações políticas em diversas escalas e territórios. Assim, os textos apresentados documentam como a coexistência de paradigmas, associada a transformações no âmbito das ciências da terra, constitui-se em oportunidade ímpar de elaboração analítica e teórica para a sociologia e os ESCT.<hr/>Abstract This paper proposes a brief presentation of sociological studies on climate change, suggesting a synthesis of the emergence of this research area, its main contributions to the debate and, in particular, highlighting its interrelations with the field of Science and Technology Studies (STS). Thus, it intends to contextualize the dossier Climate change, science and society that makes up this issue of Sociologias. This dossier comprises texts by national and international authors, which demonstrate how the issue of climate change has been challenged in different spheres of political action and has been institutionalized, proving to be a privileged theme for the analysis of the continuous reordering of social relations through the interface between scientific knowledge, public policy, and materialities. Therefore, paving the way to the national debate, the dossier summarizes a contribution from the sociological approach to an increasingly pressing theme: the effects of climate change on contemporary social life. The articles gathered here discuss the battles fought on the subject within the different political arenas and allow us to see how the issue of climate change has the power to drive political transformations in various scales and territories. Thus, the texts presented document how the coexistence of paradigms, associated with transformations in the core of the earth sciences, is a unique opportunity for analytical and theoretical elaboration for both sociology and the studies on Science, Technology and Society. <![CDATA[“Infrastructural geopolitics” of climate knowledge: the Brazilian Earth System Model and the North-South knowledge divide]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200044&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article examines how geopolitics are embedded into the efforts of Southern nations that try to build new climate knowledge infrastructures. It achieves this through an analysis of the composition of the international climate modelling basis of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), viewed from the perspective of the Brazilian Earth System Model (BESM) - the scientific project which placed a Latin American country for the first time inside the global modelling bases of the IPCC. The paper argues that beyond the idea of “infrastructural globalism”, a historical process of global scientific cooperation led by developed countries, we also need to understand the “infrastructural geopolitics” of climate models. This concept seeks to describe the actions of developing countries towards minimizing the imbalance of global climate scientific production, and how these countries participate in global climate governance and politics. The analysis of the construction of BESM suggests that national investments in global climate modelling were aimed at attaining scientific sovereignty, which is closely related to a notion of political sovereignty of the nation-state within the international regime of climate change.<hr/>RESUMEN Este artículo examina cómo la geopolítica se integra en los esfuerzos de las naciones del sur que intentan construir nuevas infraestructuras de conocimiento sobre el clima. Lo logra a través de un análisis de la composición de la base internacional de modelos climáticos del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático (IPCC), visto desde la perspectiva del Modelo Brasileño del Sistema Terrestre (BESM), el proyecto científico que por primera vez colocó a un país latinoamericano en las bases de modelado global del IPCC. Se argumenta que, más allá de la idea del “globalismo infraestructural”, un proceso histórico de cooperación científica global liderado por países desarrollados, también necesitamos entender la “geopolítica infraestructural” de los modelos climáticos. Este concepto busca describir las acciones de los países en desarrollo para minimizar el desequilibrio de la producción científica sobre el clima, y cómo estos países participan en la gobernanza y política climática global. El análisis de la construcción de BESM sugiere que las inversiones nacionales en modelos climáticos globales tenían como objetivo alcanzar la soberanía científica, que está estrechamente relacionada con una noción de soberanía política del Estado-nación dentro del régimen internacional de cambio climático.<hr/>Resumo Este artigo examina como a geopolítica se insere nos esforços das nações do Sul de construção de novas infraestruturas de conhecimento climático. Para tanto, analisa-se a composição da base internacional de modelagem climática do Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas (IPCC), sob a perspectiva do Modelo Brasileiro do Sistema Terrestre (BESM) - projeto científico que colocou um país latino-americano, pela primeira vez, entre as bases globais de modelagem do IPCC. Argumenta-se que, para além da ideia de “globalismo infraestrutural” - processo histórico de cooperação científica global liderado por países desenvolvidos -, é preciso também compreender a “geopolítica infraestrutural” dos modelos climáticos. Este conceito procura descrever as ações dos países em desenvolvimento para minimizar o desequilíbrio da produção científica global sobre o tema do clima e a participação desses países na governança e na política climática global. Conclui-se que, a partir da análise da construção do BESM, os investimentos nacionais em modelagem global visaram alcançar uma condição de soberania científica que está estreitamente ligada a uma noção de soberania política do Estado-nação no regime internacional de mudanças climáticas. <![CDATA[The Brazilian Panel on Climate Change at the interface between science and public policy: identities, geopolitics and epistemological conceptions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200076&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo examina de modo comparativo dois projetos distintos para o Painel Brasileiro de Mudanças Climáticas (PBMC). O primeiro projeto consistiu na criação, por parte de cientistas brasileiros, de um painel nacional aos moldes do Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas (IPCC). Já o segundo foi a tentativa de um formulador de políticas climáticas de reunir renomados cientistas brasileiros da área para produzirem réplicas científicas a minutas de relatórios do IPCC que contivessem dados ou teorias que fossem contra o interesse nacional. Trata-se de duas tentativas de coproduzir as ciências climáticas e a ordem social com implicações para a produção de diferentes instituições e identidades. Ao mesmo tempo, os dois projetos embasaram-se em representações distintas sobre a geopolítica climática internacional e sobre a epistemologia das ciências. A partir dessa comparação, procuro avançar a crítica de Myanna Lahsen sobre o modelo linear das relações entre cientistas e formuladores de políticas públicas. Argumento que a interface ciência/políticas climáticas no Brasil não deve ser entendida como um espaço colaborativo no qual dados e teorias científicas fluem de modo não problemático da comunidade científica para formuladores de políticas. Essa interface é uma arena de disputa onde diferentes grupos de atores procuram produzir realidades sociais distintas.<hr/>Abstract This paper seeks to comparatively examine two distinct projects to create a Brazilian Panel on Climate Change (PBMC). The first one consisted in the creation, by a group of Brazilian scientists, of a panel that mirrored the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) in Brazil. The second one was an attempt by a key climate policymaker to bring together renowned Brazilian climate scientists to produce scientific replies to IPCC drafts that contained data or theory contrary to national interests. These are both attempts to co-produce science and social order that implied in the production of different institutions and identities. They were also based on different epistemological views and representations of climate geopolitics. Based on this comparison I seek to advance Myanna Lahsen´s critique of the linear model of the interaction between scientists and policymakers. I argue that the climate science/policy interface in Brazil is not a collaborative space in which scientific data and theories flow in a non-problematic way to policymakers. Rather, this interface is an arena where different groups of actors dispute the production of distinct social realities. <![CDATA[Transformations of the narrative on global climate change in Uruguay]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2005 y 2009 el cambio climático global aumentó su presencia mediática en Uruguay y terminó de institucionalizarse a nivel estatal, motivado por la experiencia colectiva de eventos meteorológicos extremos y una estrategia discursiva frente a la agenda internacional que incluyó a la sociedad nacional uruguaya en una humanidad planetarizada y en riesgo frente al cambio climático peligroso de origen antrópico. Este artículo busca, por un lado, mostrar cómo se ha ido transformando la narrativa del cambio climático de acuerdo a la visión hegemónica del desarrollo nacional desde los 1990 al presente. El clima se ha vuelto una arena de lucha de sentidos cuando se reincrustó en las discusiones sobre las formas de producción y consumo. Por otro lado, se describe y analiza la circulación y acomodación cognitiva de dicha narrativa ya nacionalizada en contextos particulares de uso social y político. Los casos a comparar incluyen científicos del clima, trabajadores de la industria energética y pescadores artesanales. En las conclusiones se aborda la brecha entre el uso institucionalizado de la narrativa global del cambio climático y las percepciones del tiempo y clima en la cotidianidad de las personas y cómo, al momento del estudio, no significaba un obstáculo a la reproducción de los modos de vida y producción.<hr/>Abstract Between 2005 and 2009 global climate change increased its media presence in Uruguay and became institutionalized at state level, motivated by the collective experience of extreme weather events and a discursive strategy in the presence of the international agenda that included Uruguayan society in a humanity planetarized and at risk in the face of dangerous climate change of anthropic origin. This article seeks, on the one hand, to show how the climate change narrative has been transformed according to the hegemonic vision of national development from the 1990's to the present. The climate has become an arena of struggle over meanings when it was reintroduced in discussions about the forms of production and consumption. On the other hand, it describes and analyzes the circulation and cognitive accommodation of this narrative already nationalized in particular contexts of social and political use. Compared cases include climate scientists, energy industry workers and artisanal fishermen. The conclusions address the gap between the institutionalized use of the global narrative of climate change and the perceptions of time and climate in people's daily lives and how, at the time of the study, it did not mean an obstacle to the reproduction of ways of life and production. <![CDATA[Scientific narratives about oil and climate change and their reverberations on Brazilian climate policy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200124&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo De uma perspectiva analítica sobre as interações entre ciência e política em torno de questões energéticas e climáticas, o artigo identifica diferentes narrativas científicas referentes ao papel dos combustíveis fósseis, especificamente do petróleo do Pré-sal brasileiro, num contexto de mudança climática e transição para fontes renováveis de energia. Em seguida, analisa-se como estas narrativas se articularam com os posicionamentos do governo em dois momentos de inflexão nas negociações internacionais sobre o clima: na participação brasileira na COP-15, por meio da sua Política Nacional de Mudanças Climáticas (PNMC), estabelecida em 2009, e na COP-21, por meio da sua Contribuição Nacionalmente Determinada (iNDC na sigla em inglês), proposta em 2015. Por meio de pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas, o artigo identifica e analisa três narrativas científicas sobre o Pré-sal, moldadas tanto por elementos tanto factuais quanto subjetivos. Embora sejam consensuais em relação à mudança climática e suas causas humanas, evidenciam diferentes interpretações, expectativas e proposições em relação ao papel do petróleo, sobretudo em países com grandes reservas deste recurso, como é o caso brasileiro. Das três narrativas científicas, duas apresentaram maior proximidade e entrelaçamento com as decisões do governo brasileiro de proteger o Pré-sal de questionamentos e imposições climáticas e de concentrar as ações de mitigação, principalmente, no setor de uso e ocupação da terra. O artigo evidencia ainda a relevância da abordagem metodológica e analítica de narrativas científicas para compreender as interfaces entre ciência e política em torno de questões controversas e multifacetadas, como a mudança do clima.<hr/>Abstract From an analytical perspective on the interactions between science and policy around energy and climate issues, this paper identifies different scientific narratives regarding the role of fossil fuels, specifically Brazilian pre-salt oil, in a context of climate change and energy transition to renewable sources. Next, it analyzes how these narratives were articulated with the government's positions in two moments of inflection in the international climate negotiations: in the Brazilian participation in the COP-15, through its National Policy on Climate Change, established in 2009; and in COP-21, through its Intended Nationally Determined Contributions (iNDC), proposed in 2015. Using documentary research and semi-structured interviews, the article identifies and analyzes three scientific narratives about Pre-salt, shaped by both factual and subjective elements. Although all narratives are consensual about climate change and its human causes, they have brought different interpretations, expectations and propositions regarding the role of oil, especially in countries with large reserves of this resource, as is the Brazilian case. Of the three scientific narratives studied, two presented greater proximity and intertwining regarding the decisions of the Brazilian government in protecting the pre-salt from climate questions and impositions, and concentrating mitigation actions, especially in the sector of land use. The paper also highlights the relevance of the methodological and analytical approach to scientific narratives to understand the policy making process and the interfaces between science and policy around consted and multifaceted issues, such as climate change. <![CDATA[The social life of energy: notes for the territorialized study of energy transitions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200160&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se presenta una propuesta teórica y metodológica para el estudio sociológico de la transición energética hacia energías renovables no convencionales, entendida como un proceso de cambio inducido vinculado a cambio climático, cuyos cursos de acción no están exentos de controversias sociotécnicas. La investigación se fundamenta en cuatro años de investigación sobre trayectorias territoriales de producción, uso y significación de la energía en tres regiones del sur-austral de Chile. A partir de una matriz teórica de la transición energética basada en los grados de renovabilidad y convencionalidad de la energía, se identifican diferentes regímenes sociotécnicos a partir de los cuales se debe indagar de modo empírico las formas situadas que adopta esta transición. Cada uno de estos regímenes fue investigado a través de casos de estudio lo que nos permite presentar aprendizajes generales de interés sociológico. A modo de conclusión, se propone ir más allá del concepto de régimen a través de la noción de ensamblaje, lo que permite explorar modos no lineales en que se asocian agentes heterogéneos en la territorialización de la energía. Además, se plantea que los grados de aceptación o rechazo social de la energía no debe ser el motor que mueva la investigación sobre esta materia, sino la forma en que las sociedades definen, debaten y construyen pragmáticamente formas democráticas y justas de uso energético en cada territorio. Desde nuestra perspectiva, esto supone avanzar en comprender estos procesos como parte de las soberanías energéticas de los pueblos.<hr/>Abstract This paper presents a theoretical and methodological proposal for the sociological study of energy transition towards non-conventional renewable energy, as a process of induced transformation related to climate change, whose courses of action are not exempt from socio-technical controversies. The proposal is based on a four-year research program on territorial trajectories of production, use and making sense of energy in three regions of southern Chile. Based on a theoretical matrix of energy transition structured according the degrees of renewability and conventionality of energy, different socio-technical regimes are identified, from which the situated forms taken by this transition should be empirically investigated. Each of these regimes was researched through case studies, which allows us to present some general lessons of sociological interest. Concluding, it is proposed to transcend the concept of regime by means of the notion of assemblage, which allows for exploring non-linear ways heterogeneous agents associate in the territorialization of energy. In addition, we contend that the driving force behind research on this subject should not be the degrees of social acceptance or rejection of different sources of energy, but rather the way societies define, debate and pragmatically construct democratic and fair forms of energy use in a given territory. From our perspective, this means advancing in the understanding of these processes as part of people’s energy sovereignty. <![CDATA[When climatologists meet social scientists: ethnographic speculations around interdisciplinary equivocations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200186&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article argues for the need to address the fact that a large amount of conflict over environmental knowledge occurs inside the academy, against the commonsensical perception that it is a mark of the relationship between science and non-science. It proposes a conceptual speculative exercise that uses a framework presented by indigenous ethnology, specifically the theory of Amerindian perspectivism, to address tensions among scientific disciplines in interdisciplinary work. Ethnographic vignettes about contentious encounters between climatologists/meteorologists and social scientists are used as methodological and analytical resources. The paper argues for a non-platonic approach to interdisciplinarity, suggesting that a more productive and realistic attitude treats the collaboration of different disciplines as a case of alliance among “enemies”, with the caveat that the concept of enemy should be understood here in terms of the relational philosophies of Amerindian peoples, where antagonistic difference is valued for its constitutive and productive effects on reality.<hr/>Resumo Este artigo sustenta ser necessário abordar o fato de que boa parte dos conflitos em torno do conhecimento ambiental ocorre dentro da academia, ao contrário do que sugere o senso comum, que entende tais conflitos como característicos da relação entre ciência e não ciência. Propõe-se aqui um exercício especulativo conceitual que utiliza a abordagem oferecida pela etnologia indígena, e, mais especificamente, pela teoria do perspectivismo ameríndio, para tratar do conflito entre disciplinas científicas no trabalho interdisciplinar. Relatos etnográficos sobre casos de conflito entre meteorologistas e cientistas sociais são usados como recurso metodológico e analítico. O artigo defende uma abordagem não platônica da interdisciplinaridade e sugere ser mais produtiva e realista uma abordagem que trate a colaboração entre diferentes disciplinas como um caso de aliança entre “inimigos”, com a ressalva de que o conceito de inimigo deve estar fundado na forma como as filosofias relacionais dos povos ameríndios o entendem, em um contexto em que a diferença antagônica é valorizada por seus efeitos constitutivos e produtivos sobre a realidade. <![CDATA[“A fireman cries for help!”: socialization, training and suffering in the military firefighter training]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200212&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivamos, neste artigo, compreender a relação que se estabelece entre a cultura militarista e processos de socialização baseados no sofrimento na formação do bombeiro militar. Para tanto, tomamos como exemplo paradigmático o caso da morte de um aluno soldado bombeiro militar, ocorrido em 2016 na cidade de Cuiabá, Mato Grosso. Com base em uma pesquisa qualitativa e documental, incluindo levantamento histórico da literatura sobre o tema e da legislação sobre a organização dos bombeiros militares no Brasil, entre outros documentos, analisamos o relatório final do Inquérito Policial Civil (IPC) realizado, o qual apontou a prática de tortura por parte de uma instrutora (uma Tenente) de salvamento aquático. Concluímos que uma pedagogia baseada no sofrimento físico e psíquico encontrada nas Forças Armadas e Polícias Militares também faz parte da formação do bombeiro militar, a qual não deve ter por objetivo os ideais da guerra.<hr/>Abstract This article is aimed at unveiling the relationship between militarist culture and socialization processes based on suffering in the military firefighter training. To that end, we take as a paradigmatic example the case of the death of a military firefighter trainee, occurred in 2016 in the city of Cuiabá, Mato Grosso. Based on qualitative and documentary research, including a historical survey of the literature on the subject and of the legislation on the organization of military firefighters in Brazil, we analyzed the final report of the Civil Police Inquiry (IPC). It pointed out the practice of torture by an instructor (a lieutenant) of aquatic rescue. We conclude through the analysis that a pedagogy based on physical and psychic suffering found in the Armed Forces and Military Police is also part of the military firefighter training that should not be guided by ideals of war. <![CDATA[The order and disorder of nature: the <em>sertão</em> and the Amazon in Gastão Cruls]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200242&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo busca analisar o início da carreira literária de Gastão Cruls e identificar, a partir das suas primeiras publicações, inclusive de seu primeiro romance, os conflitos de ordem profissional a interferir na sua produção literária. Em paralelo com tais inquietações e angústias, então responsáveis por certa cisão do autor entre a medicina e a literatura, também são considerados na análise o modo como a temática dos sertões articulou-se em contraposição à figuração de uma nova realidade urbana surgida no Brasil nos anos 1920. A convergência de tais fatores de ordem subjetiva e objetiva parecem ganhar na obra do autor uma resolução inicial pela via de uma literatura fantástica então emergente.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze the beginning of the literary career of Gastão Cruls and thus identify the themes and styles of his first short stories and novels, all closely linked to his personal drama about pursuing a medical career or dedicating himself to literature. This existential conflict was very important for the author to discover in fantastic literature a way to express not only his personal dramas, but also to analyze the Brazilian society of the 1920s from a new perspective, an urban society in its first steps. <![CDATA[Laicity of the State: analytical-conceptual dimensions and their normative structures of operation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200278&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é analisar os diferentes padrões e sentidos do conceito de laicidade do Estado, enquanto princípio político regente das democracias ocidentais, cuja função é assegurar e estabelecer parâmetros de convivência entre convicções morais dissonantes vigentes nas sociedades contemporâneas. Para isso, na primeira seção elaboramos uma definição de laicidade do Estado a partir de seus pressupostos conceituais, históricos e suas dimensões normativas de funcionamento. Na seção seguinte explicitamos as diferenças entre laicidade e secularização, já que questões terminológicas e analíticas tendem a aproximar estes fenômenos e conceitos que, de certo modo, atuam sobre um mesmo plano, todavia são muito distintos. Na última seção realizamos uma análise conceitual das duas principais correntes teóricas, explorando suas peculiaridades e suas aproximações, sobretudo no estabelecimento de um vínculo intrínseco entre democracia e laicidade do Estado.<hr/>Abstract The objective of this article is to present analysis of the different patterns and meanings of the concept of laicity as the guiding political principle of western democracies, aimed at ensuring and establishing parameters of coexistence between dissenting moral convictions in contemporary societies. To that end, a definition of laicity is elaborated based on both its conceptual and historical assumptions and its normative dimensions of operation. Then, the differences between secularism and laicity are made clear, since terminological and analytical matters tend to blend these phenomena and concepts that in a way act on the same sphere, however being distinct. Finally, a conceptual analysis of the two main theoretical strands is proposed, by exploring their peculiarities and approximations, especially in the establishment of an intrinsic link between democracy and the secular State. <![CDATA[Betinho and the NGOs: sociogenesis of a new kind of activism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo explora uma dimensão específica do desenvolvimento recente da sociedade civil no Brasil: o campo das ONGs. A formação desse campo é apresentada como consequência não intencional da aproximação de ativistas católicos com ideologias de esquerda, em meados do século XX. A noção de sociogênese permite articular o plano macroestrutural de formação do campo das ONGs no Brasil ao plano biográfico de um dos seus principais atores, Herbert de Souza, conhecido popularmente como Betinho. Sustento que existe uma relação de forte correspondência entre esses dois planos. A biografia de Betinho sintetiza, em um plano individual, boa parte das transformações que estiveram subjacentes à emergência do campo das ONGs no Brasil: (i) a aproximação e o posterior afastamento entre religião e política, (ii) a diversificação das pautas e agendas de reivindicação e (iii) a reinvenção de laços de emoção com a política fora das arenas convencionais de representação. A trajetória de Betinho individualiza e imprime contornos carnais a transformações estruturais profundas na vida política nacional, tanto no que diz respeito a suas instituições quanto à cultura política. A formação do campo das ONGs foi um resultado não programado desse processo e possui relações umbilicais com a formação do ativismo político de Betinho.<hr/>Abstract This article discusses a specific dimension of the recent development of civil society in Brazil: the field of NGOs. The formation of this field is presented as an unintended consequence of the approach of Catholic activists with left wing ideologies in the middle of the twentieth century. I build on the notion of sociogenesis in order to articulate the macro-structural sphere of formation of the field of NGOs in Brazil to the biographical sphere of one of its main actors, Herbert de Souza, popularly known as Betinho. There is a strong correspondence between both domains. Betinho's biography synthesizes on an individual level a large part of the transformations that underpinned the emergence of the NGO field in Brazil: (i) the approximation and subsequent separation between religion and politics, (ii) the diversification of advocacy themes and agendas, and (iii) the re-creation of emotional links with politics outside the conventional arenas of representation. Betinho's trajectory individualizes and imprints bodily contours to profound structural transformations of national political life, both related to institutions and to the political culture. The formation of the NGO field was an unexpected result of this process is closely related to the formation of Betinho's political activism. <![CDATA[Rare diseases, orphan drugs and policies for evaluating and incorporating technologies into health systems]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200332&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto se propõe a discutir o problema das doenças raras e drogas órfãs no contexto da ciência e da prática médica, sobretudo no que se refere ao desenvolvimento tecnológico produzido nesse âmbito, e ao processo de avaliação e incorporação de tecnologias nos sistemas de saúde. Esses processos têm gerado impactos importantes sobre a teoria, prática e políticas da Avaliação de Tecnologias em Saúde (ATS). Desenvolveu-se um estudo teórico, baseado em revisão de literatura das áreas da Medicina, Sociologia da Medicina, Ciência e Tecnologia em Saúde e Saúde Coletiva, com o objetivo de discutir esta questão a partir de uma abordagem interdisciplinar. Entre as doenças raras, foram privilegiadas aquelas decorrentes de alterações genéticas, por constituírem casos paradigmáticos para a compreensão dos desafios implicados à Medicina. A partir dos anos 1970, ocorreram mudanças significativas nas formas de diagnosticar, classificar e conhecer essas doenças, nas perspectivas clínica, laboratorial e epidemiológica, bem como nas propostas de tecnologias de prevenção e intervenção desenvolvidas. A ATS desenvolveu-se a partir de 1970 como uma área de conhecimentos e práticas, visando contribuir para o embasamento científico e institucional das políticas de inovação nos sistemas de saúde. Os países têm enfrentado desafios relacionados à sustentabilidade dos seus sistemas de saúde, impulsionados pelo desenvolvimento científico e tecnológico e inovações médicas, pelo poder econômico e político das indústrias, por expectativas aumentadas, populações envelhecidas e desigualdades políticas e sociais. Discursos que expressam diferentes visões científica, tecnológica e política na medicina e nas políticas de saúde colocam dificuldades para o diálogo. Enquanto isso, a sociedade, marginalizada do mundo dos especialistas, enfrenta muitos problemas em compreender, fazer-se ouvir e participar da construção de novas perspectivas sobre a saúde e a doença, que respondam aos seus problemas.<hr/>Abstract This work discusses the problem of rare diseases and orphan drugs in the context of the medical science and practice, especially regarding the technological development, innovation, evaluation and incorporation of technologies in health systems and their impacts on theory, practices and policies on Health Technology Assessment (HTA). A thematic review of scientific literature was conducted involving the areas of Medicine, Sociology of Medicine, Health Science and Technology and Public Health, in order to provide an interdisciplinary approach to the issue. The study focuses on rare diseases caused by genetic mutations, as they are paradigmatic for understanding the challenges posed to the medical field. Since the 1970s, changes have occurred in Medicine, in the ways of diagnosing, classifying and studying such diseases, from clinical, laboratorial and epidemiological perspectives, as well as in the development of technologies for prevention and intervention. As of 1970, HTA has developed as an area of knowledge and practice aimed at contributing to the scientific and institutional foundations of innovation policies in health systems. Countries have been facing challenges to the sustainability of their health systems, which stem from scientific and technological development and medical innovations, economic and political power of corporations, increased expectations, aging populations and political and social inequalities. Discourses carrying disparate scientific, technological and political views on medicine and health policies coexist, posing difficulties to dialogue. Meanwhile, society, marginalized from the world of specialists, faces many problems in understanding such discourses, being heard and participating in the construction of new perspectives on health and disease that offer answers to their problems. <![CDATA[The dream as social production]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222019000200366&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Considerando a expressão onírica como uma realidade individual intrinsecamente social, Lahire propõe uma fórmula geral que ambiciona uma melhor compreensão do processo de fabricação dos sonhos. Para isso, a argumentação do autor, apresentada e discutida nessa resenha, contempla desde um retorno crítico a Freud até a sistematização de uma perspectiva disposicionalista-contextualista, na qual os relatos oníricos e seus contextos de produção adquirem destaque analítico.<hr/>Abstract In considering dreaming as an intrinsically social individual reality, Lahire proposes a general framework that seeks a better understanding of the dream-making process. In this sense, the author’s argument, which we present and discuss in this review, includes both a critical return to Freud and a systematization of a dispositional-contextualist framework that provide an analytical approach to accounts of dreams and their contexts of production.