Scielo RSS <![CDATA[Sociologias]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-452220140002&lang=es vol. 16 num. 36 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Sociologia da Dádiva]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<em>Marcel Mauss' The Gift: a pioneering work of the decolonial critique</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é mostrar que Marcel Mauss, em seu Ensaio sobre o dom, publicado em 1924, desenvolve uma reflexão pós-colonial avant la lettre que estrutura toda a sua crítica antiutilitarista do ocidentalismo e que pode esclarecer uma série de aspectos da crítica decolonial, especialmente em suas relações atuais com o pensamento antiutilitarista desenvolvido na Europa.<hr/>The purpose of this article is to demonstrate that Marcel Mauss, in his Essai sur le Don (The Gift), published in 1924, elaborates a sort of avant la lettre postcolonial thinking that structures his whole anti-utilitarian criticism of the Occidentalism and that may clarify some aspects of the decolonial criticism, particularly in its current relations with anti-utilitarian thinking developed in Europe. <![CDATA[Gift, Care and Healthcare]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200042&lng=es&nrm=iso&tlng=es O autor busca, neste texto, inicialmente, estabelecer uma relação entre a teoria da dádiva e as teorias sobre o cuidado em sua acepção ampla contida na noção ingle sa de care, abordadas sob a perspectiva da saúde. Com base nesta reflexão, propõe um paradigma ampliado da dádiva que permita a reinterpretação das teorias sobre care segundo a linguagem da dádiva e conclui convidando a repensarem-se as hierar quias e as formas de motivações que estruturam as organizações da saúde.<hr/>In this work the author seeks to establish a relationship between Marcel Mauss' theory of The Gift and the theoretical approaches to care, what he does from the perspective of the healthcare. Based on these considerations, he proposes a broadened gift-paradigm so that to allow the theories of care to be reinterpreted according to the vocabulary of the gift. In view of this reflection, he proposes to review hierarchies and the forms of motives that structure healthcare organizations. <![CDATA[Social change and the theory of solidarity economy. A Maussian approach]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200060&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, o autor analisa, à luz da teoria da dádiva, a evolução das instituições da economia social, confrontando as concepções que orientavam sua criação às constatações empíricas de seu funcionamento. Constatando, com Mauss, não haver um modo único de organização da economia que expresse uma ordem natural, mas sim diferentes formas de produção e de repartição que coexistem, conclui que, passar a um projeto democrático de mudança social implica levantar a questão das instituições em condições de assegurar a pluralidade da economia para inscrevê-la em um quadro democrático.<hr/>In this article, the author examines, in the light of the theory of the gift, the development of social economy institutions, contrasting their early conceptions and their observed operation. Following Mauss, he notes that there is no single mode of economic organization that expresses a natural order, but rather different forms of production and distribution that coexist. Thus, in order to accomplish a democratic project of social change, it is necessary to raise the question of what institutions are able to ensure the diversity of the economy so that to inscribe it within a democratic framework. <![CDATA[El don: entre las prácticas intersticiales y el solidarismo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200074&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo busca hacer evidente al solidarismo como la "pérdida del don", conforme expuesto por Mauss, en el contexto de la situación colonial, de los procesos de expansión capitalista en la actualidad. Como objeto de análisis y mediación hermenéutica, hemos seleccionado a la Responsabilidad Social Empresarial (RSE) como una forma del solidarismo cuyas prácticas llevan a un conjunto de situaciones que pueden describirse como pornográficas. Para lograr el objetivo explicitado, hemos seguido la siguiente estrategia argumentativa: a) se sintetizan algunas pocas coordenadas de carácter teóricos que permitan entender la centralidad del don y se explicita nuestra idea de solidarismo, b) se realiza un triple análisis: de la conceptualización de la RSE y de las experiencias de RSE de algunas corporaciones internacionales en Argentina; y c) se exponen nuestras ideas sobre prácticas intersticiales en tanto hiatos que quiebran a la economía política de la moral como una totalidad que demanda la "pérdida" de todo tipo de don.<hr/>This paper seeks to expose solidarism as the "loss of the gift", as discussed by Mauss, by analyzing it in the colonial context, within the processes of current capitalist expansion. Corporate Social Responsibility (CSR) is taken as object of analysis and hermeneutic mediation, as a form of solidarism whose practices lead to a set of situations that can be described as obscene. The argumentative strategy chosen to reach this proposed objective comprised: a) the synthesis of some theoretical guidelines that allow to understand the centrality of the gift and the description of our conception of solidarism; b) a triple analysis is performed on the conceptualization of CSR and on CSR experiences of some international corporations in Argentina; c) the explanation of our ideas on interstitial practices as gaps that break the moral economy while a totality that requires the "loss" of all kinds of gift. <![CDATA[A work for nothing? The work of a community of hackers in the light of "The Gift" theory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200104&lng=es&nrm=iso&tlng=es Mais do que apontar possíveis respostas para um "enigma" contemporâneo, este artigo discute as especificidades da dinâmica de trabalho dos hackers, no processo de produção não-contratual e colaborativo, presente na comunidade on-line de desenvolvimento de softwares do Projeto GNOME (GNU Network Object Model Environment). A partir de uma imersão netnográfica de mais de um ano, analisou-se a organização do trabalho que dá vida ao processo de produção empreendido por mais de 300 hackers e colaboradores de todos os cinco continentes do planeta. Mais especificamente, buscou-se compreender a natureza do trabalho adotado pelos hackers ao longo do desenvolvimento e distribuição de softwares nessa comunidade online de abrangência internacional. Como resultado, constatou-se a presença no Projeto GNOME de um tipo de engajamento não-contratual, associado a uma forma de trabalho e circulação de bens que se difere completamente de organizações ligadas à esfera do mercado ou do Estado, mas que consegue, por meio da internet, viabilizar um processo internacional de desenvolvimento de software de alta complexidade. Em outras palavras, foi possível verificar por meio da dinâmica social empreendida no seio dessa comunidade online, a emergência, nos liames digitais da internet, de uma nova expressão da dádiva moderna: um sistema de dádiva mediada por computador, tanto na essência como no modo de funcionamento e organização do trabalho.<hr/>Rather than pointing out possible answers for a contemporary "puzzle", this article discusses the specificities of hackers' work dynamics in the case of the non-contractual and collaborative production in the online community of software development named Project GNOME (GNU Network Object Model Environment). By means of a "netnographic" immersion developed for over a year, we analyzed the organization of work that enables the production process undertaken by over 300 hackers and contributors from the five continents of the globe. We sought particularly to understand the nature of the work adopted by hackers throughout the development and distribution of software in this international online community. The findings pointed to the existence of a kind of non-contractual engagement in the GNOME project, which is associated with a mode of labor and exchange of goods that is completely different from that of the organizations either from the Market or the State, but that gets, through the internet, to enable an international process for the development of highly complex software. In other words, we could identify, in the social dynamics undertaken within this online community, the emergence of a new expression of the gift: a system of computer-mediated giving, both in its essence and in the way of operation and work organization. <![CDATA[Habermas and Honneth: Mead readers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200144&lng=es&nrm=iso&tlng=es Mead foi um filósofo pragmatista americano que desenvolveu uma linha de pensamento denominada como interacionismo simbólico. Para o psicólogo social, somente pode existir um sentido de "eu" se houver um senso correspondente de um "nós". A teoria de Mead é fundamental para Habermas e para Honneth, pois não recorre ao individualismo metodológico, explicando os fenômenos sociais e o comportamento social em uma perspectiva intersubjetiva. Defende-se que a preocupação fundamental de Habermas (2002; 2012), em sua releitura da psicologia social de Mead, se concentra em que o desenvolvimento do self alcance um nível de pós-convencionalidade. A preocupação de Honneth, ao resgatar Mead, vincula-se aos contextos de vulnerabilidade moral, ou seja, à possibilidade de evitar os danos que o self possa sofrer na formação da identidade pessoal. Sustenta-se, finalmente, que uma releitura da psicologia social de Mead com base no paradigma normativo da autorrealização não possui recursos teóricos com potencialidade para avaliar as injustiças contemporâneas e atender aos desafios propostos pelos novos movimentos sociais, porquanto a ampliação das dimensões de reconhecimento não pode basear-se em uma apologia da psicologia moral do sofrimento. Busca-se, portanto, apresentar um diálogo entre Habermas e Honneth sobre a psicologia social de Mead.<hr/>Mead was an American pragmatist philosopher who developed a theoretical perspective called symbolic interactionism. For this social psychologist, there can only be a sense of the self if there is a corresponding sense of "us." Mead's theory is central to Habermas and Honneth, as it does not resort to methodological individualism, explaining social phenomena and social behavior in an intersubjective perspective. It is argued that the fundamental concern of Habermas in rereading the social psychology of Mead focuses on the development of the self to reach a level of post-conventionality. Honneth's concern in reinterpreting Mead is connected to the contexts of moral vulnerability, i.e. the possibility to avoid the damage that the self may suffer in the formation of personal identity. It is argued, finally, that a reinterpretation of the social psychology of Mead based on the normative paradigm of self-realization has no theoretical resources with the potential to assess contemporary injustices and meet the challenges posed by the new social movements, since the expansion of the dimensions of recognition cannot rely on a defense of moral psychology of suffering. Therefore, we seek to present an interaction between Habermas and Honneth on the social psychology of Mead. <![CDATA[Trabajo y Moralidad en las relaciones de producción capitalistas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200180&lng=es&nrm=iso&tlng=es El Trabajo como praxis ha sido ubicado, en el contexto de la modernidad, en la esfera de "lo económico", pero los discursos que lo construyen como problema tienden a revestirlo con una serie de elementos normativos y valoraciones que no se condicen con las condiciones estructurales y las "reglas de juego" propias del mercado de trabajo del sistema capitalista. Reconstruiremos aquí algunos núcleos teóricos de abordaje de la relación entre Trabajo y Cultura en términos de Moral en el marco de una regulación capitalista de las relaciones de producción. Para esto recuperaremos fragmentos de la teoría de la solidaridad social de Emile Durkheim y su relectura en la obra de Jürgen Habermas. A partir de estas discusiones, plantearemos posibles líneas de análisis en torno a las necesidades sistémicas de articulación de esferas diferenciadas como las del Trabajo y la Moral, en un mundo del trabajo instrumentalizado y fragmentado. Por último, discutiremos la necesidad de conceptualizar la relación Trabajo - Moralidad, al mismo tiempo en términos de solidaridad y disputa.<hr/>In the context of modernity, work as praxis has been placed in the field of Economic issues. However, the discourses that construct it as a research problem tend to attribute a set of normative elements and values that are not consistent with the structure and the "rules of the game" of the labor market in the capitalist system. In this article, we revisit some theoretical approaches to the relationship between Work and Culture in moral terms, in the context of the capitalist regulation of the relations of production. To this end, we take some elements of Emile Durkheim´s social solidarity theory and its rereading in the work of Jürgen Habermas. Based on these, we propose possible analytical approaches to the systemic needs for integration between distinct fields such as Labor and Moral, considering a fragmented and exploitative labor world. Finally, we discuss the need to conceptualize the relationship between Work and Morality both in terms of solidarity and of contention. <![CDATA[Democracy, Civil Society and internet: strategies of online coordination within "Rede Nossa São Paulo"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200206&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com o desenvolvimento das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) o debate acerca das possibilidades democráticas da internet se intensificou. A arquitetura em rede da internet, somada às ferramentas de interação, tem possibilitado novas formas de organizações sociais e uma criativa agenda de ações políticas, que podem significar um avanço no desenvolvimento dos processos democráticos. Essas tecnologias possibilitam novos mecanismos de comunicação com o Estado e viabilizam novas articulações da sociedade civil. A proposta deste artigo é avaliar a dinâmica da Rede Nossa São Paulo (RNSP), movimento da sociedade civil, formada por cerca de 700 instituições, que atua na região metropolitana de São Paulo, e analisar suas estratégias de articulação através da Web, para a promoção de ações políticas. A avaliação da e-participação na RNSP foi realizada por meio da combinação de três diferentes abordagens: (1) identificação das diferentes formas de e-participação; (2) avaliação das dimensões-chave de e-participação; e (3) classificação da atuação da Rede de acordo com o grau de democracia digital. Os resultados permitem observar que a internet pode auxiliar na promoção de ações democráticas, criando novos mecanismos de atuação da sociedade civil.<hr/>The development of Information and Communication Technologies (ICTs) has intensified the debate over the democratic possibilities offered by the Internet. Its network structure, coupled with interaction tools, has enabled new forms of social organizations and a creative agenda for political action, which can mean a step forward in the development of democratic processes. These technologies allow the development of new means of communication between the State and the Civil Society. This paper aims to evaluate the dynamics of Rede Nossa São Paulo (RNSP), a civic movement formed by almost 700 institutions, which operates in the metropolitan area of São Paulo, and to analyze its coordination strategies through the Internet to promote political action. The evaluation of RNSP's e-participation was performed through three approaches: (1) identification of the different forms of e-participation; (2) evaluation of the key dimensions of e-participation; and (3) measuring of RNSP's actions in accordance to the level of digital democracy. The findings allow us to observe that the internet can help in the promotion of democratic actions, creating new ways of political action in Civil Society. <![CDATA[Justice and legitimacy in democracies: possibilities of access to the "rules of the game"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200236&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo empreende um debate acerca das possibilidades de conciliação entre justiça e legitimidade nas democracias contemporâneas. Estados liberal-democráticos tendem a ter um compromisso específico com a questão da legitimidade como forma de lidar com a pluralidade e ordenar o âmbito social, já que consensos são obtidos através de processos e ritos formais determinados. Não obstante, a legitimidade de uma decisão não prediz qualquer caráter de justiça como elemento de suas bases, atestando-se que, na verdade, o liberalismo está preocupado muito mais com a garantia da igualdade na liberdade do que com a garantia de igualdade efetiva entre os indivíduos. O artigo faz uma leitura da questão, através da recuperação de três macro-vertentes específicas, a saber: o liberalismo, a perspectiva deliberativa e a perspectiva da representação política.<hr/>This article discusses the possibilities of reconciliation between justice and legitimacy in contemporary democracies. Liberal-democratic states tend to keep a particular commitment to the issue of legitimacy as a way of dealing with the plurality and regulating the social context, since consensus is achieved by means of particular processes and formal rites. Nevertheless, the legitimacy of a decision does not suppose to be based on any trait of justice, as in fact it is observed that the liberalism is rather concerned about the guarantee of equality in freedom than about ensuring effective equality between individuals. The article analyses the issue by revisiting three macro theoretical approaches, namely liberalism, deliberative democracy and political representation. <![CDATA[The ambiguous mobility]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200264&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ainda sem tradução no Brasil, o livro A mobilidade ambígua - Espaço, tempo e poder no cume da sociedade contemporânea, de autoria da socióloga italiana Laura Gherardi, é o resultado de um esforço teórico-metodológico no estudo dos sentidos da mobilidade na sociedade contemporânea. Com um universo de mais de 50 entrevistas com executivos, professores globais e artistas de renome internacional, realizadas nas cidades de Paris, Londres e Milão, o livro propõe uma análise da mobilidade nos termos de uma nova ética social do chamado "capitalismo avançado". Com o intuito de superar a antinomia dos esquemas clássicos oriundos da tradição marxista ou weberiana, Gherardi explora as possibilidades de uma análise das diferenciações sociais no seio da atual configuração do capitalismo, a partir da análise da relação entre poder e ritmo. O argumento central da autora aponta no sentido de uma ressignificação da noção de "mobilidade": antes colocada como repertório crítico pelos movimentos de contestação do capitalismo, a mobilidade se torna um elemento central na cosmologia de valores do capitalismo avançado e "por projetos". Assim, cooptada pelas forças as quais visava destruir, a mobilidade disciplinada, organizada e controlada passa a constituir uma ética social do chamado "novo espírito do capitalismo", repercutindo de forma ambígua no dia-dia dos indivíduos que vivenciam essa experiência de forma dúbia, ora como um recurso, ora como um imperativo, no contexto de um mundo conexionista.<hr/>Not yet translated in Brazil, the book "The ambiguous mobility - Space, time and power on the top of contemporary society," by the Italian sociologist Laura Gherardi, is the result of a theoretical and methodological effort towards understanding the meanings of mobility in contemporary society. Based on over 50 interviews with executives, global professors and world-renowned artists, held in the cities of Paris, London and Milan, the book proposes an analysis of mobility in terms of a new social ethic in the so-called "late capitalism". In order to overcome the antinomy of classical analyzes derived from Marxist or Weberian tradition, Gherardi explores the possibilities of studying social differentiations within the current configuration of capitalism, based on the analysis of the relationship between power and pace. The central argument of the author points towards a redefinition of the concept of 'mobility': initially set as a critical repertoire by anti-capitalist movements, mobility becomes a central element in the cosmology of values of late capitalism and "per project" capitalism. Thus co-opted by the forces which it once sought to destroy, the disciplined, organized and controlled mobility becomes integrated to a social ethic of the "new spirit of capitalism" and ambiguously affects the daily lives of individuals who live this experience in a dubious way, sometimes as a resource, sometimes as an imperative in the context of a connections driven world. <![CDATA[Juntos: rituales, placeres y política de cooperación]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222014000200278&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este libro, Richard Sennett identifica las premisas de la cooperación en la sociedad contemporánea y como la cooperación ha sido políticamente moldada. Dividido en tres partes que incluyen una descripción de la evolución de los rituales de cooperación empezando en la época medieval, el libro trata de la naturaleza de la cooperación, de por qué se ha debilitado, y de cómo se podría fortalecer.<hr/>In this book, Richard Sennet examines the premises of cooperation in contemporary society as well as how cooperation has been politically shaped through history. Divided into three parts, including a description of the evolution of cooperative rituals starting in the medieval times, the book deals with the nature of cooperation, why it became weak, and how it could be strengthened.