Scielo RSS <![CDATA[Per Musi]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-759920160005&lang=en vol. num. 35 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial of Per Musi #35]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The "Visions" from Tirésias: Art, Music and Understanding]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo analisa as relações possíveis entre os sistemas simbólicos da arte e da ciência. Ainda que existam especificidades em cada uma dessas expressões do pensamento humano, ambas são experiências de compreensão do mundo e portadoras de conteúdos de verdade. O artigo segue a posição construtivista de Nelson Goodman, que recusa qualquer hierarquia entre as formas de conhecimento. Os traços gerais de sua epistemologia demonstram o valor cognitivo da arte e da música, recusando a noção de que experiências com elas sejam apenas prática de "habilidades" ou ocasiões "emocionais".<hr/>Abstract: The article analyzes the possible relationships between science and symbolic systems of art. Despite the differences between these two ways to express human thinking, both aim at understanding the world and both contain the truth. It discusses the constructivist approach of Nelson Goodman, which rejects any kind of hierarchy between different forms of knowledge. The general characteristics of his epistemology illustrate the cognitive value of art and music, refuting the notion that considers experiences with them as merely ways to practice "skills" or "emotional" occasions. <![CDATA[Rhythm and Music in the contemplation of poets and philosophers: from Hölderlin to Rilke and Heidegger]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Desde o pré-romantismo alemão, a música mantém relações cada vez mais íntimas com a poesia e a literatura. Rastreamos aqui alguns dos modos de aproximação destas duas formas diversas de expressão artística, mostrando como a literatura explora a alteridade da música para intensificar as dimensões afetivas e reflexivas da poesia. Trata-se de uma tradição poderosa que se estende de românticos como Hölderlin e Tieck até Rilke e além, ocupando um lugar de destaque no pensamento de Schopenhauer, Nietzsche, Heidegger. As reflexões de Rilke recebem um lugar de destaque neste artigo, mediante a tradução de suas anotações de leitura do famoso ensaio de Nietzsche, O nascimento da tragédia a partir do espírito da música.<hr/>Abstract: Since German pre-romanticism, music has being keeping a closer relationship with poetry and literature. We have collected a few ways of approaching these two different forms of art expression, demonstrating how literature explores the alterity of music in order to intensify the affective and reflexive emotions of poetry. It deals with a powerful tradition that comprises 'romantic' authors from Hölderlin to Tieck to Rilke, and play an important role in the reasoning of Schopenhauer, Nietzsche and Heidegger. Rilke's reflections have been given special emphasis in this article, which is shown by means of his translated reading notes of the famous essay The Birth of Tragedy through the Spirit of Music. <![CDATA[Music as applied physiology: considerations from the late Nietzsche]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O trabalho tem como objetivo apresentar a interdependente relação entre música e fisiologia no Nietzsche tardio. A produtividade de tal pretensão reside em investigar o estatuto da fisiologia enquanto categoria filosófica fundante da experiência da arte e, em nosso caso específico, da música. Nos deteremos na reconstrução interpretativa de alguns problemas apresentados em Nietzsche contra Wagner e, a partir de um esforço hermenêutico, apontaremos para os desdobramentos filosóficos daí resultantes, capazes de contribuir com a tese central que perpassa este ensaio: a de que música é fisiologia aplicada no Nietzsche tardio, e que tal primado se estabelece como categoria para a crítica à música de Wagner, e integra a lógica mais ampla da crítica à modernidade e metafísica tradicional.<hr/>Abstract: The purpose of this study consists on presenting an interdependent relation between music and physiology in later Nietzsche. The productivity of such pretension lies on investigating the statute of physiology as a founding philosophical category of the art experience, in the specific case of music. We will focus on the reconstruction of the interpretation of some problems presented by Nietzsche against Wagner. After a hermeneutic effort, we will point the resulting philosophical outcome, capable of contributing to the core thesis in this essay: music is physiology applied to later Nietzsche, and this rule is established as a category for the criticism against Wagner's music, integrating the broadest logic of criticism into modernity and traditional metaphysics. <![CDATA[Adorno and Hanslick on the aesthetic autonomy of music]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: No semestre de inverno de 1932/33, Theodor Adorno ministrou na Universidade de Frankfurt um curso sobre o ensaio Do Belo Musical. Num artigo publicado alguns anos mais tarde, Adorno enfatizava a importância desse livro, uma vez que ele fixava o elemento da lógica imanente da composição musical, contra os autores que defendiam a música programática. Com efeito, um dos principais objetivos do ensaio de Hanslick era o estabelecimento da autonomia da obra musical. De acordo com ele, o belo na música é algo especificamente musical consistindo apenas e tão somente nos próprios sons e em sua combinação artística. Embora as referências diretas a Hanslick sejam relativamente raras e esparsas nos textos de Adorno, não devemos subestimar suas ressonâncias no pensamento desse autor. O objetivo desse artigo é investigar em que medida as ideias de Hanslick acerca da autonomia estética da música poderiam ter influenciado o conceito adorniano de material musical, bem como a sua abordagem da análise musical.<hr/>Abstract: In the winter term 1932/33, Theodor Adorno conducted at Frankfurt University a seminar on Hanslick's essay Vom musikalisch-Schönen. In an article published some years later, Adorno emphasized the importance of this book, for it fixed the moment of immanent logic of musical composition against the authors that defended programmatic music. In fact, one of the main goals of Hanslick's essay is to discuss the establishment of a musical work autonomy. According to him, the beautiful in music is something specifically musical, consisting simply and solely of tones and their artistic combination. Despite direct references to Hanslick's ideas in Adorno's texts are somewhat rare and scattered, the resonances of the former in the thinking of the latter should be not underestimated. The purpose of this paper is to investigate to what extent Hanslick's ideas about the aesthetic autonomy of music might have influenced Adorno's concept of musical material as well as his approach to musical analysis. <![CDATA[Music in Dark Times: Notes on the Musical Aesthetics in the III Reich]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: No Terceiro Reich, a música ocupou um papel de destaque entre as artes, pois foi maciçamente utilizada como instrumento ideológico. As diretivas estéticas propostas por Goebbels em 1938 tomavam por base um ideário já apontado em Quantz e Wagner, mas cuja reatualização distanciava-se do contexto original para cumprir outros fins. A partir de análises dos textos dos autores citados, o artigo visa demonstrar a apropriação das ideias centrais e suas transformações, bem como a criação de uma outra categoria de música, a saber, os monumentos musicais.<hr/>Abstract: In the Third Reich, music occupied a prominent role among the arts, being heavily used as an ideological tool. The aesthetic guidelines proposed by Goebbels in 1938 were based on an ideology already pointed out by Quantz and Wagner, but whose context, in order to fulfill other purposes, distanced from the original context. Departing from an analysis of these authors' texts, this article seeks to demonstrate the appropriation of the central ideas and their transformations, as well the creation of a different category of music, namely, the musical monuments. <![CDATA[Johann Mattheson and the ideal of the Perfect Musician]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O Der Vollkommene Capellmeister ("O mestre-de-capela Perfeito") é o último escrito musical de Johann Mattheson (1671-1764) e, sem dúvida, sua obra mais ambiciosa. Ela representa o mais importante dos escritos pertencentes ao gênero de preceptivas musicais conhecidas como Musica Poetica - um conjunto de tratados surgidos entre os sécs. XVI e XVIII que faz uso sistemático de conceitos oriundos da instituição oratória para descrever os elementos da composição e da actio musical. Neste texto discorrer-se-á sobre a noção do músico-orador perfeito. Inicialmente, será examinada a maneira como Mattheson se representa em sua autobiografia, não como sujeito individual, mas como tipo cortesão humanista, cristão, luterano, propondo uma leitura da mesma a partir do universo poético-retórico. Nesta parte, será possível definir também o tipo constituído pelos destinatários da obra. Com isto, será possível evidenciar como o autor alemão emula lugares-comuns já apresentados em retóricas latinas, em especial o De Oratore ciceroniano e a Institutio Oratoria, de Quintiliano ao definir o mestre-de-capela perfeito. Finalmente, serão examinados lugares-comuns diretamente ligados à ideia do músico perfeito: a possibilidade de se atingir a perfeição, os requisitos para alcançá-la, assim como a contribuição da natureza e da arte para esta tarefa e a importância de conhecimentos extrínsecos à técnica musical para se atingir este ideal.<hr/>Abstract: Der Vollkommene Capellmeister ("The perfect master of chapel") is Johann Mattheson´s (1681-1767) last and most ambitious work. It is also the most important writing belonging to the genre of musical preceptives known as Musica Poetica, a group of treatises edited between the 16th and 18th centuries which make systematic import of concepts of the rhetoric tradition in order to describe musical elements. In this article, we concentrate on the notion of the perfect music-orator. First, we examine the manner by which Mattheson represents himself in his autobiography, not as an individual subject, but as a type - humanist, cortesan, christian, lutheran - suggesting a reading of this work from the poetic-rhetorical perspective. This allows us to also discuss the potential addressees of this work. This article also shows how Mattheson emulates commonplaces already presented in latin rhetoric handbooks, especially De Oratore, by Cicero, and Intitutio Oratoria, by Quintilian, when he discusses the perfect Kapellmeister. Finally, we will examine commonplaces directly connected to the idea of the Perfect Musician: the possibility to attain perfection and the requirements to accomplish it, as well as the contribution of nature and art and the importance of non-musical knowledge to perform this task. <![CDATA[Lights on Music departing from the Philosophy of Language]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Já se falou que a finalidade da musicologia compreenderia a descoberta do que a "linguagem musical" nos ensina do ser humano que seja diferente daquilo que a linguagem falada e outras manifestações e instituições primordiais dele nos ensinam. Nesses termos, parece óbvio que tal tarefa depende muito do que se entende por "linguagem". Não obstante o paradigma da linguagem ter sido um bordão na concepção musical ocidental, a comparação tendeu mais a enfatizar certas "carências" e "lacunas" da música, apresentando-a inequivocamente como inferior e mais limitada quanto, por exemplo, a uma eventual função cognitiva. O presente artigo pretende rediscutir essa questão à luz de contribuições contemporâneas do pensamento sobre a linguagem, notadamente na obra de alguns filósofos italianos, como Giorgio Agamben, Paolo Virno e Adriana Cavarero.<hr/>Abstract: It has been said that one of the main goals of musicology could be the discovery of what "musical language" teaches us about the human being that is different from what is taught by spoken language and other manifestations and institutions. In these terms, it seems obvious that this task depends on what one means by "language." Despite the fact that the paradigm of language has turned into a catchphrase in Western musical conception, this comparison tended to emphasize more certain "deficiencies" and "gaps" of music, presenting it unequivocally as inferior and more limited as far as a possible cognitive function goes. This paper aims at revisiting this issue in the light of contemporary contributions of thinking about language, especially in the works of some Italian philosophers such as Giorgio Agamben, Paolo Virno and Adriana Cavarero. <![CDATA[Elgar: the enigma of the variations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992016000500009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Reflexões analíticas sobre como as Variações Enigma de Edward Elgar inserem-se no epicentro de uma das técnicas mais instigantes da composição musical. A partir de uma abordagem plural, discutem-se aspectos importantes de harmonia, análise, história da música e história da arte. No âmbito do gênero das variações com caráter de desenvolvimento, o criptograma manifesto pelo próprio compositor recebe aqui uma sugestão inédita para sua solução.<hr/>Abstract: Analytical reflections on how Edward Elgar's Enigma Variations fit into the epicenter of one of the most exciting techniques of musical composition. Departing from a plural approach, it discusses important aspects of harmony, analysis, music history and art history. In the context of theme and variations genre with developmental character, the cryptogram manifest by the composer himself receives here a novel suggestion for a solution.