Scielo RSS <![CDATA[Per Musi]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-759920150002&lang=en vol. num. 32 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial de <em>Per Musi</em> 32]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Musicology and/as social concern: imagining the relevant musicologist]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Preocupações sociais e ideologias são refletidas (1) em nossa escolha de assunto ou repertório, (2) em nossas tentativas conscientes de colocar indivíduos e repertórios em contextos históricos e culturais concretos, e (3) em paradigmas e pressupostos sobre os quais elaboramos nossos vários argumentos e narrativas (progresso, o 'grande homem,' a nação, marxismo, feminismo). Como podem acadêmicos de musicologia agir de maneira responsável com alunos, corpo docente auxiliar e colegas pesquisadores (incluindo aqueles que estão buscando novas abordagens)? Em quais situações não-musicológicas poderiam estes acadêmicos ajudar a construir políticas sociais e culturais? Este texto foi originalmente publicado como o capítulo 22 de: COOK, Nicholas; EVERIST, Mark (eds.). Rethinking Music. Oxford, New York: Oxford University Press, 2001. p.499-530. ISBN10: 0-19-879003-1 (hbk); ISBN10: 0-19-879004-X (pbk); ISBN13: 978-0-19-879004-4. A tradução respeitou a estrutura original do texto e das notas de rodapé.<hr/>Abstract:Social concerns and ideologies are reflected (1) in our very choice of subject or repertoire, (2) in our conscious attempts to place individuals and repertoires in concrete historical or cultural context, and (3) in the paradigms and assumptions upon which we build our various arguments and narratives (progress, the 'great man,' the nation, Marxism, feminism). How might scholars of musicology act most responsibly toward musicology students, adjunct faculty, and fellow scholars (including those trying new approaches)? In what non-musicological arenas might such scholars help to shape cultural and social policies? This text was originally published as Chapter 22 of: COOK, Nicholas; EVERIST, Mark (eds.). Rethinking Music. Oxford, New York: Oxford University Press, 2001. p.499-530. ISBN10: 0-19-879003-1 (hbk); ISBN10: 0-19-879004-X (pbk); ISBN13: 978-0-19-879004-4. <![CDATA[On the dynamism of Amerindian musical objects: notes from <em>yãmĩy</em> chants among the Brazilian maxakali (<em>tikmũ'ũn</em>)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Os cantos yãmĩy, constantemente atualizados por grupos indígenas de língua maxakali, correspondem a miríades de seres extraordinários caros a uma esfera mítica. Fixos, perenes, apresentando pouco espaço para a improvisação, os yãmĩy são ao mesmo tempo marcados por uma disposição à dissolução ou a uma revisão permanente da forma, à medida em que se amplia o recorte analítico. O fluxo decorrente de uma trama citacional cerrada, com polarizações localizadas e constantemente ressignificadas, transforma as sequências de objetos diacrônicos em verdadeiras pulsações de zonas desenhadas diante de um fundo contínuo, à imagem de "diferenças internas" ou "superposições intensivas de estados heterogêneos" (VIVEIROS DE CASTRO, 2006).<hr/>Abstract:The yãmĩy chants, constantly actualized by maxakali speaking indigenous groups, correspond to a myriad of extraordinary beings, which are related to a mythic sphere. Fixed, perennial, and showing little space for improvisation, the yãmĩy chants are marked by both a disposition to dissolution and a constant revision of form as the analytical angle expands. The flux that follows a densely quotational tapestry, with local and constantly re-signified polarizations, transforms the sequences of diachronic objects into true pulse zones, designed over a continuous background, in the mode of "internal differences" or "intensive superpositions of heterogeneous states" (VIVEIROS DE CASTRO, 2006). <![CDATA[Coordination and control of musical and sports movements: a dynamic perspective of cognition and action]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este artigo estuda a coordenação e controlo de movimentos desportivos e musicais emergindo essencialmente da ação do executante, da tarefa e do envolvimento onde esta tem lugar. Para tal, numa visão dinâmica, conclui-se que o cérebro é apenas mais um elemento no controlo deste processo, não tendo nenhum papel hierarquicamente dominante.<hr/>Abstract:This article aims at showing that the coordination and control of musical and sports movements emerge essentially from the performer's action, the task and the surrounding environments. In a dynamic perspective, one concludes that the brain is only one of the many components in this control process, not playing a hierarchically dominant role. <![CDATA[John Cage's spectrum politics: his musical work through Jacques Derrida]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:En una aproximación filosófica al trabajo del compositor estadounidense John Cage, se aplican las nociones derrideanas de espectro y fantasma para comprender su concepción del sonido y revelar la condición política de su arte. Esta condición está absolutamente ligada a un deseo de justicia que nace en las raíces de una América devastada por el dominio europeo. Su manifestación, en la obra de Cage, es la intervención y el desarme de la música occidental. De esta manera, el trabajo artístico, según John Cage, está siempre arraigado a un trabajo político cuyo horizonte es la justicia, horizonte que, en efecto, Jacques Derrida ha puesto como condición de todo hacer.<hr/>Abstract:In a philosophical approach to the work of North-American composer John Cage, we use Derridean's notions of ghost and spectrum for understanding his conception of sound and revealing the political status of his art. This condition is absolutely linked to a desire for justice that emerges in the roots of an America devastated by European dominance. Its manifestation in Cage's work is the intervention and the disarmament of Western music. Thus, artwork for John Cage is always rooted in a political work which horizon is justice. A horizon that Jacques Derrida puts as a basic condition for all doing. <![CDATA[Music therapy and Autism Spectrum Disorder: a neuroscience informed rationale for clinical practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Nos últimos anos, muitos estudos em neurociências têm buscado compreender como o sistema nervoso está estruturado, como funciona em pessoas com desenvolvimento global típico e atípico, e como este sistema nervoso processa a música enquanto estímulo percebido e ação no mundo. A integração destes conhecimentos na prática clínica musicoterapêutica pode fornecer novas explicações sobre o modo pelo qual o uso terapêutico da música promove melhoras da saúde, bem como subsidiar o desenvolvimento de novas abordagens clínicas de tratamento, avaliação diagnóstica e avaliação do processo terapêutico. Este artigo apresenta uma fundamentação nas neurociências para uma prática clínica musicoterapêutica com foco na melhora da comunicação não-verbal e da interação social de crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro do Autismo.<hr/>Abstract:In the last years, many studies in neurosciences aimed at understanding how the nervous system is structured, how it works in people with typical and atypical global development, and how music is processed as perceived stimulus and action in the word. The integration of this knowledge in music therapy clinical practice may provide new explanations about the path in which the therapeutic use of music improves health as well as assist the development of new clinical approaches for treatment, assessment and evaluation. This article presents a neuroscience rationale of a music therapy clinical practice with focus on nonverbal communication and social interaction for children and teenagers with Autism Spectrum Disorder. <![CDATA[Kepler's contributions to the continuity and transformation of the tradition of the music of the spheres]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen:El presente artículo busca dar a conocer la importancia del trabajo de Johannes Kepler en la actualización, modificación, continuidad y transmisión posterior de las teorías de correspondencias entre planetas y alturas musicales en la tradición de la "Música de las Esferas", noción que para él tenía mucha importancia dentro de su concepción teológica del funcionamiento del cosmos. Lejos de desbancar esta antigua idea que en su origen funcionaba dentro del paradigma cosmológico geocéntrico, Kepler la adapta al sistema heliocéntrico copernicano y a sus propias propuestas de órbitas elípticas de los planetas, notando que estos nuevos modelos cosmológicos requieren de una nueva teoría de la música de las esferas: dado que se deduce que la velocidad de los planetas no es constante, esto tiene implicaciones importantes en los "tonos" (o dicho actualmente "alturas" o "notas") de cada planeta, que dejan de ser una altura única, como en los modelos de órbitas circulares, para convertirse en toda una gama musical. El desarrollo y evolución de la tradición de la Música de las Esferas es un largo capítulo en la historia de las ideas, de la ciencia y de la teoría musical (pues abarca desde Pitágoras hasta el presente), y hace parte de la llamada "música especulativa", que indaga las relaciones entre la teoría musical y sistemas considerados esotéricos o místicos. Este escrito aspira a contribuir, inicialmente a partir de la revisión de la literatura relevante, a este campo menos estudiado de la historia de la ciencia de la modernidad temprana desde el modelo medieval del quadrivium (aritmética, geometría, astronomía y música).<hr/>Abstract:This paper wishes to bring to a wider audience the importance of Johannes Kepler's efforts in the updating, modification, continuity and transmission of the theories of musical correspondences between the planets of the Solar System and the pitches of the musical scale. This tradition is known as "The Music of the Spheres", and its evolution and development constitutes a long chapter (from Pythagoras to the present day) in the history of ideas, science, and musical theory, through the area known as "speculative music", which researches on the connections between music (especially musical theory) and the occult, esoteric or mystical. As such, it warrants further research from the perspective of history of mentalities (understood in this case as a double take from both historical musiclogy and the history of science), and this is precisely the approach that his paper aims at. <![CDATA[Voice quality in heavy metal singing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200197&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este artigo analisa a voz cantada em registros altos no estilo heavy metal com a utilização de um perfil de voz baseado na percepção (VPAS). Seu principal objetivo é fornecer um embasamento científico sobre um tema tratado subjetivamente pela literatura musical. Foram utilizados dois cantores profissionais e dois amadores na análise. Suas produções vocais foram analisadas individualmente e, posteriormente, comparadas. Juízes treinados, incluindo professores de canto, fonoaudiólogos e foneticistas, avaliaram essas amostras por meio do perfil de análise de voz VPAS. Os resultados indicam estratégias articulatórias distintas na produção de notas em registros altos nos dois grupos de cantores.<hr/>Abstract:This paper studies high registers of heavy metal singing based on the voice profile analysis scheme (VPAS) protocol. Its main objective is to provide a scientific basis for a theme which is subjectively treated by the musical literature. Two professional and two amateur singers were recorded for the perceptual analysis. Their vocal productions were analyzed intra- and inter-singers by VPAS experienced judges (vocal coaches, speech therapists, phoneticians). Results indicate that the two groups of singers use distinctive articulatory strategies in singing at high registers. <![CDATA[Initial practice and performance of Haydn´s Minuets by pianists: the effects of the deprivation of stimulus in sensorial feedback in different conditions of study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:O presente estudo teve como objetivo investigar os efeitos da privação de estímulos (aurais, visuais e cinestésicos) na retroalimentação sensorial durante a preparação inicial de peças para piano por estudantes de diferentes níveis acadêmicos. Estudantes de música (N = 12) da graduação (iniciantes, meio e final de curso) e de pós-graduação (iniciantes de mestrado e um doutorando em final de curso), seguindo um delineamento experimental tipo hierárquico foram submetidos a quatro condições de estudo: (i) Condição A: Decodificação Visual com retroalimentação cinestésica e privação de estímulo auditivo; (ii) Condição B: Decodificação Visual com a privação de estímulo aural e cinestésico (prática mental); (iii) Condição C: Decodificação Aural com retroalimentação cinestésica e privação de estímulo visual da partitura ("tocar a música de ouvido"); Condição D: Decodificação Aural sem retroalimentação cinestésica com a privação de estímulos visual e cinestésico. Os dados obtidos foram analisados quantitativamente e qualitativamente acerca do tempo de prática despendido na realização das tarefas, das estratégias desenvolvidas e dos produtos atingidos pelos participantes em função das condições de estudos propostas. Os resultados revelaram efeito potencial dos níveis acadêmicos sobre o tempo despendido durante a prática nas condições A, C e D, bem como na compreensão musical dos participantes e na qualidade dos registros das performances (produtos) atingidos nas condições A e B. Em termos de estratégias e performances, as condições C e D deram-nos indícios de que a realização destas tarefas parece depender mais de competências acumuladas de cada estudante do que do nível acadêmico os quais estes se inserem.<hr/>Abstract:The present study aimed at investigating the effect of stimulus deprivation (aural, visual and kinesthetic) in the sensorial feedback during the initial approach to piano pieces by students belonging to different academic levels. Undergraduate (junior, sophomore and senior) and graduate music student (initial students of master's degree and one student of final doctoral degree) (N = 12), according to a nested experimental design, were submitted to four conditions of study: (i) Condition A: Visual decoding with kinesthetic feedback and privation of aural stimulus; (ii) Condition B: Visual decoding with privation of aural and kinesthetic stimulus (mental practice); (iii) Condition C: Aural decoding with kinesthetic feedback and deprivation of visual stimulus of the score (playing by ear); (iv) Condition D: Aural decoding without kinesthetic feedback with deprivation of visual and kinesthetic stimulus. Data were analyzed quantitatively and qualitatively in terms of time of practice spent for accomplishing the tasks, developed strategies and reached products, according to each condition of study. The results revealed the potential effect of the academic level on the time spent in practice for conditions A, C and D, as well as in the musical understanding and in the quality of attained performance takes (products), for conditions A and B. In terms of strategies and performances, data from conditions C and D suggested the performance under such conditions seem to depend on the cumulative competences of the student rather on the academic level. <![CDATA[Images of Brazil in the 20th-century classical music: reflections about Brazilian cultural identities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200246&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:O presente artigo trata do processo de construção de imagens na elaboração da identidade cultural expressa na música erudita brasileira, durante o século XX. Para isso, buscou-se apontar algumas questões conceituais, relacionadas à narrativa, às criações de imagens e à identidade cultural, que são fundamentais para o entendimento da cultura brasileira como um sistema de representações culturais. Nesse sentido, tentamos traçar um quadro referencial (SALLES, 2005; KATER, 2001; CONTIER, 1978) de como se criaram algumas relações significativas entre determinados materiais musicais e elementos da cultura brasileira. Assim, partimos de reflexões em torno das ideias de sujeito, identidade, pertencimento, cultura e identidade nacional (HALL, 2006). Em seguida, procuramos entender o processo de construção das narrativas e imagens em torno de uma identidade cultural nacional, para, só então, compreender a relatividade das autoimagens coletivas (REZENDE, 2009; ORTIZ, 1994) que se fizeram presentes na música erudita brasileira neste período.<hr/>Abstract:This article discusses the process of image construction in the elaboration of the cultural identity expressed in the Brazilian classical music during the twentieth century. Conceptual issues related to the narrative, image creation, and cultural identity essential to the understanding of Brazilian culture as a system of cultural representations are discussed. Central references on the emergence of significant relationships between certain musical materials and elements of the Brazilian culture (SALLES, 2005; KATER, 2001; CONTIER, 1978) are outlined. Departing from the definitions of subject, identity, sense of belonging, culture and national identity, it explains the process of narrative and image construction around a national cultural identity. Finally, it aims at understanding the relativity of the collective self-images (REZENDE, 2009; ORTIZ, 1994) that have been made present in the Brazilian classical music in that period. <![CDATA[Usability of violin and viola shoulder rest]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200269&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumoOs atributos necessários para o desenvolvimento de produtos podem ser avaliados e verificados por meio da usabilidade. No caso dos músicos de violino e viola, acessórios como a espaleira são necessários para melhorar o posicionamento, minimizar a tensão muscular na região do pescoço e liberar a mão esquerda para a digitação das notas. Mesmo assim, problemas como queixas musculoesqueléticas são indicados na literatura. Este estudo avaliou as espaleiras utilizadas por 10 músicos de uma orquestra, por meio dos princípios de usabilidade, e investigar a percepção dos músicos relacionada à satisfação, eficácia e eficiência das espaleiras, por meio de questionários com perguntas abertas. As problemáticas estão relacionadas à usabilidade, sendo as espaleiras consideradas eficazes para as práticas instrumentais, precisando ser mais eficientes, fazendo com que a correta postura seja mantida e que menores ocorrências musculoesqueléticas sejam geradas em função dos ajustes inadequados dos acessórios.<hr/>Abstract:The attributes required for product development can be assessed and verified by usability. For musicians of violin and viola, accessories as shoulder rest are needed to improve the position, to minimize muscle tension in the neck and release the left hand for typing the notes. Even so problems such as musculoskeletal complaints are reported in the literature. Therefore, this study evaluated the shoulder rest used by 10 musicians from an orchestra using the principles of usability, and investigates the musicians perception related to satisfaction, effectiveness and efficiency of them, using questionnaires with open questions. The problems are related to usability being the shoulder rests considered effective to instrumental practice and they need to be more efficient, making the correct posture maintained and minor musculoskeletal events are generated due to the inadequate settings of accessories. <![CDATA[Relations between formal study and the musician's average salary: a study with Brazilian musicians]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200296&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:O artigo tem como objetivo avaliar o mercado de trabalho relativo à Música, através da observância de vetores tais como: idade de iniciação musical, média salarial e grau de instrução formal dos mesmos. Trata-se de uma pesquisa quantitativa usando-se a técnica de coleta de dados, os quais foram obtidos por meio de um questionário estruturado respondido por 291 músicos brasileiros. A análise dos aspectos aqui tratados pode contribuir para o estabelecimento de uma projeção custo-benefício baseada na maior ou menor formação acadêmica, e atuação efetiva na área da música.<hr/>Abstract:This article aims at making observations about the musician's job market by assessing specific vectors, such as: which age they started music studying, their average salary and their formal instruction or lack of it. This is a quantitative research accomplished by means of data taken from a questionnaire, which was completed by 291 Brazilian musicians. Those issues may contribute to establish a projection of the benefit-cost ratio related to instruction and work in the area of Music. <![CDATA[Capoeira in the teaching of Music Sociology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:O artigo aborda a experiência de ensino na disciplina Sociologia da Música no Curso de Licenciatura Plena em Música da UFPA, a partir de uma experiência ocorrida em 2013. O tema geral utilizado nas aulas foi a capoeira, a partir do olhar da sociologia da música, da Educação Musical e da etnomusicologia. A principal intenção da utilização dessa manifestação Afro-brasileira foi provocar a reflexão dos discentes sobre as demais culturas musicais presentes na sociedade a qual os mesmos pertencem e convivem, enfatizando os diferentes modos de ensino, aprendizado e performance musical - não menos importantes ou complexos do que os acadêmicos.<hr/>Abstract:This paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music. <![CDATA["Lana Tai - no dia em que nasceu uma aquarela": composing via audio descriptors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200338&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumoTrata-se do relato de um processo criativo musical no qual utilizou-se estratégias composicionais vinculadas a análises de conteúdo espectral com descritores de áudio. Tal procedimento foi o suporte para a elaboração da obra "Lana Tai - no dia em que nasceu uma aquarela", para orquestra de cordas. A partir de um banco de dados sonoros, realizaram-se diversas experimentações com o objetivo de testar configurações orquestrais elaboradas com técnicas estendidas de execução instrumental. Tais experimentos foram realizados com suporte do ambiente computacional Pure Data (PD) com o qual utilizou-se a biblioteca de descritores de áudio PDescriptors. Os resultados, as reflexões e as questões levantadas durante toda a elaboração, criação e execução de "Lana Tai" suscitam um novo aporte no desenvolvimento tanto da pesquisa em processos criativos quanto na criação de novas obras inéditas.<hr/>AbstractThis article is a review of a music creative processes in which it was applied compositional strategies combined to sound spectral analysis based on audio descriptors. This procedure supported the creation of the work "Lana Tai - no dia em que nasceu uma aquarela" for string orchestra. For that, some instrumental mixtures and orchestration were made using a Sound DataBase. In this particular case, a virtual environment in Pure Data (PD) software, using the library for analysis fucntions PDescriptors, analyzed some potential orchestral settings. All the results, issues and compositional reflections were used to create "Lana Tai - no dia em que nasceu uma aquarela". This approach rises up a new contribution in the development of research in both creative processes and the creation of new unpublished works. <![CDATA["Love" and "death" in the madrigals of Carlo Gesualdo: a study on the development of music and text writing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200364&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:A escrita musical do compositor Carlo Gesualdo transforma-se ao longo de seus seis livros de madrigais. Enquanto nos aspectos que integram os dois primeiros livros encontramos principalmente características da tradição polifônica do Renascimento, nos madrigais dos terceiro e quarto livros predomina o experimentalismo harmônico, ao passo que nos dois últimos há maior ocorrência dos procedimentos tipicamente associados ao compositor maduro - a escrita cromática e dissonante. O principal elemento que faz a ligação desta escrita ao longo das três fases é a relação entre a música e o texto. Observando o tratamento que o compositor fez em relação a dois termos recorrentes nos madrigais - as palavras amor e morte -, em obras de diferentes fases, foi possível constatar o estreitamento desta relação textual da música, bem como suas implicações no resultado sonoro final. Na primeira fase, Gesualdo utilizava os procedimentos mais comuns na escrita musical para ressaltar estes termos, como a escrita contrapontística, contrastando com a escrita homofônica. Nas fases seguintes, ele passou a procurar elementos musicais mais sofisticados que permitissem explorar diferentes sonoridades. Por meio deste processo, o compositor destacou, de forma mais contundente, palavras e narrações dos poemas, recorrendo principalmente a resultantes harmônicas incomuns e a falsas relações melódicas. A análise do uso destes termos ao longo da obra demonstrou o aprofundamento da expressividade e o amadurecimento dos procedimentos musicais utilizados pelo compositor.<hr/>Abstract:Gesualdo's compositional writing evolves throughout his six books of madrigals. While the first two books bring the polyphonic tradition of Renaissance, the harmonic experimentalism predominates in the madrigals of the third and fourth books. However, in the last two, there is a higher frequency of the procedures typically associated with the mature composer - the chromatic and dissonant writing. The main element that connects his writing along the three periods is the relation between music and text. Observing the treatment given by the composer to two words in the madrigals - love and death - from different periods, it is possible to confirm his increasing text painting and its implications in the resulting sound. In the first period, Gesualdo used the most common procedures, such as the contrast between counterpoint and homophony. In the following periods, he began to look for more sophisticated musical elements in order to explore different sounds. Through this process, the composer vigorously emphasized words and, thus, the narrative of the poems, reaching for uncommon harmonic resultants and false melodic relations. The analysis of these words in procedures by Gesualdo reveals his deepening of expressivity and a maturing style. <![CDATA[Fingering J. S. Bach's Prelude from the BWV 997 Lute Suite transcribed for the guitar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200394&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este trabalho apresenta uma digitação violonística para transcrições do prelúdio da Suíte BWV 997, original para alaúde, de Johann Sebastian Bach (1685-1750). Os aspectos musicais abordados para fundamentar a digitação foram divididos e classificados em motivo, melodia polifônica, contraponto, arpejo e homogeneidade tímbrica. O cotejamento foi aplicado como modelo de análise, em algumas transcrições para violão dessa obra, nas quais foram verificadas digitações diversificadas e notações distintas quanto à representação de alguns valores rítmicos e de determinadas alturas.<hr/>Abstract:This paper presents a guitar fingering for transcriptions of Bach BWV 997 Lute Suite Prelude. The musical aspects approached to support fingering were divided and classified into motif; polyphonic melody; counterpoint; arpeggio and timbre homogeneity. We applied comparison as analysis model in some guitar transcriptions of this piece; in which diverse and distinct fingering notations were observed, concerning the representations of some rhythmic values ​​and certain pitches. <![CDATA[Singing together for health citizenship in Acre (Amazon): IFAC Choir in Sena Madureira]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200420&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este artigo discute as ações do Canto Coral IFAC Sena, um projeto de Extensão do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Acre, idealizado e desenvolvido na cidade de Sena Madureira, Acre, entre dezembro de 2011 e dezembro de 2012. Impactos sociais do trabalho reforçam e validam a ideia de construção da saúde e da cidadania por meio da prática de canto em conjunto.<hr/>Abstract:This article discusses the actions of "IFAC Choir", an extension project conduced at Federal Institute of Education, Science and Technology of Acre, State of Amazon, Brazil. This project was conceived and developed in the city of Sena Madureira, between December 2011 and December 2012. Social impacts of this experience reinforce and validate the idea of ​​building health and citizenship through the practice of singing together. <![CDATA[Review of the book "Como é bom poder tocar um instrumento: pianeiros na cena urbana brasileira" ["It´s so good to play na instrument: piano players in urban nineteenth-century Brazil"] by Robervaldo Linhares Rosa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200439&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este artigo discute as ações do Canto Coral IFAC Sena, um projeto de Extensão do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Acre, idealizado e desenvolvido na cidade de Sena Madureira, Acre, entre dezembro de 2011 e dezembro de 2012. Impactos sociais do trabalho reforçam e validam a ideia de construção da saúde e da cidadania por meio da prática de canto em conjunto.<hr/>Abstract:This article discusses the actions of "IFAC Choir", an extension project conduced at Federal Institute of Education, Science and Technology of Acre, State of Amazon, Brazil. This project was conceived and developed in the city of Sena Madureira, between December 2011 and December 2012. Social impacts of this experience reinforce and validate the idea of ​​building health and citizenship through the practice of singing together. <![CDATA[Review of the book "Romani routes: cultural politics and Balkan music in diaspora" by Carol Silverman]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992015000200444&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo:Este artigo discute as ações do Canto Coral IFAC Sena, um projeto de Extensão do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Acre, idealizado e desenvolvido na cidade de Sena Madureira, Acre, entre dezembro de 2011 e dezembro de 2012. Impactos sociais do trabalho reforçam e validam a ideia de construção da saúde e da cidadania por meio da prática de canto em conjunto.<hr/>Abstract:This article discusses the actions of "IFAC Choir", an extension project conduced at Federal Institute of Education, Science and Technology of Acre, State of Amazon, Brazil. This project was conceived and developed in the city of Sena Madureira, between December 2011 and December 2012. Social impacts of this experience reinforce and validate the idea of ​​building health and citizenship through the practice of singing together.