Scielo RSS <![CDATA[Educação e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-970220140003&lang=es vol. 40 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>La enseñanza y su relación con el saber en los estudiantes universitarios colombianos</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se exponen los resultados de una investigación sobre las respuestas de los estudiantes a las exigencias de las formas de los saberes enseñados en la universidad desde la perspectiva de su relación con el saber. Estudio exploratorio, cualitativo, descriptivo y descriptivo en una muestra cualitativa con representatividad teórica de dieciséis estudiantes de seis cursos universitarios, que se desarrollaron en el segundo semestre de 2012 en la Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Se adoptaron cinco dimensiones de la relación con el saber: (1) sentido; (2) dimensión de lo que es importante en el saber; (3) contrato didáctico; (4) relación de identidad y afectiva con el saber; y (5) actitudes de estudio. Tres rasgos generales surgen de la investigación: (1) si bien los estudiantes, aceptan en su relación con el saber la exigencia de la significación, esperan también los momentos de la designación; (2) obstáculo importante en la relación constituye la distancia entre lo que el curso propone y la representación que el estudiante puede tener de la práctica fuente y la práctica objetivo; (3) rasgo común para los cursos es la distancia entre la percepción de las exigencias del profesor antes y después de la evaluación. Se confirma la hipótesis comprensiva: la respuesta que dan los estudiantes a las exigencias de las formas de los saberes enseñados en la universidad dependen de su relación con el saber y de sus actitudes y tratativas o enfoques que esta relación implica.<hr/>This article presents the results of an investigation into student responses to the demands of the forms of knowledge taught at the university from the perspective of their relation to knowledge. It is an exploratory, qualitative, and descriptive study with a qualitative sample with theoretical representativeness of sixteen students from six university courses offered in the second half of 2012 at Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Five dimensions of the relation to knowledge were adopted: (1) meaning, (2) dimension of what is important in knowledge, (3) didactic contract, (4) identity and affective relation to knowledge, and (5) study attitudes. Three general features have emerged from the research: (1) although students accepted the requirement of meaning in their relation to knowledge, they also expect moments of designation; (2) the distance between the course aims and the representation that the student may have of the source practice and target practice is a major obstacle in the relation; (3) the distance between the perception of the demands of the professor before and after evaluation is a common characteristic of the courses. The comprehensive hypothesis has been confirmed: the response given by students to the demands of the forms of knowledge taught at university depends on their relation to knowledge and the attitudes and negotiations or approaches that this relations implies. <![CDATA[<b>The relationship of higher education students to knowledge</b>: <b>learnings and processes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta resultados de uma investigação que buscou compreender a relação com o saber de estudantes universitários, utilizando como referencial a teoria da relação com o saber de Bernard Charlot. O campo de pesquisa foi uma universidade comunitária localizada em um município de porte médio do estado de Minas Gerais, sendo que os sujeitos da pesquisa foram 400 estudantes de 24 cursos de graduação. A coleta de dados foi realizada por meio dos balanços de saber, instrumento proposto por Bernard Charlot, que consiste na demanda da produção de um texto a respeito das aprendizagens do sujeito. Após a apresentação dos aspectos quantitativos da classificação das aprendizagens evocadas pelos estudantes, o artigo discute a preponderância das aprendizagens ligadas ao desenvolvimento pessoal e utiliza as categorias mobilização e sentido para aprofundar a compreensão dos relatos produzidos pelos estudantes nos balanços de saber. Conclui que a relação com o saber dos sujeitos da pesquisa está baseada na valorização das aprendizagens ligadas a seu desenvolvimento pessoal, inclusive ao tratarem do que aprenderam na universidade, e que uma parcela deles consegue reconhecer as especificidades dessa instituição como espaço de aprendizagem. A pesquisa identificou três polos nos quais se organizam os sentidos atribuídos pelos estudantes à formação universitária: a conquista de uma vida melhor, a transformação da maneira de ver o mundo e a mobilização em relação ao saber em si.<hr/>This article presents the results of an investigation that sought to understand higher education students' relationship to knowledge, using Bernard Charlot's Relationship to Knowledge theory as a theoretical reference. The field studied was a community university in a mid-sized city in the state of Minas Gerais, Brazil, and the subjects were 400 students at 24 undergraduate courses. The collection of data was performed using balances of knowledge, a tool proposed by Bernard Charlot which consists of asking subjects to produce a written composition about their learnings. After presenting the quantitative aspects of the classification of learnings mentioned by students, the article discusses the predominance of learnings related to personal development, and uses the categories of mobilization and meaning to achieve deeper understanding of the accounts produced by students in their balances of knowledge. We concluded that the subjects' relationship to knowledge is based on the valuing of their personal development-related learnings also with regard to what they have learned in the university, and that some of them are able to recognize the specificities of that particular institution as a learning space. The study identified three core topics around which are organized the meanings attributed by students to undergraduate education: achievement of a better life, changes in their worldviews, and mobilization relating to knowledge itself. <![CDATA[<b>A teaching proposal implemented in an undergraduate physical education program</b>: <b>case-based learning</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como tema central a aprendizagem baseada em casos, também conhecida por estudo de casos. O objetivo deste estudo é apresentar uma proposta de trabalho implementada em um curso de licenciatura em educação física e estruturada a partir de um caso específico para a área escolar. A metodologia utilizada é de natureza qualitativa e do tipo pesquisa de campo. Participaram do estudo 25 alunos do último ano do curso de licenciatura em educação física pertencentes a uma instituição particular de ensino superior, localizada no interior do estado de São Paulo. As disciplinas selecionadas para o desenvolvimento das ações foram: metodologia da educação física na educação básica, seminário de conclusão de curso e estágio supervisionado. Os resultados da pesquisa apontam que a utilização de casos no curso de educação física promove tanto para o professor quanto para os alunos resultados positivos e necessários para a sua atuação profissional. Acredita-se que, quando a docência é desenvolvida de forma comprometida e a partir de uma prática pedagógica crítica e reflexiva, por meio de desafios instigantes, tanto o professor quanto os alunos alcançam resultados positivos. Para isso, o professor precisa desvencilhar-se da rotina e da zona de conforto propiciada pelas aulas expositivas e enraizadas pelas metodologias tradicionais.<hr/>This article focuses on Case-based learning, also known as case study. the aim of this study is to present a work proposal implemented in an undergraduate Physical Education program and structured from a specific case for the education area. The study's methodology is qualitative and field research type. Its participants were 25 students of the final year of program the aforementioned from a private institution of higher education located in the interior of São Paulo state. The disciplines selected for developing actions were: Methodology of Physical Education in Basic EducationII, Course Completion Seminar and Supervised Internship. The research results indicate that the use of cases in the Physical Education course provides both the professor and the students with results that are positive and necessary for their professional performance. Also, when teaching is developed in a committed way and from a critical and reflective pedagogical practice by means of exciting challenges, both the professor and the students achieve positive results. For this, professors need to extricate themselves from the routine and the "comfort zone" afforded by class lectures and classes rooted in traditional methodologies. <![CDATA[<b>Performance of Brazilian universities in view of the General Course Index (IGC)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A educação superior exerce papel fundamental no desenvolvimento econômico de determinado país, no que condiz ao atendimento das demandas da sociedade. A qualidade no contexto da educação superior tem sido tema recorrente nos últimos anos, sobretudo a partir da criação do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), que instituiu um sistema de avaliação institucional global e integrador condizente a todas as Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras, sendo responsável por produzir índices para mensuração da qualidade como o Indicador de Diferença dentre os Desempenhos Observado e Esperado (IDD), o Conceito Preliminar de Curso (CPC) e o IGC, Índice Geral de Cursos, que mede o desempenho global da instituição. Diante disso, este estudo tem como objetivo analisar o IGC das universidades públicas e privadas das cinco regiões brasileiras, no intuito de caracterizar o desempenho das IES por região e verificar possíveis discrepâncias intra e inter-regionais identificando oportunidades de melhoria. Os resultados evidenciaram desempenho superior das universidades públicas em todas as regiões, tendo maior destaque as regiões norte e sudeste. Quanto à variabilidade, as regiões Centro-Oeste e Norte apresentaram os melhores desempenhos ambos condizentes ao setor privado. No entanto, para realizar uma avaliação consolidada do desempenho das IES por região faz-se necessário analisar, de forma integrada, os resultados do IGC alinhados aos demais subsistemas de avaliação que integram a avaliação multidimensional do SINAES.<hr/>Higher education plays a fundamental role in the economic development of a country in terms of meeting society's demands. Quality in higher education has been a recurring theme in recent years, especially after the creation of National Higher Education Assessment System (SINAES), which established a global and integrative institutional assessment system in line with all Brazilian Higher Education Institutions (HEIs), responsible for producing quality measurement indicators such as Indicator of Difference between Expected and Observed Performance (IDD), Preliminary Course Program Score (CPC), and General Course Index IGC, which measures the overall performance of a higher education institution. Thus, this study aims to analyze the IGC of public and private universities of the five Brazilian regions in order to describe the performance of HEIs by region, identify possible intraregional and interregional discrepancies, and suggest opportunities for improvement. The results showed that public universities outperformed private ones in all regions, particularly the north and southeast regions. Regarding variability, private universities had the best performance in the center-west and north of Brazil. However, a thorough assessment of the performance of HEIs by region requires an integrative analysis of IGC results aligned with other assessment subsystems that integrate the multidimensional assessment of SINAES. <![CDATA[<b>Contributions of cultural-historical studies with a critical perspective to scientific production in educational psychology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com ênfase na importância do monitoramento da produção científica, podendo o mesmo indicar qualidade da e rumos tomados pela produção do saber, o presente estudo visa a mapear as produções no âmbito da psicologia escolar educacional e, mais especificamente, nos artigos científicos que apresentem uma perspectiva crítica nessa área. Para tanto, foi realizada uma busca bibliográfica das versões on-line, publicadas entre 2007 e 2011, disponíveis na página da revista Psicologia Escolar e Educacional, publicação semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE). Ao todo, foram analisados 134 artigos. Os resultados apontaram que 17 artigos (12,69%) foram classificados na perspectiva crítica. Cada estudo trata de importantes aspectos da psicologia escolar educacional, tendo como foco o papel do psicólogo na escola, a formação docente e a postura crítica dos agentes escolares. Todos os artigos selecionados fundamentam-se na teoria histórico-cultural, uma das abordagens críticas da psicologia resgatadas para a compreensão dos fenômenos educacionais, aqui considerados essencialmente psicossociais. Entende-se que esse levantamento representa um instrumento de fundamentação e de questionamento na formação acadêmica (graduação e pós-graduação) de alunos de psicologia, da área de educação e de áreas afins, e propicia um maior aprofundamento acerca de como vem se configurando a psicologia escolar educacional contemporânea e dos impactos nas práticas profissionais orientadas por uma perspectiva crítica.<hr/>The present study seeks to map the productions in the scope of educational and school psychology and, more specifically, in the scientific articles that show a critical perspective in this area. This is done by emphasizing the importance of monitoring scientific production and its possibility of indicating the quality and directions taken by the production of knowledge. In order to achieve this, we have conducted a bibliographical search of the online versions published between 2007 and 2011, available in the journal Psicologia Escolar e Educacional (Educational and School Psychology), which is a biannual publication of Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE - Brazilian Association of Educational and School Psychology). Overall, 134 articles were analyzed. The results indicate that 17 articles (12.69%) were classified in the critical perspective. Each study discusses important aspects of educational and school psychology, focusing on the role of school psychologists, teacher education, and the critical stance of school agents. All the articles selected were based on the cultural-historical theory, one of the critical approaches of psychology used to help understand educational phenomena, which are considered in this study as essentially psychosocial. This survey can be seen as a platform to evaluate the academic undergraduate and graduate background of psychology students in the field of education and similar areas, and it provides a deeper view on how contemporary educational and school psychology has been configured and its impact on professional practices guided by a critical perspective. <![CDATA[<b>Performance and adaptation of poor children to school</b>: <b>the research pattern of CRPE-SP</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa como o Centro Regional de Pesquisas Educacionais de São Paulo (CRPE-SP) abordou os temas desempenho e adaptação da criança pobre à escola. O foco incide sobre os anos 1956-1963 e dedica especial atenção às manifestações de Dante Moreira Leite e de Luiz Pereira a respeito do assunto. O argumento central é o de que a transformação da cidade de São Paulo em grande metrópole tornou-se o tema articulador com o qual ambos os autores pesquisaram o desempenho e a adaptação de crianças em idade escolar, especialmente aquelas identificadas como suburbanas. Uma nova cultura urbana desafiava a estrutura da escola e, com base no legado de Antonio Candido e de Florestan Fernandes, tais questões foram investigadas com um novo padrão de pesquisa, que se tornou marca do CRPE-SP naquele momento. Esse novo padrão de pesquisa abriu espaço para que novos recursos analíticos fossem mobilizados para o estudo da inteligência da criança em situação escolar. Foram demonstradas as insuficiências dos parâmetros biológicos para a compreensão do fenômeno da reprovação, que tinha números expressivos. Para além de uma nova compreensão antropológica a respeito da interação entre a cultura escolar e os modos de viver das periferias urbanas, o padrão de pesquisa estabelecido enriqueceu o repertório de análises sociológicas sobre a expansão do número de vagas escolares na cidade de São Paulo. Para aquela sociologia da educação que então se renovava, o caráter fortemente excludente da reprovação escolar foi demonstrado de forma magistral.<hr/>This article examines how Centro Regional de Pesquisas Educacionais de São Paulo (CRPE-SP - Sao Paulo Regional Center for Educational Research) addressed the issues of performance and adaptation of poor children to school. It focuses on the years 1956-1963 and devotes special attention to the expressions of Dante Moreira Leite and Luiz Pereira on the subject. The central argument is that the transformation of Sao Paulo city into a great metropolis became the articulating theme with which both authors investigated the performance and adaptation of school-age children, especially those identified as suburbanIII. A new urban culture challenged the school structure and, based on the legacy of Antonio Candido and Florestan Fernandes, such questions were investigated with a new pattern of research, which became the mark of CRPE-SP at that time. This new research pattern paved the way for new analytical resources to be mobilized to study the intelligence of children at school. The shortcomings of biological parameters for understanding the phenomenon of failure and its significant numbers were demonstrated. In addition to a new anthropological understanding about the interaction between the school culture and ways of living of the urban fringes, the research pattern established enriched the repertoire of sociological analyzes of the expansion in the number of school places in Sao Paulo city. For that sociology of education which then renewed, the strongly exclusionary nature of school failure was demonstrated in a masterly manner. <![CDATA[<b>La investigación sobre educación de personas jóvenes y adultas</b>: <b>las tesis de un concurso latinoamericano</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con la finalidad de conocer la situación que guarda la investigación de la educación de personas jóvenes y adultas (EPJA) en América Latina y el Caribe se realizó un estudio comparativo mediante la revisión de 170 tesis de licenciatura y posgrado que participaron en un concurso durante los años 2005 al 2011. Se comparan las instituciones, el género, así como los estudios realizados por los concursantes y las temáticas de las tesis para establecer la correspondencia y los cambios con respecto a las áreas y temas de investigación propuestos en los documentos regionales previos a la V y VI Conferencias Internacionales de Educación de Adultos (Hamburgo, 1997 y Belén, 2009). La investigación educativa en la EPJA, es mínima, ausente en muchos países y desigual, concentrándose en Brasil, México y Argentina. Se realiza en instituciones universitarias públicas mediante programas de licenciatura y posgrados en educación, ciencias de la educación, pedagogía y psicología, pero coexisten con una variedad de programas que son cursados en su mayoría por mujeres. La diversidad temática se acentúa como un rasgo de la investigación en la EPJA, reemplazando a la alfabetización y la educación básica. Los programas de licenciatura y posgrado sobre EPJA son escasos y no constituyen una línea consolidada de investigación con excepción de Cuba y Brasil. Es impostergable reactivar un análisis que trascienda el término EPJA desde la perspectiva del aprendizaje a lo largo de toda la vida.<hr/>With the purpose of knowing the situation that guards the investigation about EPJA (Youth and Adult Education, for its acronym in Spanish) in Latin America and the Caribbean, 170 bachelor's degree and postgraduate theses who participated on a contest between 2005 and 2011 were reviewed. Institutions, gender and also studies concluded by the participants and the subjects on their theses were compared in order to establish correspondence and changes in relation to the areas and subjects of investigation proposed in the regional documents prior to the V and VI International Conferences of Adult Education (Hamburg 1997 and Belen 2009). Educational Investigation on EPJA is minimal, absent in many countries and unequal, concentrated in Brazil, Mexico and Argentina. It is made in public universities through bachelor's degree and postgraduate programs in education, educational sciences, pedagogy and psychology, but they co-exist with a variety of programs attended mostly by women. Thematic diversity emphasizes as a feature of investigation on EPJA, replacing literacy campaigns and basic education. Bachelor's degree and postgraduate programs on EPJA are limited and do not constitute a consolidated research line, with Cuba and Brazil as exceptions. Reactivate analysis that transcends the term EPJA from the lifelong learning perspective can no longer be postponed. <![CDATA[<b>School success of girls from poor communities</b>: <b>what is the role of family socialization?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta resultados de um estudo qualitativo que procurou conhecer os processos de socialização de gênero no interior de oito famílias de setores populares na cidade de São Paulo. Aqui enfocamos alguns dos aspectos que nos pareceram relevantes na compreensão da trajetória escolar melhor sucedida das meninas. Ao longo de 2011, foram feitas entrevistas semiestruradas com oito mães, dois pais e dez crianças, além de conversas e observações nas escolas, envolvendo ao todo 26 crianças e jovens. Obtivemos indicações de que: a socialização de gênero no âmbito das famílias de setores populares urbanos favorece nas meninas, e não nos meninos, o desenvolvimento de comportamentos frequentemente desejados pelas escolas, tais como a disciplina, a organização e a obediência (ou formas de desobediência menos visíveis); ao mesmo tempo, essa socialização faz com que a frequência à escola tenha significados diferentes para garotas e garotos, uma vez que elas são responsabilizadas pelo trabalho doméstico e têm muito menos oportunidades de sociabilidade. Essas mesmas restrições parecem fazê-las valorizar atividades extracurriculares com formatos próximos ao escolar e desenvolver aspirações ligadas a uma escolarização prolongada e a profissões qualificadas. A existência mesma desses planos ambiciosos, realistas ou não, pode ser impulsionadora de maior empenho nos estudos, realimentando a roda do sucesso escolar das meninas, que parece surgir de dentro da própria subordinação de gênero.<hr/>This article presents results of a qualitative study that sought to understand the processes of gender socialization within eight families from poor communities in the city of Sao Paulo. We focus on some aspects that seem relevant to understand the academic success of girls. Throughout 2011, semi-structured interviews were conducted with eight mothers, two fathers and ten children, as well as conversations and observations in schools, involving 26 children and young people. We obtained evidence that gender socialization within families of urban poor communities encourage the girls, not the boys, to develop the behaviors mostly desired by schools, such as discipline, organization and obedience (or less visible forms of disruption). At the same time, this type of socialization makes school attendance have different meanings for girls and boys, since the girls are held responsible for housework and have far fewer opportunities for sociability. These restrictions seem to make them appreciate extracurricular activities under schooled forms and develop aspirations associated with schooling and skilled occupations. The very existence of such ambitious projects, whether realistic or not, may be driving girls' greater commitment to education, and may be feeding back their academic success, which seems to arise from the very gender subordination. <![CDATA[<b>The mortification of the flesh and the desire exposed</b>: <b>control over girls in Catholic institutions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Na tentativa de compreender a gênese da educação dedicada especificamente às mulheres, analisaremos um livro didático usado em internatos e conventos de meninas, da segunda metade do século XIX e início do XX, chamado Manual de piedade da donzela cristã. Nossa proposta é descrever, em parte, uma das formas de constituição do modo de ser feminino na contemporaneidade, refletindo historicamente a respeito da elaboração de um saber-poder sobre as mulheres, fundamentando-nos em uma análise foucaultiana. Propomos recuperar o que tradicionalmente fora o organizador das instituições católicas femininas, ou seja, seus modos peculiares de normatização e manutenção das populações de meninas e mulheres ao modo disciplinador cristão, como um dos paradigmas do sujeito feminino. Assim, juntando-se a demandas normativas do período pós-revolucionário dos 1800 na produção de um feminino produtivo - transplantado nas figuras da boa mãe, da carinhosa esposa e da trabalhadora obediente, ou o que pudesse determinar a mulher socialmente controlada e promotora da família nuclear moderna -, formaram-se episteme e moral específicas da mulher, com participação paritária da teologia católica com outros campos de saber. Nossa tese é justamente a de que a formação do sujeito feminino contemporâneo tem ampla participação das instruções eclesiais. Para defendê-la, analisaremos o referido manual, que será considerado uma janela que nos abre para uma mirada investigativa do cotidiano de meninas em escolas confessionais e monastérios.<hr/>In an attempt to understand the genesis of the education dedicated specifically to women, I analyze a textbook called Manual de piedade da donzela cristã (Manual of piety of the Christian maiden), which was used in boarding schools and convents for girls, in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. My purpose is to describe, in part, based on a Foucauldian analysis, one of the forms of constitution of the ways of being feminine in contemporary times, reflecting historically about the development of a knowledge-power over women. I propose to recover what had traditionally been the organizer of Catholic institutions for girls, i.e., their peculiar modes of standardization and maintenance of the populations of girls and women according to the Christian disciplinarian mode, as one of the paradigms of the female subject. Thus, the episteme and moral specific of women was formed, with equal participation of Catholic theology and other fields of knowledge, joining the normative demands of the post-revolutionary period of the 1800s in the production of a productive feminine - transplanted to the figures of the good mother, loving wife and obedient worker, or what could determine the woman socially controlled and promoter of the modern nuclear family. My thesis is precisely that the formation of the contemporary female subject has broad participation of ecclesial instructions. To defend it, I shall analyze that manual, which will be considered a window that opens to an investigative perspective of the everyday life of girls in denominational schools and monasteries. <![CDATA[<b>Body education - social dance in 19th century Rio de Janeiro: the Paranhos point of view</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos autores consideram os anos 1850 como um marco na história brasileira, pois foi um período em que se conformou, em diferentes âmbitos, uma estabilidade que permitiu avançar, de forma mais efetiva, o processo de construção da nação independente. Na capital, que se tornou foco irradiador de novas modas e costumes, gestou-se uma dinâmica social mais mundana, uma maior estruturação do comércio de luxos e entretenimentos. Ao estudar esse período da história brasileira, este artigo tem por objetivo discutir os aspectos educacionais que cercavam uma das atividades comumente promovidas no Rio de Janeiro de meados do século XIX, os bailes, a partir do olhar de um importante personagem do Império: José Maria da Silva Paranhos. Trata-se de uma pesquisa histórica que utilizou como fontes 47 crônicas da série Cartas ao amigo ausente, publicadas no Jornal do Commercio entre os anos de 1850 e 1851. Ao final, conclui-se que a visão de Paranhos a respeito dos bailes tem relação direta com sua percepção e seus projetos para o país. Os eventos dançantes não eram concebidos somente como um divertimento, mas, a seu ver, eram também ocasiões que contribuíam para forjar e fortalecer uma sociedade civil, composta por distintos setores da elite nacional, que poderia conduzir o Brasil a um futuro alvissareiro, marcado pelas ideias de civilização e progresso. Os posicionamentos de Paranhos ajudam a entender os bailes como uma estratégia de educação do corpo a partir de três princípios: eficácia, propriedade e identidade.<hr/>Many authors consider 1850's as a turn point in Brazilian history. It was a period in which was conformed, in different areas, a stability that increase the process of the building of the independent nation. In the capital (Rio de Janeiro), which became a center that spread out new fashions and customs, was conformed a new social dynamics, a better structuring of the trade of luxuries and entertainments. By studying this period of Brazilian history, this article aims to discuss the educational aspects of one of the activities commonly promoted in Rio de Janeiro in the mid-nineteenth century, the social dance, considering the point of view of an important Brazilian Empire personality: José Maria da Silva Paranhos. This is a historical research that has used as sources 47 articles of this author, the series Letters to Absent Friend, published in the Jornal do Commercio between 1850 and 1851. It is concluded that the vision of Paranhos about the balls is directly related to his perception and his projects for the country. The dance events were perceived not only as a special fun, but also as occasions which helped to build and strengthen a civil society composed of different sectors of the national elite, which could lead Brazil to an auspicious future, marked by ideas of civilization and progress. Paranhos' view help understand the dances as a strategy for body education from three principles: effectiveness, ownership and identity. <![CDATA[<b>Autonomy, cooperativeness and self-management in Freinet</b>: <b>foundations of an international solidarity pedagogy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es A moderna educação pública, a partir de fins do século XX, passou a sofrer novas influências de políticas hegemônicas de vieses tecnocrático, mercadológico e financeiro. Diante desse quadro, um de seus principais fundamentos, a autonomia pedagógica, encontra-se sob pressão e condicionamento no mundo. Assim, defendemos que o estudo da autonomia na educação moderna pode auxiliar a esclarecer criticamente as condições e seu desenvolvimento na história. Nessa perspectiva, uma das reconhecidas obras pedagógicas reside na chamada Pedagogia do trabalho ou escola moderna, de Célestin Freinet (1896-1966), a qual procuramos analisar a partir de revisão da literatura. Neste trabalho, portanto, enfocamos seus meios e fundamentos teórico-metodológicos como a livre expressão, o livre trabalho, a livre cooperação, as técnicas de trabalho, a livre pesquisa, a comunicação interescolar. Na análise, observamos a presença teórica de um quadro marxiano heterodoxo implícito na metodologia freinetiana, particularmente relacionada à teoria das relações materiais de produção, à teoria da alienação e à doutrina internacionalista. Tais fundamentos, somados à originalidade de Freinet, permitiram a criação de meios técnicos e a cooperação internacional, que subjazem à autonomia radical de sua pedagogia. Como resultados, observamos e descrevemos fundamentos pouco analisados em Freinet, devido ao caráter embrionário em seu tempo e espaço: o cooperativismo internacional e a autogestão da escola moderna, os quais revelam a relevância e atualidade do autor para o resgate e o desenvolvimento da autonomia pedagógica, bem como a ampliação da dimensão da obra freinetiana como uma pedagogia solidária internacional, frente ao difícil contexto histórico presente.<hr/>Since the late twentieth century, modern public education has come under new influences of hegemonic policies with technocratic, marketing and financial biases. Given this scenario, one of its main foundations, pedagogical autonomy, is under pressure and conditioning in the world. Thus, I argue that the study of autonomy in modern education may help critically clarify the conditions and its development in history. From this perspective, one of the recognized pedagogical works is the so-called pedagogy of work or modern school, by Célestin Freinet (1896-1966), which I sought to analyze through literature review. Therefore, in this study I focus on its means and theoretical and methodological foundations such as free speech, free work, free cooperation, work techniques, free inquiry, interschool communication. In the analysis, I have observed the presence of a heterodox Marxist theoretical framework implicit in Freinet's methodology, particularly related to the theory of the material relations of production, the theory of alienation and the internationalist doctrine. Such foundations, coupled with the originality of Freinet, enabled the creation of technical means and international cooperation, which underlie the radical autonomy of his pedagogy. As for findings, I observe and describe foundations which have been little analyzed in Freinet, given their embryonic nature in his time and space: the international cooperativeness and self-management of the modern school. Such foundations reveal not only the relevance and timeliness of the author to the rescue and development of pedagogical autonomy but also the expansion of the size of Freinet's work as an international solidarity pedagogy in the difficult current historical context. <![CDATA[<b>Progressive education today</b>: <b>the legacy of John Dewey</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A educação progressiva é uma das tradições educativas mais fascinantes dos Estados Unidos da América, destacando-se pela sua visão humanista da educação e pelo compromisso com o aprofundamento da democracia através da escolarização. Neste artigo, analisamos os principais desenvolvimentos da educação progressiva por meio da revisão de literatura recente a respeito do assunto e de escritos de seguidores mais proeminentes, estabelecendo a relação entre as propostas atuais e o pensamento fundador de John Dewey. O nosso objetivo consiste em elucidar qual o núcleo fundamental das ideias defendidas por esse movimento educativo, baseando-nos numa discussão dos conceitos centrais do pensamento pedagógico de John Dewey e na forma como esses foram apropriados e alargados pelos seus sucessores e atuais defensores. A partir da análise, concluímos que, apesar da influência dessa tradição educativa ter diminuído, fruto da generalização de uma perspectiva neoliberal na educação norte-americana, as suas propostas são fundamentais para a promoção de uma sociedade mais democrática e justa. Entre essas propostas, que permanecem fiéis aos aspectos fulcrais do pensamento de John Dewey, adaptando-o aos novos tempos, destacam-se o compromisso com a integração social e o pluralismo, além da concepção da aprendizagem como ampliação de uma experiência partilhada, favorecedora da promoção do capital social e do estabelecimento das bases de uma aprendizagem permanente.<hr/>Progressive education is one of the most fascinating educational traditions of the United States of America and is noted for its humanistic vision of education and commitment to the deepening of democracy through schooling. This article analyzes the main developments in progressive education by reviewing recent literature on the subject and the writings of its most prominent followers, establishing the relationship between current proposals and the foundational thought of John Dewey. My goal is to elucidate the fundamental core of the ideas espoused by this educational movement by discussing the central concepts of the pedagogical ideas of John Dewey and how such concepts were appropriated and extended by his successors and current defenders. Based on the analysis, I have concluded that, despite the decline in the influence of this educational tradition, due to the spread of a neoliberal perspective on American education, its proposals are critical to promoting a more democratic and just society. Among such proposals, which remain faithful to the key aspects of the thought of John Dewey, adapting it to the changing times, I highlight pluralism and the commitment to social integration, in addition to the conception of learning as an extension of a shared experience, which encourages the promotion of social capital and the laying of the foundations for lifelong learning. <![CDATA[<b>The human condition and the virtuous education of the will</b>: <b>the depths of recognition in Honneth and Rousseau</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Parte significativa do debate filosófico e pedagógico contemporâneo considera a teoria do reconhecimento como postura intelectual promissora para tratar de problemas filosóficos e educacionais. Nesse sentido, não se pode pensar uma ordem social justa sem o processo educacional formativo do ser humano amparado por estruturas sociais e institucionais de reconhecimento. O filósofo social frankfurtiano Axel Honneth tem se destacado, na atualidade, por apresentar uma teoria do reconhecimento com forte inspiração hegeliana. Contudo, em trabalho recente, intitulado Untiefen der Anerkennung (Profundezas do reconhecimento), publicado na Alemanha em 2012, inspirando-se em Frederick Neuhouser, considera Rousseau, e não mais Hegel, o pioneiro fundador da teoria do reconhecimento. O presente ensaio, contrapondo-se criticamente à interpretação de Honneth, possui duplo propósito: por um lado, mostrar que, se Honneth considera acertadamente Rousseau como teórico do reconhecimento, também deveria tomá-lo como pioneiro da noção de liberdade social; por outro, justificar que a profunda imbricação existente no pensamento do filósofo genebrino entre teoria do reconhecimento e educação do amor próprio só se deixa esclarecer com base em uma teoria da formação virtuosa da vontade. De outra parte, ao argumentar a favor da formação virtuosa da vontade como forma de evitar a extensão do amor próprio pervertido, Rousseau, além de tocar em um problema de fundo da condição social humana, também lança as bases para uma avaliação crítica do cenário pedagógico contemporâneo, o qual reduz perigosamente questões educacionais amplas e complexas simplesmente a problemas de aprendizagem.<hr/>A significant part of the contemporary philosophical and educational discussion considers the theory of recognition as a promising intellectual approach to philosophical and educational problems. In this sense, one cannot think about a just social order without the educational process of the human being supported by social and institutional structures of recognition. At present, the Frankfurter social philosopher Axel Honneth has stood out for presenting a theory of recognition with a strong Hegelian inspiration. However, in a recent work entitled Untiefen der Anerkennung (Depths of recognition), published in Germany in 2012, drawing inspiration from Frederik Neuhouser, Honneth considers Rousseau, not Hegel anymore, the pioneer of the theory of recognition. Critically opposing Honneth's interpretation, this essay has a double purpose: on the one hand, to show that, as Honneth rightly considers Rousseau a theorist of recognition, he should also regard him as a pioneer of the concept of social freedom; and, on the other hand, to justify that the profound intertwining present in the thought of the Genevan philosopher between the theory of recognition and the education of self-love can only be clarified on the basis of a theory of the virtuous education of the will. Moreover, when arguing for the virtuous education of the will in order to avoid the extension of perverted self-love, Rousseau not only addresses a fundamental problem of the human social condition, but also lays the foundations for a critical evaluation of the contemporary educational scenario. Such scenario dangerously reduces large and complex educational issues to mere learning problems. <![CDATA[<b>Experience and language in Walter Benjamin</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta uma reflexão a respeito da teoria da linguagem benjaminiana. Walter Benjamin, filósofo e crítico literário alemão, nas primeiras décadas do século XX, produziu um estudo decisivo no qual a linguagem não pode ser considerada como mero instrumento de elaboração dos dados da realidade nem como simples abstração, mas é pensada como campo no qual emerge uma intrincada rede de relações entre conhecimento e experiência. Para o filósofo, a linguagem é o médium espiritual e histórico da experiência. O conceito de Erfahrung (experiência) atravessa toda a sua obra: desde um texto de juventude, escrito em 1913, intitulado Erfahrung (1933), em que o autor contesta o desinteresse dos entusiasmos juvenis em nome da experiência dos adultos, às teses de 1940. Esse conceito está intrinsecamente relacionado, em seus escritos, ao pensamento de que todas as manifestações e expressões humanas podem ser concebidas como linguagem e, essa, por sua vez, é então pensada na sua dimensão simbólica, ao contrário do que pretendiam os filósofos do esclarecimento quando apontavam, como condição para o verdadeiro conhecimento, uma racionalidade que separava o imaginário do pensamento. Na contramão do pensamento iluminista científico, o paradigma estético é fundamental nos escritos benjaminianos. A partir do acolhimento do conceito na imagem, evidenciam-se novas formas de conhecer. Nessa perspectiva, tentaremos discutir o pensamento de Benjamin mostrando as articulações e rupturas engendradas com as problematizações constituídas a partir das conexões existentes entre linguagem e experiência e sua relação com o campo educativo.<hr/>This article presents a reflection about the Benjamin's theory of language. Walter Benjamin, german philosopher and literary critic in the early decades of the twentieth century produced a landmark study in which language can not be considered as a mere instrument of compilers of reality nor as simple abstraction, but is designed as a field in which emerges an intricate network of relationships between knowledge and experience. For the philosopher, the language is the spiritual medium and historical experience. The concept of Erfahrung (experience) runs through all his work: youth from a text written in 1913, entitled Erfahrung (1933), in which the author disputes the disaffection of youth enthusiasm on behalf of the experience of adults, the theses 1940 . This concept is closely related in his writings, the thought that all human manifestations and expressions can be designed as a language, and this, in turn, is then designed in its symbolic dimension, unlike the philosophers who wanted clarification when indicated, as a condition for true knowledge, a rationality that separated the imaginary thinking. Contrary scientific Enlightenment thought, the aesthetic paradigm is essential in benjaminianos writings. From the host of the concept in the image show up new ways of knowing. In this perspective , we attempt to discuss the thought of Benjamin showing joints and ruptures engendered with problematizations formed from existing connections between language and experience and their relation to the education field. <![CDATA[<b>Ecological rationality and citizenship education</b>: <b>an interview with Gerd Gigerenzer</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022014000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es A entrevista tem por tema as pesquisas sobre racionalidade ecológica e suas implicações para a educação, especialmente para a formação da cidadania, pesquisas essas desenvolvidas no Max-Planck Institute for Human Development, em Berlim. O estudo da racionalidade ecológica ocupa-se com o processo de tomada de decisões num mundo em que o agir humano se dá num contexto de incertezas, em que uma avaliação completa dos fatores é praticamente inviável. Parte-se do pressuposto de que processos cognitivos não podem ser dissociados da realidade social e cultural, e que a identificação das heurísticas que regem a tomada de decisões pode ser um importante instrumento para a formação de um pensamento autônomo. Destaca-se, do ponto de vista pedagógico, a importância de favorecer o desenvolvimento da capacidade de compreender os limites e as possibilidades da lógica científica na qual se fundam os processos educativos e de estimular o desenvolvimento de formas de conhecer que são tão ou mais determinantes da ação quanto a lógica científica. Gigerenzer enfatiza o papel do trabalho coletivo e interdisciplinar para favorecer a criatividade na pesquisa e no ensino, bem como para tomar melhores decisões no cotidiano.<hr/>The subject of this interview is the research on ecological rationality and its implications for education, especially for citizenship education, carried out at the Max-Planck Instuitute for Human Development, in Berlin. The studies on ecological rationality focus on the processes of decision making in a world in which human activity happens in a context of uncertainties, where a complete evaluation of factors is practically impossible. The assumption of the research is that cognitive processes cannot be dissociated from social and cultural realities, and that therefore the identification of the heuristics used in making decisions can be an important instrument for the formation of autonomous thinking. Of special interest from the pedagogical perspective is promoting the development of the capacity to understand and deal with the limits and possibilities of the scientific logic on which educational processes are largely based, and the development of forms of knowing that are as much or more determinant than that one. Gigerenzer emphasizes the role of collective and interdisciplinary work to promote creativity in research and teaching, as well as to make decisions in daily life