Scielo RSS <![CDATA[Educação e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-970220160004&lang=es vol. 42 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Looking at the other, looking at the self, looking together]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400877&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Indigenous school education and community projects for the future]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400887&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo reporta uma pesquisa sobre a escola de uma comunidade indígena e as aspirações de futuro das pessoas que fazem parte dela. O principal problema que se buscou enfrentar esteve voltado a aspectos distintivos entre a educação escolar indígena e a educação escolar convencional no Brasil. A preocupação de fundo foi trazer elementos que pudessem elucidar em que nível as comunidades indígenas têm autonomia para definir processos escolares que superem o caráter colonialista da educação escolar convencional. Para tanto, buscou-se um tipo de escola que intervém diretamente sobre as condições de vida das pessoas a quem presta serviços educacionais. A principal base etnográfica do trabalho foi a Escola Municipal Indígena Khumuno Wʉ'ʉ Kotiria, situada no território dos indígenas Kotiria, no município de São Gabriel da Cachoeira, estado do Amazonas, Amazônia brasileira. As informações foram coletadas especialmente por meio de observação direta e registros de conversas informais durante um período de quatro meses em Caruru Cachoeira, a maior comunidade Kotiria no Brasil. Os resultados consistem na descrição de características marcantes da prática escolar, levando à conclusão de que aquele grupo local, ao planejar seus objetivos escolares, está refletindo sobre o que quer do seu futuro e de sua comunidade, o que faz de sua escola o espaço principal de reunião comunitária, debate e intervenção sobre as condições de vida atuais e futuras.<hr/>Abstract This article reports on a study on the school of an indigenous community and the aspirations for the future of the people who are part of it. The main problem we sought to address focused on the distinguishing characteristics of indigenous school education and conventional school education in Brazil. Our background concern was to bring elements that could elucidate to what extent indigenous communities have autonomy to define school processes that overcome the colonialist character of conventional education. Therefore, we looked for a type of school that intervenes directly on the living conditions of the people it provides educational services with. The main ethnographic work was conducted at Khumuno Wʉ'ʉ Kotiria Indigenous Municipal School, in the territory of the indigenous Kotiria, in São Gabriel da Cachoeira municipality, Amazonas state, Brazilian Amazon region. The information was collected mainly through direct observation and records of informal conversations over a period of four months in Caruru Cachoeira, the largest Kotiria community in Brazil. The results consist of the description of the remarkable characteristics of school practices, and lead to the conclusion that this local group, when planning their school objectives, reflects on what they want for their future and the future of their community, which makes their school the main space for community meeting, debate and intervention in current and future living conditions. <![CDATA[Currículo escolar, conocimiento [matemático] y prácticas sociales: posibilidades otras en una comunidad indígena Gunadule]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400903&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo es resultado de una investigación de maestría titulada: (re)significación del currículo escolar indígena, relativo al conocimiento [matemático], desde y para las prácticas sociales: el caso de los maestros de la comunidad Dule en Alto Caimán (TAMAYO-OSORIO, 2012). En coherencia el objetivo de investigación fue: (re)significar el currículo escolar indígena, relativo al conocimiento [matemático], desde y para las prácticas sociales de la comunidad Dule en Alto Caimán. El horizonte teórico se orientó desde una perspectiva sociocultural de la educación matemática considerando la Etnomatemática y la interculturalidad. Este estudio es de orden cualitativo con visión crítico-dialéctica, basado en una investigación colaborativa. Podemos afirmar que hablar de currículo escolar indígena, relativo al conocimiento [matemático], desde una perspectiva crítica implica (re)conceptualizaciones, donde se hagan visibles no sólo las concepciones teóricas, políticas y culturales que sustentan la sociedad que se quiere construir, sino que también se manifieste la dialéctica entre prácticas sociales y conocimientos [matemáticos].<hr/>Abstract This article is the result of a study entitled (Re)interpretation of indigenous school curriculums in terms of [mathematics] knowledge from and for social practice: the case of Dule teachers from Alto Caimán. Our research project objective was to (re)signify the indigenous school curriculum in terms of [mathematics] knowledge from and for social practices in the Dule community of Alto Caimán. This qualitative study conducted from the socio-cultural perspective of mathematics education, with contributions of ethnomathematics and from interculturalism, and from a critical-dialectical perspective, was based on a collaborative investigation. From the results obtained in this study we learned that discussing indigenous school curriculums in terms of [mathematics] knowledge implies (re)conceptualizations, from which not only theoretical, political and cultural conceptions that underpin the type of society that one desires to build, but also the dialectic between social practices and [mathematics] knowledge are evidenced. <![CDATA[Spiritual, symbolic and affective elements in the construction of the mbyá-guarani school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400921&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Historicamente a escola foi imposta aos povos indígenas, por vezes de forma violenta. Porém, quando inserida ao cotidiano das aldeias e conduzida de acordo com os preceitos de cada povo, em muitos aspectos é apropriada por esses coletivos. No processo de construção da escola específica, diferenciada e intercultural, o povo mbyá guarani vive um momento de reflexão acerca dessa instituição educativa. Este artigo aprofunda reflexões sobre o processo de construção da escola a partir de observações e convivências realizadas em aldeias mbyá guarani do Rio Grande do Sul. Por meio de intensa etnografia que registrou vivências, diálogos e reflexões dentro e fora da escola, foram observadas as dimensões da espiritualidade e da afetividade na aprendizagem cognitiva, no desenvolvimento de habilidades e na internalização de valores. Estes elementos são aqui apresentados na forma de um diálogo com a educação proposta pelo paradigma indígena comunitário do Bem viver, mostrados como potencialidades para a construção da escola específica, diferenciada e intercultural. A vida mbyá guarani apresenta elementos vivenciais complexos, presentes nos processos educacionais próprios e consolidam uma continuidade milenar. No entanto, precisam também se constituir como fundamento na construção da escola diferenciada, contribuindo para uma afirmação cultural, junto ao acesso a tecnologias e conhecimentos de outras culturas. A espiritualidade, a sensibilidade, o simbolismo, a vivência e a arte constituem alguns elementos que estão se inserindo na construção da escola mbyá guarani por serem fundamentais na educação desse povo.<hr/>Abstract The school has historically been imposed on indigenous peoples, in some cases through violence. However, when school is included in villages' daily lives and does not go against the precepts of each community, it is in many ways suitable for these collectives. In the process of constructing a specific, differentiated and intercultural school, the Mbyá-Guarani people are going through a time of reflection regarding this educational institution. This article deepens reflections on the process of constructing the school based on observations and first-hand experiences in the Mbyá-Guarani villages of Rio Grande do Sul state. Dimensions of spirituality and affectivity in cognitive learning, skills development and internalization of values were observed through intense ethnography that involved recording experiences, dialogues and reflections inside and outside school. These elements are presented here in the form of a dialogue with the education proposed by the indigenous community paradigm of Living well, which are shown as possibilities for constructing a specific, differentiated and intercultural school. Mbyá-Guarani life involves complex existential elements that are present in their own educational processes and that consolidate an ancient continuity. However, they must also be a foundation for constructing the school, contributing to a cultural affirmation, along with access to the technology and knowledge of other cultures. Spirituality, sensitivity, symbolism, experience, and art are some of the elements that are being inserted into the construction of the Mbyá-Guarani school as essencial aspects in the education of this people. <![CDATA[Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400937&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los procesos de transformación histórica que está viviendo la educación son el resultado de las necesidades sociales que están impulsando los cambios y la reformulación de los sistemas establecidos. La docencia universitaria debe asumir, desde esta perspectiva, nuevas responsabilidades que trasciendan el rol del docente en procura de mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje de manera eficiente y con calidad. El objetivo de la investigación es conocer las características de un buen docente universitario según la percepción de los estudiantes. Se realizó a partir de un estudio de caso, con estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Chile, sede Talca. La metodología utilizada es mixta, con instrumentos cualitativos y cuantitativos que permitieron recoger la información a través de cuestionarios de preguntas abiertas y entrevistas en profundidad, que dan cuenta de los resultados con perspectivas complementarias que identifican las características más relevantes según la percepción de los estudiantes del desempeño del buen docente universitario. A través de un análisis de frecuencia, en la fase cuantitativa, y otro de contenido de los discursos en la fase cualitativa, los estudiantes identifican las características más importantes a la hora de valorar a un buen docente universitario. Los resultados más destacados señalan que los rasgos interpersonales son la categoría con mayor frecuencia junto al dominio del contenido de la enseñanza. Se concluye que los estudiantes valoran a un buen docente cuando posee características que se conjugan en lo pedagógico, humano e ideológico, priorizando en todo momento, la centralidad en el aprendizaje de los estudiantes.<hr/>Abstract The historical processes of transformation that the education system is experiencing are the result of the social needs that are driving the changes and the reformulation of established systems. From this perspective, teaching practices at the University level must consider the new responsibilities that transcend the role of the teacher, in order to improve the processes of teaching and learning in an efficient manner and with quality. The objective of this research is to identify the characteristics of a good University faculty member according to the perception of the students. This research was based on a case study with students from the Faculty of education at Autónoma University of Chile, Talca headquarters. The methodology used in this study is mixed, with qualitative and quantitative instruments that helped to collect data through questionnaires of open questions and interviews in depth, giving account of the results with complementary perspectives that identify the most relevant characteristics, according to the students’ perceptions, of the performance of good university teachers. Through an analysis of frequency, in the quantitative phase, and another one about the content of the speeches in the qualitative phase, the student's identified the most important aspects when evaluating a good faculty member. The most outstanding results indicate that the interpersonal aspect of the teacher is the most frequent category, along with the domain of the content of teaching. It is concluded that the students value a good teacher when he has features that are combined in the pedagogical, human, and ideological aspects and, those teachers that prioritize the learning process of the students at all times. <![CDATA[<em>Estamos todos juntos:</em> el cierre de la Escuela Rural desde la perspectiva de los niños]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400953&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El cierre sistemático de las escuelas rurales es un fenómeno que viene desarrollándose desde hace más de una década en Chile. Los resultados que se presentan se originan en el contexto de nuestra línea de investigación sobre el cierre de escuelas rurales municipales y sus consecuencias en las relaciones sociales entre las comunidades escolares y locales. En este trabajo presentamos la perspectiva particular de las niñas y niños de una escuela básica rural multigrado respecto del aviso de cierre del centro, para lo cual se desarrolló una metodología de taller con uso de herramientas gráficas, que incorpora algunos elementos del Grupo de Discusión. Los resultados muestran que las niñas y niños valoran sentirse parte de un grupo socialmente cohesionado y que esto constituye un capital social acumulado que es exclusivo de esa escuela, lo cual no es transferible a otra. Asimismo, las niñas y niños interpretan el posible cierre escolar como una medida más dentro de otras transformaciones del sector, en el cual el rol del Municipio ha sido privilegiar intereses foráneos por sobre los de los habitantes locales.<hr/>Abstract The systematic closing of rural schools is a phenomenon that has developed for over a decade in Chile. The results presented herein originated from our research on the closing of municipal rural schools and its impact on the social relations between the school and local communities. In this paper we present the particular perspective of the children of a rural multigrade primary school regarding the announcement of the closure of the school, for which a workshop methodology was developed with the use of graphical tools, incorporating some elements of a discussion group. Results show that children appreciate the feeling that they are part of a socially cohesive group and that this is an accumulated capital, which is unique to that school and is not transferable to another. The children also interpret the possible school closing as one more step in other transformations in the sector, in which the municipality has favored foreign interests over those of the locals. <![CDATA[Evaluación de los programas de reescolarización en Chile: la perspectiva de los estudiantes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400969&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Hoy en día nos vemos enfrentados al reto continuo de adaptarnos a las exigencias de un mundo en constante cambio. En este contexto, la educación adquiere una importancia fundamental, en especial los programas dirigidos a la población que por diversas razones no ha concluido sus estudios primarios y/o secundarios, ello considerando las consecuencias que la escolaridad incompleta tiene sobre estas personas. En este contexto, el presente artículo tiene como objetivo central indagar y comparar los perfiles y la evaluación de los estudiantes insertos en tres modalidades de reescolarización existentes en Chile (proyectos de reinserción, modalidad regular y modalidad flexible), esto a partir de los datos arrojados por una encuesta aplicada en Santiago de Chile a una muestra de 523 personas que cursan alguno de estos programas, repartidas en un total de 23 instituciones educativas. La muestra se obtuvo de manera probabilística mediante la técnica de muestreo por conglomerados, y el marco muestral se construyó a partir del total de registros de matrículas provisto por la Coordinación Nacional de Educación de Personas Jóvenes y Adultas (EPJA), del Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). Los resultados -además de arrojar importantes diferencias en cuanto a los perfiles de estudiantes de las tres modalidades- muestran que, si bien las valoraciones y percepciones de estos alumnos respecto de los programas son positivas, quienes se muestran más críticos corresponden a los grupos de mayor vulnerabilidad social.<hr/>Abstract Today we face the ongoing challenge of adapting ourselves to the demands of a changing world. In this context, education becomes crucial, especially the programs aimed at people who, for various reasons, have not completed primary and/or secondary school, considering the consequences that incomplete schooling has on these people. This study aims to investigate and compare the profiles and assessments of students who attend three reschooling programs in Chile (reintegration projects, regular, and flexible modalities), using the data produced by a survey in Santiago, Chile, with 523 people who attend one of these programs, involving twenty-three different educational institutions. The random sample was drawn by cluster sampling technique, and the sampling frame was built up from the total enrollment records provided by the National Coordination of Education for Youth and Adults of the Ministry of Education of Chile. In addition to differences observed between the students’ profiles attending the three kinds of reschooling programs, results allow to conclude that assessments and perceptions of students regarding these programs are positive, although participants in the most vulnerable groups appear to be more critical. <![CDATA[Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000400987&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo se centra en el estudio de los usos del tiempo libre y las prácticas de ocio de los adolescentes escolarizados (12-16 años) en Educación Secundaria Obligatoria en España. En concreto, se presentan algunos de los resultados derivados de un proyecto de investigación enmarcado en el Plan Nacional de I+D+i (investigación científica, desarrollo e innovación tecnológica) cuyo objetivo principal era conocer e interpretar cómo inciden los tiempos escolares en los procesos de socialización de la adolescencia, así como los modos de configurar su tiempo libre. En la investigación se analizan algunos de los datos obtenidos del cuestionario diseñado ad hoc para el alumnado y aplicado a una muestra de 3306 chicos y chicas de esta franja etaria en centros educativos de las diecisiete Comunidades Autónomas que conforman el territorio español. Los análisis ponen de manifiesto el papel socializador del ocio digital, la importancia del grupo de iguales y la familia, las prácticas de ocio nocturno y la escasa participación de los adolescentes en actividades de acción social y voluntariado. Además, se señalan algunos de los desafíos que conciernen al campo pedagógico-social en la tarea de educar el ocio adolescente así como a la necesidad de una responsabilidad compartida entre los diversos agentes educativos en este proceso.<hr/>Abstract This article focuses on the uses of free time and on free time practices of schooled 12- to 16-year-old adolescents attending compulsory secondary education in Spain. It presents some of the results of a research project under the National Plan of Scientific Research, Technological Development and Innovation whose main objective was to understand and interpret how school times impact on the socialization processes of adolescents, and the organization of their free time. We have analyzed some of the data obtained from a questionnaire designed ad hoc for students and applied to a sample of 3306 boys and girls of this age group in schools of the seventeen Autonomous Communities that comprise the Spanish territory. Analyses have evidenced the socializing role of digital entertainment, the importance of peer groups and family, evening leisure practices, and adolescents’ low participation in social action activities and volunteer work. In addition, we indicate some of the challenges in the educational and social fields concerning the task of educating adolescent free time, as well as the need for a responsibility shared by the various educational agents involved in this process. <![CDATA[Representaciones sociales de un grupo de estudiantes universitarios colombianos sobre el ambiente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el ámbito social existe una relación bidireccional muy fuerte entre lo que los sujetos piensan, dicen y hacen. Precisamente por ello, teniendo en cuenta la importancia cada vez mayor de los temas ambientales en ámbito de la educación superior, en este trabajo se abordó dicho tópico desde la perspectiva de las representaciones sociales y la sociolingüística. Puntualmente, el objetivo de la presente investigación fue caracterizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes universitarios bogotanos sobre el ambiente. Esto se hizo desde un enfoque cualitativo, usando los referentes teóricos y metodológicos de las representaciones sociales y la sociolingüística. Para el análisis de las representaciones del ambiente se utilizó la caracterización propuesta por el profesor y experto en la materia Marcos Reigota. Desde tales referentes, la indagación concluye que en los discursos de estos estudiantes, prevalece una representación social antropocéntrica y sistémica del ambiente. La primera se evidencia cuando se observa que en la mayoría de los discursos analizados, la naturaleza suele importar solo como medio para el bienestar humano. La segunda, cuando se aprecia que en casi todos estos discursos, la problemática ambiental aparece estrechamente ligada a las dinámicas ecológicas, socioculturales y político-económicas. El artículo finaliza proponiendo que la categoría representación sistémica del ambiente, puede subdividirse en dos categorías, Sencillas y Complejas, según el nivel de profundidad alcanzando en el análisis del tema ambiental por cada una de ellas; y que es fundamental tener en cuenta el contenido de dichas representaciones al diseñar propuestas de educación ambiental.<hr/>Abstract In the social field, there is a strong bidirectional relation between what individuals think, say, and do. Precisely for this reason, considering the growing importance of environmental issues in higher education, this study addresses them from the perspective of social representations and sociolinguistics. Its specific objective was to characterize the social representations that a group of university students in Bogotá city has about the environment. This was done from a qualitative perspective, using the theoretical and methodological framework of social representations and sociolinguistics. For the analysis of the representations of the environment, we used the characterization proposed by professor and expert in the field Marcos Reigota. The inquiry concluded that, in the discourses of these students, an anthropocentric and systemic social representation of the environment prevails. The first is evident when it is observed that, in most of the discourses analyzed, nature usually matters only as a means for human welfare. The second is clear when it is observed that, in most of these discourses, environmental issues appear closely tied to the environmental, socio-cultural, and political-economic dynamics. The article concludes by proposing that the category Systemic Representation of the Environment can be subdivided into two sub-categories, Simple and Complex, depending on the depth reached in the analysis of environmental issues for each one. This research also indicates that it is essential to consider the content of these representations in the design of environmental education programs. <![CDATA[From the manufacturing of school choices to support information resources: adolescent discourse under analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No âmbito de um projeto, já concluído, sobre escolhas vocacionais realizadas pelos alunos à entrada do ensino secundário em Portugal, um dado mereceu a nossa particular atenção: a renúncia da influência, ou seja, a crença de que a escolha efetuada foi liberta de qualquer tipo de influência evidenciou-se como valor comum partilhado por todos os jovens inquiridos. Com base em dados, quantitativos (inquérito por questionário a 1793 alunos do ensino secundário) e qualitativos (24 entrevistas individuais semidiretivas a alunos do mesmo nível de ensino), recolhidos no âmbito do citado projeto, este artigo procura (re)situar a negação das influências externas no processo de definição do percurso escolar no quadro dos processos de construção de si na adolescência. Faremos isso confrontando a autonomia reivindicada pelos adolescentes com as fontes de influência que participam e suportam essa mesma escolha. Assim, identificar-se-ão ao longo do artigo quem são os interlocutores dos alunos no processo de (re)definição das suas vocações, a que suportes informativos recorrem para apoiar as suas escolhas e que grau de importância atribuem a estas fontes de informação. O conjunto dos dados apresentados permite melhor compreender a complexidade inerente aos processos de individuação na adolescência, ao enquadrar os legítimos discursos de afirmação de si na densa teia de relações sociais em que têm lugar, destacando o papel diferenciado desempenhado pelo mundo escolar, pela família e pela mídia.<hr/>Abstract Within an already completed project on vocational choices made by students entering secondary education in Portugal, a finding has deserved our particular attention: the renunciation of influence, that is, the belief that the choice made was free from any kind of influence, which emerged as a common value shared by all the young people surveyed. Based on our quantitative data (a questionnaire survey with 1,793 secondary school students) and qualitative data (24 individual semi-structured interviews with students at the same level of education), collected under this project, this article seeks to (re)frame the denial of external influences on the school trajectory definition in the context of building the self in adolescence. We will do this by comparing the autonomy claimed by adolescents with the sources of influence that participate and support that choice. Therefore, throughout the article, we will identify who the interlocutors of students in the process of (re)defining their vocations are, which information media they resort to to support their choices and which degree of importance is attributed to such sources of information. The data presented allows us to better understand the complexity of the processes of individuation in adolescence, by framing the legitimate discourse of self-affirmation in the dense web of social relations in which it takes place, highlighting the unique role played by the school world, family and by the media. <![CDATA[Teacher authority: rethinking a concept]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Vivemos uma crise de autoridade no mundo moderno e seu impacto no âmbito educacional tem sido objeto de análises e críticas sob diferentes perspectivas. De acordo com Hannah Arendt, esse não é um fenômeno gerado na esfera da educação, não obstante, seu impacto nesse âmbito apareça aos olhos da autora como o sintoma mais evidente da profundidade e seriedade desta crise. Este trabalho tem por objetivo analisar o conceito de autoridade na obra de Hannah Arendt, propondo uma abordagem que busca romper com as perspectivas que veem a autoridade como um epifenômeno do poder. Desse modo, busca-se lançar um olhar sobre a autoridade como um elemento consubstancial à educação e não como um mero instrumento de poder, submissão e sujeição de indivíduos. Assim, num primeiro momento, será apresentada a perspectiva de Alain Renaut, filósofo francês que, em sua abordagem da autoridade, dialoga direta e criticamente com Arendt. Em seguida, será apresentada a origem do conceito sob a perspectiva de Hannah Arendt, bem como sua relação com a educação.<hr/>Abstract We are experiencing a crisis of authority in the modern world, and its impact on education has been analyzed and examined from many different perspectives. According to Hannah Arendt, this phenomenon has not been generated in the sphere of education; nevertheless, Arendt sees its impact on education as the most evident symptom of how deep and serious this crisis is. This study has sought to analyze Hannah Arendt’s concept of authority, proposing an approach aimed at breaking away from perspectives that consider authority an epiphenomenon of power. In so doing, I seek to view authority as a consubstantial element of education, and not just an instrument of power over, submission, and subjection of individuals. First, we will present the perspective of French philosopher Alain Renaut, as he proposes a direct, critical discussion with Arendt’s views on authority. Next, I will present the origins of the concept from Hannah Arendt’s perspective, as well as its connection with education. <![CDATA[The lesson ritual in pedagogy: performative aspect]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No campo da pedagogia, é recorrente tratar a lição como uma ferramenta para o ensino e a aprendizagem. Neste artigo, argumentamos que, para além desse aspecto, traduz-se em um dos rituais mais significativos do processo educacional por seu caráter performativo. Sob o pressuposto de que é no campo do discurso pedagógico que se dá a estabilização do ritual da lição, desenvolvemos uma investigação na qual analisamos essa prática educativa em seu aspecto ritualístico, ou seja, como ritual e um caminho investigativo que observa a importância de se compreenderem práticas discursivas escolares atuais com foco em práticas discursivas, produzidas no contexto da modernidade. Elegemos um corpus de análise advindo de duas discursividades: a pedagogia jesuítica e a pedagogia moderna, de grande impacto no discurso educacional do século XX, em seus textos Ratio Studiorum, da Companhia de Jesus (1599-2009), e Primeiras lições de coisas, de N. Calkins, adaptação de Rui Barbosa (1861-1886). Nesses textos, analisados como discursos, deu-se visibilidade ao ritual da lição em seu aspecto performativo, ou seja, naquilo que marca posições, gestos e comportamentos. A análise indica uma regularidade que se mantém no que se refere aos enunciados reitores desses aspectos ritualísticos, um dos primeiros aspectos sagrados oriundos do discurso religioso cristão. Outro aspecto nessas discursividades é a função ritualística na produção do discurso da verdade.<hr/>Abstract In the pedagogy field, one recurrently treats lessons as tools for teaching and learning. In this article, I argue that, beyond that aspect, the lesson translates into one of the most important rituals of the educational process due to its performative character. Under the assumption that it is in the field of pedagogical discourse that the stabilization of the lesson ritual occurs, I have developed a study in which I analyze the ritualistic aspect of this educational practice, that is, as a ritual and a research path which observes the importance of understanding current discursive school practices focusing on discursive practices, produced in the context of modernity. I have chosen an analysis corpus arising from two discursivities: Jesuit pedagogy and modern pedagogy, which greatly impacted on the educational discourse of the twentieth century, in the texts Ratio Studiorum, of the Society of Jesus (1599-2009), and Primeiras lições de coisas [Primary object lessons], by N. Calkins, adapted by Rui Barbosa (1861-1886). In these texts, analyzed as discourses, I have given visibility to the lesson ritual in its performative aspect, that is, to what marks positions, gestures and behaviors. Analysis indicates a regularity which remains with regard to the rectorial utterances of these ritualistic aspects, one of the first sacred aspects arising from the Christian religious discourse. Another aspect of these discursivities is the ritualistic function in the production of the discourse of truth. <![CDATA[El profesor como catalizador de energía emocional frente a la ambivalencia del nuevo entorno tecno-educativo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401061&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo pretende dos objetivos complementarios: por un lado, mostrar en el primer epígrafe las limitaciones constitutivas a los estudios teórico-empíricos que tratan de analizar los vínculos causales entre las tecnologías y la educación. Se intenta poner de manifiesto que tal empresa carece de un final feliz por sus propias limitaciones endógenas. Por otro lado, mostrar que, más allá de esos vínculos causales, hay una cuestión ineludible en el aspecto micro-educativo: la co-presencia física de profesores y alumnos para generar rituales con alta energía emocional. Para ello, se utiliza el modelo de cadenas de rituales de interacción de Randall Collins (2004) y el modelo de autoeficacia docente de Pajares y Bandura. Se quiere poner de manifiesto que el papel del profesor universitario, además de la transmisión de información y contenidos (que exige un profesor con un papel activo en la investigación), es el de ser catalizador y generador de energía emocional en el aula, que requiere la co-presencia física. Se concluye que dependiendo de los objetivos de los estudiantes a la hora de elegir sus estudios en cuestión, estos podrían virtualizarse completamente cuando sólo se busca la adquisición de contenidos, o deberán mantener la co-presencia física cuando los objetivos del estudiante rebasen lo puramente informativo, y busquen también la entrada en rituales de interacción en los que se transmitan emociones y energías que coadyuvan a la importancia de los contenidos intelectuales.<hr/>Abstract In this paper, I aim to achieve two complementary objectives. Firstly, to show the constitutive constraints to the theoretical and empirical studies which analyze the causal links between technology and education. I seek to evidence that such endeavor lacks a happy ending due to its own endogenous limitations. Secondly, I aim to evidence that, beyond these causal links, there is an inevitable issue in the micro-educational dimension: the physical co-presence of professors and students to generate successful rituals with high emotional energy. To this end, I use the interaction ritual chains by Randall Collins and the model of teacher self-efficacy by Pajares and Bandura. Thus, I stress that, besides transmitting information and content (which requires professors with active roles in research), the role of university professors is to be catalysts and generators of emotional energy in the classroom, which also requires their physical co-presence. I conclude that, depending on the objectives of the students when choosing their studies, these could be fully virtualized when students seek only content acquisition, or professors’ physical co-presence should be maintained when students’ goals go beyond purely informational acquisition and seek interactional rituals which transmit emotions and energy that contribute to the importance of intellectual content. <![CDATA[Mathematics recent graduates who are no longer teachers: reflections on teaching condition and profession]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401077&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo apresentam-se os resultados de um estudo realizado com todos os egressos da licenciatura em matemática da Universidade Federal de São João del-Rei, Minas Gerais. Na investigação, buscou-se identificar e analisar as dificuldades encontradas por esses profissionais no exercício da docência na escola básica. Nos casos de abandono do magistério, buscou-se identificar e analisar também os motivos que levaram os egressos a essa decisão. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se um questionário, com questões abertas e fechadas, que foi enviado aos 114 professores egressos do curso até julho de 2012. Desses questionários, 89 retornaram. Verificou-se que um contingente expressivo de licenciados (53%) não está exercendo ou não pretende continuar a exercer a profissão docente. Os dados levantados podem auxiliar na compreensão do preocupante déficit de professores para atuarem na educação básica pública no Brasil. Os resultados mostraram que as maiores dificuldades encontradas na docência pelos professores pesquisados estão relacionadas aos alunos e suas famílias e são decorrentes de manifestações de desinteresse e indisciplina dos alunos. A maior causa de abandono do magistério, entre os investigados, se deve ao sentimento de desvalorização profissional e às más condições de trabalho nas escolas. Com base nos resultados, apresentam-se algumas reflexões sobre os desafios enfrentados pelos professores iniciantes, sobre a formação, a profissão e a condição docente no Brasil.<hr/>Abstract This article presents the results of a study about Mathematics recent graduates from the Federal University of São João del-Rei, Minas Gerais, Brazil. The investigation sought to identify and analyze the difficulties experienced by these professionals while they were teachers in basic education. In the cases when they were no longer teaching, I sought to identify and analyze also the reasons why those undergraduates made such a decision. The instrument for data collection was a questionnaire with open and multiple-choice questions that was emailed to 114 teachers from the mentioned university until July of 2012. Out of the total questionnaires sent, 89 responded. There was a significant amount of undergraduates with a license to teach (53%) who were not practicing or who were not willing to practice the teaching profession. The resulting data may help understand the disturbing deficit of teachers to work in the public basic education in Brazil. Results have shown that the greatest difficulties found by the practicing teachers participating in this study are associated with students and their families, and are the consequence of lack of interest and indiscipline expressed by pupils. The major cause for abandoning the teaching profession, among those herein researched, is due to the feeling of professionally undervalued as well as to the working conditions in the schools. Based on the results, reflections are made about the challenges faced by beginning teachers about the education, profession and teaching conditions in Brazil. <![CDATA[Intercultural education and teacher education in the current context of immigrant students in Spain]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401093&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho convida à discussão sobre a relação entre a educação intercultural e a formação de professores em contexto multicultural e multilíngue. Partimos do fenômeno das migrações, que tem ocupado lugar de destaque no cenário mundial e, do mosaico cultural decorrente desse fenômeno, surgem conflitos de ordem política, ideológica, religiosa, étnica, cultural, dentre outros. Investigamos o papel da escola e dos professores em meio ao cenário estabelecido e temos como objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa realizada em contexto espanhol, com professores que recebem alunos imigrantes que, em sua maioria, não sabem o idioma local e precisam aprendê-lo para integrar-se ao ambiente escolar, assim como à sociedade em que estão inseridos. Para tanto, a metodologia utilizada seguiu os princípios da pesquisa mista, utilizando as abordagens qualitativa e quantitativa, de paradigma interpretativista, para a análise dos dados obtidos por meio de questionários e transcrições de reuniões dos grupos de discussão. A coleta foi realizada com professores que atuam nas Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL) situadas na provincia de Cádis, dentro da comunidade autônoma da Andaluzia, na Espanha. Os resultados evidenciaram a demanda, por parte dos professores, darealização de ações pedagógicas orientadas para a formação com base na educação intercultural, indicando que as discussões sobre essa temática são importantes para a construção de uma escola que promova e entenda o encontro com o outro como parte das relações interculturais.<hr/>Abstract This paper is an invitation to discuss the relation between intercultural education and teacher education in a multicultural and multilingual context. Our starting points are migration – which has been an important issue in the world – and the cultural variety arising from this phenomenon, which generates political, ideological, ethnic and cultural conflicts. We have researched the role of schools and teachers in the current scenario and aim to present the results of a study conducted in Spain with teachers who receive immigrant students. Most of these students do not speak the local language and need to learn it to integrate into the school environment and into society. As for methodology, we have followed mixed research principles, using quantitative and qualitative approaches, of the interpretive paradigm, to analyze the data obtained through questionnaires and transcriptions of discussion group meetings. The data was collected from the teachers who work on Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL – Language Adaptation Temporary Classes) in the province of Cadiz, in the autonomous region of Andalucia, Spain. The results obtained evidenced that there is a demand on teachers’ part for educational actions focused on intercultural education. This indicates that the discussion on this matter is important for the development of schools that encourage and understand meeting the other as part of intercultural relations. <![CDATA[The emergence of singularity in a didactic scene of a geometry class]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo mostrar uma recriação de uma situação em sala de aula na qual o professor distribui o poder do saber com os alunos em uma estratégia que liga os saberes espontâneos, ou prévios, aos saberes abordados, de forma a fomentar a singularidade dos sujeitos. Para tanto, usaremos as noções de Bakhtin de zona de contato, a fim de defender a ideia da comunicação criativa como possibilidade de apropriação do conhecimento pelo aluno, através do discurso interno persuasivo, oriundo desse diálogo. Mostraremos como, dessa forma, o aluno se torna o que Lave e Wenger chamam membro periférico legítimo de uma comunidade de prática, aqui considerada a sala de aula. Em seguida, passaremos a considerar a dinâmica da sala de aula através do que Costa chama de problematização, subvertendo a tradição secular e/ou cultural do professor em posição central e os alunos em posições periféricas. Por fim, consideraremos essa dinâmica do ponto de vista psicológico, mostrando, a partir da ideia de Valsiner de internalização-externalização, como o conhecimento pronto e construído passa a possuir um sentido pessoal e afetivo para o aluno, a partir do uso de um exemplo ilustrativo em sala de aula sobre geometria.<hr/>Abstract This article aims to recreate a situation in a classroom in which the teacher “distributes” the power of knowledge to students by means of a strategy that links spontaneous or previous knowledge to the knowledge addressed in order to foster the singularity of the subjects. Therefore, we use Bakhtin's notion of contact zone to defend the idea of creative communication as the possibility of appropriation of knowledge by the student through persuasive inner discourse, which originates in such dialogue. We show how, in this way, students become what Lave and Wenger call legitimate peripheral members of a community of practice, which here is the classroom. Then we consider the dynamics of the classroom through what Costa calls problematization, subverting the secular and/or cultural tradition of placing the teacher in the central position and students in peripheral positions. Finally, we consider this dynamic from the psychological point of view, showing, based on Valsiner's idea of internalization-externalization, how ready and built knowledge may acquire a personal and affective meaning for the student through the use of an example in a geometry class. <![CDATA[Systems of thought in education and school inclusion (and exclusion) policies: Interview with Thomas S. Popkewitz]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Nos discursos pedagógicos contemporâneos, a defesa do direito à educação aparece quase sempre associada a enunciados de teor psicológico e/ou sociológico sobre a importância de se respeitar e levar em conta as diferenças individuais no ensino, condição considerada indispensável para tornar a escola inclusiva. Como se difunde essa convicção no campo educacional? E quais os seus efeitos nas reformas educativas, na formulação dos currículos, no trabalho dos professores e nas experiências vividas pelos alunos? A partir dessas e outras questões, tivemos a oportunidade e a alegria de entrevistar Thomas S. Popkewitz, Professor da Universidade de Wisconsin-Madison, que tem como um de seus principais interesses de pesquisa a formação histórica dos sistemas de pensamento, em particular o modo como se produzem, divulgam e implementam ideias no campo educacional, por meio da formulação dos currículos e reformas educativas. Nessa conversa, o autor emprega o conceito de alquimia para pensar sobre os modos como o currículo opera a conversão das disciplinas científicas em disciplinas escolares. Popkewitz considera que os currículos e reformas educativas expressam medo em relação às crianças que parecem refratárias à escolarização, as quais são vistas como uma ameaça ao futuro. Observa que essas crianças são o alvo das políticas de inclusão, as quais, no mesmo movimento que pretende incluí-las, as excluem ao nomear e tornar visíveis suas “diferenças”, percebidas como desvantagens.<hr/>Abstract In contemporary pedagogical discourses, the defense of the right to education appears almost always associated with statements of psychological and / or sociological content on the importance of respecting and taking into account individual differences in education, condition considered essential to make the school become inclusive. How are this belief spread in the educational field? Which are its effects on educational reforms, in the formulation of the curriculum, the work of teachers and the experiences of the students? From these and other issues, we had the opportunity and the joy of interview Thomas S. Popkewitz, Professor, University of Wisconsin-Madison. He has as one of its main research interests the historical formation of systems of reason, in particular the ways in which ideas are produced, disseminated and implemented in the educational field, through the formulation of curricula and educational reforms. In this conversation, the author employs the concept of alchemy to think about the ways in which the curriculum operates the conversion of scientific disciplines in school subjects. Popkewitz considers that curricula and educational reforms express fears of children who seem refractory to schooling, which are seen as a threat to the future. Notes that these children are the target of inclusion policies, which, in the same movement, include and exclude them, by naming and making visible their “differences”, perceived as disadvantages. <![CDATA[Relação de pareceristas <em>ad hoc</em> (2015-2016)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022016000401161&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Nos discursos pedagógicos contemporâneos, a defesa do direito à educação aparece quase sempre associada a enunciados de teor psicológico e/ou sociológico sobre a importância de se respeitar e levar em conta as diferenças individuais no ensino, condição considerada indispensável para tornar a escola inclusiva. Como se difunde essa convicção no campo educacional? E quais os seus efeitos nas reformas educativas, na formulação dos currículos, no trabalho dos professores e nas experiências vividas pelos alunos? A partir dessas e outras questões, tivemos a oportunidade e a alegria de entrevistar Thomas S. Popkewitz, Professor da Universidade de Wisconsin-Madison, que tem como um de seus principais interesses de pesquisa a formação histórica dos sistemas de pensamento, em particular o modo como se produzem, divulgam e implementam ideias no campo educacional, por meio da formulação dos currículos e reformas educativas. Nessa conversa, o autor emprega o conceito de alquimia para pensar sobre os modos como o currículo opera a conversão das disciplinas científicas em disciplinas escolares. Popkewitz considera que os currículos e reformas educativas expressam medo em relação às crianças que parecem refratárias à escolarização, as quais são vistas como uma ameaça ao futuro. Observa que essas crianças são o alvo das políticas de inclusão, as quais, no mesmo movimento que pretende incluí-las, as excluem ao nomear e tornar visíveis suas “diferenças”, percebidas como desvantagens.<hr/>Abstract In contemporary pedagogical discourses, the defense of the right to education appears almost always associated with statements of psychological and / or sociological content on the importance of respecting and taking into account individual differences in education, condition considered essential to make the school become inclusive. How are this belief spread in the educational field? Which are its effects on educational reforms, in the formulation of the curriculum, the work of teachers and the experiences of the students? From these and other issues, we had the opportunity and the joy of interview Thomas S. Popkewitz, Professor, University of Wisconsin-Madison. He has as one of its main research interests the historical formation of systems of reason, in particular the ways in which ideas are produced, disseminated and implemented in the educational field, through the formulation of curricula and educational reforms. In this conversation, the author employs the concept of alchemy to think about the ways in which the curriculum operates the conversion of scientific disciplines in school subjects. Popkewitz considers that curricula and educational reforms express fears of children who seem refractory to schooling, which are seen as a threat to the future. Notes that these children are the target of inclusion policies, which, in the same movement, include and exclude them, by naming and making visible their “differences”, perceived as disadvantages.