Scielo RSS <![CDATA[Educação e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-970220170002&lang=pt vol. 43 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Processos educativos e formação dos indivíduos na contemporaneidade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Diálogos em <em>delay</em>:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200311&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A fim de conjecturar um plano ético-político expansivo capaz de fomentar uma atitude eminentemente crítica ante o presente educacional, o texto que ora se apresenta organiza-se segundo três patamares argumentativos articulados. No primeiro deles, debruçamo-nos sobre o romance Memórias de Adriano e, em especial, sobre as reflexões de Marguerite Yourcenar acerca do método de composição da obra e de seu modo particular de endereçamento ao passado. Em seguida, por meio de uma espécie de jogo de contraste com o ponto de vista da escritora, são trazidos à baila alguns marcos do legado teórico foucaultiano, especialmente no que se refere aos jogos cruzados entre presente, história e verdade. Tratou-se, assim, de criar uma ambiência argumentativa assentada nas noções de regimes de verdade, de história genealógica e de ontologia do presente. As discussões finais do texto dedicam-se a focalizar, a par da própria experiência de Michel Foucault como professor, as duas tópicas principais do percurso ulterior do pensador − o cuidado de si e a parrhesía −, tendo em vista suas possíveis implicações pedagógicas. Com isso, almejou-se perspectivar uma mirada sobre o encontro pedagógico que, ao lhe conferir certa potência ético-estilística, reclama um regime de tempo diverso nas transações que aí tomam lugar.<hr/>Abstract In order to conjecture an expansive ethical-political groundwork capable of fostering an eminently critical attitude before the educational present, the text hereby presented is organized according to three interconnected argumentative plateaux. The first of them is devoted to the novel Memoirs of Hadrian and, in particular, to Marguerite Yourcenar’s reflections on the method of composition of the work and of her peculiar mode of addressing the past. Then, by means of a certain game of contrast with the writer’s viewpoint, some hallmarks of the Foucauldian theoretical legacy are brought about, especially concerning the interplay between present, history and truth. Thus, one managed to create an argumentative ambience settled on the notions of regime of truth, of genealogical history and of the ontology of the present. The final text discussions are dedicated to focusing, alongside Michel Foucault’s own experience as a teacher, on the two main topics – the care of the self and parrhesia – of the thinker’s ulterior intellectual course, bearing in mind their possible pedagogical implications. With that, one sought to cast a gaze on the pedagogical encounter that, by conferring a certain ethical-stylistic potency on it, reclaims a time regime other than the transactions which take place therein. <![CDATA[Didática do <em>meio</em>:o aprender e o exemplo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200327&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O ensinar, em suas vias objetivas, tem percalços que descrevem mais superfícies do que profundidades. Que fazer? se torna a pergunta que se instala no início, visando a um fim. Todavia, a didática, em seu como fazer?, tem, também, o objetivo de desenvolver sentidos e decifrar signos do aprender, tornando-se meio. O aprender não se sustenta firmemente em objetivações curriculares e didáticas. Contudo, não se dá separadamente desses fundamentos sociais, culturais e, também, linguísticos. Nesta profusão de movimentos - mundanos, amorosos e sensíveis -, a arte envolve-se no aprendizado almejado em meio a tantos outros que escapam das trilhas já percorridas pelas didáticas. Este artigo traz experiências conceituais acerca de possibilidades de um ensinar voltado a perceber pontos de escuridão na superfície da educação, onde a fuga da aparente objetividade didática torna-se possível. O aprender, desde então, pode manifestar-se na vivacidade da explicação como tradução de signos, tornando-se exemplo didático de criação. Chegamos à revelação final? Com Deleuze e Agamben, observamos o novo que surge no velho, o diferente que se manifesta no igual e, enfim, a criação da didática.<hr/>Abstract In its objective paths, teaching has obstacles that describe surfaces rather than depths. What to do? becomes the question that sets in at the very beginning, aiming at an end. However, in its how to do?, didactic also aims to develop senses and decipher signs of learning, thus becoming a middle. Learning does not stand firmly on curricular or didactic objectivations. However, it does not occur separately from these social, cultural and also linguistic foundations. In this profusion of motions — worldly, amorous and sensuous motions —, art becomes involved in the learning sought amongst so many others which escape the paths already traveled by didactics. This article brings conceptual experiences about possibilities of a way of teaching concerned with noticing darkness spots on the surface of education, where escaping from the seeming didactic objectivity becomes possible. From then on, learning can manifest itself in the liveliness of explication understood as the translation of signs, thus becoming a didactic example of creation. Have we reached the final revelation? With Deleuze and Agamben, we can see the new that emerges in the old, the different that manifests in the equal and, finally, the creation of didactic. <![CDATA[Life experiences of pre-service teachers undertaking a bachelor of sciences and education program]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200341&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En Chile, a partir de los años 90, se inicia una gran reforma a la formación inicial docente que impulsa una serie de innovaciones. No obstante, diversas investigaciones señalan que las problemáticas persisten, sobre todo en relación a la articulación entre teoría y práctica y conocimiento disciplinar y pedagógico. El presente artículo aborda los resultados de una investigación cualitativa que profundiza en tal fenómeno desde las vivencias de estudiantes de pedagogía en ciencias, que han cursado sus estudios en diversos trayectos formativos y que se encuentran en proceso de práctica profesional. Los principales resultados demuestran que el contenido de las vivencias de los principiantes es común y se relaciona con la necesidad de control, escaso cuestionamiento del sentido de la enseñanza de las ciencias y búsqueda de reconocimiento profesional. Sin embargo, dichas vivencias son asumidas emocionalmente de manera diferente dependiendo del modo en que han practicado y experimentado el conocimiento científico, fluctuando desde altos grados de angustia —entre quienes lo han vivenciado solo como estudiantes de ciencia básica, en formaciones pedagógicas reflexivas— a la adaptación —en aquéllos con experiencia como profesionales en ciencia aplicada— o una mixtura entre ambos. Se concluye que las prácticas de conocimiento científico son más relevantes en las vivencias de los practicantes que el trayecto formativo o el sello pedagógico, porque sus experiencias como estudiantes o profesionales en ciencia —incluida la formación didáctica—, más allá de las diferencias, se caracterizan por un mismo enfoque tradicional, desde el cual han configurado modos de pensar y actuar.<hr/>Abstract During the 1990s, an initial teacher education program reform is launched in order to promote and introduce a series of changes. Nevertheless, research in the field of education has evidenced that the gap between disciplinary and pedagogical knowledge, along with the distance between theory and practice continue to be an issue in teaching experience. The present article reports on the findings of a qualitative research that delved into the life experiencesIII of students while undertaking the bachelor of sciences and education program at different levels, and who are currently carrying out their professional teaching practice. Findings reveal that the contents of student teachers’ life experiences are mostly related to the need of control, a scarce questioning of the meaning of science teaching, and the search for professional appraisal. The latter have been emotionally experienced differently by students depending on how they have internalized and applied scientific knowledge in their practices. Thus, emotions range from high levels of anxiety in students of basic scientific knowledge and at a reflective stage within the teacher formation program, to a sense of adaption in those who have already had professional experience in the field of applied sciences; or sometimes they have experienced a mixture of both. The present study concludes that the practice based on scientific knowledge has a higher influence over the student teachers’ life experiences if compared to the impact of teacher formation, due to the fact that their experiences as science students and professionals are rooted to a traditional approach that have framed their thinking and performance. <![CDATA[Arrastão ou lagarteado? Dinâmicas em torno da prática docente na Fundação CASA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200357&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem por objetivo desenvolver uma reflexão acerca da relação entre o fazer etnográfico e a prática docente no interior de instituições de controle social. Para isso, será explorada a posição ocupada pelo pesquisador enquanto professor que leciona em unidades de internação da Fundação CASA (Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente), local onde os adolescentes que cometem atos infracionais são enviados para cumprirem medidas socioeducativas previstas pelo Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). O envolvimento dentro da rotina da instituição permite que a narrativa seja construída por meio de um movimento simétrico, em que o professor pode experimentar e ser afetado pelos diferentes dispositivos que buscam se territorializar nas unidades. Por ser tratar de um ambiente de controle social marcado por relações conflituosas, a descrição etnográfica simétrica assume uma perspectiva tensa, pois a prática docente e a construção de vínculos no interior da instituição apresentam uma série de riscos e perigos, que podem levar o professor a ser cooptado pelas forças normativas que compõem os coletivos dos funcionários e dos adolescentes. Quando isso acontece, o professor deixa de construir uma postura mediadora de simetrização, ao mesmo tempo em que acaba se tornando um intermediário que fortalece os coletivos que buscam dominar a rotina institucional. Sendo assim, a prática docente nas unidades da Fundação CASA caracteriza-se como um exercício arriscado, na medida em que a qualquer momento o professor pode se transformar em um arrastão ou em um lagarteado. Em um caso, ele é mais um operador das normas institucionais, no outro, o professor perde o limite do envolvimento com os adolescentes e passa a atuar de acordo com a vontade dos jovens.<hr/>Abstract This article aims to reflect on the relation between ethnographic doing and teaching within institutions of social control. For this, it explores the researcher’s position as a teacher who works in detention units of Fundação CASA, where socio-educational measures provided by Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA – Child and Adolescent Statute) are applied to adolescents who commit offenses. Involvement in the routine of the institution allows the narrative to be constructed in a symmetrical movement, in which the teacher can experience and be affected by the different devices that seek to territorialize the units. Because that is a social control environment marked by conflicting relations, symmetrical ethnographic description assumes a tense perspective, since in the teaching practice and the construction of bonds within the institution there is a number of risks and dangers, which can lead teachers to be coopted by normative forces of the collective of officials and adolescents. When this happens, the teacher fails to build a mediating attitude of symmetrization, and becomes an intermediary who strengthens the collectives that seek to dominate the institutional routine. Thus, teaching at Fundação CASA units is a risky exercise, in that at any time the teacher can become an arrastão or a lagarteado. In the first case, he becomes just another operator of institutional norms, and, on the second, the teacher loses the limit of involvement with adolescents and starts to act according to their will. <![CDATA[The teaching of literature: towards a consolidation of the field]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200379&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La formación de lectores conforma uno de los objetivos socioeducativos más relevantes que las sociedades contemporáneas le asignan a la escuela. En los últimos años, la investigación y la experiencia educativa han demostrado que una de las claves para avanzar en este propósito es la atención a la lectura literaria en tanto espacio privilegiado para el desarrollo de hábitos y competencias de lectura durante la escolaridad obligatoria. Hoy en día, contamos con un campo científico que se ocupa específicamente de la investigación en este dominio: la didáctica de la literatura. El presente artículo aborda el proceso de creación y progresiva consolidación de esta disciplina en el marco general de la investigación educativa. Para ello, y a partir de una amplia investigación bibliográfica, este ensayo sintetiza las principales fuentes de origen de la didáctica de la literatura, las dificultades que ha sorteado en su proceso de formación y, finalmente, ofrece un detallado panorama del modelo de enseñanza – aprendizaje de la literatura consensuado por la comunidad científica en nuestros días. El texto concluye subrayando la necesidad de atender a la información proveniente de las prácticas reales de educación literaria en las aulas, como factor central en la consolidación disciplinar de la didáctica de la literatura.<hr/>Abstract Undoubtedly, the formation of readers is one of the most relevant social educational objectives that contemporary societies assign to school. In recent years, research and educational experience have shown that one of the keys to progress in this purpose is the attention paid to literary reading, as a privileged opportunity for developing reading habits and skills during compulsory schooling. Nowadays, we have access to a scientific field that deals specifically with this research domain: the teaching of literature. This article addresses the creation and progressive consolidation of this discipline in the general framework of educational research. For this, and building on extensive literature research, this essay summarizes the main sources of the didactics of literature, and the difficulties that have been weathered in its formation. Finally, it offers a detailed overview of the model of teaching and learning of literature, agreed on by the scientific community today. The text concludes by emphasizing the need to address the information resulting from the “actual” practice of literary education in the classroom as a central factor in the consolidation of the teaching of literature as a discipline <![CDATA[<strong>O princípio de prática situada na aprendizagem da literacia:</strong> a perspectiva dos alunos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200393&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo resulta de uma investigação realizada no âmbito de uma iniciativa governamental destinada a melhorar os níveis de literacia nas séries iniciais do ensino fundamental em Portugal. A investigadora estudou as representações dos alunos sobre essa experiência por meio da realização de entrevistas em grupo. Este artigo analisa os dados referentes às representações dos alunos sobre uma das dimensões pedagógicas centrais da aprendizagem da literacia, nomeadamente a constituída pela prática situada. A análise qualitativa revela representações muito positivas sobre a prática que situou a aprendizagem, tendo os alunos expressado opiniões e sentimentos extremamente favoráveis sobre a prática de aprendizagem de literacia que experimentaram. A análise dos dados desvelou ainda que o contexto que situou a aprendizagem foi ativo, lúdico, colaborativo e mediado pelas TIC. Esses resultados fundamentam, do ponto de vista único dos próprios aprendentes, uma redefinição do entendimento atual do princípio da prática situada da literacia nas séries iniciais do ensino fundamental, no sentido do reconhecimento da centralidade da ludicidade nessa aprendizagem.<hr/>Abstract This article derives from research developed in the context of the implementation of a governmental initiative aimed to enhance literacy learning in primary education in Portugal. The researcher studied students’ representations about their learning experience through group interviews. This article focuses on data concerning students’ representations about one of the central pedagogical dimensions of literacy learning, namely situated practice. Qualitative analysis revealed students’ very positive representations about the practice which situated their learning, as they expressed extremely favourable opinions and feelings. Data analysis further unveiled that the context of learning was active, playful, collaborative, and mediated by ICT. Such results provide foundations for a theoretical redefinition of current conceptions of situated practice by evidencing the centrality of playfulness as learning practice in the education of the first grades of primary education. This is an original contribution made from the perspectives of learners themselves. <![CDATA[Argumentação na sala de aula e seu potencial metacognitivo como caminho para um enfoque CTS no ensino de química: uma proposta analítica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200411&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O ensino de química muitas vezes é guiado pela utilização de fórmulas e esquemas, dada a natureza dos símbolos que permeiam tal disciplina. Nesse cenário, são poucos os estudos que tratam de aspectos ligados ao processo de reflexão usando temas na área de ciências exatas. Assim, fazer parte da formação de indivíduos críticos e reflexivos em relação ao conhecimento, a eles mesmos e ao ambiente social e natural em que vivem tem sido preocupação de educadores e psicólogos e está na base do movimento CTS – Ciência, Tecnologia e Sociedade. Este estudo, apoiando-se no potencial metacognitivo da argumentação na educação, amplia essa discussão ao investigar se a utilização desse tipo de discurso propicia aos alunos a reflexão sobre seus próprios pensamentos, mostrando um funcionamento ao nível metacognitivo necessário ao enfoque CTS em sala de aula. Foram analisadas produções textuais de três alunos em aulas de química no ensino médio, nas quais se solicitava o posicionamento destes diante da pergunta “Radioatividade: vida ou morte?”, após serem realizados debates sobre esse tema. As análises mostraram que a argumentação, por sua organização discursiva peculiar, se constitui em interessante alternativa para fazer emergir formas de pensamento sofisticadas, como as que definem um pensamento crítico e reflexivo.<hr/>Abstract The teaching of chemistry is often guided by the use of formulae and schemes, given the nature of the symbols pervading this discipline. In this scenario, few studies deal with aspects associated with the process of reflection involving themes of exact sciences. Thus, being part of the education of critical, reflective individuals with regard to knowledge, to themselves and the social and natural environment they live in has been a concern of educators and psychologists and is in the basis of the STS (Science, Technology and Society) movement. Building on the metacognitive potential of argumentation in education, this study widens this discussion by investigating whether the use of this type of discourse allows students to reflect about their own thoughts, showing a functioning at the metacognitive level that is necessary to an STS approach in classroom. We analyzed the texts written by three students in chemistry classes in secondary education during which they were required to express their opinion on the question “Radiation: life or death?”, after debates had been conducted about this subject. Our analyses showed that argumentation, due to its peculiar discursive organization, is an interesting alternative to promote the emergence of sophisticated forms of thought, such as the ones that define critical and reflective thinking. <![CDATA[O impacto, sobre estudantes brasileiros, de uma linguagem visual para aprender a aprender conjuntamente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200427&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Um dos temas mais importantes na aprendizagem colaborativa apoiada pelo computador é a autorregulação da aprendizagem sem o apoio de professores. A autorregulação da colaboração pode ser definida como o conjunto dos processos sociais que os alunos usam para coordenar o seu esforço conjunto em uma atividade. Este trabalho apresenta um estudo de caso brasileiro que examina o impacto da plataforma computacional Metafora para apoiar a regulação da colaboração entre os estudantes brasileiros. Nosso objetivo é investigar se o uso da linguagem visual Metafora ajuda os alunos a aprenderem a aprender em conjunto (learn to learn togueter – L2L2). L2L2 abrange o desenvolvimento da capacidade de coordenação da colaboração. Para perseguir esse objetivo, são fornecidas evidências de mecanismos de coordenação e as respostas emocionais subjacentes ao uso, pelos alunos, da ferramenta de planejamento Metafora. Os resultados deste estudo de caso demonstram que as interações dos alunos, ao usarem a ferramenta de planejamento Metafora, influenciaram o seu desenvolvimento de L2L2 de maneira natural e envolvente. A ferramenta de planejamento Metafora proporciona aos alunos um ambiente amigável para a regulação dos processos de grupo e tem potencial para modificar os pensamentos dos estudantes com respeito à coordenação de processos colaborativos.<hr/>Abstract One of the most important topics in computer supported collaborative learning is self-regulated learning other than with the support of teachers. The self-regulation of collaboration can be defined as the social processes students use to coordinate their joint effort on an activity. This paper presents a Brazilian case study that examines the impact of the Metafora computational platform for supporting the regulation of collaboration amongst Brazilian students. Our goal is to investigate whether the use of the Metafora visual language helps students in learning to learn together (L2L2). L2L2 encompasses the development of the ability to coordinate collaborations. To pursue this goal, we provide evidence of coordination mechanisms and emotional responses behind the use of Metafora planning tool by students. The results of this case study demonstrate that students’ interactions using the Metafora Planning tool influenced their development of L2L2 in such a way that the students experienced it as natural and engaging. Metafora planning tool provides students with a friendly environment to regulate group processes. It has the potential to modify students’ thoughts concerning the coordination of collaborative processes. <![CDATA[Reflections in a community of practice on impossible triangles in mathematics classes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200453&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo presentamos resultados de una investigación desarrollada en una comunidad de práctica de educadores matemáticos que incorporan tecnologías digitales en sus prácticas profesionales en el contexto colombiano. El estudio se centra en la problemática del uso de la tecnología para la enseñanza de las matemáticas y el uso restringido de ésta, lo que impide un verdadero impacto en el aprendizaje del área. Al respecto, se plantea como objetivo general de la investigación: describir significados negociados (en términos de aprendizajes) en una comunidad de práctica de educadores matemáticos que incorporan las tecnologías digitales en sus prácticas profesionales. La investigación sigue una metodología cualitativa tipificada como investigación acción colaborativa. En los resultados hallados, destacamos experiencias con profesores de educación básica secundaria que han trabajado bajo el modelo metodológico de Reflexión-y-Acción. Dicho modelo gira alrededor de los procesos de reflexión-para-la acción, reflexión-en-la acción y reflexión-sobre-la acción de profesores que participan en la comunidad de práctica. Rescatamos aquí las reflexiones de profesores sobre la construcción de ángulos con el apoyo de tecnología en una clase de matemáticas con estudiantes de octavo grado. Podemos concluir que el conjunto de procesos reflexivos da cuenta de cómo puede cambiar el rumbo de la clase planeada por el profesor, a consecuencia de los recursos didácticos concretos o virtuales que selecciona y usa para promover actividad matemática por parte de sus estudiantes.<hr/>Abstract This paper presents results of an investigation developed in a community of practice of mathematics educators who incorporate digital technologies in their professional practices in Colombia. The study concentrates on the problematics of the use of technology for mathematics teaching and its restricted use, which prevents real impact on mathematics learning. In this regard, the research’s general objective is: to describe negotiated meanings (in terms of learning) in a community of practice of mathematics educators that incorporate digital technology in their professional practices. The investigation follows a qualitative methodology called collaborative action research. As for findings, we emphasized experiences with teachers of secondary education who have worked with the methodological model of Reflection-and-Action. This model revolves around the processes of reflection in action, reflection-for action, and reflection-on the action of the teachers who participate in the community of practice. We focused on teachers’ reflections on building angles with the support of technology in a mathematics class with eighth graders. We concluded that the set of reflective processes reveals how the course of the class planned by teachers can change as a result of the concrete or virtual teaching resources that they select and use to promote mathematics activities for their students. <![CDATA[Evolução do perfil didático-pedagógico do professor-engenheiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200467&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho é uma revisão bibliográfica, cujos objetivos são analisar e compreender a evolução do perfil didático-pedagógico do professor-engenheiro no Brasil. Identificou-se que o perfil didático-pedagógico não mudou ao longo da história dos cursos de engenharia. O método de ensino-aprendizagem é caracterizado por práticas tradicionais, que envolvem aulas expositivas e práticas laboratoriais, sendo o aluno avaliado por provas. Analogamente, o parque industrial brasileiro não apresentou mudanças significativas ao longo da história, sendo caracterizado pela reprodução de bens de consumo. Entretanto, o mercado empregador brasileiro impõe uma formação técnico-científica baseada em uma visão ética e humanística, que possibilite entender e desenvolver novas tecnologias, adquirir senso crítico e criativo, além de identificar e resolver problemas e demandas da sociedade. Essas competências profissionais são observadas apenas em países desenvolvidos que possuem uma educação de nível superior globalizada, que prioriza a mobilidade internacional de estudantes, professores e profissionais. Isso significa que as referidas competências são incompatíveis com a realidade brasileira que não pratica inovação tecnológica, centrando-se na reprodução de manufaturados. O governo tem implantado tanto legislações educacionais como programas de auxílio às indústrias com o intuito de atender às demandas do mercado empregador. Entretanto, os resultados foram insatisfatórios devido ao perfil reprodutivo do setor industrial. Contudo, o docente precisa adquirir novos métodos de ensino-aprendizagem, que possibilitem a construção ao invés da reprodução do conhecimento. Objetiva-se melhorar a aprendizagem do aluno, aprimorando sua capacitação profissional, o que resulta em avanço tecnológico, mesmo que seja no âmbito da reprodução de manufaturados.<hr/>Abstract This literature review has sought to analyze and understand the evolution of the didactic and educational profile of engineering professors in Brazil, and has identified that their didactic and educational profile has not changed over the history of engineering courses. The teaching-learning method is characterized by traditional practices, which involve lectures and laboratory practices, and students are evaluated through tests. Similarly, the Brazilian industry has not changed significantly throughout history, and has been characterized by the reproduction of consumer goods. However, the employer market in Brazil requires a technical and scientific education based on an ethical and humanistic view, which enables understanding and developing new technologies, acquiring a critical and creative sense, and identifying and solving the problems and demands of society. Such professional competences are observed only in developed countries which have globalized higher education, which prioritizes the international mobility of students, professors and professionals. This means that those competences are incompatible with the Brazilian reality, which does not practice technological innovation and focuses on the reproduction of manufactured goods. The government has implemented both educational legislation and aid programs for industries in order to meet the demands of the employer market. However, results have been unsatisfactory due to the reproductive profile of the industrial sector. Nevertheless, professors need to acquire new teaching-learning methods, which enable the construction of knowledge rather than its reproduction. The objective is to enhance student learning, improving their professional education, which results in technological advancement, even if it is within the scope of the reproduction of manufactured goods. <![CDATA[O ensino de didática e a atuação do professor formador na visão de licenciandos de educação artística]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200483&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo decorre de um estudo com 52 estudantes de um curso de licenciatura em educação artística, que teve por objetivo analisar a aprendizagem da docência construída no contexto das disciplinas de didática, considerando o que se ensina, como se ensina e a influência do professor formador a partir do que ele próprio faz para ensinar. A opção por investigar esse curso se justifica porque a sua estrutura curricular, na instituição de ensino superior (IES) pesquisada, ainda se ancora na didática de cunho tecnicista, desafiando os formadores de professores que trabalham com a formação em didática na perspectiva crítica. Para a obtenção dos dados, foi utilizado um questionário, aplicado aos estudantes, conjugado com a realização de grupo de discussão. Teoricamente, a pesquisa se desenvolveu a partir da compreensão de que o ato de ensinar envolve a ação especializada do professor para promover a aprendizagem de seus alunos. Porque a ação é especializada, aquele que a realiza necessita mobilizar saberes específicos, reconhecidos academicamente como base de conhecimento profissional docente. As análises evidenciam que o objeto da didática é nuclear no ensino, mas a abordagem de metodologias sem resvalar para a perspectiva tecnicista ainda é o principal desafio do formador; o estágio é reconhecido como potente espaço/tempo de formação em didática; e a influência do formador no processo de constituição profissional docente é relevada.<hr/>Abstract This article derives from a study with 52 students at an undergraduate teacher preparation program in visual arts, with the purpose of analyzing the teacher education constructed in the context of the disciplines of didactics, considering what is taught, how it is taught, and the influence of teacher trainers based on what they do to teach. We decided to investigate this course because its curricular structure, in the specific higher education institution we studied, is still anchored in a technicist-based didactics, thus challenging teacher trainers who approach didactics in a critical perspective. Data collection involved a questionnaire which was administered to students, as well as discussion groups with the participants. Theoretically speaking, the study develops from the assumption that the act of teaching involves the teacher’s specialized action to promote students’ learning. Because this action is specialized, those who conduct it must mobilize specific which is knowledge academically recognized as a basis of professional teacher knowledge. Our analysis evidences that the object of didactics is central to teaching, but approaching methodologies without sliding towards the technicist perspective is still the teacher trainer’s main challenge; internship is recognized as a powerful space-time for education in didactics; and the influence of the teacher trainer on the constitution of teacher professional formation is underscored. <![CDATA[Contribuições de Georges Snyders para a pedagogia universitária]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200499&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é resultante de uma pesquisa de pós-doutoramento, a qual envolveu investigações de natureza bibliográfica sob a perspectiva do pensamento pedagógico do educador francês Georges Snyders (1917-2011). O objetivo principal do artigo é apresentar o potencial de contribuição das teorizações snyderianas (relativo a Georges Snyders), em especial no que tange à questão do saber ensinado e da alegria no aprender, a fim de derivar subsídios para o campo da pedagogia universitária, pedagogia implicada com os desafios atuais postos ao ensino superior. Tal objetivo origina-se da seguinte questão problematizadora: de que modo os pressupostos snyderianos, especialmente os conceitos de saber e alegria no aprender, podem somar às discussões do campo da pedagogia universitária? Para a consecução do objetivo em referência são abordadas as seguintes questões: a pedagogia universitária no panorama social e educacional de novas demandas apresentadas à universidade e aos seus docentes; fundamentos teóricos da pedagogia progressista snyderiana, precisamente os conceitos de saber ensinado e alegria; e, ainda, possibilidades de contribuições do posicionamento pedagógico snyderiano em prol da renovação do saber e da alegria no aprender na universidade. Destaca-se que o desenvolvimento da presente discussão se norteia pela perspectiva de qualificar pedagogicamente a ação formativa no ensino superior, ação esta comprometida com a melhoria qualitativa da formação humana e profissional dos estudantes.<hr/>Abstract This article results from a post-doctoral research that involved investigations of bibliographic nature under the perspective of pedagogical thinking of French educator Georges Snyders (1917-2011). It is aimed at presenting the contribution potential of Snyders’ theories, particularly regarding the issue of knowledge taught and joy in learning in order to derive benefits for the field of university pedagogy. Such pedagogy is involved in the current challenges faced by higher education. This aim arises from the following problem question: how can Snyders’ assumptions, especially the concepts of knowledge and joy in learning, add up to the discussions of the field of university pedagogy? To reach such aim, the following issues are addressed: the university pedagogy in the educational and social panorama of new demands presented to the university and its faculty; theoretical foundations of Snyders’ progressive pedagogy, precisely the concepts of knowledge taught and joy; and also the possibilities of contributions of Snyders’ pedagogical positioning towards the renewal of knowledge and joy in learning at university. The development of this discussion is guided by the perspective of educationally qualifying the formative action in higher education. This action is committed to the qualitative improvement of human formation and professional qualification of students. <![CDATA[What texts do first-year Psychology students read?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200515&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Qué se lee en las universidades es una de las temáticas que han abordado los estudios realizados desde los enfoques de las Alfabetizaciones Académicas y de la Literacidad crítica. En este sentido, nos preguntamos ¿qué textos leen en primer año los estudiantes de psicología? Teniendo en cuenta este interrogante, en este trabajo presentamos el análisis del material bibliográfico del primer año de la carrera de psicología de una universidad estatal. Esta investigación se realizó desde los enfoques cualitativo y cuantitativo de investigación. Analizamos un corpus de 320 textos que corresponden al material bibliográfico de las nueve materias del primer año de la mencionada carrera. Empleamos las categorías de análisis propuestas por Carlino (2005), Padilla (2013) y Padilla, Douglas y López (2007; 2011), entre otras, y tuvimos en cuenta categorías emergentes también. Los hallazgos dieron a conocer el uso de ´cuadernillos´, que incluyen fotocopias del material bibliográfico que pueden o no contar con elementos que ayuden a contextuarlo como copias de la tapa y contratapa, página con datos de edición, índice y referencias completas. El material bibliográfico está constituido por textos académicos derivados de textos científicos, entre los que priman los capítulos de libros y las fichas de cátedra. Además, estos textos son predominantemente expositivos o argumentativos.<hr/>Abstract What is read in universities is one of the issues considered by studies carried out from the perspectives of Academic Literacies and the Critical Literacy. In this sense, we ask what texts first year Psychology students read. Considering such question, in this paper, we present the analysis of bibliographical material of the first year Psychology major of a public college. This is a quantitative and qualitative study. We have analyzed the 320 texts of the bibliographical material of the nine disciplines of the first year of Psychology major, not only using the categories proposed by Carlino (2005), Padilla (2013) and Padilla, Douglas and Lopez (2007, 2011), but also emergent categories. The results showed the use of booklets, which included photocopies of bibliographical material which may or may not have elements that could help readers contextualize it, such as copies of the front and back of the book, the page with edition data, content, and complete references. The bibliographical material consists of academic texts derived from scientific texts, especially book chapters and teaching slides. Alsok, those texts are predominantly expository or argumentative. <![CDATA[Analysis of the difficulties of preservice teachers of chemistry when critically reading a press article]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200535&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En esta investigación se presentan las dificultades que muestran futuros profesores de química de secundaria de una universidad brasileña en analizar críticamente un artículo de prensa con contenido científico. Con esta finalidad se diseñó una actividad de lectura crítica, a partir de una noticia de prensa que hablaba del uso de un producto de limpieza doméstica muy común como producto de belleza. El artículo fue seleccionado con el objetivo que los participantes pudieran aplicar sus conocimientos de química en un contexto real y a la vez desarrollar su capacidad argumentativa. Participaron un total de dieciocho alumnos, nueve del primer año del curso de magisterio y nueve del último. La actividad se realizó en grupos cooperativos fomentando la discusión y la argumentación de las ideas y desde la perspectiva de la participación en prácticas científicas. En concreto, se analizan las dificultades que muestran los futuros profesores a la hora de posicionarse y analizar críticamente la información presente en la noticia a través de sus respuestas a un cuestionariotipo (CRITICIV) y de las transcripciones del debate tras la lectura. Se observa que la capacidad de lectura crítica varía en función del curso. Los alumnos de último curso muestran mayor capacidad de identificar el punto de vista del autor, detectar pruebas en el texto y mostrar acuerdos y desacuerdos razonables después de confrontar la información del texto con sus conocimientos científicos. Sin embargo, muestran dificultades en argumentar de forma fundamentada. No se detectan dificultades en identificar las ideas principales del texto y el propósito del autor en ninguno de los cursos.<hr/>Abstract This research presents the difficulties that preservice teachers of chemistry of a Brazilian university show in critically analyzing a newspaper article with scientific content. For this purpose, a critical reading activity was designed, based on a press report about the use of a very common domestic cleaning product as a beauty product (embellishment). The article was selected so that participants could apply their knowledge of chemistry in a real context and at the same time develop their argumentative skills. A total of eighteen students participated, nine of the first year of the teacher training course and nine from the last one. The activity was carried out in cooperative groups promoting discussion of the ideas and argumentation from the perspective of participation in scientific practices. In particular, we analyzed the difficulties that preservice teachers show when expressing their opinion and critically analyzing the information present in the news through their answers to a questionnaire (CRITICIV) and the transcripts of the debate after the reading. It is observed that critical reading skills vary depending on the course. Last year participants were better able to identify the author’s point of view, detect evidence in the text, and show reasonable agreement and disagreement after comparing text information to their scientific knowledge. However, they have difficulties in wellfounded argumentation. No difficulties were detected in identifying the main ideas of the text and the purpose of the author in any of the courses. <![CDATA[A synchronic analysis of university governance: a theoretical view of the sixties and seventies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200553&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Estudiar las perspectivas en el campo del gobierno de las universidades tiene cada día mayor preeminencia, especialmente si se toma en cuenta la incuestionable necesidad de avanzar hacía organizaciones más eficientes, conectadas con las expectativas que sobre ellas tiene la sociedad. Considerando este escenario, el trabajo se ha planteado como propósito central realizar un análisis de carácter sincrónico del concepto de gobernanza y la constitución de los gobiernos universitarios. Desde el punto de vista metodológico se utilizaron fuentes secundarias: una revisión de papers publicados esencialmente en revistas de habla inglesa. El estudio comprende las décadas del sesenta y el setenta. Se centra en las raíces del concepto de gobernanza universitaria, en la delineación de los actores que participan en sus gobiernos y en las relaciones de poder que fluyen entre ellos.Entre las principales conclusiones, se pueden destacar como el estamento académico desde el principio de las universidades ha ocupado el rol casi plenipotenciario en su respectivo gobierno, producto de esto, en el correr del desarrollo y mientras la complejidad organizacional se incrementaba, es que fue necesario incorporar nuevos actores a los sistemas de gestión; todo lo anterior, teniendo en cuenta que dos elementos han sido fundamentales para la sobrevivencia de este tipo de instituciones, la legitimidad otorgada por la sociedad y los principios de estrategias del ámbito de la gestión.<hr/>Abstract The study of the perspectives in the field of university governance has had increasing prominence, especially taking into account the unquestionable need to advance towards more efficient organizations, connected with the expectations that society has about them. Given this scenario, this work’s central purpose was to conduct a synchronous analysis of the concept of governance and the constitution of university governments. As for methodology, we used secondary sources: a review of papers published mainly in English-language journals. The study focuses on the sixties and seventies and addresses the roots of the concept of university governance, delineating the actors in university governments, and the power relations between them. Among the key findings, it can be highlighted that the academic stratum, since the start of universities, has played an almost plenipotentiary role in university governments and, as a result, in the course of university development, and, as organizational complexity increased, it was necessary to incorporate new actors into management systems; all the above considering that two elements have been fundamental for the survival of these institutions: the legitimacy granted by society and the beginning of strategies in the management area. <![CDATA[Indústria e universidade: a cooperação internacional e institucional e o protagonismo da mobilidade estudantil nos sistemas de inovação da Alemanha]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200569&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho visa apresentar um quadro sobre as políticas empreendidas pela República Federal da Alemanha no sentido de captar as potencialidades técnico-científicas ao redor do mundo, por meio da atração de estudantes e pesquisadores para as universidades do país, levando em consideração as motivações que originaram tal necessidade para a manutenção de sua competitividade industrial, trespassando percalços e desafios econômicos e sociais percebidos e inserindo tal processo no campo da cooperação internacional. Para tanto, o artigo procurará promover a discussão sobre o papel da universidade no processo de produção de conhecimento e, em seguida, ressaltando a cooperação internacional e interinstitucional como elemento fundamental para a mobilidade estudantil e a produção e troca de conhecimento, buscará situar o processo de migração na Alemanha. A partir disso, estabelecendo relações entre produção de conhecimento e geração de inovação, procurará avaliar como essa realidade se manifesta na competitividade industrial alemã. Assim, além de pesquisa bibliográfica sobre o tema, o artigo estará amparado pelo levantamento dos dados disponíveis que demonstram não só a necessidade da iniciativa, mas como ela vem alterando a disposição e a articulação entre os setores com tal finalidade, buscando avaliar os resultados até então observados. Nesse sentido, serão analisados: a circulação de estudantes do mundo em relação à Alemanha; a participação das áreas privadas, estatais e universitárias em pesquisa e inovação; e os resultados apresentados. O período de 2000 a 2012 foi dividido para que se possa delinear a realidade enfrentada pelo país, resultando na implementação do programa. Ainda com base nas informações disponíveis, o artigo procurará delimitar o programa de inovação alemão de maneira a concluir com a indicação de um eventual modelo de geração de inovação passível de reprodução por países em desvantagem em termos de desenvolvimento frente à Alemanha.<hr/>Abstract This paper aims to present a framework for policies taken by the Federal Republic of Germany in order to absorb the technical and scientific capabilities worldwide as an effect of the attraction of students and researchers. The motivations, which originated the need for keeping its industrial competitiveness, overcoming mishaps, economic and social challenges as well as introducing this process in the field of international cooperation, will be considered. In order to do so, the article will promote discussion on the role of the university in the process of production of knowledge and highlight the international and interinstitutional cooperation as an important element for student mobility, production and exchange of knowledge, including the situation of the migration process inside Germany. Next, after establishing links between the production of knowledge and generation of innovation, it will demonstrate how this process manifests itself in the German industrial competitiveness. To reinforce the literature on the subject, the paper will provide a survey data that demonstrates not only the need for the initiative, but also how it has been changing the arrangement and the articulation among sectors for this purpose. Finally, the article will analyze: the international circulation of students in relation to Germany: the participation of private, public and university sectors in research and innovation; and their consequences. The period 2000-2012 was divided into two parts to make it possible to delineate the reality faced by the country and the outcome of the program’s implementation. Still based on the information available, the article will attempt to delimitate the German innovation program in order to indicate a possible model of innovation that could be reproduced by countries in disadvantage. <![CDATA[Individualização e processos de construção identitária na contemporaneidade: a perspectiva de François de Singly]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000200585&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto apresenta as reflexões de François de Singly, considerado hoje uma das figuras mais influentes da sociologia francesa, professor de sociologia da Faculté des Sciences Humaines et Sociales – Sorbonne da Université Paris Descartes (França) e também pesquisador do Cerlis (Centre de Recherche sur les Liens Sociaux), ligado ao CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique). A solidez da argumentação de Singly, a criatividade e consistência de suas análises, a amplitude das referências bibliográficas em que se apoia, o rigor de seu trabalho empírico e, sobretudo, a atualidade dos problemas que enfrenta, representam uma criativa interlocução com todos aqueles interessados em compreender a particularidade dos processos de formação do indivíduo contemporâneo inserido num contexto híbrido de múltiplas referências identitárias. Sua busca por construir um referencial teórico e analítico capaz de integrar as dimensões micro e macrossociológicas é, sem dúvida, notável, já que pode significar um apoio efetivo para o debate contemporâneo de temas candentes nas ciências humanas e sociais.<hr/>Abstract This paper presents reflections by François de Singly, considered today one of the most influential character in French sociology, professor of sociology at the Faculté des Sciences Humaines et Sociales – Sorbonne of the Université Paris Descartes (France) and also a researcher of Cerlis (Centre de Recherche sur les Liens Sociaux), associated with CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique). The strength of Singly´s argumentation, the creativity and consistence of his analyses, the breadth of the bibliographical references that support his views, the rigor of his empirical work and, especially, the up-to-dateness of the problems he deals with represent a creative intercommunication with all those interested in understanding the particularity of the processes of formation of the contemporary individual within a hybrid context of multiple references for identity construction. His efforts to build a theoretical and analytical framework capable of integrating micro and macro dimensions are undoubtedly remarkable as it turns out to be an effective support for today´s debate about burning issues in the human and social sciences.