Scielo RSS <![CDATA[Educação e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1517-970220120003&lang=en vol. 38 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Survey of research on <i>school culture</i> in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A presente pesquisa procurou examinar o modo como a noção de cultura escolar vem sendo apropriada pelas pesquisas que tomam a escola brasileira como objeto de estudo, especialmente no que se refere às investigações sobre o ensino fundamental. Para isso, realizou-se um levantamento da produção discente dos programas de pós-graduação stricto sensu entre os anos de 1987 e 2007, conforme registro do Banco de Teses da Capes. Por meio desse balanço, foram selecionados 361 resumos de dissertações e teses que faziam referência ao termo cultura escolar. Em seguida, procedeu-se à elaboração de um instrumento que permitiu o exame de variáveis que puderam expressar as características de tal produção. A análise desses vinte anos de produção indica uma tendência de aumento dos estudos sobre cultura escolar ao longo dos anos, bem como uma concentração dessas pesquisas no eixo Sul-Sudeste do país. Além disso, foi constatada dispersão na orientação das pesquisas, havendo algum esforço de concentração apenas em poucos programas ou em alguns orientadores. Outra constatação refere-se à alta representatividade dos estudos relativos ao ensino fundamental, sobretudo aqueles que tratam de formação de professores, organização escolar por meio de ciclos, gestão escolar, política educacional, currículo e metodologias de ensino. Por fim, é possível concluir que a noção de cultura escolar tem sido significativa para a compreensão do ensino fundamental.<hr/>This research attempted to examine the way the notion of school culture has been appropriated by investigations that take the Brazilian schools as their object of study, especially those concerning research on elementary and intermediate schooling. It started with a survey of the students' production in graduate programs between 1987 and 2007, as found in the Theses Bank of Capes. After that, 361 abstracts from dissertations and theses were selected as they referred the term school culture. Next, an instrument was developed to examine the variables that could express the characteristics of such production. The analysis of twenty years of academic production indicates a tendency that studies on school culture has been on the rise along the years, as well as a concentration of such investigations in the South-Southeast axis of Brazil. In addition, dispersion was found in the supervision of researches, as there some effort of concentration just in a few programs or a few supervisors. Another finding concerns the high representativeness of studies related to elementary and intermediate schooling, mainly those dealing with teacher education and training, school organization by means of cycles, school management, educational policy, curriculum and teaching methodologies. Finally, one may conclude that the notion of school culture has been meaningful to understand the elementary and intermediate schooling. <![CDATA[<b>On the materialities of school</b>: <b>the school uniform</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto dedica-se a situar o uniforme escolar como objeto histórico e como importante fonte do e no universo escolar. Para tanto, empreende-se uma revisão da literatura que aborda a temática e investe-se em uma reflexão que concebe esse artefato como uma das expressões da materialidade que dá contornos à forma escolar, tomando-o na perspectiva da cultura material. Alguns autores servem aqui de referência: Richard Bucaille, Jean-Marie Pesez e Ulpiano Bezerra de Meneses, nos estudos em que se dedicam à cultura material; Agustín Benito Escolano e Rosa Fátima de Souza, nos trabalhos em que voltam o olhar para cultura material escolar; Inês Dussel e Katiene Nogueira da Silva, autoras que abordam diretamente a questão dos uniformes escolares. Não menos importantes para efeitos deste artigo são os trabalhos que tratam do movimento higienista, particularmente aqueles levados a cabo por José Gondra. Os dados levantados e as reflexões efetuadas indiciam dois movimentos (ou tensões) nada desprezíveis. Por um lado, são evidentes as dificuldades encontradas para adoção dos uniformes escolares por todos os alunos, tanto por parte do Estado quanto por parte das famílias, devido ao fato de eles representarem um custo elevado, principalmente os calçados, artigos pouco utilizados pela maioria da população até, no mínimo, meados do século XX. Por outro lado, há indícios de que esse traje desempenhava uma função niveladora importante. Por meio dele, criava-se uma ideia de padronização e democratização do ensino, mesmo que em aparência, além de se dar visibilidade pública a uma instituição social cada vez mais importante: a escola.<hr/>This text is devoted to situate the school uniform as a historical object, and as an important source on and in the school universe. For that, a literature survey is carried out on this theme, and a reflection is conducted envisaging this artifact as one of the expressions of materiality that give shape to the school form, considering it under the perspective of the material culture. Some authors are used here as references: Richard Bucaille, Jean-Marie Pesez and Ulpiano Bezerra de Meneses in the studies dedicated to material culture; Agustín Benito Escolano and Rosa Fátima de Souza for the works that turn their attention to the material school culture; Inês Dussel and Katiene Nogueira da Silva, authors that deal directly with the issue of school uniforms. Of no less importance for this article are the works that deal with the hygienist movement, particularly those developed by José Gondra. The data gathered and the reflections conducted review two movements (or tensions) not at all negligible. On the one hand, there are evident difficulties found in the adoption of school uniforms for every student, both on the side of the State and on the side of the families, due to the fact that uniforms represent a high cost, especially shoes, an article of limited usage by the majority of the population until at least the mid-20th century. On the other hand, there are indications that this apparel did perform an important leveling function. Through it, the idea was created of the standardization and democratization of teaching, even if only in appearance, apart from giving public visibility to an ever more important social institution: the school. <![CDATA[<b>Rasuras orais em madrasta e as duas irmãs: processo de escritura de uma díade recém-alfabetizada</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Inserido no campo de estudos sobre processos de criação textual na escola (genética textual) e processos enunciativos (linguística da enunciação), o presente artigo apresenta uma discussão sobre as rasuras orais que emergem durante a escritura de uma história inventada, quando duas alunas recém-alfabetizadas (7 anos de idade) combinam e escrevem juntas um mesmo manuscrito escolar. A partir de considerações em torno do acaso da emergência dessas rasuras no fluxo do dizer e do dialogismo interlocutivo e interdiscursivo que constitui o dizer dessas alunas, descrevem-se algumas de suas formas de manifestação, acompanhadas por comentários que impedem ou justificam a entrada de um elemento na posição de outro. Respeitando as características etnolinguísticas, o processo de criação textual foi filmado em uma sala de aula da cidade de São Paulo e transcrito por meio do programa Eudico Linguistic Annotator (ELAN). A transcrição efetivada, ao associar e sincronizar a simultaneidade dos vários elementos (linguísticos, entoacionais, discursivos e gestuais) que emergiram no fluxo do dizer, permitiu a identificação de diferentes tipos de comentários, caracterizados como pragmáticos, textuais e semânticos. A análise enfatiza, de um lado, o azar e o instante de sua ocorrência, e, de outro, o dialogismo interlocutivo e interdiscursivo presente no modo de dizer das alunas. O desacordo intersubjetivo identificado no texto dialogal destaca um termo, questionando-o e comentando-o, de forma que ele pode ser substituído, inserido ou suprimido do texto final. O caráter fortuito e dialógico dos retornos dos escreventes sobre o que foi dito caracteriza a rasura oral e é o testemunho das posições subjetivas que singularizam tanto o processo de escritura quanto o manuscrito escolar.<hr/>Oral erasures in Stepmother and the two sisters: writing process of a recently literate dyad Eduardo Calil Federal University of Alagoas Abstract Belonging to the field of studies about the creation of texts in school (text genetics) and enunciative processes (linguistics of enunciation), the present article offers a discussion about the oral erasures that emerge during the writing of an invented story, when two recently literate pupils (seven-year-old girls) elaborate and write together a school assignment. Based on considerations about the chance emergence of these erasures along the flux of the speech and about the interlocutory and inter-discursive dialogism that constitutes the speech of these pupils, the text describes some forms of their manifestation, which are accompanied by comments that preclude or justify the inclusion of an element in the position of another. Respecting the ethnolinguistic characteristics, the process of creation of texts was filmed in a classroom in the city of São Paulo and transcribed using the software Eudico Linguistic Annotator (ELAN). The transcription carried out, by associating and synchronizing the simultaneity of the various elements (linguistic, modulative, discursive and gestural) that emerged in the flux of speech, allowed the identification of different types of comments, characterized as pragmatic, textual and semantic. The analysis emphasizes, on one side, the hazard and the instant of its occurrence and, on the other, the interlocutory and inter-discursive dialogism present in the mode of speech of these pupils. The intersubjective disagreement identified in the dialogue text highlights one term, questioning it and commenting it, so that it can be substituted, inserted, or suppressed from the final text. The fortuitous and dialogical character of the feedback of the writers about what was said characterizes the oral erasure, and is the testimony of the subjective positions that singularize both the writing process and the school manuscript. <![CDATA[<b>The assessment of literacy</b>: <b>the Provinha Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto é parte dos resultados de uma pesquisa documental mais ampla, cuja finalidade foi analisar os programas voltados para a alfabetização infantil implementados pelo Ministério da Educação a partir do ano de 2003. Busca compreender as origens do Programa de Avaliação da Alfabetização e as mudanças que ocorreram durante seu desenvolvimento; além disso, fundamentado no exame da Matriz de Referência para Avaliação da Alfabetização e do Letramento Inicial e dos documentos que compõem o kit da Provinha Brasil, visa a entender as concepções de alfabetização, de letramento inicial, de língua/linguagem e de leitura que sustentam o modelo de avaliação adotado pelo Ministério da Educação. Conclui que o programa tem origem nas definições de organismos mundiais para a década da alfabetização (2003-2012). O modelo autônomo de alfabetização ancora o Programa de Avaliação e, por isso, a ênfase é depositada no aprendizado das unidades abstratas da língua. A leitura, dimensão ligada ao letramento inicial, é compreendida como processo de decodificação e de identificação de ideias expressas de forma explícita em pequenos textos. Considerando os aspectos analisados, o artigo avalia que a concepção de língua/linguagem como estrutura sustenta a elaboração da Matriz de Referência e a construção dos itens da prova. Questiona, finalmente, de que modo a Provinha Brasil, pensada como instrumento pedagógico, poderá contribuir para a formação de leitores e escritores.<hr/>The present text is part of the results of a wider documental study whose objective was to analyze the programs focused on child literacy implemented by the Ministry for Education since 2003. It seeks to understand the origins of the Program for Literacy Assessment and the changes that happened during its development; also, based on the exam of the Reference Matrices for the Assessment of Full and Initial Literacy and of the documents that comprise the kit of the Provinha Brasil, it aims at understanding the conceptions of full and initial literacy, of idiom/language and of reading that give support to the assessment model adopted by the Ministry for Education. It concludes that the program has its origins in the definitions made by world organizations for the literacy decade (2003-2012). The autonomous model of literacy is the ground of the Assessment Program and, because of that, the emphasis lies on the learning of the abstract units of language. Reading, a dimension associated to initial literacy, is understood as the process of decoding and identifying ideas expressed in explicit form in short texts. Considering the aspect analyzed, the article proposes that the conception of idiom/language as a structure sustains the creation of the Reference Matrices and the construction of the topics of the exam. Finally, it questions in what way the Provinha Brasil, thought of as a pedagogical instrument, may be able to contribute to the formation of readers and writers. <![CDATA[<b>Repeating or advancing?an analysis of school failure in public schools of Minas Gerais </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é avaliar se a retenção dos alunos do 3º ano do ensino fundamental em 2009 trouxe maiores benefícios no aprendizado de tais alunos em relação àqueles que progrediram para o 4º ano. Procura-se, dessa forma, contribuir para o debate sobre o impacto da repetência no aprendizado do aluno. No Brasil, devido à carência de dados longitudinais que possibilitem uma comparação mais apurada entre os repetentes e os promovidos, considerando seus desempenhos antes e depois do evento da repetência, a maioria dos estudos enfoca principalmente o impacto das políticas de ciclos no desempenho do aluno. Por meio dos dados do Programa de Avaliação da Alfabetização (avaliação externa realizada anualmente nas escolas públicas de Minas Gerais), foi possível constituir uma base de dados longidudinal que identificasse os alunos repetentes e os não repetentes. Para tentar explicar o desempenho dos alunos repetentes e não repetentes, utilizou-se como marco norteador a abordagem da Função de Produção Educacional e como base metodológica, os modelos hierárquicos. Os resultados indicam que tanto os alunos que repetiram quanto os que não repetiram apresentaram crescimentos bastante importantes nas médias de proficiência. No entanto, os modelos hierárquicos construídos demonstram que, dentre dois alunos com mesma proficiência em 2008, tendo um deles repetido e o outro não, aquele que não repetiu tende a apresentar maior nível de proficiência em 2009. Outro achado importante refere-se ao fato de que o resultado do aluno é muito influenciado pelo resultado geral da escola.<hr/>The objective of this work is to evaluate if retaining pupils of the third year of fundamental education in 2009 brought benefits to their learning in comparison to pupils that advanced to the fourth year. We seek thereby to contribute to the debate about the impact of school failure in pupils' learning. In Brazil, due to the absence of longitudinal data that would allow a more accurate comparison between those pupils who failed and those that advanced, considering their performance before and after the school failure, the majority of studies focus primarily on the impact of the policies of cycles on the performance of the pupil. Using data from the Literacy Assessment Program (and external assessment conducted every year in public schools of the State of Minas Gerais), it was possible to set up a longitudinal database to identify pupils that had repeated and those who had not. To try to explain the performance of students who had failed and those who had not, we tried to use as a guiding line the approach based on the Educational Production Function, having as a methodological basis the hierarchical models. The results indicate that both categories of students - those who had failed and those who had not - displayed very important growth in proficiency average rates. However, the hierarchical models constructed demonstrated that, between two pupils with the same proficiency in 2008, one of them having failed and the other not, the pupil that did not fail tended to present the better proficiency level in 2009. Another important finding refers to the fact that the result of the pupil is very much influenced by the general result of the school. <![CDATA[<b>The school experience of youngsters/pupils of secondary education</b>: <b>the meanings attributed to school and to studies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre a experiência escolar de jovens/alunos em uma escola pública de ensino médio de São Paulo. Visou-se investigar principalmente as relações desses jovens com os saberes propiciados pela instituição escolar e suas interpretações sobre o trabalho realizado para a apropriação desses saberes. Os estudantes são analisados como jovens, partindo-se do pressuposto de que levam para a escola seus saberes, suas experiências; e como alunos, devido ao fato de estarem na escola para ampliarem seus repertórios culturais a partir de um trabalho específico. A metodologia utilizada é a abordagem local, a qual, de acordo com Agnès Van Zanten, pressupõe o intercruzamento de dados procedentes de métodos próprios à abordagem etnográfica. Os instrumentos de pesquisa são os inventários de saber e as entrevistas, além de outros utilizados na pesquisa-ação em que o estudo está inserido: questionário sobre o clima escolar, discussões com grupos de jovens, observações em sala de aula. Conclui-se que os jovens/alunos iniciam o ensino médio com uma imagem positiva da escola, mas que, apesar disso, a experiência escolar não possibilita a compreensão de aspectos específicos da apropriação dos saberes. Identificam-se, ainda, problemas em relação às regras de sociabilidade construídas na escola, sendo que os modos como vivenciam tais desafios não são homogêneos: para alguns, o dispêndio de energia ocorre porque querem ser reconhecidos pelos colegas; para outros, o maior desafio é transpor as dificuldades nos estudos. De qualquer modo, tais jovens buscam atribuir sentido para essa etapa de escolarização. As questões levantadas apontam a importância do trabalho educativo a ser viabilizado no ensino médio.<hr/>The article presents results from a research on the school experience of youngsters/pupils of a public secondary school in São Paulo. The aim was mainly of investigating the relations established by these youngsters with the knowledges offered by the school institution, and their interpretations of the work carried out to appropriate such knowledges. The students are analyzed as youngsters, from the standpoint that they bring into school their knowledges and experiences; and as pupils, due to the fact that they are at school to widen their cultural repertoire as a result of a specific work. The methodology employed is that of the local approach which, according to Van Zanten, presupposes the inter-crossing of data coming from methods adequate to the ethnographic approach. The instruments of the research are knowledge inventories and interviews, apart from other devices used in the action-research in which this study is immersed: a questionnaire on the school climate, discussions with groups of youngsters, observations in the classroom. The study concludes that the youngsters/pupils start secondary education with a positive image of the school, but, in spite of that, the experience at school does not allow their understanding of specific aspects of the appropriation of knowledges. Problems were also identified regarding the rules of sociability constructed at school, and that the ways in which pupils experience such challenges are not homogeneous: for some, the expenditure of energy occurs because they want to be recognized by their colleagues; for others, the biggest challenge is to overcome the difficulties in their studies. At any rate, these youngsters seek to attribute meaning to this stage of their schooling. The questions raised here point to the importance of the educative work that must be achieved in secondary education. <![CDATA[<b>Obesity in children and bullying</b>: <b>the teachers' viewpoint</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou verificar a percepção de professores em relação aos problemas enfrentados por alunos obesos no ambiente escolar, bem como associar tais problemas à definição de bullying. Foram entrevistados 63 professores da rede estadual de um município da região metropolitana do Rio de Janeiro e a eles foi feita uma pergunta aberta referente aos problemas enfrentados pelos alunos acima do peso. Tal pergunta, propositalmente, não mencionava a palavra bullying. Os professores foram abordados pelo pesquisador principal nas escolas, em período destinado ao descanso ou durante momentos em que os alunos estivessem realizando atividades que não necessitassem da intervenção direta do professor. As respostas foram agrupadas em dezessete categorias e os resultados mostraram que, segundo os professores, o problema mais enfrentado pelos alunos acima do peso é o preconceito. Além disso, como problemas enfrentados por esses alunos, ainda foram apontadas a exclusão, a timidez e a baixa autoestima, dentre outros. Os resultados também mostraram atitudes negativas do professor com relação aos alunos, os quais algumas vezes foram descritos como apáticos, desanimados, cansados, lentos, distraídos, preguiçosos, indispostos etc.; esse dado indica a possibilidade de o próprio professor atuar como autor do bullying. Os resultados da pesquisa evidenciam que mais estudos devem ser desenvolvidos a fim de buscar melhor compreensão do papel do professor diante da discriminação de alunos acima do peso, mais especificamente do bullying, de forma a permitir maior aprofundamento no desenvolvimento de ações que visem promover a diversidade cultural nas escolas.<hr/>The purpose of this study was to investigate the perception of teachers in regard of the problems faced obese students in the school, as well as to associate such problems with the definition of bullying. Sixty-three teachers from the public schools in a city belonging to the metropolitan area of Rio de Janeiro and they were asked an open question concerning the problems faced by overweight students. Intentionally, the question did not mention the word bullying. The principal researcher reached the teachers in their own schools, in a moment of rest or when students were performing activities that did not require the teacher's direct intervention. Responses were grouped in seventeen categories and the results showed that, according to the teachers, the problem most commonly faced by overweight students is prejudice. In addition, other problems faced by these students include exclusion, shyness and low self-esteem. The results also showed negative attitudes by the teacher in relation to the students who sometimes were described as apathetic, unexcited, tired, slow, absent-minded, lazy, unwilling, etc.; this data indicates the possibility that the teacher him/herself could be the perpetrator of bullying. The research findings are evidence that more studies are required in order to seek a better understanding of the teacher role towards the discrimination of overweight students, especially those who are victims of bullying, so that it will be possible to go further in devising actions to promote cultural diversity in the schools. <![CDATA[<b>Activities in nature in initial teacher training</b>: <b>an approach focusing on meanings</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo que a continuación se presenta es el resultado de un trabajo de investigación relacionado con el sentido que otorgan los estudiantes de educación física a las actividades en contacto con la naturaleza. En el estudio emerge con nitidez que el currículo escolar del subsector carece de espacios para el desarrollo y despliegue de este núcleo temático. Por otro lado, permite visualizar la pertinencia del modelo curricular de educación física como disciplina, entendiendo que este enfoque paradigmático sobrepasa la perspectiva mecanicista, dualista e instrumental asignada tradicionalmente a este sector de aprendizaje, para centrar su mirada en la resignificación que emerge de las concepciones y vivencias de los sujetos en proceso de formación inicial. En consecuencia, el propósito central es comprender cómo los futuros profesores otorgan sentido y significado a la relación que establecen con el medio natural, toda vez que entienden la generación de un vínculo eminentemente complejo, que configura el ser humano a partir de la biogeoestructura de los espacios naturales, la relación hombre naturaleza y la propia historicidad del sujeto. Por otro lado, esta investigación se enmarca en el paradigma interpretativo y la metodología cualitativa, toda vez que lo central es comprender las nociones de sentido de profesores de educación física en formación, en el marco de las actividades en el medio natural.<hr/>The paper presented as follows is the outcome of an investigation associated with the meaning that physical education students give to the activities in contact with nature. The study clearly reveals that the school curriculum of this subsector lacks room for the development and deployment of this subject. On the other hand, it allows us see the adequacy of the curriculum model of physical education as a discipline, as this paradigmatic approach overcomes the mechanical, dualist and instrumental perspective traditionally assigned to this learning sector and focuses on the re-signification that emerges from the concepts and experiences of the individuals who go through the process of initial education. As a result, the main purpose is to comprehend how future teachers assign sense and meaning to the relationship they establish with the natural environment, since they understand the generation of an eminently complex link, which configures the human being from the viewpoint of the bio-geo-structure of the natural spaces, man/nature relationship and the very historical character of the individual. On the other hand, the landmark of this research is the interpretative paradigm and the qualitative methodology, since the core question is to comprehend the notions of meaning of physical education teacher whose education is in progress, in the perspective of the activities in the natural environment. <![CDATA[<b>Concepts of school knowledge</b>: <b>potentialities of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando-se as possibilidades abertas por meio do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), o presente artigo discute as concepções de conhecimento escolar e os desafios de um projeto de transformação da escola básica em uma instituição que assuma perspectivas interculturais em relação ao conhecimento escolar. Nesse sentido, compreende-se que ainda é um desafio, para muitas escolas de ensino fundamental, reconhecer e trabalhar com conhecimentos que sejam significativos para a população que as frequenta. Apoiado pela CAPES, no âmbito do PIBID, este trabalho apresenta os resultados iniciais de um estudo sobre as concepções de conhecimento escolar que permeiam os saberes da docência de professores de escolas públicas e de bolsistas de iniciação à docência envolvidos no projeto. O desenvolvimento da pesquisa deu-se mediante o estudo da interculturalidade e de seus desafios contemporâneos, o acompanhamento do trabalho desenvolvido nas escolas e a aplicação de questionários a estudantes bolsistas de iniciação à docência da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), que desenvolvem um projeto por meio do referido programa. Observamos, até o presente momento, que a concepção de conhecimento escolar tem oscilado entre perspectivas conservadoras e perspectivas emancipatórias, sendo estas últimas entendidas como aquelas que, compartilhando do conceito de bem viver, procuram integrar-se às necessidades das comunidades e compartilhar de princípios que envolvem a relacionalidade, a correspondência e a complementariedade, tal como salienta Catherine Walsh.<hr/>Considering the possibilities resulting from the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID), this paper discusses the concepts of school knowledge and the challenges of project to transform basic schooling into an institution that takes intercultural perspectives in relation to school knowledge. Thus, it is understood that it is still a challenge for many elementary/intermediate schools, to acknowledge and work with knowledge that are significant for the people who attend it. Funded by CAPES, in the context of PIBID, this paper presents the early results of a study on the conceptions of school knowledge that intertwine the teaching practice of teachers from public schools and scholarship holders for teaching initiation involved in the project. The research was developed through the study of intercultural aspects and its contemporary challenges, the follow-up of the work done in the schools and the use of questionnaires to students who had a teaching initiation scholarship granted by the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO), which implemented a project by means of the above mentioned program. We found, until now, that the concept of school knowledge has oscillated between conservative and emancipatory perspectives, and the latter are understood as those which, sharing the notion of well-living, attempt to integrate themselves into the needs of the communities and to share principles involving relationality, the correspondence and the complementarity, as emphasized by Catherine Walsh. <![CDATA[<b>Education regulation and teaching work in Minas Gerais</b>: <b>the obligation of results</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta a descrição e a análise das políticas educacionais em desenvolvimento no sistema estadual de ensino em Minas Gerais, tendo por objetivo identificar seus efeitos sobre as relações de trabalho docente. Tais políticas educacionais enquadram-se na modalidade de regulação educativa denominada obrigação de resultados, que compreende um conjunto de intervenções caracterizadas como medidas de controle com o propósito de obter maior eficácia escolar. O levantamento documental e a análise dos dados empíricos indicaram que as medidas empreendidas pelo governo concentram sobre os professores a responsabilização pelo êxito ou pelo fracasso dos alunos nos sistemas de avaliação em larga escala e nas avaliações regulares das escolas. A avaliação de desempenho dos professores e a avaliação institucional das escolas são vinculadas aos resultados escolares, sendo definidos centralmente, sem a participação dos professores, os percentuais de alunos que devem ser promovidos e os índices de proficiência a serem alcançados. Em tal contexto de cobrança de resultados, não são levadas em consideração as condições de trabalho docente na rede estadual de ensino em Minas Gerais. O artigo discute, com base nos autores pesquisados, novos modos de regulação educativa - mais horizontais e menos hierárquicos - na definição das políticas públicas de educação.<hr/>This article presents the description and analysis of the education policies developed in Minas Gerais state education system. It aims to identify their effects on teachers' labor relations. Such education policies fit the modality of education regulation called obligation of results, which comprises a set of interventions characterized as control measures aimed at achieving greater school effectiveness. The documentary survey and empirical data analysis have indicated that the measures taken by the government focus on teachers' accountability for student success or failure in large-scale assessment systems and regular school assessments. Teacher performance assessment and school institutional assessment are linked to educational attainment. The percentage of pupils to be promoted and the efficiency levels to be achieved are defined centrally, without the participation of teachers. In such context of demanding results, teachers' work conditions in Minas Gerais state schools are not taken into account. Based on the authors studied, this article discusses new more horizontal and less hierarchical modes of education regulation in the definition of public education policies. <![CDATA[<b>Puppet theatre in teacher continued environmental education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, apresentamos os resultados de uma pesquisa-ação participativa realizada no espaço do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Ambiental / Sala Verde Pororoca: espaço socioambiental Paulo Freire (GPEEA/Sala Verde), na UFPA. O objetivo foi investigar as contribuições do teatro de fantoches como proposta pedagógica na formação continuada de professores em educação ambiental. Os sujeitos da pesquisa foram seis professoras do ensino básico, as quais são aqui identificadas pelos seguintes pseudônimos: Lucia, Michelle, Izabel, Eloísa, Marta e Ana. Utilizamos quatro fontes para a coleta das informações: 1) um questionário sobre dados pessoais e com as perguntas a) Que motivos levaram você a se inscrever na oficina? e b) Qual é o entendimento de educação ambiental predominante?; 2) uma oficina; 3) um diário de bordo; e 4) entrevistas para complementar as informações fornecidas pelas professoras. Para analisar os dados, utilizamos a técnica da triangulação metodológica. Constatamos que o teatro de fantoches, como estratégia de ensino-aprendizagem de conhecimentos ambientais, foi importante em todas as etapas. A utilização do teatro de fantoches como metodologia foi entusiasticamente reconhecida pelas professoras como viável na prática docente em todas as disciplinas. E o mais importante: elas perceberam que, para a elaboração de qualquer atividade alternativa, há a necessidade de um planejamento, pois é preciso ter uma finalidade pedagógica, com conotação diferente do lúdico pelo lúdico.<hr/>In this article we present the results of a participative action-research conducted at the space of the Group of Research and Studies in Environmental Education/Green Room Pororoca: socio-environmental space Paulo Freire (GPEEA/Sala Verde) at the UPFA. The objective here was to investigate the contributions of puppet theatre as a pedagogical proposal in the continued environmental education of teachers. The subjects of the research were six teachers of basic education, which are here identified by the following pseudonyms: Lucia, Michelle, Izabel, Eloísa, Marta and Ana. We have used four sources to collect information: 1) a questionnaire of personal data, containing also the following questions: a) What motives led you to enroll for this workshop? and b) what is the predominant understanding of environmental education?; 2) a workshop; 3) a journey log; and 4) interviews to complement the information supplied by the teachers. To analyze the data, we used a technique of methodological triangulation. We observed that the puppet theatre, as a strategy of teaching-learning of environmental knowledges, was important in all stages. The use of puppet theatre as a methodology was enthusiastically recognized by the teachers as viable in teacher practice for all disciplines. Most importantly, they recognized that, in order to develop any alternative activity, there must be planning, since it is necessary to have a pedagogical objective with a meaning beyond the ludic by itself. <![CDATA[<b>Contributions and difficulties in dealing with social/scientific issues in the practice of science teachers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, apresentamos os resultados de uma pesquisa sobre as contribuições e as dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências em serviço. Na pesquisa realizada, de caráter qualitativo com corte crítico, a realidade é entendida como uma construção social subjetiva e intersubjetiva, marcada por um contexto histórico. A constituição dos dados foi feita no decorrer de uma disciplina sobre ensino de ciências a partir de questões sociocientíficas, desenvolvida em um curso de mestrado em ensino de química, e teve a participação de 31 professores de ciências em serviço. No intuito de garantir a validade de fidedignidade da pesquisa, foi utilizada mais de uma fonte de dados. Assim, os dados foram constituídos por meio de vários instrumentos, tais como: questionário inicial de caracterização dos participantes da pesquisa, gravações de entrevistas focais e trabalhos apresentados pelos professores sobre a abordagem de questões sociocientíficas (QSCs) em sala de aula. As análises alcançadas indicam que a abordagem de questões sociocientíficas possui um potencial considerável para a prática do professor em termos da tomada de decisão e do desenvolvimento de pensamento crítico dos alunos. O trabalho com questões sociocientíficas também exige planejamento do ensino e ações bem sustentadas, assim como a participação ativa do professor. Finalmente, são caracterizadas as dificuldades do trabalho realizado em termos pedagógicos, formativos e curriculares.<hr/>This paper presents the results of a research about the contributions and difficulties in dealing with social/scientific issues related to the teaching practices of in-service science teachers. In this qualitative and critical research, reality is understood as a social construction that is both subjective and inter-subjective defined by a historical context. Data collection was conducted while a subject on science teaching was being delivered based on social/scientific issues, which took place in M.Sc. course on chemistry teaching and involved 31 in-service science teachers. With the purpose of assuring the research would be valid and trustworthy, more than one source of data was utilized. Thus data was gathered by recurring to several tools including: initial questionnaire to depict research participants, recording of focal interviews and assignments handed in by the teachers on social/scientific issues (SCIs) in the classroom. Analyses found that dealing with social/scientific issues has a considerable potential for the teaching practice in terms of decision-making and developing critical thinking by students. Teaching with the use of social/scientific issues also requires planning and well-sustained actions as well as the active participation of the teacher. Finally, difficulties are described in regard of the work done in its pedagogical, training and curricular aspects. <![CDATA[<b>Creativity in educational context</b>: <b>analysis of periodical publications and graduate works in the field of psychology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Atualmente, o número de estudos sobre criatividade desenvolvidos no contexto educacional vem-se ampliando, dada a constatação de sua importância tanto para os avanços almejados na educação, quanto para o desenvolvimento do estudante. Nesse sentido, o presente estudo teve como objetivo investigar a produção científica sobre criatividade no contexto educacional dos últimos quinze anos (1995-2009), por meio da análise de publicações periódicas e trabalhos de pós-graduação na área da psicologia. Após consulta a quatro bancos de dados, 82 trabalhos foram analisados em relação ao ano de publicação, à região do país a que pertence o pesquisador, ao nível do trabalho, à temática abordada e ao tipo de pesquisa, de amostra e de instrumentos utilizados. Os resultados mostraram, de maneira geral, um crescimento no número de publicações a partir do ano 2000. A maior parte dos trabalhos vem sendo desenvolvida por pesquisadores das regiões Sudeste e Centro-Oeste; a maioria deles é de cunho empírico, com foco de investigação, em primeiro lugar, na população adulta e, em segundo, na população infantil, envolvendo principalmente professores de ensino fundamental e seus alunos. Dentre os instrumentos que têm sido empregados para avaliação da criatividade no contexto educacional destacam-se o Inventário de barreiras à criatividade pessoal, os Testes de Pensamento Criativo de Torrance e a Checklist de barreiras à promoção da criatividade em sala de aula. A análise demonstrou que, embora se possa notar um aumento no número de trabalhos desenvolvidos no ambiente escolar, lacunas ainda existem em relação a estudos que investiguem essa característica em amostras minoritárias (alunos com deficiência, alunos com altas habilidades, idosos em universidades de terceira idade, espaços não formais de aprendizagem).<hr/>Currently, the number of studies on creativity implemented in the educational context is increasing, as more and more its importance is highlighted for both the advancements intended for education and for the student's development. Thus, the purpose of this paper is to investigate the scientific production on creativity in the educational context along the last fifteen years (1995-2009), by analyzing periodical publications and graduate works in the field of psychology. After consulting four databases, 82 works were analyzed in relation to their year of publication, the area of Brazil the researchers is located in, the level of the work, the subject it deals with and the type of research, sample and tools utilized. The results showed that, in general, the number of publications increased after 2000. Most works have been developed by researchers in the Southeast and Center-West regions; most of them if of empirical nature, with an investigation focus firstly on adult population and, secondly, on the infantile population, involving mainly high-school teachers and their students. Among the tools that have been employed for assessment of creativity in the educational context, the following are the highlights: Inventory of barriers to personal creativity, Creating Thinking Tests by Torrance and the Checklist of barriers to the promotion of creativity in the classroom. The analysis has shown that, although an increase can be noticed in the number of works implemented in the school environment, gaps still exist in relation to studies investigating this characteristic in minority samples (disabled students, students with high skills, the elderly in universities for senior citizens, non formal learning spaces). <![CDATA[<b>As contribuições de Werner Markert para a produção acadêmica e científica da área de <i>trabalho e educação</i> no Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Atualmente, o número de estudos sobre criatividade desenvolvidos no contexto educacional vem-se ampliando, dada a constatação de sua importância tanto para os avanços almejados na educação, quanto para o desenvolvimento do estudante. Nesse sentido, o presente estudo teve como objetivo investigar a produção científica sobre criatividade no contexto educacional dos últimos quinze anos (1995-2009), por meio da análise de publicações periódicas e trabalhos de pós-graduação na área da psicologia. Após consulta a quatro bancos de dados, 82 trabalhos foram analisados em relação ao ano de publicação, à região do país a que pertence o pesquisador, ao nível do trabalho, à temática abordada e ao tipo de pesquisa, de amostra e de instrumentos utilizados. Os resultados mostraram, de maneira geral, um crescimento no número de publicações a partir do ano 2000. A maior parte dos trabalhos vem sendo desenvolvida por pesquisadores das regiões Sudeste e Centro-Oeste; a maioria deles é de cunho empírico, com foco de investigação, em primeiro lugar, na população adulta e, em segundo, na população infantil, envolvendo principalmente professores de ensino fundamental e seus alunos. Dentre os instrumentos que têm sido empregados para avaliação da criatividade no contexto educacional destacam-se o Inventário de barreiras à criatividade pessoal, os Testes de Pensamento Criativo de Torrance e a Checklist de barreiras à promoção da criatividade em sala de aula. A análise demonstrou que, embora se possa notar um aumento no número de trabalhos desenvolvidos no ambiente escolar, lacunas ainda existem em relação a estudos que investiguem essa característica em amostras minoritárias (alunos com deficiência, alunos com altas habilidades, idosos em universidades de terceira idade, espaços não formais de aprendizagem).<hr/>Currently, the number of studies on creativity implemented in the educational context is increasing, as more and more its importance is highlighted for both the advancements intended for education and for the student's development. Thus, the purpose of this paper is to investigate the scientific production on creativity in the educational context along the last fifteen years (1995-2009), by analyzing periodical publications and graduate works in the field of psychology. After consulting four databases, 82 works were analyzed in relation to their year of publication, the area of Brazil the researchers is located in, the level of the work, the subject it deals with and the type of research, sample and tools utilized. The results showed that, in general, the number of publications increased after 2000. Most works have been developed by researchers in the Southeast and Center-West regions; most of them if of empirical nature, with an investigation focus firstly on adult population and, secondly, on the infantile population, involving mainly high-school teachers and their students. Among the tools that have been employed for assessment of creativity in the educational context, the following are the highlights: Inventory of barriers to personal creativity, Creating Thinking Tests by Torrance and the Checklist of barriers to the promotion of creativity in the classroom. The analysis has shown that, although an increase can be noticed in the number of works implemented in the school environment, gaps still exist in relation to studies investigating this characteristic in minority samples (disabled students, students with high skills, the elderly in universities for senior citizens, non formal learning spaces).