Scielo RSS <![CDATA[Scientiae Studia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1678-316620140003&lang=es vol. 12 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>El individuo como pluralidad</b>: <b>de la citología a la filosofía nietzscheana de los años 1880</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Durante los años 1880, Nietzsche propone una idea original de individuo en tanto pluralidad como un modo de superación del difundido nihilismo con respecto a la unidad. Sus escritos, tanto editados como inéditos, presentan una crítica aguda de la concepción heredada de unidad anímica y cultural acorde con la crisis de identidad que vive Europa en la segunda mitad del siglo xix. Nuestro objetivo es mostrar un hilo que va desde la biología celular hasta la filosofía de Nietzsche. Consideramos cómo la biología celular, especialmente con Rudolph Virchow, inauguró la crítica de la noción de Individuum desde el plano orgánico. Eso constituyó un motivo fuerte en la psicología de los franceses Hippolyte Taine y Theódule Ribot, quienes transpusieron el problema al ámbito anímico y de la psicopatología. Ambos concluyeron con un fuerte cuestionamiento sobre la unidad y simplicidad del yo. Eso generó un profundo interés en la filosofía de Nietzsche que en repetidas ocasiones se refiere al Individuum como una multiplicidad de células. Finalmente, profundizaremos en el registro nietzscheano acerca del Individuum, ya que constituye uno de los costados del pensamiento sobre el Übermensch, que Nietzsche imagina inspirado en los grandes hombres del Renacimiento, como posible superación del nihilismo.<hr/>Among possible ways that Nietzsche can take to deal with Nihilism and its challenges, he proposes an original idea of plural individual. His papers both published and unpublished, present a sharp critique of the inherited view of psychic and cultural unit. It was in line with the identity's crisis faced by Europe along the second half of the nineteenth century. Our goal is to show a thread that goes from cell biology to Nietzsche's philosophy. We see how cell biology, precisely through Rudolph Virchow, inaugurated the critique of the notion of organic Individuum from the organic field. It became a strong subject in the psychology of Hippolyte Taine and Theódule Ribot. They transposed the issue to the field of mind and psychopathology. Both concluded in a strong challenge on the self's unity and simplicity. This generated a deep concern in Nietzsche's philosophy. He repeatedly refers to Individuum as a multiplicity of cells. Finally, we will go in deep into the Nietzschean consideration about Individuum because this topic means one important aspect of the concept of Übermensch that Nietzsche imagines inspired by the great men of the Renaissance as a promising way out of Nihilism. <![CDATA[<b>Freud's <i>Trieb</i> as instinct 2</b>: <b>aggression and self-destructiveness</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O conceito freudiano de impulso ou instinto (Trieb) é reconhecidamente um dos conceitos mais fundamentais da psicanálise. No entanto, seu sentido ainda é objeto de controvérsia. Originalmente definido por Freud num sentido biológico ou quase biológico, sua recepção em muitas das diversas tradições pós-freudianas tendeu, frequentemente, a recusar essa filiação epistemológica inicial. Um dos sinais dessa reorientação doutrinária é a recusa da tradução de Trieb por "instinto" e a preferência pelo neologismo "pulsão", de origem francesa e comum na literatura psicanalítica escrita em várias das línguas neolatinas, inclusive em português. O objetivo deste artigo é criticar essa tendência. Para tanto, são examinados os principais argumentos normalmente apresentados contra uma visão biológica do Trieb freudiano, a saber: 1) a alternativa terminológica entre os termos alemães Trieb e Instinkt e o modo como estes são utilizados por Freud; 2) a crítica freudiana de uma redução da sexualidade humana à função reprodutiva; 3) o conceito de Todestrieb (instinto ou pulsão de morte) formulado por Freud por volta de 1920 e central na etapa final de seu pensamento. Procura-se argumentar que essas formulações não impedem uma interpretação biológica do conceito de Trieb. Essa interpretação, por sua vez, abre uma via de diálogo entre a psicanálise e a biologia, a qual é também enfática e explicitamente defendida por Freud. Uma série de formulações - oriundas, sobretudo, do campo da biologia evolucionária de orientação neodarwinista e da sociobiologia - são discutidas, com o intuito de argumentar pela sua compatibilidade, se não pela sua convergência, com as teses freudianas. A primeira parte deste trabalho introduziu a questão e também abordou o problema da relação entre sexualidade e reprodução na psicanálise e na biologia. Esta segunda parte está dedicada ao problema da agressividade e da autodestrutividade nessas duas áreas do conhecimento.<hr/>Freud's concept of drive or instinct (Trieb) has been widely acknowledged as one of psychoanalysis' most fundamental concepts. However, its meaning is still a matter of controversy. It was originally defined by Freud in a biological or quasi-biological sense, but its reception in many different post-Freudian traditions has often tended to reject this early epistemological affiliation. One sign of this theoretical reorientation has been to refuse the translation of Trieb as "instinct" and to favor instead the neologism "pulsion", which has French origins and became common in the psychoanalytic literature written in many neo-Latin languages, including Portuguese. The objective of this paper is to criticize this trend. For that, the main arguments usually presented against a biological view of Freud's Trieb are discussed, namely: 1) the terminological alternative between the German words Trieb and Instinkt and how these terms are employed by Freud; 2) Freud's critique of the reduction of human sexuality to the reproductive function; 3) the concept of Todestrieb (death instinct or death drive), formulated by Freud around 1920 and central in the last stage of his thought. It is argued that these formulations do not preclude a biological interpretation of the concept of Trieb. Such interpretation, in turn, opens the way for dialogue between psychoanalysis and biology, a dialogue which was also emphatically and explicitly supported by Freud. Some hypotheses in the field of neo-Darwinian evolutionary biology and sociobiology are discussed and it is argued that they are compatible, if not convergent, with Freud's views. The first part of the paper was an introduction to this issue and also approached the problem of the relationship between sexuality and reproduction in psychoanalysis and biology. This second part is dedicated to the problem of aggression and self-destructiveness in these two fields of knowledge. <![CDATA[<b>Non-acquaintance and freedom in the path of a new behavioral science</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Interpretações históricas do percurso científico inicial de Skinner destacam as inovações teóricas, empíricas e instrumentais de seu esboço de uma ciência do comportamento. Apesar desse empenho historiográfico, um aspecto tem sido tratado de modo secundário na análise dessa fase da carreira de Skinner, a saber, os impactos dos contextos institucionais da universidade de Harvard nos rumos de sua trajetória e ciência. O objetivo deste artigo é investigar esse aspecto por meio da apreciação das práticas institucionalizadas dos Departamentos de Psicologia e de Fisiologia Geral daquela universidade, e suas relações com a emergência da proposta científica de Skinner e suas peculiaridades teóricas e metodológicas. De acordo com nossa interpretação, singularidades dos primórdios da ciência skinneriana são compreendidas de modo mais amplo quando identificadas as condições institucionais que permitiram a Skinner se distanciar do mainstream da psicologia experimental estadunidense. Por fim, sugerimos que embora este estudo refira-se à história de um eminente cientista, em um momento e cenário histórico específicos, ele serve para ilustrar o papel de controles sociais, inerentes à prática científica, nos rumos da carreira de cientistas e suas produções intelectuais.<hr/>Historical interpretations of the initial career of B. F. Skinner include theoretical and empirical innovations of his stub of a behavioral science. Despite this historiographical commitment, one aspect has been treated as secondary in the analysis of this phase of Skinner's career, namely, the impacts of institutional context of Harvard University. The purpose of this article is to explore this aspect through the analysis of the institutionalized practices of the departments of psychology and general physiology of that university, and its relations with the emergence of the scientific proposal of Skinner and its peculiarities. According to our interpretation, some singularities of this proposal are more broadly understood as institutional conditions that enabled Skinner to distance himself from the mainstream of American experimental psychology. Finally, we suggest that even though this study refers to an eminent scientist at a specific historical context, it offers the possibility to illustrate the role of social controls inherent to scientific practices in the course of scientific careers. <![CDATA[<b>Systems and artifacts</b>: <b>on a material semiotics of navigation dispositive</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo faz-se uma descrição do Sistema Global de Posicionamento (GPS) e dos dispositivos de navegação de uso rodoviário que o constituem, enquanto artefatos, com vista a uma leitura semiótica destes últimos em articulação com a sistematicidade. De uma semiótica tradicional dos objetos passa-se a uma que se centra na sua materialidade, a partir da qual é possível detecar sentidos performativos na tecnologia. Esta abordagem permite uma compreensão mais detalhada do caráter global das tecnologias móveis em articulação com a sua individualização. A tese que se defende é a de que é possível dar conta do que é próprio da materialidade deste fenómeno, explorando, a par dos elementos tradicionalmente simbólicos, aspectos não redutíveis a estes. Não obstante, destaca-se como o material e o simbólico permanecem numa relação que permite identificar mais claramente a complexidade dos sistemas e artefatos técnicos, bem como os elementos que, neste domínio, estabelecem uma interação entre produção e consumo. Deste modo, chega-se a uma semiótica material que permite uma interpretação mais fiel do que é específico da componente funcional da tecnologia, em particular de um sistema e artefatos que se instalam cada vez mais no quotidiano, evitando a redução a uma valoração utilitária.<hr/>This paper makes a depiction of the Global Positioning System (GPS) and the navigation devices that are part of it, as artifacts. It aims to develop a semiotic reading of these artifacts in articulation with systematicity. From a traditional semiotics of objects, it goes to a material one, in which it is possible to find performative trends on technology. This approach is an opportunity to understand in a detailed way the global character of mobile technologies in articulation with individualization. The thesis held here is that this is a better way to handle with the specificities of materiality, exploring, besides the traditionally symbolic elements, aspects not reducible to the latter. Nevertheless, both the material and the symbolic layers are in permanent relation. The observation of this helps to understand systems and artifacts' complexity, as well as some of the elements that are involved in the interactions between production and consumption. By doing this, the paper tries to achieve a material semiotics frame that allows an interpretation more faithful to the specificities of the functional aspects of technology, particularly those that are part of a system and artifacts so present in daily life, avoiding a reduction to a utilitarian valuation. <![CDATA[<b>Estudios sobre ciencia, tecnología y sociedad</b>: <b>en favor del compromiso político</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo menciona el giro en favor de los enfoques participativos o comprometidos políticamente en el campo CTS, realizando una propuesta para su profundización desde una senda alineada con la teoría crítica de la tecnología. Inspirado en los aportes de Andrew Feenberg y Johan Söderberg, el artículo emprende esta tarea mediante la conjunción de conceptos de la perspectiva de la construcción social de la tecnología con aquellos de una tradición hegeliano-marxista interesada en visiones del sistema capitalista como una totalidad que limita la contingencia en el desarrollo tecnológico. Así, propone el rescate de conceptos como clase, capitalismo y lógica del capital, para la comprensión del desarrollo tecnológico. En el curso de esta tarea, el relativismo constructivista es considerado un problema central para profundizar este giro y se lo reemplaza por una evaluación de los códigos técnicos y del contexto social más amplio que el capitalismo representa. En el trascurso del texto, se expone una reutilización de los conceptos constructivistas con arreglo a los intereses de una posición alineada con la teoría crítica de la tecnología. Así, el concepto "marco tecnológico" se asociará con el de "código técnico", de Feenberg, y con el rescate de la lógica mercantil pregonada por la teoría crítica y Söderberg.<hr/>The paper mentions the turn in favor of participatory or politically engaged approaches in the STS field, and outlines a proposal for deepening this turn within a critical theory of technology route. Inspired in the contributions of Andrew Feenberg and Johan Söderberg, the paper undertakes this task through a combination of concepts from the perspective of social construction of technology with those of a Hegelian-Marxist tradition interested in visions of the capitalist system as a whole posing limits to contingency in technological development. Thus, it offers to rescue such concepts as class, capitalism, market relations and logic of the capital, to better understand technological development. During this task, constructivist relativism is considered a central problem to deepen this turn and thus replaced by an assessment of the technical codes and the wider social context represented by capitalism. In the following parts the paper presents a reuse of constructivist concepts according to the interests of a position aligned with critical theory of technology. Thus, the concept of "technological frame" will be associated with Feenberg's "technical code" and with the rescue of the market logic advocated by critical theory and Söderberg. <![CDATA[<b>The problem of expertise and the question of environmental governance</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos termos possuem um sentido técnico sem que ele seja evidente para todos, por exemplo, a "governança ambiental", termo que remete no contexto atual a uma participação cidadã nesse tipo de questão, por exemplo, da saúde de um ecossistema específico, tal como uma floresta ou um vale agrícola, a partir de preocupações partilhadas e não a partir de uma problemática de controle organizacional. Após ter tornado preciso o que é a expertise e quais são os principais problemas postos pelo recurso à expertise nos contextos da ação cidadã, proponho que as expertises técnicas podem ser postas no mesmo patamar que outros tipos de expertise, referindo principalmente aos saberes comuns, à prática e à experiência concreta, dita "de campo", o que corresponde a uma ampliação. Sugere-se, então, o modelo de fórum híbrido como quadro teórico possível dessa reformulação da concepção de expertise.<hr/>Many terms have a technical meaning although it is not evident for everyone, for example, the "environmental governance", term that refers in the present context to citizen participation on this type of question, for example, of the health of a specific ecosystem, such as a forest or an agricultural field, from shared preoccupations and not from a problematic of organizational control. After having made precise what is the expertise and what are the main problems posed by the recourse to the expertise in the contexts of citizen action, I propose that technical expertise can be tantamount to other types of expertise, referring mainly to profane knowledge, to the practice and concrete experience called "of field", which corresponds to an enlargement. Then it is suggested the model of an hybrid forum as a possible theoretical frame of this reformulation of the conception of expertise. <![CDATA[<b>Arqueologia e a crítica feminista da ciência Entrevista com Alison Wylie</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos termos possuem um sentido técnico sem que ele seja evidente para todos, por exemplo, a "governança ambiental", termo que remete no contexto atual a uma participação cidadã nesse tipo de questão, por exemplo, da saúde de um ecossistema específico, tal como uma floresta ou um vale agrícola, a partir de preocupações partilhadas e não a partir de uma problemática de controle organizacional. Após ter tornado preciso o que é a expertise e quais são os principais problemas postos pelo recurso à expertise nos contextos da ação cidadã, proponho que as expertises técnicas podem ser postas no mesmo patamar que outros tipos de expertise, referindo principalmente aos saberes comuns, à prática e à experiência concreta, dita "de campo", o que corresponde a uma ampliação. Sugere-se, então, o modelo de fórum híbrido como quadro teórico possível dessa reformulação da concepção de expertise.<hr/>Many terms have a technical meaning although it is not evident for everyone, for example, the "environmental governance", term that refers in the present context to citizen participation on this type of question, for example, of the health of a specific ecosystem, such as a forest or an agricultural field, from shared preoccupations and not from a problematic of organizational control. After having made precise what is the expertise and what are the main problems posed by the recourse to the expertise in the contexts of citizen action, I propose that technical expertise can be tantamount to other types of expertise, referring mainly to profane knowledge, to the practice and concrete experience called "of field", which corresponds to an enlargement. Then it is suggested the model of an hybrid forum as a possible theoretical frame of this reformulation of the conception of expertise. <![CDATA[<b>The zero degree of difference?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos termos possuem um sentido técnico sem que ele seja evidente para todos, por exemplo, a "governança ambiental", termo que remete no contexto atual a uma participação cidadã nesse tipo de questão, por exemplo, da saúde de um ecossistema específico, tal como uma floresta ou um vale agrícola, a partir de preocupações partilhadas e não a partir de uma problemática de controle organizacional. Após ter tornado preciso o que é a expertise e quais são os principais problemas postos pelo recurso à expertise nos contextos da ação cidadã, proponho que as expertises técnicas podem ser postas no mesmo patamar que outros tipos de expertise, referindo principalmente aos saberes comuns, à prática e à experiência concreta, dita "de campo", o que corresponde a uma ampliação. Sugere-se, então, o modelo de fórum híbrido como quadro teórico possível dessa reformulação da concepção de expertise.<hr/>Many terms have a technical meaning although it is not evident for everyone, for example, the "environmental governance", term that refers in the present context to citizen participation on this type of question, for example, of the health of a specific ecosystem, such as a forest or an agricultural field, from shared preoccupations and not from a problematic of organizational control. After having made precise what is the expertise and what are the main problems posed by the recourse to the expertise in the contexts of citizen action, I propose that technical expertise can be tantamount to other types of expertise, referring mainly to profane knowledge, to the practice and concrete experience called "of field", which corresponds to an enlargement. Then it is suggested the model of an hybrid forum as a possible theoretical frame of this reformulation of the conception of expertise. <![CDATA[<b>Exploring technology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos termos possuem um sentido técnico sem que ele seja evidente para todos, por exemplo, a "governança ambiental", termo que remete no contexto atual a uma participação cidadã nesse tipo de questão, por exemplo, da saúde de um ecossistema específico, tal como uma floresta ou um vale agrícola, a partir de preocupações partilhadas e não a partir de uma problemática de controle organizacional. Após ter tornado preciso o que é a expertise e quais são os principais problemas postos pelo recurso à expertise nos contextos da ação cidadã, proponho que as expertises técnicas podem ser postas no mesmo patamar que outros tipos de expertise, referindo principalmente aos saberes comuns, à prática e à experiência concreta, dita "de campo", o que corresponde a uma ampliação. Sugere-se, então, o modelo de fórum híbrido como quadro teórico possível dessa reformulação da concepção de expertise.<hr/>Many terms have a technical meaning although it is not evident for everyone, for example, the "environmental governance", term that refers in the present context to citizen participation on this type of question, for example, of the health of a specific ecosystem, such as a forest or an agricultural field, from shared preoccupations and not from a problematic of organizational control. After having made precise what is the expertise and what are the main problems posed by the recourse to the expertise in the contexts of citizen action, I propose that technical expertise can be tantamount to other types of expertise, referring mainly to profane knowledge, to the practice and concrete experience called "of field", which corresponds to an enlargement. Then it is suggested the model of an hybrid forum as a possible theoretical frame of this reformulation of the conception of expertise. <![CDATA[<b>Data production by a vast machine</b>: <b>computers, modeling and technical systems in climate sciences</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Muitos termos possuem um sentido técnico sem que ele seja evidente para todos, por exemplo, a "governança ambiental", termo que remete no contexto atual a uma participação cidadã nesse tipo de questão, por exemplo, da saúde de um ecossistema específico, tal como uma floresta ou um vale agrícola, a partir de preocupações partilhadas e não a partir de uma problemática de controle organizacional. Após ter tornado preciso o que é a expertise e quais são os principais problemas postos pelo recurso à expertise nos contextos da ação cidadã, proponho que as expertises técnicas podem ser postas no mesmo patamar que outros tipos de expertise, referindo principalmente aos saberes comuns, à prática e à experiência concreta, dita "de campo", o que corresponde a uma ampliação. Sugere-se, então, o modelo de fórum híbrido como quadro teórico possível dessa reformulação da concepção de expertise.<hr/>Many terms have a technical meaning although it is not evident for everyone, for example, the "environmental governance", term that refers in the present context to citizen participation on this type of question, for example, of the health of a specific ecosystem, such as a forest or an agricultural field, from shared preoccupations and not from a problematic of organizational control. After having made precise what is the expertise and what are the main problems posed by the recourse to the expertise in the contexts of citizen action, I propose that technical expertise can be tantamount to other types of expertise, referring mainly to profane knowledge, to the practice and concrete experience called "of field", which corresponds to an enlargement. Then it is suggested the model of an hybrid forum as a possible theoretical frame of this reformulation of the conception of expertise.