Scielo RSS <![CDATA[ARS (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1678-532020160001&lang=es vol. 14 num. 27 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Ensaio Gráfico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Hubert Damisch and Stephen Bann: A Conversation.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A entrevista a seguir, concedida a um grupo de teóricos e críticos, entre eles, Stephen Bann, historiador da arte e um dos editores da Oxford Art Journal, apareceu, originalmente, em número especial dessa publicação [vol. 28, n. 2, 2005, p. 157-181], tendo resultado de seminário dedicado à obra de Damisch, promovido pela revista, em parceria com a Tate Britain, em outubro de 2003. Além de Stephen Bann, entrevistaram Hubert Damisch Margaret Iversen, John Goodman, Stephen Melville e Yve-Alain Bois.<hr/>Abstract This interview, given to a group of art historians, theoreticians and art critics, and conducted mostly by the art historian Stephen Bann, editor of Oxford Art Journal, originally appeared in a special issue of this publication [vol. 28, n. 2, 2005, p. 157-181], as a result of a conference dedicated do Hubert Damisch's work. The conference was promoted by the journal in partnership with Tate Britain, in October 2003. Besides Stephan Bann, the discussions also involved the participation, as interviewers, of Margaret Iversen, John Goodman, Stephen Melville and Yve-Alain Bois. <![CDATA[The notion of <em>fingere</em> in contemporary visual production: strategies for possible worlds through image]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100055&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo efetua uma reflexão acerca da tendência, na recente produção artística visual, de questionamento das bordas entre realidade e ficção. Considerando a imagem como resultado de uma manipulação, objetiva pensá-la como imagem-ficção na transformação do presente através da multiplicação de mundos possíveis. Nesse sentido, ela é considerada como resultado do fingere e como via de apreensão do real, que questiona a memória de nossa sociedade e que reconsidera seu papel e responsabilidade na construção da história e de coletividades. Conclui-se que a imagem é potência presente e atuante para se construir novas formas de se viver.<hr/>ABSTRACT This article conduces a reflection about recent visual artistic production that questions the borders between reality and fiction. Considering image as a result of a process of manipulation, it aims conceive it as an image-fiction in the transformation of the present by the multiplication of possible worlds. In this sense, it is considered as a result of the fingere and as a way of seizing the real, which questions the memory of our society and reconsider their role and responsibility in building history and collectivities. We conclude that image is a present and active potency to build different ways of living. <![CDATA[Loving the images.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100073&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo reflete acerca das motivações que levam os indivíduos a gostar das imagens. Parte da ideia de "ilusão" enquanto mecanismo que depende de uma aceitação consciente por parte dos indivíduos para, seguidamente, abordar a imagem enquanto entidade que permite a projeção e exteriorização dos desejos particulares dos espectadores. Utiliza exemplos oriundos da literatura, do teatro, das artes plásticas e do cinema e da argumentação que define a imagem como superfície e profundidade.<hr/>ABSTRACT The paper aims to characterize the relation between the image and the public, asking why spectators love images. It begins with the concept of illusion, as a mechanism which depends of its acceptance by individuals. It explores the image as an entity where the particular desires of individuals takes a visible form and defines the image as "image" and "picture". The paper uses examples brought up from literature, theatre, visual arts and cinema. <![CDATA[Samuel Beckett's television plays: means of production, literary genres, critical theory.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100091&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo formula algumas hipóteses para a análise da obra tardia de Samuel Beckett, particularmente as peças para televisão, produzidas pela Süddeutscher Rundfunk - SDR (hoje: Südwestrundfunk - SWR), sob direção do autor, entre 1966 e 1986: Eh Joe , Geistertrio , ..nur noch Gewölk... , Quadrat I + II , Nacht und Träume e Was Wo 1. Sugere-se a abordagem das peças por meio de duas questões - o desenvolvimento tecnológico dos meios de produção e a historicidade dos gêneros artísticos - que teriam suas referências teóricas na reflexão estética de Theodor W. Adorno e Walter Benjamin. Segundo essa perspectiva, as peças para televisão retomam o questionamento das convenções dos gêneros literários, iniciado por Beckett nos trabalhos em prosa e nas peças teatrais, ao desenvolver um novo meio de produção artístico junto à televisão pública alemã.<hr/>ABSTRACT The article raises some questions to a further investigation of Samuel Beckett's late works, particularly his television plays produced by the Süddeutscher Rundfunk - SDR (today: Südwestrundfunk - SWR) between 1966 and 1985: Eh Joe , Geistertrio , ... Nur noch Gewölk ... , Quadrat I &amp; II , Nacht und Träume , Was Wo . It is suggested that the television plays might be approached by the technological development of the means of production as well as by the historicity of artistic genres. Both questions have their theoretical background in the aesthetic reflection of Adorno and Benjamin. From this perspective, the television plays resume the rupture of genres that Beckett was already dealing with in his prose and theatre works by configuring a new means of artistic production during his work with the German public television station. <![CDATA[Dust, polvo, people: archaeologies of monstrosity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este breve ensaio justapõe algumas configurações do que pode ser chamado um povo. Se certas experiências estéticas - visuais e literárias - tendem a homogeneizar o efeito dessa nomeação, cristalizando-o a priori ou como resultado de uma síntese que apaziguaria sua heterogeneidade - seu aspecto monstruoso -, outros fazeres dão potência para sua singularidade irrepresentável. Aqui, a textura dos fragmentos não representa uma totalidade, conquanto eleja uma série de figuras. O sentido de povo se mostra assim sujeito a tensões que, afinal, franqueiam uma ética e posicionam uma crítica à contagem das vozes que é sempre desigual, excludente, mas pretensamente inclusiva e democrática.<hr/>ABSTRACT This short essay juxtaposes some figures of what might be called a people. If certain aesthetic experiences - visual and literary - tend to homogenize the effect of such nomination, crystallizing it a priori or as result of a synthesis that would appease its heterogeneity - its monstrous aspect -, others give power to its unrepresentable singularity. Here, the texture of the fragments doesn't represent a totality, although elects a number of figures. The meaning of people shows itself subjected to tensions which, after all, concede an ethical and a critical position of the counting of voices that is always unequal, exclusive, but pretend to be inclusive and democratic. <![CDATA[A darkest homeland: the remains of amnesty]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100123&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo examina as relações entre a arte brasileira contemporânea e os acontecimentos de 2013 a 2015 no país, quando uma parte da população começou a protestar nas ruas. O pacto da anistia que estabelecia uma conciliação entre dois grupos - os defensores da ditadura cívico-militar e os da democracia - conseguiu implantar um tipo de amnesia social que manteve latentes as discordâncias. Analiso três obras desses anos - Redflag de Fábio Tremonte, Apelo de Clara Ianni e Retratos de Identidade de Anita Leandro - que apontam para o silenciamento da história e clamam por memória.<hr/>ABSTRACT This article explores certain links between Contemporary Brazilian Art and the 2013 and 2015's events in the country, when a parcel of the population occupied the streets in protests against the president. The conciliation settlement, that would establish an agreement between the dictatorship defenders and their democratic opponents, reaches to instill a kind of social amnesia that kept latent the conflict. I analyze three works: Fábio Tremonte's Redflag, Clara Ianni's Apelo and Anita Leandro's Retratos de Identidade. These videos point to the history's silence and beg for memory. <![CDATA[Out of the Map , the map - Ten notes about performance in Latin-America]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100135&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O autor reconhece que desistiu de tentar fazer um "amplo panorama da performance latino-americana". Confessa-se inábil para tal tarefa e desconfia de que se trata de uma missão impossível. Em contrapartida busca relacionar os motivos e as fontes que o fizeram chegar a essa conclusão. Contenta-se em iniciar uma polêmica, talvez muito difícil, em torno das razões porque uma forma de arte, que seria tão conatural ao Brasil, tem muito menos apreço aqui do que no resto do continente no qual o país se insere.<hr/>ABSTRACT The author recognizes that gave up trying to make a "broad panorama of Latin American performance." He confesses his inability for such a task and suspects that it is an impossible mission. On the other hand, he seeks to relate the reasons and sources that led did him to that conclusion. He contents himself with starting a controversy, perhaps too hard, about the reasons why an art form, that would be so innate to Brazil, has far less appreciation here than in the rest of the continent to which the country belongs. <![CDATA[Structuring possibilities of the artistic process as image - inside the time]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100149&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO É certo que meu processo de produção de arte envolve escolhas e cooptação de elementos ditadas pela subjetividade; das infinitas possibilidades de referências e encontros cotidianos, os mais carregados "eletricamente" são os selecionados para participar como produtores de sentidos no trabalho. Mas haverá algum tipo de negociação com o campo mais amplo da cultura que faz com que a carga energética desses elementos se dê também segundo sua "objetividade simbólica", sendo, portando, não apenas pura função da subjetividade. Pensamentos sobre a "artesania das escolhas" acompanharam minha produção mais recente, a instalação No interior do tempo, e aqui dialogam com pensadores que se relacionaram mais ou menos criticamente com o movimento surrealista.<hr/>ABSTRACT It is true that my process of producing art involves choices and cooptation of elements that are dictated by subjectivity; from the infinite possibilities of references and everyday encounters, those which are more "electrically" charged will be selected to participate as producers of meaning in my work. But there is also a kind of negotiation with a broader field of culture that makes the energetic charge of these elements arise according to their "symbolic objectivity", therefore being not a pure function of subjectivity. Reflections on the "artisanship of choices" accompany my recent production No interior do tempo [Within time], dialoguing with thinkers that relate more or less critically with the surrealist movement. <![CDATA[Contact with the world: the ambiguities of Mathieu Pernot's photography]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100165&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Analisando o trabalho de Mathieu Pernot, percebe-se a ambiguidade da fotografia que se encontra na fronteira entre arte e documento. A simplicidade no enquadramento, a claridade da iluminação, a serialização, a montagem, bem como a impessoalidade das imagens de Pernot, assinalam a contradição interminável entre o que é acessível pela visão e o que se segmenta no olhar. Seus trabalhos sugerem uma imagem de contato, sem a recusa da compatibilidade entre a representação simbólica e a marca indicial, o vestígio do mundo e o sintoma da experiência. O documento torna-se impossível posto que ele dá acesso não ao passado tal qual ele foi, mas à experiência da cisão do tempo como potência do presente.<hr/>ABSTRACT Analyzing Mathieu Pernot's photography, one can see the ambiguity of the value of the photographic document within art. The simplicity in the frame, the brightness of the lighting, serialization, montage, and the impersonality of Pernot's images mark the endless contradiction between what is available by sight and what segments in looking. Pernot's work suggests a picture made by contact without refusing the identification between the symbolic representation and the index, the world's trace and the symptom of experience. The document becomes impossible in so far as it gives no access to the past such as it was, but the experience of time division as the power of the present. <![CDATA[The visual arts, the universities and the brazilian military regime: the case of Center of Contemporary Art at The Federal University of Paraíba (1978-1985).]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100179&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo propõe uma reflexão em torno da complexa relação que foi estabelecida entre o campo das artes visuais, as universidades federais e o regime militar brasileiro no período de 1975 a 1985. Tomando como ponto de partida o processo que culminou com a criação do Núcleo de Arte Contemporânea da Universidade Federal da Paraíba (1979), a autora analisa o impacto da Política Nacional de Cultura (PNC), implementada pela Funarte, na criação de centros de artes, na inserção de agentes do campo artístico e no fomento às artes visuais dentro das universidades brasileiras no final da ditadura militar.<hr/>ABSTRACT This article proposes a reflection upon the complex relationship established between visual arts, federal universities, and the Brazilian military regime from 1975 to 1985. Taking as starting point the process that lead to the establishment of the Center of Contemporary Art (Núcleo de Arte Contemporânea, NAC) at The Federal University of Paraíba (Universidade Federal da Paraíba, UFPB) in 1979, the author analyzes the impact of the National Culture Policy implemented by Funarte in the establishment of centers for the arts, the inclusion of representatives of the artistic field, and in the promotion of visual arts inside Brazilian universities at the end of the military dictatorship. <![CDATA[It is forbidden not to participate. South American Artists in Europe and the diffusion of kinetic art (1950/60)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202016000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem por objetivo discutir, no cenário londrino e parisiense dos anos 1960, a recepção do trabalho de quatro artistas sul-americanos (Sérgio Camargo, Lygia Clark, Jesús Rafael Soto e Julio Le Parc), que residiram na Europa no período, e cuja obra, então relacionada ao cinetismo, era exposta e comentada nos mesmos espaços. Para tanto, discorrerei sobre a atuação de determinados agentes culturais que serviram de interlocutores desses artistas em um meio plural e cosmopolita. Abordarei também como se deu a circulação e o impacto de seus trabalhos a partir da análise de publicações de época, em especial de revistas especializadas. O artigo se relaciona à pesquisa desenvolvida, no ano de 2015, em estágio de pós-doutorado, na University of the Arts, Londres, com bolsa FAPESP, e como pesquisadora convidada do Institut National de l'Histoire de l'Art (INHA, Paris).<hr/>ABSTRACT This article discuss the reception, in 1960s London and Paris, given to the work of four South American artists (Sérgio Camargo, Lygia Clark, Jesús Rafael Soto and Julio Le Parc), who all lived in Europe at the time and whose work was related to kineticism and was exhibited and commented on in the same spaces. I shall therefore discuss the role of certain cultural agents who served as interlocutors for these artists in a plural and cosmopolitan environment. I shall also address the circulation and impact of their works based on analysis of publications made at the time, particularly in specialist magazines. This article relates to the research I have developed as a visiting academic at the University of the Arts, London, with a grant from FAPESP, and at the INHA, Paris, in 2015, as chercheur invité.