Scielo RSS <![CDATA[Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1809-434120130002&lang=en vol. 10 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>In and around life</b>: <b>biopolitics in the tropics</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article is a reflection on the concepts of biopower and biopolitics. Mapping some of the main approaches to this topic, the paper highlights a tension between policies that seek to encourage and potentialize life and individuals excluded and left to die. The article involves two main concerns: one that questions the existence of biopolitical frameworks that end up producing bodies and subjectivities as mere fruits of the exercise of power and control, and, thus, are circumscribed by them; and another that questions how to read this scenario in the tropics. While contemplating these concerns, the text then reflects on the possible limits and potentialities of this conceptual framework.<hr/>Este artigo busca refletir sobre os conceitos de biopoder e biopolítica. Mapeando algumas das principais abordagens sobre o tema, o texto destaca uma tensão entre políticas que incentivam e buscam potencializar a vida e pessoas excluídas e deixadas para morrer. O artigo se volta então para dois tipos de inquietações: uma que indaga sobre a existência de quadros biopolíticos que acabariam por produzir corpos e subjetividades meramente como frutos de exercícios de poder e de controle, sendo, por conseguinte, a eles circunscritos; outra que pergunta de que maneira ler essa história nos trópicos. Em seguida, pensando nessas inquietações, o texto reflete sobre os possíveis limites e as potencialidades desse quadro conceitual. <![CDATA[<b>"All against pedophilia"</b>: <b>ethnographic notes about a contemporary moral crusade</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Based on an ethnographic fieldwork carried out within the Brazilian Senate's inquiry committee on Pedophilia and in the Federal Police Department, the aim of this paper is to analyze the strategies and the effects of the conceptualization and the combat of the phenomenon of sexual violence against children as "pedophilia" and with focus on child pornography on the internet. The text consists of a historical approach to the emergence of the problem, an analysis of the political strategies of the Parliamentary Inquiry Committee on Pedophilia and an ethnographic description of the police investigations into child pornography on the internet. The hypothesis is that this "anti-pedophilia crusade" pivoting on the threats of a sexual perversion, is not as effective in the protection of the real child victims of violence as it is in the defense of an ideally innocent childhood.<hr/>Baseado em uma pesquisa etnográfica realizada junto à Comissão Parlamentar de Inquérito (CPI) da Pedofilia, no Senado Federal brasileiro, e no Departamento de Polícia Federal, o objetivo deste artigo é analisar as estratégias e os efeitos do enfrentamento à violência sexual contra crianças a partir da noção de "pedofilia" e com o enfoque na pornografia infantil na internet. O texto é composto por uma abordagem histórica da emergência do problema, uma análise das estratégias políticas da Comissão Parlamentar de Inquérito da Pedofilia e uma descrição etnográfica das investigações policiais contra a pornografia infantil. A hipótese é que essa "cruzada antipedofilia", centrada na ameaça de uma perversão sexual, protege menos crianças vítimas de violência do que um ideal de infância inocente. <![CDATA[<b>Eduardo Mondlane and the social sciences</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Focusing on his life and academic production, especially the long eleven years that he spent in the United States, in this text I explore the complex relation between the first President of the Mozambique Liberation Front Eduardo Mondlane and the social sciences - the academic world of sociology and anthropology. I do so through an analysis of the correspondence between Mondlane and several social scientists, especially Melville Herskovits, the mentor for his master's and doctoral degrees in sociology, and Marvin Harris, who followed his famous study of race relations in Brazil with research in Lourenço Marques in 1958 on the system of social and race relations produced under Portuguese colonialism. My main argument is that his academic training bore on Mondlane's political style more than normally assumed in most biographical accounts.<hr/>Enfocando sua vida e produçao academica, sobretudo os longos onze anos que ele passou nos Estados Unidos, neste texto me debruço sobre a complexa relaçao entre Eduardo Mondlane, o primeiro presidente da Frente de Libertaçao de Moçambique, e as ciencias sociais - o mundo academico da sociologia e da antropologia. Para isso analizei a correspondencia entre ele e diversos cientistas sociais, especialmente Melville Herskovits, que foi seu mentor tanto no mestrado quanto no doutorado in sociologia, e Marvin Harris, que apos seu famoso estudo sobre as relaçoes raciais no Brasil, foi fazer pesquisa na cidade de Lourenço Marques sobre o sistema de relaçoes sociais e raciais que o colonialismo portugues tinha criado. Meu principal argumento è que esta formaçao academica teve muita mais influença sobre o estilo politico de Mondlane do que normalmente indicado em suas biografias. <![CDATA[<b>Foreword</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Focusing on his life and academic production, especially the long eleven years that he spent in the United States, in this text I explore the complex relation between the first President of the Mozambique Liberation Front Eduardo Mondlane and the social sciences - the academic world of sociology and anthropology. I do so through an analysis of the correspondence between Mondlane and several social scientists, especially Melville Herskovits, the mentor for his master's and doctoral degrees in sociology, and Marvin Harris, who followed his famous study of race relations in Brazil with research in Lourenço Marques in 1958 on the system of social and race relations produced under Portuguese colonialism. My main argument is that his academic training bore on Mondlane's political style more than normally assumed in most biographical accounts.<hr/>Enfocando sua vida e produçao academica, sobretudo os longos onze anos que ele passou nos Estados Unidos, neste texto me debruço sobre a complexa relaçao entre Eduardo Mondlane, o primeiro presidente da Frente de Libertaçao de Moçambique, e as ciencias sociais - o mundo academico da sociologia e da antropologia. Para isso analizei a correspondencia entre ele e diversos cientistas sociais, especialmente Melville Herskovits, que foi seu mentor tanto no mestrado quanto no doutorado in sociologia, e Marvin Harris, que apos seu famoso estudo sobre as relaçoes raciais no Brasil, foi fazer pesquisa na cidade de Lourenço Marques sobre o sistema de relaçoes sociais e raciais que o colonialismo portugues tinha criado. Meu principal argumento è que esta formaçao academica teve muita mais influença sobre o estilo politico de Mondlane do que normalmente indicado em suas biografias. <![CDATA[<b>The diverse understandings of foreign migration to the South of Brazil (1818-1950)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this text I analyze some of the conceptual and subjective meanings of the notion of immigration, observing how these are appropriated in the debates on foreign colonization that influenced immigration policy in Brazil during the nineteenth century and the first half of the twentieth century. I also discuss everyday representations of immigration contained in writings by German immigrants sent to colonize areas of southern Brazil, exploring the liminal identity that emerges as a result of the difficulty experienced settling in still untamed areas of Brazil. The text examines understandings of immigration more directly associated with the colonization process promoted by the Brazilian state, still included in the 1945 Law of Foreigners, through which large areas of uncultivated lands in the south of the country were occupied by European immigrants (and their descendants) in the form of family smallholdings. Under these circumstances, German immigration preceded other flows of migrants, despite Brazilian nationalistic concerns over assimilation.<hr/>Neste trabalho pretendo discutir alguns significados mais gerais da fundamentação conceitual da imigração e as apropriações e substituições do termo que estão presentes nos debates sobre as políticas de colonização estrangeira no Brasil, objeto de polêmicas desde o século XIX. Em contrapartida, a análise contempla as representações de senso comum de imigrantes alemães acerca da imigração e da conseqüente identidade liminar produzida pela decisão de se estabelecer, em caráter definitivo, no Brasil. O trabalho aborda os entendimentos da imigração associados mais diretamente ao processo de colonização privilegiado pelo Estado brasileiro, inclusive na legislação correspondente, no longo percurso histórico que vai de 1818 até meados do século XX. <![CDATA[<b>Immigration and the maintenance of the religious moral order</b>: <b>the case of the Ruthenian immigration to Paraná in the late nineteenth century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article focuses on the concrete conditions and the social processes involved in the maintenance or change of the moral order in immigrant communities. This question is addressed based on archival research of the events that resulted in the restoration of the authority of Greek catholic priests in the Ruthenian (Ukrainian) communities that settled in Paraná in the late nineteenth century. The analysis of the practices of the priests and of the settlers in the first years of their establishment in Brazil permits a reconstruction of the dynamics of the centralization of social life around the church, and the religious precepts of the Greek Catholic religion. The presentation of three cases in different communities with varying degrees of acceptance or rejection of the authority of the Uniate priests shows that the question of the maintenance of religious values in situations of diaspora can only be solved empirically.<hr/>Este artigo trata das condições concretas e dos processos sociais envolvidos na manutenção ou mudança da ordem moral em populações imigrantes. A questão pe trabalhada a partir de uma pesquisa de arquivo acerca dos eventos que resultaram na restauração da autoridade de sacerdotes grecocatólicos nas comunidades rutenas (ucranianas) que se estabeleceram no Paraná no final do século XIX. A análise das práticas dos padres e colonos nos primeiros anos de existência das colônias brasileiras nos permite reconstituir as dinâmicas que resultaram na centralização de sua vida social ao redor da Igreja e dos preceitos da religião grecocatólica. A discussão de três casos que envolveram a aceitação ou rejeição da autoridade dos padres uniatas em diferentes comunidades mostra que a questão da persistência dos valores religiosos em situações de diáspora apenas pode ser resolvida empiricamente. <![CDATA[<b>The experience of guestworkers at a United States tourist resort</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article examines temporary employment among foreign workers at the Okemo Mountain Resort, a tourist ski complex located in Vermont state in the north-eastern United States. I discuss the meanings associated with the international displacement of these workers, focusing especially on the ideas and imagery surrounding 'mobility', 'work,' 'travel' and 'youth.' By describing their experiences, along with the practices and discourses of the employer and the US State, the case study shows how Okemo's strategy of hiring a flexible foreign workforce is connected to the multiple meanings through which these groups represent their experience of temporary migration to the United States in the context of increasingly precarious labour relations. The ethnographic analysis proposed by the research provides a counterpoint to the 'macro-analytical' approach employed by most studies on the issue of foreign temporary work in the United States.<hr/>Desenvolvo neste artigo algumas reflexões sobre o significado da experiência de trabalho temporário entre trabalhadores estrangeiros no Okemo Moutain Resort, complexo turístico localizado no estado de Vermont (EUA). Faço isso a partir da discussão dos sentidos e representações associados ao deslocamento internacional desses trabalhadores, com especial ênfase a seus discursos e imaginários de "mobilidade", "trabalho", "viagem" e "juventude". Ao descrever suas experiências em conjunto com as práticas e representações do empregador e do Estado norte-americano, o estudo de caso revela como as estratégias do Okemo para obter uma mão-de-obra estrangeira flexível estão articuladas aos múltiplos sentidos através dos quais estes grupos representam sua experiência de migração temporária para os Estados Unidos, em um contexto de precarização das relações trabalhistas. A perspectiva etnográfica da pesquisa também estabelece um contraponto ao viés "macro-analítico" de boa parte dos estudos dedicados à problemática do trabalho temporário estrangeiro no país. <![CDATA[<b>Para pensar las redes transnacionales</b>: <b>itinerarios e historias migratorias de los capoeiristas brasileños en Madrid</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo recupera los movimientos migratorios de tres líderes brasileños de la capoeira hasta su llegada a la capital española, ilustrando la dinámica de sociabilidad que nace de estas historias personales, pero que al mismo tiempo las supera para dar origen a una red migrante transnacional. Para alcanzar este objetivo, partimos de una discusión sintética sobre el concepto de transnacionalismo y de redes migrantes transnacionales. A continuación, ubicaremos las particularidades de las migraciones brasileñas hacia el sur europeo, y definiremos -a partir de las historias de vida de los capoeiristas- las especificidades de las redes de la capoeira en la ciudad de Madrid. Por último, en las consideraciones finales, sintetizamos nuestras conclusiones y apuntamos las cuestiones abiertas por el estudio.<hr/>The paper traces the migratory displacements lived by Brazilian capoeiristas until they arrive in Madrid, illustrating how the dynamics of sociability that have their origin in these personal migratory routes delimitate the existence of a transnational migratory net. To reach this objective, I will start by defining the discussion over the transnationalism concept, and over the notion of migrant transnational network. I will then analyze the particularities of the Brazilian migration to Southern Europe, and define - backing in the capoeiristas life histories - the specificities of the capoeira social nets in Madrid. Finally, in the concluding remarks, I will summarize some findings, as well as the new issues lighted by the study. <![CDATA[<b>Portuguese writers and scientists exiled in Brazil</b>: <b>exclusion</b><b>, cosmopolitanism and particularism (1945-1974)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article analyses the relationship and tensions between cosmopolitanism and particularism in the way in which the subject of exile is broached in the life stories, works and ideas of the Portuguese writers Adolfo Casais Monteiro, Jorge de Sena and Vitor Ramos, and scientists Antonio Aniceto Monteiro, Antonio Brotas, Alfredo Pereira Gomes, José Morgado and Ruy Luis Gomes, who lived in Brazil between 1945 and 1974. The careers and experiences of these individuals were characterised by a way of relating to the world marked by continuous exclusion from the centres of hegemonic power, as well as by the establishment of connections and networks of varying degrees. In this sense, this article also focuses on the personal and collective trajectories of the characters and how it is related to the boundaries of belonging that they established during their lives.<hr/>Este artigo analisa as relações entre cosmopolitismo e particularismos na abordagem da temática do exílio presente nas trajetórias, obras e discursos de escritores (Adolfo Casais Monteiro, Jorge de Sena e Vitor Ramos) e cientistas (António Aniceto Monteiro, António Brotas, Alfredo Pereira Gomes, José Morgado e Ruy Luis Gomes) portugueses radicados no Brasil entre 1945 e 1974. A circulação internacional de cientistas e escritores portugueses, exilados durante a vigência do Estado Novo em Portugal, contou com o apoio de redes profissionais, de amizade, de parentesco ou de filiação ideológica no campo da oposição, mas foi também resultado de formas de expulsão do país de origem e de impedimentos à atuação, tanto em Portugal quanto no estrangeiro. Neste sentido, este texto também foca as trajetórias pessoais e coletivas dos personagens e como estas teriam relação com as fronteiras de pertencimento que estabeleceram ao longo da vida. <![CDATA[<b>Between dictatorships and revolutions</b>: <b>narratives of Argentine and Brazilian exiles</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article analyzes transnational migrations triggered by the dictatorships in Argentina (1976-1983) and Brazil (1964-1985), with attention to the representations associated to exile in these countries and in the Latin American context of the second half of the 20th century. The empirical data used are the memories narrated by Argentines who took exile in Brazil and by Brazilians exiled in Mozambique. By exploring the plurality of meanings that these authors attribute to their migratory experiences, we seek to understand how different political conjunctures in the countries of origin and destination implied varied forms of living and understanding exile. In a comparative perspective, the case studies also explore how the experience of exile was forged not only in relation to specific national and migratory contexts but also in relation to transnational social fields.<hr/>O presente artigo propõe analisar migrações transnacionais impulsionadas pelas ditaduras argentina (1976-1983) e brasileira (1964-1975). Por um lado, o trabalho problematiza as representações associadas ao exílio nesses países e no contexto latino-americano da segunda metade do século XX. Por outro lado, tomando como material empírico as memórias narradas por argentinos que se exilaram no Brasil e por brasileiros exilados em Moçambique, a intenção é explorar a pluralidade de sentidos que estes atores atribuem à própria experiência migratória. Busca-se assim compreender como diferentes conjunturas políticas nos países de origem e de destino implicaram em formas variadas de viver e entender o exílio. Em perspectiva comparativa, os estudos de caso permitem ainda explorar como a experiência do exílio foi forjada não apenas em relação a contextos migratórios e nacionais específicos, mas também em meio a campos sociais transnacionais. <![CDATA[<b>Confounding borders and walls</b>: <b>documents, letters and the governance of relationships in São Paulo and Barcelona prisons</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Spanish women arrested in São Paulo, and Brazilian women arrested in Barcelona, often carry letters and documents in folders, plastic bags and envelopes, well protected in pockets, purses or knapsacks. The papers tell of events in the lives of these women, and provide clues and legibility to relationships maintained with people and places outside prison. In this paper, I analyze how letters and documents are products of family and transnational relationships that they can also produce. The paper looks at how they are used as evidence of families and loving relationships that each day are evaluated, and recognized or rejected, by public safety authorities, prison wardens, prosecutors, public defenders, consulates and immigration police. The letters and documents tell stories that are used to substantiate the deportation or immigration of Spanish women imprisoned in São Paulo and Brazilian women imprisoned in Barcelona.<hr/>Cartas e documentos são papéis que espanholas presas em São Paulo e brasileiras presas em Barcelona carregam em pastas, saquinhos, envelopes, sempre bem protegidos no bolso, na bolsa ou na mochila. São papéis que as identificam e que produzem evidências (ou são evidências produzidas) das suas histórias. Cartas de família podem ser documentos de Estado. Documentos que tornam legíveis relações mantidas com redes e lugares externos à prisão. A partir de dados da pesquisa de doutorado em curso, feita com pessoas presas em penitenciárias femininas de São Paulo e de Barcelona, proponho analisar suas trajetórias com enfoque nas cartas e documentos que, escritos e trocados, tornam-se, concomitantemente, produto e produção de laços familiares e relações transnacionais. Histórias que são avaliadas e avalizadas por instituições estatais de justiça e de fronteira, como prisões, promotorias, consulados e oficinas de extranjería; histórias que podem fundamentar processos de expulsão ou de imigração de espanholas presas em São Paulo e brasileiras presas em Barcelona. <![CDATA[<b>Cinderella deceived</b>: <b>analyzing a Brazilian myth regarding trafficking in persons</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article provides an overview of how trafficking in persons has come to be imagined in Brazil. We stipulate that a mythical narrative has become central to discourses about trafficking used to guide policy-makers and educate civil society. We perform a structural analysis of this myth arguing that its acceptance, combined with the persistence of laws that define trafficking solely as the migration of prostitutes, has shifted public discussion towards a paradigm of passivity and law enforcement where members of certain social categories must be "educated to understand that they are victims" and their movements must be curtailed.<hr/>O presente artigo fornece uma visão geral de como o tráfico de pessoas tem sido imaginado no Brasil. Afirmamos que uma narrativa mítica tornou-se central para os discursos sobre o tráfico utilizados para orientar os agentes políticos e educar a sociedade civil. Realizamos uma análise estrutural desse mito, argumentando que a sua aceitação, combinada com a persistência de leis que definem o tráfico apenas como a migração de prostitutas, tem criado, na discussão pública, uma paradigma de passividade e de estrito legalismo, onde os membros de certas categorias sociais devem ser "educados para entenderem que são vítimas " e seus movimentos devem ser reprimidos.