Scielo RSS <![CDATA[Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1809-434120140002&lang=en vol. 11 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Sociability in crime</b><b>. </b><b>Culture, form of life or ethos?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article discusses how primary social bonds, which constitute sociability, or the lifeworld, or day-to-day experience of what is taken for granted, are influenced, dominated or even colonized by economic and politico-institutional systems. It focuses on how the theory of transnational network-organized crime is important to understand the lives of the poorest young inhabitants of the favelas of Rio de Janeiro. It explores the politico-economic associations and cultural interpenetrations between professionalized crime and local politics; the connections between illegal and legal commerce, the transitions between deviance and the conventional world; the links between the economic system, with the power structure that accompanies illicit activity, and the lifeworld of small vendors, their families and neighbours.<hr/>Este artigo discute como os laços sociais primários constituídos na sociabilidade ou no mundo da vida - o mundo da experiência cotidiana que faz parte do que é natural e esperável - pode ser dominado ou mesmo colonizado por sistemas econômicos e político-institucionais. Focaliza a importância da teoria do crime organizado em redes transnacionais para compreender os etos ou disposições para a guerra exibidos por jovens pobres e vulneráveis que vivem nas favelas do Rio de Janeiro. Explora as associações político-econômicas e as interpenetrações culturais entre a política local e o crime profissionalizado; as conexões dos empreendimentos ilegais com os legais, as passagens entre os desvios e o mundo convencional; as conexões entre o sistema econômico do tráfico, com a estrutura de poder resultante de atividade ilícita, e o mundo da vida dos pequenos vendedores de drogas, suas famílias e seus vizinhos. <![CDATA[<b>Respect, Dignity and Rights</b><b>. </b><b>Ethnographic registers about community policing in Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Why did a community-policing unit enjoy initial positive reception among the residents of two favelas in the city of Rio de Janeiro? Based on an ethnographic study conducted from 2000 - 2007 I suggest that to respond to this question it is necessary to observe the meaning that the residents attribute to the presence and action of this police squad, and above all to the importance that certain local categories involving conceptions of rights and justice assume when they speak about the police. In this light, it is important to pay attention to the notion of dignity constructed and shared locally and the category respect, which they used repeatedly. <![CDATA[<b>Anthropological perspectives on documents</b><b>. </b><b>Ethnographic dialogues on the trail of police papers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article discusses implications and potentialities of anthropologically thinking and researching with documents, arguing that they consist of ethnographic artifacts, which can be particularly fruitful in certain research contexts. In order to do that, it resumes some movements of distancing and rapprochement between anthropology and documents and places two recent ethnographic experiences in dialogue. One a research through police inquiries of Brazilian Federal Police concerning "human trafficking for sexual exploitation" crimes, and the other focused on administrative procedures related to "missing persons" cases investigated by Rio de Janeiro Civil Police. In addition to revealing the heuristic potential of "following the paper" and calling attention to the micro politics of the interactions among those that document and those who are documented, the paper aims to contribute to larger discussions about the challenges that dealing with documents in field work situations poses to anthropology and its self-representations.<hr/>O artigo discute implicações e potencialidades analíticas de se pensar e pesquisar antropologicamente com documentos, argumentando que estes constituem artefatos etnográficos especialmente rentáveis em certos contextos de pesquisa. Para tanto, recupera alguns movimentos de distanciamento e aproximação entre a antropologia e os documentos e coloca em diálogo duas experiências etnográficas recentes: uma pesquisa em meio a inquéritos da Polícia Federal brasileira relativos a crimes de "tráfico de pessoas para fim de exploração sexual", e outra voltada para procedimentos administrativos em torno de casos de "desaparecimento de pessoa" investigados pela Polícia Civil do Rio de Janeiro. Além de revelar o potencial heurístico da escolha por "seguir o papel" e chamar atenção para a micropolítica das interações entre documentadores e documentados, o texto busca contribuir para reflexões mais amplas acerca dos desafios que a lida com documentos em situações de trabalho de campo aporta à antropologia e às suas autorrepresentações. <![CDATA[<b>Global Ruling</b><b>. </b><b>Intellectual Property and Development in the United Nations Knowledge Economy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper firstly provides an ethnographic account of the dynamic of events in Geneva in 2004, when meetings of various multilateral agencies and global civil society organizations were held simultaneously to discuss the proposal to include the Development Agenda as a key element of intellectual property rights (IPR), seeking to insert some public policy aspects into the existing legal frameworks on IPR. Secondly we describe the historical context for the emergence of the intellectual property system as global legislation, explaining how it came into being and the ways in which it intertwines with international trade, examining the extent of its impact and its interfaces with various domains of social life, including culture and knowledge. Finally, based on interviews, documents and minutes from international agency meetings, we reconstruct the three-year process of negotiating the Development Agenda at the World Intellectual Property Organization (WIPO), describing the role of its main actors. Since Brazil, a member state of the organization, assumed a lead role in promoting the Agenda, we examine the disputes that occurred during this process as political actors veered back and forth in their support for the international system to protect and enforce intellectual property rights, and the tensions generated as IPRs become barriers to the trade and development of developing nations.<hr/>Este artigo, em primeiro lugar, relata em uma perspectiva etnográfica a dinâmica de eventos ocorridos em Genebra em 2004, encontros de agências multilaterais e da sociedade civil global que ocorreram simultaneamente, com o objetivo de discutir uma proposta de inclusão de uma pauta de desenvolvimento em relação ao regime de propriedade intelectual, em uma tentativa de contemplar alguns aspectos de políticas públicas na legislação vigente de propriedade intelectual. Em segundo lugar, em uma perspectiva histórica, apresentamos o contexto da criação do regime de propriedade intelectual como uma legislação global, indicando como este se constitui e se vincula ao comercio internacional, sua extensão e interfaces com tudo aquilo que passa a regular, inclusive o conhecimento e cultura. Por último, a partir de dados advindos de entrevistas, documentos e atas de reuniões de agencias internacionais, retomamos o processo de negociação, que teve a duração de três anos, da Agenda de Desenvolvimento junto à Organização Mundial da Propriedade Intelectual (OMPI), descrevendo o papel dos autores principais neste processo. Como o Brasil, país-membro da organização, assumiu uma posição de liderança propondo a Agenda, nós abordamos as disputas neste processo e a oscilação de atores políticos entre apoiar o sistema internacional de proteção de propriedade intelectual e suas tensões, à medida que esta legislação se transforma em barreiras ao comércio e ao desenvolvimento de países em desenvolvimento. <![CDATA[<b>La Personne Catholique</b><b>. </b><b>Comment des catholiques brésiliens pensent l'être humain</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Quelle est la conception de personne des catholiques du quartier de Casa Amarela (Recife - Brésil) ? Cet article s'interroge sur la façon dont ces catholiques construisent leur «moi», dans un contexte moderne et occidental. Il a été possible de dévoiler qu'ils s'inscrivent dans la tradition chrétienne de l'idée de personne tout en y ajoutant des réinterprétations créatives. Il en ressort que les composants «Dieu (divinité catholique)», «corps» et «âme», et leurs multiples combinaisons, y sont fondamentaux, mais aussi l'idée d'un être «dividuel» et «individuel» et surtout extensif aux autres. En adoptant une perspective cosmologique du terrain, ce travail essaie ainsi de décrire comment ces catholiques se pensent et du même coup pensent leur monde et leur rapport aux autres.<hr/>What is the notion of the person among the Catholics of the Casa Amarela neighbourhood (Recife, Brazil)? This article discusses the way these Catholics conceive of their "self " in a modern Western context. In this case it is possible to show how this notion is both inscribed in the Christian tradition of the notion of the person and contains creative reinterpretations. It seems reasonable to conclude that it is founded upon the components "God" (catholic deity), "body", and "soul", and their multiple combinations, generating the idea of a "dividual" and "individual" being that also includes other others. The article adopts a cosmological perspective in order to initiate the description of the way these Catholics think about themselves, the world and their relations with others.<hr/>Qual noção de pessoa elaboram os católicos do bairro de Casa Amarela (Recife-Brasil)? Este artigo procura compreender como esses católicos, em un contexto moderno e ocidental, constroem o seu "eu". Esses católicos se inscrevem na tradição cristã da idéia de pessoa, ao mesmo tempo que realizam reinterpretações criativas. Disso resulta que os componentes "Deus (divindade católica)", "corpo" e "alma", e suas múltiplas combinações são fundamentais, mas também a idéia de um ser "dividual" e "individual" e sobretudo extensivo aos outros. Adotando uma perspectiva cosmológica do campo, este artigo tenta descrever como esses católicos se pensam e ao mesmo tempo pensam seu mun e suas relações com os outros. <![CDATA[<b>The body of the other: to treat well or mistreat?</b> <b>Tensions and mistreatment at the end of life</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Against the backdrop of the Brazilian public policies designed to reduce the mistreatment of aged people, this article points to a lack of control and supervision of public agencies in geriatric houses and asylums, which stimulates the continuous creation of private establishments and their malfunction. The objective, here, is to analyze the conditions of institutionalization and the relations between the residents and the medical-technical staff of a private geriatric house. Pointing to the (non) response to basic needs and daily life of people who live in these institutions and, consequently, to the (un) care at the end of life, the article aims to demystify the perception that, because they are private, they give greater attention to their old residents.<hr/>Tendo como pano de fundo as políticas públicas brasileiras criadas para diminuir os maus-tratos às pessoas envelhecidas, este artigo aponta para uma ausência de controle e de fiscalização dos órgãos públicos nas instituições asilares, o que estimula a criação contínua dos estabelecimentos privados e o seu funcionamento precário. Trata-se, aqui, de analisar as condições de institucionalização e as relações entre os residentes e a equipe médica e técnica de uma casa geriátrica privada. Ao apontar para o (não) atendimento às necessidades básicas e cotidianas das pessoas que vivem nessas instituições e, consequentemente, para os (des) cuidados no final da vida, o artigo busca desmistificar a percepção de que, por serem privadas, elas dão maior atenção aos seus velhos residentes. <![CDATA[<b>Presentation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Against the backdrop of the Brazilian public policies designed to reduce the mistreatment of aged people, this article points to a lack of control and supervision of public agencies in geriatric houses and asylums, which stimulates the continuous creation of private establishments and their malfunction. The objective, here, is to analyze the conditions of institutionalization and the relations between the residents and the medical-technical staff of a private geriatric house. Pointing to the (non) response to basic needs and daily life of people who live in these institutions and, consequently, to the (un) care at the end of life, the article aims to demystify the perception that, because they are private, they give greater attention to their old residents.<hr/>Tendo como pano de fundo as políticas públicas brasileiras criadas para diminuir os maus-tratos às pessoas envelhecidas, este artigo aponta para uma ausência de controle e de fiscalização dos órgãos públicos nas instituições asilares, o que estimula a criação contínua dos estabelecimentos privados e o seu funcionamento precário. Trata-se, aqui, de analisar as condições de institucionalização e as relações entre os residentes e a equipe médica e técnica de uma casa geriátrica privada. Ao apontar para o (não) atendimento às necessidades básicas e cotidianas das pessoas que vivem nessas instituições e, consequentemente, para os (des) cuidados no final da vida, o artigo busca desmistificar a percepção de que, por serem privadas, elas dão maior atenção aos seus velhos residentes. <![CDATA[<b>Religion and black cultural identity</b><b>. </b><b>Roman Catholics, Afro-Brazilians and Neopentecostalism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Over the last decade, a number of religious groups have assumed differing positions on the relationship between 'black identity' and religion. In this article, I intend to present some of the tendencies in the current debate between the Afro-Brazilian religions and the black Roman Catholic and Evangelical movements. I suggest that this debate be constructed from positions engendered from the interrelationships of these groups and from the policies for promoting the legacy of African symbols as a part of Brazil's national heritage. <![CDATA[<b>The City and African-Brazilian Religions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article, I discuss the relationships between ethnicity and religion, based on anthropological studies of religions in the urban context. I also discuss the transformations of these studies since the 1970s. Since I have myself contributed to this field of studies, my own experience as a researcher must be taken into account. I focus on the uses of the categories of ethnicity and religion during two distinct periods in the history of Brazilian anthropology. In each of these periods, I point out significant transformations in the way Brazilian researchers describe themselves and how they conceive the relationship between their research topics and the city.<hr/>Neste artigo discuto as transformações no campo de estudo das religiões afrobrasileiras desde a década de setenta. Exploro os usos das categorias etnicidade e religião em dois momentos distintos da história da antropologia no Brasil. Em cada um desses momentos aponto transformações significativas no modo como pesquisadores brasileiros descrevem a si mesmos e como concebem a relação entre a cidade e os temas de suas pesquisas. Minha própria experiência, enquanto pesquisadora, foi incorporada nessas reflexões. <![CDATA[<b>On the border between culture and religion</b><b>. </b><b>Public policies for Afro-Brazilian religions in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper aims to discuss some of the recent questions concerning the promotion of public policies for Afro-Brazilian religions. To access to these policies, these groups have organized over the last few decades in the form of civil society associations and their leaders have attended many ministerial board meetings and committees. Because of this engagement, Afro-Brazilian religions were classified as "traditional terreiro peoples" and more recently received the label of "traditional peoples and communities of African origin." The paper analyses the various arguments underpinning the discursive construction of Afro-Brazilian religions as representatives of a black cultural heritage in Brazil.<hr/>Este texto tem como objetivo problematizar algumas questões recentes a respeito da promoção de políticas públicas para afrorreligiosos no Brasil. Para obter acesso a estas políticas, os afro-religiosos tem se organizado nas últimas décadas sob a forma de associações civis e suas lideranças participam de diversos conselhos e comitês ministeriais. Por conta deste engajamento, os afro-religiosos foram classificados como "povos tradicionais de terreiro" e, mais recentemente, receberam o rótulo de "povos e comunidades tradicionais de matriz africana". O texto analisa os diferentes argumentos que embasam a construção discursiva das religiões de matriz africana como representantes de uma herança cultural negra no Brasil. <![CDATA[<b>Religion, ethnicity, and the secular world</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper explores the contrastive, or even contradictory, relations established between 'religions' and 'ethnicities' and what is by convention called the secular world in the conception of contemporary multicultural and post-secular democracies. When and why are 'religions' and 'ethnicities' perceived as a challenge to the political system? We draw on the literature that addresses the challenges posed by the growing presence of Muslim populations in Europe in order to analyze the confrontation in Brazil between Neo-Pentecostal and Afro-Brazilian groups. Our purpose is to understand why, differently from the European conflict, in which Muslim minorities are perceived as a simultaneously ethnic and religious challenge, conflict in Brazil occurs in a doubly inverted relation. Afro-Brazilian religions have built a positive relation to Brazilian nationality and have been acknowledged as religions by the State. In contrast, Neo-Pentecostal religions, although legally recognized, are weakly connected to Brazilian nationality.<hr/>Este trabalho explora as relações contrastivas e até mesmo contraditórias que, na concepção das democracias multiculturais e pós-seculares contemporâneas, as 'religiões' e 'etnias' mantêm com o que se convencionou chamar de mundo secular. Interessa-nos compreender quando e por que 'religiões' e 'etnias' são percebidas como um desafio ao sistema político. Inspirados na literatura que enfrenta os desafios colocados pela crescente presença de populações islâmica na Europa, tomaremos como referência empírica de nossa análise alguns confrontos entre grupos neopentecostais e afrobrasileiros de modo a compreender por que, ao contrário do conflito europeu, no qual as minorias islâmicas são tomadas ao mesmo tempo como desafios étnicos e religiosos, no caso brasileiro o conflito se estabelece em uma relação duplamente invertida. As religiões afrobrasileiras conquistaram uma relação positiva com a nacionalidade e assim foram reconhecidas como religião pelo Estado. Em contrapartida os neopentecostais, embora legalmente reconhecidos, mantêm uma relação frágil com a nacionalidade. <![CDATA[<b>Under the Berlin sky</b><b>. </b><b>Candomblé on German shores</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Migratory phenomena produce ethnicities, and a number of migratory studies consider the representation of identities created by individuals and groups by their cultural symbols. This study analyzes the cultural and religious dimension of migration, using as an example the Brazilian community in Germany, and the way in which it reconfigures the local religious field. In this study we look at the ethnic symbols in the religious field, based upon fieldwork begun in 2009, which analyses the importance of the Candomblé terreiro or temple, Ilê Obá Silekê in the city of Berlin. I seek to understand how the construction of the terreiro is important in the production of symbols related to Brazilian culture, and how these are perceived by local society.<hr/>O fenômeno migratório produz etnicidades, e alguns dos estudos migratórios contemplam a representação da identidade construída por indivíduos e grupos por meio de seus símbolos culturais. Analisamos a dimensão cultural e religiosa da migração tomando como exemplo a presença de brasileiros na Alemanha e o modo como reconfiguram o campo religioso local.Neste artigo, tratamos da circulação de símbolos étnicos no campo religioso, abordando, com base no trabalho de campo iniciado em 2009, a importância do terreiro de candomblé Ilê Obá Silekê, localizado na cidade de Berlim. Buscamos compreender de que modo a construção do terreiro é importante para a produção de símbolos relacionados com a cultura brasileira e de que modo estes são percebidos na sociedade local. <![CDATA[<b>The Universalization of the Bhakti Yoga of Chaytania Mahaprabhu</b><b>. </b><b>Ethnographic and Historic Considerations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Inspired by Victor Turner's concepts of structure and communitas, this article commences with an analysis of the Gaudiya Vaishnavas - worshipers of Radha, and Krishna Chaitanya Mahaprabhu followers. Secondly, we present data from ethnographic research conducted with South American devotees on pilgrimage to the ceremonial center ISCKON in Mayapur, West Bengal, during the year 1996, for a resumption of those initial considerations. The article seeks to demonstrate that the ritual injunction characteristic of Hindu sects, only makes sense from the individual experience of each devotee.<hr/>Este artigo trata de revisitar o conceito consagrado de Victor Turner Estrutura - Communitas , tendo, como ponto de partida, uma análise de seus estudos de caso do Leste da Índia , em particular, entre os Gaudiya Vaishnavas - adoradores de Radha e Krishna, seguidores de Chaitanya Mahaprabhu. Em segundo lugar, apresentamos dados de uma pesquisa etnográfica realizada com devotos da América do Sul em peregrinação ao centro cerimonial da ISCKON em Mayapur , Bengala Ocidental, durante o ano de 1996 , para a retomada destas considerações iniciais. Este artigo procura demonstrar que a característica liminar ritual de seitas hindus, só faz sentido a partir da experiência individual de cada devoto, retomando a discussão de Max Weber sobre o conceito de Individualismo místico, a partir desse tipo de seita. <![CDATA[<b>Beyond nature and the supernatural</b><b>. </b><b>Some reflections on religion, ethnicity and traditions of knowledge</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Most studies of religion are founded on the relationship between nature and the supernatural. This dichotomy allows a supposedly mystical dimension to be distinguished from a politically pragmatic dimension of human behaviour. In this view, therefore, religious conduct differs in nature from the political. Taking an opposite tack, this paper proposes to overcome this dichotomy by seeing the connections in this universe as primarily technical-political in kind, a result of the social organization of relations and interactions of individuals, considering religion as an organizational type. Thus, taking as examples the ethnographic Guarani-Kaiowa of Mato Grosso do Sul and Tabajara of Paraíba, I shall try to show how these indigenous people, each in their own way, establish connections in the universe, setting political communities, defining domestic and ethnic identities and drawing traditions of knowledge.<hr/>A maior parte dos estudos sobre religião se funda na relação entre o natural e o sobrenatural. Essa dicotomia sustenta uma suposta dimensão mística, a ser distinguida de uma pragmática do comportamento humano. Nesses termos, a conduta religiosa difere, em natureza, do político. Indo na direção oposta, o presente artigo propõe superar tal dicotomia, vendo as conexões no universo primariamente como tecnopolíticas, resultado da organização social das interações e relações entre os indivíduos, e considerando, portanto, a religião como um tipo organizacional. Assim, tomando como exemplos etnográficos os Guarani-Kaiowa de Mato Grosso do Sul e os Tabajara da Paraíba, buscarei mostrar como esses povos indígenas, cada um a seu modo, estabelecem conexões no universo, configurando comunidades políticas, definindo identidades domésticas e étnicas e delineando tradições de conhecimento. <![CDATA[<b>Recomposing the Nation</b><b>. </b><b>Conceptions and effects of heritage preservation in religious universes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article seeks to contribute to the field of studies that, inspired in debates about ethnicity, discusses the forms and components of the notion of nationality. How and with what elements is "Brazilian culture" constituted? This question guides the study of landmark designation processes conducted by the National Artistic and Historical Heritage Institute, a federal agency operating since 1937. Considering landmark designation as a form of official recognition of a site as "cultural heritage", the article reflects on the impact of this policy on two religious universes: Catholicism and Afro-Brazilian religions. The conclusions point to distinct forms of recognition of religious universes and to transformations in ways of conceiving nationality<hr/>O texto procura contribuir para a linha de estudos que, inspirada em debates sobre etnicidade, problematiza as formas e os componentes da noção de nacionalidade. De que maneira e com que elementos se constitui a "cultura brasileira"? Tal indagação orienta a pesquisa de processos de tombamento conduzidos pelo Instituto de Patrimônio Histórico e Artístico Nacional,órgão federal que existe desde 1937. Tomando o tombamento como uma forma de reconhecimento oficial de um objeto como "patrimônio cultural", procura-se refletir sobre a incidência dessa política sobre dois universos religiosos: o catolicismo e as religiões afrobrasileiras. As conclusões da pesquisa apontam para formas distintas de reconhecimento do religioso e para mutações nos modos de conceber a nacionalidade. <![CDATA[<b>Review</b>: <b>Giumbelli, Emerson (2014), Símbolos Religiosos em Controvérsia. São Paulo: Terceiro Nome</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412014000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article seeks to contribute to the field of studies that, inspired in debates about ethnicity, discusses the forms and components of the notion of nationality. How and with what elements is "Brazilian culture" constituted? This question guides the study of landmark designation processes conducted by the National Artistic and Historical Heritage Institute, a federal agency operating since 1937. Considering landmark designation as a form of official recognition of a site as "cultural heritage", the article reflects on the impact of this policy on two religious universes: Catholicism and Afro-Brazilian religions. The conclusions point to distinct forms of recognition of religious universes and to transformations in ways of conceiving nationality<hr/>O texto procura contribuir para a linha de estudos que, inspirada em debates sobre etnicidade, problematiza as formas e os componentes da noção de nacionalidade. De que maneira e com que elementos se constitui a "cultura brasileira"? Tal indagação orienta a pesquisa de processos de tombamento conduzidos pelo Instituto de Patrimônio Histórico e Artístico Nacional,órgão federal que existe desde 1937. Tomando o tombamento como uma forma de reconhecimento oficial de um objeto como "patrimônio cultural", procura-se refletir sobre a incidência dessa política sobre dois universos religiosos: o catolicismo e as religiões afrobrasileiras. As conclusões da pesquisa apontam para formas distintas de reconhecimento do religioso e para mutações nos modos de conceber a nacionalidade.