Scielo RSS <![CDATA[Motriz: Revista de Educação Física]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1980-657420150004&lang=en vol. 21 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Using psychophysical tools to quantify body image perception: a tutorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400329&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article presents a tutorial about two protocols that can be used to measure an individual's perception of body image, direct and indirect , and which follow S.S. ( Stevens 1951) methods. Two psychophysical task approaches illustrate the ability of individuals to quantify body image distortions. We selected psychophysical tasks that indirectly assess a participant's behavioral component of body image (i.e., satisfaction tendencies about body image); and second, the cognitive component of body image (i.e., individuals' perceptual accuracy in magnitude estimation tasks, which depend on a familiarity with interval scales and the use of numbers and ratios to represent physical dimensions of stimuli). We determined individuals' perceptual sensitivity (i.e., his or her perceptual style ) to manipulations of the body's size by using Stevens' power function ( Stevens, 1951).<hr/>RESUMO Este artigo apresenta um tutorial sobre dois protocolos que podem ser usados para medir a percepção de imagem corporal, direta e indiretamente , com base nos métodos de S.S. ( Stevens 1951). Duas abordagens psicofísicas ilustram a capacidade dos indivíduos para quantificar as distorções da imagem corporal. Nós selecionamos tarefas psicofísicas que avaliam indiretamente o componente comportamental da imagem corporal do participante (ou seja, tendências de satisfação sobre imagem corporal); e segundo, o componente cognitivo da imagem corporal (ou seja, precisão perceptual nas tarefas de estimativa de magnitude, que dependem de uma familiaridade com escalas de intervalo, e com o uso de números e proporções para representar dimensões físicas dos estímulos). Determinamos a sensibilidade perceptual dos indivíduos (ou seja, seu estilo perceptual) em tarefas de manipulação do tamanho do corpo, usando a função de potência de S.S. Stevens ( Stevens, 1951).<hr/>RESUMEN Este artículo presenta un tutorial en dos protocolos que pueden utilizarse para medir la percepción de imagen corporal, directa e indirectamente , con base en métodos de S.S. ( Stevens 1951). Dos enfoques físicos ilustran la capacidad de los individuos para cuantificar las distorsiones de la imagen corporal. Hemos seleccionado las tareas psico-físicas que evalúan indirectamente el componente conductual de la imagen corporal del participante (es decir, tendencias de satisfacción sobre imagen corporal); y en segundo lugar, el componente cognitivo de la imagen corporal (es decir, precisión perceptiva en las tareas de estimación de magnitud que dependen de una familiaridad con las escalas de intervalo, y con el uso de los números y proporciones para representar dimensiones físicas de los estímulos). Determinar la sensibilidad perceptual de los individuos (es decir, su estilo perceptual ) en tareas de manipulación del tamaño corporal, usando la función de potencia de S.S. Stevens ( Stevens, 1951). <![CDATA[The influence of attitudes toward physical activity and sports]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400344&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Attitude is one of the most important predictor variables in relation to behavioral intentions regarding physical activity. Thus, this study aims to determine the influence of attitudes towards physical activity. The study comprised a sample of 1129 individuals (507 men and 622 women) age between 12 and 58 years ( = 18 sd = 4.03). To collect the data, the Scale of Attitudes Towards Physical Activity and Sports (Dosil, 2002) was based on the Portuguese version (Cid, Alves, &amp; Dosil, 2008). The results show that attitudes towards physical activity and sports are more positive in younger male individuals, who do not attend higher education, who regularly engage in physical activity and whose parents engage in physical/sports activity themselves.<hr/>Resumo A atitude é uma das variáveis preditivas mais importantes em relação as intenções comportamentais face à prática de atividade física. Desta forma, este estudo pretende determinar a influência da atitude para a prática de atividade física. Participou do estudo uma amostra de 1129 sujeitos (507 homens e 622 mulheres) com idades entre os 12 e os 58 anos ( = 18 sd = 4,03). Para a recolha dos dados, ministrou-se a Escala de actitudes hacia la actividad física y el deporte (Dosil, 2002) na sua versão portuguesa (EAFDp) (Cid, Alves &amp; Dosil, 2008). Os resultados mostram que a atitude perante a prática de atividade física e desporto é mais positiva nos sujeitos mais jovens, que não frequentam o ensino superior, do gênero masculino, praticantes de atividade física e com pais e mães também praticantes de atividade física/desporto.<hr/>Resumen La actitud es una de las variables predictoras más importantes con respecto a las intenciones de comportamiento hacia la actividad física. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo determinar la influencia de la actitud hacia la actividad física. Participó en el estudio una muestra de 1129 sujetos (507 hombres y 622 mujeres) con edades comprendidas entre los 12 y 58 años ( = 18 sd = 4,03). Para la recolección de datos, se ministró la Escala actitudes hacia la actividad física y el deporte (Dosil, 2002), en su versión en portugués (EAFDp) (Cid, Alves y Dosil, 2008). Los resultados muestran que la actitud hacia la actividad física y el deporte es más positiva en sujetos más jóvenes, que no asisten a la educación superior, varón, praticantes de actividad física y con padres y madres también practicantes de actividad física / deportiva. <![CDATA[Correlational study of psychological variables self-confidence and anxiety]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400352&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this study is to analyze the concurrent validity of the psychological variables self-confidence and anxiety among the psychological measurement instruments: Psychological Characteristics Questionnaire related to Sports Performance (CPRD); Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2); and Sports Psychological Inventory LOEHR. For this purpose, a correlational study was conducted between the selected variables and pertinent aspects of the measurement instruments. The study has revealed that the psychological variables self-confidence and anxiety are relevant in all three instruments, although not in all of the selected items.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo é analisar a validade concorrente das variáveis psicológicas de autoconfiança e ansiedade entre os instrumentos de medição psicológica: Questionário de Características Psicológicas relacionadas ao Desempenho Esportivo (CPRD), Inventário de Ansiedade Estado Competitivo-2 (CSAI-2) e Inventário Psicológico Esportivo LOEHR. Para isso foi realizado um estudo de correlação entre os itens selecionados e coincidentes em tais instrumentos. A análise revelou que as variáveis psicológicas autoconfiança e ansiedade guardam relação nos três instrumentos, mas não em todos os itens selecionados.<hr/>Resumen El objetivo del presente estudio es analizar la validez concurrente de las variables psicológicas autoconfianza y ansiedad entre los instrumentos de medición psicológica: Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo (CPRD), Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2) e Inventario Psicológico Deportivo LOEHR. Para ello, se ha llevado a cabo un estudio correlacional entre los ítems seleccionados y coincidentes en dichos instrumentos. El estudio ha revelado que las variables psicológicas autoconfianza y ansiedad guardan relación en los tres instrumentos, aunque no en todos los ítems seleccionados. <![CDATA[Predictive power of task orientation, general self-efficacy and self-determined motivation on fun and boredom]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400361&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to test the predictive power of dispositional orientations, general self-efficacy and self-determined motivation on fun and boredom in physical education classes, with a sample of 459 adolescents between 13 and 18 with a mean age of 15 years (SD = 0.88). The adolescents responded to four Likert scales: Perceptions of Success Questionnaire, General Self-Efficacy Scale, Sport Motivation Scale and Intrinsic Satisfaction Questionnaire in Sport. The results showed the structural regression model showed that task orientation and general self-efficacy positively predicted self-determined motivation and this in turn positively predicted more fun and less boredom in physical education classes. Consequently, the promotion of an educational task-oriented environment where learners perceive their progress and make them feel more competent, will allow them to overcome the intrinsically motivated tasks, and therefore they will have more fun. Pedagogical implications for less boredom and more fun in physical education classes are discussed.<hr/>Resumo O objetivo desse estudo foi comprovar a predição das orientações disposicionais, autoeficácia geral e a motivação autodeterminada sobre a diversão e o aborrecimento nas aulas de educação física, com uma amostra composta por 459 adolescentes de 13 a 18 anos com uma média de idade de 15 anos (DP= 0.88). Os adolescentes responderam a quatro escalas do tipo Likert: Questionário de Percepção do Êxito, Escala Geral da Auto-eficácia, Escala de Motivação no Esporte e Questionário de Satisfação Intrínseca no Esporte. Os resultados do modelo de regressão estrutural mostraram que a orientação para a tarefa e a autoeficácia geral prediziam positivamente a motivação autodeterminada, e esta última predizia positivamente a mais diversão e menos ao aborrecimento nas aulas de educação física. Promover um ambiente educativo orientado à tarefa, onde os discentes percebam seus progressos e que se sintam mais competentes permitirá que eles possam superar tarefas com uma motivação intrínseca, portanto, se divertirão mais. Indaga-se sobre as diferentes pedagogias para diminuir o aborrecimento em aula.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue comprobar el poder de predicción de las orientaciones disposicionales, la autoeficacia general y la motivación autodeterminada sobre la diversión y el aburrimiento en clases de educación física, con una muestra compuesta por 459 adolescentes de entre 13 y 18 años con una media de edad de 15 años (DS = 0.88). Los adolescentes contestaron a cuatro escalas tipo Likert: Cuestionario de Percepción de Éxito, Escala de Autoeficacia General, Escala de Motivación en el Deporte y Cuestionario de Satisfacción Intrínseca en el Deporte. Los resultados revelan que el modelo de regresión estructural mostró que la orientación hacia la tarea y la autoeficacia general predecían positivamente la motivación autodeterminada, y ésta a su vez, predecía positivamente una mayor diversión y un menor aburrimiento en las clases de educación física. El fomento de un entorno educativo orientado a la tarea, donde los discentes perciban sus progresos y les hagan sentir más competentes, les permitirán superar las tareas motivados intrínsecamente, y por tanto, se divertirán más. Se discuten las implicaciones pedagógicas para un menor aburrimiento. <![CDATA[Mode of administration does matter: comparability study using IPAQ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400370&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study compared all-domains and domain-specific physical activity scores assessed through four variations of the IPAQ long version: (a) typical week, administered by an interviewer; (b) typical week, self-administered; (c) past seven days, interviewer-administered; (d) past seven days, self-administered. The sample included 38 physical education college students. Self-reported scores were in general twice higher than interview-administered scores, regardless the recall period used. In terms of domain-specific scores, occupational physical activity scores generated by self-report were 6-7 times greater than those originated from interviews. The same trend was observed for household physical activity. Transport physical activity scores did not change according to the mode of administration. In terms of leisure-time physical activity, scores were similar except for the interviewer-administered past seven days, whose scores were lower than the other three versions of IPAQ. In conclusion, the mode of administration of IPAQ does matter; higher scores are obtained through self-report as compared to interviews, probably by misinterpretation of the instrument in self-report mode. The recall period had little effect on physical activity estimates.<hr/>Resumo Este estudo comparou o escore total e separado por domínios de atividade física obtidos através de quatro variações do IPAQ versão longa: (a) semana típica, administrado por entrevistador; (b) semana típica, autopreenchido; (c) últimos sete dias, administrado por entrevistador; (d) últimos sete dias, autopreenchido. A amostra incluiu 38 estudantes universitários de educação física. Os escores autopreenchidos eram, em geral, duas vezes maiores do que por entrevista, independentemente do período recordatório. No que se refere aos escores por domínios, o domínio de atividade física ocupacional autopreenchido obteve escores 6-7 vezes maiores do que os originados por entrevista. O mesmo padrão foi observado no domínio de atividades domésticas. Os escores das atividades de deslocamento não modificaram de acordo com o modo de administração. Em relação às atividades de lazer, os escores foram similares, com exceção dos últimos sete dias administrado por entrevista, que foram inferiores aos outros três. Em conclusão, pontuações mais altas são obtidas através do autopreenchimento em comparação às entrevistas, provavelmente por erro de interpretação no modo autopreenchimento. O período recordatório teve pouco efeito sobre os escores de atividade física.<hr/>Resumen Este estudio comparó la pontuación total y las puntuaciones aisladas de los domínios de actividad física evaluados a través de cuatro variaciones del IPAQ versión larga: (a) semana típica, administrado por un entrevistador; (b) semana típica, autoadministrado; (c) últimos siete días, entrevistador; (d) últimos siete días, autoadministrado. La muestra incluyó a 38 estudiantes universitários de educación física. Puntajes de auto-reporte eran, en general, dos veces más alto que entrevista, sin tener en cuenta el período de recuerdo. En cuanto a las puntuaciones de los dominios aislados, las puntuaciones de actividad física en el trabajo generados por su propio informe eran 6-7 veces mayores que las originadas a partir de entrevistas. Se observó la misma tendencia para la actividad física de los hogares. Las puntuaciones de actividad física de transporte no cambiaron de acuerdo con el modo de administración. En términos de actividad física en el tiempo libre, las puntuaciones fueron similares a excepción de los últimos siete días administrado por entrevistador, que eran inferiores a los otros tres. En conclusión, puntuaciones más altas se obtienen a través del auto-informe, en comparación con las entrevistas, probablemente por la mala interpretación del instrumento en el modo de auto-informe. El período de recuerdo tuvo poco efecto sobre las estimaciones de actividad física. <![CDATA[Teachers' perceptions of physical education content and influences on gender differences]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400375&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Boys and girls do not show the same interest in physical education classes. Teachers are the architect so that such participation can achieve the educational and social benefits purported by physical education. The aim of this study was to analyze whether teachers perceive that some contents are more appropriate for boys, excluding girls' participation. The methodology combines two instruments: a questionnaire and a semistructured interview. Participants were 18 Spanish secondary education teachers (14 males and 4 females) of physical education. Teachers think there is still a masculine approach to physical education classes. The boys prefer sports and physical fitness contents, whereas the girls prefer expressive contents, especially dancing. Teachers' suggestions to improve girls' participation are provided that most girls usually grant less importance to the more competitive physical education contents, whereas the majority of boys are more participative and they hardly help the girls. This means that teachers should present the benefits of physical activity in such a way that fulfills their educational purpose.<hr/>Resumo Os rapazes e as moças não mostram o mesmo interesse pelas classes de educação física. O professor é o responsável por desenhar as atividades para conseguir a participação e os benefícios da atividade física. O propósito deste trabalho é analisar se os professores percebem que os conteúdos são mais apropriados para os rapazes e que excluem as moças da participação. A metodologia utilizada combina os seguintes instrumentos: questionário e entrevista semiestruturada. Participaram 18 professores espanhóis de educação física de ensino secundário (14 homens e 4 mulheres). O professor ainda pensa que existe uma maior presença masculina nas aulas de educação física. Os rapazes preferem os desportos e a condição física, contudo as raparigas preferem os conteúdos expressivos, principalmente a dança. A sugestão dos professores para que as moças melhorem a sua participação é dar menos importância à competição e que os rapazes procurem ajudar a participação das moças. Desta forma, os professores poderão conseguir os objetivos educativos pretendidos da atividade física.<hr/>Resumen Los chicos y las chicas no muestran el mismo interés por las clases de educación física. El profesorado es el encargado de diseñar las actividades para conseguir la participación y los beneficios de la educación física. El propósito de este estudio ha sido analizar si el profesorado percibe que los contenidos son más apropiados para los chicos, y que excluyen a las chicas en la participación. La metodología utilizada combina dos instrumentos: un cuestionario y una entrevista semiestructurada. Han participado 18 profesores españoles de educación física en educación secundaria (14 hombres y 4 mujeres). El profesorado piensa que todavía hay una presencia más masculina de las clases de educación física. Los chicos prefieren deportes y condición física, mientras que las chicas prefieren contenidos expresivos, principalmente danza. La sugerencia del profesorado para que las chicas mejoren la participación es dar menos importancia a la competición, y que los chicos procuren ayudar a la participación de las chicas. Con ello, el profesorado podrá conseguir los objetivos educativos de actividad física pretendidos. <![CDATA[Effect of a physical activity program on sport enjoyment, physical activity participation, physical self-concept and quality of life in children with asthma]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400386&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study aims to analyse the effects of indoor physical training program on the enjoyment and the willingness to participate in sports activities, physical self-concept and the quality of life in children with asthma. Participants were randomized in an experimental group (EG) (n=58, age=11.55±1.01 years old) and, a control group (CG) (n = 47, age=11.51±1.42 years old). An indoor training program was executed for 12-week, with each week containing three sessions of 60 minutes. Enjoyment in physical activity questionnaire, participation in physical activities, physical self-concept questionnaire, 6 minute walking test, and paediatric asthma quality of life questionnaire were employed. After the intervention, EG showed a significant reduction in the body mass index as well as a significant improvement in physical fitness test and the score obtained in questionnaires compared to the CG. A12-week indoor training program targeted towards asthmatic children improved the sport enjoyment, physical activity participation, physical self-concept, and quality of life.<hr/>Resumo O objetivo estudo foi analisar o efeito de um programa de treinamento indoor no prazer e na intenção de prática de esportes, no autoconceito físico e na qualidade de vida em crianças com asma. Participantes foram divididos aleatoriamente em grupo experimental (GE) (n=58, idade = 11,55 ± 1,01 anos), e grupo de controle (GC) (n=47, idade=11,51 ± 1,42 anos). Foi ministrado um programa de treinamento indoor de 12-semanas, com 3 sessões semanais de 60-minutos de duração. Foram utilizados os questionários autoconceito físico, 6-Minutes Walk Test (6MWT) e questionário de qualidade de vida de asma pediátrico. O programa de treinamento GE reduziu o IMC, além de melhorar as pontuações nos vários testes e questionários preenchidos, contrário do GC. O programa de treinamento indoor de 12-semanas aumentou o prazer da prática da atividade física, a participação da atividade física, o autoconceito físico e a qualidade de vida em crianças com asma.<hr/>Resumen El objetivo del estudio fue analizar el efecto de un programa de entrenamiento indoor en el disfrute e intención de participar en actividades deportivas, autoconcepto físico y calidad de vida en niños con asma. Participantes fueron randomizados en grupo experimental (GE) (n=58, edad= 11,55 ± 1,01 años), y grupo control (GC) (n=47, edad=11,51 ± 1,42 años). Se llevó a cabo un programa de entrenamiento indoor de 12-semanas, con 3 sesiones semanales de 60-minutos. El cuestionario de disfrute en actividades físicas, participación en actividades físicas, autoconcepto físico, 6-minute walking test y cuestionario de calidad de vida de asma pediátrico fueron empleados. A diferencia del GC, para el GE el programa de entrenamiento provocó una reducción en IMC, además de una mejora en las puntuaciones obtenidas en el test de condición física y la puntuación de los cuestionarios cumplimentados. Un programa de entrenamiento indoor de 12-semanas mejoró el disfrute de la actividad física, la participación en actividades físicas, el auto-concepto físico y calidad de vida en niños con asma. <![CDATA[Physical activity associated with urban environmental characteristics: A correlational study of active women of high socioeconomic status from Brazilian cities of Santa Catarina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400393&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The study aimed to identify urban environmental characteristics, which may be associated with the physical activity (PA) level of women from Brazilian cities of Santa Catarina. The sample was composed of 2047 women aged 20 to 59 from six Santa Catarina cities: Blumenau, Chapecó, Criciúma, Florianópolis, Itajaí, and São José. The PA was evaluated through the IPAQ (short version), and the NEWS to environmental variables. An inferential and descriptive statistic was used: Chi-squared test, ANOVA with post hoc, and raw and adjusted multinomial regression analysis (p &lt; .05). The participants from São José presented greater chances to PA practice when they reside close to appropriated areas, sidewalks, fitness centers, well-lit streets, and when invited by relatives to the practice. The PA Program for the community enables greater chances of practice for women in Florianópolis, São José, Criciúma and Blumenau. As a conclusion, some environmental factors appeared to influence PA practice positively in Catarinense women. Besides that, the fact of belonging to the high economic status could increasingly enable practice, since they seem broader access to gyms and PA private professionals.<hr/>Resumo O estudo buscou identificar características do ambiente urbano que podem estar associadas ao nível de atividade física (AF) de mulheres de cidades catarinenses. A amostra foi composta por 2047 mulheres de 20 a 59 anos de seis cidades catarinenses: Blumenau, Chapecó, Criciúma, Florianópolis, Itajaí e São José. A AF foi avaliada por meio do International Physical Activity Questionnaire (versão curta) e o Neighborhood Environmental Walkability Scale para variáveis ambientais. Utilizou-se estatística descritiva e inferencial: Teste do Qui quadrado, ANOVA acompanhada de post hoc e análise de regressão multinomial bruta e ajustada (p &lt; 0,05). As mulheres da cidade de São José apresentaram maiores chances para prática de AF quando residem próximas a locais apropriados, calçadas, academias, ruas iluminadas e quando recebem convites de parentes para prática. A existência de Programa de AF para comunidade possibilitou maiores chances de prática para mulheres de Florianópolis, São José, Criciúma e Blumenau. Nas cidades de Florianópolis e Chapecó, os fatores influenciáveis foram respectivamente, beira mar∕orla marítima e o convite de parentes para a caminhada. Alguns fatores do ambiente pareceram influenciar positivamente a prática de AF das mulheres catarinenses. Além disso, o fato de pertencerem ao estrato econômico alto pode aumentar a prática, uma vez que as mesmas parecem ter maior acesso as academias e profissionais particulares.<hr/>Resumen El estudio trató de identificar las características del entorno urbano que puede estar asociado con el nivel de actividad física (AF) de las mujeres catarinenses. Muestra de 2.047 mujeres de 20-59 años de seis ciudades Catarinenses: Blumenau, Chapecó, Criciúma, Florianópolis, Itajaí y São José. AF se evaluó con IPAQ (versión corta) y NEWS a las variables ambientales. Se utilizó estadística descriptiva e inferencial: pruebas Chi cuadrado, ANOVA y análisis post hoc de crudo y ajustado (p &lt;0,05) de regresión multinomial. Las mujeres de São José eran más propensos a practicar cuando AF residen cerca de los lugares, aceras, gimnasios, calles iluminadas apropiadas y por recibir invitaciones de los familiares. La existencia del programa de AF de la comunidad condujo a mayores posibilidades de práctica para las mujeres de Florianópolis, São José, Criciúma y Blumenau. Algunos factores ambientales parecen influir positivamente en la práctica de las mujeres de la AF de Santa Catarina. Además, el facto de pertenecer a los estratos económicos altos puede aumentar la práctica, ya que las mismas parecen tener un mayor acceso a los gimnasios y los profesionales privados de AF. <![CDATA[Relative age effect in FIFA U17 Emirates 2013 World Cup: analysis of players who effectively participated in the matches]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400403&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this study was to verify the date of birth is a decisive factor for the success of players selected by the coaches to participate in the FIFA U-17 World Cup Emirates 2013. The players' date of birth were classified into four quartiles of three months each (Q1 to Q4). In the qualifying round, 46.5% of the selected players born in Q1, while 12.5% in Q4. This significantly different distribution occurred until the semi-finals. However, in the final match, there were no significant differences between Q1 and Q4. A similar relative age effect also occurred when analyzed only players who actually participated to the matches. Interestingly, despite there was birth date effect on performance in all World Cup stages except in the final, other issues should take into consideration for a team became champion.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo foi verificar se a data de nascimento é um fator decisivo para o sucesso de jogadores selecionados pelos treinadores para participar da Copa do Mundo Sub-17 Emirates 2013. As datas de nascimento dos jogadores foram classificadas em quatro quartis de três meses de cada (Q1 a Q4). Na qualificação, 46,5% dos jogadores selecionados nasceram em Q1, enquanto 12,5% em Q4. Esta distribuição significativamente diferente ocorreu até às semifinais. Entretanto, na final, não houve diferenças significativas entre Q1 e Q4. Um efeito similar da idade relativa também ocorreu quando analisados apenas os jogadores que efetivamente participaram das partidas. Curiosamente, apesar de haver efeito da data de nascimento sobre o desempenho em toda Copa do Mundo, exceto na final, outras questões devem levadas em consideração para uma equipe sagrar-se campeã.<hr/>Resumen La finalidad de este estudio fue verificar la fecha de nacimiento es un factor decisivo para el éxito de los jugadores seleccionados por los entrenadores para participar de la Copa Mundial sub-17 FIFA Emirados Árabes Unidos 2013. Fecha de nacimiento se clasificaron en cuatro cuartiles de tres meses (Q1 a Q4). En la qualificación, 46,5% de los seleccionados nacieron en Q1, mientras 12,5% en Q4. Esta distribución diferente ocurrió hasta las semifinales. Sin embargo, en la final, no hubo diferencias entre Q1 y Q4. Un efecto similar también ocurrió cuando se analizaron sólo los jugadores que efectivamente hugaron. Curiosamente, mismo con efecto de la fecha de nacimiento en toda la Copa Mundial, excepto la final, otros temas deben tener en cuenta para un equipo hacerse campeón. <![CDATA[Cumulative incidence of youth obesity is associated with low cardiorespiratory fitness levels and with maternal overweight]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400407&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This longitudinal study evaluated the association between the incidence of youth overweight/obesity (Ow/Ob) and low levels of cardiorespiratory fitness (CRF) over 4 years and youths' and their parents' demographic and nutritional characteristics. The randomized sample comprised 398 youth, aged 7-17 years at baseline, from a city in southern Brazil. Subjects were classified as being Ow/Ob according to international body mass index (BMI) parameters. Parental weight and height were determined by direct questioning. Youth CRF was measured by a 9-minute walk-and-run test. The cumulative incidences of Ow/Ob and of low CRF levels were 25.1% and 20.5%, respectively. Relative to other youth, youth who were classified as "unhealthy" at baseline (with respect to CRF) and by the fourth year were more likely to be classified as Ow/Ob (relative risks: 1.12 and 1.10, respectively). Youth whose mothers were categorized as Ow/Ob were at higher risk of being classified as Ow/Ob than youth whose mothers had normal BMIs (relative risks: 1.19 at baseline and 1.20 in the fourth year). The incidence of Ow/Ob among the former youth was associated with low CRF levels and with maternal Ob.<hr/>Resumo O presente estudo longitudinal avaliou a associação entre a incidência de sobrepeso/obesidade e de baixos níveis de aptidão cardiorrespiratória (APCR) em escolares, ao longo de 4 anos, com características demográficas e nutricionais de seus pais. A amostra aleatória foi composta por 398 escolares, com idades entre 7 e 17 anos, de uma cidade do sul do Brasil. Os escolares foram classificados em sobrepeso/obesidade de acordo com os pontos de corte internacionais para o índice de massa corporal (IMC). O peso e a estatura dos pais foram avaliados através de uma pergunta direta. A APCR dos escolares foi avaliada através do teste de corrida/caminhada de 9 minutos. A incidência cumulativa de sobrepeso/obesidade encontrada nos escolares foi de 25,1% e baixos níveis de APCR foi de 20,5%. Escolares classificados com baixos níveis de aptidão cardiorrespiratória (risco relativo: 1,12 no início do estudo e 1,10 após 4 anos) e cujas mães são obesas (risco relativo: 1,19 no início do estudo e 1,20 no quarto ano) apresentaram risco maior de apresentarem sobrepeso/obesidade. Assim, a incidência de sobrepeso/obesidade em escolares está associada com baixos níveis de aptidão cardiorrespiratória e obesidade da mãe.<hr/>Resumen Este estudio longitudinal examinó la asociación entre la incidencia de sobrepeso/obesidad y de bajos niveles de aptitud cardiorrespiratoria (APCR) en escolares, en un período de cuatro años, con características demográficas y nutricionales de sus padres. La muestra aleatoria estuvo conformada por 398 escolares entre 7 y 17 años, en el sur de Brasil. Los estudiantes fueron clasificados como con sobrepeso/obesidad según los puntos de corte internacionales para el índice de masa corporal (IMC). El peso y la talla de los padres fueron evaluados por una pregunta directa. La APCR en niños se evaluó mediante la prueba de carrera/caminata en nueve minutos. La incidencia acumulada de sobrepeso/obesidad en los niños fue de 25,1% y los bajos niveles de APCR fueron de 20,5%. Los niños clasificados con bajos niveles de aptitud cardiorrespiratoria (riesgo relativo: 1,12 al inicio y 1,10 después de 4 años) y que tienen madre obesa (riesgo relativo: 1,19 al inicio y 1,20 en el cuarto año) tienen un riesgo mayor para el desarrollo de sobrepeso/obesidad. La incidencia de sobrepeso/obesidad en escolares se muestra asociada a los bajos niveles de capacidad cardiorrespiratoria y la obesidad de la madre. <![CDATA[Prevalence of coronary heart disease risk factors in physical education students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400415&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract To establish the prevalence of coronary risk in physical education students, and compare risk between the genders and the years of course. We evaluated 246 physical education students using RISKO questionnaire to determine eight risk factors: age, heredity, body weight, smoking, physical inactivity, hypercholesterolemia, hypertension and sex. Students had mean coronary risk score of 16.03 ± 3.52 points, rated "below-average risk." Men had significantly greater risk compared to women. No difference was found between the years of course. The prevalence of risk factors were heritability (58.37%), physical inactivity (32.65%), hypercholesterolemia (32.24%), overweight (27.35%), smoking (3.67%) and hypertension (2.45%). The coronary risk of physical education students was rated as below average, being higher among men than women, and no difference in risk between years of course. The most prevalent risk factors were heredity, physical inactivity, overweight and hypercholesterolemia.<hr/>Resumo Estabelecer a prevalência de risco coronariano em estudantes de educação física, e comparar o risco entre os gêneros e os anos de curso. 246 estudantes de educação física foram avaliados por questionário Risko, que avalia oito fatores de risco: idade, hereditariedade, peso corporal, tabagismo, inatividade física, hipercolesterolemia, hipertensão e sexo. Os alunos tiveram média do escore de risco coronariano de 16,03 ± 3,52 pontos, classificados como "de risco abaixo da média." Os homens tiveram risco significativamente maior em comparação com as mulheres. Não foram encontradas diferenças entre os anos de curso. A prevalência de fatores de risco foram herdabilidade (58,37%), inatividade física (32,65%), hipercolesterolemia (32,24%), sobrepeso (27,35%), fumo (3,67%) e hipertensão arterial (2,45%). O risco coronariano de estudantes de educação física foi classificada como abaixo da média, sendo maior entre os homens do que as mulheres, e não houve diferença no risco entre os anos de curso. Os fatores de risco mais prevalentes foram hereditariedade, sedentarismo, excesso de peso e hipercolesterolemia.<hr/>Resumen Establecer la prevalencia del riesgo cardiovascular en estudiantes de educación física y comparar el riesgo entre los géneros y los años del curso. 246 estudiantes de educación física fueron evaluados por el cuestionario RISKO, que valora ocho factores de riesgo: edad, hereditadiedad, peso corporal, tabaquismo, inactividad física, hipercolesterolemia, hipertensión arterial y sexo. El promedio de riesgo cardiovascular de los estudioantes fue 16.03 ± 3.52 puntos, clasificado como "riesgo bajo el promedio." Los hombres presentaron riesgo significantemente más grande que las mujeres. No fueron encontradas diferencias en el riesgo para los años del curso. Los factores de riesgo más prevalentes fueron hereditariedad (58,37%), inactividad física (32,65%), hipercolesterolemia (32,24%), sobrepeso (27,35%), tabaquismo (3,67%) y hipertensión arterial (2,45%). El riesgo cardiovacular de los estudiantes de educación física fue clasificado como bajo el promedio, presentandose más elevado en los hombres y sin diferencias entre los años del curso. Los factores más prevalentes fueron hereditariedad, inactividad física, sobrepeso y hipercolesterolemia. <![CDATA[Resistance training attenuates the effects of aging in the aorta of Wistar rats]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400421&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The objective of the present study was to follow the structural modifications of the aortic wall in middle-aged rats submitted to a resistance training protocol for a period of four months. Three groups of 8 animals per group were considered: middle-aged group (MA), old control group (OC) and old trained group (OT). Training consisted in to climb a 1.1-m vertical (80° incline) ladder with weights tied to their tail. Aortic wall structural modifications were studied through light and electron microscopy and morphometry. The mean arterial blood pressure at rest was similar in the three experimental groups (p = .07). At the beginning of the experiment, the OC and OT groups had similar repetition maximums, ranging from 1.6-fold to 1.9-fold the body weight. At the end of the experiment, the repetition maximum of the OT group was 5-fold greater than the body weight (p = .03). The LV weight was 15% larger in the OT group than in the MA group and 12% larger than in the OC group (p = .02). The LV wall thickness of the OT group was significantly larger than that of both, the MA group and the OC group (p = .03). The LV internal diameter in the OT group was significantly smaller than that observed in the MA and OC groups (p = .02). Resistance training diminished the alterations associated with aging improving aortic wall structure by reducing the thickness, normalising the elastic material, the collagen and the smooth muscle cells. Resistance training seems to be a potential treatment for reducing the deleterious effects of aging on the aortic wall.<hr/>Resumo Este estudo teve por objetivo avaliar as modificações da parede da aorta de ratos Wistar de meia-idade, submetidos a treinamento resistido por 4 meses. Foram utilizados 3 grupos de animais com oito animais por grupo: meia idade (MI), idoso controle (IC) e idoso treinado (IT). Os ratos subiam uma escada vertical inclinada (80°) com pesos atrelados à cauda. A parede da aorta foi avaliada através de microscopia de luz e eletrônica e morfometria. A pressão arterial média no repouso foi similar nos três grupos experimentais (p = 0,07). No início, os grupos IC e IT tiveram treinamento de repetições máximas semelhantes, variando de 1,6 a 1,9 vezes o valor do peso corporal. No final o treinamento de repetição maxima do grupo IT foi 5 vezes maior que o peso corporal (p = 0,03). O peso do ventrículo esquerdo do grupo IT foi 15% maior do que o do grupo MI e 12% maior do que o do grupo IC (p = 0,02). A espessura da parede do ventrículo no grupo IT foi significantemente maior do que nos grupos MI e IC (p = 0,03). O diâmetro interno da cavidade do ventrículo foi significantemente menor no grupo IT do que nos demais grupos (p = 0,02). O treinamento diminuiu as alterações associadas com o envelhecimento melhorando a estrutura da parede da aorta através da redução da sua espessura, normalização quantitativa do material elástico, colágeno e das fibras musculares lisas. O treinamento resistido parece ser um tratamento potencial para reduzir os efeitos deletérios do envelhecimento na parede da artéria aorta.<hr/>Resumen El objetivo fue evaluar, por morfometria, los cambios estructurales de la aorta de ratones (Wistar) en la mitad de la vida, cuando se someten a entrenamiento de resistencia. Se utilizaron 3 grupos de animales con ocho animales por grupo: de edad media (EM), de viejos control (VC) y de viejos entrenados (VEn). Los animales subieron una escalera vertical inclinada (80°) con pesos atados a la cola. Al comienzo del experimento, los grupos de VC y VEn tenían entrenamientos de repetición máximos similares, que van desde 1,6 hasta 1,9 veces el peso corporal. Al final del experimento, el entrenamiento de repetición máxima en el grupo VEn era 5 veces mayor que el peso del cuerpo (p = 0,03). El peso del ventrículo izquierdo del grupo de VEn fue de 15% mayor que en el grupo EM y 12% mayor que en el grupo VC (p = 0,02). El espesor de la pared ventricular en el grupo de VEn fue mayor que en los grupos, EM y VC (p = 0,03). El diámetro de la cavidad del ventrículo fue significativamente menor en el grupo VEn (p = 0.03) en relación a los otros grupos. El entrenamiento de resistencia disminuyó los cambios asociados con el envejecimiento, mediante la mejora de la estructura de la pared de la aorta, mediante la reducción de su espesor, normalización cuantitativa del material elástico, colágeno y de las fibras musculares lisas. El entrenamiento de resistencia parece ser un tratamiento potencial para reducir los efectos perjudiciales del envejecimiento en la pared de la aorta. <![CDATA[<strong>Vastus lateralis</strong> muscle architecture to estimate knee extension moment of older individuals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400428&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to compare the knee extension moment of older individuals with the muscle moment estimated through a biomechanical model. This was accomplished by using (1) the specific muscle architecture data of individuals, and (2) the generic muscle architecture available in the literature. The muscle force estimate was determined using a model with the muscle architecture from cadavers and the individual vastus lateralis muscle architecture of sixteen older volunteers. For the muscle moment comparison, all of the volunteers performed maximal voluntary isometric contractions (MVIC) in five different knee extension position angles. The architectural data was acquired using both resonance and ultrasound imaging. Both estimated muscle moments (generic and individual) were higher than the experimental. The architecture of the other vastii may be necessary to make the model more accurate for the older population. Although other factors inherent to ageing, such as co-contractions, fiber type percentage, and passive forces are not considered in the model, they could be responsible for the differences between moments in older people.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo foi comparar o momento de extensão do joelho de idosos com momento muscular estimado por modelo biomecânico, utilizando (i) arquitetura muscular específica dos indivíduos e (II) arquitetura muscular genérica disponível na literatura. Para a estimativa da força muscular foi utilizado um modelo com a arquitetura muscular de cadáveres, e também com a arquitetura do vasto lateral de dezesseis voluntários idosos. Para a comparação todos voluntários realizaram contrações isométricas voluntárias máximas em cinco ângulos. Os dados de arquitetura foram adquiridos por meio de ultrassonografia e por ressonância magnética. Ambos os momentos estimados (genéricos e individuais) foram maiores do que experimental. A arquitetura dos outros músculos do quadríceps pode ser necessária para modelo ser mais preciso para a população idosa. Outros fatores inerentes ao envelhecimento não foram considerados no modelo, como cocontrações, tipagem de fibras e forças passivas, e devem ser responsáveis pelas diferenças entre os momentos.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue comparar el torque extensión de la rodilla de ancianos con torque muscular estimado por modelo biomecánico, usando (i) la arquitectura muscular específica de los individuos y (II) (II) la arquitectura muscular genérica disponible en la literatura. Para la estimación de la fuerza muscular se utilizó un modelo con arquitectura muscular de cadáveres, y también con la arquitectura del vasto lateral de dieciséis voluntarios ancianos. Para la comparación todos los voluntarios realizaron contracciones isométricas voluntarias máximas en cinco ángulos. La arquitectura fue adquirida por ecografía y por resonancia magnética. Ambos las torques estimadas (genéricas y individuales) fueron mayores que el experimental. La arquitectura de los otros músculos de los cuádriceps puede ser necesaria para hacer el modelo más preciso para la población anciana. Otros factores inherentes envejecimiento no se consideran en el modelo, como co-contracciones, el tipo de fibra y fuerzas pasivas, y deben ser responsables de las diferencias entre las torques. <![CDATA[The motor deficits caused by Parkinson's disease are not able to block adjustments for a safe strategy during obstacle crossing in individuals with moderate disease]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400436&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to verify whether patients with Parkinson's disease (PD) are able to adjust their motor behavior according to restrictions imposed by the task instruction during walking with obstacle crossing. Eighteen elderly people (moderate motor compromise) with a diagnosis of PD walked on a pathway and cross an obstacle according to the following conditions: walking at preferred velocity; walking at maximum vertical elevation of the feet to cross the obstacle; walking at maximum step length to cross the obstacle; walking at maximum velocity. The modulations were directly related to the instructions provided to patients with PD before performing each task, which seems to indicate that attentional cues can influence and benefit strategies during obstacle crossing. In conclusion, patients with PD are able to adjust walking during obstacle crossing according to instructions given to them, which increases their safety.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo foi verificar se pacientes com doença de Parkinson (DP) são capazes de modular o comportamento motor de acordo com restrições impostas pela instrução na tarefa de ultrapassagem de obstáculo. Dezoito idosos com diagnóstico de DP (comprometimento motor moderado) andaram sobre uma passarela e ultrapassaram um obstáculo de acordo com as seguintes instruções: velocidade preferida; elevação máxima do pé para ultrapassagem do obstáculo; máximo comprimento do passo de ultrapassagem; ultrapassagem em máxima velocidade. As modulações realizadas estão diretamente relacionadas às instruções dadas aos pacientes antes da realização de cada tarefa, o que indica que dicas auditivas podem influenciar e beneficiar as estratégias utilizadas. Através deste estudo é possível concluir que pacientes com DP são capazes de modular a ultrapassagem de obstáculo de acordo com a instrução que lhes é dada, o que aumenta a segurança na tarefa.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue verificar se los pacientes con enfermedad de Parkinson (EP) son capaces de modular el comportamiento motor de acuerdo con restricciones impuestas por la instrucción en la tarea de sobrepasar un obstáculo. Dieciocho adultos mayores con diagnóstico de EP (con deficiencia motora moderada) caminaran sobre una pasarela e sobrepasaran un obstáculo de acuerdo con las siguientes instrucciones: velocidad preferida; elevación máxima del pie para sobrepasar el obstáculo, máxima distancia del paso para sobrepasar el obstáculo; sobre pasada máxima velocidad. Las modulaciones realizadas están directamente relacionadas a las instrucciones dadas a los pacientes antes de la realización de cada tarea, lo que indica que pautas auditivas pueden influenciar e beneficiar las estrategias utilizadas. A través de este estudio se puede concluir que pacientes con EP son capaces de modular la sobrepasada de obstáculo de acuerdo con la instrucción que les es dada, lo que aumenta la seguridad en la tarea. <![CDATA[Sport Sciences scientific journals in Chile (1929-2014): bibliography, characteristics, quality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742015000400442&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract To date, several studies about sport sciences in Chile have been developed, but any of them has been focused on its scientific journals. Thus, the aim of the present study was to prepare a bibliography of the sport sciences scientific journals published in Chile until 2014 and describe their characteristics and quality. All journals dedicated to sport sciences and published in Chile until 2014 were included, registering their bibliographic information, characteristics and quality. Twelve journals published from 1912 to 2014 were discovered, six of them currently edited. Most of them were published by universities in the metropolitan region with a biannual frequency, did not include address information of editorial committee's members, used a non blind review process for submitted articles and were not indexed in any database. In conclusion, these journals should improve their formal aspects and characteristics for increasing their visibility and quality.<hr/>Resumo Até agora, têm se desenvolvido vários estudos sobre ciências do desporto no Chile, mas nenhum deles relativos a suas revistas científicas. Portanto, o objetivo desta pesquisa foi o de preparar uma bibliografia das revistas científicas de ciências do esporte publicada no Chile até 2014 e descrever suas características e qualidade. Sendo assim foram consultadas todas as revistas da área publicadas no Chile até 2014, registrando suas informações bibliográficas, características e qualidade. Foram encontradas 12 revistas publicadas no período 1912-2014, seis de elas presentes na atualidade. A maioria foi publicada por universidades na região metropolitana a cada seis meses, não incluindo membros do conselho editorial, usaram um processo de revisão de artigos não cegos e não estavam indexados. Em conclusão, estas revistas devem adaptar os seus aspectos formais e características para aumentar a sua visibilidade e indexação.<hr/>Resumen Hasta el momento se han desarrollado varios estudios relativos a las ciencias del deporte en Chile, pero ninguno de ellos sobre sus revistas científicas. Por eso, el objetivo de la presente investigación fue preparar una bibliografía de las revistas científicas de ciencias del deporte publicadas en Chile hasta el año 2014 y describir sus características y calidad. Para ello, se consultaron todas las revistas del área publicadas en Chile hasta el año 2014, registrando su información bibliográfica, características y calidad. Se encontraron 12 revistas publicadas entre 1912 y 2014, seis de ellas vigentes. La mayoría fueron publicadas por universidades en la región metropolitana con una periodicidad semestral, no incluyeron la afiliación de los miembros del consejo editor, utilizaron un proceso de revisión de artículos no ciego y no estaban indexadas. En conclusión, estas revistas deberían mejorar sus aspectos formales y características para aumentar su visibilidad e indexación.