Scielo RSS <![CDATA[Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-579420140003&lang=en vol. 58 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Discourse, history and female figure in old advertisements]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300525&lng=en&nrm=iso&tlng=en Situado nas fronteiras que a Análise do Discurso estabeleceu a partir do caminho proposto por Michel Foucault, o presente trabalho pretende mostrar como os discursos publicitários, que circularam no Brasil na primeira metade do século XX, contribuíram para a instauração de uma biopolítica das relações entre os sexos, mais precisamente para uma "sexualização" do gênero. A ideia foucaultiana de que o biopoder é o que pode se infligir tanto a um corpo que se pretende disciplinar como a uma população que se pretende regulamentar é a base sobre a qual examinamos o funcionamento discursivo da linguagem publicitária que, ao falar diretamente às mulheres, remete-nos a discursos outros que se cruzam pelos fios da memória, no interdiscurso, fixando as mulheres a seus corpos frágeis e à sua função materna, de acordo com os saberes, os poderes e as verdades que tradicionalmente regularam os ideais de feminilidade e permitiram a emergência de certos dizeres (e não outros).<hr/>Located in the frontiers the Discourse Analysis established from the aspect proposed by Michel Foucault, the present study aims to show how the advertising discourse, which circulated in the first half of the 20th century in Brazil, contributed to the development of a biopolitics of the relations among genders, more precisely to the "sexualization" of the genre. The Foucauldian idea that the biopower is what can be inflicted either to a body intended to discipline or a population that is sought to regulate is the basis, upon examining the discourse function of advertising pieces when directed to women, we are led to other discourses intertwined in the memory, to the interdiscourse, defining women into their fragile bodies and their motherly function, according to the knowledge, power and truth which traditionally regulate the ideals of femininity and allowed the emergence of certain words (and not others). <![CDATA[A blogger's narrative performance: "becoming black, a second birth"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300541&lng=en&nrm=iso&tlng=en A web 2.0 propicia aos sujeitos sociais a possibilidade de contar suas histórias assim como de vê-las discutidas em novas formas de interação. Este artigo almeja apresentar os posicionamentos interacionais que constroem a performance narrativa de co-construção de raça de uma mulher negra no blog "Eu, Mulher Preta". O estudo se ampara nos aportes teóricos dos novos letramentos digitais, na concepção de raça proposta pelas Teorias Queer e na teorização de narrativa como performance. Para analisar a narrativa da blogueira como performance, o quadro analítico se ancora no construto de posicionamento interacional e nas pistas que marcam tal posicionamento na encenação da performance. Os resultados indicam que a narradora se posiciona interacionalmente como mulher preta. Identificamos, porém, um posicionamento interacional anterior ao renascimento como negra: o de mulher "branc[a] meio suj[a]". Observamos ainda que tais posicionamentos refletem duas performances discursivas conflitantes, uma que se aproxima e valoriza a negritude e outra que se distancia de sua origem. Esta investigação, baseando-se nas Teorias Queer, possibilita, também, tratar a questão racial como um traço performativo, colocando-a ao lado de gênero e sexualidade.<hr/>Web 2.0 provides social subjects with the possibility of telling their stories as well as with ways of having them discussed in new interactional forms. This article aims at presenting the interactional positionings which construct a black woman's narrative performance of race in the blog "Eu, Mulher Preta" (I, a Black Woman). This study is based on new digital literacy theories, views of race informed by Queer Theories and on the theorization of narrative as performance. To analyze the blogger's narrative as performance, the analytical framework is based on indexical clues, which indicate particular interactional positionings. The analysis draws attention to the teller who positions herself interactionally as a black woman. We identify, however, a different interactional positioning before her rebirth as black, that is, as a "dirty-white woman". These positionings reflect two conflicting narrative performances: one as black and another that distances herself from her racial origin. This investigation also makes it possible to view race, based on Queer Theories, as a performative trace, placing it side by side with gender and sexuality. <![CDATA[Interaction, utopia and the construction of inclusive schools]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300571&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, retomamos o surgimento da instituição escolar no berço da sociedade capitalista ocidental e discutimos o lugar reservado às práticas de leitura e escrita na idealização de uma sociedade perfeita, a partir da discussão dos conceitos de utopia (MANNHEIM, 1976; RICOUER, 1989; BAKHTIN, 1988a, 1988b, 1997; SANTOS, 1995; OLIVEIRA, 2005), letramento (STREET, 2003; SIGNORINI, 1995a, 1995b; SOARES, 1998; COLLINS; BLOT, 2003). Nosso objetivo é revisitar esses conceitos, tendo em vista analisar interações entre professores e professores formadores que vivem mudanças implementadas pelo Programa Escola Plural, em andamento desde o ano de 1994, em Belo Horizonte. Dessa forma, explicitamos nosso entendimento de uma ética da interação na construção de uma escola inclusiva. Entendendo "inclusão na escola" como o conjunto de medidas que visam garantir educação a todos os cidadãos a quem esse direito foi historicamente negado ou denegado, recortamos falas e fragmentos de interações , ocorridas durante reuniões de formação. As análises revelam que nossos sujeitos ora reproduzem, ora resistem ao discurso liberal e ao "mundo lá fora", como costumam se referir às relações sociais. Revelam, também, as relações estabelecidas entre a forma como os professores percebem o papel da escolarização na vida futura dos estudantes e como idealizam (ou não) a sociedade em meio a esse processo.<hr/> In this article, we resumed the advent of the school in the cradle of western capitalist society and the role of the reading and writing in the idealization of a perfect society, based on the concepts of utopia (MANNHEIM, 1976; RICOEUR, 1989; BAKHTIN, 1988, 1997; SANTOS: 1995; OLIVEIRA, 2005) and literacy (STREET, 2003; SIGNORINI, 1995; SOARES, 1998; COLLINS; BLOT, 2003). Our goal is to revisit these concepts in order to analyze interactions between teachers and teacher educators who experience changes implemented by Escola Plural Program policies, ongoing since 1994, in Belo Horizonte, Brazil. Understanding "inclusion in school" as a set of measures to ensure education to ALL citizens to whom this right has historically been denied, we cut out fragments of interactions that occurred during training meetings. The analysis show that our subjects sometimes reproduce, sometimes resist liberal discourse and the 'outside world', as they refer to social relations. They also reveal the relations between the vision of society and inclusive measures and how teachers perceive the role of schooling in the future life of the students and how they idealize (or not) all this process. <![CDATA[The Multifunctionality of the Item ?Capaz? in Gaucho Speech: a Usage-Based Approach]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300593&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sob uma perspectiva teórica funcionalista que busca identificar padrões de uso linguístico que se originam e se estabelecem nas situações comunicativas, o presente estudo investiga a multifuncionalidade do item linguístico "capaz", numa amostra sincrônica atual de fala de informantes gaúchos, captando uma trajetória de mudança semântico-pragmática (associada a valores de modalidade) e categorial (adjetivo &gt; marcador discursivo) que pode ser interpretada como uma instância de gramaticalização. A partir da análise de contextos dialogais, foram identificados: i) valores no âmbito da modalidade epistêmica (possibilidade, probabilidade, dúvida e certeza), derivados de um significado-fonte (habilidade) associado à modalidade orientada para o agente; e ii) outras expressões de subjetividade como surpresa, ironia, alegria. O controle da frequência permitiu esboçar padrões de uso do item: "capaz" é mais recorrente em contextos de certeza (em respostas negativas e afirmativas) e de dúvida/ surpresa, aparecendo predominantemente como item sintaticamente autônomo, na função de marcador discursivo. Verificou-se que a natureza da informação dada pelo interlocutor (pergunta, opinião, fato/notícia), bem como aspectos prosódicos que envolvem o item são determinantes para a interpretação do significado de "capaz".<hr/>Based on a functional approach of language that seeks to identify patterns of use that are originated and established in communicative practices, the present study investigates the multifunctionality of the linguistic item capaz, in a current synchronic sample of gaucho informants, capturing a trajectory of semantic-pragmatic change (associated with values of modality) and categorial change (adjective &gt; discourse marker), which can be interpreted as an instance of grammaticalization. We identified, in the analysis of dialogual contexts: i) values within the epistemic modality (possibility, probability, doubt and certainty), derived from a source meaning (ability) associated with agent-oriented modality, and ii) other expressions of subjectivity as surprise, irony and joy. The control of frequency enabled us to sketch patterns of the use of capaz: the item is more recurrent in contexts of certainty (in affirmative and negative responses) and doubt/surprise, appearing predominantly as a syntactically autonomous item with a function of discourse marker. The nature of the information given by the interlocutor (question, opinion, fact/news) as well as the prosodic aspects that involve the item are decisive for the interpretation of the meaning of capaz. <![CDATA[Infinitival resultative constructions in Brazilian Portuguese]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300623&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é retomar a discussão sobre construções resultativas em português brasileiro, presentes especialmente nos trabalhos de Lobato (2004) e Barbosa (2008). Argumentamos que, embora do ponto de vista sintático essas construções sejam diferentes em português e inglês (ver MARCELINO, 2007; BARBOSA, 2008), do ponto de vista semântico, é possível que se encontrem similaridades entre elas. Nossa proposta parte da análise sobre o fenômeno apresentada em Parsons (1990): ao traçar um paralelo entre sentenças como "John hammered the metal flat" - chamadas pelo autor de "resultative tags" - e "João martelou a lata até achatar", concluímos que esta sentença em português tem as mesmas propriedades semânticas e a mesma forma lógica das resultative tags em inglês. Isso nos leva a assumir que o português brasileiro possui, sim, construções resultativas (ao contrário do que afirma Barbosa), mas que essas construções não são aquelas propostas por Lobato (2004), tais como "Maria cortou o cabelo curto". Nesse caso, entendemos que está correta a observação de Barbosa (2008) de que essas construções se relacionam ao estado resultante e não a construções resultativas como ocorre no inglês.<hr/>This work resumes some discussions on resultative constructions in Brazilian Portuguese, which we found in works by Lobato (2004) and Barbosa (2008). We argue that, although from a syntactic perspective such constructions are not equivalent in English and Brazilian Portuguese (see MARCELINO 2007; BARBOSA 2008), from a semantic point of view we can find some similarities between them. Our proposal comes from Parsons’ (1990) analysis on this phenomenon, and we assume that sentences such as João martelou a lata até achatar share both the semantic properties and the logical form of an equivalent English sentence such as John hammered the metal flat, discussed by Parsons (1990). Thus, we propose that we do find resultative constructions in Brazilian Portuguese, in contrast to argued by Barbosa (2008). However, these constructions differ from those analized by Lobato (2004), such as Maria cortou o cabelo curto, which is related to a modification of state, rather than a resultant state, as Barbosa (2008) correctly shows. <![CDATA[Long Specialized Noun Phrases (LSNP) in Aviation Manuals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300645&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente trabalho é apresentar e caracterizar as unidades especializadas poliléxicas nominais (UEPNs), como parte de um trabalho maior que é a elaboração de um glossário para estudantes de um curso de inglês para aviação. Iniciamos o artigo abordando a questão da diversidade denominativa e conceitual associada às UEPNs. Como não há unanimidade na literatura sobre o assunto, procuramos esclarecer onde a diferença denominativa realmente corresponde a uma diferença conceitual. Em seguida, tratamos da caracterização formal das unidades, apresentando os elementos que podem constituí-las e as relações entre eles. Por fim, revisamos a literatura quanto a problemas e soluções relativos à interpretação das UEPNs, geralmente resultantes da grande compactação de informação em um número restrito de palavras, o que torna o entendimento dessas unidades ainda mais complexo quando se trata de um público não especializado. Para tanto, são abordados os trabalhos de autores como Downing, Sager, Lehrberger, Trimble e Shawcross. Encerramos retomando algumas questões que deverão ser levadas em conta quando da interpretação das UEPNs, apoiada em uma matriz de relações semânticas para a análise dessas unidades no âmbito da aviação.<hr/>The aim of this paper is to present and characterize the long specialized noun phrases (LSNPs) as part of a larger work involving the development of a glossary for students of English for aviation. Initially, we address the issue of conceptual and denominational diversity associated with the LSNPs. Given the lack of consensus in the literature on the subject, we seek to clarify where the denominational difference actually corresponds to a conceptual difference. Subsequently, we formally characterize the units, list the elements that can compose them and describe their relationships. Finally, we review the literature regarding the problems and solutions relating to the interpretation of the LSNPs, usually resulting from the large compression of information in a limited number of words, which makes the understanding of these units particularly difficult by non-specialists. For this purpose, we review the works of authors such as Downing, Sager, Lehrberger, Trimble, and Shawcross. We then resume some issues that should be taken into account when interpreting the LSNPs, supported by a matrix of semantic relations for the analysis of these units within the context of aviation. <![CDATA[Phonological development in children of 3 years and 6 months to 4 years and 6 months old born with very low weight]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300677&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho tem o objectivo central de avaliar o desenvolvimento fonológico de crianças nascidas com muito baixo peso, contribuindo com evidência empírica para a reflexão sobre o papel das variáveis fonológicas na avaliação do desenvolvimento linguístico infantil. Foi implementado um estudo com 30 crianças na faixa etária dos 3 anos e 6 meses aos 4 anos e 6 meses, sendo que 15 pertenciam à população de crianças nascidas com muito baixo peso e as restantes à de crianças nascidas com peso adequado, emparelhadas por género e idade. Observou-se o desempenho segmental das crianças nos dois grupos em estudo, avaliando-se a relação entre a produção das consoantes do inventário segmental do Português Europeu e a sua distribuição em função das variáveis fonológicas posição na palavra, posição na sílaba e acento de palavra. O objectivo central foi o de testar a eficácia das variáveis fonológicas acima referidas na identificação de diferenças de desenvolvimento fonológico entre os dois grupos de crianças. Através do teste de QuiQuadrado e da comparação frequencial, verificou-se que as crianças nascidas com muito baixo peso apresentavam um desempenho verbal inferior ao das crianças com peso adequado, no que diz respeito às variáveis fonológicas testadas.<hr/>The central aim of the current study is to evaluate the phonological development of children with very low birth weight, thus contributing with empirical evidence to the debate on the role of phonological variables in the assessment of child language development. A study based on production data from 30 children aged 3 and a half years to 4 and a half years was performed; 15 children were part of the population with very low birth weight and the remaining 15 were part of the population with appropriate birth weight; both groups were paired by gender and age. The children's segmental performance in the two groups studied was observed; the data analysis was based on the relationship between the production of each segmental consonant from the European Portuguese segmental inventory and its distribution as a function of the tested phonological variables position within the word, syllable constituency and word stress. The main purpose of the study was then to test the adequacy of these phonological variables to the identification of differences between the two groups of children's phonological development. By using the chi-square test and the frequency comparison, the main results showed that children with very low birth weight presented a lower verbal performance when compared to the normality pattern, with respect to the phonological variables under evaluation. <![CDATA[The power of a difference: a study on linguistic beliefs and attitudes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942014000300703&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo analisa as crenças e as atitudes linguísticas de falantes naturais de duas cidades do Paraná: Londrina, pertencente à região norte, e Pitanga, localizada no centro do estado. Estas duas localidades apresentam falares que se diferenciam por fenômenos fonéticos, um dos quais consiste na realização da vogal anterior átona final /e/ e suas variantes [i] e [e], identificadas como características dialetais: a vogal alteada para Londrina e a vogal média mantida para Pitanga. A partir destas diferenças e embasados nos princípios teórico-metodológicos da Sociolinguística, bem como em pesquisas focadas em crenças e atitudes linguísticas (LAMBERT; LAMBERT, 1968; LABOV, 2008; LÓPEZ MORALES, 1993; MORENO FERNÁNDEZ, 1998; CALVET, 2004; SILVA, 2010; BOTASSINI, 2013), analisamos o posicionamento de 24 informantes (doze de cada localidade) frente ao seu falar e ao falar do outro e constatamos a presença de preconceito linguístico dirigido ao subdialeto pitanguense e, em contrapartida, uma alta valoração do falar londrinense manifestada por todos os informantes e sustentada, essencialmente, pelas coerções sociais que envolvem as duas cidades em questão.<hr/>The current work analyzes the linguistic beliefs and attitudes of natural speakers from two cities in the state of Paraná: Londrina, in the Northern region, and Pitanga, located in the center of the state. These two cities present speeches that distinguish from each other due to phonetic phenomena, one of which consists in the realization of the final unstressed front vowel /e/ and its variants [i] and [e], identified as dialectal characteristics: the high vowel in Londrina and the maintained mid vowel in Pitanga. Starting with these two differences and based on the theoretical-methodological principles stemming from Sociolinguistics, as well as on research on Linguistic Beliefs and Attitudes (LAMBERT; LAMBERT, 1968; LABOV, 1976; LÓPEZ MORALES, 1993; MORENO FERNÁNDEZ, 1998; CALVET, 2004; SILVA, 2010; BOTASSINI, 2013), the attitudes of 24 informants (twelve from each city) were analyzed in face of their speech and the other's speech. The results indicate the presence of linguistic prejudice related to the subdialect from Pitanga and, on the other hand, high value attributed to the speech from Londrina, manifested by all the informants and supported, mainly, by social coercions perceived in the two cities.