Scielo RSS <![CDATA[Trabalho, Educação e Saúde]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-774620170001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[A new scenario of backwardness and destruction in middle education training in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[WORK, HEALTH, AND POLITICAL TRAINING IN MARX'S WORKER'S INQUIRY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em 1880, Marx redigiu e publicou a Enquete operária para investigar as condições de vida e saúde da classe trabalhadora francesa. Além da investigação em si, tratava-se de politizar e fortalecer as organizações de luta dos trabalhadores franceses. A Enquete é, portanto, um mecanismo de investigação e politização da classe trabalhadora. O objetivo deste ensaio foi analisar a atualidade da Enquete de 1880. Quatro aspectos dela foram discutidos: desenvolvimento e utilização, acidentes de trabalho, jornadas e intensidade do trabalho, salários e condições de vida. A consistência da Enquete se deve à teoria marxista que a sustenta. Afirma-se, neste ensaio, que o questionário de Marx e a forma enquete operária – entendida como mecanismo de investigação e politização – permanecem válidos.<hr/>Abstract In 1880, Marx wrote and published A Worker's Inquiry to investigate the living and health conditions of the French working class. In addition to the research itself, it had to do with politicizing and strengthening the French workers‘ struggle organizations. A Worker's Inquiry is, therefore, an investigation and politicization mechanism of the working class. The purpose of this assay was to analyze how current the 1880 A Worker's Inquiry is today. Four aspects of it were discussed: Development and use, labor accidents, working hours and intensity of the work, wages, and living conditions. The consistency of A Worker's is due to the Marxist theory that supports it. This essay states that Marx’ questionnaire and the form of “worker's inquiry” – understood as a mechanism for research and politicization – remain valid.<hr/>Resumen En 1880, Marx redactó y publicó la Encuesta obrera para investigar sobre las condiciones de vida y salud de la clase trabajadora francesa. Además de la investigación en sí, se trataba de politizar y fortalecer las organizaciones de lucha de los trabajadores franceses. La Encuesta es, por lo tanto, un mecanismo de investigación y politización de la clase trabajadora. El objetivo de este ensayo fue analizar la actualizada de la Encuesta de 1880. Se discutieron cuatro aspectos de la misma: desarrollo y utilización, accidentes de trabajo, jornadas e intensidad del trabajo, salarios y condiciones de vida. La consistencia de la Encuesta se debe a la teoría marxista que la sostiene. En este ensayo, se afirma que el cuestionario de Marx y la forma encuesta obrera – entendida como mecanismo de investigación y politización – continúan siendo válidos. <![CDATA[MENTAL HEALTH AND PRIMARY HEALTH CARE: TERRITORY, VIOLENCE AND THE PSYCHOSOCIAL APPROACHES CHALLENGE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo teve como objetivo discutir os desafios para a implementação das ações de saúde mental na Estratégia Saúde da Família na perspectiva da desinstitucionalização e territorialização do cuidado. Descrevemos, na visão de gestores e equipes de saúde da família, o contexto territorial, formas de identificação das demandas e práticas de acolhimento e cuidado em saúde mental. Avaliamos ainda os desafios para a construção de abordagens psicossociais potentes e o cuidado em rede. O campo da pesquisa constituiu-se de dois territórios da cidade (Manguinhos e Complexo do Alemão) com características emblemáticas do contexto urbano do Rio de Janeiro no período estudado (2009 a 2013). Os pesquisadores trabalharam com estratégias de metodologias qualitativas e colaborativas que incluíram entrevistas com gestores, grupos focais com trabalhadores e visitas sistemáticas ao campo. Os dados coletados apontaram tendências específicas como expansão acelerada da Estratégia Saúde da Família com impactos no processo de trabalho; discurso dos gestores com evidência de abertura para inclusão da saúde mental na Estratégia; narrativas dos trabalhadores explicitando sensação de despreparo e baixa percepção do potencial terapêutico da atenção básica; violência nos territórios causando tensões e ambivalências em relação aos poderes locais; associação direta entre saúde mental e cotidiano violento.<hr/>Abstract This article aimed to discuss the challenges to the implementation of mental health actions in the Family Health Strategy in the context of deinstitutionalization and of the territorialization of care. We described, in the view of the family health managers and teams, the territorial context, forms of identification of the demands, and the mental health support and care practices. We also evaluated the challenges to building powerful psychosocial approaches and network care. The research field consisted of two territories in the municipality of Rio de Janeiro (Manguinhos and Complexo do Alemão), Brazil, with iconic features of the city's urban context, in the period studied (2009-2013). The researchers worked with qualitative and collaborative methodology strategies that included interviews with managers, focus groups with workers, and systematic visits to the field. The data collected showed specific trends, such as the accelerated expansion of the Family Health Strategy with impact on the work process; the discourse of the managers with evidence of opening for the inclusion of mental health in the Strategy; workers' narratives explaining their sense of unpreparedness and a low perception of the therapeutic potential of primary care; violence in the territories causing tension and ambivalence in relation to local authorities; direct association between mental health and violence in daily life.<hr/>Resumen Este artículo tuvo como objetivo discutir los desafíos para la implementación de las acciones de salud mental en la Estrategia Salud de la Familia en la perspectiva de la desinstitucionalización y territorialización del cuidado. Describimos, en la visión de gestores y equipos de salud de la familia, el contexto territorial, formas de identificación de las demandas y prácticas de acogida y cuidado en salud mental. Evaluamos también los desafíos para la construcción de enfoques psicosociales potentes y el cuidado en red. El campo de la investigación estuvo constituido por dos territorios del municipio de Río de Janeiro (Manguinhos y Complexo do Alemão), Brasil, con características emblemáticas del contexto urbano de la ciudad, en el período estudiado (2009 a 2013). Los investigadores trabajaron con estrategias de metodologías cualitativas y colaborativas que incluyeron entrevistas con gestores, grupos focales con trabajadores y visitas sistemáticas al campo. Los datos recolectados señalaron tendencias específicas como expansión acelerada de la Estrategia Salud de la Familia con impactos en el proceso de trabajo; discurso de los gestores con evidencia de apertura para inclusión de la salud mental en la Estrategia; narrativas de los trabajadores explicitando sensación de falta de preparación y baja percepción del potencial terapéutico de la atención básica; violencia en los territorios causando tensiones y ambivalencias con relación a los poderes locales; asociación directa entre salud mental y violencia cotidiana. <![CDATA[PRODUCTION OF KNOWLEDGE IN MENTAL HEALTH AND THE WORK PROCESS AT THE PSYCHOSOCIAL CARE CENTER]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A premência das mudanças no campo da saúde mental provenientes do redirecionamento do modelo assistencial trouxe à cena o tema da formação como elemento decisivo para a sustentação do processo de reforma psiquiátrica brasileira. Este artigo apresenta resultados da pesquisa “Política de saúde mental no município do Rio de Janeiro: um estudo sobre as metodologias de formação e qualificação das equipes de saúde mental”, que teve como objetivo estudar o modo como as equipes dos centros de atenção psicossocial do município do Rio de Janeiro produzem sua agenda de formação permanente em saúde mental e como os profissionais reconhecem as formas de produzir conhecimento, pensar e agir no encontro com o trabalho e a produção do cuidado. Empregamos a observação simples e o grupo focal para coleta de dados. A análise do material procurou identificar a associação das práticas discursivas, que desenham territórios existenciais, com a prática pedagógica no processo de trabalho, articulada ao conceito de analisador. Nesse processo de investigação, foi possível identificar a produção de novas referências de saber, produzidas no ato do trabalho, capazes de transformar o mundo do trabalho e de ativar um cuidado ético, responsável e centrado nos interesses dos usuários.<hr/>Abstract The urgency of changes in the field of mental health derived from the redirection of the assistance model introduced the issue of training as a decisive element to support of the Brazilian psychiatric reformation process. This article presents the results of the “Mental health policy in the city of Rio de Janeiro: A study on the methods of training and qualification of mental health teams” research project, which aimed to study how the psychosocial care teams at the psychosocial care centers in the municipality of Rio de Janeiro, Brazil, produce their continuing education agenda in mental health and how the professionals recognize the ways of producing knowledge, thinking, and acting at the place where work and the production of care come together. We use simple observation and focus groups to collect data. The analysis of the material sought to identify the association of the discursive practices, which draw existential territories, with the pedagogical practice in the work process, joined with the analyzer concept. In the investigation process it was possible to identify the production of new knowledge references, produced during work, capable of transforming the labor world and enabling ethical, responsible care, one that is focused on the users’ interests.<hr/>Resumen La premura de los cambios en el campo de la salud mental provenientes del redireccionamiento del modelo asistencial puso sobre el tapete el tema de la formación como elemento decisivo para la sustentación del proceso de reforma psiquiátrica brasileña. Este artículo presenta resultados de la investigación “Política de salud mental en el municipio de Río de Janeiro: un estudio sobre las metodologías de formación y calificación de los equipos de salud mental”, que tuvo por objetivo estudiar el modo como los equipos de los centros de atención psicosocial del municipio de Río de Janeiro, Brasil, producen su agenda de formación permanente en salud mental y cómo los profesionales reconocen las formas de producir conocimiento, pensar y actuar en el encuentro con el trabajo y la producción del cuidado. Empleamos la observación simple y el grupo focal para recolectar los datos. El análisis del material buscó identificar la asociación de las prácticas discursivas, que diseñan territorios existenciales, con la práctica pedagógica en el proceso de trabajo, articulada con el concepto de analizador. En este proceso de investigación, fue posible identificar la producción de nuevas referencias de saber, producidas en el acto del trabajo, capaces de transformar el mundo del trabajo y activar un cuidado ético, responsable y centrado en los intereses de los usuarios. <![CDATA[MIDDLE LEVEL PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION IN HEALTH IN THE FEDERAL EDUCATION NETWORK]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A educação profissional precisa ser pensada e implementada como uma ação estratégica, considerando as potencialidades tecnológicas locais e regionais, realçando sua interação com o mundo do trabalho e, fundamentalmente, com a sociedade local, com a função primordial de formação cidadã e preparando o jovem para ser agente ativo nos processos de desenvolvimento social, econômico e cultural. A partir dessa premissa, o presente artigo propôs uma análise das matrículas na educação profissional, destacando-se dados e informações relevantes para a compreensão do atual cenário da formação de recursos humanos na área da saúde promovida por instituições federais no Brasil. O estudo aponta um aparente descolamento entre as políticas de expansão da rede federal de educação profissional na área da saúde e as demandas do Ministério da Saúde para suprir a carência de profissionais de nível médio em saúde, especialmente nas regiões Norte, Nordeste e Centro-Oeste e, particularmente, fora dos grandes centros urbanos.<hr/>Abstract Professional education needs to be considered and implemented as a strategic move, considering local and regional technological potential, enhancing their interaction with the labor world and, fundamentally, with the local community, with the primary function of citizen training and preparing the youth to be active agents in the social, economic, and cultural development processes. Based on this premise, this paper proposes an analysis of enrollment in professional education, especially data and information relevant to understanding the current scenario of the training of human resources in health promoted by federal institutions in Brazil. The study shows an apparent detachment between the federal vocational education network expansion policies in the health area and the Ministry of Health's needs to address the lack of mid-level health professionals, especially in the North, Northeast and Midwest, and particularly outside of the major urban centers.<hr/>Resumen La educación profesional debe ser pensada e implementada como una acción estratégica, considerando las potencialidades tecnológicas locales y regionales, realzando su interacción con el mundo del trabajo y, fundamentalmente, con la sociedad local, con la función primordial de formación ciudadana y preparando al joven para ser un agente activo en los procesos de desarrollo social, económico y cultural. A partir de esta premisa, el presente artículo propone un análisis de las matrículas en la educación profesional, destacando datos e información relevantes para la comprensión del actual escenario de la formación de recursos humanos en el área de la salud promovida por instituciones federales en Brasil. El estudio señala una aparente divergencia entre las políticas de expansión de la red federal de educación profesional en el área de la salud y las demandas del Ministerio de Salud para satisfacer la carencia de profesionales de nivel medio en salud, especialmente en las regiones Norte, Nordeste y Centro-Oeste y, particularmente, fuera de los grandes centros urbanos. <![CDATA[POLICY FOR THE IMPROVEMENT OF THE WORK IN HEALTH AT A FEDERAL S&T INSTITUTION: THE EXPERIENCE OF PROFESSORS AND RESEARCHERS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo teve como principal objetivo analisar a política de desprecarização do trabalho em saúde, em âmbito local, do ponto de vista de professores e pesquisadores. Para tal, efetuou-se um estudo de caráter qualitativo, elegendo-se como campo de investigação uma unidade técnico-científica de saúde localizada no estado do Rio de Janeiro. Para a coleta de dados, realizaram-se entrevistas individuais com dez participantes. No que concerne à análise dos materiais de campo, lançou-se mão da técnica de análise do discurso, chegando-se a cinco categorias empíricas principais de análise: precarização das relações humanas; transição do modelo de gestão institucional; intensificação do trabalho do professor e pesquisador; sofrimento e prazer no trabalho; e desprecarização do trabalho. Além disso, adotou-se como objeto de análise a política implementada pelo governo federal denominada DesprecarizaSUS. Os resultados mostraram que, do ângulo de interpretação do trabalho, a política de desprecarização deve alcançar um conjunto de ações políticas que não estão circunscritas apenas à esfera jurídica. A de maior relevância é a instituição, no plano local, de condições propícias para se superar a deterioração das relações humanas no trabalho geradas no âmbito do contexto neoliberal de gestão pública.<hr/>Abstract The main objective of this article is to analyse the bettermen of work's policy at a work's local scope through the professors and researchers' perspective. To this end, we have chosen a qualitative study, and a scientific-technical health unit located in the State of Rio de Janeiro was elected such as a research field. For data collection, information was gathered through ten individual semi-structured interviews. Analysis of data was done through discourse analysis and five main empirical categories of analysis were found: precariousness of the human relations; transition to the institutional management model; professors and researchers' labor intensification; pleasure-suffering experiences at work; and, lastly, the bettermen of the work. In addition, we also adopted such as object of study a policy implemented by Brazilian federal government, whose name is DesprecarizaSUS. The results show that the bettermen of work's policy must reach a range of political actions, which are not restricted to the administrative level. In according to the professors and researchers' perspective it is essential to establish the conditions to overcome the deterioration of human relations at work generated by the neoliberal context of public administration.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como principal objetivo analizar la política de desprecarización del trabajo en salud, en el ámbito local, desde el punto de vista de profesores e investigadores. Con ese fin, se realizó un estudio de carácter cualitativo, eligiendo como campo de investigación una unidad técnica y científica de salud, ubicada en el estado de Río de Janeiro, Brasil. Para la recolección de datos se realizaron entrevistas individuales con diez participantes. En lo que concierne al análisis de los materiales de campo, se utilizó la técnica de análisis del discurso, llegándose a cinco categorías empíricas principales de análisis: precarización de las relaciones humanas; transición del modelo de gestión institucional; intensificación del trabajo del profesor e investigador; sufrimiento y placer en el trabajo; desprecarización del trabajo. Además de ello, se adoptó como objeto de análisis la política implementada por el gobierno federal denominada DesprecarizaSUS. Los resultados mostraron que, del ángulo de interpretación del trabajo, la política de desprecarización debe alcanzar un conjunto de acciones políticas que no se circunscriben apenas a la esfera jurídica, siendo la de mayor relevancia la institución, en el plano local, de condiciones propicias para superar el deterioro de las relaciones humanas en el trabajo generadas en el ámbito del contexto neoliberal de gestión pública. <![CDATA[AGRIBUSINESS AND PESTICIDES: IMPACTS ON THE HEALTH OF AGRICULTURAL WORKERS IN NORTHEASTERN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ao considerar o contexto brasileiro de aumento da produtividade agrícola associado às monoculturas, ao agronegócio e ao uso intensivo de agrotóxicos, diversas externalidades negativas emergem como impactos socioambientais e à saúde pública. O objetivo deste artigo é discutir o fortalecimento do agronegócio no país, compreendendo sua construção como um modelo histórico de modernização em expansão em todo o território brasileiro e crescente no Nordeste. Além disso, discorrer sobre a questão dos agrotóxicos e a saúde, correlacionando-os aos casos de intoxicação humana. Para tal, desenvolvemos uma análise do modelo de modernização ancorado no tripé agronegócio, transgenia e agrotóxicos, e discutimos os casos de intoxicações por agrotóxicos, via usos agrícola e doméstico, mediante sistematização do banco de dados do Sistema Nacional de Informações Toxicofarmacológicas, entre os anos de 1999 e 2011, no Nordeste. Observamos que nos últimos anos o agronegócio se fortalece e o número de casos de intoxicação por agrotóxicos cresce, com destaque para a região Nordeste, que apresenta as maiores taxas de letalidade de intoxicação por agrotóxicos no Brasil, afetando majoritariamente os trabalhadores agrícolas.<hr/>Abstract When considering the Brazilian context of increasing agricultural productivity associated with monocultures, agribusiness, and the intensive use of pesticides, various negative externalities emerge as having social and environmental impact and affecting public health. The purpose of this article is to discuss the strengthening of agribusiness in Brazil, including its construction as a historical model of modernization expanding nationwide and growing in the Northeast. It also aims to address the issue of pesticides and health, correlating them to cases of human poisoning. To this end, we analyzed the modernization model anchored on the agribusiness, transgenics, and pesticides tripod, and discussed the cases of pesticide poisoning, via agricultural and domestic uses, through the systematization of National Toxicopharmacological Information System database between the years of 1999 and 2011 in the Northeast. We note that in recent years, agribusiness has strengthened itself and the number of pesticide poisoning cases have grown, especially in the Northeast, which has the highest rates of mortality caused by pesticide poisoning in Brazil, mainly affecting farm workers.<hr/>Resumen Al considerar el contexto brasileño de aumento de la productividad agrícola asociado a los monocultivos, al agronegocio y al uso intensivo de agrotóxicos, diversas externalidades negativas emergen como impactos socioambientales y a la salud pública. El objetivo de este artículo es discutir el fortalecimiento del agronegocio en el país, comprendiendo su construcción como un modelo histórico de modernización en expansión en todo el territorio brasileño y creciente en el Nordeste. Además de ello, discurrir sobre el tema de los agrotóxicos y la salud, correlacionándolos a los casos de intoxicación humana. Con tal fin, desarrollamos un análisis del modelo de modernización apoyado en la tríada agronegocio, transgénicos y agrotóxicos, y discutimos los casos de intoxicaciones por agrotóxicos, a través de usos agrícola y doméstico, mediante la sistematización del banco de datos del Sistema Nacional de Informaciones Toxicofarmacológicas entre los años de 1999 y 2011 en el Nordeste. Observamos que en los últimos años el agronegocio se fortalece y el número de casos de intoxicación por agrotóxicos aumenta, destacándose la región Nordeste, que presenta los mayores índices de letalidad de intoxicación por agrotóxicos en Brasil, la que afecta principalmente a los trabajadores agrícolas. <![CDATA[FAMILY HEALTH TEAM EXPANSION AND THE MORE DOCTORS PROGRAM IN BRAZILIAN MUNICIPALITIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo analisou a evolução das equipes de saúde da família no Brasil, com base em dados secundários do Ministério da Saúde sobre as equipes de saúde da família implantadas em dezembro de 2012 e 2015 no Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde, segundo macrorregiões e portes populacionais dos municípios. Também foram analisadas internações por causas sensíveis à atenção primária, com base no Sistema de Informações Hospitalares, tendo como referência o ano de ocorrência da internação. Em 2015, mais de 70% dos municípios tinham aderido ao Programa Mais Médicos (quase 40% das equipes de saúde da família), assegurando a universalização em quase 100% dos municípios de menor porte populacional. Além da expansão, que incluiu mais de vinte milhões de habitantes, observou-se a substituição de equipes antes implantadas, sugerindo redução da rotatividade e fixação dos profissionais, o que pode ter sido estimulado pelo financiamento do Ministério da Saúde, desonerando os municípios. Internações por causas sensíveis à atenção primária reduziram-se ainda mais após a implantação do programa, sugerindo sua contribuição na melhoria do acesso e desempenho da atenção primária. Ainda há importantes desafios, e o programa representa um esforço para se alcançar a universalidade no sistema.<hr/>Abstract The study analyzed the development of family health teams in Brazil, based on secondary data from the Ministry of Health on family health teams deployed in December 2012 and 2015 in the National Register of Health Establishments, according to the municipalities' macro regions and population size. Also analyzed were hospitalizations for causes sensitive to primary care, based on the Hospital Information System, with reference to the year hospitalization took place. In 2015, more than 70% of the municipalities had joined the More Doctors Program (almost 40% of the family health teams), ensuring universalization in nearly 100% of the municipalities with smaller populations. In addition to the expansion, which included more than twenty million people, also analyzed was the replacement of the teams that had been deployed before, suggesting less turnover and fixation of the professionals, which may have been encouraged by funding from the Ministry of Health that reduced the municipalities' costs. Hospitalizations for causes sensitive to primary care further reduced after program implementation, suggesting its contribution to improving access to and the performance of primary care. There are still important challenges ahead, and the program is an effort to achieve system universality.<hr/>Resumen El estudio que dio origen a este artículo analizó la evolución de los equipos de salud de la familia en Brasil, en base a datos secundarios del Ministerio de Salud, sobre los equipos de salud de la familia constituidos en diciembre de 2012 y 2015 en el Registro Nacional de Establecimiento de Salud, según macrorregiones y volumen de población de los municipios. También se analizaron internaciones por causas sensibles a la atención primaria, en base al Sistema de Información Hospitalaria, tomando como referencia el año de la internación. En 2015, más del 70% de los municipios habían adherido al Programa Más Médicos (casi el 40% de los equipos de salud de la familia), asegurando la universalización en casi el 100% de los municipios de menor volumen de población. Además de la expansión, que incluyó más de veinte millones de habitantes, se observó la sustitución de equipos antes implantados, lo que sugiere una reducción de la rotatividad y fijación de los profesionales, hecho que puede haber sido estimulado por la financiación del Ministerio de la Salud, desgravando los municipios. Las internaciones por causas sensibles a la atención primaria se redujeron aún más tras la implantación del programa, sugiriendo su contribución a la mejora del acceso y desempeño de la atención primaria. Todavía hay importantes desafíos, y el programa representa un esfuerzo para alcanzar la universalidad del sistema. <![CDATA[TEN YEARS OF PERMANENT EDUCATION AS A HEALTH EDUCATION POLICY IN BRAZIL: A STUDY OF THESES AND DISSERTATIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo teve como objetivo revelar a produção do conhecimento sobre educação permanente em saúde com base no levantamento de teses e dissertações brasileiras produzidas desde a publicação da primeira portaria relativa à Política Nacional de Educação Permanente, em 2004, até 2013. Foram pesquisadas informações sobre autoria, conteúdo e achados, avaliados em perspectiva bibliométrica. Constatou-se a predominância na autoria de mulheres com formação em enfermagem e serviço social e filiação institucional nas regiões Sul e Sudeste do Brasil. Verificou-se a concentração de estudos descritivo-exploratórios, abordagens qualitativas e entrevistas semiestruturadas como técnica de coleta de dados. Na análise das referências bibliográficas, observaram-se três categorias: publicações do Ministério da Saúde, referências de autores diversos e referências relacionadas ao método. A pesquisa procurou reforçar a necessidade de inclusão da ‘educação permanente' como descritor e revelou concentração de estudos no campo das políticas de saúde, atenção básica e ensino.<hr/>Abstract The article aimed to reveal the production of knowledge on permanent health education based on a survey of Brazilian theses and dissertations produced since the enactment of the first ordinance on the National Policy for Permanent Education, in 2004 until the year 2013. Information on authorship, content, and findings were surveyed and evaluated from the bibliometric perspective. It was found that there is a predominance of authorship by women with training in nursing and social services and with institutional affiliation in Southern and Southeastern Brazil. It was noted that there is a concentration of descriptive and exploratory studies, qualitative approaches and semi-structured interviews as a data collection technique. When analyzing the bibliographic references, there were three categories: Ministry of Health publications, references from various authors, and references related to the method. The research sought to reinforce the need for the inclusion of ‘permanent education’ as a descriptor and revealed a concentration of studies in the fields of health policy, primary health care, and education.<hr/>Resumen El artículo tuvo como objetivo revelar la producción del conocimiento sobre educación permanente en salud, en base a un relevamiento de tesis y disertaciones brasileñas producidas desde la publicación de la primera ordenanza relativa a la Política Nacional de Educación Permanente en 2004 hasta 2013. Se investigaron informaciones sobre autoría, contenido y hallazgos, avaluados desde la perspectiva bibliométrica. Se constató la predominancia en la autoría de mujeres con formación en enfermería y servicio social y filiación institucional en las regiones Sur y Sudeste brasileños. Se constató la concentración de estudios descriptivos-exploratorios, enfoques cualitativos y entrevistas semiestructuradas como técnica de recolección de datos. En el análisis de las referencias bibliográficas, se observaron tres categorías: publicaciones del Ministerios de la Salud, referencias de autores diversos y referencias relacionadas al método. La investigación buscó re-forzar la necesidad de inclusión de la “educación permanente” como descriptor y reveló una concentración de estudios en el campo de las políticas de salud, atención básica y enseñanza. <![CDATA[PRECARIZATION AND FRAGMENTATION OF WORK IN THE FAMILY HEALTH STRATEGY: IMPACTS IN SANTA MARIA (RS)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100163&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo teve por meta compreender o processo de implantação e acompanhamento da Estratégia Saúde da Família em um município do Rio Grande do Sul, utilizando como metodologia a pesquisa qualitativa. Foram entrevistados 16 gestores e analisadas fontes documentais no período de agosto de 2011 a maio de 2012. O material foi submetido à proposta operativa de análise. Verificou-se que a primeira gestão da Estratégia desencadeou um processo efervescente para transformar uma realidade considerada fragmentada e insuficiente, tendo optado por terceirização na contratação dos trabalhadores, participação da comunidade e educação permanente. A segunda gestão optou por fortalecer as unidades de pronto atendimento, sem a participação do controle social. Apareceram como fragilidades da Estratégia a gestão do trabalho e as escolhas da gestão municipal. A reestruturação da atenção básica, objetivo da Estratégia, foi postergada. Como conclusão, identificou-se a complexidade de se fazer gestão municipal do Sistema Único de Saúde e sedimentar a atenção básica como porta preferencial dos cidadãos.<hr/>Abstract The study aimed to understand the Family Health Strategy process implementation and monitoring at a municipality in the state of Rio Grande do Sul, Brazil, using as qualitative research methodology. Sixteen managers were interviewed and documentary sources analyzed in the period ranging from August 2011 to May 2012. The material was submitted to the operative analysis proposal. It was noted that the first management team of the strategy triggered an effervescent process of transformation of a reality considered as fragmented and insufficient, having opted for outsourcing in worker hiring, for community participation, and for permanent education. The second management team chose to strengthen the emergency units, with no participation of social control. Work management and the municipal management's choices were Strategy weaknesses. The restructuring of primary care, which the Strategy aimed at achieving, was postponed. In conclusion, the study showed the complexity of undertaking the municipal management of the Unified Health System and of sedimenting primary care as the citizens' preferred port.<hr/>Resumen El estudio tuvo como meta comprender el proceso de implantación y seguimiento de la Estrategia Salud de la Familia, en un municipio del estado de Río Grande do Sul, Brasil, utilizando como metodología la investigación cualitativa. Se entrevistaron 16 gestores y se analizaron fuentes documentales en el período de agosto de 2011 a mayor de 2012. El material se sometió a la propuesta operativa de análisis. Ser constató que la primera gestión de la estrategia desencadenó un proceso efervescente para transformar una realidad considerada fragmentada e insuficiente, optando por la tercerización en la contratación de los trabajadores, participación de la comunidad y educación permanente. La segunda gestión optó por fortalecer las unidades de primeros socorros, sin la participación del control social. Aparecieron como fragilidades de la Estrategia la gestión del trabajo y las selecciones de la gestión municipal. La reestructuración de la atención básica, objetivo de la Estrategia, fue postergada. Como conclusión, se identificó la complejidad de la gestión municipal del Sistema Único de Salud y sedimentar la atención básica como puerta preferencial de los ciudadanos. <![CDATA[FAMILY HEALTH STRATEGY AND THE RATIONAL USE OF MEDICATIONS: WORK OF THE COMMUNITY AGENTS OF THE MUNICIPALITY OF PALMAS (TO)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100183&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Procurou-se analisar as ações dos agentes comunitários de saúde referentes à orientação da comunidade sobre o uso racional de medicamentos na Estratégia Saúde da Família em Palmas, capital do estado do Tocantins. Tratou-se de estudo descritivo-exploratório, de abordagem quantitativa, realizado com 246 agentes entre janeiro e abril de 2014. A coleta de dados foi por questionário, objetivando verificar a formação e a informação específica sobre medicamentos e os riscos da farmacoterapia no trabalho dos participantes da pesquisa. Observou-se que 88% dos agentes não realizaram curso de capacitação sobre medicamentos; 75,5% consideraram não ter conhecimento suficiente para dar orientações sobre medicamentos; 80,41% informaram que em nenhuma vez foram discutidos pela equipe temas sobre medicamentos; e 90,20% sentiam necessidade dessa formação. O estudo revelou que esses profissionais buscavam informações em várias fontes – as bulas de medicamentos constituíam a principal (71,14%). Dos agentes comunitários de saúde, respectivamente 52,46% e 50% referenciaram o enfermeiro para solucionar problemas e sanar dúvidas sobre farmacoterapia. Dentre eles, 68,03% consideraram importante orientar as famílias, mas afirmaram precisar de educação permanente. Evidenciou-se a necessidade de qualificação e formação do agente comunitário na promoção do uso racional de medicamentos, considerando o seu papel como promotor de saúde na comunidade.<hr/>Abstract An analysis was made of actions carried out by community health agents regarding community guidance on the rational use of medications in the Family Health Strategy in the municipality of Palmas, state of Tocantins, Brazil. This was a descriptive and exploratory study with a quantitative approach, done with 246 agents between January and April 2014. Data were collected via a questionnaire to verify the training and specific information on medications and on the risks of pharmacotherapy in their work. It was noted that 88%of the agents had no training on medications; 75.5% believed they did not have enough knowledge to provide guidance on medications; 80.41% said that the team never discussed topics on medications, and 90.20%felt they needed such training. The study revealed that these professionals sought information from various sources – medication insert leaflets were their main source (71.14%). Among the community health agents, respectively 52.46% and 50% asked for help from the nurse to solve issues and answer questions about pharmacotherapy. Among them, 68.03% considered it important to provide guidance to the families, but they said they need permanent education. There was a clear need for community agent qualification and training in promoting the rational use of medications, considering their role as health promoters in the community.<hr/>Resumen Por medio del estudio presentado en este artículo se buscó analizar las acciones de los agentes comunitarios de salud, referentes a la orientación de la comunidad sobre el uso racional de medicamentos en la Estrategia Salud de la Familia en Palmas, en el estado de Tocantins, Brasil. Se trató de un estudio descriptivo y exploratorio, de enfoque cuantitativo, realizado con 246 agentes entre enero y abril de 2014. La recolección de datos fue mediante cuestionario, apuntando a verificar la formación y la información específicas sobre medicamentos y los riesgos de la farmacoterapia en su trabajo. Se observó que el 88% de los agentes no realizaron curso de capacitación sobre medicamentos; el 75,5% consideraron no tener conocimiento suficiente para dar orientaciones sobre medicamentos; el 80,41% informaron que en ningún momento se discutieron en el equipo temas sobre medicamentos; y el 90,20% sentía la necesidad de esa formación. El estudio reveló que estos profesionales buscaban información en varias fuentes —los prospectos de los medicamentos constituían la principal (71,14%). De los agentes comunitarios de salud, respectivamente el 52,46% y el 50% tomaban como referencia el enfermero para solucionar problemas y evacuar dudas sobre farmacoterapia. Entre ellos, el 68,03% consideraban importante orientar a las familias, pero afirmaron precisar educación permanente. Se puso de manifiesto la necesidad de calificación y formación del agente comunitario en el fomento del uso racional de medicamentos, considerando su papel como promotor de la salud en la comunidad. <![CDATA[PARTICIPANT RESEARCH IN THE FAMILY HEALTH STRATEGY IN VULNERABLE TERRITORIES: COLLECTIVE TRAINING IN THE RESEARCHER AND COLLABORATOR DIALOG]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, objetivamos descrever e problematizar as principais questões de operacionalização do trabalho de campo da pesquisa participante, ressaltando dilemas da relação pesquisador e sujeito-colaborador da pesquisa em contexto de atuação da Estratégia Saúde da Família em território de alta vulnerabilidade social. Criamos o grupo gestor da pesquisa, formado por gestores, profissionais (destacando-se os agentes comunitários de saúde) e pesquisadores, com o objetivo de elaborar estratégias e refletir sobre os resultados da pesquisa. Fizemos observações participantes do cotidiano, diários de campo, anotações sistemáticas e transcrições dos encontros. A metodologia de análise foi a hermenêutica de profundidade, de Thompson. Essa combinação metodológica possibilitou dar ênfase às experiências cotidianas, somando-as ao ‘chão’, ao que sustenta as vivências, ou seja, a história local, a cultura, a política e a organização do trabalho em saúde, as configurações intersubjetivas e sociais do território e a história de vida das pessoas. Nesse contexto, o grupo gestor deu o tom das ações da pesquisa, ainda que seu processo grupal evidenciasse tensões vividas pela Estratégia Saúde da Família. Os diálogos horizontais conquistados pelo trabalho desse grupo possibilitaram uma transformação e uma construção do conhecimento compartilhada entre atores do campo e pesquisadores, os quais estavam implicados com os dilemas vivenciados.<hr/>Abstract In this article, we describe and discuss the main operational issues of participatory research fieldwork, highlighting the dilemmas of the researcher and research subject/collaborator relationship in the context of the Family Health Strategy activities in a territory where there is high social vulnerability. We created the research management group, consisting of managers, professionals (emphasizing the community health agents) and researchers, aiming to develop strategies and reflect on the results of the research. We undertook participant observation of daily life, field daybooks, we took systematic notes, and made transcripts of the meetings. The analysis methodology used was Thompson's in-depth hermeneutics. This methodological combination made it possible to emphasize everyday experiences, adding them to the ‘ground,’ to what supports the experiences, i.e. the local history, culture, politics, and the organization of the work in health, on intersubjective and social settings of the territory and of people's life history. In this context, the management group set the tone of the research actions, although its group process showed the tensions experienced by the Family Health Strategy. The horizontal dialogs conquered by the work done by this group allowed for a transformation and construction of knowledge shared among the field players and researchers, who were involved with the dilemmas experienced.<hr/>Resumen En este artículo, buscamos describir y problematizar las principales cuestiones de operacionalización del trabajo de campo de la investigación participante, resaltando los dilemas de la relación investigador y sujeto/colaborador de la investigación, en un contexto de actuación de la Estrategia Salud de la Familia en territorio de alta vulnerabilidad social. Creamos el grupo gestor de la investigación, formado por gestores, profesionales (destacándose los agentes comunitarios de salud) e investigadores, con el objetivo de preparar las estrategias y reflexionar sobre los resultados de la investigación. Hicimos observaciones participantes del quehacer cotidiano, diarios de campo, anotaciones sistemáticas y transcripciones de los encuentros. La metodología de análisis utilizada fue la hermenéutica de profundidad, de Thompson. Esta combinación metodológica permitió enfatizar las experiencias cotidianas, sumándolas al ‘suelo’, al que sostiene las vivencias, o sea, la historia local, la cultura, la política y la organización del trabajo en salud, las configuraciones intersubjetivas y sociales de los territorios y la historia de vida de las personas. En ese contexto, el grupo gestor orientó las acciones de investigación, aun cuando su proceso grupal evidenciara tensiones vividas por la Estrategia Salud de la Familia. Los diálogos horizontales conquistados por el trabajo de ese grupo permitieron una transformación y una construcción del conocimiento compartido entre actores del campo e investigadores, los cuales estaban implicados con los dilemas vivenciados. <![CDATA[PRENATAL HEALTH EDUCATION FROM THE THEORETICAL FRAMEWORK OF PAULO FREIRE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, discutiu-se o processo de construção de uma proposta de educação em saúde para o pré-natal por gestantes e profissionais de saúde com base no referencial teórico de Paulo Freire. Foi realizado um estudo qualitativo apoiado na metodologia da pesquisa-ação em uma unidade básica de saúde do município de Vitória, capital do estado do Espírito Santo, em 2014. Os dados foram coletados por meio da observação participante, com a gravação em áudio dos encontros. A análise do material ocorreu simultaneamente, e em cada reunião os resultados parciais eram submetidos à avaliação dos participantes, que novamente discutiam e refletiam sobre as conclusões obtidas. Tais avaliações possibilitaram a elaboração de um relatório final do processo com a proposição de ações de transformação da realidade. Os resultados mostraram que profissionais de saúde e gestantes contribuíam diferentemente e complementarmente na escolha de temas para a educação no pré-natal, evidenciando a importância da interação entre servidores e usuários na construção de projetos educativos fundamentados no diálogo. Também foram evidenciados problemas organizacionais e estruturais nos serviços de saúde que dificultavam a realização das atividades, tornando necessárias reflexões-ações que envolvam gestores e administradores do Sistema Único de Saúde, a fim de que a educação se torne uma prioridade.<hr/>Abstract This article discusses the process of building a health education proposal for prenatal care for pregnant women and health professionals based on the theoretical framework of Paulo Freire. A qualitative study supported on the research-action methodology was carried out in a basic health unit in the municipality of Vitória, capital of the state of Espírito Santo, Brazil, 2014. Data were collected through participant observation with the audio recording of the meetings. The material was analyzed simultaneously, and at each meeting the partial results were submitted to the evaluation of the participants, who again discussed and reflected on the conclusions reached. Such evaluations enabled the preparation of a final report on the process with the proposition of reality transformation actions. The results showed that pregnant women and health professionals contributed differently and complementarily in the choice of topics for education on prenatal care, highlighting the importance of the interaction between servers and users in the construction of educational projects based on dialogue. Also highlighted were organizational and structural issues in health services that made it difficult to carry out the activities, causing the need for reflections-actions involving Unified Health System managers and administrators, so that education becomes a priority.<hr/>Resumen En este artículo, se discutió el proceso de construcción de una propuesta de educación en salud para el prenatal por parte de gestantes y profesionales de la salud, en base al referencial teórico de Paulo Freire. Se realizó un estudio cualitativo apoyado en la metodología de investigación-acción en una unidad básica de salud del municipio de Vitória, capital del estado de Espírito Santo, Brasil, en 2014. Los datos se recolectaron por medio de la observación participante, con la grabación en audio de los encuentros. El análisis del material ocurrió simultáneamente, y en cada reunión los resultados parciales eran sometidos a la evaluación de los participantes, que nuevamente discutían y reflexionaban sobre las conclusiones obtenidas. Esas evaluaciones permitieron preparar un informe final del proceso con la propuesta de acciones de transformación de la realidad. Los resultados mostraron que profesionales de la salud y gestantes contribuían en forma diferenciada y complementaria en la selección de temas para la educación en el prenatal, poniendo de manifiesto la importancia de las interacciones entre funcionarios e usuarios en las construcciones de proyectos educativos fundamentados en el diálogo. También se destacaron problemas organizacionales y estructurales en los servicios de salud que dificultaban la realización de las actividades, haciendo necesarias reflexiones-acciones que involucren gestores y administradores del Sistema Único de Salud, a fin de que la educación se vuelva una prioridad. <![CDATA[HUMAN RIGHT TO ADEQUATE FOOD: PERCEPTIONS AND PRACTICES OF NUTRITIONISTS IN A SCHOOL ENVIRONMENT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A incorporação da perspectiva dos direitos e da cidadania às políticas públicas de alimentação e nutrição passa pela prática social dos atores envolvidos com a concretização dessas políticas. O objetivo do estudo foi compreender percepções e práticas de nutricionistas sobre o direito humano à alimentação adequada no âmbito de sua atuação profissional no Programa Nacional de Alimentação Escolar. O estudo, desenvolvido em 2014, foi qualitativo, e a coleta de dados, realizada por grupo focal. Participaram 11 nutricionistas de municípios da Mesorregião Oeste Catarinense. As falas foram gravadas, transcritas e analisadas segundo a técnica de análise de conteúdo temática. Os resultados indicaram que as participantes tinham percepção abrangente sobre o direito humano à alimentação adequada, em diferentes dimensões e relações com os aspectos inerentes a ela. As nutricionistas destacaram a importância e o desafio da atuação intersetorial, articulada à comunidade. Contudo, pareceu haver limitação ao trabalho em equipe e à interlocução com as famílias, possivelmente por fragilidade de suporte teórico-metodológico e político para intervenção nesse campo. As percepções abrangentes das nutricionistas, mas pouco fundamentadas teórica e politicamente sobre o direito humano à alimentação adequada, evidenciaram o desafio a se enfrentar na formação profissional, tanto na graduação como na educação permanente.<hr/>Abstract Incorporating the perspective of rights and citizenship to public policies on food and nutrition goes through the social practice of the players involved in the implementation of these policies. The aim of the study was to understand the nutritionists' perceptions and practices on the human right to adequate food in the context of their professional activities in the National Program for School Feeding. The study was qualitative, developed in 2014, and data were collected by means of a focus group. Eleven nutritionists from municipalities located in the West Santa Catarina Mesoregion (Brazil) participated. The statements were recorded, transcribed, and analyzed according to the thematic content analysis technique. The results showed that the participants had a comprehensive perception of the human right to adequate food, in different dimensions and relations with the aspects related to it. The nutritionists emphasized the importance and the challenge of intersectoral action linked to the community. However, there appeared to be a limitation in teamwork and in dialog with the families, possibly due to fragile theoretical-methodological and political support for intervention in this field. The nutritionists' comprehensive perceptions on the human right to adequate food, although poorly substantiated from the theoretical and political viewpoint, showed the challenge to be faced in vocational training, both in undergraduate and in permanent education.<hr/>Resumen La incorporación de la perspectiva de los derechos y la ciudadanía a las políticas públicas de alimentación y nutrición pasa por la práctica social de los actores involucrados con la concreción de estas políticas. El objetivo del estudio aquí presentado fue comprender las percepciones y las prácticas de nutricionistas sobre el derecho humano a la alimentación adecuada en el ámbito de su actuación profesional en el Programa Nacional de Alimentación Escolar. El estudio, realizado en 2014, fue de naturaleza cualitativa, y la recolección de datos, realizada por un grupo focal. Participaron 11 nutricionistas de municipios de la Mesoregión Oeste Catarinense (Brasil). Las respuestas se grabaron, se transcribieron y se analizaron según la técnica de análisis de contenido temático. Los resultados indicaron que los participantes tenían una percepción abarcativa sobre el derecho humano a la alimentación adecuada, en diferentes dimensiones y relaciones con los aspectos inherentes a la misma. Las nutricionistas destacaron la importancia y el desafío de la actuación intersectorial, articulada a la comunidad. Sin embargo, pareció haber una limitación al trabajo en equipo y a la interlocución con las familias, posiblemente por la fragilidad del soporte teórico-metodológico y político para intervenir en ese campo. Las percepciones abarcativas de las nutricionistas, pero poco fundamentadas teórica y políticamente sobre el derecho humano a la alimentación adecuada, pusieron de manifiesto el desafío a ser enfrentado en la formación profesional, tanto en el pregrado como en la educación permanente. <![CDATA[THE YOUTH SOCIAL RUPTURE AND ITS INFERENCE IN THE REPRESENTATIONS OF TUTELARY COUNSELORS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100269&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo qualitativo introduz o tema das representações de conselheiros tutelares com o objetivo de ampliar a compreensão do universo desses atores sociais e conhecer as suas implicações sobre a dinâmica do seu processo de trabalho. O estudo foi realizado no município de Coronel Vivida, Paraná, no ano de 2013. Para a coleta de dados foi utilizado questionário semiestruturado e entrevista informal, e o material foi tratado pela técnica de análise do Discurso do Sujeito Coletivo. Os resultados mostram que as percepções dos conselheiros tutelares transcorreram pelo reconhecimento de alguns aspectos terminantes e inerentes à sua práxis, como a impotência diante dos perturbadores cenários sociais a que são expostos, adjudicada à restrição do alcance de sua atuação vinculada a entraves estruturais das redes vigentes de proteção social e à baixa adesão da população ao seu processo de trabalho. Evidenciam também uma satisfação arraigada nos desdobramentos laborais concluídos e naqueles que inferem positivamente sobre a violência infanto-juvenil. Esse contentamento, por sua vez, é considerado combustível para o desenvolvimento de suas competências profissionais. As considerações apreendidas no presente estudo ratificam a presença de gradações relevantes, inerentes ao processo relacional do conselheiro tutelar em seu ambiente de trabalho, corroborando o reconhecimento de parâmetros norteadores da relação intersubjetiva conselheiro tutelar e práxis social.<hr/>Abstract This qualitative study introduces the theme of the tutelary counselors' representations to broaden the understanding of these social players' universe and to get to know their implications regarding the dynamics of their work process. The study was conducted in the city of Coronel Vivida, in the state of Paraná, Brazil, in 2013. A semi-structured questionnaire and an informal interview were used to collect the data, and the material was treated using the Collective Subject Discourse analysis technique. The results show that the tutelary counselors' perceptions went through the recognition of a few peremptory aspects inherent to their practice, such as impotence in the face of the disturbing social scenarios to which they are exposed, along with the restriction of the scope of their action linked to structural barriers in the existing social protection networks, in addition to the population's low levels of adherence to their work process. They also reveal a deep-seated satisfaction in the developments of work they have done and that which has a positive impact on juvenile violence; this satisfaction, in turn, is considered as fuel for the development of their professional skills. The considerations this study captured confirm the presence of relevant gradations inherent in the relational process of the tutelary counselors in their work environment, supporting the recognition of the guiding parameters of the intersubjective relationship between the tutelary counselor and the social praxis.<hr/>Resumen Este estudio cualitativo introduce el tema de las representaciones de consejeros tutelares con el objetivo de ampliar la comprensión del universo de estos actores sociales y conocer sus implicaciones sobre la dinámica de su proceso de trabajo. El estudio se realizó en el municipio de Coronel Vivida, en el estado de Paraná, Brasil, en el año de 2013. Para la recolección de los datos se utilizó un cuestionario semiestructurado y entrevista informal, y el material se trató mediante la técnica de análisis del Discurso del Sujeto Colectivo. Los resultados muestran que las percepciones de los consejeros tutelares transcurrieron por el reconocimiento de algunos aspectos terminantes e inherentes a su praxis, como la impotencia frente a los perturbadores escenarios sociales a que están expuestos, atribuida a la restricción del alcance de su actuación vinculada a obstáculos estructurales de las redes vigentes de protección social y a la escasa adhesión de la población a su proceso de trabajo. Ponen de manifiesto también una satisfacción arraigada en los desdoblamientos laborales concluidos y en aquellos que infieren positivamente sobre la violencia infantil-juvenil, y esta satisfacción, a su vez, se considera combustible para el desarrollo de sus competencias profesionales. Las consideraciones aprendidas en el presente estudio ratifican la presencia de graduaciones relevantes, inherentes al proceso de relación del consejero tutelar en su ambiente de trabajo, corroborando el reconocimiento de parámetros orientadores de la relación intersubjetiva consejero tutelar y praxis social. <![CDATA[COMMUNITY HEALTH AGENT: FROM THE PROFILE TO ACTIVITIES DONE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ao considerar a amplitude e a complexidade do papel que os agentes comunitários de saúde assumem na Estratégia Saúde da Família, constituiu-se objeto do estudo apresentado neste artigo conhecer o perfil e a realidade de trabalho desses profissionais, no sentido de contribuir para a consolidação do Sistema Único de Saúde. Tratou-se de estudo quantitativo, realizado em dez municípios com população superior a 50 mil habitantes no Espírito Santo, de julho de 2012 a agosto de 2013. Foram selecionadas unidades de saúde da família com equipes completas, totalizando 121 agentes comunitários de saúde participantes do estudo. Os dados foram coletados mediante questionário estruturado autoaplicável. Os resultados revelaram que as atividades realizadas com maior frequência pelos agentes eram: visita domiciliar, atualização de cadastro, reunião de equipe e acompanhamento dos grupos prioritários definidos pelo Ministério da Saúde. Embora grande parte dos agentes fizesse o mapa inteligente e o diagnóstico de saúde, somente 13,2% identificaram famílias de risco e 14,9% realizaram o levantamento de problemas de saúde de sua microárea. Assim, questionou-se a verdadeira finalidade do mapa inteligente e do diagnóstico de saúde, ou a forma de participação do agente na elaboração desses instrumentos, o que poderia estar restrito somente à formalização da prática.<hr/>Abstract Considering the breadth and complexity of the role that community health agents play in the Family Health Strategy, the purpose of the study presented in this article was to get to know the profile and the reality of these professionals' work to contribute to the consolidation of the Unified Health System. This was a quantitative study conducted in ten municipalities with more than 50,000 inhabitants in the state of Espírito Santo, Brazil, from July 2012 to August 2013. Family health units with complete teams were selected, and a total of 121 community health agents took part in the study. Data were collected through a self-administered structured questionnaire. The results showed that the agents' most frequent activities were home visits, registration updates, team meetings, and follow-up on the priority groups defined by the Ministry of Health. Although many of the agents completed the smart map and the health diagnosis, only 13.2 percent of them identified families at risk, and 14.9 percent surveyed the health issues of their micro-area. Thus, the true purpose of the smart map and of the health diagnosis, or of the agent's participation in the preparation of these instruments was questioned, which could be restricted only to formalize the practice.<hr/>Resumen Al considerar la amplitud y la complejidad del papel que los agentes comunitarios de salud asumen en la Estrategia Salud de la Familia, se constituyó en objeto de estudio presentado en este artículo, conocer el perfil y la realidad de trabajo de estos profesionales, desde el punto de vista de su contribución para consolidad el Sistema Único de Salud. Se trató de un estudio cuantitativo, realizado en diez municipios con población superior a 50 mil habitantes, en el estado de Espírito Santo, Brasil, de julio de 2012 a agosto de 2013. Se seleccionaron unidades de salud de la familia con equipos completos, totalizando 121 agentes comunitarios de salud participantes del estudio. Los datos se recolectaron mediante un cuestionario estructurado autoadministrado. Los resultados revelaron que las actividades realizadas con mayor frecuencia por los agentes eran: visita domiciliaria, actualización de registro, reunión de equipo y seguimiento de los grupos prioritarios definidos por el Ministerio de la Salud. Aunque gran parte de los agentes hizo el mapa inteligente y el diagnóstico de salud, sólo el 13,2% identificaron familias de riesgo y el 14.9% realizaron el relevamiento de problemas de salud de su microárea. Así, se cuestionó la verdadera finalidad del mapa inteligente y del diagnóstico de salud, o la forma de participación del agente en la preparación de estos instrumentos, que podría restringirse solamente a la formalización de la práctica. <![CDATA[INTEGRATIVE AND COMPLEMENTARY PRACTICES: KNOWLEDGE AND PROFESSIONAL CREDIBILITY OF THE PUBLIC HEALTH SERVICE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo foi realizado por meio de questionário para identificar o conhecimento e credibilidade sobre as práticas integrativas e complementares e a Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares. Participaram 118 profissionais da saúde, de nível superior, do Sistema Único de Saúde de três municípios brasileiros, em 2014. Procederam-se à análise descritiva e à análise de cluster (two-step cluster). A maioria dos profissionais conhece parcialmente as práticas integrativas e complementares; considera mais eficiente a acupuntura e a fitoterapia; desconhece a antroposofia e o termalismo; tem menor credibilidade na homeopatia; desconhece a política nacional de práticas integrativas e complementares; considera que seus conhecimentos não foram obtidos durante a graduação, mas principalmente pela leitura e experiência em família; entende que estas práticas devem ser inseridas na graduação e que são importantes para a profissão e para o serviço. A análise de cluster permitiu identificar dois grupos que se diferenciam quanto ao conhecimento e crenças. Conclui-se que há pouco conhecimento e pouca credibilidade nas práticas integrativas e complementares e pouco conhecimento da Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares.<hr/>Abstract This study was carried out using a questionnaire to identify the knowledge of and belief in integrative and complementary practices and the National Integrative and Complementary Practices Policy. Taking part were 118 health professionals, all college graduates and working in the Health System in three Brazilian municipalities, in 2014. Descriptive and two-step cluster analyses followed. Most professionals have partial knowledge on complementary and integrative practices; they consider acupuncture and herbal medicine more efficient; they do not know anthroposophy and hydrotherapy; they believe less in homeopathy; they are unaware of the national policy on complementary and integrative practices; they consider that they did not get their knowledge during their undergraduate course, rather mainly by reading and family experience; they believe that these practices should be included in the undergraduate course, and that they are important for the profession and for the service. The cluster analysis allowed for identifying two groups that stood out insofar as knowledge and beliefs are concerned. We conclude that there is little knowledge about and little credibility in complementary and integrative practices, as well as little knowledge of the National Policy on Complementary and Integrative Practices.<hr/>Resumen Este estudio fue realizado por medio de cuestionario para identificar el conocimiento y credibilidad sobre las prácticas integrativas y complementarias y la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias. Participaron 118 profesionales de la salud, de nivel superior, del Sistema Único de Salud de tres municipios brasileños, en 2014. Se procedió al análisis descriptivo y al análisis de cluster (two-step cluster). La mayoría de los profesionales conoce parcialmente las prácticas integrativas y complementarias; considera más eficiente la acupuntura y la fitoterapia; desconoce la antroposofía y el termalismo; tiene menos credibilidad en la homeopatía; desconoce la política nacional de prácticas integrativas y complementarias; considera que sus conocimiento no se obtuvieron durante el pregrado, sino principalmente por la lectura y la experiencia en familia; entiende que estas prácticas deben insertarse en el pregrado y que son importantes para la profesión y para el servicio. El análisis de cluster permitió identificar dos grupos que se diferencian en cuanto al conocimiento y creencias. Se concluye que hay poco conocimiento y poca credibilidad en las prácticas integrativas y complementarias y poco conocimiento de la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias. <![CDATA[A critical reading of the medicalization of psychiatry]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100321&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo foi realizado por meio de questionário para identificar o conhecimento e credibilidade sobre as práticas integrativas e complementares e a Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares. Participaram 118 profissionais da saúde, de nível superior, do Sistema Único de Saúde de três municípios brasileiros, em 2014. Procederam-se à análise descritiva e à análise de cluster (two-step cluster). A maioria dos profissionais conhece parcialmente as práticas integrativas e complementares; considera mais eficiente a acupuntura e a fitoterapia; desconhece a antroposofia e o termalismo; tem menor credibilidade na homeopatia; desconhece a política nacional de práticas integrativas e complementares; considera que seus conhecimentos não foram obtidos durante a graduação, mas principalmente pela leitura e experiência em família; entende que estas práticas devem ser inseridas na graduação e que são importantes para a profissão e para o serviço. A análise de cluster permitiu identificar dois grupos que se diferenciam quanto ao conhecimento e crenças. Conclui-se que há pouco conhecimento e pouca credibilidade nas práticas integrativas e complementares e pouco conhecimento da Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares.<hr/>Abstract This study was carried out using a questionnaire to identify the knowledge of and belief in integrative and complementary practices and the National Integrative and Complementary Practices Policy. Taking part were 118 health professionals, all college graduates and working in the Health System in three Brazilian municipalities, in 2014. Descriptive and two-step cluster analyses followed. Most professionals have partial knowledge on complementary and integrative practices; they consider acupuncture and herbal medicine more efficient; they do not know anthroposophy and hydrotherapy; they believe less in homeopathy; they are unaware of the national policy on complementary and integrative practices; they consider that they did not get their knowledge during their undergraduate course, rather mainly by reading and family experience; they believe that these practices should be included in the undergraduate course, and that they are important for the profession and for the service. The cluster analysis allowed for identifying two groups that stood out insofar as knowledge and beliefs are concerned. We conclude that there is little knowledge about and little credibility in complementary and integrative practices, as well as little knowledge of the National Policy on Complementary and Integrative Practices.<hr/>Resumen Este estudio fue realizado por medio de cuestionario para identificar el conocimiento y credibilidad sobre las prácticas integrativas y complementarias y la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias. Participaron 118 profesionales de la salud, de nivel superior, del Sistema Único de Salud de tres municipios brasileños, en 2014. Se procedió al análisis descriptivo y al análisis de cluster (two-step cluster). La mayoría de los profesionales conoce parcialmente las prácticas integrativas y complementarias; considera más eficiente la acupuntura y la fitoterapia; desconoce la antroposofía y el termalismo; tiene menos credibilidad en la homeopatía; desconoce la política nacional de prácticas integrativas y complementarias; considera que sus conocimiento no se obtuvieron durante el pregrado, sino principalmente por la lectura y la experiencia en familia; entiende que estas prácticas deben insertarse en el pregrado y que son importantes para la profesión y para el servicio. El análisis de cluster permitió identificar dos grupos que se diferencian en cuanto al conocimiento y creencias. Se concluye que hay poco conocimiento y poca credibilidad en las prácticas integrativas y complementarias y poco conocimiento de la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias. <![CDATA[A dimensão financeira da medicina em questão]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462017000100323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo foi realizado por meio de questionário para identificar o conhecimento e credibilidade sobre as práticas integrativas e complementares e a Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares. Participaram 118 profissionais da saúde, de nível superior, do Sistema Único de Saúde de três municípios brasileiros, em 2014. Procederam-se à análise descritiva e à análise de cluster (two-step cluster). A maioria dos profissionais conhece parcialmente as práticas integrativas e complementares; considera mais eficiente a acupuntura e a fitoterapia; desconhece a antroposofia e o termalismo; tem menor credibilidade na homeopatia; desconhece a política nacional de práticas integrativas e complementares; considera que seus conhecimentos não foram obtidos durante a graduação, mas principalmente pela leitura e experiência em família; entende que estas práticas devem ser inseridas na graduação e que são importantes para a profissão e para o serviço. A análise de cluster permitiu identificar dois grupos que se diferenciam quanto ao conhecimento e crenças. Conclui-se que há pouco conhecimento e pouca credibilidade nas práticas integrativas e complementares e pouco conhecimento da Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares.<hr/>Abstract This study was carried out using a questionnaire to identify the knowledge of and belief in integrative and complementary practices and the National Integrative and Complementary Practices Policy. Taking part were 118 health professionals, all college graduates and working in the Health System in three Brazilian municipalities, in 2014. Descriptive and two-step cluster analyses followed. Most professionals have partial knowledge on complementary and integrative practices; they consider acupuncture and herbal medicine more efficient; they do not know anthroposophy and hydrotherapy; they believe less in homeopathy; they are unaware of the national policy on complementary and integrative practices; they consider that they did not get their knowledge during their undergraduate course, rather mainly by reading and family experience; they believe that these practices should be included in the undergraduate course, and that they are important for the profession and for the service. The cluster analysis allowed for identifying two groups that stood out insofar as knowledge and beliefs are concerned. We conclude that there is little knowledge about and little credibility in complementary and integrative practices, as well as little knowledge of the National Policy on Complementary and Integrative Practices.<hr/>Resumen Este estudio fue realizado por medio de cuestionario para identificar el conocimiento y credibilidad sobre las prácticas integrativas y complementarias y la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias. Participaron 118 profesionales de la salud, de nivel superior, del Sistema Único de Salud de tres municipios brasileños, en 2014. Se procedió al análisis descriptivo y al análisis de cluster (two-step cluster). La mayoría de los profesionales conoce parcialmente las prácticas integrativas y complementarias; considera más eficiente la acupuntura y la fitoterapia; desconoce la antroposofía y el termalismo; tiene menos credibilidad en la homeopatía; desconoce la política nacional de prácticas integrativas y complementarias; considera que sus conocimiento no se obtuvieron durante el pregrado, sino principalmente por la lectura y la experiencia en familia; entiende que estas prácticas deben insertarse en el pregrado y que son importantes para la profesión y para el servicio. El análisis de cluster permitió identificar dos grupos que se diferencian en cuanto al conocimiento y creencias. Se concluye que hay poco conocimiento y poca credibilidad en las prácticas integrativas y complementarias y poco conocimiento de la Política Nacional de Prácticas Integrativas y Complementarias.