Scielo RSS <![CDATA[Trabalho, Educação e Saúde]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-774620140002&lang=es vol. 12 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Exclusión-inclusión</b>: <b>círculo perverso en el Brasil contemporáneo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto aborda as intencionalidades e os desdobramentos teóricos e políticos do uso do termo 'exclusão' e sua contraparte, a inclusão. Discute o estatuto conceitual da expressão 'exclusão social', sua vinculação com uma 'nova questão social' e conceitos como cidadania e pobreza. Aponta a potencialidade explicativa e transformadora da utilização do conceito de 'expropriações secundárias' para a reflexão acerca da diversidade de situações sociais contemporâneas que expressam a desigualdade estrutural do sistema capitalista. Busca situar o debate sobre questões que se articulam com a noção de exclusão social, como o fim da centralidade do trabalho, a nova morfologia da classe trabalhadora e a composição do exército de reserva. Conclui desdobrando questionamentos que atualizam a demanda de aprofundamento de categorias marxianas fundamentais.<hr/>This essay addresses the intentions and theoretical and political developments surrounding the use of the term 'exclusion' and its counterpart, inclusion. It addresses the conceptual statute of the expression 'social exclusion' and its association with a 'new social issue' and concepts such as citizenship and poverty. It points to the potential explanatory, transformative use of the concept of 'secondary expropriations' to reflect on the diversity of contemporary social situations that express the structural inequality of the capitalistic system. Additionally, it seeks to pinpoint the debate on issues that are linked with the notion of social exclusion, such as the end of the centrality of work, the new morphology of the working class, and the composition of the reserve army. It concludes by breaking down questions that update the demand for the deepening of fundamental Marxian categories.<hr/>El texto aborda las intencionalidades y los despliegues teóricos y políticos del uso del término 'exclusión' y su contraparte, la inclusión. Discute el estatuto conceptual de la expresión 'exclusión social', su vínculo con una ;nueva cuestión social' y conceptos como ciudadanía y pobreza. Señala el potencial explicativo y transformador del uso del concepto 'expropiaciones secundarias' para reflexionar sobre la diversidad de situaciones sociales contemporáneas que expresan la desigualdad estructural del sistema capitalista. Trata de situar el debate sobre temas que se articulan con la noción de exclusión social, como el fin de la centralidad del trabajo, la nueva morfología de la clase obrera y la composición del ejército de reserva. Concluye con planteamientos que actualizan la demanda de profundización de categorías marxistas fundamentales. <![CDATA[<b>Dificultades, retos y superaciones sobre educación en salud en la visión de enfermeros de salud familiar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo apresenta dificuldades, desafios e superações dos enfermeiros da Estratégia Saúde da Família na prática da educação em saúde. Foram entrevistados oito profissionais de equipes de saúde da família do município de Montes Claros, Minas Gerais, tendo como instrumento de coleta de dados a entrevista não estruturada. Os dados coletados foram transcritos e analisados segundo a técnica da análise do discurso. Os resultados foram agrupados em categorias de análise. Na visão desses sujeitos, existem dificuldades no contexto do processo de trabalho da equipe, barreiras relacionadas à estrutura física e insuficiência de recursos materiais nas unidades de saúde. Eles relataram, também, os desencontros na relação com os usuários no desenvolvimento da educação em saúde. Percebe-se um movimento dialético da realidade, pois, ao mesmo tempo em que existem dificuldades a serem vencidas, há substanciais avanços com novas práticas, potencialmente transformadoras da realidade estudada. Considera-se a natureza dinâmica do processo de mudanças, com avanços e retrocessos, traduzindo uma realidade em constante devir.<hr/>This study presents the difficulties, challenges, and overcoming of nurses of the Family Health Strategy in the practice of health education. Eight professionals from family health teams of the municipality of Montes Claros, state of Minas Gerais (Southeast Brazil), were interviewed based on unstructured interviews. The data were transcribed and analyzed pursuant to the discourse technique. The results were grouped into analysis categories. In these subjects' view, there are difficulties in the teamwork process, barriers in the physical structure, and a lack of material resources at the healthcare facilities. They also report inconsistencies in the relationship with the users when undertaking health education. A dialectical movement of reality is noted because, while there are difficulties to be overcome, substantial advances have been made with new practices that may potentially transform the reality being studied. The dynamic nature of the change process is taken into account, with its advances and setbacks, which translate into a reality that is constantly under construction.<hr/>Este estudio presenta dificultades, retos y superaciones de los enfermeros de la Estrategia de Salud Familiar en la práctica de la educación en salud. Se entrevistaron a ocho profesionales de equipos de salud familiar del municipio de Montes Claros, Minas Gerais (Sureste de Brasil), usando la entrevista no estructurada como instrumento de recolección de datos. Los datos recogidos se transcribieron y analizaron usando la técnica de análisis del discurso. Los resultados se agruparon en categorías de análisis. En la visión de estos individuos, hay dificultades en el ámbito del proceso de trabajo del equipo, barreras relacionadas con la estructura física e insuficiencia de recursos materiales en las unidades de salud. Éstos relataron también los desequilibrios en la relación con los usuarios, en el desarrollo de la educación en salud. Se observa un movimiento dialéctico de la realidad, pues, si bien hay dificultades que superar, también hay avances sustanciales con nuevas prácticas, potencialmente transformadoras de la realidad estudiada. Se considera la naturaleza dinámica del proceso de cambio, con avances y retrocesos, lo que resulta en una realidad en constante devenir. <![CDATA[<b>Conocimientos y prácticas fitoterápicas de médicos en la estrategia salud familiar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa o conhecimento e o emprego de fitoterápicos por médicos na Estratégia Saúde da Família de Caicó, Rio Grande do Norte. Tratase de pesquisa descritiva com abordagem qualitativa desenvolvida com nove médicos, em janeiro e fevereiro de 2011, na qual se utilizaram entrevistas semiestruturadas. Os dados foram submetidos à análise temática de conteúdo: perfil dos entrevistados; conhecimento dos médicos sobre fitoterápicos; e emprego de fitoterápicos por médicos. A maioria dos entrevistados (77%) referiu conhecer fitoterápicos e recomendálos aos usuários da Estratégia, no entanto, o saber sobre essa temática era limitado. Foram mencionados 16 fitoterápicos, com maior índice de aplicabilidade para o Ansiopax e o Calman, indicados para problemas de ansiedade e insônia. Evidenciaram-se a importância da abordagem de práticas integrativas e complementares nos cursos de graduação da área da saúde e a necessidade de investimento na formação de recursos humanos, com a oferta de educação permanente em saúde e a garantia de um suporte básico (físico e estrutural) para implantação, manutenção e consolidação da Política Nacional de Plantas Medicinais e Fitoterápicos.<hr/>This article examines the knowledge and use of herbal medicines by physicians in the Family Health Strategy at Caicó, state of Rio Grande do Norte (Northeast Brazil). This is a descriptive study with a qualitative approach carried out with nine physicians in January and February 2011 using semistructured interviews. The data were subjected to thematic content analyses: the respondents' profiles; the physicians' knowledge about herbal medicines, and the use such physicians made of herbal medicines. Most respondents (77%) reported knowing herbal medications and recommend them to Strategy users; however, knowledge on this topic was limited. Sixteen herbal medicines were mentioned, with the highest applicability rate for Ansiopax and Calman, prescribed for anxiety disorders and insomnia. The importance of having integrative, complementary practice approaches in place in undergraduate healthcare courses was evident, as was the need for investments in training human resources, by offering continuing education in health and ensuring basic support (physical and structural) for the deployment, maintenance, and consolidation of the National Policy for Medicinal and Herbal Plants.<hr/>Este artículo examina el conocimiento y el uso de fitoterápicos por parte de médicos en la Estrategia Salud Familiar de Caicó, Rio Grande do Norte (Noreste de Brasil). Se trata de una investigación descriptiva, con enfoque cualitativo, desarrollada con nueve médicos, en enero y febrero de 2011, en la que se utilizan entrevistas semiestructuradas. Los datos fueron sometidos al análisis temático de contenido: perfil de los entrevistados, conocimiento de los médicos sobre fitoterápicos y empleo de fitoterápicos por médicos. La mayoría de los encuestados (77%) dijeron conocer fitoterápicos y recomendarlos a los usuarios de la Estrategia, sin embargo, el conocimiento sobre este tema era limitado. Se mencionaron 16 fitoterápicos, con mayor índice de aplicabilidad para Ansiopax y Calman, indicados para trastornos de ansiedad e insomnio. Se puso de relieve la importancia del enfoque de prácticas integrativas y complementarias en los cursos de pregrado del área de la salud y la necesidad de invertir en la formación de recursos humanos, con oferta de educación permanente en salud y la garantía de un soporte básico (físico y estructural) para implantación, mantenimiento y consolidación de la Política Nacional de Plantas Medicinales y Fitoterápicos. <![CDATA[<b>Conocimientos de un equipo de la estrategia salud familiar sobre la política de atención a la salud masculina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo avalia o conhecimento de uma equipe da Estratégia Saúde da Família da cidade de Montes Claros, Minas Gerais, sobre a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde do Homem. Tratase de um estudo exploratório, descritivo, com abordagem qualitativa, caracterizandose como estudo de caso, realizado com profissionais de uma unidade de saúde. Os dados foram coletados por meio de entrevista, no primeiro semestre de 2011. A maioria dos entrevistados apresentou conhecimento mínimo sobre a referida política, atribuído à limitação de informativos, inexistência de manuais do Ministério da Saúde e ausência de profissionais capacitados, ausência das esferas municipal, estadual ou federal. Parte dos entrevistados conhecia a composição da política, enquanto a totalidade sabia descrever o conhecimento real e amplo das características do processo saúdedoença masculino. Assim, tornase importante considerar esse conhecimento prévio dos profissionais sobre essa população e investir em estratégias de capacitação deles, subsidiando assim a efetivação das ações de promoção, reabilitação e recuperação da saúde, diminuindo os indicadores de morbidade e mortalidade, como prevê a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde do Homem.<hr/>The study assesses the knowledge of a Family Health Strategy team from Montes Claros, state of Minas Gerais (Southeast Brazil), on the National Policy for Integral Attention to Men's Health. This is an exploratory, descriptive study with a qualitative approach, characterized as a case study conducted with professionals from a health care facility. The data were collected through interviews in the first half of 2011. Most respondents had minimal knowledge on this policy, which was attributed to the limitation in informational materials, the lack of guides from the Ministry of Health, of trained professionals, and to the absence of the municipal, state or federal spheres. Some of the respondents were aware of the composition of the policy, while all of them could describe actual and extensive knowledge of the characteristics of male healthdisease process. Thus, it is important to consider these professionals' prior knowledge on this population and to invest in their training strategies, thereby subsidizing the effectiveness of health promotion, rehabilitation, and recovery actions, reducing morbidity and mortality, as prescribed by National Policy for Integral Attention to Men's Health.<hr/>El estudio evalúa los conocimientos de un equipo de la Estrategia Salud Familiar de Montes Claros, Minas Gerais (Sureste de Brasil), sobre la Política Nacional de Atención Integral a la Salud del Hombre. Se trata de un estudio exploratorio, descriptivo, con enfoque cualitativo, que se caracteriza como un estudio de caso, realizado con profesionales de una unidad de salud. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas, en el primer semestre de 2011. La mayoría de los entrevistados presentaban un conocimiento mínimo sobre la referida política, atribuido a la escasez de informativos, inexistencia de manuales del Ministerio de Salud y falta de profesionales capacitados, ausencia de las esferas municipal, estatal o federal. Parte de los entrevistados conocían la composición de la política, mientras que la totalidad sabía describir el conocimiento real y amplio de las características del proceso saludenfermedad masculino. Por lo tanto, es importante tener en cuenta estos conocimientos previos de los profesionales sobre esta población e invertir en estrategias de capacitación de éstos, para materializar las acciones de promoción, rehabilitación y recuperación de la salud, disminuyendo los indicadores de morbilidad y mortalidad, como lo prevé la Política Nacional de Atención Integral a la Salud del Hombre. <![CDATA[<b>Modelo de atención primaria de salud en Venezuela, misión barrio adentro I</b>: <b>2003-2006</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo descreve o modelo de atenção primária à saúde da Venezuela: Misión Barrio Adentro I. O método utilizado foi o estudo de caso por meio de análise documental, roteiro de observação e entrevistas obtidas em campo durante os meses de julho e agosto de 2006. Os resultados mostram que a Misión Barrio Adentro está se estruturando rapidamente, com a construção de consultórios populares e desenvolvimento do Sistema Público Nacional de Saúde, que garantem referência e contrarreferência. O processo está baseado no trabalho em equipe, predominam atividades curativas, com desenvolvimento de atividades de prevenção e forte participação popular. Embora as metas estejam sendo atingidas, têm sido pouco documentadas. Este estudo permitiu ampliar o conhecimento acerca dos diferentes modelos de atenção primária em saúde implantados na América Latina, em um contexto de transformação social.<hr/>This article describes the model of primary health care in Venezuela: Misión Barrio Adentro I. This is a case study analyzing documents, observation guidelines, and interviews obtained in the field during the months of July and August, 2006. The results show that Misión Barrio Adentro is taking shape rapidly, with the construction of popular practices and the development of the National Public Health System, which ensure references and counterreferences. The process is based on teamwork, under which healing activities predominate, with prevention activities and strong community participation. Although the goals are being achieved, they have been poorly documented. This study allowed knowledge concerning the different models of primary health care deployed in Latin America in a context of social transformation to be enhanced.<hr/>Este artículo describe el modelo de atención primaria de la salud de Venezuela: Misión Barrio Adentro I. El método utilizado fue el estudio de caso a través del análisis documental, guía de observación y entrevistas obtenidas en campo, durante los meses de julio y agosto de 2006. Los resultados muestran que la Misión Barrio Adentro está tomando forma rápidamente, con la construcción de consultorios populares y el desarrollo del Sistema Público Nacional de Salud, que aseguran referencia y contrarreferencia. El proceso se basa en el trabajo en equipo, predominan las actividades curativas, con el desarrollo de actividades de prevención y fuerte participación popular. Aunque se están logrando las metas, éstas han sido poco documentadas. Este estudio permitió ampliar el conocimiento sobre los diferentes modelos de atención primaria de la salud implantados en América Latina, en un ámbito de transformación social. <![CDATA[<b>Características ideales del cirujano dental en la estrategia de la salud familiar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo do presente estudo é conhecer a visão de integrantes das equipes da Estratégia Saúde da Família (ESF) sobre as características ideais de um cirurgião-dentista para atuar nesse modelo. O estudo foi do tipo qualitativo, utilizando a técnica de grupo focal para a coleta de dados. Foram realizados grupos focais com agentes comunitários de saúde, auxiliares de enfermagem, enfermeiras e médicos da ESF de Goiânia, Goiás, que haviam trabalhado com equipes de saúde bucal por um período mínimo de um ano. Os dados foram analisados utilizandose a análise temática de conteúdo. Na percepção dos profissionais entrevistados, os cirurgiões-dentistas, assim como os demais profissionais da ESF, devem apresentar competências profissionais para atuar no campo da saúde pública e competências interpessoais, caracterizadas pela capacidade de comunicação, bom relacionamento, ética, criatividade em situações difíceis e equilíbrio emocional. Estas características remetem a uma formação profissional focada nos princípios do Sistema Único de Saúde e na Política Nacional de Humanização.<hr/>The purpose of this study was to get to know the vision of the Family Health Strategy (FHS) team members concerning the ideal characteristics a dentist must have to work under this model. The study used a qualitative approach and the focus group technique to collect data. Focus groups were conducted with community health agents, nursing assistants, nurses and physicians from the FHS of Goiânia, Goiás, who had worked with oral health teams for at least a year. Data were analyzed using thematic content analyses. In the view of the professionals who were interviewed, dentists, as well as other FHS professionals, must have professional skills to work in the field of public health and interpersonal skills characterized by the ability to communicate, have good relationships, ethics, creativity in tough situations, and emotional balance. These characteristics lead to vocational training focused on the principles of the Unified Health System the National Humanization Policy.<hr/>El objetivo del presente estudio es conocer la visión de integrantes de los equipos de la Estrategia Salud Familiar (ESF) sobre las características ideales de un cirujano dental para actuar en ese modelo. El estudio fue de tipo cualitativo y se utilizó la técnica de grupo focal para la recolección de datos. Se realizaron grupos focales con agentes comunitarios de salud, auxiliares de enfermería, enfermeros y médicos de la ESF de Goiânia, Goiás, que habían trabajo con equipos de salud oral por un período mínimo de un año. Los datos se estudiaron mediante el análisis temático de contenido. Desde el punto de vista de los profesionales entrevistados, los cirujanos dentales, al igual que los demás profesionales de la ESF, deben presentar competencias profesionales para actuar en el área de la salud pública y competencias interpersonales, caracterizadas por la capacidad de comunicación, buena relación, ética, creatividad en situaciones difíciles y equilibrio emocional. Estas características conducen a una formación profesional centrada en los principios del Sistema Único de Salud y la Política Nacional de Humanización. <![CDATA[<b>Modelos, mercado y poder</b>: <b>elementos del currículo oculto que se revelan en la formación en odontología</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a dimensão ética da formação profissional de estudantes de odontologia. Empregando-se a abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas com professores e estudantes, observações de atividades acadêmicas e grupos focais com alunos de dois cursos. Por meio das categorias de análise relacionadas ao currículo oculto foi possível perceber os valores mais presentes ou menos no processo de socialização profissional, implicados em conflitos de interesses, em questões de prestígio das áreas e de poder nas dinâmicas das relações interpessoais, bem como nos modelos em que os estudantes se espelham na sua construção identitária. A discussão e a reflexão sobre esses achados permitem avançar na compreensão da complexidade de fatores que compõem o 'currículo real' e que conformam a dimensão ética da formação profissional, tão importante para o desenvolvimento de futuros profissionais-cidadãos eticamente sensíveis e socialmente competentes.<hr/>This article examines the ethical dimension of the professional training of dentistry students. Using a qualitative approach, interviews were carried out among professors and students, observations were made of academic activities, and focus groups were held with students from two courses. By means of the analysis categories associated with the hidden curriculum, it was possible to note the values that are more or less present in the professional socialization process involved in conflicts of interest, in matters of area prestige, in the power of the dynamics of interpersonal relationships, as well as in the models in which students reflect on their identity. Discussing and reflecting on these findings allow one to make progress in understanding the complexity of factors that make up the 'actual curriculum' and shape the ethical dimension of vocational training, which is so important to develop future professionals-citizens who are ethically sensitive and socially competent.<hr/>Este artículo examina la dimensión ética de la formación profesional de estudiantes de odontología. Mediante el empleo de un enfoque cualitativo, se realizaron entrevistas con profesores y estudiantes, observaciones de actividades académicas y grupos de discusión con alumnos de dos cursos. Por medio de las categorías de análisis asociadas al currículo oculto fue posible observar los valores más o menos presentes en el proceso de socialización profesional, involucrados en conflicto de intereses, en temas de prestigio de las áreas y de poder en las dinámicas de las relaciones interpersonales, así como en los modelos en que los estudiantes se reflejan en la construcción de su identidad. El debate y la reflexión sobre estos hallazgos permiten avanzar en la comprensión de la complejidad de los factores que conforman el 'currículo real' y que constituyen la dimensión ética de la formación profesional, tan importante para el desarrollo de futuros profesionales-ciudadanos éticamente sensibles y socialmente competentes. <![CDATA[<b>Educación en salud y ciudadanía</b>: <b>revisión integradora</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta os resultados de uma revisão integrativa de literatura sobre educação em saúde e cidadania, que buscou conhecer e analisar as diferentes contribuições científicas disponíveis. A educação em saúde reflete uma estratégia que almeja um cidadão coautor do processo de construção do cuidado à sua saúde. Utilizouse para a coleta de dados a base Lilacs (Literatura LatinoAmericana do Caribe em Ciências da Saúde) no período de 2000 a 2011, totalizando 79 produções. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, a amostra final incluiu dez publicações. A pesquisa trouxe a prevalência de estudos da natureza artigo, apresentando mais de três autores, com predominância de docentes e produção do tipo revisão teórica. As categorias que emergiram do estudo foram: educação em saúde - historicidade e bases conceituais; e educação popular como geradora de cidadania. As evidências mostraram o processo histórico das políticas de saúde e o surgimento dos movimentos sociais voltados para as necessidades da população. Destacaram também que a educação permanente em saúde proporciona a construção de novos saberes, mediante a junção de conhecimentos científicos e de saberes populares. Manifestaramse na literatura contribuições relevantes sobre a educação em saúde, por ser uma prática emancipadora do sujeito, atuando como espaço gerador de cidadania.<hr/>This article presents the outcome of an integrative literature review on health education and citizenship that sought to understand and analyze the different scientific contributions available. Health education reflects a strategy that seeks a citizen who is a coauthor of the process of building his or her own health care. The LILACS (Latin American and Caribbean Center Health Sciences Information) database was used to collect the data in the period ranging from 2000 to 2011, with a total of 79 publications. After applying the inclusion and exclusion criteria, the final sample consisted of ten articles. The study revealed the prevalence of article studies with more than three authors - predominantly professors -, and of theoretical reviews. The categories that emerged from the study were health education - historical background and conceptual foundations, and popular education as an engine for citizenship. The evidence showed the historical process of the health policies and the emergence of social movements targeting the needs of the population. They also highlighted that continuing health education allows for the construction of new knowledge by blending scientific and popular knowledge. The literature shows relevant contributions on health education, as it is an emancipatory practice of the subject acting as a space that generates citizenship.<hr/>Este artículo presenta los resultados de una revisión integradora de la literatura sobre educación en salud y ciudadanía, que trató de conocer y analizar los diferentes aportes científicos disponibles. La educación en salud refleja una estrategia que anhela un ciudadano coautor del proceso de construcción del cuidado de la salud. Para recopilar los datos se utilizó la base de datos LILACS (Literatura Latinoamericana y del Caribe en Ciencias de la Salud), en el período de 2000 a 2011, con un total de 79 producciones. Después de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, la muestra final estuvo compuesta por diez publicaciones. La investigación mostró la prevalencia de estudios con naturaleza de artículo, con presencia de más de tres autores, predominancia de docentes y producción tipo revisión teórica. Las categorías que surgieron del estudio fueron: educación en salud, antecedentes históricos y bases conceptuales, y educación popular como generadora de ciudadanía. Las evidencias mostraron el proceso histórico de las políticas de salud y la aparición de los movimientos sociales orientados a las necesidades de la población. También destacaron que la educación permanente en salud fomenta la construcción de saber, a través de la combinación de conocimientos científicos y conocimientos populares. Se manifestaron en la literatura contribuciones relevantes sobre la educación en salud, por ser una práctica emancipadora del individuo, actuando como espacio generador de ciudadanía. <![CDATA[<b>El reto de implementar la educación permanente en la gestión de la educación en salud</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O caminho utilizado neste estudo foi a revisão sistemática de literatura da produção científica e do marco normativo, com o objetivo de identificar as principais concepções teórico-conceituais referentes à gestão da educação na saúde no Brasil no período de 2003 a 2009. A gestão do Sistema Único de Saúde aponta para a necessidade de qualificação de gestores e profissionais para atuar no setor desde a graduação, incluindo a integração ensino-serviço e a formação profissional no ambiente de trabalho. Após a aplicação de critérios de inclusão, 16 artigos e seis portarias foram incluídos na revisão. No âmbito da gestão da educação na saúde, o debate gira em torno de duas principais concepções, a educação continuada e a educação permanente, centradas respectivamente no modelo acadêmico e na aprendizagem em equipe, inerente aos grupos de trabalhadores. A análise da produção científica e do marco normativo sugere que as transformações conceituais desafiam todos os atores da saúde a realizarem uma ruptura teórico-conceitual e de posicionamento subjetivo, superando uma posição de 'recurso humano', realizador de tarefas, para a de sujeito capaz de refletir sobre os processos de trabalho.<hr/>This study undertook a systematic review of the scientific literature and of the regulatory framework to pinpoint key theoretical and conceptual ideas on health education management in Brazil in the period of 20032009. The management of the National Health System points to the need of training managers and professionals to work in the industry from the moment they graduate, including teaching-service integration and professional training in the workplace. After applying the inclusion criteria, 16 articles and six ordinances were included in the review. Insofar as health education management is concerned, the debate revolves around two main concepts, permanent education and continuing education centered, respectively, on the academic model and in team learning, inherent to the groups of workers. The analysis of the scientific literature and of the regulatory framework suggests that conceptual transformations challenge all players in health to a theoretical-conceptual break away and subjective stance, extending beyond a position of 'human resource,' undertaker of tasks, and reaching a subject capable of reflecting on the work processes.<hr/>El camino utilizado en este estudio fue la revisión sistemática de literatura de la producción científica y del marco normativo, con el fin de identificar las principales ideas teóricas y conceptuales referidas a la gestión de la educación en salud en Brasil, en el período de 2003 a 2009. La gestión del Sistema Único de Salud señala la necesidad de capacitación de gestores y profesionales para trabajar en el sector desde su graduación, incluyendo la integración entre enseñanza y servicio, y la formación profesional en el ambiente de trabajo. Después de aplicar los criterios de inclusión, 16 artículos y seis ordenanzas fueron incorporados a la revisión. En el ámbito de la gestión de la educación en salud, el debate gira en torno a dos principales concepciones, la educación continua y la educación permanente, centradas respectivamente en el modelo académico y en el aprendizaje en equipo, inherente a los grupos de trabajadores. El análisis de la producción científica y del marco normativo sugiere que las transformaciones conceptuales desafían a todos los actores de la salud para llevar a cabo una ruptura teórica y conceptual, y posicionamiento subjetivo, superando una condición de 'recurso humano', realizador de tareas para un sujeto capaz de reflexionar sobre los procesos de trabajo. <![CDATA[<b>Contribuciones de las comisiones de integración enseñanza-servicio en la educación permanente en salud</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es As comissões de integração ensino-serviço têm um importante papel para a efetivação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Neste estudo qualitativo, descritivo e exploratório, objetivouse conhecer os fatores que potencializam ou fragilizam a construção e o desenvolvimento dos planos regionais de educação permanente na concepção dos membros participantes das comissões de integração ensino-serviço do estado do Rio Grande do Sul. A amostra de participantes ocorreu pelo método proposital, intencional ou deliberado. Os resultados evidenciam a importância de tais comissões no desenvolvimento dos planos regionais de educação permanente em saúde. São considerados fatores facilitadores: a participação e o envolvimento dos profissionais, a estruturação dos serviços. Os fatores limitadores são as dificuldades de articulação, participação e envolvimento pessoal e institucional; e a participação dos gestores. O envolvimento dos gestores no processo é dual: seu conhecimento e envolvimento são considerados fatores facilitadores, enquanto o desconhecimento e a não facilitação na inserção no processo educativo são entendidos como prejudiciais ao desenvolvimento do processo como um todo.<hr/>The teaching-service integration commissions play an important role in the realization of the National Policy for Continuing Education in Health. The purpose of this qualitative, descriptive study was to get to know the factors that enhance or weaken the construction and development of regional plans for continuing education in the view of the members participating in the teaching-service integration commissions in the state of Rio Grande do Sul (South Brazil). The participant sample was comprised based on the purposeful, intentional or deliberate method. The results show the importance of such commissions in the development of regional plans for continuing health education. The professionals' participation and involvement and the structuring of the services are considered facilitating factors. Limiting factors, meanwhile, are difficulties in coordination, participation, and personal and institutional involvement, in addition to the participation of the managers. The managers' involvement in the process is dual: their knowledge and involvement are considered facilitating factors, while ignorance and failure to facilitate insertion in the educational process are seen as harmful to the development of the process as a whole.<hr/>Las comisiones de integración enseñanza-servicio tienen un papel importante en la materialización de la Política Nacional de Educación Permanente en Salud. En este estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, se buscó conocer los factores que potencializan o fragilizan la construcción y el desarrollo de los planes regionales de educación permanente en la concepción de los miembros participantes de las comisiones de integración enseñanza-servicio del estado de Río Grande do Sul (Sur de Brasil). El muestreo de participantes se realizó por el método a propósito, intencional o deliberado. Los resultados muestran la importancia de estas comisiones en el desarrollo de los planes regionales de educación permanente en salud. Se consideran factores facilitadores: la participación y el compromiso de los profesionales, la estructuración de los servicios. Los factores limitantes son las dificultades de articulación, la participación y el compromiso personal e institucional, y la participación de los gestores. El compromiso de los gestores en el proceso es dual: su conocimiento y compromiso se consideran factores facilitadores, mientras que el desconocimiento y la no facilitación en la inserción en el proceso educativo se entienden como perjudiciales al desarrollo del proceso como un todo. <![CDATA[<b>Educación permanente en salud según los profesionales de la gestión de Recife, Pernambuco</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute o que pensam os profissionais da gestão sobre os processos de educação permanente em saúde no município de Recife, Pernambuco, descrevendo as ações e relacionando-as com os conceitos de educação permanente ou continuada. Originou-se de um estudo de caso, que utilizou entrevista semiestruturada com sete gestores e gerentes. A análise de conteúdo foi o método escolhido para tratamento dos dados. A educação permanente em saúde tem sido utilizada como ferramenta para pôr em prática novos dispositivos de trabalho na atenção primária à saúde. Os resultados apontam para seu uso pela gestão como ferramenta de mudança do processo de trabalho. Alguns setores da Secretaria Municipal de Saúde de Recife se apropriaram mais adequadamente do conceito de educação permanente em saúde, enquanto outros ainda a entendem como sendo igual à educação continuada. As ações surgiram das dificuldades encontradas no trabalho, a partir do que a gestão definiu como importante para a qualificação dos trabalhadores e do que as universidades perceberam como demanda para qualificação profissional. Alguns dispositivos citados foram: o apoio matricial, o apoio institucional e o projeto terapêutico singular. As dificuldades para o aperfeiçoamento das ações foram a fragmentação das ações e a pouca priorização da educação permanente em saúde por alguns profissionais da gestão.<hr/>This article discusses what management professionals think about the continuing health education processes in the city of Recife, state of Pernambuco (Northeast Brazil), describing the actions and relating them to the concepts of permanent or continuing education. It originated from a case study that used semistructured interviews made with seven managers. Content analysis was the method chosen to process the data. Permanent health education has been used as a tool to implement new work devices in primary health care. Results point to its use by management as a tool to change the working process. A few departments of the Recife Municipal Health Secretariat appropriated themselves more properly of the permanent health education concept, while others see it as equal to continuing education. The actions arose from difficulties at work, from what management has defined as important to train workers, and from what the universities have noted as demands for professional qualification. A few devices cited were the matrix support, institutional support, and the unique therapeutic project. The difficulties faced to improve the actions were fragmentation and the lack of prioritization of continuing health education by a few management professionals.<hr/>Este artículo discute lo que piensan los profesionales de la gestión sobre los procesos de educación permanente en salud en el municipio de Recife, Pernambuco (Noreste de Brasil), describiendo las acciones y relacionándolas con los conceptos de educación permanente o continua. Se originó a partir de un estudio de caso que utilizó la entrevista semiestructurada con siete gestores y gerentes. El análisis de contenido fue el método elegido para el tratamiento de los datos. La educación permanente en salud se ha utilizado como herramienta para poner en práctica nuevos dispositivos de trabajo en atención primaria de la salud. Los resultados apuntan a su uso por la gestión como una herramienta de cambio del proceso de trabajo. Algunos sectores de la Secretaría Municipal de Salud de Recibe se apropiaron más adecuadamente del concepto de educación permanente en salud, mientras que otros todavía la ven como siendo igual a la educación continua. Las acciones surgieron de las dificultades encontradas en el trabajo, a partir de lo que la gestión definió como importante para la calificación de los trabajadores y de lo que las universidades entendieron como demanda para calificación profesional. Algunos dispositivos citados fueron: el apoyo matricial, el apoyo institucional y el proyecto terapéutico singular. Las dificultades para el mejoramiento de las acciones fueron la fragmentación de las acciones y la escasa prioridad a la educación permanente en salud por parte de algunos profesionales de la gestión. <![CDATA[<b>Narrativas en la formación común de profesionales de la salud</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto relata a experiência de formação comum que ocorre desde 2007 no campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, no terceiro semestre de graduação, do eixo curricular trabalho em saúde. A experiência articula estudantes e docentes de diferentes áreas profissionais: educação física, fisioterapia, nutrição, psicologia e terapia ocupacional. São apresentadas as diretrizes e estratégias de organização do módulo 'Prática clínica integrada: análise de demandas e necessidades de saúde', que adota a produção de narrativas de histórias de vida e de questões de saúde de pessoas selecionadas por docentes em conjunto com as equipes da rede de serviços do município de Santos, São Paulo. As narrativas foram produzidas em encontros quinzenais dos estudantes com as pessoas acompanhadas em suas residências e de supervisões com os docentes. Realizouse análise de conteúdo de 120 relatórios de conclusão do módulo elaborados pelos estudantes nos anos de 2007 e 2008 visando identificar efeitos dessa proposta de formação. A elaboração de narrativas favoreceu aos estudantes ampliar a capacidade de escuta e a percepção da complexidade do processo saúdedoençacuidado, bem como de outros aspectos do que se tem denominado de 'clínica comum' às diversas profissões em saúde.<hr/>This account reports on the experience of the common training that has been taking place since 2007 at the Baixada Santista campus of the Federal University of São Paulo (Southeast Brazil), in the third semester of the undergraduate course, under the health work axis of the curriculum. The experience includes students and professors from different professional areas, ranging from physical education, physical therapy, nutrition, psychology to occupational therapy. The account presents the guidelines and strategies for organizing the 'Integrated clinical practice: analysis of health needs and demands' module, which adopts the production of life history narratives and health issues of people selected by professors together with the teams of the service network from the municipality of Santos, state of São Paulo. The narratives were produced in fortnightly meetings the students held with accompanied people in their homes and meetings held among supervisors and professors. The content of 120 reports on the completion of the module, produced by the students in 2007 and 2008, was analyzed aiming to identify the effects of the proposed training. Drafting the narratives helped the students expand their listening capacity and their perception of the complexity of the healthdiseasecare process, in addition to other aspects of what has been called the 'common practice' in the various health professions.<hr/>En este trabajo se presenta la experiencia de formación común que ocurre desde 2007 en el campus Baixada Santista de la Universidad Federal de São Paulo (Sureste de Brasil), en el tercer semestre de pregrado, del eje curricular trabajo en salud. La experiencia articula estudiantes y docentes de diferentes áreas profesionales: educación física, fisioterapia, nutrición, psicología y terapia ocupacional. Se presentan las directrices y estrategias de organización del módulo "Práctica clínica integrada: análisis de demandas y necesidades de salud", que adopta la producción de narrativas de historias de vida y de temas de salud de personas seleccionadas por docentes conjuntamente con los equipos de la red de servicios del municipio de Santos, São Paulo. Las narraciones fueron producidas en reuniones quincenales de los estudiantes con las personas seguidas, en sus residencias, y de supervisiones con los docentes. Se realizó un análisis de contenido de 120 informes de conclusión del módulo preparados por los estudiantes en los años 2007 y 2008 buscando identificar los efectos de esta propuesta de formación. La preparación de narrativas propició que los estudiantes ampliaran su capacidad de escuchar y su percepción de la complejidad del proceso saludenfermedadcuidado, así como de otros aspectos de lo que se ha denominado "clínica común" a las diversas profesiones en salud. <![CDATA[<b>Dicionário de trabalho e tecnologia</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto relata a experiência de formação comum que ocorre desde 2007 no campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, no terceiro semestre de graduação, do eixo curricular trabalho em saúde. A experiência articula estudantes e docentes de diferentes áreas profissionais: educação física, fisioterapia, nutrição, psicologia e terapia ocupacional. São apresentadas as diretrizes e estratégias de organização do módulo 'Prática clínica integrada: análise de demandas e necessidades de saúde', que adota a produção de narrativas de histórias de vida e de questões de saúde de pessoas selecionadas por docentes em conjunto com as equipes da rede de serviços do município de Santos, São Paulo. As narrativas foram produzidas em encontros quinzenais dos estudantes com as pessoas acompanhadas em suas residências e de supervisões com os docentes. Realizouse análise de conteúdo de 120 relatórios de conclusão do módulo elaborados pelos estudantes nos anos de 2007 e 2008 visando identificar efeitos dessa proposta de formação. A elaboração de narrativas favoreceu aos estudantes ampliar a capacidade de escuta e a percepção da complexidade do processo saúdedoençacuidado, bem como de outros aspectos do que se tem denominado de 'clínica comum' às diversas profissões em saúde.<hr/>This account reports on the experience of the common training that has been taking place since 2007 at the Baixada Santista campus of the Federal University of São Paulo (Southeast Brazil), in the third semester of the undergraduate course, under the health work axis of the curriculum. The experience includes students and professors from different professional areas, ranging from physical education, physical therapy, nutrition, psychology to occupational therapy. The account presents the guidelines and strategies for organizing the 'Integrated clinical practice: analysis of health needs and demands' module, which adopts the production of life history narratives and health issues of people selected by professors together with the teams of the service network from the municipality of Santos, state of São Paulo. The narratives were produced in fortnightly meetings the students held with accompanied people in their homes and meetings held among supervisors and professors. The content of 120 reports on the completion of the module, produced by the students in 2007 and 2008, was analyzed aiming to identify the effects of the proposed training. Drafting the narratives helped the students expand their listening capacity and their perception of the complexity of the healthdiseasecare process, in addition to other aspects of what has been called the 'common practice' in the various health professions.<hr/>En este trabajo se presenta la experiencia de formación común que ocurre desde 2007 en el campus Baixada Santista de la Universidad Federal de São Paulo (Sureste de Brasil), en el tercer semestre de pregrado, del eje curricular trabajo en salud. La experiencia articula estudiantes y docentes de diferentes áreas profesionales: educación física, fisioterapia, nutrición, psicología y terapia ocupacional. Se presentan las directrices y estrategias de organización del módulo "Práctica clínica integrada: análisis de demandas y necesidades de salud", que adopta la producción de narrativas de historias de vida y de temas de salud de personas seleccionadas por docentes conjuntamente con los equipos de la red de servicios del municipio de Santos, São Paulo. Las narraciones fueron producidas en reuniones quincenales de los estudiantes con las personas seguidas, en sus residencias, y de supervisiones con los docentes. Se realizó un análisis de contenido de 120 informes de conclusión del módulo preparados por los estudiantes en los años 2007 y 2008 buscando identificar los efectos de esta propuesta de formación. La preparación de narrativas propició que los estudiantes ampliaran su capacidad de escuchar y su percepción de la complejidad del proceso saludenfermedadcuidado, así como de otros aspectos de lo que se ha denominado "clínica común" a las diversas profesiones en salud. <![CDATA[<b>Democracia, federalismo e centralização no Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto relata a experiência de formação comum que ocorre desde 2007 no campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, no terceiro semestre de graduação, do eixo curricular trabalho em saúde. A experiência articula estudantes e docentes de diferentes áreas profissionais: educação física, fisioterapia, nutrição, psicologia e terapia ocupacional. São apresentadas as diretrizes e estratégias de organização do módulo 'Prática clínica integrada: análise de demandas e necessidades de saúde', que adota a produção de narrativas de histórias de vida e de questões de saúde de pessoas selecionadas por docentes em conjunto com as equipes da rede de serviços do município de Santos, São Paulo. As narrativas foram produzidas em encontros quinzenais dos estudantes com as pessoas acompanhadas em suas residências e de supervisões com os docentes. Realizouse análise de conteúdo de 120 relatórios de conclusão do módulo elaborados pelos estudantes nos anos de 2007 e 2008 visando identificar efeitos dessa proposta de formação. A elaboração de narrativas favoreceu aos estudantes ampliar a capacidade de escuta e a percepção da complexidade do processo saúdedoençacuidado, bem como de outros aspectos do que se tem denominado de 'clínica comum' às diversas profissões em saúde.<hr/>This account reports on the experience of the common training that has been taking place since 2007 at the Baixada Santista campus of the Federal University of São Paulo (Southeast Brazil), in the third semester of the undergraduate course, under the health work axis of the curriculum. The experience includes students and professors from different professional areas, ranging from physical education, physical therapy, nutrition, psychology to occupational therapy. The account presents the guidelines and strategies for organizing the 'Integrated clinical practice: analysis of health needs and demands' module, which adopts the production of life history narratives and health issues of people selected by professors together with the teams of the service network from the municipality of Santos, state of São Paulo. The narratives were produced in fortnightly meetings the students held with accompanied people in their homes and meetings held among supervisors and professors. The content of 120 reports on the completion of the module, produced by the students in 2007 and 2008, was analyzed aiming to identify the effects of the proposed training. Drafting the narratives helped the students expand their listening capacity and their perception of the complexity of the healthdiseasecare process, in addition to other aspects of what has been called the 'common practice' in the various health professions.<hr/>En este trabajo se presenta la experiencia de formación común que ocurre desde 2007 en el campus Baixada Santista de la Universidad Federal de São Paulo (Sureste de Brasil), en el tercer semestre de pregrado, del eje curricular trabajo en salud. La experiencia articula estudiantes y docentes de diferentes áreas profesionales: educación física, fisioterapia, nutrición, psicología y terapia ocupacional. Se presentan las directrices y estrategias de organización del módulo "Práctica clínica integrada: análisis de demandas y necesidades de salud", que adopta la producción de narrativas de historias de vida y de temas de salud de personas seleccionadas por docentes conjuntamente con los equipos de la red de servicios del municipio de Santos, São Paulo. Las narraciones fueron producidas en reuniones quincenales de los estudiantes con las personas seguidas, en sus residencias, y de supervisiones con los docentes. Se realizó un análisis de contenido de 120 informes de conclusión del módulo preparados por los estudiantes en los años 2007 y 2008 buscando identificar los efectos de esta propuesta de formación. La preparación de narrativas propició que los estudiantes ampliaran su capacidad de escuchar y su percepción de la complejidad del proceso saludenfermedadcuidado, así como de otros aspectos de lo que se ha denominado "clínica común" a las diversas profesiones en salud.