Scielo RSS <![CDATA[Trabalho, Educação e Saúde]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-774620180001&lang=pt vol. 16 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Ciência aberta, dados abertos: desafio e oportunidade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[INDIVIDUALIDADE MODERNA COMO PARTICULARIDADE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do ensaio é apresentar a proposição segundo a qual a individualidade moderna se coloca como uma categoria particular que medeia, na prática concreta dos homens, a relação entre os indivíduos concretos e a generidade ( Gattungsmässigkeit ) . Apresenta-se, assim, a individualidade moderna como exercitação do egoísmo racional sobretudo na personificação de categorias econômicas. Essa exercitação tendencial em bases de uma sociabilidade capitalista coabita com contratendências, o que permite apreender a individualidade concreta em constante assentamento tensionado com tendências da individualidade moderna por efeito sobretudo da compulsão econômica regente da sociabilidade presente.<hr/>Abstract The objective of this essay is to argument the modern individuality is a particular category which mediates through men’s practical action, the relationship between concrete individuals and species-in-itself ( Gattungsmässigkeit ). The paper shows the modern individuality as the rational egoism exercitation, specially into economic categories. This tendential exercitation cohabits with countertendencies, which allows apprehend the concrete individuality in a constant tensioned putting with modern individuality tendencies as an effect of economic compulsion which rules the present sociability.<hr/>Resumen El objetivo del ensayo es presentar la propuesta según la cual la individualidad moderna se coloca como una categoría particular que media, en la práctica concreta de los hombres, la relación entre los individuos concretos y el ser genérico (Gattungsmässigkeit). Se presenta, así, la individualidad moderna como ejercicio del egoísmo racional, sobre todo en la personificación de categorías económicas. Este ejercicio tendencial sobre bases de una sociabilidad capitalista cohabita con contra-tendencias, lo que permite asimilar la individualidad concreta en constante asentamiento tensionado con tendencias de la individualidad moderna por efecto, sobre todo, de la compulsion económica reactiva de la sociabilidad presente. <![CDATA[CIÊNCIAS SOCIAIS EM SAÚDE, EDUCAÇÃO MÉDICA E A CONCEPÇÃO INTERVENCIONISTA E COLONIAL DA PRÁTICA MÉDICA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A pesquisa apresentada neste artigo teve por escopo investigar a ‘expressão de certa lógica’ dominante na formação médica por meio da análise de expectativas colhidas de estudantes de uma instituição de ensino de medicina em relação a uma disciplina concentrada em temas/reflexões das ciências sociais em saúde e coordenada por cientistas sociais. O material analisado foi composto de expectativas de 72 estudantes coletadas por meio de um convite para escreverem livremente, sem necessidade de se identificar, sobre o que esperavam em relação à disciplina. A análise desse material revelou a dominância de discursos e experiências pedagógicas que contribuem para a produção de uma concepção ‘instrumental’ e ‘colonial’ da prática médica e permite compreender algumas dificuldades para o exercício crítico-reflexivo das ciências sociais no ensino médico. Ao identificar a necessidade de desconstrução dessa ‘lógica’, concluiu-se não com uma proposta pedagógica concreta, mas com a indicação da necessidade de um processo de desinstitucionalização/institucionalização orientado para ‘descompressão’ epistêmica do campo da saúde em geral e da educação médica em particular, uma abertura para outros agentes, outras epistemologias e para a possibilidade de novas conexões produtivas no campo da saúde e da medicina.<hr/>Abstract The research presented in this article aims to investigate the ‘expression’ of certain dominant ‘logic’ in medical education by analyzing the expectancies of students of a medical teaching institution in relation to a discipline focused on topics/questions of social sciences in health and coordinated by social scientists. The material analyzed comprises expectations of 72 students collected by an invitation to write freely about what they expect from the discipline. The result shows the dominance of discourses and pedagogical experience that contribute to production of an ‘instrumental’ and ‘colonial’ conception of the medical practice and allows us to understand some difficulties to the critical-reflexive exercise of social science in the medical education. Identifying the need to deconstruct this ‘logic’, the article concludes not with a concrete pedagogical proposal, but with the indication of the need for a process of deinstitutionalization/ institutionalization oriented to epistemic ‘decompression’ of the field of health in general and medical education in particular, an opening to other agents, other epistemologies and to the possibility of new productive connections in the field of health and medicine.<hr/>Resumen La investigación presentada en este artículo tiene el objetivo de investigar la ‘expresión de cierta lógica’ dominante en la formación médica a través del análisis de las expectativas de estudiantes de una institución de enseñanza de la medicina en relación a una disciplina concentrada en temas/reflexiones de las ciencias sociales en la salud y coordinada por los científicos sociales. El material analizado es compuesto por las expectativas de 72 estudiantes recogidas a través de una invitación a escribir libremente sin tener que identificarse a sí mismos, sobre lo que esperan en relación con la disciplina. El análisis de este material revela el predominio de discursos y experiencias educativas que contribuyen a la producción de un diseño ‘instrumental’ y ‘colonial’ de la práctica médica y nos permite entender algunas de las dificultades para el ejercicio crítico y reflexivo de las ciencias sociales en la educación médica. La identificación de la necesidad de deconstruir esa ‘lógica’, el artículo no concluye con una propuesta pedagógica específica, sino que indica la necesidad de un proceso de desinstitucionalización/institucionalización dirigida a la ‘descompresión’ epistémica en el campo de la salud, en general, y la educación médica, en particular, una apertura a otros agentes, otras epistemologías y a la posibilidad de nuevas conexiones productivas en el campo de la salud y la medicina <![CDATA[GESTÃO DO TRABALHO EM SAÚDE: SENTIDOS E USOS DA EXPRESSÃO NO CONTEXTO HISTÓRICO BRASILEIRO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No Brasil, a expressão ‘gestão do trabalho’ passou a ser utilizada após a 12a Conferência Nacional de Saúde em substituição a ‘recursos humanos’. O objetivo foi analisar, com base no contexto histórico brasileiro, os sentidos atribuídos à expressão ‘gestão do trabalho em saúde’ na literatura científica brasileira, por meio de scoping review na base Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (Lilacs), entre 1990 e 2010. De 436 estudos identificados, 34 foram incluídos. Houve crescimento absoluto das publicações após a 3a Conferência Nacional de Gestão do Trabalho e Educação em Saúde, 2006. O conteúdo foi sintetizado em cinco unidades temáticas: conceitos de gestão do trabalho em saúde, formulação de políticas, participação dos trabalhadores nos processos de trabalho, precarização do trabalho e novos desafios. Observou-se consenso sobre a complexidade da expressão e os aspectos distintos foram explorados dependendo das características políticas, sociais e econômicas no momento da construção do pensamento. As discussões teóricas deveriam estimular mudanças nas práticas de gestão e cultura dos modelos de produção, porém as mudanças são escassas, restando um questionamento não desvelado: gestão do trabalho em saúde, uma mudança terminológica ou de paradigma?<hr/>Abstract The expression ‘work management in healthcare’ began to be used in Brazil after the 12a National Conference of Health, replacing ‘human resource’. The aim was analyze the meanings attributed to the use of the term ‘work management in healthcare’ based on the Brazilian historical context. This research developed a scoping review in the Lilacs database, between 1990 and 2010. Among 436 eligible studies, 34 were included. These publications presented numerical growth especially after the 3rd National Conference of Work Management and Education in Healthcare at 2006. The content was synthetized in five main topics: conceptualizing of work management in healthcare, policy formulation, and participation of workers in the work process, labor precarization and new challenges. Despite the consensus about the complexity of the expression, distinct aspects are explored by the authors depending of political, social and economic contexts during the construction of thought. The theoretical discussions should support changes on practices of management and on culture of production modeling, but practical changes are scarce, generating a question that was not completely answered: does work management in healthcare represent a simple terminology exchange or paradigm shift?<hr/>Resumen En Brasil, el término ‘gestión del trabajo’ pasó a ser utilizado después de la 12a Conferencia Nacional de Salud en sustitución a los ‘recursos humanos’. El objetivo fue analizar, con base en el contexto histórico brasileño, los sentidos atribuidos a la expresión ‘gestión del trabajo en salud’ en la literatura científica brasileña. Esta encuesta ha desarrollado un scoping review en la base Lilacs, entre 1990 y 2010. De 436 estudios identificados, 34 fueron incluidos. Hubo crecimiento absoluto de las publicaciones después de la 3a Conferencia Nacional de Gestión del Trabajo y Educación en Salud, 2006. El contenido fue sintetizado en cinco unidades temáticas: conceptos de gestión del trabajo en salud, formulación de políticas, participación de los trabajadores en los procesos de trabajo, precariedad del trabajo y nuevos desafíos. Se observó consenso sobre la complejidad de la expresión y se exploraran aspectos distintos dependiendo de las características políticas, sociales y económicas al momento de la construcción del pensamiento. Las discusiones teóricas deberían estimular cambios en las prácticas de gestión y en la cultura de los modelos de producción, sin embargo los cambios son escasos, restando un cuestionamiento no dado a conocer: gestión del trabajo en salud, un cambio terminológica o de paradigma? <![CDATA[O ENSINO MÉDIO E A INSERÇÃO JUVENIL NO MERCADO DE TRABALHO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Discute-se neste artigo a relação entre a inserção da juventude no mercado de trabalho e sua passagem pelo ensino médio. Tem-se como argumento central que a recente contrarreforma do ensino médio não garantirá oportunidades universais para a conclusão da educação básica, mas, sim, promoverá a formação precarizada nas escolas públicas e reforçará a precarização do trabalho juvenil. Metodologicamente analisaram-se dados referentes à passagem da juventude pelo processo de escolarização e sua forma de inserção no mercado de trabalho. Como fontes primárias básicas foram analisados dados disponibilizados pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, em suas Pesquisas Nacionais de Amostra Domiciliar e Censos; pesquisas realizadas pelo Ministério do Trabalho, específicamente os dados do Cadastro Geral de Empregados e Desempregados e da Relação Anual de Informações Sociais; e os dados disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.<hr/>Abstract This article discusses the relationship between the insertion of youth in the labor market and their passage through middle school. The central argument is that the recent middle education counter-reform will not guarantee universal opportunities for the completion of basic education, rather promote precarious training in public schools and reinforce the precariousness of youth labor. Methodologically, data were analyzed regarding the passage of youth through the schooling process and their insertion in the labor market. As basic primary sources, analyses were made of data provided by the Brazilian Institute of Geography and Statistics, in its National Household Sample Survey and Census; of surveys carried out by the Ministry of Labor, specifically data from the General Register of Employed and Unemployed persons and of the Annual Report of Social Information, and of data provided by the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research.<hr/>Resumen En este artículo se discute la relación entre la inserción de los jóvenes en el mercado de trabajo y su pasaje por la enseñanza secundaria. Se tiene como argumento central que la reciente contrarreforma de la enseñanza secundaria no garantizará oportunidades universales para la conclusión de la educación básica, pero sí fomentará la formación precarizada en las escuelas públicas y reforzará la precarización del trabajo juvenil. Se analizaron metodológicamente datos referentes al pasaje de la juventud por el proceso de escolarización y su forma de inserción en el mercado de trabajo. Como fuentes primarias básica se analizaron datos proporcionados por el Instituto Brasileño de Geografía y Estadística, en sus Investigaciones Nacionales de Muestra Domiciliaria y Censos; investigaciones realizadas por el Ministerio de Trabajo, específicamente los datos del Registro General de Empleados y Desempleados y de la Relación Anual de Informaciones Sociales; y los datos proporcionados por el Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira. <![CDATA[EDUCAÇÃO CONTINUADA OU PERMANENTE EM SAÚDE? ANÁLISE DA PRODUÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A fim de resgatar e sistematizar os diferentes posicionamentos que conformaram a trajetória de construção da noção de educação permanente em saúde, o artigo tem como objetivo revisar as discussões realizadas pela Organização Pan-Americana da Saúde, no período entre 1974 e 2002, em relação às práticas de educação na saúde, com o intuito de compreender as linhas de força, intencionalidades e jogos de poder involucrados nesse debate. Realizou-se pesquisa documental e bibliográfica, utilizando como referencial analítico a noção de matriz conceitual. Os resultados apresentam os elementos componentes destas matrizes e seus respectivos contextos de emergência, os quais corroboram a existência de duas matrizes conceituais na produção da Organização Pan-Americana da Saúde, a saber, a educação continuada em saúde e a educação permanente em saúde referentes, respectivamente, aos períodos de 1974 a 1984 e 1985 a 2002. Discute-se que a ampliação e a reconfiguração do plano conceitual ensejadas pela segunda matriz, em grande medida centradas no método pedagógico, esbarra em limites que podemos correlacionar não apenas ao redirecionamento da agenda da instituição, mas também à experiência de implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde e às contradições que marcaram a trajetória da gestão do trabalho do Sistema Único de Saúde.<hr/>Abstract To rescue and systematize the different positions that shaped the path of the construction of the permanent education in health concept, the article aims to review the discussions carried out by the Pan American Health Organization in the period ranging from 1974 to 2002 with regard to health education practices to understand the lines of force, intentionalities, and power games involved in this debate. Documental and bibliographical research was carried out using the conceptual matrix notion as an analytical reference. The results present the elements that comprise these matrices and their respective emergency contexts, which corroborate the existence of two conceptual matrices in the production of the Pan American Health Organization, namely continuing education in health and permanent health education, respectively, from 1974 to 1984 and from 1985 to 2002. It is argued that the expansion and reconfiguration of the conceptual plan provided by the second matrix, largely centered on the pedagogical method, faces limitations that we can correlate not only with the redirection of the institution's agenda, but also with the experience of implementing the National Policy for Permanent Education in Health and the contradictions that marked the path followed by the management of the work of the Unified Health System.<hr/>Resumen Con la finalidad de recobrar y sistematizar los diferentes posicionamientos que han conformado la trayectoria de construcción de la noción de educación permanente en salud, el artículo tiene como objetivo revisar las discusiones realizadas por la Organización Panamericana de la Salud, en el período de 1974 a 2001, con relación a las prácticas de educación en la salud, con el objetivo de comprender las líneas de fuerza, intencionalidades y juegos de poder involucrados en este debate. Se realizó una investigación documental y bibliográfica, utilizando como referencia analítica la noción de matriz conceptual. Los resultados presentan los elementos componentes de estas matrices y sus respectivos contextos de emergencia, los cuales corroboran la existencia de dos matrices conceptuales en la producción de la organización Panamericana de la salud, a saber, la educación continua en salud y la educación permanente en salud referentes, respectivamente, a los períodos de 1974 a 1984 y 1985 a 2002. Se discute que la ampliación y la reconfiguración del plano conceptual posibilitadas por la segunda matriz, en gran medida centradas en el método pedagógico, tropiezan con límites que podemos correlacionar no solo con la reorientación de la agenda de la institución, sino también con la experiencia de implementación de la Política Nacional de Educación Permanente en Salud y con las contradicciones que han marcado la trayectoria de la gestión del trabajo del Sistema Único de Salud. <![CDATA[MEDIAÇÃO ENTRE A ESCOLA E O NOVO MUNDO DO TRABALHO NA FORMAÇÃO DE TÉCNICOS DE NÍVEL MÉDIO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objeto de análise a mediação entre a escola e o mundo do trabalho na formação de técnicos de nível médio em instituições de ensino vinculadas à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica brasileira que se materializa prioritariamente por meio das atividades de estágio supervisionado. Seu objetivo é explicitar em que aspecto a mediação entre a escola e o mundo do trabalho tem sido pervertida pela lógica mercantil, deslocando a atividade de estágio supervisionado do campo pedagógico para o campo da intermediação de força de trabalho, conferindo-lhe o caráter de trabalho precário. Trata-se de uma pesquisa básica, de análise qualitativa, que apresenta como resultado a distinção das concepções e práticas de estágio supervisionado em duas categorias. A primeira se insere na perspectiva de formação interessada e imediatista e a outra se insere na perspectiva de formação unitária. O autor aponta a predominância da perspectiva de formação interessada e imediatista nas ações e concepções de mediação entre escola e mundo do trabalho, o que corrompe as atividades de estágio supervisionado, conferindo-lhe características próprias de trabalho precário.<hr/>Abstract This paper analyzes the mediation between the school and the employment market in the mid-level technical training in Brazilian teaching institutions belonging to the Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica that materializes mainly through supervised internship activities. The paper's goal is to explain to what extent the mediation between school and employment market has been perverted by market logic, shifting the supervised internship activities of the teaching field to the field of workforce intermediation, giving it precarious job character. This is a basic research, developed by qualitative analysis, pointing as a result the distinction of conceptions and practices internship supervised in two categories. The first categorie is inserted in the pragmatic training perspective and another which is inserted in the omnilateral training perspective. The author points out the predominance of the pragmatic prospect of training in actions and conceptions of mediation between school and the employment market, which corrupts the internship activities supervised, giving it characteristics of precarious work.<hr/>Resumen En este artículo se analiza la mediación entre la escuela y el mundo laboral en la formación técnica de nivel medio en las instituciones educativas vinculadas a la Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica brasileña que se materializa principalmente a través de actividades prácticas supervisadas. Su objetivo es explicar de qué modo la mediación entre la escuela y el mundo del trabajo ha sido pervertido por la lógica mercantil, moviendo la actividad de entrenamiento supervisado del campo de la enseñanza profesional para el campo de intermediación de fuerza de trabajo, que le da el carácter de trabajo precario. Se trata de una investigación básica, de análisis cualitativo, cual apunta la distinción de los concepciones y prácticas de entrenamiento supervisado en dos categorías, un que se inserta en la perspectiva de formación interesada y inmediatista y otro que se inserta en la perspectiva de formación omnilateral. El autor señala el predominio de la perspectiva de formación interesada e inmediatista en las acciones y concepciones de mediación entre la escuela y el mundo del trabajo, el que corrompe las actividades de entrenamiento supervisado, dándole características del trabajo precario. <![CDATA[INTERDISCIPLINARIDADE E INTERPROFISSIONALIDADE NA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A interdisciplinaridade e sua correlação prática, a interprofissionalidade, são essenciais ao trabalho na Estratégia Saúde da Família. Objetivou-se caracterizar a perspectiva interdisciplinar na Estratégia Saúde da Família numa capital do Brasil, relacionando-a à interprofissionalidade. Realizou-se estudo transversal, exploratório e descritivo, com abordagens qualitativa e quantitativa. Os dados foram coletados no período de junho a novembro de 2014 por meio de questionários e observação participante. Os resultados do questionário foram convertidos em escores, permitindo classificar o nível de interdisciplinaridade. Os achados da observação, registrados no diário de campo, foram submetidos à análise de conteúdo e discutidos em paralelo com os achados quantitativos. Constatou-se, nos questionários, que a dimensão ‘acolhimento’ foi a única que apresentou média disponibilidade para práticas que poderiam viabilizar a interdisciplinaridade. Os resultados apontaram que a percepção dos profissionais de saúde sobre interdisciplinaridade foi positiva, mas verificaram-se contradições desses achados com o observado in locus. Na observação participante, constatou-se que os profissionais precisam trilhar alguns caminhos no sentido de materializar a interdisciplinaridade em práticas interprofissionais colaborativas. Destaca-se a necessidade de ações em nível da gestão que favoreçam essas práticas; a educação permanente como estratégia de enfrentamento das dificuldades de integração; e o investimento subjetivo dos trabalhadores na mesma direção.<hr/>Abstract Interdisciplinarity and its practical correlation, interprofessionality, are essential to the work in the Family Health Strategy. The objective was to characterize the interdisciplinary perspective of Family Health Strategy workers in a Brazilian capital, linking it to interprofessionality. Transversal, exploratory and descriptive study, developed from the qualitative and quantitative approaches. Data were collected from june to november 2014 through questionnaires and participant observation. The results of the questionnaire were converted into scores, allowing to classify the level of interdisciplinarity. The observation findings, recorded in the field diary, were submitted to content analysis and discussed in parallel with the quantitative findings. It was verified, in the questionnaires, that the dimension ‘reception’ was the only one that presented medium availability for practices that can make interdisciplinarity feasible. The results indicate that the health professionals’ perception about interdisciplinarity was positive, however, contradictions of these findings with the ones observed locus . In the participant observation, it was verified that the professionals need to follow some paths in the sense of materializing the interdisciplinarity in collaborative interprofessional practices. It is important to emphasize the need for management-level actions that favor these practices; Permanent education as a strategy for coping with integration difficulties; And the subjective investment of workers in the same direction.<hr/>Resumen La interdisciplinariedad y su correlación práctica, la interprofesionalidad, son esenciales para el trabajo en la Estrategia Salud de la Familia. Se objetivó caracterizar la perspectiva interdisciplinaria en la Estrategia Salud de la Familia en una capital de Brasil relacionándola con la interprofesionalidad. Se realizó un estudio transversal, exploratorio y descriptivo, con los abordajes cualitativo y cuantitativo. Los datos fueron recolectados en el periodo de junio a noviembre de 2014 por medio de cuestionarios y observación participante. Los resultados del cuestionario se convirtieron en puntuaciones, permitiendo clasificar el nivel de interdisciplinariedad. Los hallazgos de la observación, registrados en el diario de campo, fueron sometidos al análisis de contenido y discutidos en paralelo con los hallazgos cuantitativos. Se constató, en los cuestionarios, que la dimensión ‘acogida’ fue la única que presentó media disponibilidad para prácticas que pueden viabilizar la interdisciplinariedad. Los resultados apuntan que la percepción de los profesionales de salud acerca de la interdisciplinariedad fue positiva, pero se verificaron contradicciones de estos hallazgos con el observado in locus. En la observación participante, se constató que los profesionales necesitan recorrer algunos caminos en el sentido de materializar la interdisciplinariedad en prácticas interprofesionales colaborativas. Se destaca la necesidad de acciones a nivel de la gestión que favorezcan esas prácticas; la educación permanente como estrategia de enfrentamiento de las dificultades de integración; y la inversión subjetiva de los trabajadores en la misma dirección. <![CDATA[O COTIDIANO DE TRABALHO DO AGENTE COMUNITÁRIO DE SAÚDE: ENTRE A DIFICULDADE E A POTÊNCIA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100163&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo objetivou analisar o processo de trabalho no cotidiano de agentes comunitários de saúde e as proposições de enfrentamento das adversidades comuns ao processo de trabalho no âmbito da Estratégia Saúde da Família de uma gerência distrital de saúde em Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Tratou-se de estudo qualitativo com realização de grupos focais e entrevistas semiestruturadas, no período de agosto de 2015 a fevereiro de 2016. A análise ocorreu por meio de categorização temática. Os resultados emergiram a partir de quatro temas: o trabalho administrativo e a descaracterização do trabalho da agente comunitária de saúde; o cotidiano em equipe e suas condições de trabalho; as redes de atenção e sua descontinuidade no cuidado em saúde; e as táticas de enfrentamento entre as dificuldades e a potência. Ao se levarem em conta as interfaces entre o trabalho real e o prescrito, é inegável a necessidade de diálogo entre o controle social, profissionais e gestores para o enfrentamento das situações geradoras de sofrimento aos usuários e profissionais.<hr/>Abstract This study aimed at analyzing the work process in the daily life of the community health agents and the strategies used to deal with the common adversities to the work process within the scope of the Family Health Strategies) of a District Health Management Center in the municipality of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. This is a qualitative study, carried out from August 2015 to February 2016, by means of focal groups and semi-structured interviews. The analysis of the data was done by thematic categorization. The results emerged from four main themes: Administrative work and the decharacterization of the Community Health Agents work; The daily life in a team and their working conditions; The attention networks and their discontinuity in health care; and Coping strategies between difficulties and potency. By considering the interfaces between actual and prescribed work of the community health agents, it is not possible to deny the need for dialogue between social control, professionals and managers to deal with situations that cause suffering to users and professionals.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es analizar el proceso de trabajo cotidiano de los agentes comunitarios de la salud y su táctica de enfrentamiento de adversidades comunes a los procesos de trabajo en el ámbito de las Estrategias de Salud de Familia de una gerencia del distrito de salud del municipio de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Se realizó un estudio cualitativo con creación de grupos focales y entrevistas semi-estructuradas, en el período agosto (2015)-febrero (2016). El análisis de los datos fue por categorización temática. Los resultados surgieron a partir de cuatro temas: el trabajo administrativo y la caracterización errónea de los trabajos de las agentes comunitarios de la salud; el equipo a diario y sus condiciones de trabajo; redes de atención y su discontinuidad en el cuidado de la salud; y estrategias de enfrentamiento entre las dificultades y la potencia. Al considerarse las interfaces entre el trabajo real y el prescrito, es evidente la necesidad del diálogo entre el control social, profesional y gestores para tratar las situaciones generadoras del sufrimiento a usuarios y profesionales. <![CDATA[A TESSITURA DOS ENCONTROS DA REDE DE ATENÇÃO PSICOSSOCIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva descrever e analisar a constituição do fórum dos serviços que compõem a Rede de Atenção Psicossocial no território de uma gerência distrital de saúde da cidade de Porto Alegre, no Rio Grande do Sul. Trata-se de um estudo qualitativo realizado por meio de pesquisa-intervenção no período de março de 2014 a março de 2015. Para a análise deste processo, foi utilizado o diário de campo como instrumento de registros dos encontros dos fóruns realizados e os relatórios de avaliação de seminários de capacitação em saúde mental, desenvolvidos com profissionais da atenção primária em saúde. A composição do fórum, que conta com profissionais de diversos serviços, demarca um processo que visa articular diferentes pontos da Rede de Atenção Psicossocial, promovendo interlocução entre os serviços e a corresponsabilidade pela gestão-execução da atenção em saúde no território. A partir das relações que emergem no espaço do fórum, propõe-se repensar os processos de trabalho, problematizando os fazeres e saberes em saúde, remetendo à Educação Permanente em Saúde como uma importante estratégia nesse cenário. Como resultados iniciais, avalia-se que os encontros mensais dos serviços têm proporcionado espaços de reflexão e, ao mesmo tempo, são propositivos quanto à construção de fluxos e conexões entre trabalho, gestão e Educação Permanente, aspectos considerados indissociáveis no campo da saúde pública.<hr/>Abstract This paper aims to describe and to analyze the foundation of Forums of the services composing the Network for Psychosocial Care in the territory of a Management District of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. It is a qualitative study performed with intervention-research from March 2014 to March 2015. To analyze this process, we used field diary as a tool to record the Forums and assessment reports of trainings seminars in mental health, performed with primary healthcare professionals. The Forum arrangement, with professionals of several services, defines a process that aims to join different points in the Network for Psychosocial Care, promoting interlocution among the services and co-responsibility for management-execution of the territory healthcare. From the relations emerged in the Forums, we propose to rethink work processes, questioning the practices and knowledges in health, alluding to Permanent Education in Health as an important strategy in this setting. As initial results, we think the monthly meetings provided reflection spaces and proposed construction of flows and connections among work, management, and Permanent Education, aspects considered inseparable in the public health filed.<hr/>Resumen El objetivo del presente estudio es describir y analizar la constitución del foro de los servicios que componen la Red de Atención Psicosocial (RAPS) en el territorio de una gerencia distrital de salud de la ciudad de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Se trata de un estudio cualitativo realizado por medio de investigación-intervención en el período de marzo de 2014 a marzo de 2015. Para el análisis de este proceso, se utilizó el diario de campo como instrumento de registro de los encuentros de los foros realizados y los informes de evaluación de seminarios de capacitación en salud mental, realizados con profesionales de la atención primaria en salud. La composición del foro, que cuenta con profesionales de diversos servicios, demarca un proceso que busca articular diferentes puntos de la Red de Atención Psicosocial, promoviendo interlocución entre los servicios y la corresponsabilidad por la gestión-ejecución de la atención en salud en el territorio. A partir de las relaciones que emergen en el espacio del foro, se propone repensar los procesos de trabajo, problematizando el hacer y los saberes en salud, remitiendo a la Educación Permanente en Salud como una importante estrategia en ese escenario. Como resultados iniciales, se evalúa que los encuentros mensuales de los servicios han proporcionado espacios de reflexión y, al mismo tiempo, son propositivos en cuanto a la construcción de flujos y conexiones entre trabajo, gestión y Educación Permanente, aspectos considerados indisociables en el campo de la salud pública. <![CDATA[APOIO MATRICIAL EM SAÚDE MENTAL NO SUS DE BELO HORIZONTE: PERSPECTIVA DOS TRABALHADORES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de pesquisa empírica com o objetivo de analisar a prática do apoio matricial em saúde mental com base no estudo de caso da experiência da cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais, ocorrida entre os anos de 2013-2014. Mediante uma abordagem qualitativa, realizaram-se entrevistas do tipo semiestruturado e individual com cinco psicólogos e dois representantes da gestão envolvidos com o apoio matricial em saúde mental do município, além de observação-participante em reuniões de matriciamento. Os dados foram analisados segundo a metodologia da análise de conteúdo. Nas reflexões finais, percebeu-se que o apoio matricial tem transformado a relação de trabalho nas unidades básicas de saúde no sentido da corresponsabilização e do trabalho integrado entre as equipes. No entanto, ainda é preciso avançar no tocante à construção do projeto terapêutico, ampliando o escopo de intervenções além do atendimento clínico-individual, incluindo a perspectiva do trabalho com grupos e no território.<hr/>Abstract This research aims to examine the practice of matrix support in mental health from the case study of the experience of the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, between the years 2013-2014. From a qualitative approach, there were semi-structured and individual type of interviews with five psychologists and two representatives of management involved with this in mental health in the city, as well as participant observation in matricial meetings. Data were analyzed using the methodology of content analysis. In the final reflections, it is clear that the support matrix has transformed the employment relationship in basic health units in the sense of co-responsibility and integrated work between the teams. Nevertheless, we still need to move forward with regard to the construction of the treatment plan, expanding the scope of interventions beyond the clinical and individual care, including the prospect of working with groups and in the territory.<hr/>Resumen Este artículo presenta una investigación empírica con el objetivo de analizar la práctica del apoyo matricial en salud mental teniendo por base el estudio de caso dela experiencia de la ciudad de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, entre los años 2013-2014. Desde un enfoque cualitativo, fueron realizadas entrevistas individuales semiestructuradas con cinco psicólogos y dos representantes de la gestión, así como observación participante en las reuniones matriciales. Los datos fueron analizados utilizándose la metodología de análisis de contenido. En las reflexiones finales, está claro que el apoyo matricial viene transformando la relación de trabajo en las unidades básicas de salud en el sentido de la corresponsabilidad y el trabajo integrado entre los equipos. Sin embargo, todavía tenemos que avanzar hacia la construcción del plan terapéutico, ampliando las intervenciones más allá de la atención clínica individual, incluyendo la posibilidad de trabajar con grupos y en el territorio. <![CDATA[TRABALHO E SAÚDE DE DOCENTES DE UNIVERSIDADE PÚBLICA: O PONTO DE VISTA SINDICAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo que deu origem a este artigo teve como objetivo conhecer o trabalho e a saúde de docentes de universidades públicas do ponto de vista sindical. Para tal, realizou-se pesquisa de cunho qualitativo com a participação dos membros da direção regional do Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior do Rio de Janeiro. Realizaram-se entrevistas individuais com perguntas abertas em um roteiro semiestruturado de questões. No que tange à análise dos materiais das entrevistas, utilizou-se a técnica de análise de conteúdo, mais específicamente a análise temática, tendo sido identificados cinco eixos empíricos de discussão: mudanças do papel da universidade e a relação com o modelo de Estado; precarização do trabalho em universidades públicas; intensificação do trabalho docente e produtividade acadêmica; ação sindical e saúde do trabalhador; e mudanças necessárias no trabalho docente. Constatou-se uma concepção de saúde, do ponto de vista sindical, que pode ser interpretada como movimento permanente de emancipação coletiva, afastando-se das acepções centradas nos indivíduos e em abordagens estritamente biomédicas. Trata-se de uma concepção dialética de saúde que compreende a vida e o trabalho como processo, em permanente transformação na história.<hr/>Abstract This article aims to meet the work and health of public universities teachers under the Trade Union point of view. To this end, qualitative oriented research was done with the participation of members of the regional direction of the National Union of Teachers of higher education institutions of Rio de Janeiro (Brazil). Individual interviews were conducted with open-ended questions through a script of semi-structured questions. Regarding the analysis of the interview's material, was used the technique of ‘content analysis’, more specifically the thematic analysis, being identified five empirical discussion axes, which are: changes in the role of the university and the relationship with the state model; precariousness work in public universities; teaching work intensification and productivity academic; trade union action and workers’ health and necessary changes at work. At the end, a health conception was set, under the trade union point of view, which is interpreted as permanent collective emancipation movement, moving away from the meanings centered on individuals and in strictly biomedical approaches. It is a dialectical conception of health which comprises the life and work as a process, in constant transformation in history.<hr/>Resumen El estudio que dio origen a este artículo tuvo como objetivo conocer el trabajo y la salud de docentes de universidades públicas desde el punto de vista sindical. Con esta finalidad, se realizó una investigación de carácter cualitativo con la participación de los miembros de la dirección regional del Sindicato Nacional de Docentes de Instituciones de Enseñanza Superior de Río de Janeiro (Brasil). Se realizaron entrevistas individuales con preguntas abiertas en una guía semiestructurada de preguntas. En lo que atañe al análisis de los materiales de las entrevistas, se utilizó la técnica de análisis de contenido, más específicamente el análisis temático, y se identificaron cinco ejes empíricos de discusión: cambios en el papel de la universidad y la relación con el modelo de Estado; precarización del trabajo en universidades públicas; intensificación del trabajo docente y productividad académica; acción sindical y salud del trabajador; y cambios necesarios en el trabajo docente. Se constató una concepción de salud, desde el punto de vista sindical, que puede interpretarse como movimiento permanente de emancipación colectiva, alejándose de las acepciones centradas en los individuos y en enfoques estrictamente biomédicos. Se trata de una concepción dialéctica de la salud que comprende la vida y el trabajo como proceso, en permanente transformación en la historia. <![CDATA[SITUAÇÕES DE DESEQUILÍBRIO ENTRE ESFORÇO-RECOMPENSA E TRANSTORNOS MENTAIS COMUNS EM TRABALHADORES DA ATENÇÃO BÁSICA DE SAÚDE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Estudo da associação entre transtornos mentais comuns e situações de desequilíbrio entre esforços e recompensas em trabalhadores da atenção básica de saúde realizada em distrito sanitário de Salvador, na Bahia. Foram estudados trabalhadores que estavam em exercício profissional nas unidades de saúde do distrito, em 2012. Estudo transversal, com quatrocentos do total de 509 trabalhadores. Para avaliação de esforço e recompensa no trabalho, utilizou-se o Effort-Reward Imbalance. O Self-Reporting Questionnaire mensurou os transtornos mentais comuns. A prevalência de transtornos mentais comuns foi de 21%; 46,2% dos trabalhadores vivenciavam situações de desequilíbrio esforço-recompensa no trabalho. A prevalência de transtornos mentais comuns foi mais elevada na situação de desequilíbrio esforço-recompensa (26,9%) e no grupo dos trabalhadores operacionais (33,8%). A análise de correspondência indicou relação entre desequilíbrio esforço-recompensa e transtornos mentais comuns na primeira dimensão. O modelo de regressão logística log-binomial evidenciou associação positiva entre desequilíbrio esforço-recompensa e transtornos mentais comuns (razão de prevalência ajustada=1,91). Trabalhadores expostos a situações de desequilíbrio esforço-recompensa no trabalho apresentaram maior frequência de adoecimento mental. Os resultados reforçam a necessidade de intervir na gestão e organização do trabalho quanto às demandas dos serviços, condições precárias do trabalho e formas de recompensa ou reconhecimento.<hr/>Abstract This study focused the association between common mental disorders and situations of imbalance between efforts and rewards in primary health care workers held in sanitary district, municipality of Salvador, Bahia, Brazil. The study included workers who were active in the district’s health in 2012. A cross-sectional study, with 400 out of 509 workers, was conducted. Effort-Reward Imbalance was used to evaluate effort and reward at work and the Self-Reporting Questionnaire measured common mental disorders. The prevalence of common mental disorders was 21%, 46.2% of studied workers experienced situations of work-reward imbalance at work. The highest prevalence of common mental disorders was observed in the effort-reward imbalance (26.9%) and in the operational workers group (33.8%). Correspondence analysis indicated a relationship between effort and reward imbalance and common mental disorders in the first dimension. The log-binomial logistic regression model showed a positive association between effort and reward imbalance and common mental disorders (adjusted prevalence ratio=1.91). Workers exposed to situations of effort-reward imbalance at work showed a higher frequency of mental illness. It is necessary to intervene in the management and organization of the work regarding the demands of the services, precarious work conditions and forms of reward or recognition.<hr/>Resumen Estudio de la asociación entre trastornos mentales comunes y situaciones de desequilibrio entre esfuerzos y recompensas en trabajadores de la atención básica de salud realizada en distrito sanitario, municipio de Salvador, Bahia, Brasil, siendo considerados trabajadores aquellos en ejercicio profesional en las unidades de salud del distrito. Estudio transversal analítico, con 400 del total de 509 trabajadores. Para la evaluación de esfuerzo y recompensa en el trabajo se utilizó el Effort-Reward Imbalance y el Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20) mensuró los Trastornos Mentales Comunes. La prevalencia de trastornos mentales comunes fue del 21%, el 46,2% de ellos experimentando situaciones de desequilibrio esfuerzo-recompensa en el trabajo. La prevalencia de Trastornos Mentales Comunes más elevada en la situación de desequilibrio esfuerzo-recompensa (26,9%) y en el grupo de los trabajadores operativos (33,8%). El análisis de correspondencia indicó relación entre desequilibrio esfuerzo y recompensa y trastornos mentales comunes en la primera dimensión. El modelo de regresión logística log-binomial evidenció asociación positiva entre desequilibrio esfuerzo y recompensa y Trastornos Mentales Comunes (razón de prevalencia ajustada=1,91). Los trabajadores expuestos a situaciones de desequilibrio esfuerzo y recompensa en el trabajo presentaron una mayor frecuencia de enfermedad mental. Es necesario intervenir en la gestión y organización del trabajo en cuanto a las demandas de los servicios, condiciones precarias del trabajo y formas de recompensa o reconocimiento. <![CDATA[A ‘EXTRAVAGÂNCIA’ DE TRABALHAR DOENTE: O CORPO NO TRABALHO EM INDIVÍDUOS COM DIAGNÓSTICO DE LER/DORT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100263&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Dentre as doenças do trabalho mais prevalentes estão as lesões por esforços repetitivos/distúrbios osteomusculares relacionados ao trabalho, as quais relacionam-se diretamente à organização do trabalho que ignora os limites do corpo e as singularidades dos trabalhadores. O objetivo deste artigo foi investigar os significados do corpo no trabalho em indivíduos com esse tipo de lesão/distúrbio. Para alcançar o objetivo proposto, fez-se um estudo de caso com abordagem qualitativa, a qual está embasada na teoria sócio-histórica da psicologia. Utilizaram-se entrevistas abertas individuais para coleta de dados, realizadas com nove participantes, os quais tinham diagnóstico de lesões por esforços repetitivos/distúrbios osteomusculares relacionados ao trabalho e eram acompanhados no Centro de Referência em Saúde do Trabalhador de Botucatu (São Paulo). A análise dos dados revelou três núcleos de significação: necessidade de trabalhar — o corpo em movimento; submissão do corpo — falta de autonomia/poder; e corpo impedido — ‘eu travei, eu parei minha vida’. Com base nesses núcleos foram identificados os significados e os elementos explicativos. O presenteísmo destacou-se entre os significados encontrados. A expressão que melhor define todo o processo saúde-doença dos participantes é ‘a extravagância de trabalhar doente’, e o produto deste é um futuro incerto.<hr/>Abstract Among the most prevalent occupational diseases are the Repetitive Strain Injury and Work-Related Musculoskeletal Disorders (RSI/WRMD), which are directly related to the organization of the work that ignores the limits of the body and the uniqueness of each worker. The study main focus was to investigate the significance of the body at work in individuals diagnosed with lesion/disturb. To achieve the proposed objective, a case study was held in a qualitative approach, which is based in the socio-historical theory of psychology. The means used to achieve the data was through individual open interviews with nine subjects whom had been diagnosed with RSI/WRMD and were accompanied at the Worker's Health Reference Center in Botucatu (São Paulo, Brazil). As a result, three meaning cores have been revealed: need to work - the ‘body’ in motion; body submission - lack of autonomy/power; and prevented body — ‘I caught, I stopped in my life’. In addition to these, meanings and explanatory material have composed the illustrator scheme of results of this research. The phrase that best defines the whole process of health/disease measured in the interviews according to the scenario reported by the individuals is ‘The extravagance of working sick’, and the product of this, is an uncertain future.<hr/>Resumen Entre las enfermedades profesionales con mayor prevalencia se encuentran las lesiones por esfuerzos repetitivos/enfermedades profesionales osteomusculares (LER-EPO), las cuales se relacionan directamente con la organización del trabajo que ignora los límites del cuerpo y las particularidades de los trabajadores. El objetivo principal del estudio que dio origen a este artículo fue investigar los significados del cuerpo en el trabajo, en individuos con este tipo de lesión/enfermedad. Para alcanzar el objetivo propuesto, se realizó un estudio de caso con enfoque cualitativo, fundamentado en la teoría socio-histórica de la psicología. Se utilizaron entrevistas abiertas individuales para la recolección de datos, realizadas con nueve participantes, los cuales tenían diagnóstico de lesiones por esfuerzos repetitivos/enfermedades profesionales osteomusculares y tenían seguimiento del Centro de Referencia en Salud del Trabajador de Botucatu (São Paulo, Brasil). El análisis de los datos reveló tres núcleos de significación: necesidad de trabajar —el cuerpo en movimiento; sumisión del cuerpo —falta de autonomía/poder; y cuerpo impedido —'tuve un bloqueo, mi vida se detuvo’. En base a estos núcleos, se identificaron los significados y los elementos explicativos; El presentismo se destacó entre los significados encontrados. La expresión que mejor define todo el proceso salud-enfermedad de los participantes es ‘la extravagancia de trabajar enfermo’, y el producto de éste es un futuro incierto. <![CDATA[ANÁLISE DA PREVALÊNCIA DA SÍNDROME DE <em>BURNOUT</em> EM PROFISSIONAIS DA ATENÇÃO PRIMÁRIA EM SAÚDE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100283&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A síndrome de burnout resulta de um processo crônico de exposição a estressores laborais. Caracteriza-se pelas dimensões exaustão emocional, despersonalização e baixa realização profissional. Profissionais de saúde são propensos a ela por lidarem diretamente com pessoas e sofrimento, o que prejudica sua saúde e o cuidado ofertado à sociedade. A atenção primária à saúde é o nível assistencial mais adjacente à comunidade, expondo os profissionais às realidades desta. Este estudo objetiva identificar a prevalência de burnout nos profissionais da atenção primária e fatores associados. Estudo transversal, realizado com 153 profissionais de saúde da atenção básica do município de Juiz de Fora, entre 2013 e 2014. Utilizou-se o Maslach Burnout Inventory para mensurar o desfecho. A prevalência da síndrome foi de 51%, destacando-se que ela foi maior entre os profissionais de enfermagem. As variáveis associadas ao desfecho após análise multivariada foram: autoavaliação do estado de saúde ruim e insatisfação no trabalho. O trabalho no nível primário de atenção é complexo e exigente, o que torna relevante atentar para a saúde e satisfação destes profissionais, visando resguardar seu bem-estar e a produção do cuidado de qualidade à sociedade.<hr/>Abstract Burnout syndrome results from a chronic process of exposure to labor stressors. It is characterized by emotional exhaustion dimensions, depersonalization and low personal accomplishment. Health professionals are prone to it by dealing directly with people and suffering, which harms their health and the care offered to society. The primary health care is the level of care that is most adjacent to the community, exposing professionals to their realities. This study aims to identify the prevalence of burnout in Primary Care professionals and associated factors. This is a cross-sectional study carried out with 153 health care professionals from the city of Juiz de Fora, Minas Gerais, Brazil, between 2013 and 2014. The Maslach Burnout Inventory was used to measure the outcome. The prevalence of the syndrome was 51%, highlighting that the prevalence was higher among nursing professionals. The variables associated with the outcome after multivariate analysis were: self-assessment of poor health status and job dissatisfaction. Work at the primary level of care is complex and demanding, which makes it relevant to care for the health and satisfaction of these professionals, in order to protect their well-being and the production of quality care for society.<hr/>Resumen El síndrome de burnout resulta de un proceso crónico de exposición a estrés laboral. Se caracteriza por agotamiento emocional, despersonalización y baja realización profesional. Los profesionales de la salud son propensos a ella por tratar directamente con las personas y el sufrimiento, lo que perjudica su salud y el cuidado ofrecido a la sociedad. La atención primaria a la salud es el nivel asistencial más adyacente a la comunidad, exponiendo a los profesionales a las realidades de ésta. Este estudio objetiva identificar la prevalencia de burnout en los profesionales de la Atención Primaria y factores asociados. Se trata de un estudio transversal, realizado con 153 profesionales de salud de la Atención Básica del municipio de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, entre 2013 y 2014. Se utilizó el Maslach Burnout Inventory para medir el desenlace. La prevalencia del síndrome fue del 51%, destacándose que la prevalencia fue mayor entre los profesionales de enfermería. Las variables asociadas al desenlace después del análisis multivariado fueron: autoevaluación del estado de salud malo e insatisfacción en el trabajo. El trabajo en el nivel primario de atención es complejo y exigente, lo que hace relevante atentar para la salud y satisfacción de estos profesionales, buscando resguardar su bienestar y la producción del cuidado de calidad a la sociedad. <![CDATA[INSERÇÃO PROFISSIONAL DOS EGRESSOS DE UM CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA COM ÊNFASE NA FORMAÇÃO EM SAÚDE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Os objetivos do estudo foram compreender a inserção profissional dos egressos de um curso de Educação Física com ênfase na formação em saúde na perspectiva do Sistema Único de Saúde e analisar a relação desta inserção com a formação interdisciplinar e interprofissional proposta pela instituição – no caso, a Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista. Para tanto, em 2012, foi desenvolvida uma pesquisa exploratória de abordagem qualitativa que analisou parte do banco de dados de um estudo que objetivou avaliar o projeto de educação interprofissional na formação com ênfase em saúde da instituição. Da amostragem total dessa pesquisa (107 voluntários), foram incluídos nesse estudo 15 egressos do curso de Educação Física formados nas 1a e 2a turmas. A análise dos dados foi realizada por categorias não apriorísticas. Os resultados demonstraram que os egressos foram inseridos em áreas comuns à Educação Física (academias de ginástica, personal trainer , avaliação física, entre outros), na pós-graduação e, em menor frequência, na perspectiva do Sistema Único de Saúde. Conclui-se que ainda é pequena a inserção de profissionais de Educação Física no Sistema Único de Saúde, mesmo para um curso com essa ênfase.<hr/>Abstract The objectives of the study were to understand the employability of the graduates from a Physical Education course with emphasis on health training from the perspective of the Unified Health System and to analyze the relationship between this insertion and the interdisciplinary and interprofessional training proposed by the institution – in this case, the Federal University of São Paulo – Baixada Santista Campus , São Paulo, Brazil. For that, in 2012, an exploratory qualitative research was developed, which analyzed part of the database of a study that aimed to evaluate the interprofessional education project in the health training program of the institution. From the total sample of this research (107 volunteers), 15 graduates from the Physical Education course, formed in the 1st and 2nd classes, were included in the study. Data analysis was performed by a posteriori categories. The results showed that the graduates were inserted in areas common to Physical Education (gymnastic academies, personal trainer, physical evaluation, among others), in postgraduation and, less frequently, in the Unified Health System environment. It is concluded that the employability of Physical Education professionals in the Unified Health System is still small, even for a course with this emphasis.<hr/>Resumen Los objetivos del estudio fueron comprender la empleabilidad de los graduados de un curso de educación física con énfasis en la formación en materia de salud en el contexto del Sistema Único de Salud y analizar la relación de este inserto con interdisciplinario y la formación ofrecida por la institución – en este caso la Universidad Federal de São Paulo – Campus Santos, São Paulo, Brasil. Para este fin, en 2012, se desarrolló una investigación exploratoria con enfoque cualitativo que analizó parte de la base de datos de un estudio que tuvo como objetivo evaluar el proyecto de educación interprofesional sobre formación con énfasis en la salud de la institución. De la muestra total de la encuesta (107 voluntarios) se incluyeron en este estudio 15 graduados del curso de Educación Física formados en la 1a y 2a clase. El análisis de datos se realizó de modo no apriorístico. Los resultados mostraron que los graduados se introdujeron en las zonas comunes de educación (gimnasios, entrenador personal, evaluación fisica, entre otros), en la posgraduación y, con menor frecuencia, en la perspectiva del Sistema Único de Salud. Se llegó a la conclusión de que todavía es pequeña la empleabilidad de profesionales de la educación física en el Sistema Único de Salud, incluso para un curso con este énfasis. <![CDATA[INTERNATO DE ENFERMAGEM: CONQUISTAS E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DO ENFERMEIRO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100319&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O internato de enfermagem representa a consolidação da prática e da teoria aplicadas na realidade dos serviços de saúde e é alvo constante de discussões curriculares para seu aperfeiçoamento. O estudo aqui apresentado teve por objetivo descrever a história do internato de enfermagem de uma universidade pública do norte do Paraná e divulgar as conquistas e os desafios encontrados para a formação do enfermeiro. Tratou-se de pesquisa histórica e documental com abordagem qualitativa, realizada no ano de 2013. O internato de enfermagem foi construído com a integração das mudanças nacionais e as influências sociais e políticas enfrentadas pelas universidades públicas. Ressalta-se que a universidade desempenha importante papel como formadora de profissionais que, desde a concepção dos estágios, são envolvidos em discussões e planejamentos em relação à práxis, de modo a potencializar metodologias inovadoras e valorizar os campos de estágios. O internato de enfermagem em questão passou por diversos desafios ao longo dos anos na busca de seguir preceitos educacionais e do sistema de saúde e alcançou efetividade, confirmada pelos atores envolvidos.<hr/>Abstract The internship in nursing represents the consolidation of practice and theory applied in the reality of health services, and improving it is a constant target of curricular discussions. The purpose of this study was to describe the history of the internship in nursing at a public university in northern Paraná state, Brazil, and to publicize the achievements made and challenges faced in the training of nurses. This was a historical and documentary research project with a qualitative approach carried out in the year 2013. The internship in nursing was built based on the integration of national changes and the social and political influences faced by public universities. It should be emphasized that the university plays an important role as a trainer of professionals who, from the conception of the internships, are involved in discussions on and in the planning of the praxis to potentiate innovative methodologies and to value the internship fields. The internship in nursing in question underwent several challenges over the years in the pursuit of educational and health system precepts, and it reached effectiveness, as confirmed by the players involved.<hr/>Resumen El internado de enfermería representa la consolidación de la práctica y la teoría aplicadas en la realidad de los servicios de salud y es constante centro de discusiones curriculares para su perfeccionamiento. El estudio aquí presentado tuvo por objetivo describir la historia del internado de enfermería de una universidad pública del norte del estado de Paraná, Brasil, y divulgar las conquistas y desafíos encontrados para la formación del enfermero. Se trató de una investigación histórica y documental con enfoque cualitativo, realizada en el año 2013. El internado de enfermería se construyó con la integración de los cambios nacionales y las influencias sociales y políticas enfrentadas por las universidades públicas. Se destaca que la universidad desempeña un importante papel como formadora de profesionales que, desde la concepción de las pasantías, se involucran en discusiones y planificaciones con relación a la praxis, de forma de potencializar metodologías innovadoras y valorizar los campos de pasantías. El internado de enfermería en cuestión pasó por diferentes desafíos a lo largo de los años en la búsqueda de seguir preceptos educativos y del sistema de salud, y logró efectividad, confirmada por los actos involucrados. <![CDATA[A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO CONTEXTO DA POLÍTICA NACIONAL DE SAÚDE DA PESSOA IDOSA: ESTUDO DE EGRESSOS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A pesquisa que deu origem a este artigo teve como objetivo analisar a efetividade de um curso sobre envelhecimento na implementação da Política Nacional de Saúde da Pessoa Idosa com base na percepção dos profissionais de saúde egressos. Aplicou-se questionário eletrônico autorrespondido por 414 de 1.561 egressos da primeira à terceira ofertas do curso, de julho a outubro de 2015. A variável-desfecho para medir a efetividade do curso foi a declaração de melhora no desempenho dos profissionais egressos em pelo menos cinco de dez atividades relacionadas à saúde do idoso previstas na referida política. Houve melhora na realização de todas essas atividades, com variação de 1,3 a 2,6 vezes mais quanto ao pré e ao pós-curso. Formação profissional, tempo de trabalho com saúde do idoso e implementação prática do aprendizado obtido no curso foram os aspectos que explicaram de modo mais justo a melhora nas atividades da política (via modelo de regressão logística multivariada). O estudo procurou reforçar a importância da educação permanente como ferramenta para formação/capacitação dos profissionais que atuam no Sistema Único de Saúde, tendo se mostrado uma efetiva estratégia para implementação de atividades da mencionada política destinada à pessoa idosa.<hr/>Abstract This article aims to analyse the effectiveness of a course in aging and health of elderly people as part of the implementation of the Brazilian National Elderly Health Policy (PNSPI), from the perception of health professionals egressed from the course. A self-responded electronic questionnaire was applied from July to October 2015, answered by 414 in 1,561 egresses. The outcome variable to measure the course effectiveness was the improvement in the performance of egresses in at least five in ten activities related to health of elderly as provided for in PNSPI. There was improvement in all PNPSI activities varying between 1.3 to 2.6 times pre and post course. Professional background, time working with elderly health and actual implementation of learning from the course were the aspects that explained better the improvement in PNSPI activities (trough logistic regression model). The course proved have been effective for the implementation of PNSPI activities, showing the potential of continuing education to enforce public policies.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar la efectividad del curso de perfeccionamiento en envejecimiento y salud de la tercera edad para la implementación de la Política Nacional de Salud para la Vejez, teniendo en cuenta la percepción de profesionales egresos. Un cuestionario electrónico de respuesta automática fue implementado de Julio a Octubre 2015, completado por 414 de los 1,561 egresos. La variable para medir el impacto del curso fue la mejora en el desempeño de los egresos en al menos 5 de las 10 actividades recomendadas en la Política Nacional de Salud para la Vejez. Hubo mejora en la realización de todas las actividades, variando de 1.3 a 2.6 veces pre y pos curso. Formación profesional, tiempo de trabajo con salud de majores, y implementación práctica del aprendizaje obtenido en el curso fueron los aspectos que mejor explicaron la mejora en las actividades de la política (por modelo logístico de regresión). El curso se mostró una estrategia efectiva para la implementación de las actividades de la política asi como el potencial de la educación continuada en fortalecer políticas públicas. <![CDATA[BIBLIOTECAS PARA FORMAÇÃO DE TÉCNICOS EM SAÚDE NOS PAÍSES AFRICANOS DE LÍNGUA PORTUGUESA: UM DIAGNÓSTICO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100361&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo foi analisar as condições em que se encontram as bibliotecas das instituições de formação de trabalhadores técnicos em saúde dos países africanos de língua oficial portuguesa no âmbito da Rede Internacional de Educação de Técnicos em Saúde. O levantamento dos dados foi realizado mediante pesquisa de campo baseada na aplicação de questionários aos trabalhadores responsáveis pelas bibliotecas ou instituições de ensino. Os resultados mostraram que a maior parte dos trabalhadores das bibliotecas não tinha formação específica para a atividade; o acervo disponível revelou disparidade em relação aos tipos e quantidades de materiais, além de serem apresentados em idiomas que não o português; os recursos físicos eram insuficientes, como ainda o espaço e a localização das bibliotecas; os recursos tecnológicos careciam de melhoria, incluindo-se o acesso à internet. Concluiu-se que as condições das bibliotecas pesquisadas eram insuficientes para oferecer suporte à formação da força de trabalho em nível técnico, como ainda para subsidiar a atividade docente, pois, além da insuficiência e desatualização das obras disponíveis, havia precariedade em instalações, mobiliário e equipamentos.<hr/>Abstract The objective was to analyze the conditions in which the libraries of the institutions of training of technical workers in health of the African countries of Portuguese official language within the framework of the International Network of Education of Health Technicians. Data collection was carried out through field research based on the application of questionnaires to workers responsible for libraries or educational institutions. The results showed that most of the workers in the libraries had no specific training for the activity; the available stock revealed a disparity in the types and quantities of materials, besides being presented in languages other than Portuguese; physical resources were insufficient, as were the space and location of libraries; technological resources lacked improvement, including access to the internet. It was concluded that the conditions of the libraries surveyed were insufficient to support the training of the workforce at a technical level, as well as to subsidize the teaching activity, since, in addition to insufficient and outdated works available, there was precariousness in facilities, furniture and equipments.<hr/>Resumen El objetivo fue analizar las condiciones en que se encuentran las bibliotecas de las instituciones de formación de trabajadores técnicos en salud de los países africanos de lengua oficial portuguesa en el marco de la Red Internacional de Educación de Técnicos en Salud. El levantamiento de los datos fue realizado mediante investigación de campo basada en la aplicación de cuestionarios a los trabajadores responsables de las bibliotecas o instituciones de enseñanza. Los resultados mostraron que la mayoría de los trabajadores de las bibliotecas no tenían formación específica para la actividad; el acervo disponible mostró disparidad en relación a los tipos y cantidades de materiales, además de ser presentados en idiomas distintos del portugués; los recursos físicos eran insuficientes, como el espacio y la localización de las bibliotecas; los recursos tecnológicos carecían de mejora, incluyendo el acceso a Internet. Se concluyó que las condiciones de las bibliotecas investigadas eran insuficientes para brindar apoyo a la formación de la fuerza de trabajo a nivel técnico, así como para subsidiar la actividad docente, pues, además de la insuficiencia y desactualización de las obras disponibles, había precariedad en instalaciones, mobiliario y equipos. <![CDATA[Os impactos das políticas de austeridade nas condições de saúde dos países com algum tipo de crise]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100383&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo foi analisar as condições em que se encontram as bibliotecas das instituições de formação de trabalhadores técnicos em saúde dos países africanos de língua oficial portuguesa no âmbito da Rede Internacional de Educação de Técnicos em Saúde. O levantamento dos dados foi realizado mediante pesquisa de campo baseada na aplicação de questionários aos trabalhadores responsáveis pelas bibliotecas ou instituições de ensino. Os resultados mostraram que a maior parte dos trabalhadores das bibliotecas não tinha formação específica para a atividade; o acervo disponível revelou disparidade em relação aos tipos e quantidades de materiais, além de serem apresentados em idiomas que não o português; os recursos físicos eram insuficientes, como ainda o espaço e a localização das bibliotecas; os recursos tecnológicos careciam de melhoria, incluindo-se o acesso à internet. Concluiu-se que as condições das bibliotecas pesquisadas eram insuficientes para oferecer suporte à formação da força de trabalho em nível técnico, como ainda para subsidiar a atividade docente, pois, além da insuficiência e desatualização das obras disponíveis, havia precariedade em instalações, mobiliário e equipamentos.<hr/>Abstract The objective was to analyze the conditions in which the libraries of the institutions of training of technical workers in health of the African countries of Portuguese official language within the framework of the International Network of Education of Health Technicians. Data collection was carried out through field research based on the application of questionnaires to workers responsible for libraries or educational institutions. The results showed that most of the workers in the libraries had no specific training for the activity; the available stock revealed a disparity in the types and quantities of materials, besides being presented in languages other than Portuguese; physical resources were insufficient, as were the space and location of libraries; technological resources lacked improvement, including access to the internet. It was concluded that the conditions of the libraries surveyed were insufficient to support the training of the workforce at a technical level, as well as to subsidize the teaching activity, since, in addition to insufficient and outdated works available, there was precariousness in facilities, furniture and equipments.<hr/>Resumen El objetivo fue analizar las condiciones en que se encuentran las bibliotecas de las instituciones de formación de trabajadores técnicos en salud de los países africanos de lengua oficial portuguesa en el marco de la Red Internacional de Educación de Técnicos en Salud. El levantamiento de los datos fue realizado mediante investigación de campo basada en la aplicación de cuestionarios a los trabajadores responsables de las bibliotecas o instituciones de enseñanza. Los resultados mostraron que la mayoría de los trabajadores de las bibliotecas no tenían formación específica para la actividad; el acervo disponible mostró disparidad en relación a los tipos y cantidades de materiales, además de ser presentados en idiomas distintos del portugués; los recursos físicos eran insuficientes, como el espacio y la localización de las bibliotecas; los recursos tecnológicos carecían de mejora, incluyendo el acceso a Internet. Se concluyó que las condiciones de las bibliotecas investigadas eran insuficientes para brindar apoyo a la formación de la fuerza de trabajo a nivel técnico, así como para subsidiar la actividad docente, pues, además de la insuficiencia y desactualización de las obras disponibles, había precariedad en instalaciones, mobiliario y equipos. <![CDATA[Como sobreviver ao cinismo dominante no campo da saúde?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000100385&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo foi analisar as condições em que se encontram as bibliotecas das instituições de formação de trabalhadores técnicos em saúde dos países africanos de língua oficial portuguesa no âmbito da Rede Internacional de Educação de Técnicos em Saúde. O levantamento dos dados foi realizado mediante pesquisa de campo baseada na aplicação de questionários aos trabalhadores responsáveis pelas bibliotecas ou instituições de ensino. Os resultados mostraram que a maior parte dos trabalhadores das bibliotecas não tinha formação específica para a atividade; o acervo disponível revelou disparidade em relação aos tipos e quantidades de materiais, além de serem apresentados em idiomas que não o português; os recursos físicos eram insuficientes, como ainda o espaço e a localização das bibliotecas; os recursos tecnológicos careciam de melhoria, incluindo-se o acesso à internet. Concluiu-se que as condições das bibliotecas pesquisadas eram insuficientes para oferecer suporte à formação da força de trabalho em nível técnico, como ainda para subsidiar a atividade docente, pois, além da insuficiência e desatualização das obras disponíveis, havia precariedade em instalações, mobiliário e equipamentos.<hr/>Abstract The objective was to analyze the conditions in which the libraries of the institutions of training of technical workers in health of the African countries of Portuguese official language within the framework of the International Network of Education of Health Technicians. Data collection was carried out through field research based on the application of questionnaires to workers responsible for libraries or educational institutions. The results showed that most of the workers in the libraries had no specific training for the activity; the available stock revealed a disparity in the types and quantities of materials, besides being presented in languages other than Portuguese; physical resources were insufficient, as were the space and location of libraries; technological resources lacked improvement, including access to the internet. It was concluded that the conditions of the libraries surveyed were insufficient to support the training of the workforce at a technical level, as well as to subsidize the teaching activity, since, in addition to insufficient and outdated works available, there was precariousness in facilities, furniture and equipments.<hr/>Resumen El objetivo fue analizar las condiciones en que se encuentran las bibliotecas de las instituciones de formación de trabajadores técnicos en salud de los países africanos de lengua oficial portuguesa en el marco de la Red Internacional de Educación de Técnicos en Salud. El levantamiento de los datos fue realizado mediante investigación de campo basada en la aplicación de cuestionarios a los trabajadores responsables de las bibliotecas o instituciones de enseñanza. Los resultados mostraron que la mayoría de los trabajadores de las bibliotecas no tenían formación específica para la actividad; el acervo disponible mostró disparidad en relación a los tipos y cantidades de materiales, además de ser presentados en idiomas distintos del portugués; los recursos físicos eran insuficientes, como el espacio y la localización de las bibliotecas; los recursos tecnológicos carecían de mejora, incluyendo el acceso a Internet. Se concluyó que las condiciones de las bibliotecas investigadas eran insuficientes para brindar apoyo a la formación de la fuerza de trabajo a nivel técnico, así como para subsidiar la actividad docente, pues, además de la insuficiencia y desactualización de las obras disponibles, había precariedad en instalaciones, mobiliario y equipos.