Scielo RSS <![CDATA[Trabalho, Educação e Saúde]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-774620160001&lang=pt vol. 14 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[XV Conferência Nacional de Saúde: o que comemorar e o que criticar?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[O ‘DIREITO AO TRABALHO’, SAÚDE, EDUCAÇÃO E O NASCIMENTO DO ESTADO SOCIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O golpe militar de 25 de Abril de 1974 em Portugal determina a entrada em cena dos trabalhadores e sectores intermédios da sociedade. Há uma ligação histórica entre as conquistas dos direitos sociais e o desenvolvimento do controlo operário no processo revolucionário a partir de fevereiro de 1975. O Governo vai neste momento pôr em prática uma série de medidas sociais que visavam impedir a insurreição e que, grosso modo, vão constituir aquilo que se determinou chamar Estado social, isto é, a alocação de recursos para o trabalho através das funções sociais do Estado (educação, saúde, segurança social, lazer, desporto, transportes públicos subsidiados, rendas subsidiadas etc.)., contra, aliás, as ordens da própria direcção militar que tinha posto fim à ditadura, o Movimento das Forças Armadas. A partir de março de 1975, com a generalização da constituição de comissões de trabalhadores e de moradores, o início da reforma agrária, e o questionamento da propriedade privada (processo que se dá por acção dos trabalhadores, muitas vezes em luta contra os despedimentos ou a descapitalização e abandono de empresas e não por estratégia da sua direcção política principal, o Partido Comunista Português), a revolução portuguesa sofre um salto qualitativo, transformando-se numa situação revolucionária de tipo ‘soviético’.<hr/>Abstract The April 25, 1974 military coup in Portugal required workers and intermediate sectors of society to come into the scene. There is a historical connection between the attaining of social rights and the development of the workers’ control in the revolutionary process from February 1975. The Government then implemented a series of social measures intended to prevent the uprising and that, broadly speaking, would build what has been called the social State, i.e., the allocation of resources for work through the social functions of the State (education, health, social security, leisure, sports, subsidized public transport, subsidized income, etc.), against, in fact, the orders of the military leadership itself, which had put an end to the dictatorship, the Armed Forces Movement. From March 1975, with the widespread establishment of worker and resident councils, the beginning of the agrarian reform, and the questioning of private property (a process taking place through the action of workers, often fighting against dismissals or disinvestments and the abandonment of companies, and not as a strategy of its main policy guidelines, the Portuguese Communist Party), the Portuguese revolution took a qualitative leap, becoming a ‘Soviet’-type revolutionary situation.<hr/>Resumen El golpe militar del 25 de abril de 1974 en Portugal determina la entrada en escena de los trabajadores y sectores intermedios de la sociedad. Hay una conexión histórica entre las conquistas de los derechos sociales y el desarrollo del control operario en el proceso revolucionario, a partir de febrero de 1975. En ese momento, el Gobierno pondrá en práctica una serie de medidas sociales buscando impedir la insurrección y que, grosso modo, constituirá lo que se llamaría el Estado social, es decir, la atribución de recursos para el trabajo a través de las funciones sociales del Estado (educación, salud, seguridad social, recreación, deporte, transportes públicos subsidiados, rentas subsidiadas, etc.), contrarias, de hecho, a las órdenes de la propia dirección militar que había puesto fin a la dictadura, el Movimiento de las Fuerzas Armadas. A partir de marzo de 1975, con la generalización de la constitución de comisiones de trabajadores y vecinos, el inicio de la reforma agraria, y el cuestionamiento de la propiedad privada (proceso que se da por acciones de los trabajadores muchas veces en lucha contra los despidos o la descapitalización y el abandono de empresas, y no por estrategia de su dirección política principal, el Partido Comunista Portugués), la revolución portuguesa da un salto cualitativo, transformándose en una situación revolucionaria tipo ‘soviético’. <![CDATA[GRADUAÇÃO EM SAÚDE, UMA REFLEXÃO SOBRE ENSINO-APRENDIZADO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O ensino superior em saúde exerce papel fundamental na sociedade porque os egressos dos cursos ofertados na área serão os futuros prestadores de assistência à população. O objetivo deste estudo foi analisar publicações na literatura a respeito da graduação na área da saúde, cuja metodologia foi uma revisão narrativa, com 51 materiais selecionados na base de dados da Biblioteca Virtual em Saúde (enfocados na graduação, metodologias de ensino e relação teoria-prática). Os resultados mostraram a importância de atrelar teoria e prática e divergências em relação às metodologias de ensino, com a necessidade de um olhar crítico sobre elas, além de fragilidades na formação pedagógica de docentes. Conclui-se que o dissenso quanto às metodologias de ensino e a preocupação com a formação de discentes e docentes mostra a necessidade de realizar debates de modo a socializar experiências e ideias nesse importante campo do conhecimento que deem respostas às necessidades sociais.<hr/>Abstract Higher education in health plays a fundamental role in society because the graduates of the courses offered in this area will be the future providers of care to the population. This study aimed to analyze publications in the literature regarding undergraduate work in health, the methodology of which was a narrative review, with 51 stories selected in the Virtual Library in Health database (focused on undergraduate education, teaching methods, and the theory-practice relation). The results showed the importance of connecting theory and practice, the differences in teaching methodologies - which must be analyzed critically -, and the weaknesses in the pedagogical training of teachers. It was concluded that the dissent with regard to the teaching methodologies and concern with the training of teachers and students shows the need for discussions to socialize experiences and ideas in this important field of knowledge and to meet social needs.<hr/>Resumen La enseñanza superior en salud ejerce un papel fundamental en la sociedad porque los egresados de los cursos ofrecidos en el área serán los futuros prestadores de asistencia a la población. El objetivo de este estudio fue analizar publicaciones en la literatura a respecto de la graduación en el área de la salud, cuya metodología fue una revisión narrativa, con 51 materiales seleccionados en la base de datos de la Biblioteca Virtual en Salud (centrados en la graduación, metodologías de enseñanza y relación teoría-práctica). Los resultados mostraron la importancia de aunar teoría y práctica, y las divergencias con relación a las metodologías de enseñanza, necesitando una mirada crítica sobre éstas, además de las fragilidades en la formación pedagógica de docentes. Se concluye que el disenso con relación a las metodologías de enseñanza y la preocupación con la formación de discentes y docentes muestra la necesidad de realizar debates a fin de socializar experiencias e ideas en este importante campo del conocimiento, que den respuestas a las necesidades sociales. <![CDATA[A DIMENSÃO ÉTICO-POLÍTICA DA HUMANIZAÇÃO E A FORMAÇÃO DE APOIADORES INSTITUCIONAIS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Ao se afirmar como política pública fundamentada no paradigma ético-estético-político, a Política Nacional de Humanização introduz um novo sentido para a proposta de humanização da saúde: um sentido contra-hegemônico, associado à compreensão da vida como abertura e multiplicidade. Em face do desafio de operar um conceito tão inovador e contrário às práticas tradicionais, este estudo buscou discutir o entendimento e a vivência que apoiadores institucionais formados pela Política Nacional de Humanização tinham da dimensão ético-política contida na proposta. O objeto desta pesquisa foi investigado à luz de abordagem metodológica qualitativa, de caráter exploratório-descritiva, tendo como sujeitos os egressos de um processo de formação de apoiadores institucionais realizado em 2009 em Santa Catarina. Por meio de entrevistas e pesquisa documental, obtiveram-se como resultados uma compreensão da dimensão fundamentada na valorização dos sujeitos e na democratização das relações. As vivências e experimentações, entretanto, foram marcadas por obstáculos e desafios, como o da concentração de poder nas instituições e o da fragilidade do modelo de atenção à saúde, ainda pautado nas racionalidades gerencial e biomédica. Também se interpuseram como desafio dificuldades relacionadas à compreensão de alguns conceitos da Política e aos modos como tem se organizado nos serviços de saúde e interfederativamente.<hr/>Abstract By establishing itself as a public policy based on the ethical-aesthetic-political paradigm, the National Humanization Policy introduces a new sense to the proposal of humanizing health: A counter-hegemonic sense, coupled with the understanding of life as openness and multiplicity. Given the challenge of operating such an innovative concept, which is contrary to traditional practices, this study sought to discuss the understanding and experience that institutional supporters trained under the National Humanization Policy had of the ethical and political dimension of the proposal. The subject of this research project was investigated in the light of a qualitative methodological approach, exploratory and descriptive in nature, having as subjects the graduates of an institutional supporter training process held in 2009, in Santa Catarina, Brazil. Through interviews and documentary research, the results were the obtained of an understanding of the scale based on the valuation of subjects and democratization of relations. The experiences and tests, however, were marked by obstacles and challenges, such as the concentration of power at the institutions and the fragility of the health care model, still guided by management and biomedical rationales. Also challenging were the difficulties related to the understanding of a few of the concepts of the Policy and the ways in which it has been organized both in health services and inter-federatively.<hr/>Resumen Al afirmarse como política pública fundamentada en el paradigma ético, estético y político, la Política Nacional de Humanización introdujo un nuevo sentido para la propuesta de humanización de la salud: un sentido contrahegemónico, asociado a la comprensión de la vida como apertura y multiplicidad. Frente al desafío de operar un concepto tan innovador y contrario a las prácticas tradicionales, este estudio buscó discutir la comprensión y la vivencia que apoyadores institucionales formados por la Política Nacional de Humanización tenían de la dimensión ética y política contenida en la propuesta. El objeto de esta investigación se indagó a la luz de un abordaje metodológico cualitativo, de carácter exploratorio y descriptivo, teniendo como sujetos los egresados de un proceso de formación de apoyadores institucionales realizado en 2009 en Santa Catarina, Brasil. Por medio de entrevistas e investigación documental, se obtuvieron como resultados una comprensión de la dimensión fundamentada en la valorización de los sujetos y en la democratización de las relaciones. Las vivencias y experimentaciones, no obstante, fueron marcadas por obstáculos y desafíos, como el de la concentración de poder en las instituciones y el de la fragilidad del modelo de atención a la salud, todavía orientado en las racionalidades gerencial y biomédica. También se interpusieron como desafío dificultades relacionadas con la comprensión de algunos conceptos de la Política y a los modos como se ha venido organizando en los servicios de salud y dentro de la federación. <![CDATA[O ENSINO DE FARMÁCIA NO SUL DO BRASIL: PREPARANDO FARMACÊUTICOS PARA O SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100077&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O processo de formação em saúde enfrenta o desafio da transformação e está sendo direcionado para o atendimento das necessidades do Sistema Único de Saúde. Este artigo analisa a apropriação das diretrizes curriculares nacionais por cursos de graduação em Farmácia com foco na formação direcionada à assistência farmacêutica, além da participação docente e discente nas práticas de aproximação entre ensino e realidade de atuação no Sistema Único de Saúde. Foram realizadas análise documental das matrizes curriculares e projetos político-pedagógicos dos cursos de Farmácia de instituições de ensino superior públicas e privadas do Rio Grande do Sul, Santa Catarina e Paraná, bem como entrevista semiestruturada com estudantes e professores de cursos de Santa Catarina. A adoção das diretrizes curriculares nacionais ocorreu em momentos diferentes a partir de 2002, e as bases teóricas, evidenciadas pela oferta de disciplinas, também se mostraram bastante desiguais entre os cursos. O estágio foi a estratégia mais comum para a aproximação entre ensino e serviço; nos cursos com o Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde, observou-se melhor compreensão do Sistema Único de Saúde por parte dos estudantes. O estudo indica a necessidade de se repensar criticamente as Diretrizes Curriculares Nacionais e de que forma vêm sendo implementadas pelos cursos de Farmácia.<hr/>Abstract The process of training in health faces a challenge of transformation and is being guided to meet the needs of the National Health System. This article analyzes how undergraduate courses in pharmacy have addressed the national curriculum guidelines, with a focus on training directed to pharmaceutical assistance, as well as on faculty and student participation in practices aiming to bring together teaching and the reality of working in the National Health System. A documentary analysis was made of the curricula and political-pedagogical projects of Pharmacy courses at public and private higher education institutions in Rio Grande do Sul, Santa Catarina, and Paraná, Brazil. Semi-structured interviews with students and professors of courses in Santa Catarina were also conducted. The National Curriculum Guidelines have been adopted at different times since 2002, and the theoretical bases, as evidenced by the offer of subjects, also showed quite substantial differences among the courses. Internships were the most common strategy to draw teaching and service closer together; in courses with the Program of Education through Work in Health, it was noted there was a better understanding of the NHS among students. The study points to the need to critically rethink the National Curriculum Guidelines and how they have been implemented by the Pharmacy courses.<hr/>Resumen El proceso de formación en salud enfrenta el desafío de la transformación y está siendo dirigido hacia la atención de las necesidades del Sistema Único de Salud. Este artículo analiza la apropiación de las directrices curriculares nacionales por cursos de graduación en Farmacia, centrándose en la formación dirigida a la asistencia farmacéutica, además de la participación docente y discente en las prácticas de aproximación entre enseñanza y realidad de actuación en el Sistema Único de Salud. Se realizó el análisis documental de las matrices curriculares y proyectos políticos y pedagógicos de los cursos de Farmacia de instituciones de enseñanza superior, públicas y privadas, de Río Grande do Sul, Santa Catarina y Paraná, así como una entrevista semiestructurada con estudiantes y profesores de cursos de Santa Catarina. La adopción de las Directrices Curriculares Nacionales tuvo lugar en momentos diferentes a partir de 2002, y las bases teóricas, puestas de manifiesto por la oferta de disciplinas, también se mostraron bastante desiguales entre los cursos. La pasantía fue la estrategia más común para la aproximación entre enseñanza y servicio; en los cursos con el Programa de Educación por el Trabajo en Salud, se observó mejor comprensión del SUS por parte de los estudiantes. El estudio señala la necesidad de repensar críticamente las Directrices Curriculares Nacionales y de qué forma están siendo implementadas por los cursos de Farmacia. <![CDATA[INTERDISCIPLINARIDADE E FORMAÇÃO NA ÁREA DE FARMÁCIA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A interdisciplinaridade apresenta-se como um desafio e uma necessidade do setor saúde, tendo em vista o redirecionamento do modelo assistencial. Este estudo objetivou desvelar a compreensão de coordenadores de cursos de graduação em Farmácia da região Centro-Oeste do Brasil sobre a interdisciplinaridade na formação do farmacêutico. Utilizou-se a abordagem qualitativa, no pressuposto metodológico da fenomenologia, segundo a modalidade do fenômeno situado. Foram coletados 16 depoimentos entre junho de 2011 e abril de 2012 e submetidos à descrição, redução e interpretação fenomenológica. A construção dos resultados foi realizada com base nas análises ideográfica e nomotética dos depoimentos, dos quais emergiram 12 temas, agrupados em três categorias principais: interdisciplinaridade no currículo, interdisciplinaridade na formação do farmacêutico e interdisciplinaridade na atuação do farmacêutico no sistema de saúde. Alguns resultados revelados referem-se à necessidade de compreender melhor como a interdisciplinaridade dialoga com o currículo de Farmácia e à superação de obstáculos técnicos e políticos que impedem a prática interdisciplinar efetiva na formação dos farmacêuticos, entre eles a falta de capacitação docente e as disputas de poder entre áreas.<hr/>Abstract Interdisciplinarity is presented as a challenge and a need of the health sector, with a view to redirect the health care model. This study aimed to unveil the understanding the coordinators of undergraduate programs in Pharmacy in Midwestern Brazil have of interdisciplinarity in training pharmacists. A qualitative approach was used in the methodological fundamentals of the phenomenology, pursuant to the mode of the phenomenon. A total of 16 testimonials were collected between June 2011 and April 2012, which were then submitted to description, reduction, and phenomenological interpretation in order to reach knowledge on the phenomenon studied. Results were built based on ideographic and nomothetic analyses of the testimonials, from which 12 topics grouped into three main categories emerged: curriculum interdisciplinary, interdisciplinary in training the pharmacists, and interdisciplinarity in the pharmacist's role in the health system. Some of the results that were obtained point to the need to better understand how interdisciplinary converses with the Pharmacy curriculum and overcoming technical and political obstacles that prevent the practice of effective interdisciplinary in the training of pharmacists, including the lack of training for faculty and competition for power among areas.<hr/>Resumen La interdisciplinaridad se presenta como un desafío y una necesidad del sector de salud, teniendo en vista la reorientación del modelo asistencial. Este estudio buscó revelar la comprensión de coordinadores de cursos de graduación en Farmacia de la región Centro-Oeste de Brasil sobre la interdisciplinaridad en la formación del farmacéutico. Se utilizó el abordaje cualitativo, en la hipótesis metodológica de la fenomenología, según la modalidad del fenómeno situado. Se recogieron 16 testimonios entre junio de 2011 y abril de 2012 y se sometieron a la descripción, reducción e interpretación fenomenológica, a fin de llegar al conocimiento del fenómeno estudiado. La construcción de los resultados se realizó en base a los análisis ideográfico e nomotético de los testimonios, de los cuales surgieron 12 temas, agrupados en tres categorías principales: interdisciplinaridad en el currículo, interdisciplinaridad en la formación del farmacéutico e interdisciplinaridad en la actuación del farmacéutico en el sistema de salud. Algunos resultados revelados refieren a la necesidad de comprender mejor cómo la interdisciplinaridad dialoga con el currículo de Farmacia, y a la superación de obstáculos técnicos y políticos que impiden la práctica interdisciplinaria efectiva en la formación de los farmacéuticos, entre ellos la falta de capacitación docente y las disputas de poder entre áreas. <![CDATA[O PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEM NA FORMAÇÃO DE TRABALHADORES DO SUS: REFLEXÕES A PARTIR DA EXPERIÊNCIA DA ETSUS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Apresenta-se neste texto os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi avaliar o desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem, sustentado por metodologia participativa problematizadora, na perspectiva de professores e alunos da Escola Tocantinense do Sistema Único de Saúde Dr. Gismar Gomes para formação de trabalhadores desse sistema e para os que buscam o ingresso neste mercado de trabalho. Optamos pelo ‘itinerário de pesquisa’ do educador Paulo Freire, adotando os ‘círculos de cultura’ como contexto de coleta de dados, com três etapas: construção dos temas geradores; codificação e decodificação dos temas; e desvelamento crítico. Foram identificadas as temáticas: problematização como opção metodológica; aplicação da me-todologia problematizadora; desafios do processo de ensino-aprendizagem; e fatores que o dificultam ou facilitam o processo de ensino-aprendizagem. Este processo possibilitou maior aproximação entre os diversos participantes e permitiu problematizar aspectos do processo de ensino-aprendizagem da escola, favorecendo melhor compreensão desta realidade, permitindo recontextualizá-la com novas possibilidades, avanços e meios de superação.<hr/>Abstract This paper presents the results of a study carried out to evaluate the development of teaching and learning, supported by a problem-based participatory approach, from the perspective of professors and students of the Escola Tocantinense do Sistema Único de Gismar Gomes, in training National Health System workers and those seeking to enter this labor market. We opted for the ‘research itinerary’ approach set forth by educator Paulo Freire, adopting ‘crop circles’ as data collection framework, in three stages: Construction of generating themes; encoding and decoding of the issues, and critical unveiling. These themes were identified: Problematization as a methodological option; application of the investigative methodology; challenges in the teaching-learning process, and factors that hinder or facilitate the teaching-learning process. This process enabled closer relations among the various participants and allowed discussions on aspects of the school teaching-learning process, affording a better understanding of this reality, allowing it to be re-contextualized with new possibilities, progress, and means to overcome.<hr/>Resumen En este texto se presentan los resultados de una investigación cuyo objetivo fue evaluar el desarrollo del proceso de enseñanza y aprendizaje, apoyado por una metodología participativa problematizadora, desde la perspectiva de profesores y alumnos de la Escuela Tocantinense del Sistema Único de Salud Dr. Gismar Gomes para formación de trabajadores del Sistema Único de Salud y para los que buscan el ingreso en este mercado de trabajo. Optamos por el ‘itinerario de investigación’ del educador Paulo Freire, adoptando los ‘círculos de cultura’ como contexto de recolección de datos, con tres etapas: construcción de los temas generadores; codificación y decodificación de los temas; y revelación crítica. Se identificaron las temáticas: problematización como opción metodológica, aplicación de la metodología problematizadora, desafíos del proceso de enseñanza-aprendizaje, y factores que dificultan o facilitan el proceso de enseñanza-aprendizaje. Este proceso permitió una mayor aproximación entre los diversos participantes y permitió problematizar aspectos del proceso de enseñanza-aprendizaje de la escuela, favoreciendo una mejor comprensión de esta realidad, permitiendo recontextualizarla con nuevas posibilidades, avances y medios de superación. <![CDATA[MATERIAIS EDUCATIVOS DE VIGILÂNCIAS SANITÁRIAS: PERFIL DE PRODUÇÃO E CIRCULAÇÃO NO TEMA DOS ALIMENTOS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo traça um primeiro perfil de produção e circulação de materiais educativos produzidos e distribuídos por vigilâncias municipais do Estado do Rio de Janeiro, privilegiando o tema dos alimentos, no período 2008-2010. Para o mapeamento, consultamos bases de dados e acervos das coordenações de vigilância sanitária dos 92 municípios do estado. As vigilâncias sanitárias receberam carta-convite de participação na pesquisa, solicitando o envio de seus materiais educativos nas versões física ou digitalizada e o preenchimento de um questionário com questões de interesse da pesquisa: tema dos materiais, ano de produção e circulação, tiragem, origem institucional, formas de cooperação e circulação, justificativa para a produção. Trinta coordenações responderam e apenas nove enviaram materiais classificados como pertinentes à temática dos alimentos, delineando-se um cenário de pouco investimento nesse tema, em face da sua importância para a saúde pública. A análise apontou que na maioria dos materiais a abordagem das informações privilegia uma linguagem técnico-científica, distante da possibilidade de apropriação da população a que se destinam; grande desigualdade quanto a recursos de produção, com materiais de boa e má qualidade; e esforço de circulação circunstancial e sujeito ao processo político-administrativo e recorrentes situações de descontinuidade da ação.<hr/>Abstract The article traces a first profile of the production and circulation of educational materials produced and distributed by municipal health surveillance offices in the State of Rio de Janeiro, Brazil, focusing on the food theme, in 2008-2010 period. For mapping, we consulted databases and health surveillance coordinator collections from the 92 municipalities in the state. The health surveillance teams received a letter of invitation to participate in the survey. They were asked to submit physical or scanned versions of their educational materials and to fill out a questionnaire concerning issues of interest to the research: Theme of the materials, year of production and circulation, circulation, institutional origin, forms of cooperation and circulation, justification for the production. Thirty coordinators responded, and only nine sent materials rated as relevant to the food theme. This made it clear that investments in this area are very low, despite its importance to public health. The analysis pointed out that most information in the materials had been written in a technical-scientific language the population is unlikely to understand as intended; that there are great differences in production resources, with high-and low-quality materials, that there is a circumstantial circulation effort that is subject to the administrative political process, and that there are recurrent cases of action discontinuity.<hr/>Resumen El artículo traza un primer perfil de producción y circulación de materiales educativos producidos y distribuidos por vigilancias municipales del Estado de Río de Janeiro, Brasil, privilegiando el tema de los alimentos, en el período 2008-2010. Para el mapeo, consultamos bases de datos y acervos de las coordinaciones de vigilancia sanitaria de los 92 municipios del estado. Las entidades de vigilancia sanitaria recibieron una carta invitación para participar en la encuesta, solicitando el envío de sus materiales educativos en las versiones física o digitalizada y el llenado de un cuestionario con preguntas de interés de la investigación: tema de los materiales, año de producción y circulación, tiraje, origen institucional, formas de cooperación, justificativa para la producción. Treinta coordinaciones respondieron y sólo nueve enviaron materiales clasificados como pertinentes para la temática de los alimentos, delineando un escenario de poca inversión en el tema, frente a su importancia para la salud pública. El análisis indicó que en la mayoría de los materiales el abordaje de la información privilegia un lenguaje técnico-científico, distante de la posibilidad de apropiación por parte de la población a que se destina; gran desigualdad en cuando a recursos de producción, con materiales de buena y mala calidad; y esfuerzo de circulación circunstancial y sujeto al proceso político y administrativo y situaciones recurrente de discontinuidad de la acción. <![CDATA[COMPETÊNCIAS ANDRAGÓGICAS DOS DOCENTES ENFERMEIROS QUE ATUAM NA GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM PAULISTANA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo foi avaliar o nível de desempenho do enfermeiro docente nas competências essenciais para a educação de adultos, na perspectiva andragógica. Estudo descritivo, comparativo, transversal, quantitativo, foi desenvolvido com 226 docentes enfermeiros que atuavam em vinte cursos de graduação em enfermagem. Utilizou-se estatística descritiva, testes não paramétricos e software Minitab® 16. A população tinha predominantemente entre 46-55 anos, era majoritariamente do gênero feminino, formou-se em escola pública e cursou especialização, mestrado e menos da metade também doutorado. Os professores se consideraram aquém do nível que deveriam ter para a educação de adultos, encontravam-se distantes do ideal para as competências que almejavam alcançar e declararam domínio maior para facilitar a aprendizagem do que para desenvolver e administrar programas de educação de adultos. Concluiu-se que o nível de desempenho dos docentes foi homogêneo, não havendo diferenças significativas na comparação dos resultados com as características da população.<hr/>Abstract The aim was to evaluate the level of performance of the teaching nurse in core competencies in adult education from the andragogical perspective. This descriptive, comparative, cross-sectional, quantitative study was carried out with 226 teacher nurses working at twenty undergraduate nursing courses. Descriptive statistics, nonparametric tests and the Minitab® 16 software were used. The population's age ranged, predominantly, from 46 to 55 years, they were mostly female, had graduated from public schools and attended specialization and master's degree courses; fewer than half held doctorates. The professors considered themselves below the level they should be at for adult education, distant from the ideal for the skills they sought to achieve, and stated they had more control to facilitate learning than to develop and manage adult education programs. It was concluded that the professors’ performance levels were homogeneous, with no significant differences when comparing the results with the population's characteristics.<hr/>Resumen El objetivo fue evaluar el nivel de desempeño del enfermero docente en las competencias esenciales para la educación de adultos, en la perspectiva andragógica. Se desarrolló un estudio descriptivo, comparativo, transversal, cuantitativo, con 226 docentes enfermeros que actuaban en veinte cursos de graduación en enfermería. Se usó estadística descriptiva, tests no paramétricos y software Minitab® 16. La población tenía predominantemente entre 46-55 años, era principalmente del género femenino, formada en escuela pública, cursó especialización, maestría y menos de la mitad también tenía doctorado. Los profesores se consideraron por debajo del nivel que deberían tener para la educación de adultos, se encontraron distantes de lo ideal para las competencias que se deseaba alcanzar y declararon dominio mayor para facilitar el aprendizaje que para desarrollar y administrar programas de educación de adultos. Se concluyó que el nivel de desempeño de los docentes fue homogéneo, no habiendo diferencias significativas en la comparación de los resultados con las características de la población. <![CDATA[O TRABALHADOR NO PROGRAMA SAÚDE DA FAMÍLIA NO INTERIOR DO ESTADO DO AMAZONAS: UM ESTUDO QUALITATIVO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo traz uma análise da relação trabalho-subjetividade na Estratégia Saúde da Família no interior do estado do Amazonas, sob a perspectiva da psicodinâmica do trabalho, segundo a qual o trabalho é aquilo que demanda, além do saber-fazer, engajamento do corpo e mobilização da inteligência, a capacidade de refletir, criar e inventar. Propôs-se, a partir daí, uma análise do que é invisível no trabalho, com base nas falas de 75 profissionais da saúde na Estratégia Saúde da Família de quatro municípios do Estado do Amazonas (Coari, Manacapuru, Parintins e São Gabriel da Cachoeira), obtidas por meio de entrevistas individuais, grupos focais e observação participante. Foram identificados diferentes conteúdos significativos do trabalho, ou seja, o sentido simbólico que ele introduz na sua atividade de trabalho, além de estratégias defensivas para a mediação do sofrimento, entre elas a racionalização e a relação de confiança e cooperação encontrada na equipe. Os trabalhadores da Estratégia Saúde da Família na Amazônia mostraram enfrentar questões peculiares quanto aos serviços de saúde desses locais. Por meio desta pesquisa qualitativa, pudemos dar voz ao trabalhador, considerando-o como o principal gestor de seu próprio trabalho, permitindo através da reflexão vislumbrar seu potencial de gerar mudanças a partir do trabalho cotidiano.<hr/>Abstract This article analyzes the relationship between work and subjectivity in the Family Health Strategy in the state of Amazonas, Brazil, from the perspective of the psychodynamics of work, pursuant to which work is what imposes demands, in addition to know-how, the engagement of the body and mobilization of intelligence, the ability to reflect, create, and invent. From there, it was proposed an analysis of those things that are invisible at work, based on the statements of 75 health professionals working in the Family Health Strategy at four municipalities in the state of Amazonas (Coari, Manacapuru, Parintins, and São Gabriel da Cachoeira), obtained via individual interviews, focus groups, and participant observation. Different types of significant labor content have been identified, i.e., the symbolic sense that it introduces in one's work activity, in addition to defensive strategies for the mediation of suffering, including the rationalization and the relationship of trust and cooperation found in the team. The Family Health Strategy workers in Amazonas showed they come up against unique issues in the provision of health services at these locations. Through this qualitative survey, we give voice to the workers, considering them as the main managers of their own work, allowing, through reflection, them to envision their potential to create change from their daily work.<hr/>Resumen Este artículo trae un análisis de la relación trabajo-subjetividad en la Estrategia Salud de la Familia en el interior del estado de Amazonas, Brasil, bajo la perspectiva de la psicodinámica del trabajo, según la cual el trabajo es aquello que demanda, además del saber hacer, compromiso del cuerpo y movilización de la inteligencia, la capacidad de reflexionar, crear e inventar. Se propuso, a partir de allí, un análisis de lo que es invisible en el trabajo, en base a los diálogos con 75 profesionales de la salud en la Estrategia Salud de La Familia de cuatro municipios del Estado de Amazonas (Coari, Manacapuru, Parintins y São Gabriel da Cachoeira), obtenidas por medio de entrevistas individuales, grupos focales y observación participante. Se identificaron diferentes contenidos significativos del trabajo, o sea, el sentido simbólico que éste introduce en su actividad de trabajo, además de estrategias defensivas para la medición del sufrimiento, entre ellas la racionalización y la relación de confianza y cooperación encontradas en el equipo. Los trabajadores de la Estrategia Salud de la Familia en la Amazonia mostraron enfrentar problemas peculiares en cuanto a los servicios de salud de esos lugares. Por medio de esa encuesta cualitativa, pudimos dar voz al trabajador, considerándolo como el principal gestor de su propio trabajo, permitiendo a través de la reflexión vislumbrar su potencial de generar cambios a partir del trabajo cotidiano. <![CDATA[O MODELO ORGANIZACIONAL DA UNIDADE DE SAÚDE FAMILIAR DE PORTUGAL: UMA ANÁLISE DOS DISCURSOS OFICIAIS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100199&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo é refletir sobre as transformações do trabalho, as demandas de qualificação e de novas competências no âmbito da política de saúde primária, atribuindo especial destaque aos impactos no trabalho dos médicos nas unidades de saúde familiar em Portugal. A investigação de caráter qualitativo realizou-se por meio da consulta a fontes documentais: decretos, leis, planos de ação e relatórios referentes às políticas e à estrutura organizacional nas unidades de saúde, adotando-se a análise de conteúdo para o tratamento dos dados. Preconiza-se que o comprometimento com os processos de requalificação enseja novos movimentos instituintes, fortalecedores da (re)construção da identidade médica, não apenas compreendida como individuação/identificação, mas constituída como um processo contínuo vinculado à identidade pessoal, possibilitando a construção, desconstrução e a reconstrução de algo que permite dar sentido ao trabalho realizado. Para o trabalho em saúde, valoriza-se um novo perfil profissional dotado de elevada qualificação, integrando, de forma inseparável, teoria, saberes técnicos, práticos e sociais. A ‘prestação do serviço’ e a ‘assistência em saúde’ têm uma dimensão subjetiva e individual, mas, ao mesmo tempo, têm expressão em grupos e em populações, assim como são orientadas por valores culturais e pelos padrões clínicos reconhecidos pela ciência.<hr/>Abstract The aim of this paper is to discuss the transformations that have taken place in work, the demands of training, and new skills in the primary health policy, with particular emphasis on the impacts on the work of physicians in the family health units in Portugal. The qualitative survey was carried out by querying documentary sources: Decrees, laws, action plans, and reports on the policies and organizational structure in health facilities, adopting content analysis to process data. It recommends that the commitment to the renewal process entails new instituting movements, which empower the (re)construction of the medical identity, understood not only as individuation/identification, rather constituted as an ongoing process linked to personal identity, enabling the construction, deconstruction, and reconstruction of something that gives meaning to the work done. For work in health, we value a new professional profile provided with highly qualified, integrating, inseparably, theory, technical, practical, and social knowledge. ‘Service provision’ and ‘health care’ have a subjective and individual dimension; however, at the same time they are expressed in groups and populations, and are guided by cultural values and clinical standards recognized by science.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es reflexionar sobre las transformaciones del trabajo, las demandas de calificación y de nuevas competencias en el ámbito de la política de salud primaria, atribuyendo especial destaque a los impactos en el trabajo de los médicos en las unidades de salud familiar en Portugal. La investigación de carácter cualitativo se realizó por medio de la consulta a fuentes documentales: decretos, leyes, planes de acción e informes referentes a las políticas y a la estructura organizacional en las unidades de salud, adoptándose el análisis de contenido para el tratamiento de los datos. Se preconiza que el comportamiento con los procesos de recalificación entraña nuevos movimientos instituidores, fortalecedores de la (re)construcción de la identidad médica, no solo comprendida como individualidad/identificación, sino constituida como un proceso continuo vinculado a la identidad personal, permitiendo la construcción, desconstrucción y la reconstrucción de algo que permite dar sentido al trabajo realizado. Para el trabajo en salud, se valoriza un nuevo perfil profesional dotado de elevada calificación, integrando, en forma inseparable, teoría, saberes técnicos, prácticos y sociales. La ‘prestación del servicio’ y la ‘asistencia en salud’ tienen una dimensión subjetiva e individual, pero, al mismo tiempo, tienen expresión en grupos y en poblaciones, así como están orientadas por valores culturales y por estándares clínicos reconocidos por la ciencia. <![CDATA[A COMUNIDADE COMO LOCAL DE PROTAGONISMO NA INTEGRAÇÃO ENSINO-SERVIÇO E ATUAÇÃO MULTIPROFISSIONAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A discussão atual sobre educação e saúde tem mostrado a necessidade de maior integração entre os serviços de saúde e a academia. A Política Nacional de Educação Permanente em Saúde propõe a disseminação de capacidade pedagógica no Sistema Único de Saúde, de modo que a rede pública de saúde passe a constituir-se num espaço de ensino-aprendizagem no exercício do trabalho. O objetivo que se estabeleceu foi o de conhecer o processo de integração entre o ensino e o serviço de saúde na Atenção Básica em Saúde, a partir da atuação dos preceptores no processo de formação dos estudantes dos cursos de graduação da área da saúde na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. A entrevista semiestruturada e a observação direta foram as técnicas escolhidas, e a análise dos dados, feita com base na abordagem hermenêutica-dialética, mostrou que a atuação dos preceptores se constitui em uma importante estratégia para viabilizar a integração ensino-serviço. A conclusão indica para a compreensão de que os profissionais envolvidos na preceptoria se educam enquanto educam, bem como de que o processo educativo é permeado por saberes e experiências heterogêneas, fator altamente favorável à formação dos estudantes e profissionais.<hr/>Abstract The current discussion on education and health has shown the need for greater integration between health services and the academy. The National Policy of Permanent Health Education proposed the dissemination of pedagogical capacity in the National Health System, so that the public health system would become a teaching and learning space while one performs his or her work. The goal was to get to know the process of integration between education and health services in Primary Health Care, from the actions of professors in the training process of students in the undergraduate courses in health care at the Federal University Rio Grande do Norte. Semi-structured interviews and direct observation were the techniques chosen, and data analysis, based on the hermeneutic-dialectic approach, showed that the professor's performance is an important strategy to facilitate integration between teaching and service. The conclusion points to the realization that the professionals involved in teaching are educated while they educate, and that the educational process is permeated by heterogeneous knowledge and experience, a highly favorable factor for the training of students and professionals.<hr/>Resumen La discusión actual sobre educación y salud viene mostrando la necesidad de mayor integración entre los servicios de salud y la academia. La Política Nacional de Educación Permanente en Salud propone la diseminación de capacidad pedagógica en el Sistema Único de Salud, de modo que la red pública de salud pase a constituir un espacio de enseñanza-aprendizaje en el ejercicio del trabajo. El objetivo que se estableció fue el de conocer el proceso de integración entre la enseñanza y el servicio de salud en la Atención Básica en Salud, a partir de la actuación de los preceptores en el proceso de formación de los estudiantes de los cursos de graduación del área de la salud en la Universidad Federal de Río Grande do Norte. La entrevista semiestructurada y la observación directa fueron las técnicas seleccionadas, y el análisis de los datos, realizado en base al abordaje hermenéutico y dialéctico, mostró que la actuación de los preceptores constituye una importante estrategia para permitir la integración enseñanza-servicio. La conclusión señala hacia la comprensión de que los profesionales involucrados en la preceptoría se educan mientras educan, así como el proceso educativo está permeado por saberes y experiencias heterogéneas, factor altamente favorable a la formación de los estudiantes y profesionales. <![CDATA[ESPIRITUALIDADE E SAÚDE: UMA EXPERIÊNCIA NA GRADUAÇÃO EM MEDICINA E ENFERMAGEM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100237&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Pesquisas demonstram que, ainda hoje, a espiritualidade representa um aspecto importante na vida humana. As conquistas do modelo biomecânico de ensino e prática da medicina não conseguiram ofuscar o papel que a espiritualidade ocupa no processo saúde-doença. Seguindo uma tendência que ocorre em escolas médicas de todo o mundo, os autores introduziram, na Universidade Federal de São Paulo, a disciplina eletiva – Espiritualidade e Medicina – dirigida a estudantes de medicina e enfermagem com o objetivo de promover o reconhecimento da dimensão espiritual do paciente e, consequentemente, um atendimento mais humanizado. Após quatro anos de curso, procedeu-se a um estudo qualitativo para determinar o perfil dos estudantes que escolheram a disciplina eletiva, sua percepção em relação ao tema espiritualidade e saúde e a importância atribuída ao curso no que concerne à sua formação pessoal, profissional e humanística. Os textos produzidos pelos alunos durante o curso constituíram a principal fonte de dados. A interpretação dos dados foi realizada por meio de um enfoque da fenomenologia hermenêutica e evidenciou os seguintes temas: busca de sentido da vida; independência entre concepções acerca de Deus e espiritualidade e a importância atribuída à disciplina; espiritualidade e humanização; e espiritualidade, cuidado de si e autoconhecimento.<hr/>Abstract Research shows that, today, spirituality is an important aspect of human life. The achievements made by the biomechanical model of teaching and practice of medicine were unable to overshadow the role that spirituality plays in the health-disease process. Following a trend occurring in medical schools throughout the world, the authors introduced at the Federal University of São Paulo the optional Spirituality and Medicine class, aimed at medical and nursing students and to promote the recognition of the spiritual dimension of the patient and, thus, afford more humane care. After four years of the course being offered, a qualitative study was carried out to determine the profile of the students who chose to take the class, their perception concerning the spirituality and health topic, and the importance attributed to the course when it comes to their personal, professional, and humanistic development. The texts produced by the students during the course were the main source of data. The data were interpreted through a hermeneutic phenomenology focus and highlighted the following issues: The search for the meaning of life; independence of views about God and spirituality and the importance given to the discipline; Spirituality and humanization, and spirituality, self-care and self-knowledge.<hr/>Resumen Encuestas demuestran que, aun hoy, la espiritualidad representa un aspecto importante en la vida humana. Las conquistas del modelo biomecánico de enseñanza y práctica de la medicina no han logrado ofuscar el papel que la espiritualidad ocupa en el proceso salud-enfermedad. Siguiendo una tendencia que se registra en las escuelas médicas de todo el mundo, los autores introdujeron, en la Universidad Federal de São Paulo, la disciplina electiva —Espiritualidad y Medicina— dirigida a estudiantes de medicina y enfermería, con el objetivo de fomentar el reconocimiento de la dimensión espiritual del paciente y, en consecuencia, una atención más humanizada. Después de cuatro años de curso, se procedió a un estudio cualitativo para determinar el perfil de los estudiantes que seleccionaron la disciplina electiva, su percepción con relación al tema espiritualidad y salud, y la importancia atribuida al curso en lo que concierne a su formación personal, profesional y humanística. Los textos producidos por los alumnos durante el curso constituyeron la principal fuente de datos. La interpretación de los datos se realizó mediante un enfoque de la fenomenología hermenéutica y puso de manifiesto los siguientes temas: búsqueda de sentido de la vida; independencia entre concepciones acerca de Dios y espiritualidad y la importancia atribuida a la disciplina; espiritualidad y humanización; y espiritualidad, cuidado de sí y autoconocimiento. <![CDATA[INTERDISCIPLINARIDADE E FORMAÇÃO NA ÁREA DE SAÚDE COLETIVA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100257&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo apresenta os resultados da pesquisa que objetivou discutir a potencialidade da práxis e conceitos de saúde pública/coletiva envolvendo profissionais e saberes na construção do conhecimento em saúde no ambiente escolar. O estudo foi desenvolvido durante o ano letivo de 2012 em uma escola pública, na cidade do Rio de Janeiro, com a participação de professores, alunos de ensino médio e estagiários de licenciatura. A metodologia utilizada de pesquisa-ação supõe uma ação coletiva orientada em função da re-solução de problemas, identificados a partir de um diagnóstico da situação elaborado pelos participantes. O diagnóstico foi realizado por meio de perguntas dirigidas aos professores e estagiários, e de uma redação direcionada aos alunos. Os resultados obtidos dos professores revelam que a saúde pública é compreendida como dever do Estado na prestação de serviços de prevenção e assistência à saúde. Já a saúde coletiva é associada ao bem-estar físico, mental e social da população. Tanto os professores como os estagiários, que já participaram de projetos interdisciplinares, reconhecem a experiência como positiva. Os alunos reconheceram que a educação é priorizada em relação às condições físicas e sanitárias da escola, mas identificaram em tais condições fatores de risco ao aprendizado e, consequentemente, à saúde e à qualidade de vida.<hr/>Abstract This article presents and discusses the results of research that discusses the potentiality of the praxis and public/collective health involving professionals and knowledge in the construction of knowledge in health in the school environment. The study was conducted during the 2012 school year in a public school in the city of Rio de Janeiro, Brazil with the participation of teachers, high school students, and undergraduate interns. The research action methodology involves collective action guided based on the resolution of problems identified from a diagnosis of the situation prepared by the participants. The diagnosis was made through questions made to the teachers and trainees, and an essay directed to students. The results obtained from teachers reveal that public health is understood as a duty of the State in the provision of prevention and health care services. Collective health, meanwhile, is associated with the population's physical, mental, and social well-being. Both professors and trainees, who have participated in interdisciplinary projects, recognize the experience as positive. Students recognized that education is prioritized in relation to the school's physical and sanitary conditions, but identified in such conditions risk factors for learning and, consequently, health and quality of life.<hr/>Resumen El artículo presenta y discute los resultados de la investigación que buscó discutir la potencialidad de la praxis y conceptos de salud pública/colectiva involucrando profesionales y saberes en la construcción del conocimiento en salud, en el ambiente escolar. El estudio se desarrolló durante el período lectivo de 2012 en una escuela pública, en la ciudad de Río de Janeiro, Brasil, con la participación de profesores, alumnos de la enseñanza media y pasantes del curso de licenciatura. La metodología utilizada de investigación-acción supone una acción colectiva en función de la resolución de problemas, identificados a partir de un diagnóstico de la situación elaborado por los participantes. El diagnóstico se realizó mediante preguntas dirigidas a los profesores y pasantes, y de una redacción dirigida a los alumnos. Los resultados obtenidos de los profesores revelan que la salud pública se comprende como deber del Estado en la prestación de servicios de prevención y asistencia a la salud. Ya la salud colectiva se asocia al bienestar físico, mental y social de la población. Tanto los profesores como los pasantes, que ya participaron en proyectos interdisciplinarios, reconocen la experiencia como positiva. Los alumnos reconocieron que la educación es priorizada con relación a las condiciones físicas y sanitarias de la escuela, pero identificaron en tales condiciones factores de riesgo para el aprendizaje y, en consecuencia, para la salud y la calidad de vida. <![CDATA[SINGULARIDADES NO PROCESSO DE TRABALHO ENTRE TÉCNICOS EM SAÚDE BUCAL E CIRURGIÕES-DENTISTAS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100273&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Objetivou-se neste estudo compreender a relação entre técnicos em saúde bucal e cirurgiões-dentistas no trabalho e os fatores que podem favorecer ou dificultar essa relação. Para análise da percepção dos técnicos em saúde bucal sobre os possíveis encontros e desencontros da relação no trabalho com os cirurgiões-dentistas, realizou-se um grupo focal com oito desses trabalhadores do Sistema Único de Saúde de municípios da Grande Vitória, Espírito Santo. A análise de conteúdo temática revelou três categorias: Perfil e mercado de trabalho; Condições de trabalho e infraestrutura; e Formação profissional, processo de trabalho e relação interpessoal. A complexidade do trabalho foi evidenciada, dentro do campo de interesses, poder e resistências, envolvendo tanto os técnicos quanto os cirurgiões-dentistas numa matriz geradora de comportamentos. Também existe forte influência do sistema de formação desses trabalhadores, da infraestrutura e das condições de trabalho e do perfil profissional no processo de trabalho da equipe em saúde bucal. Vislumbrou-se na comunicação a mediação, construindo novos encontros. Considera-se que muitos são os entraves para a relação entre técnicos em saúde bucal e cirurgiões-dentistas no trabalho, e vislumbra-se na comunicação a mediação, construindo novos encontros e representando alternativas para profanação do instituído, com superação dos desafios nas relações de poder.<hr/>Abstract This study aimed to understand the relationship between oral health technicians and dental surgeons in work and the factors that may promote or hinder this relationship. To analyze the perception oral health technicians have regarding possible agreements and disagreements in their working relationship with dental surgeons, a focus group was held with eight of those workers from the National Health System working at the municipalities encompassed by the Vitória metro region, in Espírito Santo, Brazil. The thematic content analysis revealed three categories: Profile and labor market; Working and infrastructure conditions, and Vocational training, work processes, and interpersonal relationships. The complexity of the work was shown, within the field of interests, power and resistance, involving both the technicians and dental surgeons, in a behavior generator matrix. These workers' training system, the infrastructure, working conditions, and the professionals' profile also influence the oral health team's work process heavily. Communication was seen as a mediator in this, building new encounters. It is considered that there are many barriers to the relationship between oral health care technicians and dental surgeons at work, and mediation is seen to be possible through communication, building new meeting grounds, and representing alternatives to the desecration of what has been instituted, overcoming the challenges in the power relations.<hr/>Resumen En este estudio se buscó comprender la relación entre técnicos en salud bucal y cirujanos dentistas en el trabajo y los factores que pueden favorecer o entorpecer esta relación. Para el análisis de la percepción de los técnicos en salud bucal sobre los posibles encuentros y desencuentros de la relación en el trabajo con los cirujanos dentistas, se realizó un grupo focal con ocho de estos trabajadores del Sistema Único de Salud de municipios de la Gran Vitória, Espírito Santo, Brasil. El análisis de contenido temático reveló tres categorías: Perfil y mercado de trabajo; Condiciones de trabajo e infraestructura; y Formación profesional, proceso de trabajo y relación interpersonal. La complejidad del trabajo se puso de manifiesto, dentro del campo de intereses, poder y resistencias, involucrando tanto a los técnicos como a los cirujanos dentistas en una matriz generadora de comportamientos. Existe también una fuerte influencia del sistema de formación de estos trabajadores, de la infraestructura y de las condiciones de trabajo y del perfil profesional en el proceso de trabajo del equipo en salud bucal. Se considera que muchos son los obstáculos para la relación entre técnicos en salud bucal y cirujanos dentistas en el trabajo, y se vislumbra en la comunicación la mediación, construyendo nuevos encuentros y representando alternativas para la profanación de lo instituido, con superación de los desafíos en las relaciones de poder. <![CDATA[FORMAÇÃO PROFISSIONAL E INTEGRAÇÃO COM A REDE BÁSICA DE SAÚDE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100293&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A integração entre ensino e serviço proporciona melhor capacitação do docente, do estudante e do profissional do serviço de saúde, e assim garante ações e serviços de qualidade à população. Este estudo teve como objetivo reorientar a formação dos profissionais dos cursos do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Sagrado Coração, Bauru, São Paulo, em consonância com o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde II. Nestes cursos, foram reorganizadas as suas matrizes curriculares, incluindo a adequação do ensino às demandas sociais, do mercado de trabalho e a incorporação de novas tecnologias educacionais. A partir desta análise, criou-se um grupo de disciplinas comum a todos os cursos de saúde da instituição, ou seja, desenvolveu-se uma identidade que caracteriza o perfil do profissional dos cursos do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Sagrado Coração. Os resultados foram a formação do profissional com competência para atuar como gestor e multiplicador dos princípios do Sistema Único de Saúde, o incremento no processo de capacitação do profissional em serviço e a promoção do trabalho multiprofissional. Para os usuários, os resultados revertem-se em melhoria da qualidade dos serviços recebidos.<hr/>Abstract Integration between teaching and service affords better training to teachers, students, and to health service professionals, and, as such, ensures quality actions and services are provided to the population. This study aimed to refocus the training of professionals taking courses at the Health Sciences Center at Sagrado Coração University, in Bauru, state of São Paulo, Brazil, in line with the National Reorientation Program for Vocational Training in Health II. These courses' curricula were reorganized, including adjustments made to teaching in accordance with social and labor market demands and the incorporation of new educational technologies. Based on this analysis, we created a group of subjects common to all health courses taught at the institution, i.e., an identity that characterizes the profile of the professional graduating from the Health Sciences Center at Sagrado Coração University was developed. The results were the training of a professional competent to act as a manager and multiplier of the NHS principles, the improvement of the training process of the professionals in service, and the promotion of multidisciplinary work. For users, meanwhile, the results translate in improvements in the quality of the services received.<hr/>Resumen La integración entre enseñanza y servicio ofrece una mejor capacitación del docente, del estudiante y del profesional del servicio de salud, y así asegura acciones y servicios de cali-dad a la población. Este estudio tuvo como objetivo reorientar la formación de los profesionales de los cursos del Centro de Ciencias de la Salud de la Universidad Sagrado Corazón, Bauru, São Paulo, Brasil, en consonancia con el Programa Nacional de Reorientación de la Formación Profesional en Salud II. En estos cursos, se reorganizaron las matrices curriculares, incluyendo la adecuación de la enseñanza a las demandas sociales, del mercado de trabajo y la incorporación de nuevas tecnologías educativas. A partir de este análisis, se creó un grupo de disciplinas común a todos los cursos de salud de la institución, es decir, se desarrolló una identidad que caracteriza el perfil del profesional de los cursos del Centro de Ciencias de la Salud de la Universidad Sagrado Corazón. Los resultados fueron formación del profesional con competencia para actuar como gestor y multiplicador de los principios del SUS, el incremento en el proceso de capacitación del profesional en servicio y la promoción del trabajo multiprofesional. Para los usuarios, los resultados se revierten en mejora de la calidad de los servicios recibidos. <![CDATA[Entrevista: Domingos Sávio Alves]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Domingos Sávio do Nascimento Alves é médico neurologista e sanitarista, com especialização em Psiquiatria Social pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Desde a década de 1980, como médico e duas vezes diretor da Colônia Juliano Moreira, e durante os anos 1990, como coordenador da Área Técnica de Saúde Mental do Ministério da Saúde, tem sido um dos protagonistas do processo de Reforma Psiquiátrica no país. A partir do final da década de 1990, além de consultor eventual do Ministério da Saúde, foi um dos diretores e último presidente do Instituto Franco Basaglia, organização não governamental do Rio de Janeiro que atuava na defesa dos direitos das pessoas com transtornos mentais. Nesta entrevista,1 Domingos aborda a presente e conflituosa situação da nomeação,2 pelo ministro da Saúde, de um inegável crítico da reforma e elabora uma breve análise dos principais avanços e desafios deste processo.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves is a neurologist and sanitarian, specialized in Social Psychiatry through the Sergio Arouca National School of Public Health, of the Oswaldo Cruz Foundation (ENSP/Fiocruz). Since the 1980s, as a physician, and twice as a director of the Juliano Moreira Colony, and during the 1990s, as the coordinator of the Ministry of Health's Mental Health Technical Area, he has been one of the main actors in the Psychiatric Reformation process in Brazil. From the 1990s, in addition to serving as an occasional consultant for the Ministry of Health, he also served as one of the directors and as the last chairman of the Franco Basaglia Institute, a Rio de Janeiro non-governmental organization that advocated the rights of people with mental disorders. In this interview,1 Domingos addresses the current, conflicting situation of the Minister of Health's appointment2 of an undeniable critic of the reformation, and makes a brief analysis of the progress that has been made and of the challenges of this process.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves es médico neurólogo y sanitarista, especializado en Psiquiatría Social en la Escuela Nacional de Salud Pública Sergio Arouca, de la Fundación Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Des de la década de 80, como médico y dos veces director de la Colonia Juliano Moreira, y durante los años 90, como coordinador del Área Técnica de Salud Mental del Ministerio de la Salud, ha sido uno de los protagonistas del proceso de Reforma Psiquiátrica en el país. A partir de finales de la década de 90, además consultor eventual del Ministerio de la Salud, fue uno de los directores y último presidente del Instituto Franco Basaglia, organización no gubernamental de Río de Janeiro que actuaba en la defensa de los derechos de las personas con trastornos mentales. En esta entrevista,1 el Dr. Alves aborda la presente y conflictiva situación del nombramiento,2 por parte del ministro de la Salud, de un innegable crítico de la reforma y elabora un breve análisis de los principales avances y desafíos de este proceso. <![CDATA[<em>Riqueza emiséria do trabalho no Brasil III</em>. Ricardo Antunes (org.). Coleção Mundo do Trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2014, 464 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100311&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Domingos Sávio do Nascimento Alves é médico neurologista e sanitarista, com especialização em Psiquiatria Social pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Desde a década de 1980, como médico e duas vezes diretor da Colônia Juliano Moreira, e durante os anos 1990, como coordenador da Área Técnica de Saúde Mental do Ministério da Saúde, tem sido um dos protagonistas do processo de Reforma Psiquiátrica no país. A partir do final da década de 1990, além de consultor eventual do Ministério da Saúde, foi um dos diretores e último presidente do Instituto Franco Basaglia, organização não governamental do Rio de Janeiro que atuava na defesa dos direitos das pessoas com transtornos mentais. Nesta entrevista,1 Domingos aborda a presente e conflituosa situação da nomeação,2 pelo ministro da Saúde, de um inegável crítico da reforma e elabora uma breve análise dos principais avanços e desafios deste processo.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves is a neurologist and sanitarian, specialized in Social Psychiatry through the Sergio Arouca National School of Public Health, of the Oswaldo Cruz Foundation (ENSP/Fiocruz). Since the 1980s, as a physician, and twice as a director of the Juliano Moreira Colony, and during the 1990s, as the coordinator of the Ministry of Health's Mental Health Technical Area, he has been one of the main actors in the Psychiatric Reformation process in Brazil. From the 1990s, in addition to serving as an occasional consultant for the Ministry of Health, he also served as one of the directors and as the last chairman of the Franco Basaglia Institute, a Rio de Janeiro non-governmental organization that advocated the rights of people with mental disorders. In this interview,1 Domingos addresses the current, conflicting situation of the Minister of Health's appointment2 of an undeniable critic of the reformation, and makes a brief analysis of the progress that has been made and of the challenges of this process.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves es médico neurólogo y sanitarista, especializado en Psiquiatría Social en la Escuela Nacional de Salud Pública Sergio Arouca, de la Fundación Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Des de la década de 80, como médico y dos veces director de la Colonia Juliano Moreira, y durante los años 90, como coordinador del Área Técnica de Salud Mental del Ministerio de la Salud, ha sido uno de los protagonistas del proceso de Reforma Psiquiátrica en el país. A partir de finales de la década de 90, además consultor eventual del Ministerio de la Salud, fue uno de los directores y último presidente del Instituto Franco Basaglia, organización no gubernamental de Río de Janeiro que actuaba en la defensa de los derechos de las personas con trastornos mentales. En esta entrevista,1 el Dr. Alves aborda la presente y conflictiva situación del nombramiento,2 por parte del ministro de la Salud, de un innegable crítico de la reforma y elabora un breve análisis de los principales avances y desafíos de este proceso. <![CDATA[<em>Saúde coletiva: teoria e prática</em>. Jairnilson Silva Paim e Naomar de Almeida-Filho (orgs.). 1.ed. Rio de Janeiro: Medbook, 2014. 720p]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100313&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Domingos Sávio do Nascimento Alves é médico neurologista e sanitarista, com especialização em Psiquiatria Social pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Desde a década de 1980, como médico e duas vezes diretor da Colônia Juliano Moreira, e durante os anos 1990, como coordenador da Área Técnica de Saúde Mental do Ministério da Saúde, tem sido um dos protagonistas do processo de Reforma Psiquiátrica no país. A partir do final da década de 1990, além de consultor eventual do Ministério da Saúde, foi um dos diretores e último presidente do Instituto Franco Basaglia, organização não governamental do Rio de Janeiro que atuava na defesa dos direitos das pessoas com transtornos mentais. Nesta entrevista,1 Domingos aborda a presente e conflituosa situação da nomeação,2 pelo ministro da Saúde, de um inegável crítico da reforma e elabora uma breve análise dos principais avanços e desafios deste processo.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves is a neurologist and sanitarian, specialized in Social Psychiatry through the Sergio Arouca National School of Public Health, of the Oswaldo Cruz Foundation (ENSP/Fiocruz). Since the 1980s, as a physician, and twice as a director of the Juliano Moreira Colony, and during the 1990s, as the coordinator of the Ministry of Health's Mental Health Technical Area, he has been one of the main actors in the Psychiatric Reformation process in Brazil. From the 1990s, in addition to serving as an occasional consultant for the Ministry of Health, he also served as one of the directors and as the last chairman of the Franco Basaglia Institute, a Rio de Janeiro non-governmental organization that advocated the rights of people with mental disorders. In this interview,1 Domingos addresses the current, conflicting situation of the Minister of Health's appointment2 of an undeniable critic of the reformation, and makes a brief analysis of the progress that has been made and of the challenges of this process.<hr/>Domingos Sávio do Nascimento Alves es médico neurólogo y sanitarista, especializado en Psiquiatría Social en la Escuela Nacional de Salud Pública Sergio Arouca, de la Fundación Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz). Des de la década de 80, como médico y dos veces director de la Colonia Juliano Moreira, y durante los años 90, como coordinador del Área Técnica de Salud Mental del Ministerio de la Salud, ha sido uno de los protagonistas del proceso de Reforma Psiquiátrica en el país. A partir de finales de la década de 90, además consultor eventual del Ministerio de la Salud, fue uno de los directores y último presidente del Instituto Franco Basaglia, organización no gubernamental de Río de Janeiro que actuaba en la defensa de los derechos de las personas con trastornos mentales. En esta entrevista,1 el Dr. Alves aborda la presente y conflictiva situación del nombramiento,2 por parte del ministro de la Salud, de un innegable crítico de la reforma y elabora un breve análisis de los principales avances y desafíos de este proceso.