Scielo RSS <![CDATA[Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-812220180003&lang=en vol. 13 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Territories and symbolic spaces]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300493&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Tobacco visions: shamanic drawings of the Wauja Indians]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article analyzes shamanic drawings based on research of two ethnographic collections gathered between 1978 and 2004 among the Wauja Indians of the Upper Xingu. The drawings present a visual interpretation of animal-spirits (the apapaatai) and their transformations, as seen by Wauja shamans in tobacco-induced trances and dreams. This article argues that drawing on paper allowed the shamans to broadly express their understanding of the many potential bodily forms the apapaatai can take, either voluntarily or involuntarily. The lack of a visual canon for visual representation of the apapaatai on paper gave the shamans the freedom to produce drawings which reflect an extraordinary diversity of singular perspectives. These singularities, when associated with the narratives of myths and dreams, potentiate the drawings as a kind of visual exegesis of Wauja cosmology. Further analysis considering material culture objects shows that the appropriation of pencil and paper by Wauja shamans channelled their creative energy towards an unexpected expansion in the conceptual boundaries of shamanic translation.<hr/>Resumo Este artigo apresenta uma análise de desenhos xamânicos baseada na pesquisa de duas coleções etnográficas coletadas entre 1978 e 2004 entre os índios Wauja do alto Xingu. Os desenhos apresentam uma interpretação visual dos espíritos-animais (os apapaatai) e de suas transformações, tal como são vistos pelos xamãs Wauja em seus transes e sonhos induzidos pelo consumo de tabaco. O artigo argumenta que a experiência de desenhar em papel permitiu aos xamãs expressarem de modo amplo seus entendimentos sobre as muitas e possíveis formas corporais que os apapaatai podem, voluntária ou involuntariamente, assumir. A inexistência de cânones visuais para a representação dos apapaatai em papel deixou os xamãs livres para produzirem uma extraordinária diversidade de perspectivas singulares. Tais singularidades, quando associadas às narrativas de mitos de sonhos, potencializam os desenhos como um tipo de exegese visual da cosmologia Wauja. O aprofundamento dessa análise à luz de objetos da cultura material demonstra que a apropriação do lápis e do papel pelos xamãs Wauja canalizou sua energia criativa para uma inusitada expansão das fronteiras conceituais da própria tradução xamânica. <![CDATA[Environmental licensing of large-scale enterprises: what are the limits for evaluating direct and indirect impacts on health? A case study in the Wajãpi Indigenous Land, Amapá]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A realização de estudos de impacto ambiental (EIA) prévios à implantação de grandes empreendimentos é obrigatória no Brasil. Porém, os critérios normativos para delimitação de áreas de influência são considerados imprecisos e insuficientes. O presente artigo busca demonstrar como impactos ambientais em série causados pela implantação de usinas hidrelétricas e por projetos de mineração industrial no Amapá desencadearam surtos de malária e de leishmaniose tegumentar americana (LTA) na Terra Indígena Wajãpi e em outros assentamentos da região central do estado. Análises espaciais de desmatamento, curvas de variações climáticas e cronologia de impactos de tais empreendimentos, feitas entre 2003 e 2015, foram utilizadas para verificar a correlação de efeitos na saúde em comunidades não incluídas durante as diversas fases do licenciamento para implantação destes empreendimentos. Os resultados demonstram que surtos de malária e de LTA estiveram correlacionados com aumento das taxas de desmatamento causado pela expansão de assentamentos rurais, mas principalmente pela implantação de duas usinas hidrelétricas e intensificação de atividades de mineração industrial de ouro e de ferro, assim como o consequente incremento de garimpos na região. Os resultados explicitam a fragilidade do processo de licenciamento ambiental para delimitação de áreas de influência indireta, principalmente relacionados a aspectos da saúde.<hr/>Abstract In Brazil, it is mandatory to conduct environmental impact studies prior to deploying large-scale ventures. However, the normative criteria for demarcating areas of influence are considered imprecise and insufficient. The present article aims to demonstrate how serial environmental impacts caused by the implementation of hydroelectric power plants and industrial mining in the state of Amapá triggered outbreaks of malaria and American cutaneous leishmaniasis (ACL) in the Wajãpi Indigenous Land and other settlements in the region. Spatial analysis of deforestation, climate variation curves, and the chronology of events from 2003 to 2015 were used to verify the correlation of indirect health effects in communities wich were not included during the licensing stages for deploying these projects. The results showed that outbreaks of malaria and ACL were correlated with increased rates of deforestation caused by the expansion of rural settlements, but mainly by the establishment of two hydroelectric power plants, the growth in industrial iron mining, as well as the simultaneous increase of mining camps (garimpos) in the region. The results highlight the fragility of the environmental licensing process for demarcating indirectly influenced areas, particularly with regard to health issues. <![CDATA[Territories and borders: processes of appropriating symbolic and geographical space in the indigenous communities of Pampa del Indio, Chaco]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300541&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente artículo describiremos los significados de las fronteras en tanto formaciones sociales con una historicidad determinada, en las que se concentran prácticas, discursos y acciones que dan sentido al modelo de regulación social que se vislumbra en la actualidad partir de aquella historicidad. Analizaremos las fronteras geofísicas y simbólicas que se constituyeron a partir de la instalación del Virreinato del Río de la Plata, y que se consolidaron en el actual territorio de la República Argentina. En este sentido, describiremos a lo largo de este trabajo la relación que se gestó en torno a estas fronteras entre las comunidades indígenas del país y los representantes coloniales, los diferentes funcionarios estatales (desde 1880 hasta la actualidad) y las políticas públicas implementados por los organismos nacionales. Finalizaremos nuestro trabajo describiendo las actuales políticas públicas que se implementan en la localidad de Pampa del Indio, en la provincia de Chaco. Analizaremos de qué manera dichas políticas generan territorialidades marcadas por una asimetría en las relaciones de poder. Describiremos los modos en los cuales se ha ejercido, y se sigue ejerciendo, la violencia física y simbólica sobre las poblaciones indígenas al considerar cómo se han constituido históricamente las fronteras con dicha población étnica.<hr/>Abstract This article describes the meanings of borders as social formations with a certain historicity, in which they concentrate practices, speeches and actions that give meaning to the model of social regulation that is seen in the present time on the basis of that historicity. The geophysical and symbolic borders that were formed during the installation of the Viceroyalty of the Río de la Plata and consolidated in the current territory of the Argentine Republic are analyzed. Along these lines are described throughout this article the relationship that was conceived around these borders between the country's indigenous communities and the colonial representatives, the different state officials (from 1880 to the present), and the policies implemented by national agencies. In the final section the current public policies that are implemented in Pampa del Indio in the Chaco province are described. The article discusses how these policies generate territorialities that are marked by an asymmetry in power relations, and describes the ways in which physical and symbolic violence has been used and continues to be used against indigenous peoples by considering how borders have historically been constituted with this ethnic population. <![CDATA[Cauim: food or intoxicant?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300561&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Tradicionalmente, as bebidas fermentadas da América do Sul são classificadas entre os narcóticos e os intoxicantes. Revisando os textos dos primeiros cronistas e recentes estudos antropológicos, é possível mostrar que as bebidas fermentadas eram fundamentalmente alimentos líquidos, ricos em elementos minerais, em pré-bióticos e pró-bióticos, contendo forte proteção contra doenças intestinais. O componente ‘etílico’, apesar de importante pelas suas implicações sociais, era, na maior parte dos casos, inexistente ou baixo, sendo originário de uma fermentação lática e não sacaromicética.<hr/>Abstract South American fermented beverages have traditionally been classified among narcotics and intoxicants. In a review of the first chronicles and recent ethnological studies of South American history, we show that fermented beverages were fundamentally liquid food, rich in minerals, probiotics, and prebiotics, and offered strong protection against intestinal diseases. The alcoholic component, although important for its social implications, was for the most part lacking or minimal, and originated from non-saccharomycetic lactic acid fermentation. <![CDATA[The first settlers on the northern coast of Espírito Santo: a new approach to shell mound (<em>sambaqui</em>) archaeology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300573&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os sambaquis do litoral do Espírito Santo foram pouco estudados pelas pesquisas arqueológicas realizadas no estado. Apesar de serem conhecidos desde finais do século XIX, foram recorrentemente considerados uma extensão marginal dos desenvolvimentos culturais que aconteciam no Rio de Janeiro. À escassez de informações sobre as características dos sítios, soma-se a ausência de datações 14C bem referenciadas, as quais impedem o entendimento da profundidade temporal e da evolução da ocupação humana pré-colonial no litoral do estado. Este artigo apresenta as metas e os resultados da retomada das pesquisas arqueológicas nos sambaquis do litoral norte do Espírito Santo, em Linhares. Até o momento, foram escavados dois sambaquis cuja idade recua em quase 2000 anos o registro de presença humana na costa do estado. As novas pesquisas seguem um método padronizado para escavação dos sítios, especialmente desenhado para a primeira caracterização dos sambaquis, o qual envolve a construção de um banco de dados digital e a incorporação de sistemas informatizados para gerenciamento das escavações. As pesquisas revelaram evidências da ocupação humana na região anterior ao máximo transgressivo holocênico (sítio Suruaca 20, datado em c. 6800 cal. AP), momento em que manguezais, restingas e florestas de tabuleiros constituíam o ambiente costeiro.<hr/>Abstract The shell mounds (sambaquis) on the coast of Espírito Santo have received little attention in archaeological research. Despite being known to scholars since the end of the nineteenth century, shell mounds were recurrently considered marginal to the cultural developments in the neighboring state of Rio de Janeiro. Scarce information on the contents of the sites and the lack of well-referenced 14C dating prevented a complete understanding of the time-depth and evolution of pre-colonial settlement on this fragment of the Brazilian coast. This paper introduces the aims and preliminary results of renewed archaeological research on the shell mounds of the northern coast of Espírito Santo, in the municipality of Linhares. Two shell mounds have been excavated thus far, pushing the record of human presence on the coast back by almost 2000 years. The new research follows a standardized method of excavation specially designed for initial characterization of shell mound deposits; this method involves creating a digital database and incorporating computerized methods for excavation management. Signs of human presence were seen along the northern coast before the Holocene maximum transgression (Suruaca site, dated c. 6800 cal. BP), when mangroves, restingas, and the Atlantic rainforest comprised the coastal environment. <![CDATA[Between ‘pits and points’: the archaeological context of the Upper Vale do Itajaí do Sul and the settlement of southern Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300597&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta uma síntese do contexto arqueológico do Alto Vale do Itajaí do Sul, área serrana localizada entre o litoral e o planalto de Santa Catarina, a partir de uma revisão na literatura arqueológica e de dados obtidos em atividades de campo. Há mais de uma centena de sítios arqueológicos nesta área, indicando grande diversidade em termos de implantação, de conjunto artefatual, de cronologia e de associação cultural. A partir de uma comparação entre o contexto arqueológico desta área com áreas adjacentes, procuramos inserir a região do Alto Vale do Itajaí nas discussões mais amplas sobre processo de ocupação do Brasil meridional.<hr/>Abstract This paper presents a summary of the archaeological context in the Upper Itajaí do Sul Valley, an area located between the coast and the Santa Catarina plateau, based on a review of archaeological literature and data obtained from field activities. There are more than a hundred archeological sites in this area, suggesting great diversity in terms of settlement, artifact assemblages, chronology, and cultural association. By comparing the archaeological context of this area with adjacent areas, an attempt is made to insert the Upper Itajaí do Sul Valley into broader discussions about the occupation process of southern Brazil. <![CDATA[A Guarani burial deposit on the upper Uruguay River, Santa Catarina: excavation and collection of data on the biological and funerary profiles]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300625&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho apresenta os resultados da escavação de uma deposição funerária relacionada à unidade arqueológica Guarani, encontrada no setor 2 do sítio multicomponencial ACH-LP-07, na margem direita do rio Uruguai, município de Águas de Chapecó, Santa Catarina. São apresentados os procedimentos empregados em campo e em laboratório para escavação e análise tipológica de um recipiente cerâmico utilizado como urna funerária, bem como é feita análise das características dessa deposição e dos remanescentes ósseos humanos e a sua inclusão no contexto regional do alto rio Uruguai. Uma data de 14C de fragmento de carvão recuperado no entorno da deposição funerária revelou idade de 395 ± 40 AP, já adentrando o período colonial, mas sem evidências materiais de contato com os europeus. A análise da estrutura do enterramento contribui com novas informações relacionadas ao comportamento funerário da unidade Guarani, visto que, apesar de ser muito descrita pela literatura, carece de contextos documentados na perspectiva arqueológica.<hr/>Abstract This work presents the results from excavating a funerary arrangement related to the Guarani archaeological unit found in sector 2 of the ACH-LP-07 multicomponent site on the right bank of the Uruguay River in Águas de Chapecó, Santa Catarina. The procedures used in the field and laboratory to excavate and conduct typological analysis of a ceramic vessel used as a funeral urn and to describe this arrangement, the human skeletal remains, and their inclusion within the regional context of the upper Uruguay River are presented for future archaeological interpretation. Carbon 14 dating of a charcoal fragment recovered from the area surrounding the funerary site revealed an age of 395 ± 40 BP, at the beginning of the colonial period, but no material evidence of contact with Europeans was found. Analysis of the burial structure contributes new information on the funerary behavior of the Guarani unit, because even though it has been thoroughly described in the literature, contexts documented from an archaeological perspective are lacking. <![CDATA[Nominal possession in Apurinã (Arawak): some considerations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300645&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os nomes em Apurinã, língua indígena pertencente à família Aruák, falada no sudeste do estado do Amazonas, já foram objeto de investigação de alguns autores, em que diferentes classificações foram propostas (Facundes, 1995, 2000; Brandão, 2006; Facundes; Freitas, 2013). Neste artigo, revisitaremos as diferentes classificações para os nomes em Apurinã, apresentando, posteriormente, a proposta atual de classificação de nomes em Apurinã, com base em Freitas (2017), que classifica os nomes em: (i) alienáveis, (ii) inalienáveis e (iii) nomes não possuíveis. A atual proposta também considera que a (in)alienabilidade na língua é definida em termos não só dos padrões de marcação morfológica dos nomes, mas também leva em conta os parâmetros ‘frequência de ocorrência’, em construções de posse, e ‘motivação econômica’, tal como definidos por Haspelmath (2008), dentro de uma abordagem tipológica. Assim, nomes inalienáveis ocorrem mais frequentemente como possuídos, sendo não marcados em construções de posse, por isso, são mais econômicos; já nomes alienáveis ocorrem mais frequentemente como não possuídos, sendo notoriamente marcados em construções de posse por um conjunto de sufixos, portanto, são menos econômicos.<hr/>Abstract Nouns in the Apurinã language (Arawak), which is spoken in southeastern Amazonas, Brazil, have been studied by multiple authors, and different classifications have been proposed (Facundes, 1995, 2000; Brandão, 2006; Facundes; Freitas, 2013). In this paper, we will revisit the different classifications for nouns in Apurinã, and present a new proposal by Freitas (2017), which classifies the nouns in the language as: (i) alienable, (ii) inalienable, and (iii) non-possessible nouns. Inalienability is defined not only in terms of morphological marking patterns, but also considering the ‘frequency of occurrence’ in possessive constructions and ‘economic motivation,’ as defined by Haspelmath (2008), following a typological approach. Inalienable nouns thus more frequently appear as possessed, being unmarked in possessive constructions, and therefore more economical, while alienable nouns more frequently occur as unpossessed, marked in possessive constructions by a set of suffixes, and therefore less economical. <![CDATA[The botanist João Barbosa Rodrigues in the Amazon basin: exploring the Capim River (1874-1875)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300663&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é uma proposta de análise dos estudos geográficos, hidrográficos, botânicos e zoológicos elaborados pelo botânico brasileiro João Barbosa Rodrigues (1842-1909), em viagem pelo rio Capim entre os anos de 1874-1875. Esta viagem fez parte da Comissão Exploradora do vale do Amazonas, a qual foi liderada por Barbosa Rodrigues e contou com o patrocínio do Governo Imperial. Estes estudos se encontram no relatório “Exploração e estudo do Valle do Amazonas: rio Capim” publicado e apresentado em 1875 ao Ministério da Agricultura, Comércio e Obras Públicas.<hr/>Abstract This article proposes analysis of the geographic, hydrographic, botanical and zoological studies contucted by the Brazilian botanist João Barbosa Rodrigues (1842-1909) on a journey along the Capim River between 1874 and 1875. This trip was part of the Amazon Basin Exploratory Commission, which was led by Barbosa Rodrigues and sponsored by the Imperial government. These studies are found in the Report “Exploration and study of the Amazon Basin: Capim river,” wich was published and presented to the Ministry of Agriculture, Commerce, and Public Works in 1875. <![CDATA[‘Like a vast barn’: perceptions of nature during the colonization of Western Santa Catarina (1916-1950)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300681&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Após o final da Guerra do Contestado (1912-1916), definiram-se os limites territoriais entre os estados do Paraná e de Santa Catarina. No território que passou a pertencer ao domínio catarinense, empresas colonizadoras começaram a comercializar as terras, em lotes destinados à agricultura de âmbito familiar, em especial a descendentes de europeus que viviam nas colônias sul-rio-grandenses. Com isso, modificou-se radicalmente o ambiente, seja pelo extrativismo da madeira, seja pela expansão da agricultura. Tais práticas eram almejadas e estimuladas pelas autoridades estaduais, que entendiam ser esta a melhor forma para incorporar efetivamente as terras ao estado de Santa Catarina. O artigo evidencia como a natureza e o ambiente foram representados nesse contexto. Resulta de revisão bibliográfica, da análise de documentos produzidos pelo governo catarinense, de matérias de jornais, de propagandas de empresas colonizadoras e, em particular, da obra de Othon D’Eça, intitulada “Aos espanhóis confinantes”.<hr/>Abstract The borders between the Brazilian states of Paraná and Santa Catarina were defined after the end of the War of the Contestado (1912-1916). Colonizing companies began to sell the land that was ceded to Santa Catarina in lots directed toward family agriculture, especially to descendants of European immigrants who lived in colonies in Rio Grande do Sul. This radically altered the environment through logging as well as expansion of farming. These practices were pursued and encouraged by the state authorities, who considered them the best way to effectively incorporate these lands into the state of Santa Catarina. The article shows how nature and the environment were represented in this context; this is the result of a literature review, analysis of documents produced by the government of Santa Catarina, newspaper articles, advertisements by colonizing companies, and especially the work of Othon D’Eça entitled “To the confining Spaniards”. <![CDATA[Estela Campos and early abstractionism in Pará (1957-1959): hypotheses on invisibilities in art history]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300699&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo busca trazer informações sobre uma lacuna existente nos estudos historiográficos sobre arte em Belém, Brasil. Discute-se o papel da artista Estela Campos na consolidação das correntes abstracionistas no campo artístico desta cidade, analisando a recepção crítica de suas três primeiras exposições individuais (1957, 1958 e 1959, ocorridas nas cidades de Belém, Rio de Janeiro e Belém, respectivamente). São apresentadas as fontes, muitas das quais ainda inéditas ou pouco conhecidas, que permitem um esboço biográfico da artista. Da mesma maneira, são levantadas algumas hipóteses sobre aspectos (sexismo, provincianismo, abordagens historiográficas localistas) que teriam contribuído para sua invisibilidade na história da arte em Belém.<hr/>Abstract This paper presents information on a gap in the historiographic studies of art in Belém, Brazil. It discusses the role of the artist Estela Campos in the consolidation of abstractionist currents in the artistic field of Belém, analyzing critical reception of her first three solo exhibitions (1957, 1958 and 1959, in the cities of Belém, Rio de Janeiro, and Belém, respectively). Sources that provide a biographical sketch of the artist are presented, many still unpublished or barely known. In the same way, some hypotheses are raised about aspects that may have contributed to her invisibility in the art history of Belém (sexism, provincialism, localist historiographical approaches). <![CDATA[Other science? Knowledge, collective experiments and assessments]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222018000300721&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo busca trazer informações sobre uma lacuna existente nos estudos historiográficos sobre arte em Belém, Brasil. Discute-se o papel da artista Estela Campos na consolidação das correntes abstracionistas no campo artístico desta cidade, analisando a recepção crítica de suas três primeiras exposições individuais (1957, 1958 e 1959, ocorridas nas cidades de Belém, Rio de Janeiro e Belém, respectivamente). São apresentadas as fontes, muitas das quais ainda inéditas ou pouco conhecidas, que permitem um esboço biográfico da artista. Da mesma maneira, são levantadas algumas hipóteses sobre aspectos (sexismo, provincianismo, abordagens historiográficas localistas) que teriam contribuído para sua invisibilidade na história da arte em Belém.<hr/>Abstract This paper presents information on a gap in the historiographic studies of art in Belém, Brazil. It discusses the role of the artist Estela Campos in the consolidation of abstractionist currents in the artistic field of Belém, analyzing critical reception of her first three solo exhibitions (1957, 1958 and 1959, in the cities of Belém, Rio de Janeiro, and Belém, respectively). Sources that provide a biographical sketch of the artist are presented, many still unpublished or barely known. In the same way, some hypotheses are raised about aspects that may have contributed to her invisibility in the art history of Belém (sexism, provincialism, localist historiographical approaches).