Scielo RSS <![CDATA[Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1981-812220170002&lang=pt vol. 12 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[CARTA DA EDITORA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200277&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Dossiê “Ilustração arqueológica e etnográfica nas Américas”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200285&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A face do outro: o particular <em>versus</em> o individual]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Five interrelated case studies from the sixteenth to the twentieth centuries develop the dynamic contrast between portraiture and pictorial genres newly invented in and about Latin America that do not represent their subjects as individuals despite the descriptive focus on the particular. From Jean de Léry’s genre-defining proto-ethnographic text (1578) about the Tupinamba of Brazil to the treatment of the Creole upper class in New Spain as persons whose individuality deserves to be memorialized in contrast to the Mestizaje, African, and Indian underclass objectified as types deserving of scientific study, hierarchical distinctions between portraiture and ethnographic images can be framed in historical terms around the Aristotelian categories of the universal, the individual, and the particular. There are also some intriguing examples that destabilize these inherited distinctions, such as Puerto Rican artist José Campeche’s disturbing and poignant image of a deformed child, Juan Pantaléon Aviles, 1808; and an imaginary portrait of Moctezuma II, c. 1697, based on an ethnographic image, attributed to the leading Mexican painter Antonio Rodriguez. These anomalies serve to focus the study on the hegemonic position accorded to the viewing subject as actually precarious and unstable, always ripe for reinterpretation at the receiving end of European culture.<hr/>Resumo Cinco estudos de caso interligados, abrangendo o período entre os séculos XVI e século XX, desenvolvem o contraste dinâmico entre retrato e novos gêneros pictóricos inventados na e sobre a América Latina, que não representam seus sujeitos como indivíduos, apesar da ênfase descritiva no elemento particular. Do texto proto-etnográfico e inaugurador de gênero, Jean de Léry (1578) sobre os Tupinambá do Brasil, ao tratamento dado à classe dominante Criole na Nova Espanha, como pessoas que merecem ser lembradas, em oposição à Mestizaje, aos africanos e aos indígenas das classes subalternas, objetificados como tipos merecedores de estudos científicos, distinções hierárquicas entre o retrato e imagens etnográficas podem ser enquadradas em termos históricos, sob as categorias aristotélicas do universal e do particular. Alguns exemplos intrigantes também existem, que desestabilizam essas distinções herdadas, tais como a imagem perturbadora e pungente da criança deformada, Juan Pantaléon Aviles, pintada pelo artista porto-riquenho José Campeche em 1808; e um retrato imaginário de Montezuma II, de c. 1697, baseado em uma imagem etnográfica atribuída ao reputado pintor mexicano Antonio Rodriguez. Essas anomalias servem para focar o estudo na posição hegemônica atribuída ao observador, denunciando-a como de fato precária e instável, sempre pronta para reinterpretação junto ao polo receptor da cultura europeia. <![CDATA[Archaeological illustration in the Andes (1850-1890)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En términos generales, es posible trazar en las publicaciones europeas sobre los Andes una trayectoria histórica en el curso de cuatro siglos, desde un sistema de representación que está íntimamente atado – y afiliado – a la palabra escrita, a uno donde las imágenes se convierten en la razón de ser de la publicación. Esta trayectoria refleja el campo de la arqueología en sí mismo, desde sus orígenes en una tradición de anticuarios dominada por las preocupaciones filológicas durante los siglos XVI y XVII, al siglo XIX, donde las evidencias fotográficas ganan fuerza frente a las escritas. Este documento se centra en el pico de esta trayectoria: los atlas arqueológicos creados entre 1850 y 1890, en particular el trabajo de Wilhelm Reiss y Alphons Stübel y su publicación en tres volúmenes titulada “The necropolis of Ancon in Peru” (“La necrópolis de Ancón en el Perú”). El presente estudio analiza el papel de la ilustración arqueológica en la iluminación, la difusión y comprensión de un pasado pre-inca durante el siglo XIX, y en última instancia, cómo las imágenes dan forma a la construcción del conocimiento.<hr/>Abstract In broad terms, European publications on the Andes allow one to trace a historical trajectory over the course of four centuries, from a system of representation that is intimately tethered – and subsidiary – to the written word, to one where the images become the raison d’être of publication. This trajectory mirrors the field of archaeology itself, from its origins in an antiquarian tradition dominated by philological concerns in the sixteenth and seventeenth centuries, to the nineteenth century, when evidence becomes less about words, and more about pictures. This paper focuses on the peak of this trajectory: archaeological atlases created between 1850 and 1890, particularly the work of Wilhelm Reiss and Alphons Stübel and their three-volume publication, “The necropolis of Ancon in Peru”. The present study analyzes the role of archaeological illustration in illuminating, disseminating, and understanding a pre-Inca past in the nineteenth century, and ultimately how images shape the construction of knowledge. <![CDATA[Bruno Latour no jardim da ilustração arqueológica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200331&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este ensaio explora uma técnica específica de ilustração utilizada por arqueólogos mesoamericanistas: o desenho linear e, particularmente, o método de combinar croquis de detalhes de grandes artefatos juntos em uma única página. O ensaio começa com o texto de Bruno Latour, intitulado “Drawing things together”, no qual ele argumenta que boa parte da prática científica envolve “a transformação de ratos e substâncias químicas em papel”. Através de representações, os objetos de estudo científico podem ser reorganizados e combinados de formas que seriam impossíveis para os reais objetos representados. Apesar de essas técnicas simplificarem radicalmente os objetos estudados, essa mesma simplicidade faz delas instrumentos poderosos para interpretar o mundo. Desenhos lineares, artefatos e a criação de painéis de detalhes fragmentados de desenhos de artefatos são exemplos clássicos das técnicas que Latour explora. A segunda sessão do ensaio investiga como mesoamericanistas começaram a criar ilustração de painéis de fragmentos de desenhos lineares, e como eles conectam essas tradições centenárias de ilustrações de história natural. Finalmente, a terceira sessão volta-se para métodos de desenhos de conjuntos e questiona o que aprendemos e o que perdemos ao utilizarmos desenhos lineares para estudar o passado da Mesoamérica.<hr/>Abstract This essay explores a specific technique of illustration used by Mesoamerican archaeologists: the line drawing, and in particular the method of combining line drawings of details of larger artifacts together on a single page. The essay begins with Bruno Latour’s text on “Drawing things together”. Latour argues that much scientific practice is about “the transformation of rats and chemicals into paper”. Through representations, the objects of scientific study can be rearranged and combined in ways impossible with the actual objects depicted. Although these techniques radically simplify the objects being studied, their very simplicity makes them powerful instruments for interpreting the world. Line drawings of artifacts, and the creation of fields of fragmented details of drawings of artifacts, are a classic example of the techniques Latour explores. The second section of the essay then asks how it was that Mesoamericanists first began creating illustrations of fields of fragmented line drawings, and connects this to centuries-old traditions of natural history illustration. Finally, the third section turns to Mesoamerican methods of drawing things together, and asks what we learn, and what we lose, by using line drawings to study the Mesoamerican past. <![CDATA[Giving shape to the past: Pre-columbia in nineteenth-century Mexican literary journals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200359&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The literary journal “El Museo Mexicano” (1843-1845) marked a watershed in Mexican nationalism, and sought to shape aspirations of an elite segment of nineteenth-century Mexican society eager to claim a post-colonial identity by exploring the cultural and historical strands that were combined in the young Republic. The editors solicited contributions from Mexican authors on a wide range of subjects, from descriptions of contemporary provincial life to accounts of recent discoveries of pre-Hispanic monuments and artifacts. The aim was to provide a more complete and up-to-date image of Mexico, rich in anecdotal detail and lavishly illustrated. In this paper I will explore how this new literary platform argued for the validity of archaeological investigation in the American context, and ultimately shaped how Mexicans perceived their past. Though my focus is primarily on the articles in “El Museo Mexicano” I will also analyze some of the visual tropes and traditions, from the picturesque to the grotesque that inspired illustration in other Mexican journals of the same genre.<hr/>Resumen La revista “El Museo Mexicano” (1843-1845) estableció un parte aguas en el nacionalismo mexicano, y buscaba moldear las aspiraciones de los elites mexicanos deseosos de reclamar una identidad poscolonial por medio de una exploración de los hilos históricos y culturales que se tejían en la joven nación. Los editores solicitaron contribuciones de autores sobre una diversidad de temas, desde descripciones de la vida contemporánea provincial hasta los descubrimientos arqueológicos más recientes de monumentos y artefactos prehispánicos. El propósito fue proporcionar un imagen de México actualizada y completa, rica en reflexiones anecdóticas y suntuosamente ilustrada. En este trabajo exploraré cómo esta nueva plataforma literaria argumentaba para la validez de la investigación arqueológica en el contexto americano, la cual, últimamente, dio pie a la percepción los mexicanos tenían de su pasado. Aunque el enfoque se basa principalmente en los artículos provenientes de la revista “El Museo Mexicano”, también analizaré algunas de las tradiciones visuales –del pintoresco al grotesco– que inspiraron la ilustración en revistas del mismo género. <![CDATA[A <em>Grand Tour</em> de um brasileiro: a importância da Itália nas ideias de Manuel de Araújo Porto-Alegre]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200377&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Manuel de Araújo Porto-Alegre (1806-1879) foi um dos mais importantes pensadores do século XIX no Brasil. Este artigo trata da importância que a viagem para a Itália teve na trajetória deste pensador. Os contatos com os clássicos e com o universo das viagens pitorescas marcaram a sua produção como artista. Nos poucos desenhos daquele período que chegaram até nós, percebe-se o gosto pelo pitoresco de um artista sintonizado com a cultura do Grand Tour e com a sensibilidade romântica. Além disso, o aprendizado na Itália familiarizou o brasileiro com valores e métodos em discussão nos meios antiquários e eruditos da época. Graças a isso, Porto-Alegre faria alguns anos depois uma interpretação da história da arte no Brasil inspirada na leitura de autores como Johann J. Winckelmann e Luigi Lanzi. Finalmente, o artigo defende que a passagem pela Itália funcionou, para Porto-Alegre, como uma espécie de atestado simbólico, garantindo- lhe lugar entre os eruditos franceses do Instituto Histórico de Paris, bem como entre os estudiosos do Instituto Histórico Brasileiro. Se fora para a Europa como aspirante a pintor, Porto-Alegre voltou da Itália como um erudito.<hr/>Abstract Manuel de Araújo Porto-Alegre (1806-1879) was one of the most important thinkers in nineteenth-century Brazil; this article discusses the impact a trip to Italy had on his trajectory. His contact with the classics and the universe of picturesque travels marked his artistic production. The few pieces of his work that have survived show this artist’s connection to the culture of the Grand Tour as well as his Romantic sensibility. Furthermore, what he learned in Italy familiarized this Brazilian artist with the values and methods discussed in the antiquarian and erudite environments of the era. It is thanks to this experience that Porto-Alegre some years later interpreted the history of Brazilian art inspired by readings of authors such as Johann J. Winckelmann and Luigi Lanzi. Finally, this article also defends that Porto-Alegre’s time in Italy was a symbolic passport among the scholars of the Institut Historique of Paris as well as the Instituto Histórico Brasileiro. Porto-Alegre may have gone to Europe to become a painter, but he returned from Italy as an intellectual. <![CDATA[Arqueología, etnografía y el contexto artístico en Brasil en el Segundo Reinado: las obras de los escultores Ferdinand Pettrich y Louis Rochet]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200389&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Siguiendo el trabajo anterior sobre la Expedición Científica de Exploración de la Sección de Arqueología y Etnografía del Instituto Histórico e Geográfico Brasileño, en ese texto será evidenciada la relación entre la ilustración etnográfica y la producción artística promovida por la corte del emperador Don Pedro II y por el Academia Imperial de Bellas Artes de Rio de Janeiro. En particular, serán tratados dos casos: las esculturas figurando indios norte-americanos ejecutadas por el alemán Ferdinand Pettrich en Estados Unidos entre 1835 y 1845, re-elaboradas durante la estada brasileña del artista hasta 1857 y donadas al papa Pio IX, hoy en el Museo Etnologico Missionario en Ciudad del Vaticano. El caso más relevante para nuestro análisis, sin embargo, es el del monumento ecuestre de Don Pedro I realizado por el escultor francés Louis Rochet en Rio de Janeiro entre 1857 y 1862, en que la ilustración etnográfica se une con intenciones conmemorativas y soluciones estéticas de fuerte impacto para el arte de la época.<hr/>Abstract Following previous work about the Scientific Expedition of the Section of Archaeology and Ethnography of Brazilian Geographic and Historical Institute, it will be featured in this paper the relationship between ethnographic illustration and artistic production promoted by the court of Emperor Don Pedro II and Academia Imperial de Belas Artes in Rio de Janeiro. In particular, two cases will be discussed: the sculptures representing North American Indians executed by the German artist Ferdinand Pettrich in United States between 1835 and 1845, reworked during his Brazilian sojourn until 1857 and donated to Pope Pius IX which are now in the Museo Etnologico Missionario in Vatican City. Most relevant to our analysis, however, is the case of the equestrian monument of the Emperor Don Pedro I executed by French sculptor Louis Rochet in Rio de Janeiro between 1857 and 1862, in which the ethnographic illustration was mixed with epic intentions and aesthetic solutions which had strong impact on the art of the period. <![CDATA[Cuias, cachimbos, muiraquitãs: a arqueologia amazônica e as artes do período colonial ao modernismo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200403&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A obra “Tesouro descoberto no máximo rio Amazonas” (1757-1776), do jesuíta João Daniel, é considerada uma das principais fontes sobre o Amazonas durante o período colonial, sendo importante documento a respeito do quanto o conhecimento da natureza e das tradições culturais indígenas foram pedras fundamentais para o desenvolvimento do trabalho artístico nas missões. É particularmente no tratado intitulado “Das tintas mais especiais do rio Amazonas” que Daniel traz informes sobre a assimilação por parte dos jesuítas quanto às técnicas e aos materiais indígenas para fazer tintas e pintar obras artísticas; assim como sobre a adoção, pelos indígenas, de motivos ornamentais de repertório europeu e de origem asiática, em objetos de sua própria cultura, o que parece indicar, no âmbito das investigações arqueológica e etnográfica, que as transferências culturais ocorreram em várias direções. Por outro lado, também é sabido, no modernismo brasileiro, da utilização de motivos indígenas e/ou da representação da natureza amazônica por parte de artistas como Manoel Pastana, Theodoro Braga, Fernando Correia Dias ou Carlos Hadler, visando à construção de um repertório de matriz nacional para as artes decorativas.<hr/>Abstract The “Tesouro descoberto no máximo rio Amazonas” (1757-1776) by the Jesuit João Daniel is considered one of the main sources about the Amazon during the colonial period, and an important testimony about how knowledge of nature and indigenous cultural traditions were cornerstones for the development of arts in the Missions. Especially in the chapter “Das tintas mais especiais do rio Amazonas”, does Daniel reports on the Jesuits’ adoption of indigenous techniques and materials both to produce colors as well as paintings. At the same time, indigenous artists incorporated European and Asian ornamental motifs in objects of their own culture. This appears to indicate, in the field of archaeological and ethnographic research, that these cultural transfers occurred in various directions. On the other hand, also known in Brazilian modernism, is the use of indigenous motifs and/or the representation of Amazonian nature by artists such as Manoel Pastana, Theodoro Braga, Fernando Correia Dias or Carlos Hadler, who aimed at building a national repertoire for the decorative arts. <![CDATA[Moldando a paisagem: utilização humana do abrigo Cerro Gavilán 2, Orinoco Médio, do Holoceno antigo ao presente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200429&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Initial archaeological investigations at Cerro Gavilán 2, a rockshelter located in the Bolívar State of Venezuela, reveal evidence for human activity that spans the Early Holocene to the present. This report summarizes the information obtained through surface collection, limited excavation, and documentation of the surface features and rock art in the cave. Accelerator mass spectrometry (AMS) 14C analysis established dates from excavated strata that range between 9250 ± 60 BP to 3440 ± 40 BP, and are associated with a unifacial flake technology and charred faunal and floral remains, whereas surface remains span the known ceramic sequence for the area. Rock art corresponds to distinctive superimposed styles that indicate continual repainting of the cave through time, serving to anchor the site to the landscape for multiple societies inhabiting the region. It is suggested that the shelter may have fulfilled different functions over time and a sequence of seasonal residential, ritual, and funerary activities is proposed. The rich cultural context found in Cerro Gavilán 2 contributes to advances in Amazonian archaeology that are redefining our knowledge of early developments and the complexity of human/environmental interactions in tropical America.<hr/>Resumo Pesquisas arqueológicas preliminares realizadas no Cerro Gavilán 2, um abrigo rochoso localizado no estado de Bolívar, na Venezuela, revelaram indícios da atividade humana que vão desde o Holoceno inicial até o presente. Este artigo resume as informações obtidas através de coletas de superfície, escavação limitada e documentação da arte rupestre existente no abrigo. As datas obtidas através de análise utilizando 14C AMS a partir das camadas escavadas revelaram um período de ocupação entre 9250 ± 60 AP a 3440 ± 40 AP e estão associadas a uma tecnologia de lascas unifaciais, restos carbonizados de fauna e restos botânicos, enquanto os materiais de superfície abarcam toda a sequência de cerâmica conhecida para a região. Diferentes estilos de pinturas rupestres se sobrepõem no abrigo, indicando que essa atividade foi contínua ao longo do tempo. Este aspecto serviu para fixar o sítio à paisagem, utilizado que foi por vários grupos que habitaram a região. A utilização variada sugere que houve uso como moradia temporária e para visitas esporádicas com fins de realização de rituais e de atividades funerárias. O rico contexto cultural identificado em Cerro Gavilán 2 representa avanços para a arqueologia amazônica ao redefinir o entendimento acerca da ocupação inicial na região e da complexidade das interações humanas e ambientais na América tropical. <![CDATA[Zooarchaeological studies at Laguna del Negro 1 (Gualeguay department, Argentina), a stratigraphic context from the inland plains of Entre Ríos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200453&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Debido a la escasez de investigaciones en las llanuras interiores entrerrianas del Noreste argentino y la ausencia de estudios arqueológicos en contextos estratigráficos, la información zooarqueológica para este extenso contexto ambiental es virtualmente inexistente. A partir de la excavación de Laguna del Negro 1, un sitio de actividades múltiples correspondiente al Holoceno tardío, fue posible contar con una abundante muestra de especímenes óseos y malacológicos. En este trabajo se presenta el análisis taxonómico, anatómico y tafonómico del conjunto arqueofaunístico recuperado, con el objetivo de caracterizar la diversidad de recursos faunísticos que fueron explotados, comenzar a analizar las prácticas vinculadas con su procesamiento y discutir los procesos tafonómicos involucrados en la formación del conjunto óseo. A partir de estos estudios se propone que los cérvidos de mediano porte fueron los principales recursos faunísticos consumidos en el sitio. Sin embargo, una gran diversidad de taxones, que incluyen roedores (cuises, coipo, carpincho), dasipódidos, carnívoros, lagartos, rheidos, peces y moluscos, también fueron aprovechados. La integración de la información generada con la disponible a nivel microregional permite proponer un modelo de aprovechamiento de los recursos faunísticos vinculado a la explotación de taxones disponibles en los diversos microambientes de las fajas aluviales y las llanuras altas del interior entrerriano.<hr/>Abstract The virtual absence of zooarchaeological data from the extensive inland plains of Entre Ríos, northeastern Argentina, can be explained by the scarcity of archaeological investigations and the lack of stratigraphic contexts available for study. Recently, the detection and excavation of Laguna del Negro 1, a late Holocene site with evidence of multiple activities, allowed us to study a stratigraphic sample of bone and malacological specimens. Here we present the taxonomic, anatomic and taphonomic analysis of Laguna del Negro 1 zooarchaeological assemblage. Our goals are to estimate the diversity of faunal resources exploited, to explore processing practices and to evaluate the taphonomic processes involved in the formation of the bone assemblage. We propose that medium sized cervids were the main resources consumed at the site. Nevertheless, a great diversity of species that include rodents (cuis, coipo and capybara), armadillos, carnivores, lizards, rheids, fishes and mollusks, were also exploited. The integration of these data with information available at microregional level allowed us to present a model for faunal resource exploitation in which taxa from diverse microenvironments of the alluvial plains and the high plains were used. <![CDATA[The organization of colonial pottery production in the Southern frontier at the Spanish empire (Mendoza, Republica Argentina)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200473&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo tiene por objetivo proponer un modelo de la organización tecnológica de la producción de cerámica durante el período colonial en Mendoza. La metodología de estudio consiste en el análisis de datos históricos (algunos de ellos, inéditos) y arqueológicos para reconstruir la secuencia de producción de cerámica (cadena operativa) y los agentes involucrados. Estos datos son interpretados en el marco social y económico en el que se inserta el proceso de producción alfarera. Las evidencias muestran que durante los siglos XVI al XIX funcionaron múltiples talleres con, al menos, dos niveles distintos de organización, y con la participación de distintas tradiciones tecnológicas, lo cual explica la diversidad técnica y composicional del registro arqueológico. La modalidad más antigua, que comenzó con las primeras instalaciones españolas en el siglo XVI, consistió en la producción de cerámica como una actividad accesoria de aquellos asentamientos y de las haciendas vitivinícolas a partir del siglo XVII, con acceso a mano de obra especializada indígena y africana. En tanto que, desde mediados del siglo XVII, comenzaron a funcionar talleres, como el del Carrascal, con producción a gran escala y especializada, principalmente realizada por alfareros africanos, para el abastecimiento del mercado local.<hr/>Abstract This article proposes a model of technological organization of ceramic production during the colonial period in Mendoza. Historical and archaeological evidence, including unpublished data, are used together to reconstruct the sequence of ceramic production and the agents involved. Data are interpreted in the social and economic context of the process of ceramic production. Evidence supports the conclusion that between the sixteenth and nineteenth centuries, there were multiple workshops with at least two organizational levels and different technological traditions. This explains the technical and compositional diversity of ceramics in the archaeological record. In the first organizational model, which began with the initial Spanish settlements in the sixteenth century, ceramic production was a secondary activity of settlements. Beginning in the seventeenth century, this model was present at vineyards, which had access to specialized indigenous and African labor. The second model began in the mid-17th century, when workshops such as Carrascal began large-scale and specialized production, mainly by African potters, to supply the local market. <![CDATA[Cultivating plants and Waorani society]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200495&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las prácticas agrícolas dan información que revelan la relación entre un grupo humano y el bosque. Este estudio describe y analiza el itinerario agrícola considerando que las acciones materializan las principales características socioculturales de los waorani de la Amazonia ecuatoriana: libertad de acción y autonomía personal. La observación participante y la identificación de las plantas cultivadas en dos aldeas waorani durante quince meses de investigación permitieron determinar los aspectos socioculturales y ecológicos del sistema de roza-tumba-pudre. La práctica de este sistema agrícola no es común en otras partes del mundo, siendo relativamente poco conocida y desvalorizada debido a su productividad. El presente artículo presenta un caso de estudio del sistema de roza-tumba-pudre inscrito en la cosmovisión cultural, prácticas agrícolas y representaciones que se mantienen a pesar del contacto con otros tipos de agriculturas. Los waorani continúan realizando estas prácticas agrícolas porque están en concordancia con su propia concepción de las dinámicas de transformación de los recursos naturales.<hr/>Abstract Agricultural practices produce information that reveals the relationship between people and the environment. This study describes and analyzes the agricultural itinerary of the Waorani people of the Ecuadorian Amazon, through which major sociocultural characteristics are materialized: individual freedom and personal autonomy. During fifteen months of fieldwork in two Waorani villages, participant observation and field walks were undertaken to identify cultivated plants. With the collected information, socio-cultural and environmental aspects of slash-and-mulch were established. The practice of this agricultural system is not common in other parts of the world, it is relatively unknown and is undervalued because of its yield. This article presents a case study of slash-and-mulch agriculture as part of the Waorani cultural world view, agricultural practices and representations, which persist despite contact with other types of agriculture. The continuation of these agricultural practices can be explained by the very conceptualization the Waorani people have regarding the dynamics of transforming natural resources. <![CDATA[Contribuições para uma recapitulação histórica da antropologia biológica no Brasil a partir da segunda metade do século XX]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200517&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article provides a preliminary historical survey of Brazilian biological anthropology from the second half of the twentieth century. Even today, little historiographic information on the last 50 or 60 years is available and/or has been explored, while few allusions to bioanthropology can be found in existing works on the history and contemporary state of anthropology in Brazil; this article attempts to span this gap. The first section examines various aspects of the general development of biological anthropology as it radiated from the centers (Europe and the United States) outward over time. This initial survey affords a clearer understanding of the Brazilian case, which is the topic of the second section. This is followed by a brief historical and bibliographic account of the most recent state of biological anthropology in the country, including a number of specialized areas of research. The article concludes with a short discussion of the material covered.<hr/>Resumo O artigo oferece uma contribuição inicial para uma revisão da história da antropologia biológica brasileira a partir da segunda metade do século XX. No que se refere aos últimos 50 ou 60 anos, são poucas, ainda, as informações historiográficas disponíveis e/ou trabalhadas, assim como são módicas as alusões à Bioantropologia dentro do conjunto de trabalhos dedicados a uma reflexão sobre a história e a situação hodierna do campo antropológico nacional. Posto isso, o artigo se encontra estruturado da seguinte forma: Em um primeiro momento, são abordados os aspectos mais gerais concernentes ao desenvolvimento geral da antropologia biológica a partir dos centros irradiadores (Europa e Estados Unidos) ao longo do tempo, aspectos necessários, em parte, para um melhor entendimento do caso brasileiro, assunto da segunda seção. A seguir, um pequeno apanhado histórico-bibliográfico relativo ao estado mais recente da área no país, em algumas especialidades, é apresentado. O artigo finda com uma pequena reflexão acerca do material exposto ao longo das suas páginas constituintes. <![CDATA[A descrição histórica, geográfica e etnográfica do rio Capim feita por João Barbosa Rodrigues]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200535&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Em 1871, o botânico João Barbosa Rodrigues (1842-1909) foi comissionado pelo Governo Imperial para explorar alguns rios do vale amazônico, a fim de completar a parte das palmeiras da grandiosa “Flora Brasiliensis”, de Karl Friedrich Philipp von Martius (1794-1868). Foi assim que Barbosa Rodrigues explorou o rio Capim. Os resultados dessa viagem estão no Relatório “Exploração e estudo do valle do Amazonas: rio Capim”, no qual o botânico registrou não apenas minuciosa descrição geográfica e hidrográfica deste rio, como também aspectos botânicos, zoológicos e de ocupação humana da localidade por meio de observações arqueológicas e etnográficas. O objetivo deste artigo é estabelecer como os estudos realizados por Barbosa Rodrigues no rio Capim contribuíram para a elaboração de um conhecimento científico da Amazônia paraense, construído dentro do contexto político-científico brasileiro do século XIX, dominado pelo Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro.<hr/>Abstract In 1871, the botanist João Barbosa Rodrigues (1842-1909) was commissioned by the Imperial government to explore some rivers of the Amazon Valley in order to complete the section on palm trees in the expansive “Flora Brasiliensis” by Carl Friedrich Philipp von Martius (1794-1868). Barbosa Rodrigues consequently explored the Capim River, and the results of this trip are contained in “Exploration and study of the Amazon Valley: Capim River”. In this report, the botanist not only described the geography and hydrography of this river in great detail, but also analyzed aspects related to its flora, fauna, and human occupation through archaeological and ethnographic observations. Consequently, the objective of this article is to establish how Barbosa Rodrigues’ studies of the Capim River contributed to the development of scientific knowledge of the Amazon in the state of Pará within the political and scientific context of nineteenth-century Brazil, which was dominated by the Brazilian Historical and Geographic Institute. <![CDATA[Vicente Jorge Dias Cabral: um naturalista na capitania do Maranhão e do Piauí]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200555&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Entre o final de 1799 e o início de 1803, Vicente Jorge Dias Cabral chefiou uma expedição científica que percorreu 16 freguesias e 956 léguas pela capitania do Maranhão e do Piauí. Nascido na capitania de Minas Gerais, Cabral estudou na Universidade de Coimbra: em 1789, bacharelou-se em Filosofia; cinco anos depois, formou-se pela Faculdade de Leis. Com a nomeação de D. Rodrigo de Sousa Coutinho para a secretaria da Marinha e Ultramar (1795), intensificou-se a prática de expedições científicas, comum desde os tempos do ministro Martinho de Mello e Castro (1770-1795). Entre os novos e velhos interesses, estavam: a extração do salitre; a introdução de novos gêneros agrícolas, como a cochonilha, a quina e o anil; e um inventário dos recursos hídricos e de possíveis canais de ligação entre as capitanias. A expedição de Vicente Cabral produziu uma diversidade de registros e o habilitou à disputa de cargos na burocracia portuguesa. Assim, este artigo trata da expedição científica feita por Vicente Cabral e das possibilidades abertas a ele pelo contexto favorável de nomeações, que viabilizou sua inserção na rede de letrados ocupantes de postos a partir daquele momento.<hr/>Abstract From late 1799 to early 1803, Vicente Jorge Dias Cabral led a scientific expedition that traversed 16 parishes and 956 leagues through the captaincy of Maranhão and Piauí. Cabral was born in the captaincy of Minas Gerais and studied at the University of Coimbra; in 1789, he graduated in philosophy and, five years later, he graduated from the Faculty of Law. Scientific expeditions, which had been common since the time of the minister Martinho de Mello e Castro (1770-1795), intensified with the appointment of D. Rodrigo de Sousa Coutinho as Secretary of the Navy and Overseas (1795). New and old interests included extraction of saltpeter, introduction of new agricultural products such as cochineal, quinine, and indigo, and an inventory of water resources and channels capable of connecting the captaincies. Vicente Cabral’s expedition produced a variety of records and prepared him to compete for positions in the Portuguese bureaucracy. This article explores Vicente Cabral’s scientific expedition and the possibilities opened to him through appointments that subsequently allowed him to join the ranks of the learned who occupied these positions. <![CDATA[Coloniality of power and ethno-racial biopolitics: the Viceroyalty of New Granada in the context of the Bourbon Reforms]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200571&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este texto analiza la relación entre Ilustración y Modernidad en el período de las Reformas Borbónicas de la corona española en el Virreinato de Nueva Granada durante la segunda mitad del siglo XVIII, para rastrear el vínculo entre la colonialidad del poder y el proyecto étnico y racial. Las Reformas Borbónicas tuvieron como objetivo el incremento de los ingresos reales, asegurar el control burocrático e incrementar la extracción de riquezas en la colonia. En este contexto se analizan algunos textos científicos de José Celestino Mutis que dan cuenta de la rejilla de saber de la historia natural desde donde se hace una minuciosa observación de los seres vivos para ser clasificados y ordenados según los diferentes modos de representación de la alteridad.<hr/>Abstract This article analyzes the relationship between Enlightenment and Modernity during the Spanish crown’s Bourbon Reforms in the Viceroyalty of New Granada, during the second half of the 18th century. It traces a link between the coloniality of power and the project of ethno-racial classification. The objectives of the Bourbon Reforms were various: to increase royal income, ensure bureaucratic control, and intensify the extraction of wealth from the colonies. In light of this context, a selection of scientific texts by José Celestino Mutis are analyzed, revealing the framework of knowledge imposed by the discourses of natural history on which detailed observations are based of living beings in order to classify and order them in accordance with the different modes of representing “otherness”. <![CDATA[The avatars of a collection at the municipal level: the Museo Etnográfico Damaso Arce (Olavarría, Argentina)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200595&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se presenta el camino que recorrieron las colecciones arqueológicas y paleontológicas conformadas inicialmente por Don Dámaso Arce y que actualmente se encuentran en un depósito municipal en la ciudad de Olavarría, provincia de Buenos Aires. A esta colección original se le sumaron otras provenientes de las investigaciones impulsadas a partir de los años sesenta, cuando el Museo Etnográfico Municipal Dámaso Arce ya estaba funcionando. Con el transcurrir del tiempo, estas colecciones de valor científico, educativo y social pasaron por diversas vicisitudes que provocaron la pérdida de parte de sus piezas, con el consecuente desmembramiento del conjunto. El análisis de la trayectoria que sufrieron las mismas permite plantear que la causa principal de su actual estado dentro de un depósito cerrado al público es el desconocimiento de su valor por parte de muchos de los sucesivos gobernantes y, en menor medida, la falta de responsabilidad en relación a este patrimonio por parte de los investigadores y profesionales de museos. En este trabajo se recopila información para analizarlas en clave histórica y a la luz de las normativas y principios éticos que las amparan, con el propósito de visibilizar su estado e instar a su salvaguarda.<hr/>Abstract This article presents the trajectories of the archaeological and paleontological collections initially formed by Dámaso Arce and currently located in a depository in the city of Olavarría, Buenos Aires province. To this original collection were added others that resulted from investigations since the 1960s, at which stage the Museo Etnográfico Municipal Dámaso Arce was already in operation. With the passing of time, these collections of scientific, educational and social value went through various adjustments which led to some parts being lost and which, eventually, led to the collections’ dismemberment. An analysis of the trajectory suffered by these collections could argue that the main causes of their current state, that is, in a warehouse closed to the public, is due to ignorance of their value on the part of those in power, and to a lesser extent, a lack of responsibility by researchers and museum professionals towards their heritage. This article brings together information in order to analyze these collections historically and in the light of the ethical rules and principles that protect them, with the intention of rendering them more visible and urging their safekeeping. <![CDATA[Religiosidade e turismo: o primado da experiência]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200615&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Localizada em um plano complexo e multifacetado, a experiência turística em contexto religioso é fortemente afetada pelos aspectos simbólicos, culturais, sociais e econômicos, presentes no lugar de visitação. É neste sentido que este trabalho se propõe a discutir alguns destes elementos no contexto empírico da Semana Santa de Braga, em Portugal.<hr/>Abstract In the empirical context of Holy Week in Braga, Portugal, this article endeavors to discuss the touristic experience in a religious setting strongly affected by symbolic, cultural, social and economic aspects as well as by a complex and multifaceted plan within which the festival takes place. <![CDATA[Empreendedorismo cultural e turismo: perspectivas para desenvolvimento das indústrias criativas no bairro da Madre Deus, São Luís (Maranhão, Brasil)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200629&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo tem por objetivo identificar como o bairro da Madre Deus, localizado em São Luís, capital maranhense, tem desenvolvido esforços para vencer desafios próprios a um empreendedorismo cultural e à formatação de produtos turísticos de cunho criativo. O bairro é um dos mais antigos e o maior polo de manifestações populares, ele mantém harmonia com as festas e constitui-se, o ponto central de um complexo turístico-cultural relevante. As análises qualitativodescritivas que compõem os dados da pesquisa foram realizadas a partir de entrevistas concedidas por representantes de setores criativos selecionados. A análise foi feita a partir da articulação entre as informações obtidas na pesquisa bibliográfica e nos dados colhidos. Os empreendedores entrevistados indicaram alguns desafios para a consolidação do setor criativo, tais como a inexistência de parcerias efetivas com os órgãos de fomento à cultura e ao turismo, a falta de integração entre produtores, mestres e artistas populares, empreendedores culturais e a cadeia produtiva do turismo local, bem como a escassez de recursos financeiros. Tais desafios podem se constituir em estímulos para a disseminação de um ambiente favorável à inovação e à criatividade no bairro, desde que se amplie a capacidade empreendedora local.<hr/>Abstract This study investigates how the Madre Deus neighborhood of São Luís, capital of the state of Maranhão, has developed efforts to overcome its own challenges to cultural entrepreneurship and shape creative tourism products. This neighborhood is one of the oldest in the city and the largest center for popular demonstrations; it maintains harmony with celebrations and is the focal point of an important complex for tourism and culture. The qualitative and descriptive analyses that comprise the study data are based on interviews with representatives from selected creative sectors. The analysis was based on the connection between the results of the bibliographic research and the data collected. The interviewed entrepreneurs indicated some challenges in establishing the creative sector, such as the lack of effective partnerships with agencies promoting culture and tourism, the lack of integration between producers, established “masters” and popular artists, cultural entrepreneurs and the productive chain of local tourism, as well as the scarcity of financial resources. These challenges can be a stimulus to disseminate an environment conducive to innovation and creativity in this neighborhood, if local entrepreneurial capacity is expanded. <![CDATA[Reanalisando coleções arqueológicas museológicas: novos dados sobre o acervo osteológico humano e cerâmico do sítio Sucuriju, no rio Urubu, Amazonas central, Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200649&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article presents laboratory studies of the archaeological collection from the Sucuriju site which has been stored for decades at the technical reserve of the Museu Paraense Emílio Goeldi. These materials result from Mário Simões’ investigations at the Urubu River area, in the municipality of Itacoatiara, Amazonas, Brazil, in the late 1970’s and 80’s. Recently, this region has been hypothesized as a cultural frontier and is considered key to understanding ethnogenetic and cultural interaction processes in late pre-Columbian times. The reassessment of this old collection, which remained untouched for over 20 years, yielded unprecedented osteological (dental) data for the site. The new analysis of Sucuriju ceramics enabled a better understanding of the local ceramic complexes. We highlight the need for integration between past and current research in this region in order to improve archaeological data both at local and regional scales.<hr/>Resumo Este artigo apresenta o resultado de estudos laboratoriais feitos em uma coleção arqueológica que está abrigada na reserva técnica do Museu Paraense Emílio Goeldi há décadas. Esta coleção, proveniente do sítio Sucuriju, resulta de pesquisas de Mário Simões na região do rio Urubu, no município de Itacoatiara, Amazonas, Brasil, efetivadas no final da década de 1970 e durante a década de 1980. Recentemente, levantou-se a hipótese de que esta região seria uma fronteira cultural e de sua crucial importância para a compreensão dos processos de interação etnogenética e cultural no período pré-colonial. A reanálise desta coleção antiga, que permaneceu intocada por mais de 20 anos, forneceu dados bioantropológicos dentários inéditos para o sítio. A nova análise da cerâmica do Sucuriju permitiu melhor compreensão dos complexos cerâmicos locais. Enfatiza-se a necessidade de integração entre a pesquisa passada e a atual nessa região para aprofundar o recolhimento de informações tanto em nível local quanto regional. <![CDATA[O nascimento do Brasil: releituras a partir da antropologia histórica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200669&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article presents laboratory studies of the archaeological collection from the Sucuriju site which has been stored for decades at the technical reserve of the Museu Paraense Emílio Goeldi. These materials result from Mário Simões’ investigations at the Urubu River area, in the municipality of Itacoatiara, Amazonas, Brazil, in the late 1970’s and 80’s. Recently, this region has been hypothesized as a cultural frontier and is considered key to understanding ethnogenetic and cultural interaction processes in late pre-Columbian times. The reassessment of this old collection, which remained untouched for over 20 years, yielded unprecedented osteological (dental) data for the site. The new analysis of Sucuriju ceramics enabled a better understanding of the local ceramic complexes. We highlight the need for integration between past and current research in this region in order to improve archaeological data both at local and regional scales.<hr/>Resumo Este artigo apresenta o resultado de estudos laboratoriais feitos em uma coleção arqueológica que está abrigada na reserva técnica do Museu Paraense Emílio Goeldi há décadas. Esta coleção, proveniente do sítio Sucuriju, resulta de pesquisas de Mário Simões na região do rio Urubu, no município de Itacoatiara, Amazonas, Brasil, efetivadas no final da década de 1970 e durante a década de 1980. Recentemente, levantou-se a hipótese de que esta região seria uma fronteira cultural e de sua crucial importância para a compreensão dos processos de interação etnogenética e cultural no período pré-colonial. A reanálise desta coleção antiga, que permaneceu intocada por mais de 20 anos, forneceu dados bioantropológicos dentários inéditos para o sítio. A nova análise da cerâmica do Sucuriju permitiu melhor compreensão dos complexos cerâmicos locais. Enfatiza-se a necessidade de integração entre a pesquisa passada e a atual nessa região para aprofundar o recolhimento de informações tanto em nível local quanto regional. <![CDATA[Os quatro cantos do mundo: história da globalização ibérica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222017000200673&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article presents laboratory studies of the archaeological collection from the Sucuriju site which has been stored for decades at the technical reserve of the Museu Paraense Emílio Goeldi. These materials result from Mário Simões’ investigations at the Urubu River area, in the municipality of Itacoatiara, Amazonas, Brazil, in the late 1970’s and 80’s. Recently, this region has been hypothesized as a cultural frontier and is considered key to understanding ethnogenetic and cultural interaction processes in late pre-Columbian times. The reassessment of this old collection, which remained untouched for over 20 years, yielded unprecedented osteological (dental) data for the site. The new analysis of Sucuriju ceramics enabled a better understanding of the local ceramic complexes. We highlight the need for integration between past and current research in this region in order to improve archaeological data both at local and regional scales.<hr/>Resumo Este artigo apresenta o resultado de estudos laboratoriais feitos em uma coleção arqueológica que está abrigada na reserva técnica do Museu Paraense Emílio Goeldi há décadas. Esta coleção, proveniente do sítio Sucuriju, resulta de pesquisas de Mário Simões na região do rio Urubu, no município de Itacoatiara, Amazonas, Brasil, efetivadas no final da década de 1970 e durante a década de 1980. Recentemente, levantou-se a hipótese de que esta região seria uma fronteira cultural e de sua crucial importância para a compreensão dos processos de interação etnogenética e cultural no período pré-colonial. A reanálise desta coleção antiga, que permaneceu intocada por mais de 20 anos, forneceu dados bioantropológicos dentários inéditos para o sítio. A nova análise da cerâmica do Sucuriju permitiu melhor compreensão dos complexos cerâmicos locais. Enfatiza-se a necessidade de integração entre a pesquisa passada e a atual nessa região para aprofundar o recolhimento de informações tanto em nível local quanto regional.