Scielo RSS <![CDATA[Revista Gaúcha de Enfermagem]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1983-144720170001&lang=pt vol. 38 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Comunicação da produção cientifica e visibilidade do conhecimento na enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Satisfação dos usuários com os cuidados dos enfermeiros]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Avaliar a satisfação dos usuários com os cuidados dos enfermeiros. Métodos Estudo transversal com abordagem quantitativa, realizado na clínica médica do Hospital Universitário da UFMA/HU/UFMA, com 150 usuários no período de outubro de 2013 a agosto de 2014, através de formulário de identificação e do Instrumento de Satisfação do Paciente. Na análise dos dados, utilizou-se o Teste t de Student, Kruskal-Wallis e Correlação Linear de Spearman. Resultados Os usuários relataram alto nível de satisfação com todos os itens e domínios, sendo a maior média de satisfação relacionada ao domínio técnico-profissional, seguido do domínio confiança, resultando em consistência interna satisfatória em todos os domínios. As variáveis sexo e nível de escolaridade influenciaram positivamente na satisfação do paciente. Conclusão Evidenciou-se que a satisfação dos usuários internados na clínica médica tem relação com as habilidades técnicas, com o conhecimento científico e com a individualização da assistência prestada pelos enfermeiros.<hr/>RESUMEN Objetivo Evaluar la satisfacción del usuario con la atención del personal de enfermería. Métodos Estudio transversal, con un enfoque cuantitativo, realizado en la clínica médica del Hospital Universitario de la UFMA / HU / UFMA, con 150 usuarios en el periodo de octubre 2013 a agosto 2014, mediante un formulario de identificación y de un Instrumento de la Satisfacción del Paciente. En el análisis de los datos se utiliza el Test t de Student, Kruskal Wallis y de Spearman Correlación Lineal. Resultados Los usuarios han informado altos niveles de satisfacción para todos los elementos y dominios, con el promedio más alto en relación con dominio técnico y profesional, seguido por el dominio de confianza, lo que resulta en una consistencia interna satisfactoria en todas las áreas. Las variables de género y nivel educativo influenciaron positivamente la satisfacción del paciente. Conclusión Se demostró que la satisfacción de los usuarios ingresados en la clínica médica tiene que ver con las habilidades técnicas, el conocimiento científico, la individualización de la atención prestada por las enfermeras que trabajan en esta institución.<hr/>ABSTRACT Objective To evaluate user satisfaction with the care of nurses. Methods Cross-sectional study with a quantitative approach, performed in the medical clinic of the University Hospital of UFMA/HU/UFMA, with 150 users in the period from October 2013 to August 2014, through an identification form the and Patient Satisfaction Instrument. In the data analysis, Student t test, Kruskal Wallis and Spearman Linear Correlation were used. Results Users have reported high levels of satisfaction with all items and domains, with the highest average satisfaction related to technical and professional domain, followed by the domain trust, resulting in satisfactory internal consistency in all areas. Gender and level of education had a positive influence on patient satisfaction. Conclusion The study showed that the satisfaction of users admitted to the medical clinic is correlated with technical skills, scientific knowledge and the individualization of care provided by nurses. <![CDATA[Segurança do paciente: caracterização de vídeos do YouTube]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100402&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Descrever como a segurança do paciente é abordada nos vídeos compartilhados pelo sítio YouTube. Métodos Pesquisa descritiva, de abordagem quantitativa. A coleta de dados foi realizada em maio de 2015, no campo de busca do YouTube com o descritor “segurança do paciente”. A amostra foi de 92 vídeos analisados com auxílio de instrumento construído pelos pesquisadores a partir de estatística descritiva simples. Resultados Os vídeos denotaram um conceito positivo acerca da segurança do paciente, pautado em uma visão sistêmica, que busca superar a cultura de punição em prol da promoção da cultura de segurança. Conclusões Compreende-se que a seleção e a reprodução adequada de vídeos pode qualificar o processo formativo de estudantes e profissionais de saúde, além de otimizar o envolvimento do cidadão em sua segurança a partir da distribuição de materiais informacionais de qualidade.<hr/>RESUMEN Objetivo describir cómo se aborda la seguridad del paciente en los vídeos compartidos por el sitio YouTube. Métodos investigación descriptiva, enfoque cuantitativo. Los datos se recolectaron en mayo de 2015, en el campo de búsqueda de YouTube con el descriptor “seguridad del paciente”. La muestra fue de 92 videos y fueron analizados con la ayuda del instrumento construido por los investigadores por estadística descriptiva simple. Resultados los videos presentan un concepto positivo sobre la seguridad del paciente, basado en una visión sistémica, que pretende superar la cultura del castigo para la promoción de la cultura de la seguridad. Conclusiones la selección y la reproducción correctas de vídeos pueden calificar el proceso formativo de los estudiantes y profesionales de la salud, así como optimizar la participación de los ciudadanos en su seguridad a partir de la distribución de material informativo de calidad.<hr/>ABSTRACT Objective To describe how patient safety is addressed in YouTube videos. Methods descriptive study with a quantitative approach. Data was collected in May 2015, at YouTube’s search field, with descriptor “patient safety”. The sample included 92 videos, which were analyzed using descriptive statistics. Results The videos showed a positive concept of patient safety, based on a systemic vision that attempts to eliminate the traditional punitive culture by promoting a culture of safety. Conclusions The use of videos containing high quality information may improve the training process of health students and professionals, as well as raise the individuals’ awareness of the importance of their participation in safety issues. <![CDATA[Ações de educação permanente dos enfermeiros facilitadores de um núcleo de educação em enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100403&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Identificar ações desenvolvidas por enfermeiros facilitadores de um Núcleo de Educação Permanente de um Hospital de Ensino. Método Estudo de caso único com abordagem qualitativa, realizado com oito enfermeiros de um hospital no Estado do Rio Grande do Sul. A produção dos dados foi por meio de análise documental, observação sistemática e grupo focal, realizada de abril a setembro de 2013. Resultados O estudo aponta para as seguintes categorias: estratégias potentes para promover ações de Educação Permanente em Saúde a partir dos enfermeiros facilitadores e as limitações para desenvolver essas ações. Conclusão A implantação de um Núcleo de Educação Permanente em Enfermagem é um dispositivo para o desencadeamento das ações de Educação Permanente feito pelos enfermeiros em hospitais de ensino.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar las acciones desarrolladas por los enfermeros facilitadores de un Núcleo de Educación Permanente de un Hospital de Enseñanza a fin de promover sus acciones en referido núcleo. Método Estudio de caso único con abordaje cualitativo, realizado con ocho enfermeros de un hospital en el Estado de Rio Grande do Sul. La producción de los datos se dio a través de análisis documental, observación sistemática y grupo focal, realizado desde abril hasta septiembre de 2013. Resultados El estudio apunta a las siguientes categorías: estrategias de gran alcance para promover acciones de educación permanente en salud de las enfermeras y limitaciones facilitadores para desarrollar estas acciones. Conclusión La implantación de un Núcleo de Educación Permanente en Enfermería es un dispositivo para el desencadenamiento de las acciones de Educación Permanente hecho por los enfermeros en hospitales de enseñanza.<hr/>ABSTRACT Objective To identify actions of nurse facilitators of a permanent healthcare education centre of a teaching hospital. Methods A single case study with a qualitative approach conducted with eight nurses from a hospital in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The data were generated through document analysis, systematic observation, and a focus group from April to September 2013. Results The study produced the following categories: powerful strategies to promote permanent healthcare education actions from facilitating nurses and limitations for the development of these actions. Conclusions The establishment of a permanent nursing education centre can trigger the Permanent education actions of nurses in teaching hospitals. <![CDATA[A experiência de famílias rurais que permanecem em casas de apoio durante tratamento oncológico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100404&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Compreender a experiência de famílias rurais que permanecem em casas de apoio durante o tratamento oncológico de um familiar adulto. Métodos Pesquisa qualitativa fundamentada no Interacionismo Simbólico e na pesquisa narrativa. Participaram sete famílias rurais, 14 pessoas hospedadas em casas de apoio em Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Os dados obtidos por meio de entrevista, no período de novembro de 2010 a maio de 2011, foram analisados com ênfase no conteúdo. Resultados Os três temas abordados foram: casa de apoio como um local de referência para ficar, o cotidiano e a convivência na casa de apoio. Conclusões A experiência foi marcada pela necessidade da família adaptar-se a um contexto diferente do rural, com regras e rotinas específicas, com desconfortos e confrontos com características da cultura urbana e com o vivido por outras famílias também em situação de adoecimento, o que contribuiu para ressignificar a própria experiência.<hr/>RESUMEN Objetivo Comprender la experiencia de las familias rurales que permanecen en casas de apoyo durante el tratamiento del cáncer de un familiar adulto. Metodología Cualitativa basada en el Interaccionismo Simbólico y la investigación narrativa. Participaron siete familias rurales (14 personas) que se alojan en casas de apoyo de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Los datos obtenidos a través de entrevistas, en el período de noviembre de 2010 a mayo de 2011, se analizaron con énfasis en el contenido. Resultados los tres temas que se trataron fueron: la casa de apoyo como un lugar de referencia para quedarse, la vida cotidiana y la convivencia en la casa de apoyo. Conclusiones La experiencia fue marcada por la necesidad de que la familia se adapte a un contexto diferente del rural, con normas y rutinas específicas, con incomodidades y confrontaciones con características de la cultura urbana y con las vividas por otras familias en situación de enfermedad, que ayudó a la resignificación de la experiencia.<hr/>ABSTRACT Objective to understand the experience of rural families who remain in halfway houses during the cancer treatment of an adult family member. Methods qualitative research based on Symbolic Interaction and narrative research. Seven rural families participated in the study, 14 people staying in halfway houses in Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil. The data obtained through interviews from November 2010 to May 2011 were analyzed with emphasis on content. Results the three themes were: halfway houses as a reference for permanence during treatment, everyday life and living together in the halfway house. Conclusions the experience was marked by the need to adapt to a context other than the rural one, with specific rules and routines, with discomforts and confrontations with urban culture characteristics and with what is experienced by other families who are also facing disease, which contributed to reframe the experience itself. <![CDATA[Contribuições freirianas para entender o exercício da liderança dialógica dos enfermeiros no ambiente hospitalar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100405&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Conhecer o entendimento de enfermeiros sobre o exercício da liderança dialógica no ambiente hospitalar, bem como os desafios enfrentados para exercer a liderança. Métodos Estudo qualitativo do tipo descritivo e exploratório no qual participaram 35 enfermeiros que trabalham em um hospital de médio porte na cidade de Pelotas/RS. Para a coleta dos dados, foram realizadas entrevistas semiestruturadas, sendo que os dados foram analisados por meio da proposta operativa de Minayo. Resultados Formaram-se as seguintes categorias: exercício da liderança dialógica e desafios no exercício da liderança dialógica. Observou-se que a liderança dialógica é entendida como a capacidade do enfermeiro de coordenar e de organizar a equipe de enfermagem a partir de relações horizontalizadas, norteadas pelo diálogo. Quanto aos desafios, destacaram-se a falta de experiência profissional, as relações hierárquicas e de poder. Considerações finais A liderança a partir do diálogo poderá facilitar o gerenciamento do cuidado, da equipe de enfermagem e dos serviços de saúde.<hr/>RESUMEN Objetivo Conocer el entendimiento de los enfermeros sobre el ejercicio del liderazgo dialógico en el medio hospitalario, bien como los retos enfrentados para liderar. Métodos estudio cualitativo del tipo descriptivo y exploratorio. Participaron del estudio, 35 enfermeros de un hospital de tamaño mediano de la ciudad de Pelotas/RS. Para recoger los datos, se realizaron entrevistas semiestructuradas y se los analizó a través de la propuesta operativa de Minayo. Resultados se formaron las siguientes categorías: ejercicio de liderazgo dialógico y desafíos en el ejercicio del liderazgo dialógico. Se observó que el liderazgo dialógico se entiende como la capacidad del enfermero de coordinar y de organizar el equipo de enfermería a partir de relaciones más planas, guiados por el diálogo. Cuanto a los desafíos, destacaron la falta de experiencia profesional, las relaciones jerárquicas y de poder. Consideraciones finales el liderazgo a partir del diálogo puede facilitar el gerenciamiento del cuidado, del equipo de enfermería y de los servicios de salud.<hr/>ABSTRACT Objective To know the understanding of nurses regarding the exercise of dialogic leadership in the hospital setting, and the challenges of leadership. Methods Qualitative and exploratory-descriptive study Thirty-five nurses of a mid-sized hospital in the city of Pelotas/RS participated in this study. Data were collected by means of semi-structured interviews, subsequently analysed using the operative proposal of Minayo. Results The results led to the following categories: exercise of dialogic leadership and challenges in the exercise of dialogic leadership. Dialogic leadership is understood as being the nurses’ ability to coordinate and organise the nursing team in horizontally-oriented relationships guided by dialogue. Regarding the challenges, the nurses stressed the lack of professional experience, and relationships of hierarchy and power. Final considerations Leadership based on dialogue can facilitate the management of care, of the nursing team, and of health services. <![CDATA[Adesão à terapêutica antirretroviral de pessoas vivendo com HIV/aids em um município do interior paulista]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100406&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Avaliar a adesão aos antirretrovirais de pessoas vivendo com o HIV/AIDS e identificar sua associação com variáveis sociodemográficas e clínicas. Métodos Estudo analítico transversal que utilizou instrumento sociodemográfico e o CEAT-HIV, com dados coletados no período de 2014 a 2015. Resultados Identificou-se 75,0% com grau de adesão bom/adequado. Verificou-se que os indivíduos com idade entre 40 e 59 anos (p=0,029) e com mais de oito anos de estudo (p=0,043) obtiveram maior grau de adesão, assim como aqueles com diagnóstico de HIV/AIDS há mais de 10 anos (p=0,002), contagem de TCD4 &gt;350 células/mm3 (p&lt;0,001) e carga viral indetectável (p=0,025). Conclusão Nesse estudo, identificou-se uma boa adesão entre os sujeitos e observou-se que indivíduos de maior faixa etária, maior grau de escolaridade, maior tempo de diagnóstico, elevada contagem de células TCD4 e carga viral indetectável estiveram associados a uma maior adesão ao tratamento.<hr/>RESUMEN Objetivo Evaluar la adherencia a los medicamentos antirretrovirales para las personas que viven con el VIH/SIDA e identificar su asociación con variables sociodemográficas y clínicas. Métodos Estudio transversal analítico utilizando instrumento sociodemográfico y CEAT-VIH, con los datos recogidos desde 2014 hasta 2015. Resultados Se identificó un 75,0% con el grado de buena adherencia/adecuada. Se encontró que los individuos con edades comprendidas entre los 40 y los 59 años (p = 0,029) y más de ocho años de estudio (p = 0,043) tuvieron mayor nivel de cumplimiento, así como las personas diagnosticadas con VIH/SIDA durante más de 10 años (p = 0,002), recuento de CD4&gt; 350 células/mm3 (p &lt;0,001) y la carga viral indetectable (p = 0,025). Conclusión En este estudio, y se observó una buena adherencia entre el sujeto que las personas de mayor edad, mayor nivel de educación, el retraso en el diagnóstico, los recuentos de células CD4 altos y carga viral indetectable se asociaron con una mayor adhesión a tratamiento.<hr/>ABSTRACT Objective To assess adherence to antiretroviral drugs by people living with HIV/AIDS and identify its association with sociodemographic and clinical variables. Methods Cross-sectional analytical study using a sociodemographic instrument and CEAT-HIV, with data collected in the period from 2014-2015. Results A 75.0% was identified as having a good/proper adhesion. It was found that individuals between ages 40 and 59 (p = 0.029) and with morethan eight years of formal education (p = 0.043) had a higher level of compliance, as well as those diagnosed with HIV/AIDS for more than 10 years (p = 0.002), CD4 count &gt;350 cells/mm3 (p&lt;0,001) and an undetectable viral load (p=0,025). Conclusion In this study, a good adhesion between the subjects was identified and it was observed that individuals of older age, higher level of education, delayed diagnosis, high CD4 cell counts and undetectable viral load were associated with higher treatment adherence. <![CDATA[Educação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos gestores municipais de saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100407&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivos Conhecer as estratégias de educação em saúde preconizadas e desenvolvidas aos trabalhadores da atenção básica pelosgestores. Método O estudo está caracterizado como uma pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória. Para a coleta de dados, utilizou-se a entrevista semiestruturada. A população amostral foi escolhida de forma intencional, tendo como público-alvo 26 gestores municipais de saúde adscritos a uma coordenadoria regional de saúde, localizada no norte/noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Resultados A análise temática permitiu a construção de duas categorias empíricas: estratégias educativas, compartimentadas, descontínuas e de bases tecnicistas; e a incipiência/ausência de propostas educativas. Considerações finais Os resultados demonstram uma realidade que precisa ser transformada por todas as pessoas envolvidas no processo de trabalho em saúde: docentes e discentes, usuários, membros dos conselhos de saúde, trabalhadores e gestores. Realisticamente, buscam-se transformações nos serviços para que se qualifique a integralidade da atenção em saúde.<hr/>RESUMEN Objetivos Conocer, desde de la perspectiva de los gestores, las estrategias de educación para la salud que son promovidas y desarrolladas para los trabajadores de atención primaria. Método El estudio se caracteriza como una investigación cualitativa, descriptiva, exploratoria. Para la recolección de datos se utilizó una entrevista semiestructurada. La población de la muestra se eligió intencional, dirigida a 26 gestores municipales de salud de una coordinación regional de salud, localizada al norte/noroeste del estado de Rio Grande do Sul. Resultados El análisis temático permitió la construcción de dos categorías empíricas: las estrategias educativas discontinuas, compartimentadas; y escasez o ausencia de propuestas educativas. Conclusión Los resultados muestran una realidad que necesita ser transformada por las personas involucrados en el proceso, profesores/estudiantes, usuarios, miembros de los consejos de salud, trabajadores y gestores. Siendo realistas, buscar los cambios en los servicios, con el fin de calificar la integralidad de la atención sanitaria.<hr/>ABSTRACT Objectives To know the health education strategies advocated and developed for workers of primary care, in the view of managers. Method The study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research. A semistructured interview was used to collect data. The sample population was chosen intentionally, with an audience of 26 municipal health managers ascribed to a regional health coordination office, located in the north/northwest of the Rio Grande do Sul State. Results The thematic analysis allowed the construction of two empirical categories: educational strategies, compartmentalized, discontinuous and with technicist bases; and the insipience/absence of educational proposals. Final considerations The results show a reality that needs to be transformed by all people involved in health work process: teachers and students, users, members of health councils, workers and managers. Realistically, there is a quest for change in services, to qualify the comprehensiveness of health care. <![CDATA[Cuidado paliativo em oncologia pediátrica na formação do enfermeiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100408&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Identificar e descrever a visão dos acadêmicos de enfermagem sobre os cuidados paliativos em oncologia pediátrica durante a graduação. Método Pesquisa exploratória, abordagem qualitativa, desenvolvida em uma Escola de Enfermagem no Rio de Janeiro. A coleta de dados ocorreu de setembro a novembro de 2014, através de entrevistas semiestruturadas, com 20 acadêmicos do último período de graduação. A análise temática dos dados foi realizada. Resultados Foram elaboradas duas unidades temáticas: o (des)preparo dos acadêmicos de enfermagem frente aos cuidados paliativos em oncologia pediátrica e a abordagem dos cuidados paliativos em oncologia pediátrica na graduação em enfermagem. Os acadêmicos apontaram dificuldades para a realização desse cuidado e a falta de contato com a temática no decorrer da graduação. Os entrevistados citam estratégias de preparo para o cuidado e propõem como o tema deve ser abordado na grade curricular. Conclusão É necessária a ampliação da discussão sobre os cuidados paliativos em oncologia pediátrica durante a graduação do enfermeiro.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar y describir la visión de los estudiantes de enfermería en cuidados paliativos en oncología pediátrica durante la graduación. Método Investigación exploratoria, enfoque cualitativo, desarrollado en una Escuela de Enfermería en Río de Janeiro. Los datos fueron recolectados de septiembre a noviembre de 2014, por medio de entrevistas semiestructuradas con 20 estudiantes del último período de la graduación. Se realizó análisis temático. Resultados Dos unidades temáticas fueron preparadas, la (falta de) preparación de los estudiantes de enfermería en cuidados paliativos en oncología pediátrica y el abordaje del tema de los cuidados paliativos en oncología pediátrica en la graduación de enfermería. Los alumnos encontraron dificultad en llevar a cabo este tipo de atención y la falta de contacto con el tema durante la graduación. La mención de estrategias de preparación para el cuidado y hablar de cómo el tema debe abordarse en el plan de estudios. Conclusión Es necesario ampliar la discusión acerca de los cuidados paliativos en oncología pediátrica durante la graduación.<hr/>ABSTRACT Objective To identify and understand the view of students regarding palliative care in paediatric oncology during a graduate programme. Methods Exploratory research with a qualitative approach conducted in a school of nursing in Rio de Janeiro. Data were collected from September to November 2014, through semi-structured interviews with 20 students enrolled in the last period of a graduate programme. The data were subjected to thematic analysis. Results The results produced two thematic units: the (un)preparedness of nursing students regarding palliative care in paediatric oncology and how the subject of palliative care in paediatric oncology is approached in the graduate programme. The students mentioned difficulties in providing this care and their lack of exposure to the topic during their graduate studies. They stated strategies to prepare for the provision of care, and talked about how the subject should be addressed in their curricular programme. Conclusion It is necessary to expand discussions on palliative care in paediatric oncology during the nurses’ graduate programme. <![CDATA[Segurança do paciente na percepção da enfermagem e medicina em unidades de terapia intensiva neonatal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100409&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Descrever a segurança do paciente na percepção dos profissionais de enfermagem e medicina de Unidades de Terapia Intensiva Neonatal. Método Pesquisa qualitativa descritiva exploratória na qual foi utilizado o instrumento Hospital Survey on Patient Safety Culture para a coleta de dados. Participaram da pesquisa 28 profissionais de enfermagem e medicina de três Unidades de Terapia Intensiva Neonatal de Florianópolis/Santa Catarina, no período de 2013 a 2015. Para a análise dos dados, utilizou-se a Análise Temática de Conteúdo. Resultados Emergiram as seguintes categorias: percepção e estratégias para a segurança do paciente; fatores de risco que interferem na segurança do paciente; desafios na comunicação de erros relacionados ao cuidado em saúde. Conclusões A segurança do paciente na visão dos profissionais refletiu a importância do cuidado seguro e da identificação de fatores de risco nas condições de trabalho que predispõem a erros. A comunicação de situações de risco, o desenvolvimento da cultura de segurança e a capacitação tornam-se fundamentais.<hr/>RESUMEN Objetivo Describir la seguridad del paciente desde la percepción de los profesionales de enfermería y medicina de Unidades de Cuidados Intensivos Neonatales. Método Investigación cualitativa exploratoria descriptiva, utilizando el instrumento de recolección de datos de la encuesta en el Hospital Cultura de Seguridad del Paciente. Participaron en la encuesta 28 enfermeras y médicos, en tres Unidades de Cuidados Intensivos Neonatales de Florianópolis (Santa Catarina), de 2013 a 2015. Para el análisis de datos se utilizó el análisis de contenido temático. Resultados Demostraron las siguientes categorías: percepción y estrategias para la seguridad del paciente; factores de riesgo que interfieren en la seguridad del paciente; retos en la comunicación de error es relacionados con el cuidado en salud. Conclusión La seguridad del paciente según la percepción del profesional refleja la importancia de un cuidado seguro y la identificación de los factores de riesgo en las condiciones de trabajo, lo que predispone a errores. Existía la necesidad de comunicación de situaciones de riesgo, el desarrollo de una cultura de seguridad, así como la capacitación sobre la seguridad del paciente.<hr/>ABSTRACT Objective To describe patient safety in the perception of nursing and medical professionals of neonatal intensive care units. Method Exploratory and descriptive study with a qualitative approach, using the instrument Hospital Survey on Patient Safety Culture for data collection. Twenty-eight nursing and medical professionals of three neonatal intensive care units in the city of Florianópolis, state of Santa Catarina, participated in the study, from 2013 to 2015. Content thematic analysis was used for data analysis. Results The following categories emerged: perception and strategies for patient safety; risk factors that interfere with patient safety; challenges in the communication of errors associated with health care. Conclusions Patient safety in the perception of professionals reflected the importance of safe care and the identification of risk factors in work conditions, predisposing to errors. Communication of risk situations, development of safety culture, and qualification are of utmost importance. <![CDATA[Docência no ensino superior em enfermagem e constituição identitária: ingresso, trajetória e permanência]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100410&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Identificar e analisar a relação entre os processos biográficos e relacionais na constituição da identidade profissional dos docentes dos cursos de enfermagem em instituições de ensino superior no estado de Goiás, Brasil. Método Trata-se de pesquisa qualitativa cujosdados foram coletados em 2014 e da qual participaram 11 professores de quatro cursos de enfermagem. Foi utilizada a entrevista semiestruturada. A análise dos dados foi norteada pela análise de conteúdo modalidade temática e, para as discussões, utilizou-se o referencial teórico-filosófico de Dubar. Resultados Foram identificadas três categorias temáticas: O ingresso na docência do ensino superior em enfermagem; O processo de constituição identitária do docente em enfermagem e Identidade, trajetória e permanência na profissão docente. Considerações finais A constituição da identidade profissional docente exigiu uma complexa negociação entre os aspectos biográficos e relacionais, evidenciando a busca por mecanismos de desenvolvimento profissional docente.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar y analizar la relación entre procesos biográficos y relacionales en la constitución de la identidad profesional de los docentes de enfermería, en instituciones de enseñanza (IES) del estado de Goiás, Brasil. Método Es una investigación cualitativa cuyos datos fueron obtenidos en el 2014, y de la cual participaron once profesores de cuatro cursos de enfermería. Se utilizó una entrevista semiestructurada. El análisis de los datos se realizó a través del análisis del contenido en la modalidad temática. Resultados Se identificaron tres categorías temáticas: Entrada en la enseñanza de la educación superior en enfermería; El proceso de construcción de la identidad de la enseñanza de la enfermería y la identidad, la historia y permanecer en la profesión docente. Consideraciones finales La constitución de la identidad profesional de la enseñanza requiere una negociación compleja entre los aspectos biográficos y relacionales, destacando la búsqueda de mecanismos de desarrollo profesional de los docentes.<hr/>ABSTRACT Objective To identify and analyze the relation between biographical and relational processes in constituting the professional identity of the nursing course faculty in higher education institutions in the state of Goiás, Brazil; Method This study is a qualitative research, data were collected in 2014, attended by 11 teachers from four nursing courses. A semi-structured interview was used. Data analysis was guided by the thematic content analysis modality and discussions used the theoretical-philosophical framework of Dubar. Results Three thematic categories were identified: The entry into higher education teaching in nursing; The identity construction process of teaching in nursing and; Identity, career and permanence in the teaching profession. Final considerations The constitution of the teaching professional identity required a complex negotiation between the biographic and relational aspects, highlighting the search for professional faculty development mechanisms. <![CDATA[Saberes do enfermeiro para o cuidado no processo transfusional em recém-nascidos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100411&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Analisar o conhecimento do enfermeiro acerca do processo transfusional para o cuidado do recém-nascido na unidade de terapia intensiva neonatal. Métodos Estudo descritivo, exploratório, qualitativo, realizado em dois hospitais da cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais. Participaram 15 enfermeiras atuantes na unidade de terapia intensiva neonatal, no período de agosto a dezembro de 2014. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo na modalidade temática. Resultados A categoria formada resultou nas seguintes subcategorias, a saber: A atenção do enfermeiro durante a transfusão sanguínea: cuidados no acompanhamento transfusional; A perspectiva de um olhar diferenciado do enfermeiro diante das reações transfusionais e das notificações: a essência do cuidado. Conclusões Com a identificação do conhecimento do enfermeiro neonatologista a respeito do processo transfusional, é possível promover a sua capacitação tendo em vista a qualidade e a segurança dos cuidados relacionados ao processo transfusional em recém-nascidos.<hr/>RESUMEN Objetivo Analizar el conocimiento del enfermero sobre el proceso de transfusión para cuidar del recién nacido en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales. Métodos Estudio cualitativo exploratorio descriptivo, realizado en dos hospitales en la ciudad de Belo Horizonte, Minas Gerais. Participaron 15 enfermeras que trabajaron en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales, en el período de agosto a diciembre de 2014. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido en la modalidad temática. Resultados La categoría transmitida resultó en las siguientes subcategorías, a saber: la atención de la enfermera durante la transfusión de sangre: el cuidado de la transfusión de monitoreo; La perspectiva de una visión diferente de la enfermera antes de las reacciones transfusionales y notificaciones: la esencia de la atención. Conclusión La identificación de los conocimientos de la enfermera neonatóloga sobre el proceso de transfusión, es capaz de promover su formación con miras a la calidad y seguridad de la atención relacionada con el proceso de transfusión en los recién nacidos.<hr/>ABSTRACT Objective To analyze nurses’ knowledge of blood transfusion in neonates in a neonatal intensive unit care. Methods A descriptive and exploratory qualitative study conducted in two hospitals in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais. The participants were 15 nurses who performed their activities in the neonatal intensive unit care, from August to December 2014. Data was subjected to thematic content analysis. Results The category created was divided into the following sub-categories, namely: nurses’ care during blood transfusion: care during blood transfusion monitoring; a different perception of nurses regarding responses to blood transfusion and notification: the essence of care. Conclusion The identification of nurses’ knowledge of blood transfusion, it is possible to promote their capacity for quality and safety of care related to the transfusion process in newborns. <![CDATA[Influências capitalistas na produção do conhecimento em enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100412&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Compreender as influências capitalistas na produção do conhecimento em enfermagem na percepção de pesquisadores brasileiros e portugueses. Método Pesquisa descritiva, exploratória, qualitativa, tendo como participantes 17 enfermeiros pesquisadores selecionados a partir da técnica bola de neve. A coleta dos dados ocorreu entre outubro de 2011 a novembro de 2012 no Brasil e em Portugal a partir da aplicação de entrevistas semiestruturadas. Procedeu-se à análise do conteúdo das entrevistas, produzindo inferências embasadas nos pressupostos teóricos de Gaston Bachelard e na noção de obstáculo epistemológico. Resultados Encontram-se organizados em três categorias: Bloqueio da criatividade/inovação e a prática da repetição; Hipervalorização do quantitativo; e, Resistência à ruptura. Conclusão É preciso repensar novos modos de avaliação da produção científica em uma perspectiva qualitativa, com espaço à criatividade, à valorização profissional e ao pensamento crítico e reflexivo. A solidariedade é percebida como alternativa para romper com problemas decorrentes do modo capitalista de produzir conhecimento.<hr/>RESUMEN Objetivo Comprender las influencias capitalistas en la producción de conocimientos en enfermería en la percepción de los investigadores brasileños y portugueses. Método Investigación descriptiva, exploratoria, cualitativa, cuyos participantes eran 17 enfermeros investigadores seleccionados por la técnica bola de nieve. Los datos fueron recolectados entre octubre de 2011 y noviembre de 2012 en los países Brasil y Portugal con la aplicación de entrevistas semiestructuradas. Se procedió a analizar el contenido de las entrevistas con la producción de inferencias basadas en los supuestos teóricos de Gaston Bachelard y la noción de obstáculo epistemológico. Resultados Están organizados en tres categorías: Bloqueo creatividad / innovación y la práctica de la repetición; Sobreestimación de lo cuantitativo; y la resistencia a la ruptura. Conclusión Es necesario repensar nuevas formas de evaluación de la literatura científica desde una perspectiva cualitativa, con espacio para la creatividad, el desarrollo profesional y el pensamiento crítico y reflexivo. Solidaridad es percibida como una alternativa para romper con los problemas derivados del modo capitalista de producción de conocimiento.<hr/>ABSTRACT Objective To understand the capitalist influence over the production of nursing knowledge according to Brazilian and Portuguese researchers. Method Descriptive, exploratory, and qualitative research, with 17 research nurses selected using the snowball technique. Data were collected from October 2011 to November 2012 in Brazil and Portugal, by means of semi-structured interviews. We analysed the content of the interviews and produced inferences based in the theoretical assumptions of Gaston Bachelard and the notion of an epistemological obstacle. Results The results were organised into three categories: Blocks to creativity/innovation and the practice of repetition; Overestimation of the quantitative; and Resistance to rupture. Conclusion It is necessary to create new ways of assessing scientific literature from a qualitative perspective that allows room for creativity, professional development, and critical and reflective thinking. Solidarity is perceived as an alternative to overcoming the problems caused by the capitalist way of producing knowledge. <![CDATA[Qualidade de vida dos trabalhadores readequados e readaptados de uma universidade estadual pública]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100413&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Avaliar a qualidade de vida dos trabalhadores readequados e readaptados de uma universidade estadual pública. Métodos Estudo transversal, realizado com 92 servidores de uma universidade estadual pública. Os dados foram coletados de novembro de 2012 a maio de 2013 por meio do questionário de caracterização da população e do Medical Outcome Study 36-item Short Form, submetidos à análise univariada e bivariada por teste Mann-Whitney. Resultados Os dois domínios que apresentaram melhores escores foram a função social e o desempenho emocional. Já os que apresentaram piores escores foram desempenho físico e a dor corporal. A maioria dos trabalhadores não percebeu alterações em seu estado de saúde no último ano. Conclusões Os escores de qualidade de vida, em geral, não apresentaram pontuações elevadas, sobretudo, nos aspectos físicos. Portanto, faz-se necessário implementar medidas que avaliem a eficácia da readequação e readaptação para promover melhorias à saúde do trabalhador.<hr/>RESUMEN Objetivo Evaluar la calidad de vida de los empleados readecuados y readaptados de una universidad estatal pública. Métodos Estudio transversal con 92 servidores de una universidad estatal pública. Los datos fueron recolectados a partir de noviembre 2012 a mayo 2013 a través del cuestionario para caracterizar la población y el Medical Outcomes Study 36-Short Form elemento sometido a análisis univariante y bivariante mediante la prueba de Mann-Whitney. Resultados Las dos áreas que tenían las puntuaciones más altas fueron la función social y el rendimiento emocional como aquellos que tenían una peor puntuación fueron el rendimiento físico y el dolor corporal. La mayoría de los trabajadores no notaron cambios en su estado de salud el año pasado. Conclusiones Las puntuaciones de calidad de vida en general, no mostraron puntuaciones más altas, sobre todo en los aspectos físicos. Por lo tanto, es necesario poner en práctica medidas para evaluar la eficacia de readaptación y rehabilitación, para promover mejoras en la salud de los trabajadores.<hr/>ABSTRACT Objective Assess the quality of life of workers who underwent work adjustments and adaptations in a public state university. Methods This was a cross-sectional study carried out with 92 employees from a public state university. Data were collected from November 2012 to May 2013 using a population characterization questionnaire and the Medical Outcome Study 36-item Short Form, and then underwent a univariate and bivariate analysis through the Mann-Whitney test. Results The two domains that obtained the best scores were social function and emotional performance, whereas the ones with the worst scores were physical performance and body pain. Most workers did not note changes in their health status in the last year. Conclusions The quality of life scores, in general, were not high, especially in physical aspects. Therefore, measures need to be implemented to evaluate the effectiveness of work adjustments and adaptations, in order to improve occupational health. <![CDATA[Autonomia profissional e enfermagem: representações de profissionais de saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100414&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Analisar as representações sociais da autonomia profissional do enfermeiro e da enfermagem para profissionais de saúde não enfermeiros. Métodos Estudo qualitativo delineado pela abordagem estrutural das representações sociais. Participaram 53 profissionais de saúde não enfermeiros de um hospital municipal. A coleta de dados foi realizada de março a abril de 2015 e se deu através de evocações livres hierarquizadas, utilizando os termos indutores “autonomia profissional do enfermeiro” e, em seguida, “enfermagem”. A análise de dados foi realizada pelo software EVOC 2003. Resultados Figuraram como provável núcleo central da representação social da autonomia profissional os termos cuidado, equipe e responsabilidade. Por seu turno, o provável núcleo central da representação da enfermagem é composto pelos elementos cuidado, equipe, responsabilidade e trabalho. Conclusões A autonomia profissional do enfermeiro e a enfermagem consistem em objetos de representação bastante próximos entre si para o grupo investigado, e, por isso, trata-se de representações não autônomas, ainda sensíveis à incorporação de novos elementos.<hr/>RESUMEN Objetivo Analizar las representaciones de la autonomía profesional de las enfermeras y de enfermería para profesionales de la salud no-enfermeros. Métodos estudio cualitativo descrito por el enfoque estructural de la Representación Social. Participaron 53 profesionales de salud no-enfermeros, de un hospital municipal. La recolección de datos se llevó a cabo a través de evocaciones libres con los términos inductores “autonomía profesional del enfermero” y “enfermería”, entre marzo y abril de 2015. El análisis de datos fue realizado por el software EVOC 2003. Resultados Calculada la base probable de la representación de la autonomía profesional en términos, cuidado de equipo y responsabilidad. Por su parte, el núcleo probable de enfermería se compone de los elementos, cuidado del equipo, responsabilidad y trabajo. Conclusiones Autonomía profesional de los enfermeros y enfermería consisten en objetos de representación muy cercanos el uno del otro, no son representaciones autónomas, sin embargo son sensibles a la incorporación de nuevos elementos.<hr/>ABSTRACT Objective To analyse the social representations of the professional autonomy of nurses and nursing for non-nursing health professionals. Methods This is a qualitative study based on the theory of social representations. Fifty-three non-nursing professionals of a municipal hospital participated in this study. Data were collected between March and April 2015, from hierarchical free evocations using the inductor terms, “professional autonomy of nurses” and “nursing”. The data were analysed using EVOC 2003. Results The most likely core of the social representation of professional autonomy were the terms care, team, and responsibility. Moreover, the likely core of nursing comprises the elements care, team, responsibility, and work. Conclusions The professional autonomy of nurses and nursing consists of fairly close objects of representation in the studied group, which makes them non-autonomous representations that are still sensitive to the incorporation of new elements. <![CDATA[Aplicação do relacionamento terapêutico a pessoas com transtorno mental comum]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100415&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Descrever o resultado da aplicação do relacionamento terapêutico a pessoas com transtorno mental comum. Método Estudo quantitativo, descritivo, tipo antes e depois, conduzido com 112 prontuários acessados de um projeto de extensão em saúde mental na Atenção Primária à Saúde em Santo André, São Paulo. Utilizou-se o Self-Reporting Questionnaire para rastreio. Dados coletados em outubro de 2014 e analisados por meio de medidas de frequência simples. Resultados O escore de entrada variou entre 07 e 18 pontos, e, quanto maior, mais sessões de relacionamento foram necessárias. Ao final do processo do relacionamento, 55% da amostra apresentaram escore negativado e 45% passaram à pontuação ≤3. Conclusão O relacionamento terapêutico como cuidado em enfermagem em saúde mental transcende ao espaço da especialidade. A reavaliação contínua e o redirecionamento do processo conduziram os usuários a ampliar a visão sobre os desencadeadores de sofrimento, construir estratégias de enfrentamento e exercitar mudanças no cotidiano.<hr/>RESUMEN Objetivo Describir el resultado de aplicar la relación terapéutica para personas con trastorno mental común. Método Estudio cuantitativo, descriptivo tipo antes y después, llevó a cabo con 112 registros a los que se accede desde un proyecto de extensión de la salud mental en la atención primaria de salud en Santo André, Sao Paulo. Se utiliza el Self-Reporting Questionnaire de divulgación para el rastreo. Los datos recogidos en octubre de 2014 y se analizaron utilizando medidas de frecuencia simples. Resultados La puntuación de entrada osciló entre 7 y 18 puntos y cuanto más alta la relación más sesiones eran necesarias. Al final del proceso de la relación 55% tenían puntuación negativa y el 45% apasó la puntuación ≤3. Conclusión La relación terapéutica como cuidados de enfermería en salud mental trasciende el ámbito de la especialidad. La revisión continua y y el redireccionamiento del proceso condujeron a los usuarios a ampliar la visión de los factores desencadenantes de sufrimiento, construir estrategias de enfrentamiento y ejercitar cambios en el cotidiano.<hr/>ABSTRACT Objective To report the results from applying a therapeutic relationship to people with common mental disorder. Method Quantitative, descriptive, before and after study, conducted with 112 records accessed from an extension project in mental health in primary health care in Santo André, São Paulo. Screening was performed using a Self-Reporting Questionnaire. Data was collected in October 2014 and analyzed using simple frequency measures. Results The entry score ranged between 7 and18 points, and the higher the frequency, the more relationship sessions were necessary. At the end of the relationship process, 55% had a negative score and 45% passed the score ≤3. Conclusion Therapeutic relationship as nursing care in mental health transcends the area of specialty. Continuous review and process redirecting led users to enlarge their view of the suffering triggers, build coping strategies and exercise changes in daily life. <![CDATA[Automedicação em estudantes de enfermagem do Estado do Amazonas – Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100416&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Determinar a prevalência e os fatores associados à automedicação entre estudantes de enfermagem. Método Estudo transversal realizado com 116 estudantes de enfermagem de uma universidade pública do Estado do Amazonas – Brasil, no período de março a abril de 2014. Utilizou-se questionário constituído por variáveis socioeconômicas e de consumo de medicamentos. Foi realizada a análise bivariada e a regressão logística – nível de significância de 5%. Resultados A prevalência de automedicação foi de 76,0%, motivada especialmente pela percepção de que o problema de saúde não requeria visita ao médico (46,6%). Metade dos estudantes relataram queixas álgicas. Os grupos farmacológicos mais consumidos foram anti-inflamatórios não esteroides (63,2%) e antibióticos (11,1%). O desconhecimento das implicações negativas da prática da automedicação foi associado à automedicação (OR=6,0). Conclusão A alta prevalência de automedicação, além de poder levar a reações adversas retrata também o uso irracional de medicamentos pelos estudantes, especialmente, quando considerado o papel destes futuros profissionais na segurança do paciente.<hr/>RESUMEN Objetivo Determinar la prevalencia y los factores asociados con la automedicación entre estudiantes de enfermería. Métodos Estudio transversal con 116 estudiantes de enfermería de una universidad pública en Amazonas - Brasil, en el período de marzo y abril del 2014. Se utilizó un cuestionario que consta de los niveles socioeconómicos y el consumo de drogas. Se realizó un análisis bivariante y regresión logística -nivel de significación del 5%. Resultados La prevalencia de la automedicación fue de un 76,0%, motivada especialmente por la constatación de que el problema de salud requiere no visitar al médico (46,6%). La mitad de los estudiantes reportaron quejas de dolor. Los grupos de fármacos más consumidos fueron los antiinflamatorios no esteroide (63,2%) y antibióticos (11,1%). Ignorar las implicaciones negativas de la práctica de la automedicación se asoció con la automedicación (OR = 6,0). Conclusión La alta prevalencia de la automedicación, pueden dar lugar a reacciones adversas, retrata el uso irracional de los medicamentos por los estudiantes, especialmente teniendo en cuenta el papel de estos futuros profesionales de la seguridad del paciente.<hr/>ABSTRACT Objective To determine the prevalence of self-medication and associated factors among nursing students. Method This is a cross-sectional study with 116 nursing students from the public university in the state of Amazonas, Brazil, from March to April 2014. Data were collected using a questionnaire with socioeconomic and medicine use variables. The data were subjected to bivariate analysis and logistic regression at a significance level of 5%. Results The prevalence of self-medication was 76.0%, chiefly motivated by the belief that the health condition did not require a medical appointment (46.6%). Half of the students reported pain-related complaints. The most commonly used pharmacological groups were non-steroidal anti-inflammatory drugs (63.2%) and antibiotics (11.1%). Lack of awareness of the negative implications of self-medication was associated with self-medication (OR = 6.0). Conclusion The high prevalence of self-medication that may lead to adverse reactions reveals the students’ irrational use of medicines, especially considering the role of these future professionals in patient safety. <![CDATA[Fatores associados à iniciação tabágica em adolescentes escolares]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100417&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Identificar os fatores associados à iniciação tabágica em adolescentes escolares. Método Estudo transversal realizado em 2014 com 864 adolescentes do ensino médio do sul do Brasil. Os dados foram coletados por meio de instrumento com questões sociodemográficas, da aplicação da Escala de Fagerström e do Inventário de Depressão de Beck, sendo analisados por estatística descritiva, testes Exato de Fisher, Qui-quadrado, Mann-Whitney, T e Regressão de Poisson. Resultados Cinquenta e quatro adolescentes iniciaram o comportamento tabágico, desses 35 continuam fumando, com elevada dependência de nicotina. Estiveram associados ao tabagismo: cor parda (p=0,020), famílias monoparentais (p=0,006), regular relação familiar (p=0,003) e familiares usuários de drogas (p=0,04). Apresentaram razão de prevalência significativamente maior: masculino (p=0,038), maior renda familiar (p&gt;0,001), morar com um membro da família (p&gt;0,001), relação familiar regular (p&gt;0,001). Conclusões Os fatores identificados como associados à iniciação tabágica, demonstram que existe a necessidade de construir apoio para estratégias de educação em saúde a fim de mudar esta realidade.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar los factores asociados con el inicio del tabaquismo en adolescentes estudiantes. Método Estudio transversal en 2014 con 864 adolescentes de la escuela secundaria en el Sur de Brasil. Recoge instrumento con preguntas sociodemográficas, aplicando el test de Fagerström Inventario de Depresión de Beck, analizados por estadística descriptiva, prueba exacta de Fisher, Chi-cuadrado, Mann-Whitney, T y de regresión de Poisson. Resultados Cincuenta y cuatro comenzaron el hábito de fumar, entre ellos, 35 permanecen fumando, con una alta dependencia de la nicotina. Se asociaron con el hábito de fumar personas pardas (p = 0,020), los padres solteros (p = 0,006), relación regular de la familia (p = 0,003) y los usuarios de drogas de la familia (p = 0,04). Ellos tenían significativamente más alta razón de prevalencia: masculino (p = 0,038), mayor ingreso familiar (p&gt; 0,001), que viven con un miembro de la familia (p&gt; 0,001), relación familiar normal (p&gt; 0,001). Conclusiones Se identificaron como factores asociados con el inicio del tabaquismo mostrando que hay una necesidad de incrementar el apoyo a las estrategias de educación sanitaria para cambiar esta realidad.<hr/>ABSTRACT Objective To identify factors associated with smoking initiation in adolescent secondary school students. Method This is a cross-sectional study conducted in 2014 with 864 adolescents at a secondary school in southern Brazil. Data were collected using an instrument with sociodemographic questions, application of the Fagerström Nicotine Dependence Scale, and Beck Depression Inventory, and analysed using descriptive statistics, Fisher’s Exact test, Chi-square test, Mann-Whitney’s test, and the Poisson Regression test. Results Fifty-four of the adolescents started smoking, of which 35 continued smoking and exhibited high nicotine dependence. Smoking was associated with brown skin (p = 0.020), single-parent household (p = 0.006), a fair family relationship (p = 0.003), and drug users in the family (p = 0.04). A significantly higher prevalence ratio was detected for boys (p = 0.038), higher family income (p&gt; 0.001), living with one family member (p&gt; 0.001), and a fair family relationship (p&gt; 0.001). Conclusions We identified factors associated with smoking initiation, revealing the importance of supporting health education strategies to change this reality. <![CDATA[Rede de cuidado em saúde mental: visão dos coordenadores da estratégia saúde da família]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100418&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Objetivou-se analisar a visão de coordenadores da Estratégia Saúde da Família (ESF) sobre a conformação da rede de saúde mental no município de Pelotas/RS. Método Estudo descritivo e exploratório, com abordagem qualitativa, realizado com seis coordenadores de ESF no ano de 2012. Para a coleta dos dados, foi utilizada a entrevista semiestruturada, e os resultados foram avaliados por análise temática. Resultados A rede construída pelos coordenadores é composta por poucos serviços formais e focada no Centro de Atenção Psicossocial (CAPS), e a rede informal é descrita com maiores pontos de cuidado. As trocas de corresponsabilidade no cuidado em rede ocorrem de forma frágil, sem o diálogo necessário. Conclusão Os coordenadores demonstram pouco conhecimento da rede formal de cuidado e uma atenção focada nos serviços da ESF e no CAPS. Reconhecem a importância de haver políticas públicas que valorizem e ampliem os espaços informais de cuidado no território.<hr/>RESUMEN Objetivo Se tuvo como objetivo analizar la visión de coordinadores de la Estrategia Salud de la Familia (ESF) sobre la configuración de la red de salud mental en el Municipio de Pelotas/RS. Método Estudio descriptivo y exploratorio, cualitativo, realizado con seis coordinadores de ESF en 2012. Se utilizó la entrevista semestructurada y los datos fueron analizados con uso del análisis temático. Resultados La red señalada por los coordinadores posee pocos servicios formales, enfocada en el Centro de Atención Psicosocial (CAPS). La red informal es más diversificada, pero los cambios de corresponsabilidad en el cuidado es de modo frágil. Conclusión Los coordinadores tienen poco conocimiento de la red formal de cuidado, con énfasis en la ESF y en el CAPS. Reconocen la importancia de que haya políticas públicas que valoren y amplíen los espacios informales de cuidado en el territorio, algo necesario en el cuidado en salud mental.<hr/>ABSTRACT Objective This study aimed to analyze the opinions of the coordinators of the Family Health Strategy (FHS) on the mental health care network in the city of Pelotas/RS. Method Descriptive and exploratory study with a qualitative approach, carried out with six FHS coordinators, in 2012. Semi-structured interview was used in data collection, and the results were evaluated using the thematic analysis. Results The network designed by the coordinators consists of few formal services and is focused on the Psychosocial Care Centers (CAPS). The informal network has a greater number of care units. Exchange of information related to joint responsibilities in the care is scarce, with lack of dialogue. Conclusion The coordinators have scarce knowledge on the formal care network and on care focused on the ESF and CAPS. They also recognize the importance public policies that value and expand the informal care spaces in the territory. <![CDATA[Tradução e adaptação do <em>“Perception of Severity of Chronic Illness”</em> à cultura brasileira em adolescentes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100419&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Traduzir, adaptar e avaliar a aplicabilidade do instrumento “Perception of Severity of Chronic Illness” para a cultura brasileira em adolescentes diabéticos. Métodos Estudo metodológico que seguiu etapas de tradução, síntese das traduções, retrotradução, avaliação por comitê de juízes e pré-teste. Os juízes avaliaram as equivalências semânticas, idiomáticas, conceituais e culturais. A concordância entre juízes foi quantificada pelo Índice de Validade de Conteúdo. Resultados As etapas de tradução e retrotradução foram bem-sucedidas. Após avaliação da versão síntese pelo comitê, foram feitas alterações no instrumento para assegurar equivalência entre versão original e traduzida. Após o pré-teste, algumas questões foram reformuladas visando torná-las mais claras e de fácil compreensão. O dado preliminar de confiabilidade pelo coeficiente alfa de Cronbach foi de 0,66. Conclusão A versão brasileira do Perception of Severity of Chronic Illness mostrou resultados satisfatórios quanto à tradução, adaptação cultural e praticabilidade, sendo considerado um instrumento de fácil aplicação e viável na prática clínica.<hr/>RESUMEN Objetivo Traducir, adaptar y evaluar la aplicabilidad del instrumento “Perception of Severity of Chronic Illness” a la cultura brasileña en adolescentes diabéticos. Métodos Estudio metodológico que siguió los pasos de traducción, síntesis de las traducciones, retrotraducción, evaluación por comité de expertos y pretest. Los jueces evaluaron equivalencias semántica, idiomática, conceptual y cultural. El acuerdo entre jueces se cuantificó por Índice de Validez de Contenido. Resultados Etapas de traducción y retrotraducción fueron realizadas con éxito. Después de la versión síntesis de evaluación por el comité, se hicieron cambios en los ítems para garantizar equivalencia entre instrumento original y traducido. Después del pretest, se reformularon algunas preguntas para hacerlas más comprensibles. Análisis de confiabilidad por el coeficiente de alfa Cronbach fue 0,66. Conclusión La versión brasileña del “Perception of Severity of Chronic Illness” mostró resultados satisfactorios para traducción, adaptación cultural y practicabilidad, considerándose una herramienta fácil de usar y viable para la práctica clínica.<hr/>ABSTRACT Objective To translate, adapt, and evaluate the applicability of the “Perception of Severity of Chronic Illness” questionnaire to the Brazilian culture for diabetic adolescents. Methods This is a methodological study consisting of the stages of translation, synthesis of translations, back translation, review by an expert committee, and pre-test. The expert judges evaluated semantic, idiomatic, conceptual, and cultural equivalences. The judges’ concordance was quantified using the Content Validity Index. Results The translation and back translation were performed successfully. After the synthesised translation was reviewed by the committee, the items were altered to ensure equivalence between the original and translated instrument. After the pre-test, some statements were reformulated to make them clearer and easier to understand. The preliminary data of the instrument’s reliability calculated using Cronbach’s alpha was 0.66. Conclusion The Brazilian version of the instrument Perception of Severity of Chronic Illness proved satisfactory in terms of the translation, cultural adaptation, and practicality, and it was considered an easily applicable and viable tool for clinical practice. <![CDATA[Informações on-line como suporte às famílias de crianças e adolescentes com doença crônica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100501&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Descrever o uso de informações on-line como suporte às famílias de crianças e adolescentes com doença crônica. Método Trata-se de uma revisão integrativa realizada no mês de agosto de 2015, com busca on-line nas bases de dados: PubMed, Biblioteca Virtual em Saúde, Cumulative Index to Nursing &amp; Allied Health Literature e Science Direct. Resultados Foram selecionados doze estudos de 293 encontrados. Após análise, elencaram-se duas categorias: Potencialidades do uso de informações on-line às famílias de crianças e adolescentes com doença crônica e Fragilidades do uso de informações on-line às famílias de crianças e adolescentes com doença crônica. Conclusões A Internet oferece amplitude de informações que subsidiam as famílias no gerenciamento do cuidado às crianças e aos adolescentes com enfermidades crônicas, no entanto, ainda possui particularidades que precisam ser analisadas durante a utilização desta rede virtual.<hr/>RESUMEN Objetivo Describir el uso de la información en línea y apoyar a las familias de los niños y adolescentes con enfermedad crónica. Método Se trata de una revisión integradora realizada en agosto de 2015, con la búsqueda en línea, en bases de datos: PubMed, Biblioteca Virtual em Saúde, Cumulative Index to Nursing &amp; Allied Health Literature y Science Direct. Resultados Un total de doce estudios de 293 encontrados. Tras el análisis se enumeraron dos categorías: Posible uso de información en línea para las familias de niños y adolescentes con enfermedad crónica y Debilidades de la información en línea para las familias de niños y adolescentes con enfermedad crónica. Conclusión Internet ofrece variedad de información que soportan las familias en la gestión de la atención de los niños y adolescentes con enfermedades crónicas, pero también tiene características que necesitan ser analizadas durante el uso de esta red virtual.<hr/>ABSTRACT Objective To describe the use of online information as support to families of children and adolescents with chronic disease. Methods This is an integrative review conducted in August 2015, with an online search in the following databases: PubMed, Biblioteca Virtual em Saúde, Cumulative Index to Nursing &amp; Allied Health Literature, and Science Direct. Results Twelve studies were selected from the 293 studies found in the databases. After analysis, the following two categories emerged: Potentialities of the use of online information by families of children and adolescents with chronic disease, and Weaknesses of the use of online information by families of children and adolescents with chronic disease. Conclusions The internet offers a wide range of information that helps families manage the care of children and adolescents with chronic diseases, but it also has characteristics that need to be analysed. <![CDATA[Instrumentos de avaliação do aleitamento materno e seu uso na prática clínica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100502&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivos Identificar instrumentos de avaliação da amamentação e sua aplicação na prática clínica, validação e adaptação transcultural. Método Revisão integrativa, realizada em seis bases de dados e em uma biblioteca eletrônica, entre agosto/2014-dezembro/2015, sem limitação temporal. Resultados Foram identificados 19 instrumentos de avaliação do AM. Destes, 12 foram validados e cinco foram adaptados transculturalmente. Quanto à aplicação, destacam-se seu uso para a avaliação do risco de desmame (BAPT) e a percepção/comportamento da mulher em amamentar (BSES-SF e IIFAS). Conclusão A identificação dos instrumentos disponíveis e de suas indicações para a avaliação do AM pode auxiliar profissionais na escolha pelo instrumento a ser utilizado, qualificando a assistência materno-infantil.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar los instrumentos de evaluación de amamantamiento, la aplicación en la práctica clínica, validación y adaptación cultural. Método Revisión integradora, realizado en seis bases de datos y una biblioteca electrónica a partir de agosto/2014 a diciembre/2015 sin limitación temporal. Resultados Identificado 19 instrumentos de evaluación y, de estos, 12 fueron validados y cinco fueron adaptados culturalmente. La aplicación destaca su uso para evaluar el riesgo de destete (BAPT) y la percepción/comportamiento de las mujeres en enfermería (BSES-SF y IIFAS). Conclusiones La identificación de los instrumentos disponibles y sus indicaciones para la evaluación de la lactancia materna puede ayudar a los profesionales en la elección del instrumento que se utiliza, calificativo del cuidado materno-infantil.<hr/>ABSTRACT Objectives To identify breastfeeding assessment tools, their application in clinical practice, and their validation and cross-cultural adaptation. Method This is an integrative review of literature obtained from six databases and an online library, conducted from August 2014 to December 2015, without a temporal delimitation. Results We identified 19 assessment tools, of which 12 were validated and five were cross-culturally adapted. In terms of adaptation, the tools were used to assess the risk of early weaning (BAPT) and the perception/behaviour of mothers during nursing (BSES-SF and IIFAS). Conclusions The identification of the available instruments and their indications for breastfeeding assessments can help health workers choose the ideal instrument, and qualify maternal and child care. <![CDATA[Autonomia feminina no processo de parto e nascimento: revisão integrativa da literatura]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100503&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Identificar as evidências disponíveis na produção científica acerca das práticas de assistência à saúde que interferem no exercício da autonomia das mulheres brasileiras no processo de parto e nascimento. Método A busca dos artigos foi desenvolvida nas bases de dados LILACS, Scopus e PubMed, no período entre 1996 e 2015, tendo como eixo orientador a questão norteadora e os critérios de exclusão, sendo selecionados 22 artigos como corpus de análise. Resultados Foram evidenciadas como práticas que favorecem o exercício da autonomia feminina: práticas assistenciais extra-hospitalares; práticas assistenciais de apoio e conforto; e práticas assistenciais educativas. Em contrapartida, revelaram-se como práticas limitantes ao exercício da autonomia: práticas assistenciais autoritárias; práticas assistenciais padronizadas ou rotineiras; práticas assistenciais que intensificam a sensação dolorosa do parto; e prática assistencial impessoal e fria. Conclusão Revelou-se uma situação de alerta relativa ao grande descompasso existente entre o cotidiano assistencial e as recomendações ministeriais.<hr/>RESUMEN Objetivo Identificar la evidencia disponible en la literatura científica acerca de las prácticas de atención de salud que interfieren con el ejercicio de la autonomía de las mujeres brasileñas en el proceso de parto y el nacimiento. Método La búsqueda de artículos se desarrolló en las bases de datos LILACS, Scopus y en PubMed, en el período comprendido entre 1996 y 2015, con el principio rector de los rectores criterios de interrogación y exclusión, y seleccionó 22 artículos como un corpus de análisis. Resultados Hemos puesto de relieve las prácticas que favorecen el ejercicio de la autonomía de la mujer: las prácticas de atención ambulatoria; prácticas de apoyo y consuelo; prácticas educativas y atención. Por el contrario se han demostrado como una limitación del ejercicio práctico de la autonomía: las prácticas de atención autoritarias; prácticas de cuidados estandarizados o de rutina; cuidado prácticas que mejoran la sensación dolorosa del parto; y la práctica de la atención impersonal y fría. Conclusión Se puso de manifiesto una situación de alerta en el gran desajuste entre su vida cotidiana y recomendaciones ministeriales.<hr/>ABSTRACT Objective To identify the available evidence in scientific literature on healthcare practices that interfere with the autonomy of Brazilian women in the labour and delivery process. Method The search for papers was conducted in the databases LILACS, Scopus and PubMed, between 1996 and 2015, according to a guiding question and exclusion criteria, resulting in the selection of 22 papers to compose the analytic body. Results The main practices that favoured the exercise of women’s autonomy were out-of-hospital care practices; care practices of support and comfort; and educational care practices. By contrast, the practices that limited autonomy were authoritarian care practices; standardised or routine care practices; care practices that intensify the painful sensation of childbirth; and impersonal and cold care practice. Conclusion There was an alarming contrast between the daily healthcare routine and ministerial recommendations. <![CDATA[Segurança do paciente no cuidado à criança hospitalizada: evidências para enfermagem pediátrica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100504&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivos Descrever evidências na literatura internacional para o cuidado seguro da criança hospitalizada após a criação da Aliança Mundial para a Segurança do Paciente e elencar contribuições do referencial teórico geral da segurança do paciente para a enfermagem pediátrica. Método Revisão integrativa da literatura entre 2004 e 2015 nas bases de dados PubMed, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Scopus, Web of Science e Wiley Online Library, utilizando os descritores Safety or Patient safety, Hospitalized child, Pediatric nursing e Nursing care. Resultados Foram analisados 32 artigos, a maioria norte-americanos, com delineamento descritivo. A qualidade do registro das informações no prontuário, o emprego de checklists e a formação profissional contribuem para o cuidado seguro na enfermagem pediátrica, bem como para melhorias no processo medicamentoso e na parceria com os pais. Conclusão As informações gerais disponíveis sobre a segurança do paciente devem ser incorporadas no cuidado de enfermagem pediátrica.<hr/>RESUMEN Objetivos Describir la evidencia de la literatura internacional para el cuidado seguro de los niños hospitalizados después de la creación de la Alianza Mundial para la Seguridad del Paciente y listar las contribuciones del marco teórico general de la seguridad del paciente para la enfermería pediátrica. Método Una revisión integradora de la literatura entre 2004 y 2015 fue realizada en las bases de datos PubMed, Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Scopus, Web of Science y Wiley Online Library, utilizando los descriptores Seguridad o Seguridad del paciente, Niño hospitalizado, Enfermería pediátrica y cuidado de enfermería. Resultados Se analizaron 32 artículos, la mayoría de América, con diseño descriptivo. La calidad de los registros de la información en la historia clínica, el uso de listas de control y la formación profesional contribuyen a la atención segura en enfermería pediátrica, así como mejoras en el proceso de la medicación y la asociación con los padres. Conclusión La información general disponible sobre la seguridad del paciente debe ser incorporada en la atención de enfermería pediátrica.<hr/>ABSTRACT Objectives To describe evidence of international literature on the safe care of the hospitalised child after the World Alliance for Patient Safety and list contributions of the general theoretical framework of patient safety for paediatric nursing. Method An integrative literature review between 2004 and 2015 using the databases PubMed, Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Scopus, Web of Science and Wiley Online Library, and the descriptors Safety or Patient safety, Hospitalised child, Paediatric nursing, and Nursing care. Results Thirty-two articles were analysed, most of which were from North American, with a descriptive approach. The quality of the recorded information in the medical records, the use of checklists, and the training of health workers contribute to safe care in paediatric nursing and improve the medication process and partnerships with parents. Conclusion General information available on patient safety should be incorporated in paediatric nursing care. <![CDATA[Atividades desenvolvidas pelos comitês de prevenção do óbito infantil e fetal: revisão integrativa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100505&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Sistematizar o conhecimento sobre as atividades desenvolvidas por comitês que atuam com a prevenção do óbito infantil e fetal. Método Revisão integrativa de literatura, realizada no mês de novembro de 2015, nas bases de dados PubMed, CINAHL, Scopus, LILACS, BDEnf e SciELO, utilizando as palavras-chave e descritores mortalidade infantil, óbito infantil, óbitos infantis, óbito fetal, óbitos fetais, mortalidade fetal, mortalidade neonatal, comitê de profissionais, comissão, comissões, comitês consultivos. Os 34 estudos selecionados foram organizados e analisados com auxílio do Microsoft Excel®. Resultados Há comitês de âmbito internacional, nacional, regional, estadual e municipal que analisam óbitos e realizam atividades para qualificar a assistência materno-infantil e alimentar os sistemas de informação em saúde. Conclusão Os comitês de prevenção do óbito infantil e fetal desenvolvem atividades de coleta, produção, análise e divulgação de informações relacionadas ao óbito com a finalidade de reduzir taxas de mortalidade infantil e fetal.<hr/>RESUMEN Objetivo Para sistematizar el conocimiento de las actividades desarrolladas por los comités que trabajan con la prevención del trabajo infantil y la muerte fetal. Método Revisión integrada de la literatura, que se celebró en noviembre de 2015, de las bases de datos PubMed, CINAHL, Scopus, LILACS, BDEnf y SciELO, usando las palabras clave y descriptores de mortalidad infantil,mortalidad fetal intrauterina, mortinatos, mortalidad fetal, la mortalidad neonatal, del comité profesional, comisiones, comités de asesoramiento. Se organizaron los 34 estudios seleccionados y se los analizó utilizando Microsoft Excel®. Resultados Existen internacionalmente comités, nacional, regional, estatal y actividades escénicas locales para calificar los sistemas de información de salud materna e infantil y de los alimentos. Conclusión Los comités de prevención de la mortalidad infantil y fetal se desarrollan las actividades de recolección, producción, análisis y difusión de información relacionada con la muerte, a fin de reducir las tasas de mortalidad infantil y fetal.<hr/>ABSTRACT Objective To systematize knowledge on the activities developed by the committees involved in the prevention of infant and fetal deaths. Method Integrated literature review conducted in November 2015 at PubMed, CINAHL, Scopus, LILACS, BDEnf and SciELO databases using keywords and descriptors of infant mortality, infant death, infant deaths, fetal death, fetal deaths, fetal mortality, neonatal mortality, professional committee, committee, committees, advisory committees. The 34 selected studies were organized and analyzed using Microsoft Excel®. Results International, national, regional, state and local committees analyze the deaths and conduct activities aimed to qualify maternal and childcare and feed the health information systems. Conclusion The committees for the prevention of infant and fetal mortality collect, produce, analyze and disseminate information related to these deaths in order to reduce infant and fetal mortality rates. <![CDATA[Capacitação de enfermeiros na utilização de um instrumento de avaliação de delirium]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100801&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Narrar a experiência de capacitação de enfermeiros para implementação da avaliação sistematizada do delirium pelo método do Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit. Método Relato de experiência que abrangeu as etapas de diagnóstico situacional, planejamento, capacitação da equipe e avaliação da implementação do instrumento entre janeiro e março de 2013 com enfermeiros de uma UTI de um hospital terciário do município de São Paulo. Resultados A implementação da avaliação, utilizando o Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit, obteve uma adesão significativa dos enfermeiros e se tornou um indicador de assistência. Considerações finais A experiência demonstrou que essa avaliação possibilita analisar os resultados do processo de trabalho e a transformação consequente das iniciativas no cotidiano.<hr/>RESUMEN Objetivo Contar la experiencia de formación de enfermeras para la implementación de la evaluación sistemática de delirio por el método de la confusión Método de Evaluación de la Unidad de Cuidados Intensivos. Método Relato de experiencia que cubría las etapas de análisis de la situación, la planificación, la formación del personal y la evaluación de la aplicación de instrumentos, entre enero y marzo de 2013, con la enfermería en una unidad de cuidados intensivos de un hospital de tercer nivel en São Paulo. Resultados La aplicación de la evaluación utilizando el Método de Evaluación de la confusión de la Unidad de Cuidados Intensivos, obtuvieron una importante participación de las enfermeras y se convirtieron en un indicador de servicio. Consideraciones finales La experiencia ha demostrado que esta evaluación permite analizar los resultados del proceso de trabajo y las iniciativas de transformación consiguientes en la vida diaria.<hr/>ABSTRACT Objective To narrate the nurses’ training experience in the implementation of a systematic delirium screening tool using the Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit. Method Experience report covering the steps of situation diagnosis, planning, staff training and evaluation of the tool’s implementation between January and March 2013 with nurses in the ICU of a tertiary hospital in São Paulo. Results The implementation of the assessment, using the Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit, obtained significant nurse adhesion and became a service indicator. Final considerations The experience has shown that this assessment allows the results of the work process to be analyzed and the consequent transformation of daily initiatives. <![CDATA[ERRATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100901&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo Narrar a experiência de capacitação de enfermeiros para implementação da avaliação sistematizada do delirium pelo método do Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit. Método Relato de experiência que abrangeu as etapas de diagnóstico situacional, planejamento, capacitação da equipe e avaliação da implementação do instrumento entre janeiro e março de 2013 com enfermeiros de uma UTI de um hospital terciário do município de São Paulo. Resultados A implementação da avaliação, utilizando o Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit, obteve uma adesão significativa dos enfermeiros e se tornou um indicador de assistência. Considerações finais A experiência demonstrou que essa avaliação possibilita analisar os resultados do processo de trabalho e a transformação consequente das iniciativas no cotidiano.<hr/>RESUMEN Objetivo Contar la experiencia de formación de enfermeras para la implementación de la evaluación sistemática de delirio por el método de la confusión Método de Evaluación de la Unidad de Cuidados Intensivos. Método Relato de experiencia que cubría las etapas de análisis de la situación, la planificación, la formación del personal y la evaluación de la aplicación de instrumentos, entre enero y marzo de 2013, con la enfermería en una unidad de cuidados intensivos de un hospital de tercer nivel en São Paulo. Resultados La aplicación de la evaluación utilizando el Método de Evaluación de la confusión de la Unidad de Cuidados Intensivos, obtuvieron una importante participación de las enfermeras y se convirtieron en un indicador de servicio. Consideraciones finales La experiencia ha demostrado que esta evaluación permite analizar los resultados del proceso de trabajo y las iniciativas de transformación consiguientes en la vida diaria.<hr/>ABSTRACT Objective To narrate the nurses’ training experience in the implementation of a systematic delirium screening tool using the Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit. Method Experience report covering the steps of situation diagnosis, planning, staff training and evaluation of the tool’s implementation between January and March 2013 with nurses in the ICU of a tertiary hospital in São Paulo. Results The implementation of the assessment, using the Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit, obtained significant nurse adhesion and became a service indicator. Final considerations The experience has shown that this assessment allows the results of the work process to be analyzed and the consequent transformation of daily initiatives.