Scielo RSS <![CDATA[Fractal : Revista de Psicologia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-029220160003&lang=en vol. 28 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial v. 28, n. 3 (2016)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300295&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The development of a research-intervention project with an urban slum]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300296&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa o desenvolvimento de uma pesquisa no campo da Epidemiologia, na interface com a psicologia histórico- cultural, que teve como cenário uma comunidade urbana. A pesquisa pretendia comparar a carga das doenças relacionadas ao diabetes mellitus, a fim de, posteriormente, promover uma prática em saúde, o que significa uma divisão entre diagnóstico e intervenção. Entretanto, durante o processo, uma pesquisa, alternativa a este modelo diagnóstico, foi sendo produzida no processo dialógico entre os envolvidos. Esta prática - nomeada de pesquisa-intervenção - trouxe à cena o caráter construtivo do conhecimento e produziu “zonas de sentido”, que engendraram formas novas para a pesquisa e para a prática em saúde. Estas transformações exigiram também novos percursos epistemológicos, o que nos aproximou da psicologia histórico-cultural de Vigotski, da pedagogia de Freire e da filosofia da linguagem de Bakhtin<hr/>Abstract This article analyzes the interface between epidemiology and historical-cultural psychology as it presented itself in a research project in an urban slum. From the outset, the study sought to assess the clinical burden of disease due to diabetes mellitus, iteratively integrating findings into clinical practice, a formal separation between diagnosis and intervention. However, over the course of the study, the project shifted away from this traditional medical model as all stakeholders became engaged in the dialogic process. This process - known as research-intervention - brought to light the constructive nature of knowledge, and produced “zones of senses”. These senses, and the lessons learned during their analysis, engender the development of new model for research and medical practice. In the process of these analyses we highlight several intersecting epistemological paths as we explore the historical-cultural psychology of Vygotsky, the pedagogy of Freire, and the philosophy of the language of Bakhtin. <![CDATA[The signifier in motion: the movement of language in Psychoanalysis and in Aristotle’s linguistic theory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The article examines the relation between language and movement in Freud’s Project for a Scientific Psychology and Lacan’s seminars four and seven, in the first of which Lacan aligns the anguishing movement in which the subject knows he is caught up with Aristotle’s theorization of infinite movement in Aristotle’s Physics. The article argues that it is also treatment of the category of scheme (σχῆμα) - at once elocutionary form and corporeal motion - that psychoanalysis can glean significant knowledge concerning the relation of language and movement, especially stylized movement that is of the order of the discontinuity of the symbolic, but which nevertheless intricates the flesh that enjoys. <![CDATA[Paradoxes of Practical Exercise of Biopower in the Paraense Amazon]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300316&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo visa pensar as relações de biopoder na Amazônia paraense, como elas operam deixando morrer, matando em nome da vida, confiscando terras, bens e corpos, ao atualizarem elementos da sociedade de soberania. Questionar este processo é um dos principais objetivos deste texto na medida em que traz um quadro dos acontecimentos da região amazônica paraense no campo dos extermínios de lideranças indígenas, ambientalistas e de tráfico de pessoas, trabalho análogo ao escravo, além, da exploração sexual e da intensa retirada de madeira e minérios, deixando a miséria, a destruição ambiental e os custos destes problemas para a população.<hr/>Abstract This paper was thinking the biopower relations in the Amazon Pará, how they operate letting die, killing in the name of life, confiscating lands, goods and bodies, to update elements of society of sovereignty. Questioning this process is one of the main objectives of this text as it brings picture of the events of the Amazon region of Pará in the field of extermination of indigenous leaders, environmentalists and human trafficking and slave labor work, in addition, sexual exploitation and intense removal of timber and minerals, leaving poverty, environmental destruction and the costs of these problems for the population. <![CDATA[The power of normalization and the production of the dangerous individual]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300324&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Partindo da análise de prontuários de internação de crianças e adolescentes no Hospital Psiquiátrico São Pedro, em Porto Alegre, observa-se, nos motivos de internação, componentes essencialmente morais, sem uma relação específica com os diagnósticos. Tomando essa discrepância em análise, resgata-se, na obra de Michel Foucault, elementos que permitem a construção do conceito de “poder de normalização”. Utilizando tal ferramenta conceitual, opera-se uma genealogia dos saberes e técnicas que fazem da internação psiquiátrica uma operação repleta de componentes morais, atentando para as forças que constituem esse campo no Hospital Psiquiátrico São Pedro.<hr/>Abstract Examining the hospitalization records of children and juveniles in the São Pedro Psychiatric Hospital, in Porto Alegre, one notices, in the hospitalization causes, essentialy moral aspects, with no specific relation to the diagnostics. Taking such discrepancy into analysis, we rescue, in the work of Michel Foucault, aspects which allow us to forge the notion of “power of normalization”. Using such concept, we conduct a genealogic research of the knowledges and techniques that turn the psychiatric hospitalization into an operation full of moral components, paying attention to the forces that constitute such a field in the São Pedro Psychiatric Hospital. <![CDATA[Relation between accompanier and accompanied: reflections on the friendship-clinical device]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300333&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho é baseado em uma tese de doutorado que pretende refletir sobre a relação terapêutica entre acompanhante e acompanhado e suas possíveis aproximações com a relação de amizade. Utilizamos como intercessores, por um lado, o conceito de amizade dos filósofos Nietzsche, Montaigne e Blanchot e a técnica da análise mútua desenvolvida pelo psicanalista Sándor Ferenczi, para problematizar os movimentos de proximidade e distância que ocorrem no acompanhamento terapêutico. Por outro lado, dialogamos com os conceitos de políticas de amizade em Foucault, agir político em Arendt e especialmente conceitos como o Fora, o devir, a transversalidade e outros criados por Deleuze e Guattari, fundamentais para a reflexão sobre a dimensão ética, estética e política da clínica do Acompanhamento Terapêutico.<hr/>Abstract This work is based on a doctoral thesis that aims to reflect on the therapeutic relationship between companion and accompanied and possible approaches to the budding relationship. We use as intercessors, first, the concept of friendship of the philosophers Nietzsche, Montaigne and Blanchot and mutual analysis technique developed by psychoanalyst Sándor Ferenczi, to discuss the movements of proximity and distance that occur in therapeutic monitoring. Moreover, we use the concepts of political friendship in Foucault, Arendt in political action and especially concepts such as Outside, becoming and transversal created by Deleuze and Guattari, fundamental for reflection on the ethical, aesthetic and political dimension of clinic the Therapeutic Accompaniment. <![CDATA[The kite as a fé(i)tiche: bypassing of dichotomies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Operamos com o conceito de fé(i)tiche, proposto por Latour, para entender o poder de influência e aglutinação de um brinquedo milenar na relação com os humanos que o têm como um objeto de alta significação em suas biografias. Neste artigo, a palavra fetiche foi problematizada para assumir uma versão composta que se traduz, ao mesmo tempo, como fato e feitiço, objeto feito e objeto encantado, passando ao largo das dicotomias entre o que é fabricação e o que é realidade. Na busca por restaurar a integração dos todos que foram cindidos pelo pensamento moderno, opta-se por estudar os fenômenos como efeitos de cadeias cujos mediadores são investigados tendo o mesmo valor enquanto operadores de efeitos. Foram privilegiadas as narrativas de pipeiros coletadas em entrevistas, assim como contribuições encontradas na literatura, realçando o poder de encantamento do papagaio de papel como objeto sagrado que protagoniza eventos e mobiliza afetos e ações.<hr/>Abstract We operate with the concept of fé(i)tiche proposed by Latour to understand the power of influence and agglutination of an ancient toy in its relationship with humans that have it as an object of high significance in their biographies. In this article, the word fetish was problematized to assume a composite version which translates, at the same time, a fact and a sorcery, object made and enchanted object, bypassing the dichotomies between what is reality and what is fabrication. In the quest to restore the integration of wholes that were split by modern thought, is chosen to study phenomena as an effect of chains whose mediators are investigated with the same value as operators of effects. Narratives of kite players collected in interviews have been privileged, as well as contributions in the literature, by highlighting the power of the kite as a sacred object that is protagonist of events and mobilizes feelings and actions. <![CDATA[Parents and teachers conceptions about the inclusion of autistic children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300351&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo objetivou analisar as concepções de pais e professores acerca da criança autista e do seu processo de inclusão escolar. Participaram seis professores de escolas regulares da cidade de João Pessoa-PB e oito pais de crianças diagnosticadas com Transtorno do Espectro Autista. Foram realizadas entrevistas, que foram gravadas e transcritas integralmente e os dados submetidos à Análise de Conteúdo. Os resultados indicaram que os pais demonstraram expectativas voltadas para a socialização e para aprendizagens acadêmicas, enquanto os professores mencionaram em suas estratégias a adoção de práticas mais voltadas à socialização. Destacou-se também que pais, à medida que acompanham o desenvolvimento de seus filhos, e professores, a partir do contato com crianças autistas, relataram ter expectativas mais positivas em relação a estas crianças. Conhecer as concepções de pais e professores é fundamental para promover a inclusão escolar de crianças autistas, que ocorre através da participação efetiva das duas partes.<hr/>Abstract The purpose of this study was to analyze parents and teachers conceptions with respect to autistic children and the process of school inclusion of these children. Six teachers of regular schools in the city of João Pessoa-PB and eight parents of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder participated in this research. Interviews were recorded and transcribed and the data submitted to content analysis. The results indicated that parents demonstrated expectations towards the children socialization and academic learning while the strategies outlined by the teachers emphasized the adoption of practices more focused on socialization. It was also noted that parents, as they followed their children development, and teachers, as they had contact with autistic children, reported more positive expectations concerning these children. Knowing the concepts of parents and teachers as regards autistic children is essential to understand that the successful implementation of school inclusion may be achieved through the active participation of both parties. <![CDATA[A perspective Expanded Clinic: Psycology’s practices in Social Service]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300362&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O cenário contemporâneo da Política Pública de Assistência Social é apresentado através da Psicologia Institucional, que direciona a uma certa visão da Psicologia sobre a Política de Assistência Social. O objetivo da presente pesquisa foi investigar a visão dos psicólogos sobre essa política e as práticas que eles próprios desenvolvem. Os depoimentos de onze psicólogos atuantes na Política e no Fórum de Trabalhadores do SUAS, investigados pela História Oral, apresentaram as práticas da Psicologia na Assistência Social, tendo sido destacada a questão do poder entremeado às estratégias biopolíticas de controle e resistências, que ora reproduzem normatizações, ora produzem linhas de fugas. Ainda, ressaltou a perspectiva da Clínica Ampliada com as possibilidades de transformação dos sujeitos e da sociedade, a partir de uma visão clínica e crítica da Psicologia e da Política de Assistência Social.<hr/>Abstract The present days concerning Public Social Assistance Policy are revealed by Institutional Psychology, which leads to a specific point of view from Psychology to the Social Assistance Policy. The aim of this research was to investigate the views of psychologists on the policy and practices that they themselves develop. The testimonies of eleven psychologists working in the policy and Workers Forum, investigated by the Oral History, presented the psychology practices in social assistance and the issue of power highlights, intermixed with biopolitics strategies of control and resistance, which sometimes reproduce policies, sometimes produce escape from reality. Also stressed the perspective of Expanded Clinic with the possibilities of transformation of individuals and society, from a clinical and critical view of Psychology and Social Assistance Policy. <![CDATA[Teaching under the logic of the pastoral power]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000300370&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente texto apresenta uma pesquisa conceitual e o seu diálogo com as práticas cotidianas da escola, tendo como foco a lógica pastoral na prática docente. Como trabalho de campo foi realizado um curso de extensão para trabalhadores da escola e estudantes de formação de professores, tendo como tema “crises e conflitos na escola”. Ferramentas conceituais foram apresentadas, atividades plásticas realizadas e debates provocados, abordando o poder pastoral e a produção subjetiva construída na sociedade liberal tendo como foco o trabalho docente. Em contraste com a realidade atual emergiu na fala dos professores a força coativa de personagens romanceados que produzem uma certa identidade de professora. As cenas apresentadas pelos participantes desta experiência de pesquisa deixam claros atravessamentos no cotidiano escolar das políticas e dos projetos pedagógicos em curso, bem como a importância de construir espaços coletivos para pensar os sentidos do fazer pedagógico na escola.<hr/>Abstract The present text presents a conceptual research, and its dialogue with the school everyday practice, having as goal the experience of teaching under the logic of the pastoral power. As a field work we organized an extension course aimed at school workers and teachers-to-be, round the theme “crises and conflicts at school”. Conceptual tools were presented, plastic activities done and debates provoked, approaching the pastoral power and the subjective production constructed in the liberal society, in a relation with the work of teaching. Contrasting the present reality, emerged in the voice of some teachers the coactive force of romanticized characters presented in movies and television programs that produce a certain identity of a woman-teacher. The scenes presented by the participants of this experience make clear the crossing of the pedagogical policies with the projects developed in school, as well as the importance of constructing collective spaces to think the senses of the pedagogical labor at school.