Scielo RSS <![CDATA[Fractal : Revista de Psicologia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-029220140001&lang=es vol. 26 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial 26.1</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Believe in yourself, believe in the other</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La croyance aux Dieux ou en un Dieu unique c'est-à-dire à l'incroyable est fort répandue et semble normale comme avoir confiance en soi et en l'autre. Mais croire en soi et en l'autre apparaît étonnant car ce serait se mettre sur le même rang que Dieu. Effectivement l'homme essaie de ressembler à Dieu. Mais à Dieu blessé, faillible, s'interrogeant constamment. Ce Dieu nouveau est un "sujet amoureux" amoureux de soi, de l'autre et de la vie. Il se conduit comme un "Dichter" assumant une responsabilité morale. Il est difficile, voire souvent impossible de se situer comme un "Dichter". C'est pourtant la tâche à laquelle l'homme contemporain est confronté.<hr/>The belief in gods or in one God at the incredible is prevalent and seems normal like having confidence in yourself and in each other. But believing in yourself and in others appear surprising because it would be put on the same level as God. Actually the man tries to resemble God. But God wounded, fallible, questioning constantly. This new God loves himself, loves the other and loves life. It behaves like a "Dichter", witha moral responsibility. It is difficult, often impossible to be like a "Dichter". This is the task facing the contemporary man. <![CDATA[<b>The intervention research as an ethical exercise and the methodology as an <i>paraskeué</i></b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir da leitura dos estudos de Michel Foucault sobre a ascese como exercício ético e a paraskeué como equipamento deste exercício, traçamos possíveis relações destes elementos teóricos com as estratégias metodológicas propostas pela pesquisa intervenção e pela intervenção fotográfica. A reflexão teórica deste estudo sugere que tais estratégias são condições de possibilidade para que o processo da pesquisa se constitua como um exercício ético. As referências teóricas estão baseadas no livro "A Hermenêutica do Sujeito" de Michel Foucault e em artigos sobre a pesquisa intervenção e a intervenção fotográfica, indicando esta metodologia como um "equipamento" da ascese na pesquisa.<hr/>Based on the Michel Foucault's studies about the ascesis as an ethical exercise and the paraskeué as an instrument of this exercise, the possible relations of these theoretical elements with the methodological strategies proposed by the research's intervention and the photographic intervention were traced. The theoretical thinking of this study suggests that these strategies are possibility conditions for the research's process be constituted as an ethical exercise. The theoretical references are based on the book "The Hermeneutics of the Subject" by Michel Foucault and articles about the intervention research and photographic intervention, designating this methodology as an "instrument" of the research's ascesis. <![CDATA[<b>The history of this in Foucault and the current struggles</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo promove um debate sobre as lutas sociais e políticas a partir das pesquisas de Michel Foucault, em uma história do presente, apontando contribuições das análises de arquivos e de ferramentas que nos inquietam pela força do questionamento que produzem e também pela atitude crítica e política que possibilitam, bem como a postura ética que movem nos trabalhos em psicologia social, no Brasil. O legado de Foucault é vasto pela potência de seus escritos e rupturas provocadas em diferentes áreas entre pesquisadores e militantes, em muitos países, o que diz de suas ressonâncias e da importância de escrever a respeito.<hr/>This paper promotes a discussion of the social and political struggles from the research of Michel Foucault, in a history of this, pointing contributions analyzes of files and tools that unsettle us by force of questioning that produce and also by the critical attitude and enabling policy and the ethical stance that move us work in social psychology in Brazil. Foucault's legacy is the vast power of his writings and disruptions caused in different areas between researchers and activists in many countries, which says its resonances and the importance of writing about it. <![CDATA[<b>Public policy and capital social</b>: <b>the Projeto Consultório de Rua</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Discute-se nesse ensaio questões pertinentes a sociedade moderna, na perspectiva de Bauman e Giddens, com um recorte para a temática das drogas. Reflete-se o Projeto Consultório de Rua enquanto um equipamento das políticas de saúde, com prática social inclusiva à população em situação de rua, no Brasil. Analisam-se as categorias, capital social e habitus, enquanto temáticas transversais na prática dos profissionais do Projeto Consultório de Rua, através do aporte teórico em Pierre Bourdieu. Por conseguinte, pretende-se, a partir dessa discussão, contribuir com as diferentes práticas dos profissionais na área da saúde, no tocante ao uso e abuso de substâncias psicoativas.<hr/>We discuss in this article relevant issues in modern society, from the perspective of Bauman and Giddens, with a cutout for the issue of drugs. Reflected in the Projeto Consultório de Rua as a product of health policies with social practice inclusive of the homeless population in Brazil. It examines the categories, capital and habitus, as transversal themes in professional practice Projeto Consultório de Rua, through the theoretical Pierre Bourdieu. In consequence, the goal is to contribute to this discussion from the different practices of professionals in health, regarding the use and abuse of psychoactive substances. <![CDATA[<b>Sexual abuse, children and adolescents</b>: <b>reflections for a psychologist who works at CREAS</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O abuso sexual infanto-juvenil se configura como um problema mundial, histórico e marcado por inúmeras determinações, embora seu efetivo enfrentamento tornou-se preocupação das políticas públicas somente nas últimas décadas. O presente artigo, de natureza qualitativa, realizado a partir de pesquisa bibliográfica, discute as principais perspectivas do psicólogo frente esta violência, delimitando os principais aspectos que norteiam o exercício do profissional que está inserido no Centro de Referência Especializado de Assistência Social (CREAS). Os resultados apontam que se trata de uma demanda complexa, por vezes contraditória, que requer a atuação interdisciplinar, intersetorial, centrada na família, livre de tabus, preconceitos e estereótipos.<hr/>The children and youth sexual abuse is configured as a global problem, and marked by numerous historical determinations, although their effective coping became a public policy concern only in last decades. This article, qualitative, conducted from literature, discusses the main perspectives of psychologists against this violence, outlining the main aspects that govern the exercise of professional who is housed at the Center for Social Assistance Specialized Reference (CREAS). The results show that it is a complex demands, often contradictory, which requires interdisciplinary, intersectoral action, family-centered, free of taboos, prejudgementes and stereotypes. <![CDATA[<b>Narrative Identities</b>: <b>constructing meanings trough youth transitions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Baseado nas perspectivas semiótica e sistêmica e na abordagem dialógica do desenvolvimento humano, este estudo teve como objetivo compreender as configurações do self, ao longo de trajetórias desenvolvimentais de jovens, vivendo em condição de vulnerabilidade social. O self é entendido através da construção narrativa, como resultado da negociação de significados interpessoais e intrapessoais, dialogicamente, ao longo do tempo e do espaço. Três entrevistas narrativas com jovens, em diferentes contextos de formação (ONG, grupo de capoeira, Centro Sócio Educativo) na cidade de Salvador-BA foram selecionadas como casos exemplares. A partir de encontros com outros significativos e através da mobilidade das redes de significação, ao longo das transições desenvolvimentais, as narrativas dos jovens apontaram para possibilidades de ressignificação de eventos críticos e para a construção de novidade psicológica. Concluiu-se que através da experiência narrativa foi possível negociar as I-positions, reconfigurando o self dialogicamente e ampliando as perspectivas de futuro.<hr/>Based on the semiotic and systemic perspectives and on the dialogical self approach, this paper analyzes the self configuration, through the developmental trajectories of young people living in social vulnerability conditions. The self is understood through narrative construction, as forms of negotiating interpersonal and intrapersonal meanings, dialogically, over time and space. Three narrative interviews with young people in different contexts of Salvador-Bahia, (NGO, Capoeira group and Socioeducative centre for adolescents in law conflict) were analyzed. The mobility of the network of meanings, configured through meetings with significant others provide re-signification of critical experience and the emergence of psychological novelty. The conclusions highlight the possibility of negotiating I-positions through the experience of narrating life trajectories, reconfiguring the self in a dialogical way and strengthening future expectations. <![CDATA[<b>Moral development</b>: <b>pro-social and pro-environmental approaches</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivou-se conhecer as vertentes pró-social e pró-ambiental do desenvolvimento moral na área da Psicologia. Realizou-se um levantamento bibliográfico (2005-2010) em uma base de dados internacional referenciada (PsycINFO). Constatou-se que a vertente pró-social aborda o desenvolvimento moral em quase todo o ciclo vital humano, analisando a aquisição de virtudes e julgamentos morais. A vertente pró-ambiental foca na idade adulta, buscando correlações entre variáveis psicossociais e a emissão do comportamento desejado. As vertentes se assemelham quando consideram as motivações altruístas para o comportamento moral. Discutiu-se o quanto a vertente pró-ambiental se beneficiaria do olhar investigativo da vertente pró-social em seus estudos.<hr/>This study aimed to investigate the pro-social and pro-environmental approaches of the moral development in Psychology. Therefore, a literature review (2005-2010) from studies found in a worldwide referenced database (PsycINFO) was performed. The pro-social approach discussed the moral development in almost the whole human life cycle, analyzing acquisition of virtues and moral judgments. In contrast, the pro-environmental approach focused on adult age, searching for relations between psychosocial variables and the occurrence of a desired behavior. Both approaches are similar in considering altruistic motivations for moral behavior. It was discussed how the pro-environmental approach would benefit from the investigative view of the pro-social approach. <![CDATA[<b>"We always have had women in songs and strings"</b>: <b>an investigation about women's position in musical corporations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo insere-se em projeto de pesquisa-intervenção sobre a música e suas articulações identitárias nas corporações musicais da região dos Campos das Vertentes, em especial São João del-Rei e cidades vizinhas. Nessa região, a música tem papel significativo na formação da identidade cultural dos cidadãos e na história dos municípios. O recorte atual apresenta uma investigação sobre determinações de gênero, visando conhecer como se dá a participação de musicistas nas bandas e orquestras da região. Para tanto, utilizou-se a análise arqueológica do discurso, a fim de contrapor falas de musicistas às falas de músicos das corporações e, também, às falas masculinas presentes na filosofia e ao discurso utópico sobre a mulher. Observou-se que as diferenças de gênero tradicionais conservam-se encobertas no cotidiano das corporações musicais. Entretanto, observou-se também que as musicistas começam a ser reconhecidas nas corporações e, sobretudo, reconhecem-se como capazes de, nelas, alçarem voos.<hr/>This paper is part of a research-intervention project concerning the music and its articulations with identities, carried out in musical corporations from the region of Campos das Vertentes, specially São João del-Rei and near-by towns. In this region, the music has a significant role on the formation of citizens' cultural identity and on the municipality history. This research cut presents an investigation about gender determinations, aiming to know how is the women musicians' participation in bands and orchestras from the region. For that, it was employed the archeological discourse analysis to compare the women musicians' speeches with men's from the same corporations and also with masculine voices about woman in philosophy and utopias. It was observed that traditional gender differences are preserved covered in the daily life of the musical corporations. However, it was also observed that the women musicians begin to be recognized in the corporations and, above all, recognize themselves as able to take off. <![CDATA[<b>The notion of radical alterity and its importance for the teacher's action</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo ensaia alguns passos na direção da dimensão ética do processo de ensinar e aprender, com a ajuda do pensamento de Emmanuel Lévinas. A noção de alteridade radical permite pensar o desejo de aprender como uma modalidade do desejo, que depende justamente daquilo que muitas vezes se busca suprimir: o contato, pelo discurso, com as coisas que se dão como excedente de sentido e que, por isso, são estranhas e inassimiláveis. Ideais de planejamento e cálculo do conteúdo a ser ensinado favorecem tal supressão. Assim, é possível suspeitar que esses ideais também respondem pelo enfraquecimento do desejo de aprender.<hr/>This article gives some steps towards the ethics direction of the teaching and learning process with the help of Emanuel Lévinas›thought. The notion of radical alterity makes us think the desire of learning as a kind of desire which depends of what many times we try to supress: the contact through speech with the things that happen as surplus of sense and that, for this reason are strange and inassimilable. The ideals of planning and estimation of the content to be taught favor such suppression. Thus, it is possible to think that these ideals also account for the weakening of the desire to learn. <![CDATA[<b>Language and affectivity</b>: <b>the subjective constitution of the teacher in their narratives</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem como principal objetivo analisar como se constitui a subjetividade da professora das séries iniciais. Para isto apresentamos o papel da razão e da sensibilidade na constituição do sujeito subjetivo, a partir de Henri Wallon sobre a construção da afetividade humana e como se constitui a subjetividade da professora, do ponto de vista das narrativas de professoras. Dentre os resultados, observamos que a subjetividade da professora está entrelaçada com outros aspectos dos grupos sociais a que pertencem, como ser mãe e mulher, enfatizamos seus aspectos subjetivos envolvidos na linguagem e na afetividade.<hr/>The main goal of this article is to analyze how to construct the subjectivity of the teacher from initial series. For it we get the role of reason and sensibility in the construction of subjective subject, from Henri Wallon on building human feelings and emotions we consider how to construct the subjectivity of teacher from their narratives. Among the results, we observed that the subjectivity of the teacher is intertwined with other aspects of the social groups to which they belong, as being a mother and wife. This aspects of their ways of being are the language and affectivity, mostly. <![CDATA[<b>Writing essays</b>: <b>minor fragments</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste ensaio propomos problematizar a escrita institucionalizada a partir de um conjunto de normas, do controle e imposição de certas palavras, da reprodução do já instituído. Na contramão desta lógica, procuramos outros atalhos, desvios e possibilidades de empreender uma escrita desgrudada das representações e de palavras de ordem, ensaiando outras maneiras de pensar e escrever, produzindo novos sentidos a existência. Para tecer os fios desta escrita escolhemos como intercessores alguns conceitos de Michel Foucault e Gilles Deleuze. Buscamos assim, pensar na produção de novos modos de subjetivação a partir da escrita menor, destituindo o reinado da palavra enquanto vontade de verdade.<hr/>In this essay, we aim at problematizing the institutionalized writing by considering a set of norms, the control and imposition of certain words, and the reproduction of what has been instituted. Contrarily to this logic, we have searched for new shortcuts, pathways and possibilities of carrying out writing as something unattached to order words and representations, by experimenting other ways of thinking and writing, thus producing new meanings of existence. In order to weave the threads of this essay, we have chosen some concepts by Michel Foucault and Gilles Deleuze as intercessory means. We have aimed at thinking about the production of new ways of subjectivation from a minor writing, by displacing the words from their position of will of truth. <![CDATA[<b>A phenomenological-hermeneutics comprehension of compulsions today</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A proposta desse estudo é trazer outro modo de pensar as compulsões além daquela que as interpreta como algo da ordem de uma subjetividade encapsulada. Esse outro modo consiste em trilhar um caminho que denominamos de fenomenológico-hermenêutico. Acreditamos, com isso, poder abrir a possibilidade de se romper com os modelos previamente legitimados no campo da psicologia. Para tanto, procederemos a uma análise das compulsões nos pressupostos metodológicos da fenomenologia hermenêutica de Heidegger, partindo da ideia de que a existência humana se constrói na articulação copertinente com o mundo e viabilizando, assim, uma interpretação das compulsões no horizonte histórico da técnica.<hr/>The proposal of this study is to think about another way of thinking the compulsions beyond that which interprets this phenomenon as something on the order of subjectivity. This other way is to follow at a new path that here called phenomenological-hermeneutics. It to begin the templates previously legitimized in the field of psychology. We will review the compulsions and its disorders, inspired by the methodological assumptions of hermeneutics phenomenology of Heidegger. Your idea is that human existence is building in conjunction with the world, thus, an interpretation of the compulsions outside the contours of historical horizon of the technique. <![CDATA[<b>Rhetoric of social influence and negotiation, according to power/recognition in society</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudamos o modo de negociar a pressão provocada por personagens considerados mais ou menos poderosos/reconhecidos na sociedade perante a identificação étnica do participante. Tratamos os fenômenos segundo as teorias de influência social ou retóricas de ação social. Trabalhamos com situações simuladas de pressão para recriar experiências possíveis de interação. Participaram 207 estudantes de ensino médio de escolas públicas estaduais, identificados como negros, brancos e morenos. Os resultados indicaram retóricas/ações como recusas, aceitação e não decisão às pressões. As retóricas/ações antecipadas foram de cordialidade, interesse próprio, hostilidade, interesse do outro. Os brancos tenderam a aceitar mais a pressão de personagens poderosos e os negros, em menor proporção, a recusar. Quanto aos personagens minoritários, houve aceitação da pressão nos grupos, indicando menor controvérsia. Discutimos os resultados nos marcos da dinâmica de relações entre grupos na sociedade.<hr/>We studied the way pressure inflicted by more or less powerful/recognized people in society is negotiated by ethnically identified participants. We considered these phenomena drawing on social influence theories or social action rhetoric. We worked with simulated pressure situations in order to recreate possible experiences of interaction. 207 public high school students identified with Black, White and Mixed people took part in this research. The results showed rhetoric/action of rejection, acceptation and non decision to pressures. The rhetoric/action anticipated were those of cordiality, own interest, hostility and other's interest. Whites tended to accept more the pressure of powerful people; and Blacks, to a lesser extent, to reject it. Regarding minority people, we found that all groups accepted their pressure, pointing out there is less controversy. We discussed the results within the frame of intergroup relations in the dynamics in society. <![CDATA[<b>Attitude Scale Health and Beauty</b>: <b>construction and validation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo principal deste estudo foi mensurar atitudes de universitários em relação à saúde e à estética corporais. Utilizou-se a Teoria das Representações Sociais, na abordagem dimensional. Para tanto, foi construída e validada uma Escala de Atitudes em Saúde e Estética - EASE. Participaram 500 universitários dos cursos de Educação Física, Medicina, Nutrição e Moda de Santa Catarina. Observou-se que os estudantes têm atitude levemente positiva frente à saúde e à estética do corpo. Conclui-se que a EASE consiste num instrumento válido para mensuração dessas atitudes, podendo complementar avaliações de pacientes com transtornos dismórficos corporais e obesidade.<hr/>The main objective of this study was to measure attitudes of university students in relation to health and body aesthetic. The theoretical basis was the Theory of Social Representations, in its dimensional approach. We built the Health and Beauty Attitude Scale - HBAS (construction and validation). 500 university students of Physical Education, Medicine, Nutrition, Fashion of Santa Catarina participated. These students have a slightly positive attitude towards health and body aesthetics. It is concluded that scale is a valid instrument, and may be useful as a complementary tool in evaluation of patients with body dysmorphic disorder and obesity. <![CDATA[<b>Reading comprehension evaluation using the Cloze Oriented System (COS)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Sistema Orientado de Cloze (SOC) é um procedimento que adequa textos em função do seu nível de dificuldade para avaliar a compreensão de leitura. Este estudo avaliou a compreensão de leitura de alunos do ensino fundamental. Participaram 331 alunos de 6º ao 9º ano, 51,7% do gênero feminino. Foram utilizados três textos nos quais foi aplicado o SOC, com critérios de omissões diferentes. Os alunos responderam aos instrumentos de forma coletiva em duas sessões. Os resultados evidenciaram diferença significativa para gênero e ano de escolaridade onde as meninas e os alunos de nível escolar mais elevado tiveram desempenho melhor. Foram encontradas correlações de magnitudes moderadas e altamente significativas entre as provas, o que indicou relação entre os diferentes tipos de prova.<hr/>The Cloze Oriented System (COS) is a procedure that adequate texts due to their level of difficulty in order to evaluate the reading comprehension. This study evaluate the reading comprehension of middle school students. There were 331 students from the 6th to the 9th grade, 51,7% of them female. Three texts, in which the COS was applied, were used with different omission criteria. The students answered the instruments collectively, in two sessions. The results showed significant differences due to gender and grade, the girls and the higher grade students had the best performance. There were found correlation of moderate magnitude and highly significant between the tests, showed a direct relation between the different types of test. <![CDATA[<b>Love - Hate</b>: <b>devastation in the relationship between mother and daughter</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922014000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Na postulação freudiana, amor e ódio marcam a relação da menina com a mãe em função do destino do falo na mulher. Lacan propõe que a mulher está não-toda submetida à lógica fálica e também nisto a devastação encontra seu terreno. Por esperar receber da figura materna mais do que esta é capaz de oferecer - ou seja, uma identificação de mulher - a reivindicação e o ressentimento podem se instalar. Assim, proponho discutir como as duas vertentes da inscrição na mulher - fálica e não-toda fálica - contribuem para devastação, bem como capturo um fragmento de caso visando articular teoria e clínica.<hr/>In the Freudian postulate, love and hate are the noted features of the mother-daughter relationship due to the destination of the phallus in women. Lacan proposes that women are not-all subject to the phallic logics and that it is at this point where devastation finds its path to develop. Owing to the fact that girls expect to get from their motherly figures more than they can provide them with - that is, a feminine identification - demand and resentment might set up. Therefore, I propose to discuss how both aspects of the women's inscription - the phallic and the not-all phallic - contribute to devastation, also as I take a case to study aiming to articulate theory and practice.