Scielo RSS <![CDATA[Fractal : Revista de Psicologia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-029220160001&lang=es vol. 28 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Psychology and regimes of truth in health promotion practices]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo focaliza as ações em promoção de saúde produzidas pela Psicologia na rede de saúde descritas em periódicos científicos a partir da implantação e implementação da Política Nacional de Promoção de Saúde. Os periódicos, assim como a Declaração de Alma-Ata, a Carta de Ottawa e a própria Portaria 687/06, compõem os materiais analisados. As ferramentas conceituais da análise amparam-se nas discussões foucaultianas sobre regimes de verdade e políticas de subjetivação. A discussão considera as práticas psicológicas, na atenção básica, como um campo de experiência que constitui a figura grupal, forjada pelo testemunho e pela aprendizagem como tecnologias de governo de si e do outro.<hr/>Abstract The present study focuses on the actions for health promotion produced by Psychology in the health care network as described in scientific journals for both the implantation and implementation of the National Health Promotion Policy. The journals, as well as the Declaration of Alma-Ata, the Ottawa Charter and the Resolution 687/06 itself, constitute the analyzed materials. The conceptual tools of this analysis are grounded on Foucauldian discussions about the regimes of truth and subjectivation policies. The discussions consider the psychological practices in primary health care as a field of experience that constitutes the group figure shaped through testimony and learning as technologies of government of both the self and the other. <![CDATA[Social representation of AIDS to Psychology students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Síndrome da Imunodeficiência Adquirida (Aids) configura-se como fenômeno social que ultrapassa o conceito de doença, constituindo-se em estigma para aquele que tem o diagnóstico. É um problema de saúde pública que afeta faixas etárias, classes socioeconômicas e sociedades indistintamente, a Aids constitui temática de estudo e investigação inesgotável. Esta pesquisa apoia-se na teoria das Representações Sociais e tem como objetivo analisar as representações da Aids, de saúde e de doença para 20 estudantes de Psicologia. A análise dos dados se deu por meio da análise de conteúdo, e os resultados apontaram que o conhecimento sobre a Aids nem sempre resulta em comportamentos mais seguros; as representações revelaram preconceito e estereotipias, identificando a Aids como a doença do outro e se fazendo presentes no imaginário social, dificultando a convivência social com as pessoas com HIV/ Aids. Estes resultados sugerem uma reflexão sobre as campanhas educativas e preventivas.<hr/>Abstract Acquired Immunodeficiency Syndrome (Aids) is a social phenomenon that goes beyond disease concept, constituting a stigma for those with the diagnosis. As a public health problem that affects age groups, socioeconomic classes and societies indiscriminately, Aids is an endless area of study and research. This research is based on the social representations theory, focusing on the subjective content representations of social groups affected by the interaction between scientific knowledge and common sense. The objective of this research was to analyze social representations of Aids, health and disease for 20 Psychology students. Data analysis was done through content analysis, and results showed that knowledge about Aids does not always result in safer behaviors and social representations of Aids showed prejudice and stereotypes, identifying Aids as a disease of the others and present in social imagination, hindering social interaction with people with HIV/ Aids. These results suggest a reflection on educational and preventive campaigns. <![CDATA[Medicalization of woman’s body and criminalization of abortion in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho tem como objetivo refletir sobre a medicalização do corpo e a criminalização do aborto no âmbito do gerenciamento de população de caráter biopolítico. A criminalização do aborto no Brasil permitirá que mulheres pobres se submetam as precárias formas de descontinuação da gravidez e sejam brutalmente vítimas dessa opção. A “vida matável” dessas mulheres não está somente desprovida de direitos, mas da própria qualidade do humano. A descriminalização deve romper com discursos médicos morais para promover o atendimento público para mulheres que queiram optar pela prática do aborto, sem discriminação de raça, credo, etnia e classe social.<hr/>Abstract This paper aims to reflect about the medicalization of the body and the criminalization of abortion in the range of population management of biopolitical character. The criminalization of abortion in Brazil will allow poor women to undergo the precarious forms of discontinuation of pregnancy and are brutally victims of this option. The “killable life” of these women is not only devoid of rights but of the quality itself of the human. Decriminalization must break with moral medical addresses to promote the public service for women who wish to opt for abortion, without discrimination of race, belief, ethnics and social status. <![CDATA[For a baudrillardian proposition in contemporary psychosomatics and psychoanalysis: some weightings concerning body and soul phenomena in <em>Seduction</em> piece of work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Jean Baudrillard, pensador francês contemporâneo, apresenta críticas instigantes à Psicanálise e à sociedade atuais, sua original teoria pode vir a contribuir significativamente em releituras de práticas e conceitos do modo como se desenvolve o cuidado em Saúde (Psicanálise e Psicossomática, mais estritamente abordadas aqui). Seu conceito de sedução conjuga-se com a crítica laplanchiana ao abandono da teoria da sedução frente à teoria da sexualidade, nos primórdios dos desenvolvimentos teóricos freudianos; ambas noções entrecruzadas podem possibilitar substantiva transvaloração de conceitos, quando articuladas com linhas psicanalíticas e psicossomáticas ortodoxas, podendo vir a impactar virtuosamente em práticas clínicas e sociais das mesmas.<hr/>Abstract Jean Baudrillard, French contemporary thinker, presents instigating critiques towards current Psychoanalysis and society, his original theory may contribute significantly in re-readings of practices and concepts in the way how it is developed care in Health (Psychoanalysis and Psychosomatics, more strictly here). His seduction concept goes hand in hand with laplanchian critique about the abandonment of seduction theory due to the outcoming of the theory of sexuality, in early times of freudian theoretical developments; both notions intercrossed may provide substantive transvaluation of concepts, while articulated with orthodox Psychoanalytical and Psychosomatical streams, which may virtuously impact in their clinical and social practices. <![CDATA[Effects of psychologist’s know-how in mental health in Piauí]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pretende-se analisar os saberes e práticas de psicólogos que atuam na rede de Saúde Mental, bem como seus efeitos na produção do cuidado e modos de implicação destes profissionais com o processo de Reforma Psiquiátrica em curso no país. Trata-se de um estudo qualitativo, com uso de entrevista semiestruturada (n = 29) e observação dos processos de trabalho e organização dos serviços localizados em Teresina-PI: CAPS, Unidades Básicas de Saúde, serviços ambulatoriais, hospitais psiquiátricos e gerência de Saúde Mental. Os resultados indicam que a formação graduada e pós-graduada aporta poucos conhecimentos teóricos e práticos para os psicólogos atuarem na Saúde Mental. Os norteadores teórico-técnicos e prático-profissionais escolhidos pelos entrevistados indicam um compromisso com o saber-fazer clássico do psicólogo, pouco consoante com a perspectiva da Atenção Psicossocial, e consequentemente, com a sustentação política do processo de Reforma Psiquiátrica e Luta Antimanicomial.<hr/>Abstract The objective is to analyze the knowledge and the practices of psychologists acting in Mental Health, as well as its effects on the care production and in the ways as those professionals are implicated on the Psychiatric Reform process undergoing in the country. It is a qualitative study, using semi-structured interview (n = 29) and observing the work processes and services organization: CAPS, primary health unities and outpatient services, psychiatric hospitals and mental health management. Results indicated that undergraduate and postgraduate formation favored little support for Piauí psychologists to act in Mental Health. The theoretical-technical and practical-professional guiding chosen by the respondents qualify them as well committed professional with the classic know-how of what defines the psychologist nature of work; on the other hand, they place us little consonant with the psychosocial care perspective, consequently, with political sustentation for the process of psychiatric reform underway in the country. <![CDATA[Medicalization of behavior problems in school: teachers’ perspectives]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100046&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo teve por objetivo investigar os efeitos do processo de medicalização de alunos que apresentam comportamentos que a equipe escolar considera inadequados. Participaram da pesquisa dez professores de três escolas públicas de uma cidade do Estado do Paraná. Para a coleta de dados foi utilizado um roteiro de entrevista semiestruturado. Os dados foram trabalhados mediante análise de conteúdo e os resultados mostraram que, na compreensão dos participantes, o aluno “medicado” consegue se concentrar mais e fazer as atividades em sala produzindo satisfatoriamente; porém questionam as consequências do processo de medicalização para a infância, uma vez que as crianças se tornam apáticas e não se relacionam mais com os colegas da maneira como se relacionavam antes. Concluímos que essa prática social da medicalização dos problemas de comportamento de alunos nas instituições escolares se torna uma prática social de controle, uma vez que com essa prática se buscam objetivos materiais ideológicos.<hr/>Abstract This study aims to investigate the effects of the process of medicalization of students who exhibit behaviors deemed inappropriate by school staff. Participants were ten teachers from three public schools in a city in the state of Paraná. For data collection we used a semistructured interview guide. The data were processed using content analysis and the results showed that the participants understand that medicated student can focus more, do the activities in the classroom, and starting to produce satisfactorily. However, they also questions the consequences of the process of medicalization for childhood, since they students become listless and not relate to other colleagues as they did before. We conclude that the social practice of medicalization of behavior problems of students in the school becomes a social control practice, since it is sought ideological goals with this action. <![CDATA[Some professional experiences about the construction of diagnosis of ADHD]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo versa sobre experiências profissionais ocorridas entre 2005 e 2009 e tem como tema a construção do diagnóstico do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). As práticas exercidas por uma orientadora educacional e psicóloga e por um professor produziram questionamentos derivados de referenciais histórico-críticos os quais constataram que o diagnóstico do TDAH pode estar ocupando o lugar de diversas ausências e conflitos na contemporaneidade, tais como a dificuldade de lidar com a diversidade dos diferentes modos de existência e a de estabelecer interditos e valores morais para nortear a convivência com toda a multiplicidade humana.<hr/>Abstract This article delves into the professional experiences occurred during the period from 2005 to 2009; its main subject deals with the construction of diagnosis of Attention Deficit Disorder / Hyperactivity Disorder (ADHD). The practices exercised by a guidance counselor and psychologist, along with a Professor, produced many problematizations. These experiences were all derived from critical historical references which found that the diagnosis of ADHD may be taking the place of several absences and conflicts in contemporary times, such as the difficulty of dealing with the diversity of the different modes of existence, as well as with establishing prohibitions and moral values in order to guide the interaction with all human multiplicity. <![CDATA[The psychological development of adults with acquired disabilities: contributions from A. R. Luria’s work <em>The man with a shattered world</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100063&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Adquirir uma deficiência pode implicar em importantes transformações na vida de um adulto. Segundo pressupostos da Teoria Histórico-Cultural, o desenvolvimento do indivíduo continuará ocorrendo, considerando suas condições objetivas. Para explorar como ocorre esse desenvolvimento e qual o papel da Psicologia enquanto ciência diante do sujeito que adquire uma deficiência, será analisado o livro “O homem com um mundo estilhaçado”, de A. R. Luria, que conta a história de um indivíduo adulto que sofre uma lesão cerebral. A obra será discutida com base em pressupostos teóricos do próprio Luria, e de teóricos da mesma abordagem, como Vigotski e Leontiev.<hr/>Abstract Acquiring a disability can result in major changes in an adult’s life. According to the Cultural-Historic Psychology, the individual development will continue to occur, taking into account his objective conditions. To explore how this development occurs and the role of Psychology towards the subjects who acquire a disability, this paper aims to analyze the book “The man with a shattered world,” of A. R. Luria, that tells the story of an adult who suffered a brain injury. The book will be discussed based on Luria’s theoretical premisses, and on others authors of the same theoretical approach, like Vigotski and Leontiev. <![CDATA[ProUni Scholar students performance in Enade: Structural Equations Modeling]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esse estudo objetivou investigar o desempenho no Enade de estudantes bolsistas do Programa Universidade para Todos – ProUni da própria instituição e de estudantes com outros tipos de bolsas e, ainda investigar, por meio de Modelos de Equações Estruturais, se este desempenho se mantém para estudantes sob a condição de ingressantes e concluintes. Utilizou-se um banco de dados contendo os resultados de 401.117 estudantes que realizaram o exame do Enade em 2006, composto pelas provas de Formação Geral e de Conhecimento Específico. O mesmo modelo de equações estruturais foi utilizado para analisar os dados de estudantes ingressantes e concluintes. Os resultados obtidos indicaram que o modelo de mensuração dos estudantes bolsistas com relação às notas do Enade apresenta um ajuste razoavelmente bom e permite afirmar que o desempenho do estudante durante a graduação é inferior ao do momento de seu ingresso no Ensino Superior.<hr/>Abstract This study aimed to investigate the performance in the National Students Exam–Enade of students with scholarships ProUni (“University for all” Programme), with grants of the education institutions themselves and students with other types of scholarships, and also to investigate, through the Structural Equation Modeling, whether this performance is maintained under the conditions of freshmen and seniors. We used a database containing the results of 401,117 students who took the Enade exam in 2006, which is composed both of the General Formation and the Specific Knowledge tests. The same structural equation model was used to analyse the database of freshmen and seniors students. The obtained results indicated that the measurement model of the scholar students concerning the Enade grades provides a reasonably good fit and allows us to say that the student’s performance through graduation is poorer than the moment of their admission to College. <![CDATA[Stigmatized social identity of poor: an oppressing constitution]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100076&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A pobreza é abordada como prática de opressão, desenvolvendo constituições identitárias depreciativas do individuo. Este artigo analisa os papéis sociais da identidade social estigmatizada de pobre. A pesquisa foi realizada com 4 pessoas em situação de rua vinculadas ao Abrigo Provisório da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Foram utilizados como instrumentos a observação participante e a entrevista narrativa, tendo a análise temática narrativa como procedimento de análise. Foram identificados os papéis sociais de conformado, de crente em Deus como responsável por tudo, de mártir, de causa de mazelas sociais e de culpado pela sua situação. Concebe-se que esses papéis sociais permeiam as relações sociais e a identidade, enfraquecendo e depreciando as potencialidades do indivíduo em situação de pobreza. É importante para os profissionais de Psicologia o entendimento desses papéis para elaboração de possíveis intervenções com foco no enfrentamento da situação de pobreza.<hr/>Abstract Poverty is addressed as oppression practice, developing depreciative identitary constitutions of the individual. This article examines the social roles of stigmatized social identity of poor. The research was performed with 4 people in street situation linked to Provisional Shelter of the Municipal Prefecture of Fortaleza. The used instruments were participant observation and narrative interview, having thematic analysis as procedure. It was identified the social roles of conformed, of believer in God as responsible for everything, of martyr, of cause of social malaise and of guilty for their situation. It is conceived that these social roles permeate social relations and identity, weakening and depreciating the potentialities of the poor individual. It is important for practitioners of Psychology to the understanding of these roles to draw up possible interventions focused on confronting of this situation of poverty. <![CDATA[Racism State and tanathopolitics: reflections on the youth and the law]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100084&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo busca discutir, a partir de pesquisa realizada no contexto de Campo Grande/Brasil, as políticas públicas dirigidas a jovens em conflito com a lei, tomando como operadores de análise os conceitos de racismo de Estado e de tanatopolítica, a partir do referencial teórico de Michel Foucault e de Giorgio Agamben, respectivamente. O texto discute como as políticas públicas vêm sendo destinadas a esses jovens, tanto pelas práticas que as implementam quanto pelas suas falhas e não cumprimento, vezes em que abandonam e desprotegem essa população. O debate centra-se em uma reflexão sobre a condição em que os jovens se encontram a partir de ações jurídico-políticas que os inserem em termos de vivência pela exclusão social. As reflexões finais do estudo apontam para uma forma de gestão não apenas da vida, mas também da morte desses jovens, que os mantém em uma situação de marginalidade, porém tutelada pelo Estado.<hr/>Abstract This article presents a study on public policies directed at young people in conflict with the law, from a research in the context of Campo Grande/MS/Brazil, taking as operators of analysis the concepts of state racism and tanatopolítica, from the Michel Foucault’s and Giorgio Agamben’s theories, respectively. This paper discusses how public policies have been aimed at these young people, by practices that implement these policies and also by their failures, when they expose this population out from the legal protection. The debate concerns a reflexion on the condition the youth are faced by legal and political actions that usually frame them in terms of experiencing social exclusion. Finally, this study indicates a way of managing not only the life, but also the death of these young people, which keeps them in a situation of marginality warded by the state. <![CDATA[In the webs of “protective network”: compulsory hospitalization of children and adolescents and the judicialization of life]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100094&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo problematizar as práticas de internação compulsória de adolescentes por uso de drogas, evidenciando seu uso como uma ferramenta de gestão dessa população que vai ser convocada frente a demanda de recolocar os jovens, considerados desviantes/delinquentes, no lugar da norma. Para desenvolvermos essa discussão analisamos a emergência do uso de drogas como um problema social que convoca os campos de saber a produzir respostas a essa problemática. Como efeito disso, temos a construção de uma categoria populacional de “adolescentes drogaditos” e das formas legitimadas por esses campos do conhecimento de intervir sobre estes. Por fim, trazemos um caso de um personagem, composto a partir de trechos de processos judiciais que nos convida a pensar sobre a forma como a internação compulsória vai se configurar como a principal resposta da rede de serviços, mesmo frente a ausência de resultados da mesma e as consequências possíveis dessa sequência de internações ao longo da vida dos jovens.<hr/>Abstract This article aims to discuss the compulsory hospitalization of teenagers for drug use, showing its use as a management tool over this population that is used in face of the demand to reestablish the youth, considered deviant/delinquent, to normality. To develop this debate we analyze the emergence of drug abuse as a social problem that summons the fields of knowledge to produce answers to this problem. As a result, we have the creation of “adolescents drugadiccteds” population category and the forms legitimized by these fields to intervene over them. Finally, we bring a case of a character, composed from lawsuits passages that invites us to think about how the compulsory hospitalization will be configured as the primary response from the public policies, even in the face of the lack of results of it and the possible consequences of this sequence of hospitalizations in the lives of these youths. <![CDATA[CRAS in relations: professionals and users in movement]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100102&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo parte de uma pesquisa de dissertação que procurou investigar as representações sociais de profissionais da psicologia que atuam em Centros de Referência de Assistência Social (CRAS) sobre os usuários deste serviço, objetiva demonstrar a existência de uma dimensão relacional entre profissionais e usuários, evidenciando assim possibilidades de transformações sociais e políticas tanto no contexto de vida dos destinatários da assistência social como também da própria psicologia inserida no Sistema Único de Assistência Social (SUAS). Entrevistou-se 21 psicólogas que atuam em CRAS. Dentre os resultados, percebe-se a vigência ainda de um legado histórico assistencialista e o quanto as relações entre profissionais e usuários(as) podem provocar possíveis processos de mudança social e política na vida desses sujeitos. Paralelamente, é possível pensar também o quanto a inclusão dessas e de outra dimensão, a ética, podem produzir avanços para a própria psicologia, tornando-a politicamente compromissada com as necessidades dessa população.<hr/>Abstract This article, part of a masters’ research, sought to investigate the social representations built by psychologists working at Centro de Referência de Assistência Social (CRAS – Reference Center for Social Assistance) on users of the service. It aims to demonstrate the existence of a relational dimension encompassing professionals and users and, therefore, to evidence possibilities of social and political changes both in the context of life of recipients of social assistance and towards the field of psychology as practiced in Sistema Único de Assistência Social (SUAS – Universal System of Social Assistance). 21 psychologists working in CRAS have been interviewed. Among the results, it was noticed the presence of a historical assistentialism legacy and the extent to which relationships between professionals and users are likely to provoke social and political change processes. In parallel, it is also possible to think how the inclusion of such dimensions and the ethical one may lead to advances in the field of psychology, causing it to be more politically committed to the needs of that population. <![CDATA[“Slaughter Pan” and production of disposable lives]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Nosso artigo tem por alvo colocar em análise a tríade: segurança pública – mídia – produção de subjetividades na cidade do Rio de Janeiro no primeiro semestre do ano de 2007. Para tanto, tomamos como analisador a “Chacina do Pan” ocorrida no Complexo do Alemão para discutirmos: a) a produção de vidas descartáveis b) a cobertura da midiática; c) a produção de subjetividades amedrontadas. Utilizamos como ferramenta a obra de autores como Foucault, Agamben e Bauman. No momento em que o Rio de Janeiro receberá eventos como a Copa do Mundo de Futebol (2014) e as Olimpíadas (2016), torna-se imprescindível a análise do atual contexto carioca. Concluímos que a “Chacina do Pan” foi o efeito de uma conjugação de forças que, aproveitando-se da realização do megaevento esportivo na cidade, intensificou os processos repressivos e exterminadores sobre os segmentos mais pobres da população. Extermínio para garantir a “paz” e a segurança da cidade.<hr/>Abstract Our article is targeted as an analysis of drug safety public - media - production of subjectivities in the city of Rio de Janeiro in the first half of 2007. Therefore, we take as the analyzer “Slaughter Pan” took place in the Complexo do Alemão to discuss: a) the production of disposable lives b) the coverage of the media, c) the production of subjectivities frightened. Used as a tool to work of authors such as Foucault, Agamben and Bauman. The moment that Rio de Janeiro will receive events such as the FIFA World Cup (2014) and the Olympics (2016), it is essential to analyze the current context of Rio. We conclude that the “Slaughter Pan” was the effect of a combination of forces, taking advantage of the completion of mega sports events in the city, intensified repressive processes and exterminators on the poorest segments of the population. Extermination to ensure “peace” and security of the city. <![CDATA[The production of subjectivity in the context of contemporary capitalism: Guattari and Negri]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100118&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo visa traçar um panorama sobre a relação entre a produção de subjetividades e a política no cenário atual, tendo por referência a leitura das obras de Félix Guattari, Antônio Negri e Michael Hardt sobre o tema. A partir da constatação do estatuto ontológico e coletivo inerente aos processos de subjetivação, busca-se pensar suas implicações no contexto do capitalismo contemporâneo, destacando suas principais características, o movimento de captura a fim deste se apropriar da produção de subjetividades em sua gênese e as possibilidades de resistência pelos autores esboçada, propondo a elaboração de novas estratégias para o enfrentamento do problema.<hr/>Abstract This article aims to give an overview on the relationship between the subjectivity production and politics in the current scenario, referring to the works of Félix Guattari, Antonio Negri and Michael Hardt on the subject. From the discovery of the ontological and collective status inherent in the subjectivity processes, we seek to think their implications in the context of contemporary capitalism, highlighting their main characteristics, the motion of capture in order to appropriate the production of subjectivities in its genesis and the possibilities of resistance outlined by the authors, by proposing the development of new strategies to face the problem. <![CDATA[<em>Budapeste</em>, by Chico Buarque, in the narrative of construcionism social psychology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho apresenta uma leitura do livro Budapeste, de Chico Buarque de Hollanda, baseada na psicologia social construcionista. Partindo de considerações sobre a história narrada e seus protagonistas, sobre autoria, narrativa, obra, identidade, língua e linguagem, procuramos evidenciar em Budapeste alguns fundamentos do construcionismo social tais como a importância da linguagem e de práticas discursivas na construção social de si e dos outros. Como principal resultado surge um intertexto criado no encontro de narrativas de duas línguas: a da literatura e a da ciência; muitas vezes tão estranhas entre si como o húngaro e o português.<hr/>Abstract This work is an analysis of the book Budapest by Chico Buarque de Hollanda, based on constructionist social psychology. Through some considerations on the book’s story and its characters, authorship, storytelling, literary work, identity, language and speech, our aim is to find in the book Budapest some fundamental concepts of social constructivism, such as the importance of language and of discourse practices in the social construction of ourselves, and in that of other people. As a result, there is combination of the interaction of two narrative languages: that of literature and that of science, which are sometimes as apart as two languages such as Hungarian and Portuguese. <![CDATA[Apprentice circus and beholder: looks that dialogue between the incompleteness and the finishing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100134&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo se propõe a apresentar de que forma a arte circense, compreendida como atividade criadora e experiência estética, amplia as possibilidades de “ser” do aprendiz. Tendo uma compreensão teórica da constituição do sujeito como sendo processo sempre inacabado, discutimos como o “acabamento provisório” ofertado pelo contemplador transcende o personagem circense e alcança o sujeito-aprendiz. Por meio de entrevistas e observações das aulas no picadeiro, alcançamos informações a respeito de como o aprendiz define a arte circense e a relação que estabelece com o público, com os colegas de circo e com os professores, dando os indícios da mediação da arte circense na sua constituição. Os resultados da pesquisa apontam para a atividade circense como capaz de se fazer mediação na constituição do sujeito a partir do olhar do contemplador, que ofertando significados ao aprendiz, amplia suas possibilidades de ser.<hr/>Abstract This article aims to show how the circus arts, understood as creative activity and aesthetic experience, expands the possibilities of “being” of the apprentice. Having a theoretical understanding of the constitution of the subject to be never-ending process, we discussed how the “provisional finishing” offered by the beholder transcends circus character and reaches the subject-apprentice. Through interviews and observations of lessons in the circus ring, we reach information about how the student sets the circus arts and the relationship established with the public, with the circus colleagues and teachers, giving the evidence the mediation of circus arts in its constitution. The survey results point to the circus activity as capable of doing mediation in the constitution of the subject through the eyes of the beholder, which meant offering the apprentice, expanding your chances of being. <![CDATA[From “do not give away on your desire” to “benedictory of the desire”: considerations about the ethics to Lacan]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100139&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No Seminário da ética, Lacan opôs a pastoral analítica à ética do “não ceder de seu desejo”. Ao pôr o desejo como parâmetro, tal ética questiona valores universais para alcançar uma suposta boa vida. Comparamos tal formulação à ética do “bem-dizer o desejo”, destacada por Lacan em Televisão. Se no Seminário 7 temos uma crítica aos ideais de felicidade associados ao mercado dos bens, na ética do “bem-dizer o desejo”, a felicidade aparece como parte do sintoma, vinculada aos diferentes modos de gozo, via possível para questionar a atual injunção a aproveitar, vinculada a uma certa cultura da alta performance.<hr/>Abstract In the Seminar of ethics, Lacan has opposed the analytical pastoral and the “do not give away on your desire” ethics. By putting the desire as a parameter, such an ethics questions the universal values to achieve a supposed good life. Here we compare this formulation to the ethics of the “benedictory of desire”, highlighted by Lacan in Television. If in the 7th Seminar we have a critics about the ideal of happiness, associated to the market of the goods, on the “benedictoty of desire” ethics happiness appears only as a symptom, tied to the different modes of enjoyment, which is a possible way to question about the contemporary injunction to enjoy, bound to a certain “high performance” culture. <![CDATA[Analytical psychology and the interpretation of lucid dream characters]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os sonhos lúcidos são descritos como a consciência de estar sonhando durante o sonho e a capacidade de alterá-lo narrativamente. Uma breve introdução sobre tema será desdobrada, seguida pela análise de uma das características marcantes desse fenômeno: os personagens que habitam esse estado onírico, possuidores de um grau de autonomia e facilidade de comunicação surpreendente se comparados aos sonhos comuns. Na intenção de averiguar substrato psíquico dessas entidades autônomas será conduzida uma investigação sob a ótica da psicologia analítica, privilegiando o conceito Junguiano de “sombra” e a teoria dos complexos. Por fim, será destacada a importância dessa análise para o processo de individuação.<hr/>Abstract Experts describe lucid dreams as the awareness of being in a state of dreaming during the dream itself and the ability to change its narrative. A brief introduction to this theme will be detailed, followed by an analysis of the striking features of this phenomenon: the presence of the characters that inhabit the dream state, which have a surprising degree of autonomy and ease of communication when compared to ordinary dreams. Intending to investigate the psychic substrate of autonomous entities, an investigation will be performed from the perspective of analytical psychology, emphasizing the Jungian concept of “shadow” and the theory of complexes. Finally, the importance of this analysis to the process of individuation will be highlighted. <![CDATA[Lewin and action research: genesis, application and purpose]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100153&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste texto é refletir sobre a gênese, os fundamentos teóricos e a importância da pesquisa-ação como estratégia de intervenção psicológica. Pretende-se, a partir deste resgate, suprir uma demanda do pesquisador em psicologia: demarcar os fundamentos do surgimento da pesquisa-ação e viabilizar as bases científicas de uma intervenção psicológica amparada neste método de trabalho. A pesquisa-ação pode ser pensada epistemologicamente como uma modalidade de pesquisa “qualitativa”. Esta diferencia-se dos métodos de pesquisa tradicionais e positivistas, uma vez que esses estão mais ligados a uma noção reducionista de fenômeno humano, na lógica da categoria psicológica “experimental” e quantitativamente controlável.<hr/>Abstract The aim of this paper is to reflect on the genesis, the theoretical foundation and the importance of action research as a strategy for psychological intervention. It is intended, from this resumption, to fulfill the demand of a researcher in psychology: define the fundamental of the emerging of action research and facilitate the scientific basis of psychological intervention supported by this working method. Action research can be epistemologically considered as a form of “qualitative” research, differentiating itself from traditional and positivist research methods, which are more connected to a reductionist approach of human and psychological “experimental” phenomenon and quantitatively controllable. <![CDATA[Excerpts of <em>Anti-Oedipus and other reflections</em> class]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922016000100160&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente texto corresponde à primeira parte de uma aula que versa sobre os principais temas encontrados n’O anti-Édipo, de Deleuze e Guattari. O tom adotado por Deleuze é coloquial, e as intervenções, por vezes, enfáticas. O conteúdo destas não é sempre discernível, fato que não compromete em nada a compreensão dos problemas colocados, e nem a atmosfera de tais momentos. Desde o início, pela distinção dos grandes tipos de interpretação da psicose, somos apresentados à célebre concepção de três linhas abstratas (de naturezas bastante distintas); tema que percorre toda a Esquizoanálise. Há a homenagem a Karl Jaspers, e a identificação de uma vertente predecessora. Há os exemplos literários, que fomentam a tentativa de resgate da dignidade ao delírio, e àqueles que com ele travam um embate. Há a firmação de sua potência (“delira-se o mundo”), bem como as críticas à psicanálise, consequências desses posicionamentos.<hr/>Abstract This text is the first part of a class that goes through the major subjects found in the Anti-Oedipus, by Deleuze and Guattari. Deleuze takes an informal tone, and some of the interventions are emphatic. These can not always be listened, fact that doesn’t compromise the understanding of the subject. Since the beginning, by the distinction of the great interpretation types of the psychosis, the reader is introduced to the concept of three abstract lines (of very different natures); subject that is present throughout the schizoanalysis. There is a reference to Karl Jaspers, and the identification of a preceding movement in the clinic. There are literary references that set the ground for the attempt to restore the dignity of the delirium. There are negative remarks to the psychoanalysis, consequences to these former standings.