Scielo RSS <![CDATA[Mercator (Fortaleza)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-220120180001&lang=en vol. 17 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[MEMORIES OF THE FLOOD OF 1974 AND THE PRODUCTION OF SPACE IN TUBARÃO (SC)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A enchente de 1974 desalojou 60 mil dos 70 mil habitantes do município de Tubarão (SC) e provocou a morte de dezenas de pessoas. A cidade mantém a memória da enchente por meio de diversas iniciativas, intensificadas no início do século XXI. Partindo da perspectiva de que as investigações sobre desastres devem considerar não apenas sua contingência, como também incluir estudos pós-catástrofe, realizou-se uma pesquisa documental sobre estas iniciativas de manter a memória da enchente. O objetivo foi compreender estas ações como políticas de memória e investigar suas relações com a produção social do espaço urbano, por meio da análise dos monumentos na cidade e da adoção de medidas como a instituição do dia municipal de memória da catástrofe. A pesquisa demonstra que a construção de monumentos e outras referências à enchente apresenta estreita relação com momentos e personagens políticos do município, e conclui que as políticas de memória são elementos chaves à construção da história e identidade urbana e legitimação de novas ações políticas.<hr/>RESUMEN La inundación de 1974 desalojó 60 mil de los 70 mil habitantes del municipio de Tubarão (SC) y provocó la muerte de decenas de personas. La ciudad mantiene la memoria de la inundación por medio de diversas iniciativas, que se intensificaron a principios del siglo XXI. Partiendo de la perspectiva de que las investigaciones sobre desastres deben considerar no sólo su contingencia, como también incluir estudios post-catástrofe, se realizó una investigación documental sobre las iniciativas de mantener la memoria de la inundación. El objetivo de la investigación es comprender estas acciones como políticas de memoria y investigar sus relaciones con la producción social del espacio urbano por medio del análisis del proceso de construcción de monumentos en la ciudad y de la adopción de otras medidas, como la institución del día de memoria de la catástrofe. La investigación demuestra que los monumentos y otras referencias a la inundación presentan relación con momentos y personajes políticos de la ciudad y concluye que las políticas de memoria son elementos claves para la construcción de la historia y identidad urbana y la legitimación de nuevas acciones políticas.<hr/>ABSTRACT The flood of 1974 displaced 60,000 of the 70,000 inhabitants and caused the deaths of dozens of people of the municipality of Tubarão (SC). The city has kept the memory of the flood through several initiatives, which have intensified in the early 21st century. From the perspective that disaster investigations should take into account not only their contingency, but also post-catastrophe studies, a document research about the politics of memory of the flood of 1974 was carried out. The research aim at understanding these actions as politics of memory and investigating their relation with the social production of urban space through analysis of the monuments in the city and the adoption of other measures, such as the institution of the day of remembrance of the catastrophe. The research demonstrates that these monuments and references to the flood present close relation to moments and political personages of the city, and concludes that these policies are key elements for the construction of the urban history and identity and legitimation of new political actions. <![CDATA[CORPORATE PLANNING AND AIRPORT CONCESSION IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho busca identificar as novas práticas de transferência das materialidades do território e do planejamento territorial para as grandes corporações. Levanta-se a hipótese de que nos últimos anos se conformou no Brasil um novo tipo de planejamento territorial, pautado nos novos usos que são feitos dos elementos estruturadores do território. Lançando luz sob os aspectos territoriais que compõem o processo de uso corporativo - a informação organizacional e o controle dos fluxos de pessoas e mercadorias - identificamos um planejamento corporativo do território, feito diretamente pelas grandes corporações por meio do controle e articulação dos sistemas de infraestruturas territoriais e que têm decorrências substantivas para a circulação e a integração espacial da formação socioespacial brasileira. Pretendemos identificar esse processo por meio da investigação da atual concessão aeroportuária e seus desdobramentos para a integração/desintegração territorial.<hr/>RESUMEN Este trabajo busca identificar nuevas formas de transferencia de las materialidades del territorio y la planificación territorial para las grandes corporaciones. Plantea la hipótesis de que en los últimos años se estableció en Brasil un nuevo tipo de planificación territorial, con base a los nuevos usos que se hacen de los elementos estructurales del território. Arrojando luz sobre los aspectos territoriales que conforman el proceso de uso corporativo - información y control de la organización de los flujos de personas y bienes - es identificado un territorio de planificación corporativa, hecho directamente por las grandes corporaciones a través del control y la coordenacíon de los sistemas de infraestructuras territorial y tienen derivaciones substantivas para em movimiento y la integración espacial de la formación socioespacial brasileña. Tenemos la intención de identificar a este proceso mediante la investigación de la actual concesión del aeropuertos e sus consecuencias para la integración/desintegración territorial.<hr/>ABSTRACT This work seeks to identify the new practices of transferring the materialities of territories and territorial planning to large corporations. It is hypothesized that in recent years a new type of territorial planning has been established in Brazil, based on the new uses that are made of the structuring elements of the territory. Shedding light on the territorial aspects that make up the process of corporate use - organizational information and the control of flows of people and goods - we identify a corporate planning of territory, done directly by large corporations through the control and articulation of territorial infrastructure systems and that have substantive consequences for the circulation and spatial integration of Brazilian socio-spatial formation. The intention is to identify this process by means of the investigation of the current airport concession and its unfolding for territorial integration / disintegration. <![CDATA[URBAN-REGIONAL DYNAMICS IN INTERNAL BORDER TERRITORIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho objetiva compreender o Alto Oeste Potiguar como uma região de fronteira interna, localizada no Rio Grande do Norte (RN), entre os estados da Paraíba (PB) e do Ceará (CE), dimensionada pelas dinâmicas urbano-regionais lideradas pelo município de Pau dos Ferros/RN, como centro polarizador. Para tanto, faz-se um percurso teórico que envolve os conceitos de território, fronteiras e dinâmicas urbano -regionais, e um percurso metodológico, em que articula esses conceitos à análise de dados de origem residencial de alunos de ensino superior e de movimentos pendulares de pessoas para estudo e trabalho em Pau dos Ferros. Constatou-se que o Alto Oeste Potiguar se caracteriza como uma região-fronteira interna por se situar nos limites de estados cujo desenvolvimento foi marcado por essa condição, distante dos ecúmenos, e por conter específica dinâmica urbano-regional, ao compasso de um centro polarizador que converge para si hodiernas dinâmicas sociais e econômicas.<hr/>RESUMEN Este trabajo objetiva comprender el Alto Oeste Potiguar como una región fronteriza interna, ubicada en el Río Grande del Norte (RN), entre los estados de Paraíba (PB) y Ceará (CE), dimensionada por las dinámicas urbano-regionales dirigidas por el municipio de Pau dos Ferros/RN como centro polarizador. Para tanto, se hace una trayectoria teórica que envuelve los conceptos de territorio, fronteras y dinámicas urbano-regionales, y un trayecto metodológico que articula esos conceptos con el análisis de datos de origen residencial de alumnos de la enseñanza superior e de movimientos pendulares de personas para estudio y trabajo en Pau dos Ferros. Se comprobó que el Alto Oeste Potiguar se caracteriza como una re gión fronteriza interna que está ubicada en los límites de los estados cuyo desarrollo fue marcado por esta condición, distante de las zonas habitables o aptas, y por contener una dinámica específica urbano-regional, al compás de un centro de polarización que converge para la dinámica social y económica en la actualidad.<hr/>ABSTRACT This work aims to understand the Upper West Potiguar as an internal border region, located in Rio Grande do Norte (RN) state, between the states of Paraíba (PB) and Ceará (CE), scaled by the urban-regional dynamics led by the municipality of Pau dos Ferros / RN, as a polarizing center. To this end, a theoretical course was set involving the concepts of territory, borders and urban-regional dynamics, and also a metho dological course, which articulated these concepts to the analysis of residential data regarding the origin of higher education students and the commuting movements of people for study and work in Pau dos Ferros. It was found that the Upper West Potiguar is characterized as an internal region-border because it is located on the limits of states whose development was marked by this condition, distant from the ecumenes, and because it contains specific urban-regional dynamics, in the tempo of a polarizing center that converges hodiernal social and economic dynamics to itself. <![CDATA[HOUSING OF SOCIAL INTEREST]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo propõe um debate conceitual sobre habitação, compreendendo-a em seus diversos signifi cados contemporâneos: necessidade; demanda; mercadoria; direito social coletivo; déficit e política pública. A primeira parte do artigo é pontuada pelo debate da teoria marxista entre a habitação como necessidade para a reprodução da existência social; como demanda a ser satisfeita e bem produzido como mercadoria. Em seguida, a habitação figura como objeto de luta e do direito social coletivo na esteira do discurso dos direitos humanos. No horizonte pragmático da gestão aliada ao saber técnico, difunde-se a habitação como déficit. E finalmente, a última parte do artigo se dedica à habitação como política pública centrada na ação estatal que caracteriza as políticas habitacionais contemporâneas. A HIS, à guisa de conclusão, torna-se por fim, a síntese contraditória dos conceitos de habitação elencados e último nível da análise no debate conceitual proposto.<hr/>RESUMEN El presente artículo propone un debate conceptual sobre vivienda, comprendiéndola en sus diversos significados contemporáneos: como necesidad, demanda, mercadoría, derecho social colectivo, déficit y política pública. La primera parte del artículo gira en torno al debate de la teoría marxista sobre la vivienda como necesidad para la reproducción social, como demanda a satisfacer y como un bien producido como mercadoría. En seguida, se aborda la vivienda como objeto de lucha y de derecho social colectivo en el discurso de los Derechos Humanos. Dentro del horizonte pragmático de la gestión aliada al saber técnico, se aborda la vivienda como un déficit. Finalmente, la última parte del artículo se dedica a la vivienda como política pública centrada en la acción estatal. La His, a manera de conclusión, se convierte, finalmente, en la síntesis contradictoria de los conceptos de vivienda mencionados y en el último nivel de análisis dentro del debate conceptual propuesto.<hr/>ABSTRACT This paper proposes a conceptual debate on housing by considering it in its various contemporary mea nings: need; demand; commodity; collective social right; deficit; and public policy. Housing, which has long been consolidated as an object of transdisciplinary research, has undergone several levels of analysis to be reworked in the current Brazilian political and economic context. Next, housing appears as an object of struggle and of collective social rights in the wake of the discourse on human rights. In the pragmatic horizon of management combined with technical knowledge, housing is disseminated as a deficit. Finally, the last part of the article is dedicated to housing as public policy centered on state action that characte rizes contemporary housing policies that no longer fit under the label of popular housing, culminating in Housing of Social Interest in Brazil (HSI). By way of conclusion, HSI finally becomes the contradictory synthesis of the housing concepts listed and the last level of analysis in the proposed conceptual debate. <![CDATA[LOCAL TERRITORIAL AGENTS AND LETHAL VIOLENT CRIMES, MACAPÁ-BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo é analisar a dinâmica dos crimes violentos letais no âmbito do território dos bairros Cidade Nova, Congós, Jardim Felicidade, Marabaixo I, Muca e Novo Buritizal, a partir da perspectiva de diferentes atores sociais entrevistados na cidade de Macapá. A pesquisa teve caráter descritivo e exploratório, sendo desenvolvida a partir de levantamento bibliográfico, pesquisa de campo e sistematização de dados secundários coletados junto à Gerência de Estatística e Análise Criminal, subordinada à Secretaria de Estado da Justiça e Segurança Pública do Amapá. Para isso, foram utilizadas técnicas da estatística descritiva, associada ao geoprocessamento e análise de conteúdo das entrevistas. Os resultados obtidos evidenciam que a violência registrada em Macapá, em especial na dimensão dos bairros, se distribui de forma diferenciada no espaço urbano, e tem provocado, sobretudo, medo e insegurança na população. Os autores e vítimas da criminalidade letal são predominantemente os adolescentes e jovens, do sexo masculino, em virtude de conflitos advindos do não pagamento de dívidas relativas ao comércio de drogas.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio es analizar la dinámica de los crímenes violentos letales en el territorio de los distritos de Cidade Nova, Congós, Jardim Felicidade, Marabaixo I, Muca y Novo Buritizal, desde la perspectiva de diferentes actores entrevistados la ciudad de Macapá. La investigación fue descriptivo y exploratorio, que se desarrolló a partir de revisión de la literatura, la investigación de campo y sistematización de datos secundarios recogidos por la Dirección de Estadística y Análisis Criminal, dependiente del Ministerio de Justicia y Seguridad Pública de Amapá. Para esto, se utilizaron técnicas de estadística descriptiva asociados con el GIS y el contenido de análisis de entrevistas. Los resultados muestran que la violencia registrada en Macapá, especialmente en el tamaño de los cuartos, se distribuye de manera diferente en el espacio urbano, y ha causado sobre todo el miedo y la inseguridad en la población. Los autores y las víctimas del crimen letales son en su mayoría adolescentes y jóvenes, hombres, debido a los conflictos que surgen de la falta de pago de las deudas relacionadas con el tráfico de drogas.<hr/>ABSTRACT The objective of this study is to analyze the dynamics of lethal violent crimes in the territory of the neighborhoods of Cidade Nova, Congós, Jardim Felicidade, Marabaixo I, Muca and Novo Buritizal from the perspectives of different social actors interviewed in the city of Macapá. The research was descriptive and exploratory, developed from a bibliographical survey, field research and the systematization of secondary data collected from the Statistics and Criminal Analysis Department, subordinated to the State Secretariat of Justice and Public Security of Amapá. To this end, descriptive statistical techniques were used, associated with GIS and content analysis of interviews. The results show that the violence registered in Macapá, especially on the neighborhood level, is distributed differently in the urban space, and above all, has caused fear and insecurity in the population. The perpetrators and victims of lethal crime are predominantly male adolescents and youths, as a result of conflicts arising from non-payment of debts related to the drug trade. <![CDATA[SPATIAL DIMENSION OF RELIGIOUS EXPERIENCE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Pretende-se discutir neste artigo a dimensão espacial da experiência religiosa entre candomblecistas e evangélicos, o que envolve as práticas espaciais destes agentes e, igualmente, suas representações acerca do espaço. Esta tarefa será realizada estabelecendo-se um paralelo entre a Geografia Mítica e a Geografia Profética com o Candomblé (Terreiro do Cobre) e com o neopentecostalismo (Igreja Universal do reino de Deus), respectivamente. Tais geografias (Mítica e Profética) foram descritas por Dardel (2015) e expressam variados modos de relacionamento do ser humano com a Terra. São esses modos de relacionamento com o espaço - sintetizados no conceito de geograficidade - que se pretende discutir com base em distintos credos em que entram em cena maneiras diferenciadas de percepcionar, representar e agir na realidade sustentadas através de duas formas simbólicas (CASSIRER, 1994), a do mito - o que substancia uma Geografia Mítica - e a da religião - o que dá origem, por sua vez, a uma Geografia Profética.<hr/>RESUMEN En este artículo tenemos la intencíon de discutir la dimensíon espacial de la experiencia religiosa entre los miembros del Candomblé y evangélicos, lo que implica las práticas espaciales de estos agentes y, igualmente, suyas representaciones del espacio. Esta tarea se cumplirá estableciendo un paralelo entre la Geografía Mítica y la Geografía Profética con el Candomblé (Terreiro do Cobre) y con el neo-pentecostalismo (Igreja Universal do Reino de Deus), respectivamente. Tales geografías (Mítica y Profética) fueron descritas por Dardel (2015) y reflejan diferentes formas de relaciones de los seres humanos con la Terra. Son estos modos de relación con lo espacio - sintetizados en el concepto de geograficidade - que tenemos la intencíon de discutir con base en distintos credos, los cuales disponen de maneras diferenciadas de percibir, representar y actuar em la realidad sostenidas por dos formas simbólicas (CASSIRER, 1994), la del mito - lo que nos lleva a una Geografía Mítica - y la religion - lo que origina, por su vez, una Geografía Profética.<hr/>ABSTRACT This article discusses the spatial dimension of the religious experience between candomblecistas and evangelicals, which involves these agents' spatial practices and equally, their representations of space. This is done by establishing a parallel between Mythical Geography and Prophetic Geography with Candomblé (Terreiro do Cobre) and Neo-Pentecostalism (Universal Church of the Kingdom of God), respectively. These geographies (Mythical and Prophetic) were described by Dardel (2015) and express various ways of human beings relating to the Earth. It is these modes of relationship with space - synthesized in the concept of geographicity - that are discussed based on distinct creeds in which different ways of perceiving, representing and acting in reality are presented through two symbolic forms (CASSIRER, 1994), that of myth - which substantiates a Mythical Geography - and that of religion - which in turn gives rise to a Prophetic Geography. <![CDATA[NARRATIVES OF NORTHERN SERTÕES URBANIZATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As poucas informações cartográficas que objetificam os processos de ocupação e transformação os sertões das capitanias do Norte introduziram desafios aos pesquisadores. Em contrapartida, a farta documentação escrita por oficiais régios (civis e eclesiásticos) representa os sertões ocultos nas imagens, estruturados por uma hierárquica rede de povoações formada por cidades, vilas, julgados, freguesias e capelas filiais. Esse ensaio apresenta um esforço de representar os sertões fora da "cena cartográfica" desenhada nos séculos XVII e XVIII, dando a ver territórios dinâmicos e transformados em paisagens. Relações políticas e culturais serão tratadas como basilares à formação de macropaisagens conformadas no espaço em longa duração. Como metodologia, entrecruza-se texto (hermenêutica) e imagem (representação) para pensar os processos de urbanização emanados da Coroa portuguesa ou daqueles operados no cotidiano dos habitantes. Vale-se de programas de georeferenciamento a fim de localizar as povoações no território e interpretar as razões de sua posição geográfica no contexto sociopolítico ao qual estavam inseridas.<hr/>RESUMEN Las pocas informaciones cartográficas que objetifican los procesos de ocupación y transformación de los sertões del Norte han introducido desafios a los investigadores. Por otro lado, la documentación manuscrita representa los sertões ocultos en las imágenes, estos estructurados por una jierárquica red de poblaciones formada por ciudades, villas, julgados (juzgados), parroquias and capillas. Este artículo es un esfuerzo de representar esos sertões que están fuera del "escenario cartográfico" dibujado en los siglos XVII y XVIII, exponiendo territorios dinámicos y convertidos en paisajes. Relaciones políticas y culturales serán tractadas como fundamentales a la formación de los paisajes construídos en longa duración. Como metodologia se entrelaza texto (hermenêutica) e imagen (representación) para pensar c los procesos de urbanización emandos desde la Corona portuguesa o daquellos operados en el cotidiano de sus habitantes. Se usa Sistema de Información Geográfica con el objetivo de situar las poblaciones en el território y interpretar las razones de sus posiciones geográficas en el contexto social y político en que estaban incluídas.<hr/>ABSTRACT The scant cartographic information on the processes of occupation and transformation of the sertões of the captaincies (royal land grants) of the North presents challenges to the researchers. On the other hand, the abundant documentation written by Royal officers (civil and ecclesiastical) shows the sertão hidden in images, structured by a hierarchical network of settlements formed by towns, villages, parishes, julgados (legal/administrative areas) and filial chapels. This essay intends to represent the sertões outside of the "cartographic scene" created in the seventeenth and eighteenth centuries, showing dynamic territories transformed into landscapes. Political and cultural relations will be treated as foundational to the formation of macro-landscapes shaped in space over the long term. The methodology interweaves text (hermeneutics) and image (representation) to think with the urbanization processes emanated by the Portuguese Crown or those operating in the inhabitants' daily life. Georeferencing was also used, in order to place the settlements in the territory and interpret the reason for their geographical position in the social-political context in which they were inserted. <![CDATA[TRANSPORT AND LOGISTICS TOWARDS ECONOMIC RESTRUCTURING IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A contemporânea reestruturação econômica possui dois importantes componentes que articulados impactam na reconfiguração espacial que sofre o território brasileiro: são eles a logística de Estado e a logística corporativa voltadas para os transportes e funcionando como estratégias para o planejamento e para a gestão territorial (pública) e corporativa, com a finalidade de inserir e expandir a fluidez e a competitividade e alterar as configurações territoriais. Já os processos de expansão geográfica do capital contam com a atuação do poder público no atendimento das demandas corporativas por infraestruturas de transportes e armazenamento. Na mesma direção, a logística realizada pelas empresas, otimiza os sistemas de engenharia de transportes, a fim de minimizar novas construções e custos de produção. Este estudo mostra que a logística, enquanto inovação organizacional, serve para aumentar a fluidez e a competitividade territorial, interferindo no reordenamento de diversos espaços do território brasileiro.<hr/>RESUMEN La contemporánea reestructuración económica posee dos importantes componentes que articulados impactan en la reconfiguración espacial que sufre el territorio brasileño: son ellos la logística de Estado y la logística corporativa volcadas al transporte y funcionando como estrategias para la planificación y la gestión (público) y corporativa, con la finalidad de insertar y expandir la fluidez y la competitividad y alterar las configuraciones territoriales. Los procesos de expansión geográfica del capital cuentan con la actuación del poder público en la atención de las demandas corporativas por infraestructuras de transporte. En la misma dirección, la logística realizada por las empresas optimiza los sistemas de ingeniería de transporte y de almacenamiento a fin de minimizar nuevas construcciones y costos de producción. La investigación, tiene como objetivo mostrar que la logística, como innovación organizacional, sirve para aumentar la fluidez y la competitividad territorial, interfiriendo en el reordenamiento de diversos espacios del territorio brasileño.<hr/>ABSTRACT The contemporary economic restructuring has two important components that articulated impact on the spatial reconfiguration in Brazilian territory: they are, the state logistics and corporate logistics focused on transportation and functioning as strategies for planning and management territorial (public) and corporative, with the purpose of inserting and expanding fluency, competitiveness and changing territorial configurations. The process of geographical expansion of capital count with the participation of the public power in the service of corporate demands for transport and infrastructure. In the same direction, the logistics held by companies optimizes engineering systems of transport and storage, to minimize new constructions and production costs. This study, therefore, has as scope to show that the logistics, as organizational innovation, serves to increase the fluidity and territorial competitiveness, interfering in the reordering of various spaces in the Brazilian territory. <![CDATA[IMPACT OF RURAL SETTLEMENTS ON THE DEFORESTATION OF THE AMAZON]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Nos últimos anos, percebeu-se uma mudança no perfil do desmatamento na Amazônia, evidenciando índices crescentes de pequenos desmatamentos, decorrentes da diversificação das atividades produtivas relacionadas à agricultura familiar. Na Amazônia, o estado do Pará se destaca por sua localização estratégica quando se considera o avanço do Arco do Desmatamento, e também pela sua contribuição na distribuição de terras de Reforma Agrária, cujos assentamentos somam-se atualmente 1.055 unidades e 221.804 famílias instaladas. Diante deste contexto, este trabalho tem como objetivo investigar a influência que os projetos de assentamentos de Reforma Agrária têm sobre o desmatamento no município de Novo Repartimento (PA) no período de 2000 a 2013.<hr/>RESUMEN En los últimos años, se percibió un cambio en el perfil de la deforestación en la Amazonia, evidenciando índices crecientes de pequeños desmontes, resultantes de la diversificación de las actividades productivas relacionadas a la agricultura familiar. En la Amazonia, el estado de Pará se destaca por su ubicación estratégica cuando se considera el avance del Arco de la Deforestación, y también por su contribución en la distribución de tierras de Reforma Agraria, cuyos asentamientos se suman actualmente 1.055 unidades y 221.804 familias instaladas. En este contexto, este trabajo tiene como objetivo investigar la influencia que los proyectos de asentamientos de Reforma Agraria tienen sobre la deforestación en el municipio de Novo Repartición (PA) en el período de 2000 a 2013.<hr/>ABSTRACT In recent years, it is possible to realize a change in the profile of deforestation in the Amazon, reflecting increasing rates of “little deforestations”, result from the diversification of productive activities related to family farming. In the Amazon, the state of Pará stands out for its strategic location when considering the Arc of Deforestation in advance, and also for its contribution in the distribution of lands by the Agrarian Reform, whose settlements add 1.055 units and 221.04 families installed. In this context, this paper aims to investigate the influence of the settlement projects of agrarian reform have on deforestation in the city of Novo Repartimento (PA) from 2000 to 2013. <![CDATA[NEW TRANSNORDESTINA RAILWAY AND SPACE ORGANIZATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto faz uma análise socioeconômica e territorial dos investimentos da ferrovia Nova Transnordestina que corta parte dos estados do Ceará, Piauí e Pernambuco. A hipótese é de que esta ferrovia tem como objetivo principal atender as exportações agrícolas e minerais, apesar de possíveis externalidades positivas sobre a região de sua influência que abrange não apenas os estados cortados por ela mas, também, a região do Matopiba. Por isso, este texto destaca os problemas socioambientais que decorrem do projeto e os impactos sobre comunidades atingidas por seu traçado. Metodologicamente, o texto foi construído a partir de levantamento bibliográfico, documentos relativos aos projetos, informações jornalísticas e entrevistas. Teoricamente, parte do conceito de formação socioespacial e articula-o com o conceito de padrão de reprodução do capital adaptando-os para estudos de formações subdesenvolvidas e dependentes, como a brasileira.<hr/>RESUMEN Este texto es un análisis socioeconómico y territorial de las inversiones en la Nova Transnordestina ferrocarril que corta parte de los estados de Ceará, Piauí y Pernambuco. La hipótesis es que este ferrocarril tiene como principal objetivo satisfacer las exportaciones agrícolas y minerales, a pesar de los posibles efectos externos positivos en la región de influencia, que abarca no sólo los estados cortados por ella, sino también la región de MatopibaPor lo tanto, este documento pone de relieve los problemas sociales y ambientales que surgen del proyecto y los impactos sobre las comunidades afectadas por su trazado. Metodológicamente, el texto se construye a partir de los documentos bibliográficos relativos a los proyectos, información periodística y entrevistas. Teóricamente, parte del concepto de formación socioespacial y lo articula con el concepto de patrón de reproducción del capital adaptándolos a estudios de formaciones subdesarrolladas y dependientes, como la brasileña<hr/>ABSTRACT This text analyses the socioeconomic and territorial impacts arising from the Nova Transnordestina railway construction in the Ceará, Piauí and Pernambuco states. The hypothesis is that the investments in its construction have as main purpose to improve agricultural and mineral exportations, despite possible externalities over the region of its influence which covers not only the states where it is being built but also the region of Matopiba. For these reason, this text highlights the socio-environmental problems that arise from the project and the impacts on communities affected by its route. Methodologically, the text is based on bibliographical survey, documents related to the projects, journalistic information and interviews. Theoretically, it articulates the socio spatial formation concept with the pattern of capital reproduction concept, adapting them to studies of underdeveloped and dependent formations, such as the Brazilian. <![CDATA[LIFE NARRATIVES OF SETTLERS IN THE ARINOS VALLEY PROJECT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto versa sobre a colonização, reforma agrária e os projetos de assentamentos rurais de Mato Grosso. Assim, objetiva compreender, a partir das histórias de vidas e narrativas dos participantes da pesquisa do Projeto de Assentamento Vale do Arinos, seus sentimentos ao chegarem no assentamento, suas experiências de vida individuais e coletivas, seus sonhos, lutas e desafios empreendidos em busca da posse de seus lotes de terra, no contexto do assentamento rural. O estudo baseia-se no método de pesquisa qualitativa associado ao método de histórias de vida e narrativas de doze assentados, especificamente os primeiros moradores do assentamento. Os dados da pesquisa apontam que as narrativas manifestadas mostram, por um lado, a satisfação e a alegria pela oportunidade que tiveram ao realizar o sonho de conquistar seus próprios lotes de terras para a garantia da produção familiar e, de outro, que existem, ainda, problemas inerentes ao descaso e/ou pouco comprometimento do poder público, ao não disponibilizou aos assentados a infraestrutura básica preconizada nas políticas de reforma agrária para assentamentos rurais.<hr/>RESUMEN Este texto versa sobre la colonización, reforma agraria y los proyectos de asentamientos rurales de Mato Grosso. El objetivo consistió en comprender, a partir de las historias de vidas y narrativas de los participantes de la pesquisa del Proyecto de Asentamiento Vale del Arinos, sus sentimientos al llegar al asentamiento, sus experiencias de vida individules y colectivas, sus sueños, luchas y desafíos emprendidos en la búsqueda de la posesión de sus lotes de tierra, en el contexto del asentamiento rural. El estudio se basa en la pesquisa cualitativa asociado al método de historias de vida y narrativas de doce asentados, los primeros moradores del asentamiento. Las narrativas manifestadas el las voces de los asentados muestran, por un lado, la satisfacción y la alegría por la oportunidad que tuvieron al realizar el sueño de conquistar sus propios lotes de tierras para la garantía de la producción familiar y, de outro, que existen, aún, problemas inehentes al descuido y/o poco comprometimiento del poder público, que no ha puesto a los asentados la infraestructura básica preconizada en las políticas de reforma agraria para asentamientos rurales.<hr/>ABSTRACT This text deals with the colonization, agrarian reform and rural settlement projects in Mato Grosso. Thus, the main objective was to use the life stories and narratives of the participants in the research on the Arinos Valley Settlement Project to understand their feelings upon arriving at the settlement, their individual and collective life experiences, the dreams, struggles and challenges they underwent in their pursuit of possession of their lot of land in the context of rural settlement. The study is based on the assumptions of the qualitative research method associated with the life stories and narratives of twelve settlers; the selection criterion was that they were the original inhabitants of the settlement. The research data indicate that the narratives expressed in the settler's voices show, on the one hand, their satisfaction and joy regarding the opportunity to fulfill their dream of achieving their own lots of land to guarantee family production. On the other hand, that there are also problems inherent in the neglect and / or lack of commitment of the public authorities, which have not provided the settlers with the basic infrastructure recommended in agrarian reform policies for rural settlements. <![CDATA[SPATIAL PRODUCTIVITY AND COMMODITY, MATO GROSSO DO SUL - BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto objetiva promover uma reflexão sobre o tema da localização geográfica privilegiada que é creditada ao Estado de Mato Grosso do Sul, analisando o ponto de vista de suas relações comerciais, baseadas nas exportações de commodities. Este ensaio não considera a "eficiência logística" como um dado absoluto, como um valor em si. As relações de produção não atingiram um nível de maturidade de forma a projetar, definir e financiar o aparato técnico que possa ser chamado de "eficiente" em seus custos de deslocamento. Há uma materialidade insatisfatória que, se não compromete a inserção internacional do estado, ao menos a enfraquece. Metodologicamente, utiliza a noção de produtividade espacial desenvolvido por Milton Santos. As reflexões neste texto apresentadas podem ser apropriadas também para casos de outras unidades da federação que tem sua dinâmica econômica baseada na produção de commodities.<hr/>RESUMEN Este texto tiene el objetivo de promover una reflexão sobre o tema de la ubicación geográfica privilegiada que es acreditada al Estado de Mato Grosso do Sul, analizando el punto de vista de sus relaciones comerciales, basadas en las exportaciones de commodities. Este ensayo no considera la "eficiencia logística" como un dato absoluto, como un valor en si mismo. Las relaciones de producción no alcanzaron maturidad de forma a proyectar, defender y financiar el aparato técnico que pueda ser llamado de "eficiente" en sus costos de displazamiento. Hay una materialidad insatisfactoria que, si no compromete la inserción internacional del estado, al menos la debilita. Metodologicamente, utiliza la noción de productividad espacial desarrollada por Milton Santos. Las reflexiones presentadas em este texto pueden ser apropiadas también para casos de otras unidades de la federación que tiene su dinámica económica basada en la producción de commodities.<hr/>ABSTRACT This text aims to promote a reflection on the subject of the privileged geographical location that is credited to the State of Mato Grosso do Sul, analyzing the point of view of its trade relationships, based on the exports of commodities. This essay does not consider "logistic efficiency" as a given, as a value in itself. The relationships of production have not reached a level of maturity in a way that designs, defines and funds a technical apparatus that can be called "efficient" in its displacement costs. There is an unsatisfactory materiality that, if it does not compromise the international insertion of the state, at the very least weakens it. Methodologically, the notion of spatial productivity developed by Milton Santos is used. The reflections presented in this text may also be appropriate for cases in other units of the federation whose economic dynamics are based on the production of commodities. <![CDATA[GEOGRAPHISMS AND POPULAR CULTURE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As periferias das cidades e seus moradores são representados por estigmas que se (re)produzem com marcas de um estereótipo imutável, através de valores depreciativos, que atribuem a eles as mazelas da cidade. Contudo, é importante investigar se a cultura dessas populações é formada apenas por carências e por violências, como faz crer o discurso único - geografismo - que é constituído para estes lugares. Nessa perspectiva, este artigo investiga os olhares que apreendem o Conjunto Residencial Rubem Berta. A abordagem do trabalho seguiu a linha da Geografia Cultural e Humanística, a partir da discussão dos conceitos de geografismo, discurso, identidade, lugar e paisagem - buscando compreender em relatos locais e não locais os diferentes sentidos que esses atores atribuem ao lugar, tendo como método a Análise do Discurso. Os relatos permitiram reconhecer que experiências topofílicas coexistem em muitos casos com experiências topofóbicas. Este estudo permitiu ler o Conjunto Residencial como um lócus de pluralidades, de vivências culturais, de pensamentos, de ideias e ideais, os quais evidenciam heterogeneidade no lugar e na paisagem.<hr/>RESUMEN Las periferias de las ciudades y sus habitantes están representadas por estigmas que si (re)producen con marcas de un estereotipo inmutable, a través de valores despectivos que les atribuyen las mazelas de la ciudad. Sin embargo, es importante investigar si la cultura de esas poblaciones está formada sólo por carencias y violencias, como hace creer el discurso único - geografismo - que está constituido para estos lugares. En esta perspectiva, este artículo investiga las miradas que aprehenden el Conjunto Residencial Rubem Berta. El enfoque del trabajo siguió la línea de la Geografía Cultural y Humanística, a partir de la discusión de los conceptos de geografismo, discurso, identidad, lugar y paisaje, buscando comprender en relatos locales y no-locales los diferentes sentidos que los actores atribuyen al lugar, teniendo como método el Análisis del Discurso. Los relatos permitieron reconocer que las experiencias topofílicas coexisten en muchos casos con experiencias topofóbicas. Este estudio permitió la lectura del Conjunto Residencial como un locus de pluralidades, vivencias culturales, pensamientos, ideas e ideales que evidencian heterogeneidad en el lugar y en el paisaje.<hr/>ABSTRACT The peripheries of cities and their inhabitants are represented by stigmas which are (re)produced as marks of an immutable stereotype, through derogatory values that blame them for the maladies of the city. However, it is important to investigate whether the culture of these populations is made up solely by poverty and violence as this single discourse about such communities would have us believe, in a type of geographical prejudice, geographism. From this point of view, this article examines the perspectives of the Rubem Berta neighborhood in Porto Alegre. This work uses the approach of Cultural and Humanistic Geography to investigate the concepts of geographism, speech, identity, place and landscape through local and non-local reports to comprehend the different meanings which social actors attribute to the place, by means of the Discourse Analysis method. The reports helped to recognize that in many cases topophilic experiences coexist with topophobic ones. This study allows an understanding of the Housing Estate not only as expressed by the single discourse, but rather as a locus of pluralities, cultural experiences, thoughts, ideas and ideals, evidencing heterogeneity in terms of place and landscape. <![CDATA[SODOM AND GOMORRAH AND PLATES TECTONIC]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-22012018000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT A Geomorphologic-tectonic study is done by the author about the destruction of Sodom and Gomorrah in the Death Sea. This has been a subject of several studies over the centuries. Bible studies that focus on scientific studies today. A geomorphologic approximation is carried out by the author determining the tectonic reasons that causes the destruction and disappearance of these cities.<hr/>RESUME L'auteur a réalisé une recherche géomorphologique sur les causes de la destruction des cités antiques de Sodome et Gomorrhe sur les rives de la Mer Morte. Ceci a été l'objet despuis l'antiquité de recherches et d'études bibliques qui ont été poursuivies de nos jours pars des études scientifiques. Une aproximation géomorphologique est proposée par l'auteur arguant des raisons tectoniques comme base de cette destruction et effacement des cités.<hr/>RESUMEN El autor realizó un estudio geomorfológico sobre las causas de la destrucción de las ciudades de Sodoma y Gomorra, en las márgenes del Mar Muerto. Ello ha sido el objeto de estudios, desde la antigüedad, tanto bíblicos como científicos y particularmente en nuestros días. Una aproximación geomorfológica es propuesta por el autor sobre las causas tectónicas que causaron la destrucción y desaparición de estas ciudades.