Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Linguística Aplicada]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-639820140001&lang=en vol. 14 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editor's Note</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>EAL - ELF - EFL - EGL</b>: <b>same difference?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto discute pressupostos e implicações dos termos língua franca, internacional, global, estrangeira e adicional relacionados ao inglês. Abordados a partir da práxis pedagógica do ensino-aprendizagem em escolas públicas no Brasil (GIMENEZ, CALVO & EL KADRI, 2011), e segundo um referencial pós-estruturalista com base no pensamento de Derrida e Foucault sobre texto e discurso, o artigo enfoca principalmente a concepção de língua nessa terminologia. As conotações atribuídas à língua inglesa são analisadas a partir da ocorrência dos termos em documentos oficiais, artigos internacionais recentes e resumos de apresentações num congresso brasileiro de formação de professores; os usos dos termos são contrapostos à noção de inglês como língua estrangeira (ILE), utilizada historicamente em referência ao ensino-aprendizagem desta língua no Brasil.<hr/>This paper discusses some of the assumptions behind the use of the terms international, global, foreign, additional language and língua franca when referring to English. Such terminology is approached from the angle of the pedagogical praxis surrounding teaching-learning English in Brazilian public schools (GIMENEZ, CALVO & EL KADRI, 2011), based on Derrida´s and Foucault´s thoughts on text and discourse, taken here as our focal point when analyzing such terminology for English language teaching. The connotations attributed to English are analyzed in their occurrence in language policy documents, international academic journals and abstracts of papers presented at a Brazilian teacher's education conference; the uses of the terms are contrasted with English as a foreign language (EFL), as has been traditionally used in Brazil. <![CDATA[<b>Reflections of the traveling policies in the guidelines for language and literature programs</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A expressão políticas itinerantes é criada por Lindblad e Popkewitz para designar conceitos que circulam em reformas educacionais e propostas curriculares, em nível internacional, como resultado de processos de globalização. Neste artigo, além de apresentarmos alguns desses conceitos em diversos países, discutimos como, no Brasil, as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Letras trazem reflexos dessas políticas e quais suas implicações para a formação de professores de línguas. De forma concomitante, buscar-se-á evidenciar que essas políticas itinerantes são ambivalentes e podem ser interpretadas como processos de desregulamentação e privatização de deveres decorrentes da modernidade líquida, conforme interpretação de Bauman (2001).<hr/>The expression traveling policies is coined by Lindblad and Popkewitz to refer to concepts that circulate internationally in educational reforms as a result of processes of globalization. The objective of this paper is to present some of these concepts in many different countries, analyze how, in Brazil, the National Guidelines for Language and Literature Programs are equally in agreement with these policies and what their implications for the language teacher education are. Meanwhile, it will be argued that these traveling policies are ambivalent and can be seen as processes of deregulation and privatization of tasks and duties due to times of liquid modernity. <![CDATA[<b>Educational exchanges and cultural diversity</b>: <b>implications for teaching Portuguese for speakers of other languages</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O crescimento dos intercâmbios estudantis em universidades brasileiras amplia a heterogeneidade cultural nos cursos de português para falantes de outras línguas. Este artigo analisa as implicações estruturais e pedagógicas decorrentes desse contexto multicultural e plurilinguístico. Pesquisa qualitativa com 25 alunos estrangeiros matriculados em curso de português para estrangeiros de universidade pública comprova essa diversidade cultural e linguística. Objetivando mapear o perfil desses alunos, a metodologia recorre a questionário, notas de campo e diário. A análise dos dados demonstra a necessidade de novas configurações nas práticas pedagógicas, bem como adaptações no espaço físico escolar. Para além dos aspectos linguísticos, a proposta enfatiza a necessidade de despertar sensibilidade para questões culturais e interculturais.<hr/>The increase of international student exchanges at Brazilian universities broadens cultural diversity in courses of Portuguese for speakers of other languages. This paper examines structural and pedagogical consequences arising from such multilingual and multicultural contexts. A qualitative survey of 25 foreign students enrolled in a Portuguese course for foreigners in a public university proves this cultural and linguistic diversity. In order to map the profile of these students, the methodology adopts questionnaire, field notes and research diary. Data analysis demonstrates the need of new settings in pedagogical practices, as well as adjustments in school environment. Apart from linguistic aspects, the proposal emphasizes the need to raise awareness about cultural issues, especially intercultural ones. <![CDATA[<b>The appropriation processes of (written) academic genres by language arts undergraduates and the possible implications for teachers/researchers' development</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando a relevância atribuída à prática da pesquisa durante e após a graduação e a constante dificuldade encontrada por pesquisadores iniciantes nessa produção, este artigo objetiva analisar as experiências de leitura e produção de textos de alunos de um curso de licenciatura. Para tanto, foi aplicado um questionário a graduandos do curso de Letras de uma universidade pública de um estado da região Sudeste do Brasil com o intuito de observar, por meio de uma análise qualitativa, como essas experiências contribuem para a inserção dos alunos na comunidade acadêmica e para sua formação como professores/pesquisadores. A pesquisa conta como base teórica com os conceitos de letramento e de gêneros textuais.<hr/>Considering the relevance attributed to the research practice during and after the undergraduate studies and the constant difficulty found by beginner researchers in this production, this article aims to analyze undergraduate students'experiences of reading and production of texts. For this purpose we applied a questionnaire to undergraduate students in the Linguistic Course of a public university from the southeast of Brazil, in order to observe, through a qualitative analysis, how these experiences contribute to the inclusion of students into the academic community and to their development as teachers/researchers. The research uses, as theoretical embasement, the literacies and textual genres concepts. <![CDATA[<b>Learning as joint production of knowledge</b>: <b>advancing tasks and achieving satisfactory understandings in talk-in-interaction</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa parte do entendimento de aprendizagem como produção conjunta de conhecimento que é tornada pública na medida em que participantes dão conta de um objeto de aprendizagem emergente de suas atividades (ABELEDO, 2008). Analisa-se um segmento interacional em que pesquisadores de um laboratório de engenharia produzem conhecimento em conjunto. Argumenta-se que, nesse segmento, os participantes tornam relevante, em suas ações, dois componentes dessa produção que não aparecem na definição de Abeledo (realizada em cenário escolar): (i) a produção de um avanço relevante para o andamento das tarefas concretas em que estão engajados; e (ii) a satisfação com o que construíram em conjunto. A descrição realizada contribui com a discussão acerca de modos de organização e de fomento de instâncias de produção conjunta de conhecimento em cenário de sala de aula por meio de tarefas concretas que orientem e mobilizem os participantes em torno de um empreendimento comum.<hr/>This research is based on the understanding of learning as joint production of knowledge that is made public as participants deal with an object that emerges from their activities (ABELEDO, 2008). We analyze a segment of interaction in which researchers of an engineering laboratory produce knowledge together. In this segment, it is argued that participants, through their actions, relativize two components of this production that do not appear in Abeledo’s definition (based on a school setting): (i) the production of an advance for the progress of the concrete activities in which they are engaged and (ii) the satisfaction of the participants with what they have built together. The description contributes with a discussion on the ways of organizing and promoting instances of joint production of knowledge in the classroom through concrete tasks that guide and mobilize participants around a common enterprise. <![CDATA[<b>Pre-service English teachers' education in Alagoas</b>: <b>a reflection on identities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo reflete sobre a formação de professores de língua inglesa em situação pré-serviço no estado de Alagoas com base em noções de identidade e alteridade (PONZIO, 2010). Ao observarmos o contexto atual de ensino e aprendizagem dessa língua no estado, percebemos a presença de valores (BAKHTIN / VOLOCHINOV, [1926] 2000) negativos na identidade de professor dos graduandos que estão ingressando no ensino público, o que interfere diretamente em suas práticas de sala de aula. Propomos, então, um trabalho baseado em narrativas pessoais (WEBSTER; MERTOVA, 2007) com o objetivo da construção de alteridades firmes. Desse modo, temos a expectativa de que nossos graduandos em situação pré-serviço não percam de vista os valores positivos da educação e consequentemente não sucumbam às pressões contextuais.<hr/>This article reflects on pre-service English teachers’ education in the state of Alagoas based on the notions of identity and otherness (PONZIO, 2010). Upon observing the present context of teaching and learning this language in the state, we have noticed the presence of negative values (BAKHTIN / VOLOCHINOV, [1926] 2000) in the teacher’s identity of our undergraduate students who were about to begin teaching in public schools, which interfered directly in their class practices. We, then, propose a study of the issue of personal narratives (WEBSTER; MERTOVA, 2007) whose objective is the construction of firm otherness. In this manner, it is expected that the undergraduates from our institution in pre-service training, who enter public education in the state, do not lose track of the positive values of education and, consequently, do not give in to contextual pressures. <![CDATA[<b>The university teacher educator as research object and the initial research about foreign language teacher educators in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho visa situar o surgimento do professor formador universitário como objeto de pesquisas acadêmicas, considerando o contexto brasileiro e com foco mais específico nos formadores de professores de línguas estrangeiras. Pressões globais e nacionais teriam trazido à tona a necessidade de contemplar uma formação integral do professor do ensino superior, o que pode ser evidenciado por programas do governo, por iniciativas de instituições de ensino superior e pelo próprio desenvolvimento de pesquisas sobre o professor formador em várias áreas, incluindo a de línguas estrangeiras. Um levantamento bibliográfico dessas pesquisas no Brasil na primeira década do século XXI, a partir dos principais bancos nacionais de teses e dissertações, mostra a gradual abertura dos programas de pós-graduação na área de Letras e Linguística Aplicada para a pesquisa sobre formação de professores e formadores e o início do tratamento de questões e contextos específicos da formação profissional de professores formadores universitários atuando na área de línguas estrangeiras.<hr/>This paper aims to situate the emergence of the university teacher educator as an object of academic research, considering the Brazilian context and focusing more specifically on the foreign language teacher educator. Global and national pressures have brought to surface the need to consider the processes of education for the higher education professor, which has been evidenced by governmental programs, initiatives in higher education institutions, and the development of a body of research about university teacher educators in several areas, including the area of foreign language teaching. A bibliographic search of the academic research in Brazil during the first decade of the 21st century, based on the main national thesis and dissertation databases, shows the gradual increase of research about teacher and teacher educator education and the initial interest in specific questions about and contexts for the professional education of university foreign language teacher educators by graduate programs in Letters and Applied Linguistics. <![CDATA[<b>Can be... Could be... The use of modalizations in academic writing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetiva-se, neste artigo, discutir, com base na teoria linguística Sistêmico-Funcional (Halliday, 1985, 1994; Halliday e Matthiessen, 2004); na teoria da Avaliatividade (Martin, 2000; Martin e White, 2005; White, 2003, 2010), mais especificamente no sistema de Engajamento; e na perspectiva de Hengeveld (1988, 1989, 2004) sobre modalidade, discutir o uso, por autores mestrandos e doutorandos em Letras/Linguística, da modalidade realizada pelo verbo "poder" e suas formas derivadas, na construção de estratégias discursivas. Considerou-se um corpus de 40 teses e 40 dissertações produzidas entre 2008 e 2011, coletadas de sites de universidades brasileiras públicas e privadas. Os resultados revelaram ausência de critério na escolha do recurso de modalidade com o modal "poder", indicando responsabilidade ora do autor do texto, ora dos autores por ele citados, deixando, porém, transparecer diferentes significados em função de sua relação com outros elementos do discurso e do contexto.<hr/>This paper, based on the theory of Systemic Functional Linguistics (Halliday, 1985, 1994; Halliday and Matthiessen, 2004); on Appraisal Theory (Martin, 2000; Martin and White, 2005; White, 2003, 2010), more specifically on the Engagement system; and on Hengeveld's (1988, 1989, 2004) perspective on modality, aims to discuss the use, by authors of masters and doctoral degrees in the field of linguistics, of modal forms stemming from the verb "can" and its derivatives in the construction of discursive strategies. This study analyzed a corpus of 40 theses and 40 dissertations produced between 2008 and 2011, collected from websites of Brazilian public and private universities. The findings reveal an absence of criteria in choosing the modality resource of the modal verb "can", indicating responsibility either on the part of the author of the text or of the authors cited by him, allowing for different meanings to emerge due to the verb's relation to other elements within the discourse and within the context. <![CDATA[<b>The syntagma of "continuous progression" under the magnifying glass of discourse analysis</b>: <b>an event of discursive formula?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa acerca do conceito de fórmula discursiva. Em pauta, está o sintagma "progressão continuada", regime de ciclos implantado em 1998 no estado de São Paulo. Para embasar a análise, os pressupostos teóricos da Análise de Discurso francesa foram eleitos, segundo os quais quatro propriedades incidem na caracterização da fórmula (KRIEG-PLANQUE, 2010): cristalização do significante; caráter discursivo; funcionamento como referente social e aspecto(s) polêmico(s). Em adição, o aporte teórico-metodológico da Linguística de Corpus (BERBER SARDINHA, 2004) foi utilizado a fim de proceder à investigação do corpus (de 432.146 palavras). Os dados, provenientes de gêneros discursivos variados, referem-se ao período de 1997 a 2011. Por meio deles, foi possível concluir que "progressão continuada" pode ser considerada uma fórmula, uma vez que os traços que a definem sinalizam sua constituição discursiva.<hr/>This paper presents the results of research carried out on the concept of the "discursive formula", as defined by Krieg-Planque (2010). At issue is the phrase "continuous progression" - learning cycles implemented in 1998 in the state of São Paulo. The theoretical assumptions of French Discourse Analysis were selected to support this analysis, based on the four properties which affect the characterization of the discursive formula (KRIEG-PLANQUE, 2010): the crystallization of the signifier, discursive character, functioning as social reference, and controversial aspect(s). In addition, the contribution of the theoretical and methodological framework of Corpus Linguistics (BERBER SARDINHA, 2004) was used to investigate the corpus, which contains 432,146 words. The data, from various discursive genres, refer to the period between 1997 and 2011. Through these, it could be concluded that "continuous progression" can be considered a formula, since the traits that define it signal its discursive constitution. <![CDATA[<b>The context of popular protests during the Confederations Cup</b>: <b>between saying or hushing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo analisar a canção Cálice, de Chico Buarque, em diálogo com cartazes, presentes nas manifestações sociais no Brasil durante a Copa das Confederações em 2013, que retomam a canção buarqueana. Para tanto, lançamos mão das considerações sobre o silêncio de Orlandi (1997), dos artigos de Burke (1999) e Dias (1999) e do conceito sociocognitivo de contexto de van Dijk (2001; 2010; 2012). Pretendemos analisar o emprego do silêncio como estratégia discursiva para burlar a censura e compreender, do ponto de vista sociocognitivo do contexto, como os indivíduos adaptam a palavra poética de resistência da ditadura à nova situação de comunicação social. Os resultados deste estudo evidenciaram que tanto as formas de silenciamento quanto a construção das estruturas discursivas não são influenciadas pela situação comunicativa, mas pelos modelos de contexto que cada indivíduo constrói em relação a determinado evento.<hr/>This paper aims to analyze the song "Calice" by Chico Buarque in dialog with posters present in the social demonstrations that took place in Brazil during the 2013 FIFA Confederations Cup, which harkens back to the Chico Buarque song. For that purpose, we delve into the considerations on silence from Orlandi (1997), Burke (1999), and Dias (1999), as well as the concept of the socio-cognitive context from van Dijk (2001, 2010, 2012). We intend to analyze the use of silence as a discursive strategy to sidestep censorship and understand, from the point of view of the socio-cognitive context, how individuals adapt the poetic word from dictatorial resistance to the new environment of social communication. The results of this study demonstrate that neither the forms of silencing nor the construction of the discursive structures are influenced by the communicative environment, but rather by the context models that each individual constructs for a given event.