Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Linguística Aplicada]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1984-639820160004&lang=es vol. 16 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Bringing a museum of language to life: the use of multimodal resources for interactional engagement in the <em>Museu da Língua Portuguesa</em>, Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400521&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: The popular and highly successful Museu da Língua Portuguesa1 in São Paulo, Brazil, is renowned for its visitor engagement strategies. While this success is often attributed to high levels of technological interactivity enabled in the museum displays, we argue that the success of the museum also comes from a range of other multimodal resources. Using a social semiotic approach to spatial discourse analysis, we examine each of the three levels/floors of the museum, identifying the various meaning-making resources across the representational, organizational, and interactional metafunctions. These both differentiate the separate levels of the museum, and bring them together as a unified whole, creating a strong focus on cultural identity and on placing the visitor in the centre of meaning-making practices.<hr/>Resumo: O popular e bem-sucedido Museu da Língua Portuguesa na cidade de São Paulo (Brasil) é famoso por suas estratégias de engajamento utilizadas com os seus visitantes. Embora esse sucesso seja frequentemente atribuído ao alto nível de interatividade tecnológica disponível nas exibições do museu, argumentamos que seu sucesso pode também advir de uma série de outros recursos multimodais. A partir de uma abordagem sociossemiótica de análise de discurso espacial, examinamos cada um dos três níveis/andares do museu, identificando os vários recursos de construção de sentido através das metafunções representacional, organizacional e interacional. Esses recursos diferenciam os níveis distintos do museu, mas também os aproximam, criando um foco intenso em relação à identidade cultural e colocando o/a visitante no centro de práticas de construção de sentido. <![CDATA[Image-text interaction: an analysis on multimodal instructional compositions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400547&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste estudo, analisamos composições multimodais instrucionais em um contexto específico de ensino a distância com o objetivo de lançar luzes sobre como os processos de interação entre os modos de expressão visual e escrito se delineiam no contexto escolhido. Para isso, escolhemos a perspectiva das relações de status e lógico-semânticas desenvolvidas por Martinec e Salway e levamos em consideração também as interações semióticas delineadas por Roland Barthes. Foi escolhida como objeto de análise uma disciplina de um curso de Licenciatura em Letras - modalidade a distância. A disciplina tem como objetivo principal o desenvolvimento das habilidades orais (audição e fala) e o desenvolvimento de aspectos da escrita ligados ao conteúdo estudado. Os resultados preliminares mostraram que a teoria de análise dessas interações proposta por esses autores tem muito a oferecer a nós, professores, na tarefa de ajudar os alunos no esclarecimento de como as interações entre os modos semióticos se constituem. Percebemos também que o potencial de contribuição para o aprendizado que pode ser oferecido por cada modo precisa ser mais bem compreendido para que possamos facilitar o processo de letramento de nossos aprendizes em composições multimodais.<hr/>Abstract: This study analyzes multimodal instructional compositions from the specific context of distance learning in an attempt to shed light on how the processes of interaction between modes of visual expression and writing are outlined in this context. We applied the perspective of the relations of status and logical semantics developed by Martinec and Salway, as well as the semiotic interactions developed by Roland Barthes. A class of a Language and Literature teaching degree course, distance mode, was chosen as subject of analysis. This class mainly aims to develop oral skills (listening and speaking) and writing aspects related to the studied content. Preliminary results showed that the theory of analysis of these interactions proposed by those authors has much to offer to us, teachers, in the task of helping students to understand how the interactions between semiotic modes are shaped. We also see that the potential of contribution to learning that may be offered by each mode needs to be better understood, so that we can facilitate the process of literacy through the use of multimodal compositions. <![CDATA[Multimodality and Visual Literacy in the Spanish Language classroom: analysis of a written production activity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400575&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem, por objetivo, analisar a multimodalidade e o letramento visual de alunos do curso de Espanhol do Núcleo de Línguas da Universidade Estadual do Ceará (UECE), ao ressignificarem um texto multimodal selecionado para a compreensão em produções escritas. O corpus coletado consiste de 18 (dezoito) textos escritos por alunos de língua espanhola e foi analisado à luz dos pressupostos teóricos da multimodalidade e do letramento visual de Kress e van Leeuwen (1996, 2006), no que diz respeito às metafunções e à análise da imagem, segundo a Gramática do Design Visual. Nesse sentido, almejamos mostrar como a produção dos textos pode revelar indícios de letramento visual dos alunos no contexto de ensino e aprendizagem nas aulas de Língua Espanhola.<hr/>Abstract: This paper aims to analyze the multimodality and visual literacy of Spanish language students enrolled at the Language Center from the State University of Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brazil, by making meanings in written productions based on a selected multimodal text for comprehension. The corpus consists of eighteen texts written by students studying Spanish, and the texts were analyzed in the light of theoretical principles of multimodality and visual literacy theory proposed by Kress and Van Leeuwen (1996, 2006) regarding to metafunctions and image analysis, as set forth in The Grammar of Visual Design. In this regard, we intend to show how the production of texts may reveal signs of students' visual literacy in the contexts of teaching and learning in Spanish language classes. <![CDATA[MULTIMODALITY, MASS MIGRATION AND ENGLISH LANGUAGE TEACHING]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400595&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: This paper aims to discuss the use of multimodality in English language teaching. The corpus consists of a set of activities based on a series of pictures related to the seizure of two trucks carrying US-bound migrants in 2011. Two different groups, comprised of pre-service and in-service English language teachers, took part in the research. The first part of the activity involved loose interpretations of the pictures and a discussion about migration nowadays. Afterwards, other activities were carried out based on Luke and Freebody's four-resources model (1990). Some preliminary analyses lead us to conclude that the reading of images is very much culturally sensitive and that multimodal ways of meaning making are becoming more powerful in the globalized, digital era, turning them into an important means for English teaching nowadays.<hr/> Resumo: O objetivo deste trabalho é discutir o uso da multimodalidade no ensino de inglês. O corpus da pesquisa se constitui de atividades baseadas numa série de imagens relacionadas à apreensão de dois caminhões carregando imigrantes para os Estados Unidos em 2011. Participaram da pesquisa dois diferentes grupos com professores em formação inicial e continuada. A primeira parte da atividade incluiu interpretações livres das imagens e uma discussão sobre migração na atualidade. Posteriormente, foram realizadas outras atividades com base no four resources model de Luke e Freebody (1990). Análises preliminares mostram que a leitura de imagens é muito mais sensível ao contexto e que a construção de sentidos por meio da multimodalidade torna-se mais poderosa com a globalização e a digitalidade, o que faz dela um importante meio para o ensino de inglês atualmente. <![CDATA[Multimodality and multiliteracies: analysis of reading activities in a digital environment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400623&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo discute a promoção de multiletramentos - digital, visual e crítico - em materiais didáticos multimodais disponíveis em sítios eletrônicos. Essa discussão tem como suporte teorias que discutem multimodalidade e multiletramento, tais como a semiótica social (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), os multiletramentos (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) e a leitura de hipertexto (XAVIER, 2005). Com o objetivo de diagnosticar uma possível congruência entre atividades de leitura de textos em língua inglesa e essas teorias, investigamos práticas pedagógicas identificadas em instruções, enunciados, conteúdos e tipos de questões propostas em cinco atividades de leitura online. Resultados preliminares apontam a não congruência entre as práticas pedagógicas e a promoção de multiletramentos.<hr/> ABSTRACT: This paper discusses multiliteracies - digital, visual, and critical - in multimodal reading activities in English, which are available in websites. This discussion is grounded in theories that discuss multimodality and multiliteracy, such as social semiotics (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), as well as concepts of multiliteracies (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) and the reading of hypertext (XAVIER, 2005). In an attempt to diagnose a possible congruence between the reading of English language texts and these theories, this study focuses on pedagogical practices identified in instructions, announcements, contents, and types of questions proposed in five online reading activities. Preliminary results show an incongruence between pedagogical practices and the promotion of multiliteracy. <![CDATA[The pedagogical implications of the concepts of songs as a genre constellation and literomusical literacy on Portuguese as an additional language teaching]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400651&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como objetivo discutir as implicações pedagógicas das noções de canção como constelação de gêneros (COELHO DE SOUZA, 2010, 2014) e de letramento literomusical (COELHO DE SOUZA, 2015) para o ensino de Português como Língua Adicional através de uma proposta de objetivos e orientações pedagógicas para a abordagem do gênero canção em aulas de línguas. Afiliada à perspectiva do ensino de línguas que toma os textos de diferentes gêneros discursivos e as práticas sociais por eles mediadas como objeto de ensino (BRASIL, 1998; RIO GRANDE DO SUL, 2009) a fim de fomentar a educação linguística dos educandos (BAGNO; RANGEL, 2005), a proposta pedagógica interdisciplinar aqui apresentada busca fornecer recursos para que possam participar de modo mais efetivo, crítico, qualificado e autoral nas práticas sociais e nos discursos nos quais suas inter(ações) são mediadas por canções.<hr/>Abstract: This paper aims to discuss the pedagogical implications of the concepts of songs as a genre constellation (COELHO DE SOUZA, 2010, 2014) and literomusical literacy (COELHO DE SOUZA, 2015) on the teaching of Portuguese as an Additional Language by presenting a set of pedagogical objectives and guidelines for the use of songs in the language classroom. This proposal is aligned with a language teaching perspective which focuses on the study of texts belonging to different speech genres and the social practices mediated by these texts (BRASIL, 1998; RIO GRANDE DO SUL, 2009) in order to foster students' linguistic education (BAGNO; RANGEL, 2005). The interdisciplinary pedagogical proposal presented herein seeks to provide resources so that students can participate in social practices and in discourses in which their (inter)actions are mediated by songs in a more effective, critical, qualified, and authorial manner. <![CDATA[Agrado's multimodal narrative performance in All about my mother: dismantling gender authenticity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400679&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem por objetivo analisar multimodalmente os recursos semióticos que a personagem Agrado, do filme Tudo sobre minha mãe de Almodóvar, mobiliza para desarticular a autenticidade de gênero ao enunciar um monólogo1. Como instrumental teórico-analítico, usamos três pistas indexicais - referência, predicação e descritor metapragmático (WORTHAM, 2001) -, a noção de posicionamento (DAVIES &amp; HARRÉ, 1999) e os conceitos de reciclagem, reenquadramento e retransposição (TANNEN, 2006). Respaldando-nos nas Teorias Queer, objetivamos identificar as entextualizações (BAUMAN &amp; BRIGGS, 1990; SILVERSTEIN &amp; URBAN, 1996) que Agrado opera e as ordens de indexicalidade (BLOMMAERT, 2005) a que submete discursos em circulação.<hr/> Abstract: This article aims at a multimodal analysis of the semiotic resources Agrado, a character in Almodóvar's All about my mother, mobilizes in order to dismantle gender authenticity in enacting a monologue. As theoretical-analytical tools, we use indexical cues (WORTHAM, 2001) such as reference, predication and metapragmatic descriptor, the notion of positioning (DAVIES &amp; HARRÉ, 1999) and the concepts of recycling, reframing and rekeying (TANNEN, 2006). Based on Queer Theories, we seek to identify Agrado's entextualizations (BAUMAN &amp; BRIGGS, 1990; SILVERSTEIN &amp; URBAN, 1996) and the orders of indexicality (BLOMMAERT, 2005) to which she submits guiding discourses in circulation. <![CDATA[A multimodal analysis by the GeM model: the homepage of the Ministry of Environment in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400709&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo teve como objetivo analisar a linguagem da homepage do portal eletrônico do Ministério do Meio Ambiente do Brasil, levando-se em conta os princípios da multimodalidade e da semiótica social. Fundamentamos a análise nos preceitos da Semiótica Social e do modelo Genre and Multimodality (GeM). Procuramos demonstrar quais são os elementos presentes na homepage do Ministério e a forma como a estrutura básica e de layout do modelo GeM contribui para um maior grau de expressão modal na linguagem expressa nesse site governamental. Constatamos que a homepage em questão possui uma linguagem notadamente multimodal, em sintonia com a garantia de maior acessibilidade por parte dos brasileiros aos conteúdos oficiais divulgados pelo governo.<hr/>ABSTRACT: This article analyzed how language from the homepage of the Ministry of Environment in Brazil is presented. The investigation relies on the principles of multimodality, social semiotics and on the studies carried out by the Social Semiotics Theory and the Genre and Multimodality model (GeM). The article intended to demonstrate which the recurrent elements in the Ministry's official page are and how both the base and the layout structures from the GeM model contribute to a higher degree of modal features in the language used in the governmental site. The online environment investigated is notably characterized by multimodal language and is in accordance with the Brazilian society's demand for adequate access to the official contents issued by the government. <![CDATA[Motor Stereotypies and language: multimodal aspects of negation in autism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982016000400745&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Estereotipias motoras podem representar índices de constituição da linguagem do sujeito diagnosticado com Transtorno do Espectro Autista. Entendemos o autista como sujeito constituído na/pela linguagem, e esta enquanto funcionamento multimodal. Partimos do estudo de caso de uma criança autista participante do Grupo de Estudos e Atendimento ao Espectro Autista - GEAUT/UNICAP para discutir o lugar do autista na linguagem considerando os movimentos de negação que apresentam diferentes configurações multimodais do 'não' no autismo. Nos dados encontrados constatamos que as estereotipias motoras e vocalizações com sentido de negação representam recursos multimodais enunciativos de sujeitos autistas na linguagem.<hr/>Abstract: Motor stereotypies may represent an indication of the constitution of language by a subject diagnosed with Autism Spectrum Disorder. We understand the autist as a subject constructed in / through language, and this as a multimodal operation. We begin with the case study of an autistic child participant in a Study Group and Autistic Spectrum Care - GEAUT/UNICAP to discuss the place of an autist within language, considering the negation movements that present different multimodal settings of 'not' in autism. In the collected data, we found that motor stereotypies and vocalizations with a sense of negation represent multimodal enunciative resources of autistic subjects within language.