Scielo RSS <![CDATA[Educação & Realidade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=2175-623620190003&lang=en vol. 44 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Occupy Movement in Pernambuco: for a stimulated dialogue in Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300600&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nosso objetivo foi analisar a participação cidadã através do Movimento Ocupa (MO), que lidera mobilizações frente às questões educacionais atuais, em seu diálogo com a Educação. Com aporte teórico em Habermas (2012), sob a perspectiva qualitativa e análise de conteúdo, de Bardin (1977), coletamos os dados através de revisão bibliográfica, documentos e entrevistas semiestruturadas com representantes de entidades secundarista e universitária. A pesquisa não pode apontar conquistas na pauta com o poder estatal, mas verificou o fortalecimento e a resistência do movimento.<hr/>Abstract Our objective was to analyze citizen participation through the Occupy Movement, (OM), which leads mobilizations against current educational issues, in its dialogue with education. With the theoretical contribution of Habermas (2012), under the qualitative perspective and content analysis, Bardin (1977), we collected the data, through bibliographic review, documents and semi-structured interviews with representatives of High School and University entities. The research can not point to achievements on the agenda with state, power but verified the Movement strengthening and resistance. <![CDATA[The Ford Foundation Fellowships Program: 12 years of operation in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300601&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste trabalho é avaliar a primeira iniciativa de ação afirmativa para a pós-graduação desenvolvida no Brasil, o Programa Internacional de Bolsas da Fundação Ford (IFP) com a caracterização de seus beneficiários. O Programa ofertou bolsas de pós-graduação para candidatos de cor/raça preta, parda e indígena, moradores, preferencialmente, das regiões norte, nordeste e centro-oeste. Com base em dados dos cadastros do Programa e da Plataforma Lattes, foi possível tanto a identificação dos 343 bolsistas quanto sua caracterização cientométrica. A contribuição deste trabalho recai na sumarização de informações sobre o real impacto do programa no contexto nacional e sua importância nas trajetórias acadêmicas dos beneficiários.<hr/>Abstract The goal of this study is to evaluate the first affirmative action initiative developed for graduate students in Brazil, which was called The International Scholarship Program of the Ford Foundation (IFP). The present quantitative evaluation is based on the description of its beneficiary students. The IFP provided postgraduate scholarships for candidates from black, brown and indigenous populations, preferably from Brazil’s North, Northeast and Central-West regions. Based on data from IFP’s records and from the Lattes Platform, we identified the 343 fellows and conducted their scientometric description. The contribution of this study consists in summarizing information about the program’s actual impact on the Brazilian context, as well as its importance to the academic trajectories of its beneficiaries. <![CDATA[São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300602&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa o material referente ao Currículo de Matemática do Estado de São Paulo, vigente a partir de 2008, e as percepções dos professores quanto à sua utilização. Trata-se de uma investigação qualitativa, de delineamento analítico-descritivo, fundamentada na análise do material e no questionário aplicado a 80 professores de Matemática da rede pública de ensino do município de Presidente Prudente (SP). O material não aponta mudanças significativas nos conteúdos em relação a currículos anteriores, mas estabelece situações de aprendizagem como organizadoras do ensino. Os resultados evidenciam que a maioria dos professores não usaria espontaneamente o material. As justificativas por eles apresentadas se referem predominantemente à falta de teoria do material e à defasagem de conhecimento do aluno.<hr/>Abstract This paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. <![CDATA[An Evaluation of Law No. 13,415/17 Based on Legistics and the PNE Goals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300603&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A política legislativa de educação básica nos últimos anos está longe de enfrentar a profunda crise pela qual passa o sistema educacional brasileiro. É preciso repensá-la para se alcançar melhorias na sua qualidade, com mudanças no ensino público. Nesse contexto, essa pesquisa analisa o procedimento da reforma curricular do ensino médio trazida pela Lei nº 13.415/2017, a partir dos parâmetros de qualidade da lei da Legística e Legisprudência, bem como avalia o conteúdo da lei tomando como partida as metas em educação básica do Plano Nacional de Educação (PNE) 2014/2024. Ao final, conclui que não foram observadas as etapas do circuito de ação legislativa e, no mérito, a reforma em pouco contribui para a implementação das metas do PNE.<hr/>Abstract The legislative policy of basic education in recent years is far from tackling the current deep crisis of the Brazilian educational system. We must rethink legislative practices in order to improve its quality, implementing changes in public education. In this context, this research aims to analyze the procedure of the curricular reform of upper secondary education established by Law No. 13,415/2017, based on the quality parameters of Legistics and Legisprudence, as well as to evaluate the content of the law taking as a starting point the goals for basic education of the National Education Plan (PNE) 2014/2024. Finally, it concludes that the steps of the circuit of legislative action were not observed and, on merit, the reform does little to contribute to the implementation of the PNE goals. <![CDATA[When Bureaucracy is Literature: the literariness in the reports of Graciliano Ramos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300604&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O estudo se orienta ao uso pedagógico da expressão literária que aponte os elementos de literariedade em narrativas históricas. Para isso, verificamos a literariedade presente nos relatórios do prefeito Graciliano Ramos, produzidos entre 1929 e 1930. O resgate histórico da rotina administrativa revela a educação literária do autor, repleta de realidade poética e objetividade, ainda que burocrática. Preliminarmente, apresentamos os fundamentos da função pública municipal, sob a égide da Constituição de 1891, para reconhecer a resistência literária e estilística do autor. Consideramos os traços de verossimilhança, alegoria, metáforas, ironia, caricatos nos relatórios, suficientes para apontar as virtudes pedagógicas de um texto literário.<hr/>Abstract: This study is in the realm of the pedagogical use of literary expression that identifies literary aspects in historical narratives. We deal with the concept of literariness in the reports of Mayor Graciliano Ramos between 1929 and 1930. The historical rescue of the administrative routine reveals how the literary education of the author emerges in a poetic reality and objectivity despite of its bureaucratic nature. This article discusses the basic principals of the municipal public function under the aegis of the Constitution of 1891, in a way to identify the literary and stylistic resistance of the author. We then consider some aspects such as: verisimilitude, allegory, metaphors, and irony presented in the reports, which demonstrate the pedagogical virtues of a literary text. <![CDATA[Encouragement: curricular policies, reformist rhetoric and responsibilisation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300605&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Entre fines del siglo XX y principios del XXI las políticas de reforma de los sistemas educativos han sido una constante en el mundo globalizado, expresado tanto a nivel regional como local. En menos de tres decenios los sistemas educativos han vivido entre reformas. Cuando una no termina de instalarse viene otra con la que se solapa generando un clima de confusión que deriva en caos y malestar en la vida escolar. Animarse a es el modo que asume la apelación al cambio hacia los docentes cuando las políticas vueltas retóricas reformistas descansan la innovación en la responsabilización. La gestión del cambio y la incertidumbre devienen una cuestión de actitud, inteligencia y responsabilidad que gravita en y sobre escuelas.<hr/>Abstract: Between the end of the twentieth century and the beginning of the twenty-first century, reform policies in educational systems have become constant in the global world, both at regional and local level. In less than three decades, education systems have undergone several reforms: one reform has not fully settled when a new one is enacted, generating a sense of confusion that results in chaos and unrest in school life. Encouragement constitutes an appeal to teachers for change when educational policies, as reformist rhetoric, places innovation on responsibilisation. Managing change and uncertainty becomes a matter of attitude, intelligence and responsibility that falls on schools. <![CDATA[The Diffusion Network of the School without Party project on <em>Facebook</em> and <em>Instagram</em>: conservatism and reactionarism in the Brazilian conjuncture]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300606&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo discute o modo como o pensamento conservador vem sendo difundido por meio das redes sociais a partir dos apoiadores do Movimento Escola Sem Partido. Partimos da análise das mídias sociais Facebook e Instagram, procurando verificar quem são os apoiadores do ESP e o modo como seu discurso se estrutura nas mídias sociais. Apontamos quem são os proponentes e defensores do ESP, bem como que esta proposta não é apartidária, pois possui fortes vínculos com grupos reacionários com projeto de poder. Além disso, verificamos que os apoiadores do ESP atuam de maneira militante nas mídias sociais, difundindo abertamente valores conservadores, em especial contra o debate de gênero.<hr/>Abstract: This article discusses how conservative thought has been widespread through social networks from supporters of the Movement "Escola sem Partido" (ESP, School Without Party). We start with the analysis of the social medias Facebook and Instagram, seeking to verify who are the supporters of the ESP and the way in which their discourse is structured in social networks. The analysis carried out indicates who the proponents and supporters of ESP are, and states that this proposal is not non-partisan because it has strong links with reactionary groups who seeks to gain power. In addition to that, we find that ESP supporters act militantly in social media, openly disseminating conservative values, especially against debates on gender issues. <![CDATA[Grounded Theory: methodology applied in education research]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300607&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A teoria fundamentada é pouco utilizada nas pesquisas em educação e apresenta diferentes modos de interpretação, de acordo com a vertente (straussiana ou construtivista). Este artigo questiona como caracterizar os passos da Teoria Fundamentada nos Dados (TFD) e as possíveis aplicações na pesquisa em educação, limitando-se a descrever os passos para coletar e analisar os dados na pesquisa realizada com a teoria fundamentada. Para isso, utilizou-se base teórico-exploratória, por possibilitar um aprofundamento do objeto de estudo e o estabelecimento de bases para futuras pesquisas. A experiência vivida com essa metodologia permitiu fazer a comunicação de maneira refletida, que poderá ser de grande valia para os pesquisadores na área da educação.<hr/>Abstract: It is identified that the grounded theory is little used in research in the area of Education. It presents different modes of interpretation according to whether it is Straussian or constructivist. It is questioned: how to characterize the GT steps and the possible applications in education research. It was delimited to describe the steps for the collection and analysis of the data in the research carried out with the grounded theory. Theoretical exploratory basis was used because it allows a deepening in the object of study and the establishment of bases for future researches. The experience with this methodology allowed to make the communication in a reflected way that could be of great value to the researchers in the area of education. <![CDATA[Adolescence and the Occupy School: returning of a question?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300608&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo aborda a operação da adolescência em contextos que possibilitam a subversão discursiva e o questionamento do lugar de mestria no laço social. Para tanto, focaliza-se o movimento Ocupa Escola e são tecidas aproximações com o movimento de maio de 1968. Na interface entre a psicanálise, a educação, e a política, analisa-se os laços sociais presentes nas ocupações de escolas, seja através da concepção de fratria, extraída do paradigma freudiano, seja pela proposição dos discursos em Lacan. As ocupações permitem pensar sobre a possibilidade de instauração de novos modos de fazer laço dentro da escola, protagonizados pelos adolescentes, que dão lugar ao desejo e ao singular na transmissão do saber.<hr/>Abstract: The article discusses the operation of adolescence in contexts that make possible the discursive subversion and the questioning of the mastery place in the social bond. To that end, the authors focus on the Occupy School movement and make approximations with the May 1968 movement. At the interface between psychoanalysis, education and politics, it analyses the social bonds present in school occupations, whether through the conception of phratry, extracted from the Freudian paradigm, or by the proposition of the discourses in Lacan's theory. The occupations allow us to think about the possibility of establishing new ways of bonding within school, carried out by the adolescents, who give way to desire and to the singular dimension in the transmission of knowledge.