Scielo RSS <![CDATA[Almanack]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=2236-463320190001&lang=en vol. num. 21 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[MARITIME AND PORT HISTORY: A REVIEW]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“SEAFARER BY PROFESSION”: ENROLLMENTS OF SEAMEN AND THE MARITIME HISTORY OF PORTUGAL AND ITS DOMAINS IN 18<sup>TH</sup> AND 19<sup>TH</sup> CENTURIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo apresenta os registros de matrículas de navios mercantes que saíram de Lisboa entre a segunda metade do século XVIII e as primeiras décadas de século XIX. Destaco o potencial dessa fonte para estudos sobre circulação dos marítimos. Entre outros temas, a fonte permite: um inventário de cargos e funções a bordo; estabelecer o tempo de experiência e a idade dos indivíduos quando começavam nas profissões marítimas; relacionar tipos de embarcações, rotas, tamanho da tripulação e tempo de viagem; estabelecer as diferenças de naturalidade, condição social, idade, treinamento e experiência dos marinheiros.<hr/>Abstract: This study presents the Enrollment Records of merchant ships that left Lisbon between the second half of the 18th century and the first decades of the 19th century. I highlight the potential of this source for studies about circulation of seafarers. Among other topics, this source allows one: to make an inventory of positions and functions on board; to establish individuals’ time of experience and age when they enrolled in professions of the sea; to establish relationships among types of vessels, routes, crew size and travel time; to establish the differences of naturalness, social condition, age, training and experience of the seamen. <![CDATA[Ports and port cities: a few historiographic considerations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo apresenta considerações acerca da historiografia relacionada à Reforma Pereira Passos e às obras do porto do Rio de Janeiro. Inicialmente apresenta os estudos que enfocaram as cidades portuárias brasileiras no período compreendido entre a segunda metade do século XIX e o início do XX. Na argumentação fundamental, fazemos uma crítica ao revisionismo presente nos trabalhos mais recentes sobre o tema.<hr/>Abstract This article presents considerations about the historiography related to the Pereira Passos reforms and the works of the port of Rio de Janeiro. Initially, it presents the studies that focused on the Brazilian port cities from the second half of the nineteenth century to the beginning of the twentieth century. In the fundamental argumentation, we criticize the revisionism present in the most recent works on the subject. <![CDATA[Evolution and natural constraints of the ports of European Macaronesia (Azores, Madeira and the Canary Islands) 19th and 20th centuries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100132&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los puertos insulares de la Macaronesia europea han seguido procesos similares de desarrollo. El presente trabajo describe el crecimiento de los puertos de Punta Delgada (Azores), Funchal (Madeira) y Arrecife y Las Palmas de Gran Canaria (Canarias), desde el siglo XIX hasta mediados del siglo XX y analiza las similitudes y diferencias existentes entre dichas localidades. Se estudia el desarrollo portuario durante dicho período en relación al contexto social y económico, así como los condicionantes naturales de cada caso. A modo de conclusiones generales se realiza un análisis comparativo estableciendo las diferencias y similitudes más significativas entre estos cuatro puertos y ciudades del Atlántico medio septentrional.<hr/>Abstract The island ports of the European Macaronesia have followed similar development processes. This paper describes the development of the ports of Punta Delgada (Azores), Funchal (Madeira) and Arrecife and Las Palmas de Gran Canaria (Canary Islands) between the XIX century and middle of the XX century and analyses the similarities and differences between these locations. The port development is studied in relation to the social and economic context, as well as the natural conditions of each case. By way of general conclusions, a comparative analysis is carried out, establishing the most significant differences and similarities between these four ports and cities in the mid-northern Atlantic. <![CDATA[THE PORT REGION OF RIO DE JANEIRO IN THE 19<sup>TH</sup> CENTURY: DEMOGRAPHIC AND SOCIAL ASPECTS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100166&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este breve artigo objetiva analisar a região portuária do Rio de Janeiro no século XIX, através da sua evolução urbana, de forma coerente com a dinâmica demográfica imposta à cidade nas esferas mundial, nacional e regional. Tomando como premissa suas características econômico-sociais, marcadas pelo funcionamento do porto de maior tráfego de pessoas e mercadorias no hemisfério sul, buscaremos demonstrar como as freguesias portuárias suportavam grande densidade populacional, sendo as mais populosas da maior cidade e capital do Império do Brasil. Intentaremos traçar, também, um perfil étnico-social da população que ocupou a região, demonstrando o seu caráter comum: a pobreza.<hr/>Abstract This brief article aims at analyzing the port region of Rio de Janeiro in the 19th century, through its urban evolution, in a manner consistent with the demographic dynamics imposed on the city in the global, national and regional spheres. Based on its economic and social characteristics, marked by the operation of the port with the busiest traffic of people and goods in the Southern hemisphere, we will try to demonstrate how the port parishes supported a great population density, being the most populous of the largest and capital city of the Brazilian Empire. We will also try to trace an ethnic-social profile of the population that occupied the region, demonstrating their common character: the poverty. <![CDATA[TWO PATHS: THE PORT AND WORK OPTIONS IN THE SOUTH OF BAHIA BETWEEN 1872 AND 1940]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article discusses how the Port of Ilhéus changed the social composition of the city, introducing new occupation types and areas of work. It seeks to disseminate some results of the project “Pontal Bay - Ilhéus: the city, the port and the Atlantic”, financed by Bahia Research Foundation - FAPESB between 2012 and 2014,being currently funded by the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq and by the Proyecto HAR2015-64044R - Global South. Puertos y desarrollo económico y social en el Atlántico meridional (1850-2010). The project was approved by the Ministry of Economy and Competitiveness of the Government of Spain - of the project “Estudo comparativo de sistemas portuários: Bahia-Brasil e Ilhas Canárias-Espanha - 1960/1990”, financed by Universidade Estadual de Santa Cruz.<hr/>Resumo Discute-se em que medida o Porto de Ilhéus alterou a composição social de sua cidade ao introduzir novos tipos de ocupações e ramos de trabalho. A partir dessa abordagem, o presente artigo apresenta alguns dos resultados dos projetos “Baía do Pontal - Ilhéus: a cidade, o porto e o Atlântico”, inicialmente financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (Fapesb), entre o período de 2012 a 2014. Atualmente financiado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e pelo Proyecto HAR2015-64044R - Global South. Igualmente, o estudo contempla pesquisas desenvolvidas nos seguintes projetos: Puertos y desarrollo económico y social en el Atlántico meridional (1850-2010), aprovado pelo Ministério de Economia e Competitividade do Governo da Espanha; e “Estudo comparativo de sistemas portuários: Bahia-Brasil e Ilhas Canárias-Espanha - 1960/1990”, financiado pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc). <![CDATA[ECONOMY AND FISHING ACTIVITY IN THE ATLANTIC SOUTH: THE CASE OF MOÇÂMEDES IN THE 19TH CENTURY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100273&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo tiene por objetivos analizar Moçâmedes durante el siglo XIX y su importancia para el desarrollo del sur de Angola y para el comercio con otros puertos en África y con Portugal. Se observa que las principales mercancías de exportación fueron aquellas derivadas de la pesca en las aguas frías de su litoral y no las derivadas de la agricultura, como parecía ser la intención primera de los colonos que allí llegaron y del estado portugués, que promovió la colonización. El comercio de alimentos, que incluyen el pescado, el ganado y diversos géneros de huerta, fue fundamental para el desarrollo de Moçâmedes, para los cambios económicos con distintos sitios y pueblos, tanto africanos como extranjeros, y para el proceso de ocupación que Portugal implementó en Angola.<hr/>Abstract This work analyzes Moçâmedes during the 19th century and its importance for the development of southern Angola and for trade with other ports in Africa and Portugal. It is observed that the main export goods were those derived from fishing in the cold waters of its coast and not those derived from agriculture, as it seemed to be the first intention of the settlers who arrived there and of the Portuguese state, which promoted colonization. The food trade, including fish, cattle and various garden species, was essential to the development of Moçâmedes, also to economic changes with different places and peoples, both African and foreign, and to the process of occupation that Portugal implemented in Angola. <![CDATA[THE MOBILE AGITATORS: ANARCHIST TRAJECTORIES AND THE PORT SURVEILLANCE IN THE SOUTH AMERICAN ATLANTIC, 1894-1908]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100310&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es estudiar la vigilancia del anarquismo en el espacio atlántico sudamericano, entre finales del siglo XIX y comienzos del siglo siguiente. Si bien la historia de la represión del anarquismo no es desconocida por la historiografía de la región, el trabajo se aleja de los abordajes clásicos, guiados por preguntas sobre su lugar en el movimiento obrero, dentro de las fronteras nacionales. A partir de la trayectoria de dos inmigrantes que circularon entre Buenos Aires, Montevideo y Río de Janeiro se busca mostrar una dinámica red de conexiones atlánticas, que abarcaba los intercambios diplomáticos, la cooperación policial y la vigilancia de los barcos que ingresaban en los puertos. En respuesta a la coyuntura, los anarquistas hicieron un uso estratégico de recursos legales (habeas corpus, peticiones a las autoridades) e ilegales (desembarcos furtivos), que no solo les permitieron sobrevivir a las embestidas represivas, sino también ampliar redes transnacionales de solidaridad libertaria.<hr/>Abstract The goal of this article is to study the patterns of the surveillance of anarchism in the South American Atlantic space between the late nineteenth and early twentieth century. Although the history of the repression of anarchism is not unknown to the historiography of the region, our work moves away from classical approaches, guided by questions of the place of anarchism in the labor movement within national borders. Focusing on the trajectory of two immigrants who circulated between Buenos Aires, Montevideo and Rio de Janeiro, we seek to show a dynamic framework of Atlantic connections, including diplomatic exchanges, police cooperation and surveillance of ships entering the ports. In response to this situation, the anarchists strategically used legal resources (habeas corpus, petitions to the authorities) and illegal methods (disembarking in secret) which not only allowed them to survive the repressive onslaught but also expand transnational networks of activist solidarity. <![CDATA[JOÃO CÂNDIDO, <em>MESTRE SALA</em><em>DOS MARES</em>: THE LABOR AND EVERYDAY LIFE OF <em>BELLE ÉPOQUE</em> SAILORS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100358&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo À luz da análise historiográfica, o artigo narra a incrível trajetória de João Cândido Felisberto, um homem negro nascido no pós-abolição, filho de ex-escravos, que tornou-se líder de uma das maiores revoltas de marinheiros registradas na história mundial, a exemplo da ocorrida a bordo do Encouraçado russo Potenkym, em 1905. Por variadas fontes, observamos e analisamos suas origens, os aprendizados e experiências em quartéis e navios da esquadra, suas viagens nacionais e internacionais, e as aventuras nas diferentes fronteiras e cidades do país. Guiados por uma constituição republicana ainda jovem, os primeiros governos e assembleias viram explodir movimentos sociais e políticos temidos nacionalmente. João Cândido acompanhou a maior parte deles, e teve seu nome registrado na capa dos principais jornais do Brasil e do mundo ao liderar centenas de marinheiros negros contra as péssimas condições de trabalho e os castigos corporais na Marinha de Guerra.<hr/>Abstract In the light of historiographical analyses, this paper discusses the spectacular life of João Cândido Felisberto, a black man born in the post-emancipation period, son of former slaves, and leader of one of the greatest sailor revolts in world history, possibly akin only to the 1905 struggle aboard the Russian battleship Potemkin. We went through multiple sources in order to analyze Cândido’s origins, experiences and learnings in barracks and battleships, his national and international trips, and his adventures across different Brazilian borders and cities. Guided by a recent young Republican constitution, the early governors and congresses saw the explosion of social and political movements, feared all over the nation. João Cândido was familiar with most of them, and his name appeared in the front page of the most prominent Brazilian and international newspapers when he led hundreds of black sailors in a protest against the physical punishments and terrible work conditions in the Brazilian Navy. <![CDATA[A RENOWNED MAN MEETS AN EX-COLORED MAN: SOCIAL AND RACIAL RELATIONSHIPS IN POST-EMANCIPATION BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100448&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é fazer um estudo sobre a história das relações sociorraciais no Brasil por meio da análise de dois textos literários principais: o conto “Um homem célebre”, de Machado de Assis, e o romance The autobiography of an ex-coloredman, de James Weldon Johnson. O artigo analisa especialmente o fim da escravidão e o período do pós-abolição, entre 1870 e 1912, confrontando as perspectivas de análise nacionais e modernistas às interpretações dos estudos da diáspora e do Atlântico negro. Do sangue negro que se dilui na ideologia da democracia racial, passando pelo sangue negro que contribui para a formação nacional e para a congenialidade de uma sociedade moderna e mestiça, até o sublime escravo e o negro todo poderoso que pode transformar toda a humanidade.<hr/>Abstract The objective of this article is to study the history of social and racial relationship in Brazil through the analysis of two main literature pieces: the short story “Um homem célebre” by Machado de Assis, and the novel The autobiography of an ex-colored man by James Weldon Johnson. The text examines specially the end of slavery and the post emancipation times, between 1870 and 1912, confronting national and modernist perspectives with the diaspora and black Atlantic studies. From the black blood that is diluted in the ideology of racial democracy, through the black blood that contributes to the national formation and to the congeniality of a modern and mestizo society, to the sublime slave and the almighty African American man who can transform human kind. <![CDATA[DO NOT STOP YEARNING FOR THEIR FREEDOM: INDIANS RIOTS IN CEARÁ AND THE FORMATION OF STATE IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100484&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A atuação dos índios inseridos na formação do Estado brasileiro era, muitas vezes, caracterizada pelos administradores como “tumultos”. Nesse clima de instabilidades, era assustador para as elites políticas das diversas regiões do Brasil o fato de novas ideias estarem sendo apropriadas pelas camadas subalternas. Indo além dos atos de nomear dos administradores, nosso objetivo é dar destaque aos possíveis significados daquela conjuntura para os indígenas nela envolvidos. Sua atuação nessa e em outras conjunturas girava em torno de sua liberdade e do combate à exploração de sua mão de obra.<hr/>ABSTRACT The activity of the Indians inserted in the formation of the Brazilian State was often characterized by the administrators as “riots “. In this climate of instabilities, it was frightening to the political elites of the various regions of Brazil that new ideas were being appropriated by subaltern strata. Going beyond the acts of appointing of the administrators, our objective is to highlight the possible meanings of that conjuncture for the Indians involved in it. Their performance in this and other conjunctures revolved around his freedom and combating to the exploitation of his workmanship. <![CDATA[VIRTUE AND SELF-CONTROL IN RIBEIRO SANCHES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100529&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa a dimensão disciplinar das propostas de António Nunes Ribeiro Sanches para a reforma da educação em Portugal durante o período pombalino (1750-1777). Ribeiro Sanches foi um médico português do século XVIII, afinado com a Ilustração, que viveu e trabalhou em diversos países da Europa. Redigiu trabalhos sobre Medicina e Saúde Pública, mas também elaborou obras que tratavam de instrução e políticas educacionais. Defendeu a laicização do ensino e foi uma das referências para a reforma da educação portuguesa provida pelo Marquês de Pombal. Além de propor mudanças institucionais e curriculares com o objetivo de organizar um sistema educacional controlado pelo Estado, realizou uma significativa reflexão a respeito da disciplina escolar e, em seus comentários, é possível identificar uma preocupação com o controle do corpo e das emoções. A educação, na perspectiva do autor, teria papel decisivo na assimilação, por parte dos indivíduos, das “virtudes” essenciais para a vida civil. Ao apresentar os procedimentos educacionais que incutiriam tais “virtudes”, Ribeiro Sanches delineia um conjunto de estratégias de autocontrole pensadas como imprescindíveis para a ordem social e os negócios públicos.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the disciplinary dimension inside the proposals of Antônio Nunes Ribeiro Sanches for the Educational Reformation in Portugal during Pombaline Era. (1750-1777). Ribeiro Sanches was a Portuguese physician from the 18th century, shaped by the Enlightenment, he lived and worked in several European countries. He has written articles about medicine and health service, but also has elaborated articles in order to deal with instruction and educational policies. He has defended the teaching laicization and became one of the references for the Portuguese educational reformation provided by Marquis of Pombal. In addition to proposing institutional and curricular changes in order to organize the educational system controlled by the State, he fulfilled a meaningful reflection about the scholar discipline and, within his commentaries, it is possible to identify a concern with the control of the body and emotions. Education, in the author’s perspective, plays a crucial role in absorbing the essential “virtues” of life within a society. By presenting the educational procedures which would infuse these “virtues”, Ribeiro Sanches outlines a set of self-controlled strategies thought as vital to the social order and public business. <![CDATA[CUSTOMS SYSTEM ORGANIZATION AND TAXATION FIELDS IN THE BRAZILIAN EMPIRE (1808-1836)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100565&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a organização e funcionamento da estrutura administrativa das alfândegas brasileiras, tomando por base as transformações na arrecadação fiscal e a adequação do sistema alfandegário nas primeiras décadas do século XIX. Procura-se identificar as iniciativas focadas na maior efetividade da arrecadação tributária e na distinção entre os campos de atuação dos Governos Geral e Provincial. O estudo abrange dois momentos distintos: o primeiro, com a abertura dos portos às nações amigas em 1808 e as alterações realizadas durante o primeiro reinado; e, o segundo, com a sua superação durante as Reformas Liberais da década de 1830, em especial após a aprovação dos regulamentos de 1832 e 1836. A análise de tais particularidades do sistema tributário brasileiro busca evidenciar os processos de formatação dos espaços fiscais do Estado brasileiro, demonstrando a constante tensão entre o Centro e suas partes, as mudanças institucionais na passagem do Antigo Regime ao Estado Nacional e os diferentes interesses político-econômicos existentes na monarquia brasileira.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the organization and operation of Brazilian customs administrative structure, focusing at thetaxes collection transformations and the adaptation of customs system in the first decades of the XIX century. Identifying the increases of income tax revenues and the distinction between the General and Provincial Government taxation field. This paper sets two different moments: the Opening of the Brazilian Seaports to Friendly Nations in 1808 and the changes during the First Reign; and the Liberal Reforms in the 1830’s, with the ratification of the 1832 and 1836 custom regulation. The analysis of this particularities in the Brazilian tax system intend to demonstrate the constant tension between the Center and the others parts, the institutional changes during the transition from the Ancien Régime to Nation State and the different political and economic interests existent in the Brazilian Monarchy. <![CDATA[THE WAR OF BROTHERS THAT CHANGED THE WORLD: THE U.S. CIVIL WAR AND THE 1860s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100609&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a organização e funcionamento da estrutura administrativa das alfândegas brasileiras, tomando por base as transformações na arrecadação fiscal e a adequação do sistema alfandegário nas primeiras décadas do século XIX. Procura-se identificar as iniciativas focadas na maior efetividade da arrecadação tributária e na distinção entre os campos de atuação dos Governos Geral e Provincial. O estudo abrange dois momentos distintos: o primeiro, com a abertura dos portos às nações amigas em 1808 e as alterações realizadas durante o primeiro reinado; e, o segundo, com a sua superação durante as Reformas Liberais da década de 1830, em especial após a aprovação dos regulamentos de 1832 e 1836. A análise de tais particularidades do sistema tributário brasileiro busca evidenciar os processos de formatação dos espaços fiscais do Estado brasileiro, demonstrando a constante tensão entre o Centro e suas partes, as mudanças institucionais na passagem do Antigo Regime ao Estado Nacional e os diferentes interesses político-econômicos existentes na monarquia brasileira.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the organization and operation of Brazilian customs administrative structure, focusing at thetaxes collection transformations and the adaptation of customs system in the first decades of the XIX century. Identifying the increases of income tax revenues and the distinction between the General and Provincial Government taxation field. This paper sets two different moments: the Opening of the Brazilian Seaports to Friendly Nations in 1808 and the changes during the First Reign; and the Liberal Reforms in the 1830’s, with the ratification of the 1832 and 1836 custom regulation. The analysis of this particularities in the Brazilian tax system intend to demonstrate the constant tension between the Center and the others parts, the institutional changes during the transition from the Ancien Régime to Nation State and the different political and economic interests existent in the Brazilian Monarchy. <![CDATA[ENTRE BRASIL E EUROPA: A REVOLUÇÃO CULTURAL DO SÉCULO XIX]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-46332019000100617&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a organização e funcionamento da estrutura administrativa das alfândegas brasileiras, tomando por base as transformações na arrecadação fiscal e a adequação do sistema alfandegário nas primeiras décadas do século XIX. Procura-se identificar as iniciativas focadas na maior efetividade da arrecadação tributária e na distinção entre os campos de atuação dos Governos Geral e Provincial. O estudo abrange dois momentos distintos: o primeiro, com a abertura dos portos às nações amigas em 1808 e as alterações realizadas durante o primeiro reinado; e, o segundo, com a sua superação durante as Reformas Liberais da década de 1830, em especial após a aprovação dos regulamentos de 1832 e 1836. A análise de tais particularidades do sistema tributário brasileiro busca evidenciar os processos de formatação dos espaços fiscais do Estado brasileiro, demonstrando a constante tensão entre o Centro e suas partes, as mudanças institucionais na passagem do Antigo Regime ao Estado Nacional e os diferentes interesses político-econômicos existentes na monarquia brasileira.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the organization and operation of Brazilian customs administrative structure, focusing at thetaxes collection transformations and the adaptation of customs system in the first decades of the XIX century. Identifying the increases of income tax revenues and the distinction between the General and Provincial Government taxation field. This paper sets two different moments: the Opening of the Brazilian Seaports to Friendly Nations in 1808 and the changes during the First Reign; and the Liberal Reforms in the 1830’s, with the ratification of the 1832 and 1836 custom regulation. The analysis of this particularities in the Brazilian tax system intend to demonstrate the constant tension between the Center and the others parts, the institutional changes during the transition from the Ancien Régime to Nation State and the different political and economic interests existent in the Brazilian Monarchy.