Resumo
In this paper we aim to examine how the linguistic analysis directives proposed by the National Curricular Parameters to the Portuguese Language Teaching are incorporated by Portuguese textbooks. The data shows that although the teacher's handbook suggests the development of the reflection literacy, some linguistic analysis exercises in the student's textbook still point to the development of the recognition literacy.
Brazilian National Curricular Parameters; linguistic analysis; reflection and recognition literacy
Brazilian National Curricular Parameters; linguistic analysis; reflection and recognition literacy
ARTIGOS
A prática de análise lingüística no livro didático: uma proposta pós-PCN* * Este trabalho, que é um recorte representativo das análises realizadas no terceiro capítulo de nossa dissertação de mestrado desenvolvida no Departamento de Lingüística Aplicada do IEL/UNICAMP (Silva, 2003), foi apresentado na sessão de comunicação intitulada A escrita que é objeto do letramento escolar, no 14º Congresso de Leitura do Brasil _ COLE _ Campinas, 22-24/07/2003.
Wagner Rodrigues Silva
Doutorando em Lingüísta Aplicada - UNICAMP
ABSTRACT
In this paper we aim to examine how the linguistic analysis directives proposed by the National Curricular Parameters to the Portuguese Language Teaching are incorporated by Portuguese textbooks. The data shows that although the teacher's handbook suggests the development of the reflection literacy, some linguistic analysis exercises in the student's textbook still point to the development of the recognition literacy.
Keywords: Brazilian National Curricular Parameters, linguistic analysis, reflection and recognition literacy
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
- BAKHTIN, M. (1979). Estética da criação verbal São Paulo, Martins Fontes. 3 ª ed. 2000.
- BAGNO, M. (2000). Dramática da língua portuguesa: tradição gramatical, mídia & exclusão social São Paulo: Loyola.
- BRITTO, L. P. L. (1997). A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical Campinas/SP: ALB/Mercado de Letras. 2000.
- CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. (2002). Português: linguagens São Paulo: Atual. 5ª, 6ª, 7ª e 8ª séries. 2ªed.
- FARACO; MORA. (2002). Linguagem nova São Paulo: Ática. 5ª, 6ª, 7ª e 8ª séries. 17ª ed.
- FRANCHI, C. (1987). Criatividade e gramática. In.: Trabalhos em lingüística aplicada Campinas: UNICAMP/IEL. nº 9. p.5-45.
- HASAN, R. (1996). Literacy, everyday talk and society. In.: Ruqaiya Hasan & Geoff Williams. (orgs.) Literacy in society London/New York: Longman. p.377-424.
- KLEIMAN, A. B. (1997). Análise e produção de textos. In.: Maria T. G. Pereira (org.) Língua e linguagem em questão Rio de Janeiro: Editora da UERJ. p. 261-283.
- _______. (1995). (org.). Os significados do letramento Campinas, Mercado de Letras.
- MARCUSCHI, L. A. (2002). Gêneros textuais: definições e funcionamento. In.: Angela Dionisio; Anna R. Machado & Maria A. Bezerra. (org.). Gêneros textuais & ensino Rio de Janeiro: Lucerna. p. 19-36.
- MOURA, H. M. de M. (1992). Análise crítica do artigo "criatividade e gramática" de Carlos Franchi. In.: Cadernos de Estudos Lingüísticos Campinas: UNICAMP/IEL. nº 22. p. 97-107.
- PARAMETROS CURRICULARES NACIONAIS. (1998). Ensino Fundamental II. Brasília: MEC.
- PROGRAMA NACIONAL DE LIVROS DIDÁTICOS. (2001). Guia de livros didáticos: 5ª a 8ª série PNLD 2002. Brasília: MEC/SEF/FNDE.
- ROSA, A. L. T. (2003). A seqüência injuntiva passo a passo Dissertação de mestrado. Recife/PE: UFPE/CAC.
- SCHERRE, M. M. P. (2002). A norma do imperativo e o imperativo da norma: uma reflexão sociolingüística sobre o conceito de erro. In: Marcos Bagno. (org.) Lingüística da norma São Paulo: Edições Loyola. p. 217-251.
- SILVA, W. R. (2003). Gramática no texto injuntivo: investigando o impacto dos PCN Dissertação de Mestrado. Campinas: UNICAMP/IEL/DLA.
- SOARES, M. (2002). Português: uma proposta para o letramento São Paulo: Moderna. 5ª, 6ª, 7ª e 8ª séries.
- TRAVAGLIA, L. C. (2003). Gramática: ensino plural São Paulo: Cortez.
Práticas de escrita e de reflexão sobre a escrita em contextos de ensino
Boxes
Datas de Publicação
-
Publicação nesta coleção
16 Abr 2014 -
Data do Fascículo
Jun 2004