Acessibilidade / Reportar erro

Reflective sessions: a tool for teacher empowerment

Abstracts

The aim of this paper is to discuss to what extent reflective sessions can become a tool for teacher empowerment when included as a component of a reflective teacher education in-service course, and understood as a classroom activity which provides the possibility for a new type of discursive organisation to emerge. The discussion will be of a twofold nature: on the one hand it will focus on the need to provide Brazilian state school teachers of English involved in a continuing education programme with a context conducive to reflective practice and, on the other hand, it will focus on the effectiveness of organizing that context as discussion dyads, so as to create a collaborative set up for participants to examine their classes critically. The aim set for the participants is learning how to evaluate each other's classroom practice by looking at it as a locus of investigation and of theory (de)construction. The paper discusses the educational process evolving from the discussions by analysing the dyads' discourses (Bronckart, 1999), i.e., the linguistic discursive choices that reveal their motives when acting with a pair in order to evaluate their classroom practices critically. This will also shed some light on the level of effectiveness of the tool itself


O objetivo deste artigo é discutir até que ponto sessões reflexivas podem tornar-se uma ferramenta para o empoderamento do professor quando incluída em um curso de formação contínua reflexiva, e entendida como uma atividade de sala de aula que oferece a possibilidade de construção de um novo tipo de organização discursiva. A discussão será feita, por um lado, focalizando a necessidade de se oferecer às professoras de inglês da escola pública brasileira engajadas em um programa de educação contínua um contexto que leve à prática reflexiva, e, por outro lado, focalizando a efetividade de se organizar esse contexto na forma de discussão em duplas, a fim de se criar um espaço colaborativo para as professoras examinarem suas aulas criticamente. Pretende-se que as participantes aprendam a avaliar sua prática de sala de aula, encarando esse espaço como um locus de investigação e de (des)construção de teorias. O artigo discute o processo educacional resultante das discussões, analisando os discursos das duplas (Bronckart, 1999), isto é, as escolhas lingüísticas discursivas que revelam seus motivos quando interagindo com um par a fim de avaliar suas práticas criticamente. Isso também trará alguma indicação a respeito do nível de efetividade da própria ferramenta.


Reflective sessions: a tool for teacher empowerment

Maria Cecília Camargo Magalhães; Maria Antonieta Celani

PUC-SP

RESUMO

O objetivo deste artigo é discutir até que ponto sessões reflexivas podem tornar-se uma ferramenta para o empoderamento do professor quando incluída em um curso de formação contínua reflexiva, e entendida como uma atividade de sala de aula que oferece a possibilidade de construção de um novo tipo de organização discursiva.

A discussão será feita, por um lado, focalizando a necessidade de se oferecer às professoras de inglês da escola pública brasileira engajadas em um programa de educação contínua um contexto que leve à prática reflexiva, e, por outro lado, focalizando a efetividade de se organizar esse contexto na forma de discussão em duplas, a fim de se criar um espaço colaborativo para as professoras examinarem suas aulas criticamente. Pretende-se que as participantes aprendam a avaliar sua prática de sala de aula, encarando esse espaço como um locus de investigação e de (des)construção de teorias. O artigo discute o processo educacional resultante das discussões, analisando os discursos das duplas (Bronckart, 1999), isto é, as escolhas lingüísticas discursivas que revelam seus motivos quando interagindo com um par a fim de avaliar suas práticas criticamente. Isso também trará alguma indicação a respeito do nível de efetividade da própria ferramenta.

ABSTRACT

The aim of this paper is to discuss to what extent reflective sessions can become a tool for teacher empowerment when included as a component of a reflective teacher education in-service course, and understood as a classroom activity which provides the possibility for a new type of discursive organisation to emerge.

The discussion will be of a twofold nature: on the one hand it will focus on the need to provide Brazilian state school teachers of English involved in a continuing education programme with a context conducive to reflective practice and, on the other hand, it will focus on the effectiveness of organizing that context as discussion dyads, so as to create a collaborative set up for participants to examine their classes critically. The aim set for the participants is learning how to evaluate each other's classroom practice by looking at it as a locus of investigation and of theory (de)construction. The paper discusses the educational process evolving from the discussions by analysing the dyads' discourses (Bronckart, 1999), i.e., the linguistic discursive choices that reveal their motives when acting with a pair in order to evaluate their classroom practices critically. This will also shed some light on the level of effectiveness of the tool itself.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • AU, K. H. Changes in a teacher's views of interactive comprehension instruction. In: MOLL, L. C. (Ed). Vygotsky and Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. p. 271-286.
  • BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Bakhtin, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1952-53. p.277-326.
  • BRONCKART, J.P. Atividade de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio discursivo. Trad. Anna Rachel Machado. São Paulo: EDUC, 1999. 353p.
  • CELANI, M.A.A. "You've snatched the carpet from under my feet": courses as contexts for change in in-service teacher education. In: KOIKE, I. (Ed.) Selected Papers from AILA'99 Tokyo. Waseda University Press, 2000. p. 242-257.
  • COULTER, D. The epic and the novel: Dialogism and teacher education. Educational Researcher, v. 28, n.3, p. 4-13, 1999.
  • CROWLEY, T. Bakhtin and the history of the language. In: HIRSCHKOP, K; SHEPHERD, D. (Ed.). Bakhtin and Cultural Theory Manchester: Manchester University Press, 1989. p.68-90.
  • FULLAN, M.C. Turning systematic thinking on its head. Phi Delta Kappan, February, 1996. p. 420-423.
  • FREIRE, P. Pedagogy of the opressed. Harmondsworth: Penguin, 1972.
  • GRIMMET, P.; ERICKSON, G. Reflection on teacher education New York: Teachers College Press, 1988.
  • HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade Lisboa: Dom Quixote, 1990.
  • HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa Madrid: Taurus, 1981.
  • HOLQUIST, M. Dialogism: Bakhtin and his world. London: Routledge, 1990.
  • LIBERALI, F. Developing argumentative processes for critical reflection. Paper presented in the Fourth Conference on Reflective Teaching, Leuven, Belgium, 1999.
  • MAGALHÃES, M.C.C. Formation Continue de Professeurs: Séance de Réflexion comme Espace de Négociation entre Professeurs. Cahiers De La Section Des Sciences de l'Éducation, v. 91, p. 191-214, 1999.
  • MAGALHÃES, M.C.C. Pesquisa em formação de educadores: A pragmática como negociação de sentidos. Cadernos de Lingüística Aplicada, v. 30, p. 57-70, 1996.
  • MAGALHÃES, M.C.C. Teacher and researcher dialogical interactions: learning and promoting literacy development. In: ALVAREZ, A.; DEL RIO, P. (Ed.). Education as social construction Madrid: Infancia y Aprendizaje, 1994. p.199-207.
  • MAGALHÃES, M.C.C.; CELANI, M.A.A. Continuing education: teachers' collaboration in the construction of meaning in their classroom discourse practices. Comunicação apresentada no congresso Brasil 2000, Unicamp, Campinas, São Paulo, 2000.
  • PÈREZ-GOMEZ, A. O Pensamento Prático do Professor: a formação do Professor como Profissional Reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 93-114.
  • PERRENOUD, P. Formar professores em contextos sociais em mudança. Revista Brasileira de Educação, n. 12. p.5-19. Trad. Denise Barbara Catani. 1999.
  • SCHNEUWLY, B. Genres et types de discours: considérations psychologiquees et ontogénétiques. In: REUTEUR, Y. (Org.). Les interactions lecture-écriture. Berne: Peter Lang S.A., 1994. p. 155-173.
  • SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 77-92.
  • SCHÖN, D. Educating the Reflective Practicioner. San Francisco: Jossey Bass Publishers, 1987.
  • SMYTH, J. Teacher's work and the politics of reflection. American Educational Research Journal, v. 29, n. 2, p. 267-300, 1992.
  • VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
  • VYGOTSKY, L.S. In: COLE, M. et al (Org.). Mind in society. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
  • WERTSCH, J.; SMOLKA, A.L.B. Continuando o diálogo: Vygotsky, Bakhtin e Lotman. In: Daniels, Harry (Org.). Vygotsky em Foco: Pressupostos e Desdobramentos. Campinas, SP: Papirus, 1993. p. 121-150.
  • ZEICHNER, K.M.; LISTON, D. P. Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p.23-46, 1987.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    28 Jan 2013
  • Date of issue
    2005
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com