Acessibilidade / Reportar erro

Narrative and identity construction: an analysis of the L2 Learning process

Abstracts

Second Language Acquisition (SLA) has been the focus of many linguists who have studied the process through varied perspectives, (e.g. Ellis, 1997; Lantolf, 2000; Gardner, 1968, to quote but a few) so that they may be able to interpret the way learners gather information regarding a second language process. However, such foci have been limited to cognitive processes and other factors (e.g. cultural, socio-cognitive) rather than placed on the learners' experiences themselves. In view of this, this paper investigates learners' experiences through the analysis of a group of self narratives recorded by the AMFALE (Aprendendo com memórias de falantes e de aprendizes de língua estrangeira)² project, while, at the same time, analyzes such autobiographies in the light of Leppänen and Kalaja's (2002) work on autobiographies as learners' identities constructions, based on Vladimir Propp's book Morphology of the Folktale (2000). The study is divided in two parts: the first one briefly reviews the process of identity construction and the importance of autobiographies as a means of expression of the self. Besides, it also focuses on the criteria set forth by Leppänen and Kalaja (2002) for the analysis of autobiographies, based on Vladimir Propp's book Morphology of the folktale (2000). The second part focuses on the analyses of AMFALE autobiographies as stated above.

second language acquisition; narratives; identity; fairy tales; self


A Aquisição de uma Segunda Língua (ASL) tem sido enfocada por vários pesquisadores que estudaram o processo sob diversas perspectivas (ex.: Ellis, 1997; Lantolf, 2000; Gardner, 1968), para poderem interpretar como os aprendizes adquirem a L2. Entretanto, esses estudos têm se limitado aos processos cognitivos e a outros fatores (cultural e sócio-cognitivo, por exemplo), em vez de focalizar as experiências dos aprendizes. Em virtude disso, este estudo investiga as experiências de aprendizes por meio de um grupo de auto-narrativas registradas pelo Projeto AMFALE (Aprendendo com memórias de falantes e de aprendizes de línguas estrangeiras), tendo como suporte básico o trabalho desenvolvido por Leppänen e Kalaja (2002), no qual as autoras, com base na teoria de Vladimir Propp sobre a morfologia do conto de fadas (2000), investigam o processo de aprendizagem de L2 a partir de auto-narrativas que refletem o processo heróico, ainda que árduo, dos contos de fadas, detalhado por Propp. Para tanto, o artigo se divide em duas partes. A primeira faz uma breve revisão do processo de construção de identidade, da importância da narrativa autobiográfica como expressão de identidade, chegando, por fim, aos critérios de análise de autobiografias no processo de aprendizagem de L2, identificados por Leppänen e Kalaja (2002). A segunda parte do estudo analisa alguns exemplos de autobiografias do projeto AMFALE sob a luz das referidas teorias.

Aquisição de segunda língua (L2); narrativas; identidade; conto de fadas; self


Narrative and identity construction - an analysis of the L2 Learning process1 1 I would like to express my thanks to Dr. Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva and Dr. Ricardo Augusto de Souza for their precious reading of the present article so that the readers could have it in its present form.

Luiz Antônio Caldeira Andrade

Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

RESUMO

A Aquisição de uma Segunda Língua (ASL) tem sido enfocada por vários pesquisadores que estudaram o processo sob diversas perspectivas (ex.: Ellis, 1997; Lantolf, 2000; Gardner, 1968), para poderem interpretar como os aprendizes adquirem a L2. Entretanto, esses estudos têm se limitado aos processos cognitivos e a outros fatores (cultural e sócio-cognitivo, por exemplo), em vez de focalizar as experiências dos aprendizes. Em virtude disso, este estudo investiga as experiências de aprendizes por meio de um grupo de auto-narrativas registradas pelo Projeto AMFALE (Aprendendo com memórias de falantes e de aprendizes de línguas estrangeiras), tendo como suporte básico o trabalho desenvolvido por Leppänen e Kalaja (2002), no qual as autoras, com base na teoria de Vladimir Propp sobre a morfologia do conto de fadas (2000), investigam o processo de aprendizagem de L2 a partir de auto-narrativas que refletem o processo heróico, ainda que árduo, dos contos de fadas, detalhado por Propp. Para tanto, o artigo se divide em duas partes. A primeira faz uma breve revisão do processo de construção de identidade, da importância da narrativa autobiográfica como expressão de identidade, chegando, por fim, aos critérios de análise de autobiografias no processo de aprendizagem de L2, identificados por Leppänen e Kalaja (2002). A segunda parte do estudo analisa alguns exemplos de autobiografias do projeto AMFALE sob a luz das referidas teorias.

Palavras-chave: Aquisição de segunda língua (L2), narrativas, identidade, conto de fadas, self.

ABSTRACT

Second Language Acquisition (SLA) has been the focus of many linguists who have studied the process through varied perspectives, (e.g. Ellis, 1997; Lantolf, 2000; Gardner, 1968, to quote but a few) so that they may be able to interpret the way learners gather information regarding a second language process. However, such foci have been limited to cognitive processes and other factors (e.g. cultural, socio-cognitive) rather than placed on the learners' experiences themselves. In view of this, this paper investigates learners' experiences through the analysis of a group of self narratives recorded by the AMFALE (Aprendendo com memórias de falantes e de aprendizes de língua estrangeira)2 project, while, at the same time, analyzes such autobiographies in the light of Leppänen and Kalaja's (2002) work on autobiographies as learners' identities constructions, based on Vladimir Propp's book Morphology of the Folktale (2000). The study is divided in two parts: the first one briefly reviews the process of identity construction and the importance of autobiographies as a means of expression of the self. Besides, it also focuses on the criteria set forth by Leppänen and Kalaja (2002) for the analysis of autobiographies, based on Vladimir Propp's book Morphology of the folktale (2000). The second part focuses on the analyses of AMFALE autobiographies as stated above.

Keywords: second language acquisition, narratives, identity, fairy tales, self

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da Linguagem São Paulo: Hucitec, 1988.
  • BAMBERG, M. Construindo A masculinidade na adolescência: posicionamentos e o processo de construção da identidade aos 15 anos. Trad. Cláudia Buchweitz. In: LOPES, L.P.M.; BASTOS, L.C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p. 149-185.
  • BARTHES, R. The Structuralist Activity. In: Critical Essays Trans. R. Howard. Evanston, Ill: Northwestern University Press, 1972
  • BROCKMEIER, Jens; HARRE, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 16, n. 3, 2003. Disponível em: <http://test.scielo.br/scielo.php?script=sci-arttext&pid=S0102-79722003000300011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 24 set. 2006.
  • CAMERINI, M.F.A.; SOUZA, S. J. Interatividade audiovisual e produção da subjetividade. In: LOPES L. P. M.; BASTOS, L.C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p.389-402.
  • CARVALHO, I. C. M. Biografia, identidade e narrativa: elementos para uma análise hermenêutica. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 9, n. 19, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci-arttext&pid=S0104-71832003000100012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 27 ago. 2006.
  • CLIFFORD, J. Dilemas de la cultura Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Barcelona: Gedisa, 1995.
  • ELLIS, R. Second Language Acquisition Oxford: Oxford University Press, 1997.
  • GARDNER, R.C. Motivation and second language acquisition,1968. Disponível em: <http://publish.uwo.ca/~gardner/SPAINTALK.pdf> Acesso em: 17 out. 2006
  • GERGEN, K. Narrative, moral identity and historical consciousness: a social constructionist account, 1997. Disponível em: http:<http://pegasus. cc.ucf.edu/~ gallaghr/introbib.html>. Acesso em: 7 out. 2006.
  • GOVER, M.R. The narrative emergence of identity Michigan University Press, 1996.
  • GREIMAS, A. J. Elements of a Narrative Grammar. In: On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory. Trans. Paul Perron and Frank Collins. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987.
  • HAESBAERT, R. Fim dos territórios ou novas territorialidades? In: LOPES, L. P. M.; BASTOS, L. C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p. 29-51.
  • LANTOLF, J.P.; PAVLENKO, A. Second language learning as participation and the (re)construction of selves. In: LANTOLF J.P. (ed.) Sociocultural theory and second language learning Oxford: Oxford University Press, 2000. p. 189-203.
  • LEPPÄNEN, S.; KALAJA, P. Autobiographies as constructions of EFL learner identities and experiences. University of Jyväskylä, Finland. 2002. p. 189-203.
  • LUBECK, R. Talking Story: Narrative thought, worldviews and postmodernism-, 1998. Disponível em: <http://www.multnomah.edu/worldseen/Talking_story.asp>. Acesso em: 10 jun. 2006.
  • MURRAY, K. Narrative Partitioning: The ins and outs of identity construction (1995). Disponível em: <http://home.mira.net/~kmurray/psych/in&out.html>. Acesso em: 27 abr. 2006.
  • PAVLENKO, A.; LANTOLF, J.P. Second language learning as participation and the (re)construction of selves In: LANTOLF, J.P. (Ed.). Sociocultural theory and second language learning Oxford: Oxford University Press, 2000. p. 189-203.
  • PROPP, V. Morphology of the folktale Austin: University of Texas Press, 2000.
  • RAJAGOPALAN, K. A confecção do memorial como exercício de reconstituição do self. In: LOPES, L. P. M.; BASTOS, L. C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p. 339-350.
  • SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, Vozes, 2000.
  • URIARTE, U. M. Identidades mestiças: reflexão baseada na obra do escritor peruano José Maria Arguedas. In: LOPES, L. P. M.; BASTOS, L. C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p. 219-232.
  • VEIGA-NETO, A. Michel Foucault e os estudos culturais. In: COSTA, M. V. Estudos culturais em educação. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2000.
  • VEREZA, S. C. Quem fala por mim?:Identidade na produção discursiva em língua estrangeira. In: LOPES, L. P. M.; BASTOS, L. C. (Org.). Identidades - recortes multi e interdisciplinares. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2002. p. 351-361.
  • 1
    I would like to express my thanks to Dr. Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva and Dr. Ricardo Augusto de Souza for their precious reading of the present article so that the readers could have it in its present form.
  • Publication Dates

    • Publication in this collection
      22 Apr 2013
    • Date of issue
      2007
    Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
    E-mail: rblasecretaria@gmail.com