Acessibilidade / Reportar erro

História da ciência, interdisciplinaridade e ensino de física: o problema do demônio de Maxwell

History of science, interdisciplinarity and physics teaching: the Maxwell's Demon problem

Resumos

Propomos que uma evolução de idéias científicas seja usada como instrumento de aprendizagem de conteúdos específicos e, em particular, para ressaltar como os conteúdos se articulam entre as disciplinas. Como exemplo, apresentamos um estudo sobre a proposta do "demônio de Maxwell" e discussões sobre sua "exorcização", isto é, um estudo sobre a compreensão da natureza de um ser inteligente que atua dentro de um sistema físico e de como seria essa atuação. Estão envolvidos nesse problema fenômenos relacionados com várias teorias - Termodinâmica, Física Molecular, Mecânica Estatística, Teoria da Informação - dentro das disciplinas de Física, Química, Biologia, Computação. Entre diversas questões epistemológicas e conceituais aí contidas, será enfatizada a questão do objeto limitado de uma eoria científica, isto é, da limitação de seu significado aos fenômenos por ela compreendidos. A delimitação dos fenômenos estudados e as teorias e técnicas caracterizam a compreensão que vai realizar sua emergência concreta nos laboratórios. Essa compreensão vai dar também a possibilidade de atuação interdisciplinar.

Ensino de Física; História e Epistemologia da Física; Limite de Significado da Teoria Científica; Interdisciplinaridade


We propose that an evolution of scientific ideas be used as an instrument of learning specific content and, also how the subjects permeate the disciplines. As an example, we present a study about the "Maxwell's demon" problem and some discussions about its "exorcization", that is, an understanding of the nature of the intelligent being that acts inside a physical system and what is the meaning of the performance. Several phenomena are involved in this problem within the theories - Thermodynamics, Molecular Physics, Statistical Mechanics, Information Theory - and disciplines such as Physics, Chemistry, Biology and Computation. Among several epistemological and conceptual questions concerned with this problem, we will emphasize the limits to the objectives of a scientific theory, that is, the limitation of the meaning of a theory to the range of phenomena it describes and explains. The delimitation of the studied phenomena, and also the theories and the techniques, characterize the understanding that will accomplish its concrete emergenge in the laboratory. This comprehension will also give the possibility of interdisciplinary actions.

Physics Education; History and Epistemology of Physics; Limit of meaning of a Scientific Theory; Interdisciplinarity


ARTIGOS

História da ciência, interdisciplinaridade e ensino de física: o problema do demônio de Maxwell

History of science, interdisciplinarity and physics teaching: the Maxwell's Demon problem

Cristiano MattosI; Amélia Império HamburgerII

IUnesp – Depto. de Física e Química, C.P. 205, CEP 12516-410, Guaratinguetá, SP, Brasil. USP – Instituto de Física, C.P. 66318, CEP 05315-970, São Paulo, SP, Brasil. (e-mail: mattos@if.usp.br)

IIUSP – Instituto de Física, C.P. 66318, CEP 05315-970, São Paulo, SP, Brasil. (e-mail: aimperio@if.usp.br)

RESUMO

Propomos que uma evolução de idéias científicas seja usada como instrumento de aprendizagem de conteúdos específicos e, em particular, para ressaltar como os conteúdos se articulam entre as disciplinas. Como exemplo, apresentamos um estudo sobre a proposta do "demônio de Maxwell" e discussões sobre sua "exorcização", isto é, um estudo sobre a compreensão da natureza de um ser inteligente que atua dentro de um sistema físico e de como seria essa atuação. Estão envolvidos nesse problema fenômenos relacionados com várias teorias – Termodinâmica, Física Molecular, Mecânica Estatística, Teoria da Informação – dentro das disciplinas de Física, Química, Biologia, Computação. Entre diversas questões epistemológicas e conceituais aí contidas, será enfatizada a questão do objeto limitado de uma eoria científica, isto é, da limitação de seu significado aos fenômenos por ela compreendidos. A delimitação dos fenômenos estudados e as teorias e técnicas caracterizam a compreensão que vai realizar sua emergência concreta nos laboratórios. Essa compreensão vai dar também a possibilidade de atuação interdisciplinar.

Unitermos: Ensino de Física, História e Epistemologia da Física, Limite de Significado da Teoria Científica, Interdisciplinaridade.

ABSTRACT

We propose that an evolution of scientific ideas be used as an instrument of learning specific content and, also how the subjects permeate the disciplines. As an example, we present a study about the "Maxwell's demon" problem and some discussions about its "exorcization", that is, an understanding of the nature of the intelligent being that acts inside a physical system and what is the meaning of the performance. Several phenomena are involved in this problem within the theories – Thermodynamics, Molecular Physics, Statistical Mechanics, Information Theory – and disciplines such as Physics, Chemistry, Biology and Computation. Among several epistemological and conceptual questions concerned with this problem, we will emphasize the limits to the objectives of a scientific theory, that is, the limitation of the meaning of a theory to the range of phenomena it describes and explains. The delimitation of the studied phenomena, and also the theories and the techniques, characterize the understanding that will accomplish its concrete emergenge in the laboratory. This comprehension will also give the possibility of interdisciplinary actions.

Keywords: Physics Education, History and Epistemology of Physics, Limit of meaning of a Scientific Theory, Interdisciplinarity.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Referências

ADÚRIZ-BRAVO, A. Integración de la epistemología en la formación del profesorado de ciencias. 2001. Tese (Doutorado)-Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, 2001.

________ et al. Three aspects when teaching the philosophy of science to science teachers. In: ESERA Conference, 4, 2003, Noordwinjkrhout. Disponível em: www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/pdf%5C012S.pdf. Acesso em: 13 dez. 2003.

ALBUQUERQUE, I. F. M. Entropia e a quantização da energia: cálculo termodinâmico de Planck. 1989. Dissertação (Mestrado)-Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

AURANI, K. M. A probabilidade no início das pesquisas de Boltzmann sobre a Segunda Lei da Termodinâmica. In: VIDEIRA, A. A.; SALINAS, S. (Org.). A cultura física: contribuições em homenagem a Amelia Imperio Hamburger. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2001. p. 41-50.

BENETT, C. H.; LANDAUER R. The fundamental physical limits on computation. Scientific American, New York, p. 38-46, jul. 1985.

______. Logical reversibility of computation. IBM Journal of Research and Development, New York, v. 17, p. 525-532, 1973.

______. The thermodynamics of computation: a review. International Journal of Physics, v. 21, n. 12, 1982.

BENETT, C. H. et al. Strengths and weaknesses of quantum computing. Siam Journal on Computing, Philadelphia, v. 26, n. 5, p. 1510-1523, 1997.

BOHR, N. Light and life revisited. International Council for Science Review, v. 5, p. 194, 1963.

BRILLOUIN, L. Life, thermodynamics, and cybernetics. American Scientist, New Haven, n. 37, 1949.

BRILLOUIN, L. Science and information theory. 2. ed. New York: Academic Press, 1962.

BUB, J. Maxwell's Demon and the thermodynamics of computation. Studies in History and Philosophy of Science: Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics, Elmsford, v. 32, n. 4, p. 596-579, 2001.

BUCHWALD, J. Z. From Maxwell to microphysics: aspects of electromagnetic theory in the last quarter of the nineteenth century. Chicago: University of Chicago Press, 1985.

COLLIER, J. D. Two faces of Maxwell's Demon reveal the nature of irreversibility. Studies in History and Philosophy of Science, Elmsford, v. 21, p. 257-268, 1990.

CRICK, F. H. C. The structure of the hereditary material. In: PIEL, G; FLANAGAN, D.; SVIRSKY, L. (Ed.) The physics and chemistry of life. New York: Simon and Schuster, 1955. p. 118-133.

DARRIGOL, O. Statistical and combinatories in early quantum theory. Historical studies in the physical and biological sciences, Los Angeles, v. 19, 1988.

DELBRUCK, M. Mente y matéria: ensayo de epistemología evolutiva. Madrid: Alianza, 1986.

DEMERS, P. Les Démons de Maxwell et la théorie des quanta. Canadian Journal of Research, Otawa, v. 3, n. 23, p. 47-55, 1945.

EARMAN, J.; NORTON, J. D. Exorcist XIV: the wrath of Maxwell's demon, part I, from Maxwell to Szilard. Studies in the History and Philosophy of Modern Physics, v. 29, p. 435-471, 1998.

FIEDLER-FERRARA, N.; MATTOS, C. R. Seleção e organização de conteúdos escolares: recortes na pandisciplinaridade. In: ENCONTRO DE PESQUISADORES EM ENSINO DE FÍSICA, 8, 2002, São Paulo. Atas... São Paulo: SBF, 2002. Disponível em: http://www.sbf1.if.usp.br/eventos/epef/viii. Acesso em: 25 dez. 2002.

FLAMM, D. Ludwig Boltzmann a pioneer of modern physics. Disponível em: http://www.if.usp.br/physics-9710007.1998. Acesso em: 04 abr. 2000.

FREDKIN, E.; TOFFOLI, T. Conservative logic. International Journal of Theoretical Physics, New York, v. 21, p. 219-253, 1982.

GARDNER, H. Mind's new science: a history of the cognitive revolution. New York: Basic Books, 1985.

GORDON, L. G. M. The Decrease in entropy via fluctuations. Entropy, v. 6, p. 38-49, 2004.

______. M. Smoluchowski's trapdoor. Entropy, v. 6, p. 96-101, 2004

HERTZ, J.; KROGH, A.; PALMER, R. G. Introduction to the theory of neural computation. Reading: Addison-Wesley, 1991.

IMPÉRIO-HAMBURGER, A. Compreensão e limites da teoria física: o conhecimento da natureza em Isaac Newton. Publicações Ifusp/P-1280, 1997.

______. Epistemological and historical studies of physics conceptsfor science teaching. In: HEGGET, D. E. (Ed.). More history and philosophy of science for science teaching. Florida: University Florida Press, 1990.

______. A evolução dos conceitos nas teorias da física como alternativa de ensino de história da ciência. Revista da Sociedade Brasileira de Historia da Ciência, v. 1, p. 32-38, 1989. Número Especial.

ISING, G. Les Fluctuation dans les Appareil de Mesues. Philosophical Magazine, London, v. 6, n. 51, p. 827, 1926.

JAYNES, T. E. The evolution of Carnot's principle. In: ERICKSON, G. J.; SMITH, C. R. (Ed.). Maximum-Entropy and bayesian methods in science and engineering. Dordrecht-Holland: Kluwer Academic Publishers, 1996. v. 2.

JENSEN, M.; FINLEY, F. Teaching evolution using historical arguments in a conceptual change strategy. Science Education, New York, v. 79, n. 2, p. 147-166, 1995.

KAK, S. C. Information, physics and computation: technical report ECE-95-04. Lousiana: Lousiana State University, 1995.

KINCHIN, A. I. Mathematical theory of information. New York: Dover Publications, 1957.

KLEIN, M. J. Maxwell, his demon, and the second law of thermodynamics. American Scientist, New Haven, v. 58, p. 84-97, 1970.

KUHN, T. S. Estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1975.

LEFF, H. S.; REX, A. F. Maxwell's demon: entropy, information computing. Princeton: Princeton University Press, 1990.

LIMA, N. F.; HENRIQUES, V. B.; PROCÓPIO A. J. Transporte iônico e processamento de informação num demônio de Maxwell de interesse biológico. In: ENCONTRO NACIONAL DE FÍSICA DA MATÉRIA CONENSADA, São Paulo. Resumos... São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 1994. p.17.

LIN, H. The effectiveness of teaching chemistry through the history of science. Journal of Chemical Education, Easton, v. 75, n. 10, p. 1326-1330, 1998.

________; HUNG, J.; HUNG, S. Using the history of science to promote students' problem-solving ability. International Journal of Science Education, London, v. 24, n. 5, p. 453-464, 2002.

MATTHEWS, M. Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York: Routledge. 1994.

MATTOS, C. R. Entrando na era do ensino de entropia. 1991. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo,1991.

______. Uma contribuição dos modelos físicos da aprendizagem para o ensino de ciências. [S.l.: s.n.], 2004.

MAXWELL, J. C. Theory of heat. New York: Am. Press, 1972.

NIELSEN, H.; THOMSEN, P. V. History and philosophy of science in physics education. International Journal of Science Education, London, v. 12, n. 3, p. 308-316, 1990.

OLIVEIRA, M. Átomo: da conceituação indutiva grega à realização quantitativa européia. 1993. 117 f. Dissertação (Mestrado)-Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

SÁNCHEZ RON, J. M. Usos y abusos de la historia de la física en la enseñaza. Enseñanza de las ciencias, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 179-188, 1988.

SCHNEIDER, T. D. New approaches in mathematical biology: Information theory and molecular machines. In: CHELA-FLORES, J.; RAULIN, F. (Ed.). Chemical evolution: physics of the origin and evolution of life. Dordrecht Holland: Kluwer Academic Publishers, 1996. p. 313-321.

________. Sequence logos, machine/channel capacity, Maxwell's demon, and molecular computers: a review of the theory of molecular machines. Nanotechnology, New York, v. 5, p. 1-18, 1994.

SCHRÖDINGER, E. What is Life? Cambridge: Cambridge University Press, 1944.

SHANNON, C.; WEAVER, W. The mathematical theory of comunication. Illinois: University Illinois Press, 1949.

SOLOMON, J. et al. Teaching about the nature of science through history: action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 29, n. 4, p. 409-421, 1992.

SREDNIAWA, B. Marian Smoluschwski's collaboration with experimentalists in the investigations of brownian motion and density fluctuations: pre-print TPJU-6/91. Cracow: Jagellonian University, 1991.

SZILARD, L. On the decrease of entropy in a thermodynamic system by the intervention of intelligent beings. Behavioral Science, Baltimore, v. 9, p. 301-310, 1964.

WIENER, N. Cibernética ou o controle e comunicação no animal e na máquina. São Paulo: Edusp, 1970.

ZUREK, W. H. Maxwell's demon, Szilard's engine and quantum measurements. In: Los Alamos arXiv:quant-ph/0301076. [S.l.], 2003. Disponível em: http://arviv.org/PS_cache/quant-ph/pdf/0301/0301076.pdf. Acesso em: 2 fev. 2003.

  • ADÚRIZ-BRAVO, A. Integración de la epistemología en la formación del profesorado de ciencias 2001. Tese (Doutorado)-Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, 2001.
  • ________ et al. Three aspects when teaching the philosophy of science to science teachers. In: ESERA Conference, 4, 2003, Noordwinjkrhout. Disponível em: www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/pdf%5C012S.pdf Acesso em: 13 dez. 2003.
  • ALBUQUERQUE, I. F. M. Entropia e a quantizaçăo da energia: cálculo termodinâmico de Planck. 1989. Dissertaçăo (Mestrado)-Instituto de Física, Universidade de Săo Paulo, Săo Paulo, 1989.
  • AURANI, K. M. A probabilidade no início das pesquisas de Boltzmann sobre a Segunda Lei da Termodinâmica. In: VIDEIRA, A. A.; SALINAS, S. (Org.). A cultura física: contribuiçőes em homenagem a Amelia Imperio Hamburger. Săo Paulo: Editora Livraria da Física, 2001. p. 41-50.
  • BENETT, C. H.; LANDAUER R. The fundamental physical limits on computation. Scientific American, New York, p. 38-46, jul. 1985.
  • ______. Logical reversibility of computation. IBM Journal of Research and Development, New York, v. 17, p. 525-532, 1973.
  • ______. The thermodynamics of computation: a review. International Journal of Physics, v. 21, n. 12, 1982.
  • BENETT, C. H. et al. Strengths and weaknesses of quantum computing. Siam Journal on Computing, Philadelphia, v. 26, n. 5, p. 1510-1523, 1997.
  • BOHR, N. Light and life revisited. International Council for Science Review, v. 5, p. 194, 1963.
  • BRILLOUIN, L. Life, thermodynamics, and cybernetics. American Scientist, New Haven, n. 37, 1949.
  • BRILLOUIN, L. Science and information theory 2. ed. New York: Academic Press, 1962.
  • BUB, J. Maxwell's Demon and the thermodynamics of computation. Studies in History and Philosophy of Science: Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics, Elmsford, v. 32, n. 4, p. 596-579, 2001.
  • BUCHWALD, J. Z. From Maxwell to microphysics: aspects of electromagnetic theory in the last quarter of the nineteenth century. Chicago: University of Chicago Press, 1985.
  • COLLIER, J. D. Two faces of Maxwell's Demon reveal the nature of irreversibility. Studies in History and Philosophy of Science, Elmsford, v. 21, p. 257-268, 1990.
  • CRICK, F. H. C. The structure of the hereditary material. In: PIEL, G; FLANAGAN, D.; SVIRSKY, L. (Ed.) The physics and chemistry of life New York: Simon and Schuster, 1955. p. 118-133.
  • DARRIGOL, O. Statistical and combinatories in early quantum theory. Historical studies in the physical and biological sciences, Los Angeles, v. 19, 1988.
  • DELBRUCK, M. Mente y matéria: ensayo de epistemología evolutiva. Madrid: Alianza, 1986.
  • DEMERS, P. Les Démons de Maxwell et la théorie des quanta. Canadian Journal of Research, Otawa, v. 3, n. 23, p. 47-55, 1945.
  • EARMAN, J.; NORTON, J. D. Exorcist XIV: the wrath of Maxwell's demon, part I, from Maxwell to Szilard. Studies in the History and Philosophy of Modern Physics, v. 29, p. 435-471, 1998.
  • FIEDLER-FERRARA, N.; MATTOS, C. R. Seleçăo e organizaçăo de conteúdos escolares: recortes na pandisciplinaridade. In: ENCONTRO DE PESQUISADORES EM ENSINO DE FÍSICA, 8, 2002, Săo Paulo. Atas... Săo Paulo: SBF, 2002. Disponível em: http://www.sbf1.if.usp.br/eventos/epef/viii Acesso em: 25 dez. 2002.
  • FLAMM, D. Ludwig Boltzmann a pioneer of modern physics Disponível em: http://www.if.usp.br/physics-9710007.1998 Acesso em: 04 abr. 2000.
  • FREDKIN, E.; TOFFOLI, T. Conservative logic. International Journal of Theoretical Physics, New York, v. 21, p. 219-253, 1982.
  • GARDNER, H. Mind's new science: a history of the cognitive revolution. New York: Basic Books, 1985.
  • GORDON, L. G. M. The Decrease in entropy via fluctuations. Entropy, v. 6, p. 38-49, 2004.
  • ______. M. Smoluchowski's trapdoor. Entropy, v. 6, p. 96-101, 2004
  • HERTZ, J.; KROGH, A.; PALMER, R. G. Introduction to the theory of neural computation Reading: Addison-Wesley, 1991.
  • IMPÉRIO-HAMBURGER, A. Compreensăo e limites da teoria física: o conhecimento da natureza em Isaac Newton. Publicaçőes Ifusp/P-1280, 1997.
  • ______. Epistemological and historical studies of physics conceptsfor science teaching. In: HEGGET, D. E. (Ed.). More history and philosophy of science for science teaching Florida: University Florida Press, 1990.
  • ______. A evoluçăo dos conceitos nas teorias da física como alternativa de ensino de história da cięncia. Revista da Sociedade Brasileira de Historia da Cięncia, v. 1, p. 32-38, 1989. Número Especial.
  • ISING, G. Les Fluctuation dans les Appareil de Mesues. Philosophical Magazine, London, v. 6, n. 51, p. 827, 1926.
  • JAYNES, T. E. The evolution of Carnot's principle. In: ERICKSON, G. J.; SMITH, C. R. (Ed.). Maximum-Entropy and bayesian methods in science and engineering Dordrecht-Holland: Kluwer Academic Publishers, 1996. v. 2.
  • JENSEN, M.; FINLEY, F. Teaching evolution using historical arguments in a conceptual change strategy. Science Education, New York, v. 79, n. 2, p. 147-166, 1995.
  • KAK, S. C. Information, physics and computation: technical report ECE-95-04. Lousiana: Lousiana State University, 1995.
  • KINCHIN, A. I. Mathematical theory of information New York: Dover Publications, 1957.
  • KLEIN, M. J. Maxwell, his demon, and the second law of thermodynamics. American Scientist, New Haven, v. 58, p. 84-97, 1970.
  • KUHN, T. S. Estrutura das revoluçőes científicas Săo Paulo: Perspectiva, 1975.
  • LEFF, H. S.; REX, A. F. Maxwell's demon: entropy, information computing. Princeton: Princeton University Press, 1990.
  • LIMA, N. F.; HENRIQUES, V. B.; PROCÓPIO A. J. Transporte iônico e processamento de informaçăo num demônio de Maxwell de interesse biológico. In: ENCONTRO NACIONAL DE FÍSICA DA MATÉRIA CONENSADA, Săo Paulo. Resumos... Săo Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 1994. p.17.
  • LIN, H. The effectiveness of teaching chemistry through the history of science. Journal of Chemical Education, Easton, v. 75, n. 10, p. 1326-1330, 1998.
  • ________; HUNG, J.; HUNG, S. Using the history of science to promote students' problem-solving ability. International Journal of Science Education, London, v. 24, n. 5, p. 453-464, 2002.
  • MATTHEWS, M. Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York: Routledge. 1994.
  • MATTOS, C. R. Entrando na era do ensino de entropia 1991. 159 f. Dissertaçăo (Mestrado em Educaçăo) Instituto de Física, Universidade de Săo Paulo, Săo Paulo,1991.
  • ______. Uma contribuição dos modelos físicos da aprendizagem para o ensino de ciências [S.l.: s.n.], 2004.
  • MAXWELL, J. C. Theory of heat New York: Am. Press, 1972.
  • NIELSEN, H.; THOMSEN, P. V. History and philosophy of science in physics education. International Journal of Science Education, London, v. 12, n. 3, p. 308-316, 1990.
  • OLIVEIRA, M. Átomo: da conceituaçăo indutiva grega ŕ realizaçăo quantitativa européia. 1993. 117 f. Dissertaçăo (Mestrado)-Instituto de Física, Universidade de Săo Paulo, Săo Paulo, 1993.
  • SÁNCHEZ RON, J. M. Usos y abusos de la historia de la física en la enseńaza. Enseńanza de las ciencias, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 179-188, 1988.
  • SCHNEIDER, T. D. New approaches in mathematical biology: Information theory and molecular machines. In: CHELA-FLORES, J.; RAULIN, F. (Ed.). Chemical evolution: physics of the origin and evolution of life. Dordrecht Holland: Kluwer Academic Publishers, 1996. p. 313-321.
  • ________. Sequence logos, machine/channel capacity, Maxwell's demon, and molecular computers: a review of the theory of molecular machines. Nanotechnology, New York, v. 5, p. 1-18, 1994.
  • SCHRÖDINGER, E. What is Life? Cambridge: Cambridge University Press, 1944.
  • SOLOMON, J. et al Teaching about the nature of science through history: action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 29, n. 4, p. 409-421, 1992.
  • SREDNIAWA, B. Marian Smoluschwski's collaboration with experimentalists in the investigations of brownian motion and density fluctuations: pre-print TPJU-6/91. Cracow: Jagellonian University, 1991.
  • SZILARD, L. On the decrease of entropy in a thermodynamic system by the intervention of intelligent beings. Behavioral Science, Baltimore, v. 9, p. 301-310, 1964.
  • WIENER, N. Cibernética ou o controle e comunicaçăo no animal e na máquina Săo Paulo: Edusp, 1970.
  • ZUREK, W. H. Maxwell's demon, Szilard's engine and quantum measurements. In: Los Alamos arXiv:quant-ph/0301076 [S.l.], 2003. Disponível em: http://arviv.org/PS_cache/quant-ph/pdf/0301/0301076.pdf Acesso em: 2 fev. 2003.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    11 Ago 2009
  • Data do Fascículo
    Dez 2004
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Campus Universitário - Vargem Limpa CEP 17033-360 Bauru - SP/ Brasil , Tel./Fax: (55 14) 3103 6177 - Bauru - SP - Brazil
E-mail: revista@fc.unesp.br