SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 issue4www marketing: advertising is information author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Revista de Administração de Empresas

Print version ISSN 0034-7590

Rev. adm. empres. vol.39 no.4 São Paulo Oct./Dec. 1999

http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75901999000400013 

CONTRAPONTO

 

Um gostinho do próprio remédio: até que ponto empresas de consultoria no Brasil adotam em si mesmas aquilo que prescrevem a seus clientes?

 

 

Miguel Caldas (Coord.)I; Rodrigo AnunciattoII; Rodrigo ArenaII; Felippe BarretoII; Marta BianchiII; Alessandra FaccinII; Marina LeiteII; Silvia MachadoII; Cássia MatsunoII; Dante PozziII; Miguel Procopiak NetoII; Rodrigo RaseraII; Caio Sérgio SarhanII; Leonardo VasquesII; Lea YassudaII

IMestre e Doutor em Administração de Empresas pela EAESP/FGV, Professor do Departamento de Administração Geral e Recursos Humanos da EAESP/FGV e Consultor de Empresas. E-mail: mcaldas@fgvsp.br
IIGraduandos em Administração de Empresas na EAESP/FGV

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

 

 

Este trabalho originou-se de pesquisa financiada pelo NPP - Núcleo de Pesquisas e Publicações da EAESP/FGV intitulada "A adoção interna de programas de mudança por consultorias no Brasil: até que ponto se pratica o que se prega?".
Uma versão preliminar deste artigo (mais extensa, porém sem a parte conceitual de outras relações de ajuda, feita por alunos participantes da pesquisa) será publicada no livro Transformação e realidade organizacional: uma perspectiva brasileira, de Miguel Caldas e Thomaz Wood. São Paulo: Atlas, 1999 (no prelo).

 

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

ABRAHAMSON, E. Managerial fads and fashions: the diffusion and rejection of innovations. Academy of Management Review, v. 16, n. 3, p.586-612, 1991.         [ Links ]

ABRAHAMSON, E. Management fashion. Academy of Management Review, v. 21, n. 1, p.254-85, 1996.         [ Links ]

ABRAHAMSON, E., FAIRCHILD, G. Management fashion: lifecycles, triggers, and collective learning processes. In: ANNUAL MEETINGS OF THE ACADEMY OF MANAGEMENT, 1997, Boston, MA.         [ Links ]

BLEAKLEY, F. The best laid plans: many companies try management fads, only to see them flop. The Wall Street Journal, July 6, 1993. A1+.         [ Links ]

CALDAS, M. Towards a more comprehensive model of managerial innovation diffusion: why consultants are not the only ones to blame. In: ANNUAL MEETINGS OF THE ACADEMY OF MANAGEMENT, 1997, Cincinnati, OH.         [ Links ]

CALDAS, M. et al. Um gostinho do próprio remédio: até que ponto empresas de consultoria no Brasil adotam em si mesmas aquilo que prescrevem a seus clientes? São Paulo, 1997. (Working paper apresentado à EAESP/FGV).         [ Links ]

CONFESSIONS of an ex-consultant. Fortune, v. 134, n. 7, p.69-72, Oct. 14, 1996.         [ Links ]

DiMAGGIO, P., POWELL, W. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, v. 48, n. 1, p.147-60, 1983.         [ Links ]

EALINP, M. O médico, seu paciente e a doença. Rio de Janeiro: Ateneu, 1975.         [ Links ]

EISENHARDT, K. Management theory: the case for induction. In: ANNUAL MEETINGS OF THE ACADEMY OF MANAGEMENT (Symposium Management Theory: Induction or Deduction, for the Management Profession or for Ourselves?), 1997, Boston, MA.         [ Links ]

FARNHAM, A. In search of suckers. Fortune, v. 134, n. 7, p.79- 84, Oct. 14, 1996.         [ Links ]

GEAMMET, P., REYNAUD, M., CONSOLI, S. Manual de psicologia médica. Rio de Janeiro: Masson, 1982.         [ Links ]

GILL, J., WHITTLE, S. Management by panacea: accounting for transience. Journal of Management Studies, v. 30, n. 2, p.281- 95, 1992.         [ Links ]

HIRSCH, P. M. Processing fads and fashions: an organizational set analysis of cultural industry systems. American Journal of Sociology, v. 77, p.639-59, 1972.         [ Links ]

JACOB, R. TQM: more than a dying fad? Fortune, v. 128, n. 9, p.52-4, Oct. 18, 1993.         [ Links ]

LAPANCHE, J., PONTALIS, J. B. Vocabulário da Psicanálise. Lisboa: Moraes Editores, 1976.         [ Links ]

LIEBER, R. Controlling your consultants. Fortune, v. 134, n. 7, p.74-5, Oct. 14, 1996.         [ Links ]

MEYER, J. W., ROWAN, B. Institutional organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, v. 83, p.340-63, 1977.         [ Links ]

MINTZBERG, H. The structuring of organizations: a synthesis of the research. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1979.         [ Links ]

PERESTRELLO, D. A medicina da pessoa. 3. ed. Rio de Janeiro: Ateneu, 1982.         [ Links ]

RE-ENGINEERING reviewed. The Economist, v. 332, n. 7870, p.66, July 2, 1994.         [ Links ]

SCHEIN, E. Consultoria de procedimentos: seu papel no desenvolvimento organizacional. São Paulo: Edgard Blucher, 1977.         [ Links ]

SPOERRI, T. Compêndio de Psiquiatria. Rio de Janeiro: Livraria Atheneu, 1972.         [ Links ]

THE cracks in quality. The Economist, v. 323, n. 7755, p.67- 8, Apr.18, 1992.         [ Links ]

THE DOCTOR. Randa Haines. Buena Vista Pictures/ Touchstone Home Video, 1991. 123 min. (Motion picture based on a true story, based on the book A taste of my own medicine.)