SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 issue137School curriculum: between theories and methodsDiverse educational practices: psychology at the state of São Paulo high schools author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Cadernos de Pesquisa

Print version ISSN 0100-1574

Abstract

CUNHA, Luiz Antônio. A luta pela ética no ensino fundamental: religiosa ou laica?. Cad. Pesqui. [online]. 2009, vol.39, n.137, pp.401-419. ISSN 0100-1574.  https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200005.

Este artigo identifica um conflito entre dois conceitos de Ética no currículo das escolas públicas de ensino fundamental no Brasil contemporâneo. De um lado, a Ética laica, fundamentada nos provisórios consensos político-ideológicos; de outro, a Ética religiosa, convergente com uma Educação Moral e Cívica de conteúdo religioso. Esse conflito conceitual é explicado pelo autor como produto de um conflito político em torno da autonomia do campo educacional.

Keywords : EDUCAÇÃO PÚBLICA; ÉTICA; CURRÍCULOS; EDUCAÇÃO MORAL E CÍVICA.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License