SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número5Percepção dos pós-graduandos em química da Universidade Federal de Minas Gerais sobre a própria formação docenteA gestão do conhecimento aplicada à reciclagem de componentes automotivos através do tratamento das informações contidas em documentos de patentes índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Química Nova

versão impressa ISSN 0100-4042

Resumo

GONCALVES, Fábio Peres  e  MARQUES, Carlos Aberto. Problematization of experimental activities in chemistry further education: a study of teaching texts. Quím. Nova [online]. 2011, vol.34, n.5, pp.899-904. ISSN 0100-4042.  https://doi.org/10.1590/S0100-40422011000500030.

Through the analysis of articles with proposals for experimental activities and with current pedagogical, epistemological and environmental discussion on experimentation by Chemistry professors, this paper investigates ways of highlighting relevant methodological characteristics that can be incorporated in experiments. Based on analysis of the suggestions for experiments it appears that of particular importance are: a concern for students' physical welfare and for the effects of residues; the need to confront an impoverished infrastructure that hinders experimentation; and the valorisation of clarifying student knowledge. It argues in favour of the need to set out the problems of experimentation in educators' professional development.

Palavras-chave : experimentation; higher education; Chemistry teaching.

        · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons