SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número4A pós-graduação na educação física brasileira: condições e possibilidades das subáreas sociocultural e pedagógicaAvaliação preliminar das propriedades psicométricas do Questionário de Orientação Esportiva (QOE) para o contexto esportivo brasileiro índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Ciências do Esporte

versão impressa ISSN 0101-3289versão On-line ISSN 2179-3255

Resumo

MELLO, Júlio Brugnara et al. Associação da aptidão cardiorrespiratória de adolescentes com a atividade física e a estrutura pedagógica da educação física escolar. Rev. Bras. Ciênc. Esporte [online]. 2019, vol.41, n.4, pp.367-375.  Epub 13-Dez-2019. ISSN 0101-3289.  https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.033.

The aim of this study is to identify the association of the cardiorespiratory fitness (CRF) of adolescents with physical activity (PA) and the pedagogical characteristics of the School Physical Education (SPE). A total of 236 high school students (90 boys) and their SPE teachers were evaluated. A 6-minute running test, pedometer, questionnaire (students) and interview (teachers) were performed. We used units of meaning and categorization through content analysis, besides the Student's t test, ANOVA and linear regression. The CRF of the students who do SPE do not different who do SPE (p > 0.05). We identified the lack of action of SPE teachers on health promotion (qualitative analysis). Sex and PA predict 47% of the school's CRF variability (R2: 0.474, p < 0.01).

Palavras-chave : Physical fitness; Motor activity; School; Teens.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )