SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue114Memories of a Rural School: a case study based on written documentation (1928-1948)The method of teaching reading and writing concretized in the object lesson method author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Educação & Sociedade

Print version ISSN 0101-7330

Abstract

SILVA, Doris Accioly e. Anarquistas: criação cultural, invenção pedagógica. Educ. Soc. [online]. 2011, vol.32, n.114, pp.87-102. ISSN 0101-7330.  http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302011000100006.

O artigo resgata dimensões das práticas culturais e pedagógicas anarquistas que foram referência para a experiência brasileira das Escolas Modernas, no início do século XX (1912). Baseando-se em pesquisas bibliográficas realizadas por inúmeros estudiosos no Brasil e na Espanha, o presente ensaio procura mostrar a inseparabilidade cultura-educação nas concepções e nas práticas anarquistas. Tal especificidade do movimento ácrata configura sua visão educacional, na escola ou fora dela, como campo de apropriação da cultura e instrumento de libertação social.

Keywords : Cultura; Educação; Anarquistas; Memória; Libertação social.

        · abstract in English | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf epdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License