SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue114Memories of a Rural School: a case study based on written documentation (1928-1948)The method of teaching reading and writing concretized in the object lesson method author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Educação & Sociedade

Print version ISSN 0101-7330

Abstract

SILVA, Doris Accioly e. Anarquistas: criação cultural, invenção pedagógica. Educ. Soc. [online]. 2011, vol.32, n.114, pp. 87-102. ISSN 0101-7330.  http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302011000100006.

O artigo resgata dimensões das práticas culturais e pedagógicas anarquistas que foram referência para a experiência brasileira das Escolas Modernas, no início do século XX (1912). Baseando-se em pesquisas bibliográficas realizadas por inúmeros estudiosos no Brasil e na Espanha, o presente ensaio procura mostrar a inseparabilidade cultura-educação nas concepções e nas práticas anarquistas. Tal especificidade do movimento ácrata configura sua visão educacional, na escola ou fora dela, como campo de apropriação da cultura e instrumento de libertação social.

Keywords : Cultura; Educação; Anarquistas; Memória; Libertação social.

        · abstract in English | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf epdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License