SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número138EDUCAÇÃO E LUTA PELA TERRA NO BRASIL: A FORMAÇÃO POLÍTICA NO MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRAPENSAMENTO SOCIAL E EDUCAÇÃO: CONCEPÇÃO DE ESCOLA E AVALIAÇÃO DA INCLUSÃO POR PARTE DE MÃES DE ALUNOS DEFICIENTES DE SÃO GONÇALO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Educação & Sociedade

versão impressa ISSN 0101-7330versão On-line ISSN 1678-4626

Resumo

SOUZA, Maria Celeste Fernandes; NONATO, Eunice Maria Nazareth  e  BICALHO, Maria Gabriela Parenti. Logics of exclusion/inclusion of educational processes in the feminine prisional context. Educ. Soc. [online]. 2017, vol.38, n.138, pp.45-61.  Epub 05-Jan-2017. ISSN 0101-7330.  http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016158634.

The article discusses the school education in exclusively female prisons and presents the results of a study that analyzed the educational experiences of women in imprisonment situation in four Minas Gerais institutions. The empirical material was produced by means of a form containing data on the socioeconomic profile answered by 196 women; interviews with those responsible for educational offer; analysis of pedagogical projects; and interviews with 11 women. The data were analyzed with the theoretical support of the discussion of the categories of exclusion/inclusion and reveal interdependent processes of this dual role which precede and shape the situation of deprivation of liberty, while forging future expectations.

Palavras-chave : School Education; Prison; Gender; Exclusion/inclusion.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf epdf )