SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número4Aprendizagem de relações ordinais por meio de treino de uma única sequência de estímulosValidade preditiva de instrumentos psicológicos usados na avaliação psicológica de condutores índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Psicologia: Teoria e Pesquisa

versão impressa ISSN 0102-3772

Resumo

DELAGE, Paulo Elias Gotardelo Audebert  e  GALVAO, Olavo de Faria. Generality of Learning in Situations Involving Tool Use by a Capuchin Monkey. Psic.: Teor. e Pesq. [online]. 2010, vol.26, n.4, pp.687-694. ISSN 0102-3772.  http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722010000400012.

Studies with respect to tool use by Cebidae diverge on the question whether this ability is of an associative type, or if an understanding of the function of tools is involved. Studies showed that abilities of tool use learned in one context may transfer to other contexts, indicating that more than "stimulus-response learning" is involved. In this study, a capuchin monkey was exposed to two problem-solving situations, one where two sticks needed to be fit to reach a piece of food and another where the animal needed to fit a different model of sticks to hit an equipment. The results showed that solving the first problem facilitated the solution of the second, indicating that responses which were successful in solving previous problems are more probable to occur in new situations.

Palavras-chave : Cebus apella; comprehension; generalization; tool use.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons