SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 issue49"I stopped in the wrong side of the road": criss-crossed tracks in the invention of MPBUrban Brazil in the 1960's movies: melancholic Curitiba in Lance Maior, by Sylvio Back (1968) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Estudos Históricos (Rio de Janeiro)

Print version ISSN 0103-2186

Abstract

COUTO, Maria de Fátima Morethy. Arte engajada e transformação social: Hélio Oiticica e a exposição Nova Objetividade Brasileira. Estud. hist. (Rio J.) [online]. 2012, vol.25, n.49, pp.71-87. ISSN 0103-2186.  http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21862012000100006.

O artigo pretende analisar os objetivos e a repercussão de uma das mais importantes exposições de vanguarda ocorridas na década de 1960: a Nova Objetividade Brasileira, montada no Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Realizada um ano antes da promulgação do AI-5, a exposição demonstra a vitalidade do debate em curso sobre a possibilidade de criação "uma cultura tipicamente brasileira, com características e personalidade próprias".

Keywords : Hélio Oiticica; arte de vanguarda; exposições de arte; Nova Objetividade Brasileira; arte figurativa; ditadura militar.

        · abstract in English | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf epdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License