SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número64Figurações do "mal" e do "maligno" no Grande sertão: veredas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Estudos Avançados

versão impressa ISSN 0103-4014versão On-line ISSN 1806-9592

Resumo

MONTEIRO, Pedro Meira. Oui, mais il faut parier: fidelidade e dúvida no Memorial de Aires. Estud. av. [online]. 2008, vol.22, n.64, pp.291-324. ISSN 0103-4014.  http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142008000300018.

This article investigates the role played by Beethoven's Fidelio in Machado de Assis' Memorial de Aires. In this extraordinary novel, Counselor Aires avoids condemning a woman who, nevertheless, is put under suspicion by his treacherous diary. In the opera, Leonora hides nothing, because behind her mask there is nothing but loyalty to her imprisoned husband. Machado de Assis, however, begins his novel in a cemetery, where the beloved husband is buried. The main question that is left is: What to do if fidelity refers to an object, be it the beloved or a literary referent, that does not exist any longer?

Palavras-chave : Machado de Assis; Beethoven; Suspicion; Opera; Literature and morality; Referentiality.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons