SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número33A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisasAntropologia, educação e condicionamentos culturais: pensando as mediações no processo de socialização escolar índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Educar em Revista

versão impressa ISSN 0104-4060versão On-line ISSN 1984-0411

Resumo

MOURA, Eliana Perez Gonçalves de. Managing the work of teaching: the "dramatic" use of self. Educ. rev. [online]. 2009, n.33, pp.157-169. ISSN 0104-4060.  http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602009000100011.

This study discusses the collective processes adopted by teachers to produce themselves as subjects of work and engendered at a dimension of work experience that escapes the logic of work organization and school management practices. In-service training models are discussed in that they are conceived as strategies of control and standardization of teaching practices. Teaching should be managed as an action inherent to experience, which depends on choices made from a series of hierarchically ranked acts, objective and values, as well as on the dramatic tension between the use of self "for oneself" and "for others".

Palavras-chave : work management; teaching; in-service training; subjectivity.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons