SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número19As sacerdotisas do sol: imagens sagradas e profanas do feminino nas crônicas espanholas do século XVIExotismo e autenticidade: relatos de viajantes à procura de sexo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Cadernos Pagu

versão impressa ISSN 0104-8333versão On-line ISSN 1809-4449

Resumo

ALMEIDA, Heloisa Buarque de. Commercial melodrama: reflections on the feminization of telenovela. Cad. Pagu [online]. 2002, n.19, pp.171-194. ISSN 0104-8333.  http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332002000200008.

This article intends to discuss the associations between soap-opera and female audiences, disclosing the commercial interests that lie behind this symbolic construction. This association - that has historical and cultural origins - leads to useful aspects for networks like Rede Globo, for it relies on another strong symbolic association in the realms of marketing and advertising, that which considers consumption a feminine practice. Soap-opera and consumption are both deeply connected to the domestic space and the family, and these connections are reinforced by advertising and the cultural industry.

Palavras-chave : Soap-Opera; Gender; Consumption; Advertising.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons