SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 issue47The "leap" of modernity?: notes on literature, market and modernization in the 19th centuryEveryday tactics and collective action: how the people affected with Hansen's disease (leprosy) politically resisted to the disease author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Varia Historia

Print version ISSN 0104-8775

Abstract

CHAMON, Carla Simone  and  GOODWIN JR., James William. "A incorporação do proletariado à sociedade moderna": a Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais (1910-1941). Varia hist. [online]. 2012, vol.28, n.47, pp. 319-340. ISSN 0104-8775.  http://dx.doi.org/10.1590/S0104-87752012000100015.

Este artigo trata da criação de uma instituição escolar, a Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais, inaugurada em Belo Horizonte em 1910. Apresentamos aqui algumas reflexões acerca da produção dessa escola como lugar de formação do cidadão trabalhador da república brasileira. Discutimos também as implicações da sua localização na trama social e espacial da cidade, bem como da produção do espaço a ela destinada em espaço escolar. Utilizando como fonte principal os primeiros relatórios de direção dessa escola e jornais mineiros do período, este trabalho aborda a constituição da Escola de Aprendizes Artífices e sua configuração na cultura urbana e no ambiente de trabalho da capital mineira.

Keywords : educação profissional; república; cidadão trabalhador.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf epdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License