SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número25Multiculturalismo crítico, relações raciais e política curricular: a questão do hibridismo na Escola SarãEscola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família-escola índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

TASSIGNY, Mônica Mota. Ethics and ontology in Lukács and the social complex of education. Rev. Bras. Educ. [online]. 2004, n.25, pp.82-91. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000100008.

The problems related to the phenomenon of education have given rise, in the current historical moment, to growing interest, marked by the general structural crisis of the material production of the form of sociability conducted by capital, which results in profound crises in varied instances of society. This results in the need to surpass, in the educational field, old unilateral visions of contemporary educational phenomena. Independent of the place which it is given from a social and historical point of view, the social complex of education is constituted, from the ethical-ontological perspective of Georg Lukács, as a rich, complex and contradictory fact, which it is not possible to approach without a solid theoretical-methodological basis.

Palavras-chave : ethics; ontology; work; education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons