SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número25A questão da metáfora, da referência e do sentido em pesquisas qualitativas: o aporte da sociopoética índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

HOFF, Sandino. The philosophical foundations of school manuals elaborated by Ratke in XVII Century. Rev. Bras. Educ. [online]. 2004, n.25, pp.143-155. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000100013.

This study presents a general comprehension of the pedagogy of Wolfgang Ratke [1571-1635] and, specifically, of the philosophical bases orienting the form and content of his school manuals. It analyses the principle of harmony between Revelation, Nature and Science, the concern with the natural dispositions of children and the method which, in the case of the manuals, results in texts of a uniform format designed to follow nature’s order. In Ratke, the philosophical aspects - science- are of a general order but the teaching method - the art of teaching - is part of the lesson of things.

Palavras-chave : Foundations of school manuals; didactic organisation during XVII century; teaching in conformity with nature’s order.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons