SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número58Higiene, tipologia da infância e institucionalização da criança pobre no Brasil (1875-1899)As diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio e as proposições sobre trabalho, ciência, tecnologia e cultura: reflexões necessárias índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478

Resumo

SANTOS, Vívian Matias dos. To think scientific and educational field: women, education and letters in the 19th century. Rev. Bras. Educ. [online]. 2014, vol.19, n.58, pp.585-610. ISSN 1413-2478.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000800004.

This article proposes to contribute to the gender approach of science through "historiographical fragments" about women's participation in the educational, literary and scientific fields. This is a study relating specific individuals, specific time and space: women who, during the XVIII and XIX centuries, were inserted into places conceived by and for "men of science and letters" in the State of Ceara, situated in the northeast region of Brazil. The main contribution of this discussion is to know discourses and practices that women were involved in the scientific field before the creation of the first universities.

Palavras-chave : gender; science; education; literature.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons