SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número3Caracterização das ações motoras de crianças com baixa visão e visão normal durante o brincar: cubos com e sem estímulo luminoso ou alto contrasteRevisão sistemática acerca das políticas de educação inclusiva para a formação de professores índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação Especial

versão impressa ISSN 1413-6538

Resumo

VARGAS, Jaqueline Santos  e  GOBARA, Shirley Takeco. Interactions between deaf students, teachers and interpreter in physics classes: a Vygotskian  perspective. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2014, vol.20, n.3, pp.449-460. ISSN 1413-6538.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382014000300010.

This study presents an analysis of classroom interactions between the deaf student, teacher and interpreter, and the role of these actors in the integration of deaf students. This is a qualitative study conducted in public high schools Campo Grande-MS, where these students were enrolled. In this analysis we used a Vygotskian sociocultural approach. The results showed that only the interpreter interacted effectively with these students and also that the interpreter did contribute to promoting their interactions with others who were not fluent in Brazilian sign language (Libras) The teacher transferred the responsibility of the process of teaching and learning to the interpreter.

Palavras-chave : Deaf Students; Interaction; Physics Teaching; Educational Inclusion.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons