SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número1Mídias e a imagem corporal na adolescência: o corpo em discussãoProposição bakhtiniana para análise da produção em psicologia índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

Compartilhar


Psicologia em Estudo

versão impressa ISSN 1413-7372

Resumo

ROSO, Adriane; GASS, Rosinéia Luisa  e  ROMANINI, Moisés. Television propagandas and resistance. Psicol. estud. [online]. 2011, vol.16, n.1, pp.79-89. ISSN 1413-7372.  https://doi.org/10.1590/S1413-73722011000100010.

This is a qualitative exploratory study related to the use of television institutional advertisements and mass media discourses (symbolic forms) mediated by governmental agents and by a private institution in favor of Companhia Vale do Rio Doce privatization. Supported by the Depth Hermeneutics and Critical Discourses Studies, the aim of the study was to demonstrate how these symbolic forms may serve to establish and reinforce relations of domination. Considering the mass media has the legal responsibility to inform and educate critically the citizens  and the television institutional advertisements in focus only stimulate and value the neoliberal politics pro-privatization, it was concluded that these symbolic forms may be reinforcing the relations of domination.

Palavras-chave : Social psychology; neoliberalism; advertisements.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons